Nu finns på UD:s webplats också den fulla texten till min information till riksdagen i går om konflikten mellan Georgien och Ryssland.
Nu finns på UD:s webplats också den fulla texten till min information till riksdagen i går om konflikten mellan Georgien och Ryssland.
september 3, 2008 kl 6:48 f m
Ett dokument ställt till Ryssland och deras ansvar för konflikten-bra.
Hur ser motsvarande dokument ställt till Georgien ut?
Lite om respekt mot minoriteter?
Lite om regioners självbestämmande?
Lite om väpnade anfall i relation till egna befolkningens uppror?
Är Georgien inte värda att diskutera med?
september 3, 2008 kl 7:02 f m
Fortfarande ingen förklaring till varför Sverige erkände Kosovo och varför detta fall är så ”unikt”.
I Kosovos fall så erbjöd Serbien kosovo långtgående autonomi och la fram Åland och Hongkong som modell. Men Albanerna var inte intresserade. De var redan lovade självständighet
Alla hävdar att Kosovo förhandlat genom FN i flera år och att det skulle vara skillnaden mellan Georgien konflikten.
Men det stämmer inte Albanerna krävde självständighet från dag ett, trots att det stred mot FN resolutionen 1244 och Serbiens integritet.
Den nuvarande regeringen i Serbien har aldrig använt våld mot Kosovos befolkning. Ändå valde väst att ge Kosovo självständighet, trots att flera modeller för långtgående självstyre. I princip var serbernas enda krav att få behålla utrikespolitiken, resten skulle Albanerna få sköta själva.
Serbernas krav var aldrig orimliga, tvärtom var det albanerna med USA som uppbackning som aldrig släppte tanken kravet på självständighet.
“When two communities cannot speak to each other but only speak through arms, there is no choice but to separate them.” Thus spoke the French Foreign Minister, Bernard Kouchner, on the eve of Kosovo’s declaration of independence from Serbia in February.
Vilken dubbelmoral!
Varför är det sådant liv nu när Ryssland erkänt Sydossetien och Abchazien.
Vart är oppositionen, som låter Kalle & CO slakta folkrätten!?!?
september 3, 2008 kl 8:39 f m
kraljen – de som hade mest båttom att ERKÄNNA Kosovo var som bekant socialdemokraterna. De tycke t o m att det gick för sakta och hade velat inkalla utrikesnämnden till ett extra möte.
Det finns många kommentarer om hur oppositionen ställde sig när det gäller nämnda – bl a har Torsten skrivit om detta här.
Vi har ingen opposition i Sverige när det gäller denna fråga och kan alltså inte göra så mycket mera. Om det är bra eller dåligt det som de kom överens om får framtiden utvisa. Vad mera göra – det var ju “unikt” när det gällde Kosovo och det är även jag frågande till.
september 3, 2008 kl 9:17 f m
Ännu har inte den gamla skolfröken Hillary2 – som med sin pseudonym vill få oss att associera till ett rekorderligt och berömvärt fruntimmer i det stora landet over there – som hon fått för sig inte får nämnas – kommenterat detta blogginlägg. Och lika väl är det, för hennes mani (i klartext: hon är sjukligt exalterad!) att i alla lägen förtala vår utrikesminister har verkligen sänkt nivån på kommentarerna. Hon har tydligen svårt att acceptera väjarnas vilja att växla från röd-grönt till blått.
september 3, 2008 kl 9:46 f m
gossenruda
Tant Hillary är nog ingen skolfröken, jag har tidigare läst här på bloggen att hon jobbar inom skolbespisningen.
Hon är också fackligt ombud vilken väl ingen kunnat undgå att höra.
september 3, 2008 kl 10:11 f m
Kraljen;
Du har så fullständigt rätt i det du skriver. Så här var det och ingen opponerade sig mot det.
Konstigt nog så råder det andra tankar kring Gerogien och Ryssland. I längden kan det få som följd att Kosovo helt enkelt ogiltiförklaras som nation av Folk, och tankar på att hämta hem det bestulna landet börjar födas igen. Utan tvekan kan det mycket väl bli så om vi får en storskalig konflikt i Kaukasus. Ni vet det sprider sig … !
JAG tycker att det e nog med orättvisorna i världen, och många bland mig. Vi ser frukten av VÄSTs giriga utrikespolitik där man annekterat nya kolonier i Europa (NATO) samt medvetet underminerat FN fullständigt !
Därför ber jag dig Calle, lägg inte näsan i blöt. Jag hoppas verkligen att du hörs lika lite som Danmarks, Finlands och Norges utrikesministrar.
september 3, 2008 kl 10:18 f m
En ny medlem i armén av rödmyror har gett sig tillkänna. Man må säga vad man vill om dessa men ett flitigt släkte är dom.
september 3, 2008 kl 10:37 f m
Charlie,
Du skall inte vara imponerad av rödmyrorna.
