När jag informerade riksdagen om kriget mellan Ryssland och Georgien tog jag min utgångspunkt i slutakten från säkerhetskonferensen i Helsingfors 1975.
Men brotten mot folkrätten från Rysslands sida är vidare än så.
I dagens SvD skriver UD:s rättschef Carl Henrik Ehrenkrona och folkrättsrådgivaren Erik Wennerström om detta mer i detalj.
september 4, 2008 kl 8:50 f m
“Men den georgiska aktionen kan aldrig ses som ett angrepp på Ryssland som skulle utlösa en självförsvarsrätt. Folkrätten medger inte heller krigshandlingar för att skydda ett lands medborgare i ett annat land.”
Väl, det funkade ju bra för USA i flera sammanhang… Dessutom så hade väl Ryssland fredsbevarande mandat i regionen och när ryska fredsbevarade blev attackerade och dödade så är självfallet att man skickar förstärkningar.
“Någon sådan rätt kan inte aktualiseras annat än i de extremfall då inga andra alternativ finns för att skydda civilbefolkning mot mycket allvarliga övergrepp såsom folkmord eller brott mot mänskligheten. Någon sådan situation var inte för handen.”
Nähä… Det är inte riktigt vad jag har hört och sett.
“Ryssland har inte heller tillämpat någon av de tvistlösningsmekanismer som folkrätten anvisar, som att vända sig till FN:s säkerhetsråd och påkalla dess ingripande.”
Och vänta på svar i flera dagar som fredsbevarare i Srebrinica gjorde medan massaker skedde.
september 4, 2008 kl 8:58 f m
Man blir matt av att läsa Carl Bilts ord. Ska Ryssland och omvärlden vänta och se på när människor slaktas och inte ingripa medan liv kan räddas? Ryssland tog upp frågan omedelbart i FN:s säkerhetsråd, men som vanligt händer ingenting konkret där som kan rädda liv snabbt. Därför var Rysslands ingripande befogat.
september 4, 2008 kl 10:25 f m
När FN instiftades som fredsbevarande organ, var det ett jättebra initiativ som har hjälpt oss att slippa mycket krig och elände i världen.
I dagsläget stjälper dock FN mer än hjälper.
Vi bör därför göra vad vi kan för att avveckla FN så snabbt och smidigt som möjligt.
Krig och militärer är normalt inget bra alls.
Vi lever dock inte i normala tider och därför är det nu våra förhoppningar om fred som är det stora hotet i och med att vi närmast är försvarslösa och riskerar att bli tillintetgjorda i det kommande och oundvikliga storkriget.
Jeremia 30:7 kallar detta “nödens tid för Jakob” och västeuropa består av israeliska folkstammar.
september 4, 2008 kl 10:34 f m
Roligt läsning från SVD, byt ut Georgien mot Serbien och Sydossetien mot Kosovo och läs om den artikeln. Lagen är inte lika för alla, hittade på youtube en tjeckisk dokumentär om Kosovo “stolen kosovo” som ger en lite perspektiv på hycklandet.
Ryssland eller USA är samma skit, de skiter i lagarna när det inte passar dem men jag kan inte för allt smör i småland förstå varför vi i EU finner oss i det och inte går våran väg. Vi har såpass stor ekonomiskt och militärt makt att vi borde sluta agera knähundar.
september 4, 2008 kl 10:59 f m
Carl Bildt, man ät trött nu på att du hela tiden skriver att Ryssland har agerat emot folkrätten! Allvar, det har gått för lång nu. Varför har du inte kommenterat och inte jämfört USA:s brott mot MÄNSKLIGHETEN som det landet utfört och fortsätter att utföra nuförtiden??? Hycklandet? Är det din svaga sida? Förresten inga kommentarer om att amerikanska soldater har dödat 20 civila i Afganisatn! Eller betrakatar du afganer som skit, så som du förhållit dig mot människor som dog och skadats i Osetien och Abkhazien.
september 4, 2008 kl 11:01 f m
Carl Bildt, lägg ner bloggen, du bara försämrar vissa människor uppfattning om dig själv, du har sjunkit till botten i mina ögon, kanske även ännu lägre.
