Efter ett mycket givande samtal med president Christofias – som imponerade med sin övertygelse om vikten atrt nu äntligen återförena sin ö – bär det nu av i riktning Paris för att i morgon bitti ta snabbtåget TGV ner till Avignon i södra Frankrike.
Där äger det informella mötet med EU:s utrikesministrar under det franska ordförandeskapet rum. Jag misstänker att vi kommer att mötes i det ståtliga gamla påvepalatset där.
Att det kommer att finnas mycket att tala om är ett understatement.
Men tyngdpunkten kommer med all sannolikhet att ligga dels på de transatlantiska förbindelserna – en ny amerikansk president tillträder den 20 januari nästa år – och dels på alla frågorna efter kriget mellan Ryssland och Georgien.
september 4, 2008 kl 2:18 e m
Pssst… Det ska vara “en ny amerikansk president tillträder den 20 **januari** nästa år…
cheers
tg46
september 4, 2008 kl 2:24 e m
tg46
Bush kanske bestämt sig för att stanna ett litet tag till…;)
september 4, 2008 kl 2:39 e m
Carl – kan Du verkligen försöka att få klarhet i hur Georgien-kriget kom till stånd. Började det redan den 6 augusti som vissa rykten vill påstå och att det var i Sydossetien tillsammans med ryska trupper, som rensade en by som beboddes av georgier.
september 4, 2008 kl 2:39 e m
Kan inte förstå varför denne CB ständigt reser runt med oss stackars skattebetalares slantar och inte åstadkomma något meningsfullt i
dom konflikter som uppstått i t ex Georgien. Till vilken nytta?
Tror någon verkligen att CB:s ensidiga försvar för en galen president där nere i Georegien på något sätt kan ändra världsordningen. Lägg av CB, sätt dej ner och ha det bekvänt, låt
dom stora gossarna ta hand om världspolitiken. Skall Du gå i krig med Ryssland. eller vad menar Du? Stanna hemma och spara resepengar till oss pensionärer. Sluta ditt engagemang i den här
konflikten.
september 4, 2008 kl 2:45 e m
kyajm9 – skulle Du anställa någon som inte försökte sköta sitt jobb? Du talar mot bättre vetande!
september 4, 2008 kl 2:48 e m
soli01
Jag tror att det är omöjligt att klargöra det verkliga händelseförloppet. Det är lönlöst att spekulera, bara att konstatera att Stackarsvilli gjorde ett förödande misstag, i vilket fall. Han skulle helt enkelt inte satt igång den militära apparaten.
september 4, 2008 kl 2:55 e m
soli01
Bildt är enbart ansvarig inför riksdagen enligt regeringsformen men nog var det en smalspårig berättelse/tal han drog inför den
tror du han besvarar din fråga ovan när han landat?
september 4, 2008 kl 2:59 e m
emilson99
jag tror att Saakasvilis aktion/minikrig var väl förberett
han visste att vad han än gjorde kunde han räkna med många av omvärldens ledares sympati
han satte Georgien på kartan!
september 4, 2008 kl 2:59 e m
emilson99 – är de rykten som framkom vid P1- sändning i går angående den 6 augusti kan faktiskt Georgiens svar vara försvarbart. Mycket återstår att forska i vem som började detta krig om man ska tro denna sändning. Finns säkert på nätet då man i efterhand brukar kunna lyssna även där. Alla fakta finns tydligen inte på bordet och därför är jag inte övertygad ännu vem som drog igång det hela – från allra första stunden.
september 4, 2008 kl 3:04 e m
hillary2 – jag kan givetvis inte ge något svar på Din fråga.:-)
Jag tycker i övrigt inte som Du.:-)
september 4, 2008 kl 3:06 e m
soli
vem provocerade vem? drönare som cirkulerade vid gränsen mot Abchazien – och polis/truppsammandragningar vid samma gräns? fanns det någon risk att Abchazien eller Ryssland skulle invadera Georgien?
var det inte Georgien som hade som mål att återta Abchazien och Sydossetien?
var det inte Georgien som försökte “köpa” Abchazien med ett stort mått av självstyre som man tackade nej till?
Saakasjvili har med hjälp av väst snickrat på en plan att sätta Georgien på kartan och bli ett “västligt” förmånstagarland
september 4, 2008 kl 3:10 e m
Jag kan se CB framför mig, sittandes med ett brett hånflin när han läser kommentarerna till sina inlägg…
september 4, 2008 kl 3:15 e m
sladjan
jag tror att han blir påverkad av det han läser!!!
han har svarat direkt här ibland!
september 4, 2008 kl 4:17 e m
Dick Cheney är på besök i Georgien. Han har väldiga oljeprojekt där som han måste se till och försvara. Så sades på ettan för ett par timmar sedan.
Dick Cheney är vicepresident i Amerika. Är det inte märkligt att en sån uppsat person reser till nämnda land i egen hög person?
september 4, 2008 kl 4:17 e m
emilson99
Utveckla gärna, vad har vårt obefintliga försvar med Bildts agerande att göra?
september 4, 2008 kl 4:23 e m
Helena 4:17
Nej, det är inte märkligt. Mannen kanske är vicepresident, men jag tror inte att han åker dit i egenskap av det, inte primärt iaf.
Efter Georgien bär det av till Ukraina och Azerbajian.
Det blir garanterat fler konflikter i området, förmodligen innan presidentvalet i November.
Pakistan och/eller Iran gissar jag på.
Kanske en liten konflikt i Ukraina för att hålla Ryssarna sysselsatta under tiden?
september 4, 2008 kl 5:30 e m
sladjan,
Ja, jag har läst Dina inlägg.
Men har Du läst och förstått vad Du skrivit???
september 4, 2008 kl 5:38 e m
Vad menar du med det?