Dom är alla förprogrammerade;-)
september 3, 2008 kl 10:38 f m
Charlie: Jag är inte en rödmyra! Jag är en pissmyra!
För övrigt måste jag nog tillstå att so far har Ryssland tagit hem spelet!
september 3, 2008 kl 10:58 f m
Helena Palema 10:38
Du påminner mest om en liten gammaldags torggumma som saluför farligt gods i form av ditt dyrkade Ryssland.
september 3, 2008 kl 11:11 f m
charlie: Jag dyrkar inte Ryssland! Jag har bara sett igenom spelet. Kan dessutom lägga ihop två och två…
september 3, 2008 kl 11:13 f m
Ponera nu att Sverige verkligen blev ett föregångsland och avrustade helt! När vi ändå håller på menar jag.
Vem skulle då komma och ta oss först?
september 3, 2008 kl 11:17 f m
Helena,
Norge.
Do vill ge tillbaka för gammal ost:-))
september 3, 2008 kl 11:25 f m
Torsten: Bra svar! Jag skrattar…
Men min fråga är allvarligt ställd. Vad skulle hända om Sverige avrustade helt och uppmanade resten av världen att göra samma sak?
september 3, 2008 kl 11:26 f m
“För det första att tröskeln för rysk användning av militärt våld i sitt eget närområde tydligt sänkt” Carl B
Sverige har ingen samövad krisberedskap, piloter med liten flygtid, flotta får ingen gångtid. Det finns ingen Överste eller general som lett förband över 5000 man, övad strid har inte skett på 20år. Som en förbundskapten som inte coachat sedan han spelad pojkboll. Det finns tre ord för vår höger regering:
Apati Apati apati.
september 3, 2008 kl 11:27 f m
Helena,
Bra fråga.
Har inget svar :-)))
september 3, 2008 kl 11:29 f m
Torsten: Vi får grunna! Kanske dricka lite wirre och komma fram till nå´t!
september 3, 2008 kl 11:38 f m
Helena,
Ja, det brukar kläcka ideer om än lite wirriga:-))
september 3, 2008 kl 11:39 f m
jonnyjov – har Du fattat att utrikesministern bara sköter sitt jobb. Han representerar ju EU också. Inga torra näsor här inte:-)
Mycket bra att vi numera har en utrikesminster som sätter lilla Sverige på kartan. Ser inget fel i detta.
Vad åstakommer man med tystnad egentligen – en farlig inställning!
september 3, 2008 kl 11:47 f m
What is “information”? Whose do you trust? What do you do when it doesn’t serve your agenda? Carl’s version of what needs to be done and said, and his “information” purported to function as evidence in a judicial matter, is purely imaginary. Justice is not a game played with more and more rules. You make the rules and then assert them as how someone was wrong. Like saying, “He breathed! He’s out of order!”.
If the world were prepared to help it would be one thing to make a rule that conflicts must be dealt with together, but when the world holds back its help after making this rule it becomes an accessory. Make laws that relate to the way you mean to deal with problems, what you’re prepared to invest, what you have earmarked; and not as a substitute for participation. The meaning of crisis is “can’t wait while you decide how best to not help solve this problem because it might cost you something”.
Carl’s “this never had to happen” theory is just that. Don’t build an effing temple around it.
september 3, 2008 kl 11:50 f m
Hmmm… :-) – Personligen tycker jag inledningen på Carl Bildt´s budskap i Riksdagen är väl värt att “klistra in” här:
“Herr talman,
Folkrätten är en avgörande utgångspunkt för varje ansträngning att bygga en varaktig fred.
I Europa har vi all anledning att utgå från de principer som lades fast i slutakten från den europeiska säkerhets-konferensen i Helsingfors 1975. Europeiska Rådets extra möte i Bryssel i går underströk på nytt den vikt vi fäster vid dem.
Låt mig kort återge några av de viktigaste principerna:
Alla staters rätt till territoriell integritet, frihet och politiskt oberoende.
Att alla staters gränser är okränkbara. Principen att gränser kan ändras, men bara i överensstämmelse med internationell lag och genom överenskommelser.
Att alla stater måste avstå från användning eller hot om användning av våld riktat mot den territoriella integriteten eller den politiska självständigheten hos någon stat. Inga omständigheter, såvida detta inte ges uttryckligt stöd i FN-stadgan, får åberopas för att motivera hot om eller användningen av våld i strid mot denna princip.
