Frukost i norra Italien på mellanlandning mellan Bryssel i går och Dubrovnik om några timmar.
I går diskuterade vi igenom en del av de förändringar i utrikesministerrådets sätt att arbeta som vi nu kommer att genomföra.
Och att förändringar behövs torde de flesta vara eniga om. Vi behöver rakare och effektivare arbetsformer.
Men det hanns också med en rad politiska samtal under dagen.
Spaniens utrikesminister Moratinos och jag diskuterade hur EU bäst kan stödja de medlingsansträngningar i Honduras som inleds på allvar i dag.
Och jag hade fortsatta överläggningar med Irans utrikesminister Mottaki.
Men nu bär det av till Adriatiska Havet och två dagar av överläggningar om den regionens allt annat än okomplicerade utmaningar.
juli 9, 2009 kl 8:33 f m
Jag efterlyser ett starkare engagemang från utrikesministern för att få slut på Sloveniens sex månaders långa blockering av Kroatiens medlemsförhandlingar. Om Slovenien tillåts missbruka sitt medlemskap för att pressa kandidatlandet Kroatien att avträda territorium finns risken att andra tar efter. Jag är säker på att flera länder från regionen kommer att uttrycka sina farhågor för vilka konsekvenser Sloveniens blockering kommer att få på framtida utvidgningar. EU kan inte förbli passivt! EU:s förespråkar fred och försoning. Genom att förbli passivt då medlemslandet Slovenien går på konfrontation och agitation skapas ett mycket farligt prejudikat för framtida relationer mellan medlemsländerna. Vetorätten måste avskaffas och den bångstyrige medlemmen Slovenien måste skolas i europeiska värderingar.
juli 9, 2009 kl 3:31 e m
Vad gäller alla konflikter på Balkan är de nog inte bara ”bilaterala”.
Ragnar Swartz hade en utmärkt artikel om detta i Svenskan.
Han gav åtskilliga exempel på hur EU är passivt vad gäller att uppnå konfliktlösningar i ett bredare perspektiv.
Han menade också att du Carl med alla dina erfarenheter var allt för passiv. Starkare markeringar krävs för att begränsa alla slitningar folken emellan och för att EU ska kunna besluta om ökat partnerskap.
RS menade också det var de amerikanska bombningarna, som förbättrade läget på Balkan, men de måste följas upp.
Vad skulle inte ha hänt med det ödelagda Tyskland efter AVK utan sånt som Marshallhjälpen, NATO och senare EEC?
juli 9, 2009 kl 4:58 e m
Vi behöver ett kraftfullt uttalande från EU som erkänner att pres Zelaya bröt mot Honduras grundlag innan han blev utvisad, samt att hans brott automatiskt avsatte honom som president enligt §239 andra stycket varför han upphörde att vara president redan innan han utvisades och därför enligt grundlagen omöjligen kan återinsättas som president, samt att det var ett brott mot både grundlag och folkrätt av militären att utvisa honom, och vidare att det behövs en truth and reconciliation committe med medverkan av internationella jurister för att få ut hela sanningen i Honduras om samtliga parters brott, så att folket kan gå till val den 29 november och då avgöra vem de har fortsatt förtroende för.
juli 9, 2009 kl 9:51 e m
Inte helt oväntat togs Sloveniens blockering av Kroatiens medlemsförhandlingar upp idag vid Croatia Summit 2009 i Dubrovnik. Mötet öppnades av den nya kroatiska premiärministern Jadranka Kosor som betonade att Kroatien intensivt arbetar för att uppnå alla kriterier för att uppnå medlemskap och samtidigt vädjade till EU att häva den av Slovenien iscensatta blockeringen av Kroatien som saknar motstycke i EU:s historia. Samtliga ledare, inklusive Carl Bildt samt representanter för Ungern, USA och Kanada, var eniga om att bilaterala frågor inte har att göra i medlemsförhandlingarna. Den politiska eliten är enig men förhåller sig ändock passiv. Istället för ”stora ord” borde EU med krafttag agera mot Sloveniens aggressiva ickeeuropeiska politik gentemot sitt grannland. Sloveniens oresonliga agerande saknar motstycke och EU måste agera. Här har Carl Bildt och Sverige som ordförandeland ett stort ansvar.
juli 10, 2009 kl 12:05 e m
När jag va liten trode jag att det handlade om rätt eller fel. Att Slovenien blockerar Kroatiens EU intåg handlar inte om rätt eller fel, det handlar om att Sloveninen gav sitt stöd till USA och Kroatien gav sitt stöd till Tyskland. Kroatien kommer tyvärr behöva ge bort land remsan som Sloveninen vill ha.