september 4, 2008 kl 11:06 f m
http://www.youtube.com/watch?v=u5QGj4S3I2A Carl Bildt, om du nånsin läser dessa kommentarer rekomenderar jag dig att titta på de som du så ivrigt försvarar!
september 4, 2008 kl 11:09 f m
Carl Bildt är ett unikt fall
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_1664283.svd
september 4, 2008 kl 11:09 f m
Ni borde alla se hur roligt Georgierna hade i SydOsetien, lägg också märke till att ingen sköt tillbaka, för att de georgiska soldaterna sköt på gamlingar, kvinnor, och barn.
Och du, Carl Bildt, föreslår alltså att man ska titta på när människor dör på det här sättet? Att Ryssland ska titta på när 70 ryska fredsbevarare sköts? Att ryssarna ska titta på när hundratals osetierna mördas och besjuts i sina hem, så som VIDEON visar? Då är du inhuman och feg person, som kan bara kritisera utan att göra nåt. Jag skulle skämmas om jag vore du.
september 4, 2008 kl 11:10 f m
september 4, 2008 kl 11:10 f m
AVGÅ BILDT!
september 4, 2008 kl 11:11 f m
Alla vet att elefanter är rädda för möss, så det var egentligen ingen stor bedrift när musen Carl ställde sig på två ben och röt. Alla visste att elefanten Ryssland skulle backa.
United States of America är en dinosaurier och dinosaurier vet hur man dresserar möss att skrämma elefanter.
Sensmoral: Det är bättre att föda som dinosaurie, än som mus eller elefant.
(filosof mode)
september 4, 2008 kl 1:44 e m
carneba
Du har en poäng i att EU är flata. Jag har ryska bekanta och har lärt mig att dom inte behandlas lika som oss, av oss och USA. Därför ställer jag inte upp på det du skriver – “skit samma”. Mina bekanta är inte skit för mig.
Vi måste behandla andra som vi vill bli behandlade själva och det anser jag att vi(väst – gammalmodigt) inte gjort med ryssland. Vi har behandlat dom som sämre än oss och det skapar en motenergi hoe ryssland (min uppfattning – ingen forskare) som kan komma i utryck på olika sätt. Det fanns en text på denna blogg för några dagar sedan som löd “som man bäddar får man ligga” och den gäller oss också.
Jag vill att vår (och min) utrikesminister antar en mer ödmjuk och diplomatisk inställning i sin utrikespolitik tex vad gäller ryssland.
Ett klarläggande – jag är ingen rödmyra – det känns inget bra att höra det av någon ;-)
september 4, 2008 kl 2:52 e m
“I dagens SvD skriver UD:s rättschef Carl Henrik Ehrenkrona och folkrättsrådgivaren Erik Wennerström om detta mer i detalj.”
Båda de här herrarna arbetar på UD, och du är chef på UD. Det är alltså folk som du är chef över som säger det.
september 4, 2008 kl 3:04 e m
Hur kan nån av politikerna ens nämna ordet folkrätt om de vet hur beslut fattas?! Carl Bildt vet säkert att det sitter de starkaste länderna i FN:s säkerhetsråd som fattar de viktigaste för världen beslut. Dessutom är G8 består också av de åtta starkaste länderna på Jorden. Det kanske är inte längre fallet att sådana länder som Italien, och Storbritanien som har platser i G8 är världens starkaste, men jag tror inte de är redo att tacka nej till G8, och de kommer heller inte att låta Kina, Indien och Brasilien bli meddlemmar i G8, fast det vill Ryssland ha.
Varför vill USA och Storbritanien inte ha att Kina, Indien och Brasilien ska bli medlemmar i FN:s säkerhetsråd och G8? Jo, därför att all deras makt faller sönder som ett korthus på en gång. De borttas direkt både politisk och ekonomisk makt.