Att alla konflikter skall lösas med fredliga medel.
Att alla stater skall avstå från varje form av väpnat ingripande eller hot om sådant ingripande i en annan stat.” – slut citat.
september 3, 2008 kl 12:02 e m
Helena 11:25
Jag är imponerad på din optimism – att tänka på möjligheter än nackdelar på en befintlig situation – om avrustning.
Om alla avrustar kommer säkert fattigdomen att minska men konflikten kommer inte att försvinna. Det är en mänsklig natur att tycka olika.
Jag satsar i stället på att mera kvinnor skall engagerar sig som politisk ledare för att få balans på den manliga dominerande yrken – president/statsminister.
Som Margot Wallström skrev i the guardian:
.”When asked what she thought of Colombia’s current state of conflict, newly rescued hostage Íngrid Betancourt did not need time to contemplate the question. She responded that, while prominent politicians in her country thought that violence caused social problems, she believed the reverse was true. Social issues, such as poverty and illness, propel people into violence and conflict. But voices expressing the realities of the unbreakable link between poverty, disease, and violence are altogether missing from the security field. It is perhaps no coincidence that such voices are often women’s voices.”
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2008/aug/10/eu.unitednations
Kvinnor by nature är helt enkelt inte våld/konfliktbenägna. Eller vad tycker du?
september 3, 2008 kl 12:06 e m
Hmmm… – Kan ju undra över om hur kvinnan Selma var i filmerna om lille Fridolf ? :-)
september 3, 2008 kl 12:08 e m
Josef,
:-)))
Som du sa var det i filmerna. :-)
september 3, 2008 kl 12:52 e m
För de som är intresserade – orginal anteckningar på EU-toppmötet i Bryssel den 1 sept:
http://www.ue2008.fr/webdav/site/PFUE/shared/import/0901_conseil_europeen_extraordinaire/Extraordinary%20European%20Council%20-%20Conclusions%20of%20the%20Presidency.pdf
Var och en får bilda egna uppfattningar själva. :-)
september 3, 2008 kl 1:13 e m
jag tackar för orginalet till talet och bestofmankinds wallströmadress
det finns mycket man kan skriva om de bägge texterna men jag ser att två mindre begåvade moderater använder spaltutrymme för att kritisera och fantisera om min person
ILLA – men ni som förmodligen inte ens spelar i det blå laget vet förmodligen själva med er att det blir röda laget som vinner 2010 :-)
september 3, 2008 kl 1:22 e m
Om nu stater upplyfts så här högt av Carl Bildt och som “troende” på individuell frihet torde ju individens rätt komma ännu högre. Vi har väl ändå siktet på att bli MER folkstyre och MINDRE statligt, mao förfinandet av de demokratiska metoderna (de är väl inte perfekta?);
Jag gjorde välbehövliga ändringar i i dessa principer;
Låt mig kort återge några av de viktigaste principerna:
Alla individers rätt till personlig integritet, frihet och politiskt oberoende.
Att alla individers gränser är okränkbara. Principen att gränser kan ändras, men bara i överensstämmelse med ömsesidig personlig respekt och genom överenskommelser.
Att alla individer måste avstå från användning eller hot om användning av våld riktat mot den individuella integriteten eller den politiska självständigheten hos någon person. Inga omständigheter, inte ens i FN-stadgan, får åberopas för att motivera hot om eller användningen av våld i strid mot denna princip.
Att alla konflikter skall lösas med fredliga medel.
oscar berven
september 3, 2008 kl 1:32 e m
osciloscope
Kretensaren säger att alla kretensare alltid ljuger. Kan man tro honom?
Dee Dee Sharp – mycket trovärdig
september 3, 2008 kl 1:36 e m
gDDS
jo sanningssägaren och lögnaren utgör ständeligen motsägelser, och ingen av de två kan veta vem som är vem
september 3, 2008 kl 1:49 e m
Carl,
Var finns den fulla texten att tillgå angående att Regeringen informerat Riksdagen om att med militära flygplan spraya giftiga chemtrails över medborgarnas huvud??
Från i stort sett alla EU:s medlemsländer och the United States of America kommer rapporter om att medborgarna blir nersprayade med giftiga chemtrails. Varför? Vi kräver att Sveriges Regering redogör i detalj vad Sveriges Försvarsmakt idagsläget “arbetar” med!! Därför det förfaller inte längre ligga under försvarsmaktens ansvar att försvara nationens befolkning – utan tvärsom utövar försvarsmakten i det fördolda”elektroniska Pearl Harbour” – attacker och Chemtrail- attacker mot det civila samhället. En cocktail-mix av bioteknologier och kemikalier livsfarliga för var och en människas hälsa och livskvalitet. GLOBALT POPULATIONSKONTROLL-PROJEKT?!