Att man håller ett helt land som gisslan för en dispyt är inte ovanligt. Hyr skyldig/oskyldig Mladic än är samt att han bör vara oskyldig tills motsatesen bevisats så hålls hela Serbien som gisslan pga honom.
Att Sloveninen fiskar i Koratiskt vatten spelar tydligen ingen roll.
Men till det possitiva så är det Nikola Teslas födelsedag idag, ett bortglömmt geni http://video.google.com/videoplay?docid=2188562935002257117
juli 10, 2009 kl 1:03 e m
Här har men ett praktiskt case där man kan visa vad man kan inom diplomati och samförstånd.
Varför kan inte Slovenien och Kroatien sätta sig ner och i bästa anda försöka lösa dessa sina bilaterala frågor?
De kan sen stolt visa upp resultatet och sin diplomatiska förmåga. Detta skulle bli ett föredöme för framtida roller som goda medborgare i EU.
Alternativet är att man visar upp sin oförmåga och ”skröplighet” och skämmer ut sig offentligt.
Det är väl inte speciellt långsökt?
juli 10, 2009 kl 5:00 e m
Stig2entrepenoren: Ja visst skulle det mest ultimata vara om Slovenien och Kroatien skulle kunna lösa gränstvisten sinsemellan. Dessvärre har länderna diskuterat denna fråga i närmare 18 år utan att komma till en lösning. Vad gör man när en part (läs Slovenien) agerar oresonligt och använder alla medel för att uppnå sina mål? Kroatien och övriga EU anser att denna fråga bör lösas bilateralt. Kroatien har flera gånger föreslagit den internationella skiljedomstolen i Haag som har löst mer än 90 liknande fall och som har både erfarenhet och expertis som snabbt skulle kunna komma med ett avgörande beslut. Slovenien är inte intresserad av att internationella experter löser gränstvisten utan missbrukar istället sitt EU-medlemskap för att genom utpressning komma till en för Slovenien gynnsam lösning. Slovenien är helt enkelt inte intresserad av en kompromiss eller en ”win-win-situation” utan vill annektera hela viken som de båda länder träter om. Genom att göra denna (för övriga EU oväsentliga) gränsdispyt till en EU-fråga har EU blivit direkt inblandat och därmed också ansvarigt för att få till stånd en lösning.
Peter7878: Ärligt talat är jag inte säker på vad du menar. Tyskland men också USA är sedan gammalt goda bundsförvanter till Kroatien och jag tror inte denna fråga har med storpolitik att göra. Däremot tror även jag att Slovenien genom sin utpressning tyvärr kommer att lyckas. Detta gäller i synnerhet om övriga EU förblir passivt. Samtidigt måste vi då acceptera att Slovenien skapat ett nytt prejudikat och vi kommer att se ett splittrat EU där medlemsländer och kandidatländer motarbetar och blockerar varandra i olika frågor. Var inte EU ett fredprojekt? Sloveniens blockering av Kroatien kan inte på något sätt jämföras med unionens krav på Serbien rörande Mladics utlämnade. För Serbiens del handlar det inte bara om en persons utlämnande till ICTY utan på ett bristande och korrupt rättsväsende och en politisk elit som ännu inte är berett att samarbeta med sina europeiska kollegor.
juli 10, 2009 kl 5:30 e m
Kan inte EU ”frysa” Sloveniens rättigheter till blockad ?
Visserligen vore det att erkänna att vi har dragit in länder med en ”icke Europeisk mentalitet” i unionen och att utvidgningen har gått fortare än vad unionens medborgare har önskat.