Jag är för att FN:s säkerhetsråd och G8 utvidgas, precis som Ryssland är för det och prpaganderar för det, eftersom efter att USA sönderbombat Irak, strävar efter att göra samma sak med Iran och Storbritanien hjälper till och EU låtsas att den inte märker nåt, existerar inte internationell rätt fär mig. Internationell rätt idag är rätt som den starkaste har, andra måste lyda, tyvärr är det som värdlen uppbyggt idag.
Om nån vågar påstår att denna struktur är rättvis och demokratisk och att tack och lov att sådana demokratiska och humana stormakter som USA står för skydd av den internationella rätten, är antingen mcyket dum eller säger det för att retas.
september 4, 2008 kl 3:14 e m
USA styrs av neokonservatorer, och deras enda mål är inte att sprda demokrati i värdlen, nej, deras mål är inte heller USA:s säkerhet. Dessa människor som stöds av värdlens mäktigaste finansmän är att sprida marknad…
Marknad är ett utmärkt sätt att kontrollera värdlen. USA, som kanske inte vill “sprida demokrati” är tvungen att göra det, eftersom det amerikanska folket vet inte sanningen om sitt eget land och presideneten är maktlös inför det målet som har ställts av andra människor långt före att han gick in i Vita Husets arbetsrum.
Poängen med amerikansk utrikespolitik är att tanken bakom “spridning av demokrati” är att man frigör landet för att därefter sätta det i skuld och investera stora summor och så småningom få stora tillgångar. Det gjorde man med Irak och nu har amerikanska oljegiganter skrivit på avtal med Irak om långsiktigt samarbete och investeringar, precis vad Bush ville ha.
Precis samma sak ville man göra med Ryssland under 1990- talet, när “demokrati” kom, men tack vare Putin har man inte lyckats investera ihjäl Ryssland och raffla åt sig alla ryska tillgångar, vilket idag irriterar så in i helvete USA:s mäktigaste finansfamiljerna som slöst en massa pengar för CIA och andra organisationer för att de skulle hjälpa att ruiner Sovjet. Dessa människor har bra tålamod och kan vänta länge på sitt mål.
Det är tråkigt om denna världordning inte kommer att ändras. Man propaganderar globalisering, men det kommer att betyda slut på ländernas gränser, nationer, traditioner, och självständighet framför allt. En global marknad betyder glbal värld, där de rikaste styr i skuggan. Det är vad USA är idag, och EU är på väg att bli.
september 4, 2008 kl 3:27 e m
Ber om ursäkt att jag inte länkar till några som helst tidningsartiklar för att stödja den info jag skrivit om i mina sista tre inlägg. Skälet är naturligvtis att “fria medier ” kan ju inte skriva om sådant, det försår man ju…
september 4, 2008 kl 3:31 e m
En egen reflektion
USA klarar inte det dom tänkt sig idag. Därför måste dom fördöma ryssland hårt med ord, av flera skäl;
* Georgien har fått hjälp av USA med vapen, dessa funkade inte så bra (kanske fel instruktion, eller vilja att använda dom – (egen refelktion – ingen forskare ), hur som helst var vad som hände kanska förudjmukande för USA, vilket nederlag, det säger pang, så springer soldaterna till Tiblisi, eller säger detta något om vilket stöd Stackarsmickevillii har bland vanliga soldater i Georgien, man vill inte kämpa för Stackarsmickevillii, det är bättre att backa och att överleva
* Georgien är troligen intressant för USA rent geografiskt
* Olja och gas är inte dumt att ha kontroll över
* Det vore ganska lätt för Rysslands arme att tillfoga Georgiens arme mkt stor skada. Varför hände inte detta Carl Bildt? Tanken kommer tom till en gammal svensk soldat.
Jag har ingen avancerad taktisk utbildning, men jag kan forfarande tänka själv.
FN har stora problem med sin roll idag………Hur löses detta????????
september 4, 2008 kl 3:42 e m
USA behöver inte FN.
Ryssland behöver inte FN.
EU behöver inte FN.