Är det så att Sveriges regering är en av de 37 nationer som i tysthet signerat: The Open Sky Treaty – Covert Chemtrail Program?
Det förefaller så, då Chemtrail-piloterna hade arbetsintensiva dagar över södra Sverige med början i fredags den 29 augusti, och nedsprayningen av befolkningen fortsatte över hela helgen.
Vi var många som utsattes för starka reaktioner i andningsorganen, såsom tunghet att andas, hosta, nysningar och rinnande näsor, etc.
CHEMTRAIL PROOF – GERMAN MILITARY EXPOSED.
GERMAN SCIENTISTS TAKE GOVERNMENT TO COURT OVER CHEMTRAILS.
september 3, 2008 kl 1:52 e m
osciloscope – detta låter inte helt fel (1:22) “Jag gjorde välbehövliga”…ja detta är givetvis inget nytt. Vi måste i sista hand ha möjlighet till att kraftigt ingripa i andra länder genom FN om det pågår folkmord eller förföljelse av brutalt slag. Att ta bort möjligheten till hot är en orimlig tanke och är dessutom inte försvarbar. Hot kan förhindra mycket elände!
september 3, 2008 kl 1:53 e m
dennisaitch
“Justice is not a game played with more and more rules.”
As if words and speech ever did scope “the whole truth, nuthing but the …”. Truth goes beyond our five sensory world, so no, I won’t trust a clergyman or magistrate, not because they are “evil” or anything, but because they blindly make judgment within an obviously inadequate and finite perception.
“a substitute for participation.”
Participation, as in the real life. Are we otherwise to build walls, surveillance cameras, laws upon laws, filters, armor and enforcements … this is not life, this is fear.
oscar berven
september 3, 2008 kl 1:55 e m
Förhoppningsvis en fungerande länk: http://www.youtube.com/watch?v=laPqCMluEk4&NR=1
september 3, 2008 kl 1:56 e m
Kanske en forbidden link?
september 3, 2008 kl 2:11 e m
soli01
Jag förstår din och självklart oxo min frustration när vi ser krig, förföljelse och tortyr. Och såklart instinktivt känner man behovet att gå emellan. Problemet är att moralen får aldrig förloras oavett nobla och ärliga mål, i detta fallet tydligt enl mig, “att med vapen få andra att lägga ned vapen”. En ohållbar metod.
Jag har skrivit tidigare kommentar;
Vad är det för skillnad mellan, stridsvagnar med kommunismflagg intågandes för “invasion med insats för freden”, och en FN/OTAN ledd dito? Moralen? Jag trodde att fred aldrig kan vidmakthållas med militära medel, oavsett “sida”. Fredsmoralen sitter i att aldrig förlora sig i sina metoder. Målet är medlen om vi skall tala om “fredinsatser”.
Om FN skulle vara “polis” över någonting så vore det att förbjuda ALL vapenhandel, OCH samtidigt aldrig följa upp en dylik “lag” med “bara endaste ett undantag”. Ett “freds-FN” får aldrig bruka de medel de är tilldelade att bekämpa. Om än symboliskt i namn – FN-soldat -, faller den i sin självmotsägelse i metodiken. Medlen får aldrig tappa sin moraliska riktning oavsett hur “heligt” målet är. Medlen ÄR målet i detta fallet … – NO violence – NO coercion -
Den svåra frågan; Men vad skall vi då göra för att få fred? Alldeles för stort ämne. Jag får relatera till Josefs MaktPyraMid-elit. Eller; Vad är roten till krig?
Who benefits utterly on dissension? Who can increase its power by dividing others?
By all means with bad language! Bad ideology! The bigger collective against another
collective, the more money and better control. Diversity is really our strength, not our
weakness. War becomes less and less possible the more you see Individual beings in
stead of groups, communities, ideologies or nations to represent them.
oscar berven
september 3, 2008 kl 2:24 e m
Dee Dee
Om alla kretensare ljuger och jag är en kretensare, är det alltså inte sant att alla kretensare ljuger. Alltså är sanningen att jag talar sanning, alltså är det sant att alla kretensare ljuger. Alltså ljuger jag. En logisk sluten cirkel som det är omöjligt att bryta.
september 3, 2008 kl 2:32 e m
Här är min tio-i-topp-lista (dock utan inbördes rangordning)
Carl Bildt
Leif G W Persson
Peter Stormare
Dee Dee Sharp
Jan Guillou
F.d Justitierådet Bo Svensson
Fredrik Reinfeldt
Jan Björklund
Maud Olofsson
Göran Hägglund
september 3, 2008 kl 2:34 e m
Läste detta inlägg idag. Detta visar bara ännu mer hur absurd Kosovos självständighet är…..