Tänk på det innan förhandlingar med Turkiet fortsätter !
Det krävs en någorlunda samstämd mentalitet för att kunna komma överens.
juli 10, 2009 kl 6:17 e m
Min personliga övertygelse är att det är de ”gamla demokratiernas” skyldighet att fostra de nya medlemsstaterna från Öst- och Centraleuropa i demokrati. När Jörg Haider kom till makten i Österrike för något årtionde sedan slöt hela EU upp i en samordnad utfrysningsaktion. Jag tror att något liknande borde kommat till stånd nu för att markera mot Slovenien. Slovenien har hitintills kunnat missbruka och utnyttja de förmåner som ett medlemskap innebär men nu måste EU markera för att poängtera att ett ickeeuropeiskt och aggressivt beteende inte lönar sig. Utpressning, blockeringar och osämja kan och får inte vara förenliga med europeiska värderingar.
juli 11, 2009 kl 7:52 f m
Bildt skriver
”Spaniens utrikesminister Moratinos och jag diskuterade hur EU bäst kan stödja de medlingsansträngningar i Honduras som inleds på allvar i dag”, utan att något nämna vad man kom fram till, vad samtalet ledde till.
Vad vill Bildt/EU? Återinsätta den tidigare presidenten?
Utrikesministrar bör förmodligen inte avslöja innehåll i ”samtal”, men varför i så fall alls nämna att detta samtal har skett?
juli 11, 2009 kl 8:10 e m
Alviga:
Slovenien har bättre relationer till USA än vad Kroatien har.
Beviset på det är att Kroatien inte fick köpa vapen från USA när det var krig, utan fick köpa från Tyskland, Ungern och Österike.
Kroatien har aldrig varit några bundsförvanter med USA. Fram tills Milosevic så hadde Serbien bättre relationer med USA än Kroatien. USA har aldrig gillat det Kroaterna gjorde under andra världskriget (alierade sig med Hitler)
Menar du att det inte är korruption i Kroatien?
Har du varit där nyligen? Det har jag, det gick aldeles utmärkt att betala fortkörningen på plats (utan kvitto), samt att påskynda visa myndighets beslut kontant (utan kvitto).
I Serbien är alla kassor i tex kiosker, bensinstationer, restauranger m.m. kopplade med ett GPRS modem direkt till skattemyndigheten, så det är itne så enkelt att fifla. Sedan har skattemyndigheten i Serbien MYCKET kontroller. Vem som är mera korrupt mellan Serbien och kroatien har jag ingen anning om. Kan sägga att det inte är helt ”kosher” i de flesta europeiska länder (inklusive Sverige)
Det jag försökte poängtera var likheten i mellan gränstvisten och Mladic, man håller hela Kroatien som gisslan och hindrar dem från ett medlemskap pga en gränstvist på typ 4 mil. Det är mycket konstigt enligt mig. På samma sätt som det är kosntigt att hela Serbien hålls gisslan för Mladic (som inte är Serbisk medborgare).
Slovenien har precis som kosovo albanerna USA i ryggen, då kan man göra vad man vill.
Det är sinnessjukt enligt mig. Det ska handla om rätt eller fel, inte vem man leker hink och spade med.