Eventuellt behöver avdankade politiker FN.
september 4, 2008 kl 3:42 e m
medde
Ta det lugnt, mkt är fel men vi kan inte ändra det snabbt, du har stor insikt i problematiken, men ta inte illa upp personligen, jag håller med dig i mycket, men inte i att det är läge att lägga ner bloggen, det är bra att den finns, men jag tror fortfarande och hoppas att politikerna lyssnar på oss väljare och ändrar sin politik därefter.
september 4, 2008 kl 4:17 e m
medde
Det är inte lite du kräver. Förutom att CB ska lägga ned bloggen vill du att Kina ska få bli medlem i säkerhetsrådet, något som de redan är!
Om du visar en sådan brist på elementär kunskap om världspolitiken får du finna dig i att jag inte kommer att finna dina övriga påståenden särskilt väl underbyggda eller trovärdiga.
Jag håller med Torsten, du fick din andra chans och har nu förbrukat den!
september 4, 2008 kl 4:58 e m
tnsexton,
Tack för erkännandet. Det finns ytterligare några “vildhundar” som med råge förbrukat förtroendet att tas på allvar.
Jag håller inte med Dig i alla lägen, men för att vara så objektiv som möjligt kan man inte spy sin galla över någon bara för att man har en annan information.
Tyvärr så har det blivit allt för många som spårat ur. De mera sansade och objektiva inläggen hamnar i skymundan.
tnsexton, fortsätt med Dina inlägg här trots att både jag och andra kritiserar Dig.
september 4, 2008 kl 5:50 e m
soli01 :
Ja, humor har ersatts av humör.
Det klart att utrikesministern måste blogga om det som är “hett”, men det har varit samma diskussion nu sedan 7/8, nästan en månad och alla vet vi ju vad som händer på bloggen när vi “gamar” inte får något nytt.
september 4, 2008 kl 6:04 e m
Själklart ligger det till på det sättet som UD:s rättschef Carl Henrik Ehrenkrona och folkrättsrådgivaren Erik Wennerström redogör för.
september 4, 2008 kl 6:30 e m
Befinner sig Europas politiker på samma kontinent som vi andra?
Rysk agression? Georgien startade det senaste kriget; det var Georgien som inledde krigshandlingarna, och det var Georgien som förklarade krig mot Ryssland.
Rysslands agerande i strid med internationell rätt? Det som framstår som allra tydligast i den nya världsordning som gällt efter 1991 i allmänhet, och efter 2001 i synnerhet, är att internationell rätt inte är vatten värd. Det är ett politiskt slagord i likhet med “terrorism” eller “demokrati”; något man åberopar för att demonisera andra, eller för att motivera sitt eget agerande, men ingenting man själv följer. I detta skiljer sig Ryssland inte det minsta från västländerna.
Ett nytt kallt krig mellan västeuropa och Ryssland? Varför då?? Vem vill något sådant? Inte de Ryska politikerna, inte det Ryska folket, inte de västeuropeiska folken. De enda som eftersträvar något sådant är västvärldens nyliberala politiker. Och de bryr sig inte ens om att försöka förklara varför något sådant skulle vara önskvärt, eller ens oundvikligt.
Parallellen mellan Serbien/Kosovo/EU och Georgien/Syd-Ossetien/Ryssland är så uppenbar att den knappt behöver nämnas; samtidigt är den för viktig att helt utelämna.
Jag tror till och med Saakashvili är förvånad över hur enastående väl hans politik fallit ut. En veckas krig mot Ryssland, och plötsligt strömmar miljarderna in, Nato-medlemskap är plötsligt fullt möjligt, de tidigare utbrytarstaterna ses plötsligt som en del av Georgien (i västvärldens retorik; i verkligheten är de mer utbrutna än någonsin tidigare). Men vem hade kunnat förutse hur lättvindigt och beredvilligt västländerna slängde bort sina förhållandevis goda relationer med Ryssland, till den grad att de på fullt allvar börjat tala om ett nytt kallt krig?