Formulera en konkret fråga så ska jag svara.
september 4, 2008 kl 5:41 e m
USAs vice-president Dick Cheney fördömde idag i Georgien vad han beskrev som Rysslands “illegitima” försök att ändra Georgiens gränser.
Cheney tillade att Rysslands förehavanden under denna konflikt med Georgien har lett till att man är tveksam till Rysslands tillförlitlighet som en international partner.
Han sade vidare att USA fullt ut stödjer Georgiens ansträngningar att få bli upptagen som en ny medlem i NATO.
Hans tal gjordes i Tbilisi en dag efter det att USA offentliggjort ett stödpaket på 1 miljard dollar för Georgien.
Cheney har nu begett sig till Ukraina, vars väst-vänliga koalitionsregering har blivit mer och mer delad i sin inställning till Ryssland.
september 4, 2008 kl 5:53 e m
Sladjan 4:17
Jag utvecklade detta på en annan tråd, i förrgår tror jag det var.
Eftersom Sverige i dagsläget inte har ett trovärdigt nationellt försvar måste våra politiker skapa en bild av att andra säkerhetsstrukturer kompenserar för detta. Sådana strukturer kan vara EU, NATO (även om vi inte är medlemmar) och den sk transatlantiska länken. Genom att i kraftfulla ordalag stödja dessa strukturer, och vad gäller EU, trycka på för dess enighet och samsyn, skapar CB bilden av en svensk säkerhetspolitisk situation som, även utan ett nationellt försvar, är tillfyllest för våra behov. Det ögonblick detta system förlorar sin trovärdighet faller även den svenska säkerhetspolitiska doktrinen, något som kommer att kräva kostsamma och inrikespolitiskt oönskade satsningar på vår egen försvarsförmåga. (Man vinner inga röster på vare sig en försvarssatsning eller en NATO-debatt…).
Till saken hör att detta inte är något specifikt problem för dagens regering. Situationen grundlades under (s) och i denna specifika fråga torde det i huvudsak råda enighet mellan regering och opposition.
september 4, 2008 kl 6:14 e m
Sverige har i modern tid aldrig haft något trovärdigt försvar, om man med försvar syftar på att försvara sig mot invaderande nation och inte menar för att jaga minkar i skärgården.
Frågan är väl egentligen vad som motiverar ett starkt försvar?
Räcker det med gamla avdammade skrämselpropagandan man hörde när man gjorde lumpen, att “Ryssen kommer, Ryssen kommer!”
Vad är det som hotar Sverige och framförallt varför är det något/någon som hotar Sverige?
En aggressiv, nonchalant och provocerande utrikespolitik kanske är skäl nog?
Är det då inte bättre att vara militärt neutral och ge lika kritik där kritik förtjänas?
september 4, 2008 kl 6:53 e m
sladjan
Jag har varit upptagen med annat och ser att tnsexton har utvecklat vidare, ganska exakt som jag menar.
Och,…..frågan är. Vad skall vi ha en försvarsmakt till? Vi har inte krigat på 200år. Är det någon här som vet hur det går till att kriga? Knappast, det enda vi skulle klara av är att slå ett nytt bottenrekord lägre än Mussolinis, Nassers och Husseins arméer.
Det skulle inte bli annat än slakt av svensk ungdom.
Vi har det bra där vi befinner oss och gör det vi är bra på, högteknologi både till militär och privat verksamhet. Priset vi får betala är att underkasta oss bundsförvanternas vilja. Jag kan be både Bush och Stackarvili dra åt helvete. Det kan inte Bildt. Han får nog “prostituera” sig för Sveriges skull. Det är i varje fall billigare än att bygga en ny försvarsmakt som bara har en uppgift,…..att vara kanonmat på slagfältet.
september 4, 2008 kl 7:04 e m
emilson99
Jag håller helt och hållet med om vad du säger, förutom en sak.
Jag ser ingen som helst anledning till att Sverige ska behöva prostituera sig.
Frågan jag ställde var egentligen vad vi ska vara så rädda för att vi behöver beskydd av tex. NATO?
september 4, 2008 kl 7:22 e m
Jag tror inte att vi behöver vara rädda för någon. Jag tror inte på ryss-spöket, som vi fick med bröstmjölken. Ryssland, utan kommunism, är ingen agressiv nation, annat än i affärer. De är européer som vi och vill nog gärna se en fredlig samvaro med EU.
Problemet är Bush/Cheney som uppträder stöddigt och irrationellt. De stövlar på och tar för sig, samtidigt som de sätter sig över FN och folkrättsliga lagar. New Worldorder!, hur många gånger har vi inte hört det under historiens gång.
Putin/Medvedev utgör inget omedelbart hot, som Bush/Cheney/McCain gör. Jag håller helt med Medvedev, att vi måste ha en multipolariserad värld. En värld som styrs av EN supermakt, är ingen bra värld att leva i.
Det är min syn på världen, men jag förstår Bildts hållning på den nivå han är, där ryssen fortfarande är en fiende. Han kommer inte att ändra den bilden förrän EU har en fastare form, en president och en gemensam utrikespolitik.
Jag är alltså för lokalt självstyre inom en större enhet. Jag skulle tänka mig att frigöra Norrland men vara kvar i EU, hur det nu skall gå till. Här bor bara norrlänningar, så vem skall vi fördriva för att göra oss berättigade till en egen stat? :-)
september 4, 2008 kl 7:38 e m
emilson99 – kan Du konkret tala om för nyfiken när vår utrikesminister antytt att Ryssland skulle vara vår fiende? Det har under senare tid gällt folkrätten och det är väl något annat. Skärpning!:-)
(Vet du om att 99 på radiospråk betyder “dra åt helvete”:-) )
september 4, 2008 kl 8:08 e m
soli01!