juli 11, 2009 kl 9:22 e m
Peter7878: Det är svårt att avgöra vem som har bäst relationer till USA idag – Slovenien eller Kroatien. När vi nu ändå talar om storpolitik gissar jag på att Kroatien är viktigare för USA än ”lilla” Slovenien som saknar någon betydelse i regionen. Kroatien är en partner och har en stabiliserande faktor i området. Kroatien är en av USA:s viktigaste allierade i regionen idag. Å andra sidan är Tyskland och Österrike Kroatiens traditionella bundsförvanter och mer viktiga för Kroatien än USA. Du har rätt i att de anglosaxiska länderna (USA, Storbritannien) fram till 1990-talet var bundsförvanter med Serbien. Denna allians är väl ändå att betrakta som bruten idag. Den tysk-österrikisk-kroatiska alliansen består dock. Att dra paralleller mellan Serbien och Kroatien är att betrakta som löjligt. Utan att överdriva befinner sig Kroatien åtminstone 10 år före Serbien på alla plan. Kroatiens reformarbete är i ett slutskede medan Serbien inte ens påbörjat nödvändiga reformer för att närma landet till EU. När det arbetet en dag påbörjas kommer du att bli förvånad över hur ruttet och korrupt den serbiska administrationen är. Och då talar jag inte om ”GPRS-modem kopplade direkt till skattemyndigheten”. Serbien och övriga länder på Balkan som varit under osmanerna har en helt annan politisk kultur och traditioner än övriga Europa. Slovenien har på intet sätt ”amerikanerna i ryggen” som du påstår rörande gränstvisten mellan Slovenien och Kroatien. Senast på Croatia Summit 2009 i Dubrovnik uttryckte amerikanska representanter att bilaterala frågor inte har att göra i medlemsförhandlingarna och att de mer än gärna ser Kroatien som EU-medlem. Sloveniens krav är orimliga. Det handlar om att ett enskilt medlemsland kräver att ett grannland och tillika kandidatland avträder territorium för att kunna fortsätta medlemsförhandlingarna. Övriga medlemsländer anser att Kroatien uppfyller kraven för fortsatta förhandlingar. I fråga om att utlämna misstänkta krigsförbrytare är detta ett krav från EU som rör att alla länder i forna Jugoslavien. Det är att se som ett komplement till Köpenhamnskriterierna. Kroatien har sedan länge uppfyllt detta krav. Det handlar inte om BARA EN PERSON. Att Mladic inte är utlämnad vittnar om ett korrupt rättsväsende och en icke samarbetsvillig politisk elit i Serbien.
juli 11, 2009 kl 10:02 e m
Jag tror att många som kommenterar här lider av galloperande överskattning av vilket avseende USA fäster vid småstaterna i sydslavien. De finns inte ens på den politiska kartan över här.
juli 11, 2009 kl 10:45 e m
ulferlingsson :
Kanske inte den politiska kartan, men väl den strategiska.
Dessa småstater är utomordentliga platser för baser för medeldistansvapen och vapen-sköldar i händelse av en konflikt med ett allt aggressivare Ryssland.
juli 11, 2009 kl 11:19 e m
Jo, mrmhalland01, det där tipsade jag Clinton om då USA förhöll sig på Makedoniens sida mot Grekland, och den knasbollen lyssnade på mig. Väck inte den björn som sover!
juli 12, 2009 kl 2:48 f m
ulferlingsson :
Min kommentar var helt utan att bry mig om vem som håller på vem…
Jag konstaterar bara att det är ett bra strategiskt läge om man har sådana planer och det verkar man ju ha.
juli 12, 2009 kl 10:37 f m
Alivga:
Jag är inte säker på att jag håller med dig.
Har du varit i något utav länderna den senaste tiden?
Kroatien va flera år före Serbien.
Hur många år före de är nu vet jag inte men arbetet i Serbien går mycket fort. Att sägga att Kroatien är 10 år före Serbien är bland de löjligaste jag har hört.
Skulle detta varit 1999 och Milosevic satt vid makten skulle jag hållit med dig.
Vem är denna makt elit som du hänvisar till?
Är det LO och sossarna du drar gemförelser med?
Kroatien får hella tiden kritik från ICY för att de inte samarbetar samt för att de hjälper till med att gömma undan bevis samt mistänkta personer. Det har absolut inget med korruption att göra (ironi) Men Serbien ”are the bad guys” så det är bara det som uppmärksammas.
Seselj, ledare för ett Serbiskt parti har sutit häktad i 6 år för brott som han mistänks ha begått 1992-1995, hans rättegång har inte avslutats (jag lägger inga värderingar om han är skyldig eller ej).
En kosvo albansk terrorist greps 2008 för brott begångna 1999, han han med och bli åtalad släppt mot borgen ?!?, 19 vittnen han bli mördade och försvina tills han kom tillbaka och han bli frikänd!!! Allt inom 10 månader.