Det säger en hel del om Saakashvilis klarsynthet — liksom om västerländska politikers naivitet.
september 4, 2008 kl 6:41 e m
osciloscope,
Om Du anser att detta är en seriös kritik, så har Du satt en annan dimension på seriös kritik än den vedertagna.
http://carlbildt.wordpress.com/2008/09/04/folkratten-och-kriget/#comment-61727
september 4, 2008 kl 6:55 e m
björnhall – trevligt med en” björn” här på kommentaren. Du har dock säkra påståenden att det var Georgien som startade kriget. Hur kan man vara så säker på detta. Redan den 6 augusti förekom incidenter. (har sagt detta förut) Du kan lyssna på gårdagens sändning i P1 och där framkom nyheter som kan vara avgöranade i denna fråga.
Helt klart har Ryssland överreagert och måste snabbt som ögat lämna Georgien. Om detta sker kan ansktet räddas något, men de har gått in i ett annat lands territorium och detta är givetvis fel.
De paralleller Du säger är jämförbara med Kosovo finns inte alls!
Kosovo stod ju under FN-förvaltning. Så jämförelsen haltar uppenbart.
Inse att Ryssland ska ut ur Georgien för Du kan väl ändå inte försvara detta ingrepp. Vem som i slutändan började är inte användbart som något argument för att ryssarna ska finnas kvar inom georgiskt område.
september 4, 2008 kl 6:55 e m
Torsten
självklart är bildmaterial som detta svår att bedöma och kräver noggrann undersökn. Såklart öppet för affekt återigen. Men detta kan ju likväl diskuteras utan att ropa förrädare el ryss-älskare å dyl.
Mina egna “kritiska” texter är lika viktiga att dissikera. Jag sitter inte “inne med mer sanning än någon annan” eg, jag konspirationsteoretiserar
osc
september 4, 2008 kl 7:04 e m
soli01
Vi skall komma ihåg att i Kosovo hade tusentals serber fördrivits, precis som att tusentals georgier fördrivit ur Ossetien. Den FN-förvaltning du hänvisar hade garanterat det Serbiska territoriet och meningen var en viss mån självstyre, precis som i Ossetien.
FN svek sin egen resolution och gav rätten åt de som lyckas fördriva andra, att bilda egen stat. Rysslands erkännande av Ossetien är en följd av USA/EU:s erkännande av Kosovo.
Fler lär följa och fler lär fördrivas. Belöningen är en alldeles egen stat.
september 4, 2008 kl 7:16 e m
Bl.a. så här skrev Leif GW Persson den 14 juli på sin blogg den 14 juli, dvs samma dag som han slutade blogga. En av orsakerna till att bloggandet blev så kortvarigt för honom var att han under en så begränsad tid aldrig hade stött på så många galningar (och då har han ju ändå en ganska stor erfarenhet av dylika).
Man kan inte annat än le och hålla med när man tänker på Musse Pigg- ligan och alla små trumslagarpojkar som allvarligt och hängivet delar med sig av sitt “kunnande” dagarna i ända på denna blogg.
Stöd får dom i princip alltid (och endast) av entusiasterna hilary-pilary och helena palena ;-)))))
***Jag har en rik erfarenhet av rättshaverister och möjligheten att nå fram till dem med förnuftsargument. Dessvärre kan jag också sniffa mig till dem på rent osannolika avstånd och även när jag har vinden i nacken. Rättshaverister känner sig alltid träffade oavsett vad och befolkningens majoritet är fortfarande fullt normal.***
Dee Dee Sharp – lulleri och lullera
september 4, 2008 kl 7:18 e m
Ursäkta slarvfel ovan 7:16
har lite bråttom just nu
september 4, 2008 kl 7:58 e m
soli01:
Givetvis finns det mängder av rapporter om att det inte alls var Georgien som inledde detta. Fattas bara annat. Huruvida de stämmer är en helt annan sak.
Varför bör Ryska trupper lämna Georgien, och vad är det i så fall de bör lämna (ingår Sydossetien och Abchazien?)? Om vi förväntar oss att Ryssland ska agera i enlighet med västländernas exempel, är detta en fråga för Ryssland att avgöra efter eget gottfinnande.