Vad du tar i och nu är ju kriget också slut, så varför fortsätta älta det. Eftersom hösten närmar sig, gjorde jag en ny blogg. Det finns å mycket skit man bara inte kan tåla och när sinnet rinner på, kan det vara bra att bara ta till orden, det andra får väl andra se till att fixa.
september 4, 2008 kl 8:14 e m
soli01
Rent allmänt ger Carl Bildt intrycket av att han lider av ryssfobi.
Ställningstagandet i Georgien så direkt efter Kosovo, var ju en rejäl groda, såvida han inte agerade för sina bundsförvanter och i nuläget för Sveriges bästa.
Jag tror att vi alla måste ändra vår insällning till Ryssland och bland gräsrötterna är förändringen mycket tydlig. Putin/Medvedev inger skyhögt mycket större förtroende än Bush/Cheney.
september 4, 2008 kl 8:15 e m
Nu kom ju inte länken med. Men här skall det vara rättat. Kanske, men bara kanske, kommer jag att kommentera på denna blogg, men jag lovar inget säkert.
september 4, 2008 kl 8:19 e m
emilson99!
De e klart att Carl lider av det. Han har ju inte precis varit bekväm för ryssarna i sina uttalanden. Jag tänker då närmast på ubåtsaffären. Att han tagit i nu, när det gäller Gorgien, har ju sina skäl och han har ju inte varit ensam i detta.
september 4, 2008 kl 8:28 e m
Sladjan!
“Ryssen kommer, Ryssen kommer!” VAR gjorde Du lumpen och framför allt NÄR? Själv har jag varit aktiv i försvaret från mitten av sjuttiotalet till början av nittiotalet. Först som militär och sedan som civil.
Jag har bland mycket annat hållit försvarsupplysning för stora grupper värnpliktiga. Jag har då varit mycket seriös och ballanserad och tror att kollegorna med få undantag också varit det. Jag har aldrig hört den sortens övertramp under alla dessa år.
När återrustningen som beslutades före och under andra världskriget var klar sent fyrtio- och tidigt femtiotal var Sverige militärt mycket starkt. Vi hade till exempel under en tid ett av världens starkaste flygvapen. Man kan nog med fog fråga sig om det är motiverat med ett så stakt försvar men en stormakt har i det läget säkerligen tyckt att kostnaderna för ett militärt övergrepp inte stått i paritet med den förväntade vinsten.
Det är roligare att läsa inlägg med lite ballans.
september 4, 2008 kl 8:37 e m
emilson99 – vilka höga potentater som är bättre än den andre låter jag vara osagt utan jag avvaktar nog tidens tand.:-)
Kom ihåg att detta är Sveriges hållning – icke erkänna samt att Ryssland ut ur Georgien. Fobin Du talar om tarvar ett bättre underlag.:-) Du tycker tydligen inte enl ovan och det är Ditt bord – nu använde jag Josefs språk.
september 4, 2008 kl 9:23 e m
Jag läser ofta CB nlogg, väldigt sällan skriver själv, någon utryckte att CB lider av ryssfobi, då är vi två. Jag som lyssnat på mina föräldrar. andra som deltog i andra världskriget, samt träffat medmänniskor från Estland, vi är flera som lider av ryssfobi, av den enkla anledningen att mina anhöriga, folk bl.a. i Estland upplevt krig. Som de tyckte var helt onödig, och Finland började inte det krig!
Ryssland är inte demokratiskt land, inte ännu, därför finns någonstans även spök! Diktaturer skrämmer folk, vanligt folk.
Jag anser att CB gör sitt jobb, hoppas han orkar prata, föra dialog, för att inte andra ytterligare ska hamna mitt i krig.
Många skriver som om man har en djupare kunskap, om demokratier, Ryssland, mycket annat. Jag rekommenderar varmt att läsa mera historia, då kanske man får en mer realistisk bild för nutiden.
september 4, 2008 kl 11:47 e m
finnen
Många av oss är ganska väl bevandrade i historien och vi kan skilja på ett Ryssland med kommunism och ett Ryssland utan kommunism. Anfallet mot Finland var kommunismens var ett försök att justera resultatet av fredsavtalet med Sverige 1809. Ryssland utan kommunism har aldrig anfallit någon, utan blivit angripna ett flertal gånger.
Rysslan där idag inte ett större hot mot oss och mänskligheten än vad USA är, ett USA som försöker föra in hela världen i den psykos som The American Dream är. Skulle de lyckas kommer världen att bestå av en stor massa obildade arbetsmyror som lever i misär och betjänar en liten befallande elit, som lever i en obeskrivlig lyx.
september 5, 2008 kl 7:07 f m
emilson99
Jag har inte ens tänkt tanken varför Ryssland anföll Finland, och har nästan omöjligt att se koppling mellan åren 1809 och åren på sen 30 talet. Stalin och andra galna män som gjorde avtalet att dela upp Europa, tänkte nog inte ända till 1809! Det var helt annat som fanns i deras sinnen, minnen.
Ryssland utan demokrati upplevs som hot. Ryssland på 1800 talet var ingen demokrati, försök till demokrati fanns på 90 talet. Det är fakta. Inget annat. Många människor som lever i Finland, Baltikum runt om Ryssland upplever dagens Ryssland hotfull.
Jag upprepar, hoppas att CB orkar föra dialog om demokrati vid hans resor. Dialog om att krig aldrig är någon lösning, utan skapar nya konflikter.
september 5, 2008 kl 7:19 f m
Efter tysk finansierad bolsjevik revolution i Ryssland 1917 förklarade sig Finland självständighet vilket ratificerades av bolsjevik regeringen. Så egentligen ska finnar vara tacksamma till kommunisterna för sin självständighet. Samma i hög grad gäller Estland.