Jag tycker att ALLA som har begåt brott ska få sin rättegång, men då ska åckså ALLA få det. Den kosvo albanska terroristen fick hjälp från någon som ”bend over backwards” för att hj’lpa honom. Hur funkar det i en demokratisk och opartisk rätt?
Allt handlar om vem som alieras sig med USA. Serberna är mycket envisa och anser att ingen ska rätta dem i sitt eget hus. USA sökte alierade och Serbien moppsade sig. Det gick som det gick.
Hur länge ska Serberna vara skurkarna? 10 år, 20 år?
Idag så är den officiela version att det som hindrar Serbien från en ”visa free programm” samt nästan kandidat status är Mladic, på vilket sätt hålls inte hella Serbien som gisslan för en person som INTE!!! är Serbisk bedborgare?
Jag vill att vi ska leva lyckliga i alla våra dagar, men brott har begåtts på båda sidorna, men bara Serbien straffas, det börjar bli löjligt.
juli 12, 2009 kl 11:14 f m
Peter7878: Ja, jag har inte bara varit i nämnda länderna den senaste tiden utan följer kontinuerligt det politiska livet i de olika länderna. Att Serbien går åt rätt håll råder inget tvivel om liksom att utvecklingen går allt snabbare. Vad du inte tycks inse är att Serbiens problem är mycket djupgående och ju längre reformarbetet fortskrider desto mer problem kommer att uppdagas för gemene man. Serbien har en mycket lång väg att gå innan det kan bli tal om något EU-medlemskap – men först och främst måste landet lämna in en medlemsansökan vilket Serbien alltså ännu inte har gjort. Med ”maktelit” menar jag det politiska etablissemanget i Serbien – alltså alla politiska partier och politiker. Politiker som Tomislav Nikolic, Vojislav Kostunica och utrikesministern Jeremic som gärna går på kollisionskurs med världssamfundet. Serbien har en annan politisk tradition än Kroatien. Serbiens politiska tradition har sina rötter i det Osmanska riket. Kroatiens politiska tradition är förankrad i Österrike-Ungerns och Centraleuropas historia vilket gör att landet snabbare har kunnat närma sig EU än sina södra och östra grannländer.
Kroatiska myndigheter hjälpte till i att lokalisera general Ante Gotovina som greps av spansk polis på Kanarieöarna i början av 2005. Gotovina var den siste misstänkte som ICTY krävde av Kroatien. Menar du att EU då bör se mellan fingrarna med Serbien? ICTY kräver att Serbien lämnar ut Ratko Mladic och Goran Hadzic – två personer som misstänks gömma sig i Serbien. Att Serbien inte lämnar ut dem visar att landet ännu inte är politiskt moget. Det finns alltså grupperingar i det serbiska samhället som är mycket farliga och som gömmer dessa personer och håller dem från rättvisan. Så länge Serbien inte slår ner mot dessa grupperingar med krafttag och visar att man menar allvar kommer Serbien att betraktas som en pariastat.
juli 12, 2009 kl 11:56 f m
Alivga:
Menar du att Ante gotovina är den som är efterlyst?
Hur kom han till kanarieörna när han var internationelt efterlyst (han är Kroatisk medborgare)?
Vem utfärdade passet till honom?
Det var inte Kroatiska myndigheter som lokaliserade honom, det var Spanska. Och inte på Kroatisk begäran.
Ante anses vara en hjälte i Kroatien, så ingen politiker vill framstå som en förrädare genom att hjälpa till och lokalisera honom.
Ante Gotovina mistänktes gömma sig i Kroatien, precis com Mladic mistänks gömma isg i Serbien. Vart greps han? Inte där man mistänkte att gömmde sig!!!
Att Vuk Jeremic skulle vara någon sorts makt elit är det sjukaste jag hört på länge. Kan hålla med dig om att Nikolic skulle förflytta sig från den politiska scenen, men Kostunica? Ta reda på vad Kostunica gjorde innan han blev politiker. Hadde du bara skrivit Nikolic hadde jag tagit dig seriöst
Serbien har inte sin politiska tradition i det osmanska trots att de var okuperade en längre tid.
Det är mera den Ryska politiken som Serbien har varit lika. Något som Vuk Jeremic fundementalt har ändrat på.