Vi hade en unipolär värld i ett och ett halvt decennium Det var den tid västvärlden hade på sig att sätta ett exempel för sig själva och andra att leva upp till när det tillfälligt unipolära tillståndet nådde sitt oundvikliga slut: “Så här vill vi att världen ska se ut; så här blir det när vi enväldigt får bestämma”.
Det exempel som sattes var att maktpolitik är det enda som räknas. Ryssland har dragit den logiska konsekvensen av detta. Om man gillar det eller inte är irrelevant; verkligheten är som den är, frågan är om man inser det eller inte.
Ett annat exempel som sattes var att FN, och dess syn på “internationell rätt”, är något man bara behöver ta hänsyn till när det gynnar ens egna syften. Se t. ex. Irakinvasionen eller erkännandet av Kosovo, varav ingetdera hade något stöd i någon FN-resolution. Motivationen blev den uppenbara: “Eftersom FN har fel behöver vi i detta fall inte göra som FN säger.”
För övrigt är all argumentation som kräver ett “givetvis” i allmänhet felaktig… ;)
/Björn
september 4, 2008 kl 8:15 e m
Skulle nog tillägga… Jag försvarar inte Rysslands agerande i Georgien. Det jag säger är att kritiken mot agerandet är till stor del osaklig, och att kritiken lika gärna kan riktas mot västvärlden. Tanken att Rysslands agerande på något sätt skulle vara _mer_ värt att kritisera än västländernas har inget stöd i nutidshistorien, enligt min mening.
Men nu råkar det vara så att jag, i likhet med det allra största flertalet läsare av denna blogg, tillhör västvärlden. Vi kan inte påverka Rysslands eller dess politikers agerande; det är upp till ryssarna att göra. Det vi borde kunna påverka, om man tror att systemet med demokrati fungerar, är “våra egna” politiker. Därför är det alltid enormt mycket viktigare, och meningsfullare, att rikta stöd soväl som kritik inåt-uppåt, mot de politiker som leder våra egna länder.
Och deras agerande gentemot Ryssland, och deras hanterande av den uppkomna situationen, är betydligt mer förtjänt av vår kritik än vårt stöd.
september 4, 2008 kl 8:53 e m
soli01
Vi skall inte rusta upp något försvar annat än insatsförband, högteknologi och flyg.
september 6, 2008 kl 12:44 f m
soli01: Kan du utveckla det där med att Ryssland har överreagerat?
september 6, 2008 kl 6:53 f m
lull-lull: Hur skulle det vara om du höll dig till ämnet?
september 6, 2008 kl 10:16 f m
Carl Bildt,
主席先生,我必须很可惜同意上述的一些意见,包括medde的意见,向你约闭幕此博客。
Sir, I must unfortunately agree with some earlier advice to you about closing this blog. Your fanatical promotion of the Bush administration’s confrontational foreign policy and the often infantile chatroom noice by certain Swedish bloggers have reduced the blog’s value to nothing more than a counterproductive exercise in self-promotion.
DAVID OWEN, FORMER U.K. FOREIGN SECRETARY
The former foreign secretary of Britain, David Owen writes today an article in the International Herald Tribune which may interest your UD team. For example:
“In the Western democracies, our politicians and press now talk only of the Russian invasion and ignore the Georgian military attack. To liken South Ossetia to the Soviet Union’s military action in Hungary in 1956 or Czechoslovakia in 1968 is neither serious history nor realistic politics.”
“For some years it has been clear that the wise course has been to put EU membership for Georgia and Ukraine ahead of their membership in NATO. The first lesson from the fighting in Georgia is to speed up EU membership for both, and not to advance NATO membership so long as boundary disputes remain.”
http://www.iht.com/articles/2008/09/05/opinion/edowen.php?pass=true
These views very much reflect my own thinking, as well as the sensible comments posted on this blog by Jean de Beaumont, Paris and other people.
Yours sincerely, Xiao Ling
september 6, 2008 kl 12:02 e m
bildterberg – vad jag menar med ordet “överreagera” när det gäller konfliketen i Georgien innebär bara att det var – enl vad jag kunnat inhämta – inte nödvändigt att gå in på georgiskt territorium.
Alla kan vi överreagera och det är mänskligt!…eller