http://www.b92.net/eng/news/society-article.php?yyyy=2008&mm=09&dd=03&nav_id=53192
Var inte hela grejen att Serbien inte respekterade minoriteter?
september 3, 2008 kl 2:39 e m
osciloscpe – visst Du har så rätt i det Du säger. Moralen får inte bli “snedbelastad” och utgör en röd tråd i det hela. Att man inte ska ha vapen är däremot något som vi trots allt får anamma för alla tider framgent, som jag ser det. Dressyren av oss människor är som bekant överväldignade och kommer så att förbli så länge det finns liv.
Att medelst hot kunna förebygga krig är något vi kanske inte bara ska avfärda och är – som jag ser det – bättre än reguljära krig. Likhet kan vara utjämnande:-)
Tycker svenskan passar bättre … eller…:-)
september 3, 2008 kl 2:57 e m
Hmmm… – bestofmankind – Apropå det här med kvinnan Selma i filmerna och lille Fridolf – och Din efterföljande kommentar: “Josef, – :-))) Som du sa var det i filmerna. :-)” – slut citat.
Vad är dikt och vad är verklighet egentligen…? :-)
Räkna alla ‘ F ‘ i följande text:
FINISHED FILES ARE THE RE
SULT OF YEARS OF SCIENTI
FIC STUDY COMBINED WITH
THE EXPERIENCE OF YEARS…
Hur många blir det ?
september 3, 2008 kl 3:04 e m
Josef,
Jag gillar inte kugg frågor, men eftersom du insisterar, och i respekt till dig räknade jag “F” till 6 stycken.
september 3, 2008 kl 3:14 e m
B I N G O ! – bestofmankind – Själv räknade jag bara till tre F – första gången jag såg det här. Med andra ord sagt – det Wi först “ser” behöver ju ej alls vara “rätt” – men det kan i bästa fall måhända så småningom vägvisa oss “rätt”, kanske…
Dock – Du är ju naturligtvis undantagen – enär Du räknade rätt på stört – i den här ordramsan i vart fall – enligt Din egen utsaga. :-)
september 3, 2008 kl 3:17 e m
Det ryska överfallet mot Georgien var väl förberett och snabbt genomfört. Så snart första skottet small, stod de ryska stridsvagnsförbanden beredda att köra över gränsbommen.
Vem som sköt första skottet vet vi inte, men mycket tyder på att det var provokativa insatser av ossetsisk milis eller ryska “fredsbevarande” trupper i regionen. I sammanhanget mördades georgier, deras hem plundrades och brändes. Målet var att driva bort georgierna från hem, by och område.
Tyvärr gick Georgien till motangrepp i tydligt syfte att skydda sina etniska medborgare. Ett angrepp, som ryssarna bara väntat på. Nu skapades ett gyllene tillfälle att driva bort alla georgier såväl från Syd-Ossetien som Abchasien.
Dramat påminner starkt om Stalins krig mot Finland i dec 1939. Anledningen angavs då vara att finska trupper beskjutit ryska ställningar på Karelska näset. Detta var fel.
Bertil87 hade vid detta tillfälle varit inkallad en månad. Följande år brann det i knutarna såväl i öster som söder och väster. Per Albin förklarade då att “läget var gott för det svenska försvaret.” I realiteten saknade många av de inkallade såväl uniformer som vapen.
Per Albin var en drömmare. I unga år demonstrerade han under plakaten “Inte en man, inte ett öre till militären”. Ingen person i Sverige har sedan tidernas begynnelse tvingats satsa så mycket på försvaret som just denne man. Sens moral !
Folks medbestämmande är viktigt. Vill albanerna i Kosovo, tibetanerna i Kina eller ossetier och abchasier i Georgien byta hemort eller bli självständiga, så bör detta vara möjligt. Detta skall då bestämmas i fria val och inte genom våldshandlingar eller krig. Allt bör vara lika enkelt som när en kommun i Sverige byter från ett län till ett annat.
september 3, 2008 kl 3:18 e m
Josef,
Har du någon förklaring till varför det är svårt att hitta “F” i en så pass kort text.
Jag hittade 4 första försöket.
september 3, 2008 kl 3:21 e m
soli01
Jag replikera med hot om; insikt, mod, vidsyn, kunskap, kärlek …
vi får se vilket “kraft” som är starkast i längden ;)
osc
september 3, 2008 kl 3:36 e m
osciloscope – jag måste applådera Ditt svar!:-)… men det är många komponenter som ska falla på plats innnan “kedjan” är sluten.:-)
september 3, 2008 kl 3:39 e m
mrmhalland – lika här första gången 4 st, men andra försöket fanns det 6 stycken F. Än är gubben inte för belarmad med kalk -tydligen.:-)
september 3, 2008 kl 3:48 e m
soli, mrmhalland mm.