Vad jag har förståt kommer en ansökan om kantidatstatus att lämnas in någon gång under nästa år, Oli Rehn menande på att den bör komma in om 2-3.
Alla länder på balkan har/haft korruptions problem, kolla Bulgarien, mennar du att Kroatien är bättre än Bulgarien eller att Serbien är sämmre än Bulgarien.
Korruption blir inte ett problem förens den ”vanliga” männsikan kan köppa sig saker. Så länge den bara är inom det du kallar den politiska eliten så är det inget problem.
Ingen som är mistänkt för krigsbrott ska slippa undan en RÄTTVIS rättegång. Vare sig han är Serb, Kroat eller Amerikan, oj USA anser att deras soldater inte kan åtalas och har inte ratificerat det avtalet (ironi)
Det låter som om du vet hur Serber är och att de är envisa, skulle Serbien ha gjort som de flesta andra länder (böjt sig för USA) skulle det aldrig varit någon kris i Serbien. Det är det jag är trött på. Om du tittar på de konfilkete som USA har varit inblandat i så ser du hur sinesjuka de är, Vietnamn, Afganistan, Irak.
I kosovo stödjer man al qaida finansierade terrorister tränar upp dom genom CIA och MI6 för att skicka dem och begå terrorist handlingar mott Serbien.
I Irak och Afganistan krigar man mot al qaida.
Jag vill att Serbien ska gå framåt och att alla i Serbien ska ha det bra, men oftast begär den riktiga politska eliten i värdlen saker från Serberna som är pmöjliga att släppa på.
Jag upprepar mig igen:
Alla som har begått krigs brott ska straffas, men då menar jag ALLA bara för att du är kosovo alban och har några muttade politiker i din ficka ska du inte komma undan.
juli 12, 2009 kl 12:00 e m
såg att det blev fel.
Frågan var om du menar att Ante Gotovina är den ända som är efterlyst från Kroatien???
juli 12, 2009 kl 1:28 e m
Peter7878: Nej, general Gotovina var inte den enda efterlyste personen från Kroatien. Det fanns flera. Kroatien lämnade ut de flesta i början av 1990-talet och Gotovina var den sista från Kroatien som var efterlyst av ICTY. Med andra ord finns det inte fler för krigsbrott misstänkta kroatiska medborgare som ICTY kräver att Kroatien ska lämna ut. General Gotovina hade kroatiskt medborgarskap och pass. Detta hade han ju även innan han blev efterlyst av ICTY. Som alla kroatiska medborgare kunde han sedan resa fritt (utan visum) till de flesta länder i världen. Men visst, konstigt att en internationellt efterlyst person kunnat röra sig fritt utan att någon stat eller myndighet reagerar. Att kroatisk underrättelsetjänst bidrog till att spansk polis kunde gripa Gotovina råder inga tvivel om – genom att samarbeta bevisade Kroatien att man var politiskt moget att ta nästa steg och påbörja medlemsförhandlingar med EU.
Klart att den serbiske utrikesministern Jeremic är att räkna till den serbiska ”makteliten”. Makteliten är ju de som håller makten. I egenskap av utrikesminister har Jeremic stor makt. Både den politiska och kulturella traditionen i Serbien är ett arv från osmanerna. Det finns flera historiska exempel på hur makthavare i Serbien avsatts genom mord och kupper. Allmän rösträtt infördes senare i Serbien än i t.ex. Kroatien som var under Österrikes inflytande.
Angående korruptionen anser jag inte att Bulgarien är bättre än Serbien eller vice versa. Korruption är inte något typiskt för sydöstra Europa utan finns i hela världen. Italien, Sverige, Grekland, Slovenien etc. Däremot har Kroatien som en del i sitt reformarbete kommit längre i bekämpningen av korruptionen än Serbien då detta är ett krav från EU. Serbien befinner sig ännu i startgroparna med att ta tag i dessa problem.
juli 12, 2009 kl 1:36 e m
Här kommer en gammal länk från Ekot som rör gripandet av general Gotovina:
http://www.sr.se/Ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2005-12-08&Artikel=750354
Notera dåtida chefsåklagarens uttalande: ”Kroatien har samarbetat med Haag-tribunalen för att få fast Gotovina, säger chefsåklagaren Carla del Ponte.”