Alltså om det inte fanns någon oktober revolution och Sovjet aldrig existerat så skulle inte heller dessa 2 länder vara i dagsläget självständiga.
september 5, 2008 kl 7:31 f m
I sammanhanget onödiga fakta:
Georgiens president har studerat vid ett amerikanskt universitet (vem har inte det!).
Amerikansk militär opererade tillsmamans med georgisk i det oprovocerade blodbad på bl a oskyldiga kvinnor och barn som de tillsammans genomförde i Sydossetien.
John MCain försvarar stackars Georgien i sin jakt efterpresidentämbetet.
Georgien lät Israel använda två flygfält för möjliga framtida angrepp på Iran.
CNN pratar medPutin:
http://www.informationclearinghouse.info/article20677.htm
september 5, 2008 kl 7:44 f m
Sverige är ett land där man semestrar från kriget – “Europas sovrum”. Varför skall UD bry sig om Sveriges säkerhet om det är självklar för alla att ingen någonsin kommer att anfalla? I alla fall så länge ingen hittar olja någonstans i Norrland, då kan vi vänta Cheney på besök :)
september 5, 2008 kl 7:45 f m
finnen,
Jag ser att Du får mothugg av de “ryssvänliga” här på bloggen.
Bry Dig inte om det.
Det är riktiga verklighetsskildringar och fakta som vi vill läsa. Tack!
Vore bra om fler som Du som har upplevelser skriver här.
september 5, 2008 kl 7:50 f m
Torsten: Har du inte fattat att USA och Israel var med vid angreppet på Sydossetien?
Varför var dom det? Varför ska Cheney kontrollera oljan i området? Ska inte han vara hemma och göra det bra för amerikanska folket. Det finns många uteliggare där att ta ta hand om in the first place. Men Cheney jobbar inte för folket på gatan – han jobbar för sig och sitt gäng som vill styra hela världen. Globalt styre? Cykelstyre säger jag? Mig ska dom i alla fall inte kontrollera…
Jag ska skaffa en revolver – ett måste nu när vi inte har ett eget försvar. Förresten jag drar till med en k-pist. För om fienden kommer vet i alla fall jag vem som ska skjutas först.
september 5, 2008 kl 7:59 f m
Torsten,
Jag upplever inte mothugg, tycker nästan synd om människor som inte ser verklighet, inte ser, inser livet som en vanlig medmänniska någonstans i Finland, Baltikum, andra länder nära icke demokratiskt land. Självklart tror jag inte att Ryssland ska anfalla t.ex. Finland, Baltikum, den tiden är över. Och hoppas Finland går med i Nato snabbt. Nu har röster höjts där att Finland ska med. Förståeligt!
Som ett annat inlägg, var man beskriver att finnar, Estland ska vara tacksamma till kommunismen, vad har detta med dagens liv att göra. Mycket hypotetiskt, absolut inget med dagens värld att göra.
september 5, 2008 kl 8:20 f m
finnen
Det har att göra med ditt förslag att läsa lite historia. När nazister från WW2 marscherar i Baltikum och de som kämpade mot dem blir åklagade och dömda, vi som har släktingar som dog i det kriget har svårt att ha någon som helst sympati med de. Av någon anledning alla som är “oroliga” i länder runt omkring Ryssland har presidenter som studerat eller bott i USA. Lystig sammanträffande, eller? Ryssfobi är inte rätt ord här, snarare rysshysteri skall det vara.
september 5, 2008 kl 8:22 f m
Torsten – det är väldigt vilket pussande som pågår här. Ja, det är bättre än allt krigande. Vissa har en förmåga att läsa fel rapporter.:-) Hur kan man helt bortse från att krigshandlingar pågått före den 8 augusti – redan 6:de var det på gång och att Georgien inte var först enl vissa rapporter. Det skulle vara bra om dessa frågetecken en gång för alla kunde rätas ut så turbulensen kunde minska.
finnen – trevligt att Du balanserar lite!
september 5, 2008 kl 8:26 f m
soli01 :
Jag upplever att det startade redan för ett halvår sedan då Ryssland “tappade” en misil vid en Georgisk radarstation (tror jag det var) och efterföljande nedskjutningar av Georgiska förarlösa spaningsplan inom Georgiska gränser.
september 5, 2008 kl 8:40 f m
mrmhalland – det har säkert pågått under en längre tid som Du antyder och är säkert inte som många här hävdar bara Georgiens fel. Utlösande faktorn kan vara den 6 augusti om nu detta är sanningen. Det är konstigt att folk är så enkelriktade när det gäller Ryssland i endast en riktning:-) USA i en annan riktning:-)
september 5, 2008 kl 8:44 f m
Alexej
Mig veterligen har inte dagens president i Finland varken studerat eller bott i USA?
september 5, 2008 kl 8:55 f m
soli,
Eftersom jag är på gränsen till pacifist, så tycker jag bättre om pussande och kramande än att rikta gevär mot någon;-)
Jag fick mitt första jaktgevär av far när jag var 14 år. Villkoret var att aldrig sikta mot någon människa även om geväret var oladdat.
Den 6 augusti skedde tydligen något som utlöste konflikten.
Men som mrmhalland och som Carl Bildt tidigare påpekat, så har “planeringen” pågått en längre tid. Troligen under två år.
september 5, 2008 kl 8:57 f m
EU’s och vår regerings apati är som en sockerlösning där bakterieflora som Usa kan frodas i.