Denna övning använder sig av samma teknik som illusionisten
Vi förleds att titta i början av långa ord och sen smyger man in F i sluten på OF.
september 3, 2008 kl 3:51 e m
Nu sällar sig även Gerard Schröder till min skara. Han försvarar Putin och tycker att det är väst som har omringat Ryssland.
Och så kan man ju inte göra. Tänk om Ryssland skulle börja dona i Kanada och ha sig…
september 3, 2008 kl 4:06 e m
mararh 2:24
Apropå alla fjunisar och gökungar som för tillfället huserar på denna blogg med sin enorma klokhet och visdom, vill jag förmedla nedanstående vandringssägen
som för tillfället florerar bland Götets allra bissigaste starletter:
“Oraklet i Delfi hade sagt om göteborgslullaren Dee Dee Sharp att han var den visaste man som levde, men det förnekade göteborgslullaren Dee Dee Sharp, som i stället hävdade att han ingenting visste.
Men han beslöt sig ändå för att undersöka saken och började ställa frågor till andra kommentatorer på bloggen. Han kom då fram till att Oraklet i alla fall hade haft rätt. Alla dem goteborgslullaren Dee Dee Sharp hade frågat ut trodde att de visste en massa saker, men det hade visat sig vara fel.
Göteborgslullaren Dee Dee Sharp själv visste i alla fall en sak och det var att han ingenting visste och därmed visste han en sak mer än de andra och således hade Oraklet i Delfi rätt”.
Dee Dee – la mano izquierda del diablo :-D
september 3, 2008 kl 4:13 e m
Dee Dee
Ha, ha ;)))
Kolla min tio-i-topp-lista igen och tala om ifall du är i dåligt sällskap ;)
september 3, 2008 kl 4:20 e m
weneedtoknow
tror En endaste bokstav i länken utgjorde felet
september 3, 2008 kl 4:21 e m
Helena Palena – att Geraard Schröder har den uppfatningen är inte så konstigt, han ingår ju i oljeledningen!
Att Du däremot även applåderar Putin har jag svårare att förstå.:-)
september 3, 2008 kl 4:22 e m
Carl Bildt
angående Europeiska Rådets möte dagen innan och de beslut som där togs hade du skrivit i ditt manus:
” Det är en stark och enad europeisk politik.”
gärna stark europeisk politik – men hur kan vi hålla nationen som inte bör nämnas utanför denna?
det är trots allt USA/Israel som pumpat in militära resurser i Georgien och som har geopolitiska intressen av bränsle från Kaukasusområdet
intressekonflikterna fick kanske plats i din muntliga framställning?
konfliktförbyggande är kanske att komma överens om en annan fördelning av ägande/nyttjande av jordens naturresurser
efter att ha läst talet finner jag fortfarande att det är en enkelriktad smalspårig järnväg du kör på – säkert politiskt pregnant – men inte helt i min smak…
september 3, 2008 kl 4:26 e m
soli: Om du läst mina kommentarer under resans gång så skulle du förstå!
september 3, 2008 kl 4:28 e m
ohlundonline
Det kallas för den grekiska paradoxen
september 3, 2008 kl 4:29 e m
Monica Saarinen intervjuade Sukov idag i p1 – tillförordnad ambassadör på ryska ambassaden. Monica försökte i god vänsteranda vinkla det till att Ryssland – och bara Ryssland – gjort fel. Men M Sukov svarade väldigt bra. Han gör verkligen namnet diplomat värdigt.
Det här med nazism-jämförelsen lät han bara vara en parentes. Storsint.
Heja Sukov! Om det är felstavat så får jag be om ursäkt.
september 3, 2008 kl 4:32 e m
gDDS
gillar han paradoxer, finns det gott tillfälle att disputera.
osc
september 3, 2008 kl 4:34 e m
Helena Palena – Du verkar så svårfångad och inte så lätt att hantera.:-) Du gillade inte kommunister.:-) Vet Du att det finns “fårakläder”:-)
september 3, 2008 kl 4:38 e m
mararh:
Ojdå, då får jag passa mig så jag inte blir förblindad och kastar sten i glashus. :-)
september 3, 2008 kl 4:40 e m
För er som väljer att placera andra i höger/vänster, rysskramare/USA-trogna etc, ta av skygglapparna för ett litet ögonblick innan ert favoritprogram börjar på TV och ta en liten funderare på följande:
Historikern och författaren Donald Sassoon, som var god vän med Rothschilds, skriver i sin bok “Hundra år av socialism” (2002) att socialismen skapades mitt i arbetarkampen av kapitalet, inte av arbetarna.