Serbien däremot har idag, 14 år efter krigsslutet inte velat samarbeta för att gripa Ratko Mladic och Goran Hadzic. Så länge serbiska myndigheter inte avser att samarbeta och anpassa sig till europeiska rättregel kommer Serbien att förbli isolerat.
juli 12, 2009 kl 6:15 e m
De Kroatiska nyheter jag läste sa inte samma sak.
Spelar ingen störe roll, som jag sa så ska alla som gjort något grippas.
Det senaste utalandet från chefsåklagren var att Serbien samarbetar med Haag tribunalen.
Anledningen till att det inte blir visa free programm var att Holand anser att Mladic måste gripas, de sa inget om Hadzic.
OBS Mladic är FORTFARANDE inte Serbisk medborgare!!!
Om man finner bevis för att någon i den Serbiska regeringen gömmer honom ska även de åtalas.
Det finns ändast folk som har sagt att de tror att han gömmer sig i Serbien. Inget bevis för det.
Om en människa vill gömma sig kan han göra det kolla in http://www.fbi.gov/wanted/topten/fugitives/bulger.htm
Han har varit borta sedan 1980.
Jag tykcer i alla fal att den nya Serbiska regeringen är mycket bra. Jag tycker att Vuk Jeremic är mycket bra. Jag är även glad att det går bra för Kroatien. Jag tyckte inte att det skulle varit något krig, vill någon bryta sig loss och har haft landet innan det blev SFRJ precis som Kroatien hadde så är det bara och sägga tack och adjö. .
juli 13, 2009 kl 3:52 e m
Ärligt talat vet jag inte vad du har läst för media. Här är en gammal artikel från Poslovni.hr:
Om du förstår kroatiska lägg då märke till följande mening: ”Prema nepotvrđenim vijestima Poslovni dnevnik doznaje da je ključnu ulogu u Gotovininom uhićenju imalo Državno odvjetništvo na čelu s Mladenom Bajićem.” Kroatiska myndigheter döljde därefter inte att de bidragit till att han kunde gripas.
Det handlar inte om Mladic är serbisk, turkisk eller bosnisk medborgare. Det handlar om att ICTY misstänker att han befinner sig i Serbien. Tro inte ICTY:s misstanke eller kritik mot Serbiens ickeengagemang för att han ska gripas är ogrundad. Det kan mycket väl visa sig i snar framtid att han har befunnit sig i ett annat land – men att serbiska myndigheter inte varit tillräckligt engagerade råder inget tvivel om. ICTY har dessutom fotografier och annan information som bevisar att han åtminstone fram till ett par år sedan befann sig i Serbien. Även Goran Hadzic, en annan serb misstänkt för krigsbrott, tros befinna sig i Serbien.
Jag är också glad att det går bra för Serbien och hoppas att landet så snart som möjligt kommer att bli en EU-medlem. Innan dess kommer landet vara tvungen att göra många fler uppoffringar för att uppfylla de krav som krävs.
juli 13, 2009 kl 3:53 e m
Glömde länken till Poslovni.hr:
http://www.poslovni.hr/621.aspx
juli 13, 2009 kl 7:48 e m
Ett tips till svenskar som funderar pa bilsemester i Kroatien: Pga dyra vagavgifter i Slovenien blir det faktiskt billigare att aka via Italien. Mellan Trieste och Koper (Capodistria) finns det fortfarande smavagar som ar ganska latta att orientera sig pa.
Om ni dessutom funderar pa att hyra en segelbat (45 fot) – Im your man!
De flesta kroater, de som bor och verkar i Kroatien, var EU-skeptiker enda tills Sloveniens blockad av vara forandlingar. Da minsann, okade vart intresse for medlemskapet. I allmanhet sa hoppas man att EU-medlemskapet ska satta stopp for den omfattande korruptionen i landet. For demokratins skull hoppas jag att det blir folkomrostnig angaende medlemskapet.