” End of history”, knappast. Aldrig har i historien har en människa pratat så mycket utan åstadkommit så komma så lite. 27 ledare från lika många nationala stater, där varje stat har en gemensam nämnare. Det skulle inte ha existerat som nation om det inte varit eller kommer att var bereda att vada i blod. 27 ledare som diskuterar som om det skulle skriva historieböcker. Carl Ni skall du börja leda och skapa historia, och låta akademikerna sköta det skrivandet.
Mossbrand
Willheim Agrell varnade för positivt tänkande i Svd nyligen. I dagens Svd kommer Estland upp som näst kris område. Vad finns det som säger att denna kris inte fortsätter sin nedåt spiral och utvidgar sitt område till Baltikum och Kaliningrad. Kris har ju redan kommit till Ukraina, precis som en mossbrand som inte går att släcka, den kryper under mossen och kan flamma var som helst.
EU apati är Usas väg in.
Apati är ord beskriver EU och vår regering just nu. Apati är det Usa som lever på, precis som på Balkan på 90-talet. Ju mer apati EU utstrålar, ju mer större inflytande kommer Usa att skapa.
Ryssland gjorde det bästa möjliga av krisen.
Det fick fred på sex dagar, bra. Det finns ingen som kan få mig att tror att Georgiens president inte hade bakning från en större makt innan det gick till angrepp i augusti. Med flygvapen på fyra attackplan mot ryssland som kan ha 24 jaktplan uppe inom 2h, 250 inom 48h. Georgiens president är ingen galning eller lose cannon. Kallt beräknad även han.
9 maj -40 dags att uppträda & tänka som en nationalstat.
Det finns en anledning att vi vart suveräna en gång i tiden. Jag hatar historienördar som tror att alla svaren finns i historien och tror att man säga allt om framtiden där egnom. Med Agrells varning om postivit tänkande riktigt, dags se om vårt eget hem och stödja våra grannar.
Inget system fungerar som har stått i 20år.
Agera och minska Usas inflyttande, detta genom öva hela vår krisberedskap med dessa 30 000man, ge flotta gång tid, framför allt ge våra stridspiloter flygtid. Detta nu i dag det kommer ändå tar 6 månader innan det får någon effekt, inget system fungerar som har stått i 20 år, det gäller stort som smått. Samt sätta upp en expeditions kår för Baltikum. Samt att låna ut ett dussintal Gripen samt luftförsvars system som Hawk, detta i år. Nato/Usa kan vara i krig med Iran nästa vecka då har det förbrukat sin sista reserv
september 5, 2008 kl 8:58 f m
finnen,
Ja, vårt grannland Norge är ju med i NATO, så det vore ganska naturligt att Finland och Sverige också går med.
september 5, 2008 kl 9:02 f m
Eftersom tanken är att vi ska vara neutrala kan vi inte gå med i NATO, eller ska vi plötsligt börja tycka det är ok med koncept som “humanitära bombningar”? Passar förhoppningsvis inte Sveriges image. Nej tack.
september 5, 2008 kl 9:10 f m
momenst 22 9:02
“Eftersom tanken är att vi ska vara neutrala kan vi inte gå med i Nato”.
Vilken tanke grundar du detta uttalande på?
Och vilken image ska Sverige ha i dina ögon? Frågar därför att du också skriver “passar förhoppningsvis inte Sveriges image”.
september 5, 2008 kl 9:40 f m
De storskrikande fanatikern tuvalis (snart dags för utvisning??) hänvisar till ett inlägg från kompisen medde.
Här nedan bifogar jag ett mycket bra inlägg från tnsexton igår 4:17 (tråden Folkrätten och kriget).
Behöver något mer sägas?
“medde
Det är inte lite du kräver. Förutom att CB ska lägga ner bloggen vill du att Kina ska få bli medlem av säkerhetsrådet, något som de redan är.
Om du visar en sådan brist på elementär kunskap om världspolitiken får du finna dig i att jag inte kommer att finna dina övriga påstående särskilt väl underbyggda eller trovärdiga.”
september 5, 2008 kl 9:42 f m
finnen
“i ryggsäcken krigets minnen, berättelser från dina nära&kära, hur pappan, mamman, andra försvann mitt i natten, och inte ett spår vart de tog vägen.”
Idag finns de på Guantanamo eller något av de hundratals hemliga fängelser som CIA har jorden runt,…….om de inte dumpats från ett Herkules-plan över Atlanten eller Stilla Havet.
Jag växte upp med rysskräcken. Jag var så kommunisthatare och ville vara med att mota Olle i grind, så en dag var jag på väg in till amerikanska ambassaden i Tel Aviv för att ta värvning till Vietnam, men ändrade mig i sista stund, bara för att jag lydde den inre känsla som sade att något inte stämde.
Man blir äldre, får en annan syn på andra människor. Visst, i ett kommunistland skulle jag inte ha levt många år, men nu kommer insikten att de som lever under kommunismen är också människor, med sina tankar och drömmar.
Kommunismen är död. Imperialismen har tagit över. Den yttersta högern och den yttersta vänster, är varandras spegelbilder och för människan är plågan likvärdig.
september 5, 2008 kl 9:44 f m
charliesjögren
Menar du att filmen var dåligt underbyggd?
september 5, 2008 kl 10:15 f m
Helena:
Du säger att Israel var med vid angreppet på Sydossetien.
Situationen är komplicerad, men det är klart att israelerna nu lever farligt, eftersom de snarare allierat sig med angriparen i den här konflikten.
Många av israelerna är födda och uppvuxna i USA och har inte riktigt hängt med i svängarna.
Dagens Ryssland är inte detsamma som det gamla kommunistiska Sovjet, som en del israeler har dåliga erfarenheter av.
På samma sätt är dagens USA starkt förändrat.