Den briljante forskaren Alan Watt, som ägnat större delen av sitt liv åt att studera historia och politik hävdar att Karl Marx betalades av den rådande eliten i England för att skriva “Kapitalet”och föra fram den kommunistiska filosofin.
Poängen var att tillämpa den hegeliska dialektiken och skapa en motpol till den framväxande kapitalismen. Mellan kommunismen och kapitalismen, vilka utgör Tes-Antites, sitter eliten, vilka utgör den Syntes som styr bägge sidor.
Med andra ord: Kapitalismen och Kommunismen utgör två sidor av samma smutsiga mynt. Ett dialektiskt missfoster med de verkliga makthavarna sittandes i mitten som en kalkylerande tumör.
Utan att blinka suger de ut fattiga länder, skapar konflikter och krig, förgiftar planeten och slänger bröd och skådespel till massorna i de rikare länderna så att de förnöjt parkerar sig framför TV-apparaterna vilka fungerar som en hypnotisör i hemmet vilken ytterligare blandar bort korten och dummar ner dem.
Tanken att vi alla är lurade och manipulerade av en samvetslös elit sedan lång tid tillbaka förefaller för de flesta människor helt osannolik och direkt löjlig. Om man är född in i ett sjukt system och fostrad av personer som aldrig på allvar ifrågasatt eller studerat detta system mera ingående så är en sådan reaktion fullkomligt naturlig. De flesta människor har dessutom fullt upp med att bara få sin tillvaro att gå runt och orkar sällan bry sina huvuden med den tankeansträngning som ett sådant ifrågasättande skulle kräva.
Men för er som inte nöjer er med att matas med det trams som sköljer över oss dagligen via den vanliga pressen , radion och TV:n ska vi här titta lite närmare på vad denna elit själva har sagt om hur världen har styrts och ska styras.
Med följande ord öppnade David Rockefeller Bilderberggruppens, världens makthavares, möte den 6-9 juli 1991 i tyska staden Baden-Baden:
“Vi är tacksamma mot Washington Post, New York Times, tidskriften Time och andra framstående publikationer, vilkas direktörer har deltagit i våra möten och hållit tyst i nästan 40 år. Det hade varit omöjligt för oss att utveckla vår plan för världen, om vi hade blivit utsatta för publicitetens skarpa ljus under dessa år. Men världen är nu mer förfinad och förberedd att marschera i riktning mot Världsregeringen. En intellektuell elits och världsbankirernas övernationella suveränitet är förvisso att föredra framför det nationella självbestämmande som tillämpats i gångna århundraden.”
Här är ett citat av kongressledamot Larry P Macdonald som senare omkom i en flygolycka:
“Den färdväg Rockefellers och deras allierade går emot, är att skapa en Världsregering kombinerad med superkapitalism och kommunismen under samma tält. allt under deras kontroll. Menar jag att det är en konspiration! Ja det menar jag! Jag är övertygad om att det är en komplott med en omfattning som är världsomfattande, med en generationer gammal planering tillbaka, med otroligt onda avsikter i sitt slutmål.”
President Clintons förre statsekreterare Strobe Talbot sade följande i en intervju i tidskriften Time:
“Under nästa århundrade så kommer självständiga nationer som vi känner dem att vara ett minne blott. Alla stater kommer att lyda under ett globalt styre.”
Brock Adams, chef för FN:s hälsoorganization uttryckte det såhär:
“För att vi ska uppnå en världsregering så är det nödvändvändigt att vi får bort individuellt tänkande från människor, lojalitet gentemot familjen, nationalism och religiösa föreställningar.”
Zbigniew Brzezinski polskamerikansk statsvetare, geostrateg, statsman, medlem av världens 3 mäktigaste organisationer: Trilaterala kommissionen, Council on Foreign Relations och Bilderberggruppen samt rådgivare till presidenterna Johnson, Nixon, Ford, Carter, Reagan, Bush, Clinton och Bush jr, sade följande:
“Den teknologiska eran involverar framväxandet av ett allt mer kontrollerat samhälle. Ett sådant samhälle kommer att domineras av en elit oberoende av tradionella värden som frihet. Snart kommer det att vara möjligt att tillämpa nästan konstant övervakning av varje medborgare och lagra uppdaterade filer som innehåller även den mest personliga information om medborgaren.”
Dr. Johannes B. Koeppl en fd. tysk försvars och – nato official sade redan 1984 i en intervju i F.I.M att Brzezinski och CFR skrivit en bok om krigsplaner som är en blåkopia för världsdiktatur.