Israelerna kämpar för sin överlevnad i Mellanöstern och kommer tyvärr att bittert få erfara att USA inte är någon snäll judisk mamma, även om det givetvis vimlar av fantastiskt underbara människor i Amerika.
september 5, 2008 kl 10:18 f m
maggi
Liket lever, men hur enad nationen står bakom honom kan ifrågasättas. Hörs några kritiska röster inifrån? Törs någon säga något?
Är NATO:s expansion lyckan för världen? När NATO erövrat världen, når vi den fullkomliga lyckan då?
september 5, 2008 kl 10:20 f m
Jag vill fortfarande referera till signaturen Meddes film under “Folkrätten och kriget”.
Där såg man georgiska soldater glatt skjutande på civila mål som om dom befunnit sig på tivoli. Jag hoppas Bildt ser den. Jag blev mycket upprörd. Jag är ingen vän av personlig kritik. Allt jag försöker göra är att väcka folk med makt. Få dom att förstå att om människor ska fortsätta att offras för poitikiska vinningars skull kommer krig aldrig att upphöra. Man bör dömas efter det man gör – inte efter vilken pakt i världen man tillhör.
september 5, 2008 kl 11:51 f m
Charlie
Det är ganska väl känt att Sverige ska ha en neutral ställning när det är fråga om konflikter – och att gå med i en organisation som är strängt militärisk och mestadels deltager i konflikter på olika sätt skulle väl ändå vara en paradox?
Varför jag skrev “förhoppningsvis” var för att jag hoppas att de inte kommer att ändra inriktning bara för att våra grannar kanske gör det.
september 5, 2008 kl 12:13 e m
Moment22 – Du vet säkert att det för grannsämjans skull är bättre att göra som grannen.:-)?
Det är inte läge för NATO ännu, men vi kommer nog i framtiden att komma med. Om det är bra eller dåligt – vem vet detta.
september 5, 2008 kl 12:13 e m
finnen
Finland känner väl inte heller oro över att Ryssland kommer att invadera dem, eller? :)
I alla fall så har jag inte menat just Finland.
september 5, 2008 kl 12:23 e m
Ang. när konflikten utlöstes, så om man inte räknar etniska rensningar begångna av georgier på 1920-talet och i början av 1990-talet, så var det förmodligen 2006 när anfallskartor för operationen “Clean field” ritades av Georgiens generalstab.
september 5, 2008 kl 12:26 e m
Ryssland kommer inte att invadera något land om de inte känner sig hotade. Blev det bra så.
Tror faktiskt inte att vi ska vara rädda för “ryssen” utan vi måste även kunna se att detta stora land även har mycket som kan förena och det ska vi arbeta för. Det gäller att vara diplomatisk även mot våra östra grannar. Hårda ord tror jag kan få motsatt effekt – översätter det bara på mig själv.:-)
Fel har de handlat i Georgien , men vem har inte överreagert ibland!
september 5, 2008 kl 12:37 e m
alexej
en färsk enket (kanske inte helt vetenskaplig?) i Finland, många fler tänker, ska Ryssland kräva mer landområde än Ryssland fick efter andra världskriget. Oron växer efter senaste tidens händelser, oavsett vad många på denna blogg tycker, oavsett vad diktaturen heter! Oron växer runt om i Rysslands närhet. Därför tycker jag att bla. CB ska orka resa, och prata. Kriget löser aldrig konflikter utan skapar nya. Diktaturer är onda, skadliga. Oron försvinner i demokratier, med tiden.
upprepar att det är värt att bekanta sig i olika länders historier, och dagens verkliga liv, vad människor tänker, hur de lever, vilka tankegångar finns etc etc, i Rysslands omgivning. Det borde ge annan nyans på var och ens livssyn.
september 5, 2008 kl 12:38 e m
soli01
Säg mig exakt på vilket sätt har Ryssland överreagerat. Har de bombat sönder TV och radiostationer, som NATO gjorde i Belgrad? Har de bombat all infrastruktur i Tbilisi, som NATO gjorde, trots att Belgrad ligger flera gånger längre bort från Kosovo än Tbilisi gör från SO?
Ifall det skulle vara NATO som genomförde en fredsbevarande operation i SO istället för Ryssland, så skulle yankees promenera runt i sönderbombat Tbilisi och Saakashvili skulle hänga som Saddam på det närmaste trädet.
september 5, 2008 kl 12:44 e m
Svar till mig från moderatorn: (läs innan han hinner radera detta): :-)
“Som går att läsa i det meddelande jag skickade dig raderas kommentarer som inte håller sig inom ämnets ramar. Därför raderades den. ”
Tack , det är bra att veta, inga små prat längre alltså! :-)
september 5, 2008 kl 12:45 e m
Jag har oxo åkt TGV fr Paris till Bordeax. Tog ca 3 timmar. Oj vad det susade å sen var vi i Montpellier vidare med bil. Trevlig vistelse Carl Bildt!
MvH
oscar berven
september 5, 2008 kl 12:46 e m
soli
du menar som under wwII? ;-)
september 5, 2008 kl 12:51 e m
Hmmm… – Best Of Mankind – Jag har konstaterat samma sak – via emils (pluralis) idag ifrån Mikael T Ericsson (mikael.t.eriksson@foreign.ministry.se)
Så nu gäller det att vara ALLVARLIGA ! :-)
september 5, 2008 kl 12:53 e m
finnen
Det är synd att folk i Finland känner så och enligt min uppfattning är deras oro helt ogrundat. Problematiken ligger i att västerländska medier inte ens försöker att visa båda sidor av konflikter, eftersom rubriker som “Ryssland skyddar civil befolkningen” inte säljer här i väst lika bra som “Ryssland har angripit en ung demokrati och bombar Tbilisi”. Och hur stor del av befolkningen ens bryr sig att försöka införskaffa sig information från andra hål än inhemska medier?
Saakashvili stängde ner alla ryska tv-kanaler i Georgien när konflikten började, undrar varför.
september 5, 2008 kl 1:10 e m
Jag konstaterar att mitt och emilson99 tankeutbyte om civilisationens vagga raderats. Det hade uppenbarligen inte med ämnet för dagen att göra.
Nåväl, det är väl bara att acceptera. Vi skriver ju dock på en privat blogg där CB är juridiskt ansvarig för innehållet.
Att detta inte är något kommunalt klotterplank har väl de flesta förstått (och de som inte gjort det åker förr eller senare ut) och om det alltför ämnesfrämmande småpratet och lullullandet försvinner är det en positiv följd av modereringen.
september 5, 2008 kl 1:36 e m
Carl Bildt
“Att det kommer att finnas mycket att tala om är ett understatement.
Men tyngdpunkten kommer med all sannolikhet att ligga dels på de transatlantiska förbindelserna – en ny amerikansk president tillträder den 20 januari nästa år – och dels på alla frågorna efter kriget mellan Ryssland och Georgien.”
Borde inte tyngdpunkten ligga på hur man skall foga ihop den krackelerade fasad som kallas EU?
USA har sin dödskamp och Ryssland har sina födslovåndor. Kommer Europa aldrig till skott, blir en synlig enhet?
september 5, 2008 kl 1:43 e m
Där tog mina åsikter i detta ämne slut.
Får vänta på nytt ämne, får jag se om jag har några åsikter i den “tunneln”.
Tänk i tunnel är det nya modet. Tydligen det de sysslar med nere i Avignon och i Bryssel. Eftersom det är vattentäta skott mellan tunnlarna, blir ingenting gjort färdigt.
september 5, 2008 kl 1:56 e m
Om man dessutom är fartblind blir tunnelseendet än mer påtagligt…
Moderna tunnlar har i alla fall ventilationsschakt och nödutgångar, dessutom ofta tvärförbindelser mellan parallella system. Sådant borde vara möjligt även här, så länge tankeutbytet för oss framåt och ingen stannar i tunneln för att småprata om en resa i en helt annan riktning.
september 5, 2008 kl 1:56 e m
Hmmm… – Emilson – Tunneln genom Hallandsåsen dröjer också, faktiskt… – fast där är det tvärtom – det finns ingen hejd på vattenflödena, verkligen… :-)
september 5, 2008 kl 1:58 e m
PS. Och så var det ju i kommentarerna här på Carl Bildt´s blogg också, förr i tiden… DS.
september 5, 2008 kl 4:20 e m
USA har sin dödskamp och Ryssland har sina födslovåndor. Kommer Europa aldrig till skott, blir en synlig enhet”.
USAmerikas dödskamp uppfattas nog som en betydligt allvarligare åkomma i Europa än av dem själva. USA har varit svårt sjuk förr efter utrikes resor där de ådragit sig diverse skamliga sjukdomar och gjort slut på sina pengar, men alltid återhämtat sig, samlat krafterna och återkommit med nya friska tag. Med en ny läkare ska det bli intressant att se vilken medicin han kommer att ordinera, Risken finns att han avbryter alla former av resor och istället ordinerar isolering.
Rysslands födslovåndor är nog överståndna. Vad vi istället ser är en pubertetsyngling som prövar sina krafter, busar med sina grannar och försöker ta de första egna stegen ut i vuxenvärlden. Alla hoppas på att det ska bli en välartad yngling till slut men hittillls har ynglingen visat oroande tendenser till att följa sin äldre, nu döde, broder i spåren.
EU är som ett dagis. Man har inte lyckats komma överens om läroplanen, man byter rektor var 6:e månad och den valda skolstyrelsen har egentligen ingenting att säga till om. Man kan komma överens om att gå på utflykt men inte vart man ska gå eller vilken matsäck man ska ta med. Man ökar klasstorleken till den grad att vissa föräldrar försöker ordna specialklasser för de mera begåvade och försigkomna eleverna. Nya elever från fattiga förhållanden har svårt att komma in i gemenskapen och några av dem funderar på att återgå till den skola där de tidigare gick.
Till råga på allt får en del elever på kvälls- och helgkurser i en helt annan skola med en läroplan starkt influerad av en helt annan kultur.
september 5, 2008 kl 5:22 e m
Bra beskrivning, tnsexton, men jag tror att de skador Bush-administrationen åsamkat landet inte går att reparera under denna generation. Därför är det viktigt att EU fungerar och kan fylla ut tomrummet. Farlig är den politiska passiviteten och farlig är passiviteten när det gäller ungdomars kvällskurser. Man blir det omgivningen gör en till, är en sanning för den stora massan. Det är mycket allvarligt och illa ställt med ungdomars breda utbildning, som krävs för att kunna bemöta sekter som har för avsikt att göa dem till livstids medlemmar.
EU:s utrikesministrar ägnar sig åt andras problem, inte åt de egna. Inrikes politiker ägnar sig åt att skola en elit och lämnar därmed fältet öppet för kvällskurserna.
Jag säger som jag sagt i fyrtio år. Det blir inget världskrig, det blir inget krig mot annat land, utan länderna kommer att explodera inifrån. Den nu förda, missriktade politiken, kommer att påskynda förloppet.
september 5, 2008 kl 5:50 e m
Jag fick ett mail från UD som sa att min kommentar inte nådde upp till den nivå som krävs för att få vara kvar på bloggen. D.v.s det höll sig inte till ämnet.
Det kan jag hålla med om. I det inlägget frågade jag varför så många inlägg blivit raderade.
Lite synd tycker jag att man inte kan få “kall-prata” lite när ämnet är uttömt.
Jag tycker tonen och kvaliteten på inläggen är fullt godkända när ämnet är “hett”.
Det är väl egentligen bara i denna frågan om Kaukasus det blivit lite bistra toner.
Det har ju dykt upp en massa kommunister som spyr galla över utrikesministern för att charma Putin och hans knähund.
Synd…det var ett bra sätt att lära sig var man kan lägga ribban i förhållande till olika meddebattörer.
För att hålla mig till ämnet kan jag ställa frågan : När gav Ryssland sitt första tydliga tecken på att man hade för avsikt att ockupera Georgien ?
september 5, 2008 kl 6:04 e m
Snyggt tnsexton :
Jag tror att du har bestämt tonen på den “nya bloggen”.
Sakligt men med humor.
september 5, 2008 kl 6:33 e m
mrmhalland vi får kanske hoppas att rätt man vinner det stundande presidentvalet. Vet hur de samlade utrikesministrarna tänker i den frågan. Det torde nog kanske stanna innanför “dörren”.:-)
Har inga direkta synpunkter när det gäller att hålla sig till bloggen – strikt – kanske är svårt och det är inte min blogg.
Du är inte ensam om att ha fått kommentar borttagen:-)…gällde rättshaverister som kanske inte var aktuellt:-)
Humorn måste dock finnas med ibland annas blir det för tråkigt.
september 5, 2008 kl 6:41 e m
soli01 :
Nej, det är inte vår blogg och jag har full respekt för synen på att kommentarer ska vara inom ämnets ram.
Humor är nödvändigt, inte minst använder utrikesministern ofta humorn mitt i allt allvar.
Jag kommer inte riktigt ihåg vad han drog till med när han informerade riksdagen om Kaukasus, men roligt var det.
september 5, 2008 kl 6:44 e m
tnsexton – strålande inlägg. Kan man säga det bättre!(4:20)
september 5, 2008 kl 7:19 e m
mararh
Vidare anses en handling upprättad av myndigheten när den expidierats (dvs. skickats därifrån) eller, om handlingen aldrig blir expedierad, det ärende till vilket handlingen hör avslutats.
De utgående mailen från UD torde således vara att anse som allmänna handlingar.
Huruvida kommentarerna på denna blogg är att anse som allmänna handlingar är dock en helt annan fråga. Offentliga är de ju onekligen. :-)
M v h
V
september 5, 2008 kl 7:32 e m
Under tiden så har orkanen Gustav passerat Amerika. New Orleans klarade sig bra den här gången. För Kuba gick det mycket värre. Jag bara undrar var har rapporter om detta tagit vägen och när skall EUs humanitära insatser börja? Så länge är det bara ett land som skickar förnödenheter. Gissa vilket.
september 5, 2008 kl 8:07 e m
mrmhalland
Jag sade inte att sakerna ligger till på det sättet, utan att en fråga oförskyllt dyker upp. Som du själv tog upp har det tidigare frågasatts huruvida utrikesminister Carl Bildts blogg är privat eller ej. Min avsikt var egentligen att få alla att tänka ett varv extra när de skriver. Sedan mitt inlägg 7:07 har det varit mycket tyst här.
september 5, 2008 kl 8:19 e m
Frågan om utgående mail från en myndighet är allmän handling eller inte är inte helt enkel. Bara för att ett mail är avsänt från en myndigheten tillhörig dator och följaktligen finns lagrad och förvarad där, gör inte mailet automatiskt till allmän handling. Mailet kan vara ett rent privatmail, som inom ramen för myndighetens interna bestämmelser för privat mailtrafik, skickats; exempelvis mamma byrådirektören till bortrest dotter.
Frågan blir alltså om moderatorns mail rörande CB privata blogg ska anses som privatmail eller myndighetsmail, jag lutar åt det förstnämnda. (Huruvida sen moderatorn modererat och mailat i detta ärende på betald UD-tid är en annan fråga….)
En myndighets dataloggar är dock, enligt JO-utslag, alltid allmän handling, inkluderande privatmailen. Dessa innehåller dock normalt bara uppgifter om adressat, avsändare och sändningstidpunkt.
För att sedan ytterligare röra till begreppen är ju inte alla allmänna handlingar offentliga….
september 5, 2008 kl 9:08 e m
Visionara, tnsexton och mrmhalland
Min avsikt var inte att omtala tingens ordning. Jag ville skapa en debatt och utfärda en varning att saker och ting inte alltid är så enkla som de synes vara. Var och en bör vara aktsam med att sprida sina åsikter om man inte vidare kan/vill stå upp för dem i offentlighetens ljus.
september 6, 2008 kl 10:49 f m
Vi ska klart för oss att den som driver en blogg kan ta bort alla kommentarerna som han/hon inte vill ska stå där. Alltså har vi bara att acceptera läget eller att inte skriva.
september 6, 2008 kl 11:37 f m
mrmhalland – ang detta med “kallprat” är något som bör få finns med, men får givetvis inte ta över. Detta är en viktig faktor för att inte kommentarerna ska drastiskt minska eller till sist dö ut. Givetvis ska vi hålla oss till ämnet och det kan vi säkert göra och samtidigt “lätta” på trycket även vid ett sådant tillfälle. Hoppas att den som vakar över bloggen även inser nämnda.
september 6, 2008 kl 11:48 f m
charliesjogren – hur och på vilka grunder som vissa får vara kvar eller att andra “ryker” ska vi inte egentligen inte ha några synpunkter på. Det är , som Du säkert vet, bloggaren som bestämmer. Vi bör nog koppla bort vårt ifrågasättande om hur bloggaren hanterar denna del:-)