Den ny-konservativa organisationen PNAC, Project for the New American Century vilken arbetar för global amerikansk dominans och vars medlemmar utgörs av bl.a Brzezinski, vicepresidenten Dick Cheney, Donald Rumsfeld, Jeb Bush och Paul Wolfowitz, skrev rakt ut i ett dokument i slutet av 90-talet att USA behövde ta makten över mellanöstern och att man skulle börja med Afghanistan, följt av Irak och därefter Iran.
I kapitel 5 av deras skrift Rebuilding America’s Defenses med titeln “Att skapa morgondagens dominanta kraft skriver de att:
“Det lär dröja, SÅVIDA det inte sker en stor omvälvande katastrof typ ett nytt PEARL HARBOUR.”
Och ser man på, som av en ren tillfällighet togs USA, världens enda supermakt med en superavancerad underättelsetjänst och ett hypermodernt försvar, på sängen av ett gäng araber som styrde boeingplan med perfekt precision in i WTC och Pentagon, (som brukar beskrivas som världens bäst bevakade byggnad) trots att de bara övningskört på sportflygplan och av sina flyglärare beskrevs som mediokra piloter och trots att flera av dem varit ute och supit på strippklubbar kvällen före (som de djupt troende muslimer de var.) Tilläggas kan också att enligt koranen är det förbjudet för en riktig muslim att begå självmord.
Sedan den 11 september 2001 så har USA upprättat baser vid inkörsportarna till alla viktiga tillgångar av fossila bränslen, speciellt i Centralasien.
I Los Angeles Times beskrev den militäre analytikern William Arkin en hemlig armé i USA som ska samordna “CIA med hemliga militära operationer, informationskrigföring och avledande manövrar”. Enligt ett hemligstämplat dokument ska den nya organisationen, känd för sitt orwellianska namn, Gruppen för proaktiva förebyggande operationer eller P2OG, provocera fram terroristattacker som sedan kräver “motangrepp” av USA mot länder “som hyser terroristerna”.
Det här citatet av en av historiens mest inflytelserika män, Henry Kissinger säger det mesta:
“Militärer är bara dumma imbecilla djur som ska användas som medel i utrikespolitik.”
Professorn och historikern Antony Sutton skrev följande ord strax före sin död:
“Jag ser ett kaos och förvirring och slutligen en strid mellan individen och Staten. Där individen är den starkaste och därför kommer att vinna.
Staten är en fiction, en skapelse deklarerad av Hegel och hans anhängare. Skapad som ett verktyg för att kontrollera individen. Förr eller senare kommer folket att vakna upp! Men först så måste folket ta sig ur snaran av detta som vi kallar vänster och höger, denna fångst-ögla som skapades av Hegel för att skilja och kontrollera massan av folk.
Kampen är inte alls mellan Höger eller Vänster, utan kampen är mellan oss och de som finns högst uppe i toppen av pyramiden.”
Såja – nu kan ni ta på skygglapparna igen. Snart börjar ert favoritprogram.
september 3, 2008 kl 4:59 e m
soli01 @ 8:39 (och alla andra som tjafsar om rött vs. blått)
Det spelar väl ingen roll VILKET Svenskt parti det var som hade mest bråttom att erkänna Kosovo?
Jag tror inte omvärlden bryr sig ett enda dugg om det, det som däremot spelar roll är vilket budskap Sverige som LAND sänder utåt.
Om det nu var så som du säger, att det var sossarna som var drivande i Kosovo-frågan, så borde Bildt inte ha några problem att göra dessa jämförelser, eller hur?
När det gäller utrikespolitik så är det Sverige som land man representerar, partitillhörighet och sånt tjafs är av mycket underordnad betydelse.
september 3, 2008 kl 5:05 e m
Excellent sammanställning solsburyhill,
Hoppas att många av individerna som läst dina många kloka rader, väljer att inte använda skygglapparna igen. :-))
september 3, 2008 kl 5:06 e m
solsburyhill
du skriver bra :-)
jag tror som Anthony Sutton att individen kommer att vinna slaget och USA kommer inte – liksom Sovjet inte kunde – vinna i Afghanistan
håller inte med dig om höger//vänster – snara
de som finns i toppen av pyramiden har politisk färg/förankring i politik – det är via politik vi kan reglera vad toppen har för sig
märkligt att du aldrig kommit med ett enda förslag till lösning och att du avfärdade mig när jag frågade om en “kritisk massa” av civilister kunde få toppmännen på fall – du svarade nej! :-)))
september 3, 2008 kl 5:12 e m
solsburhyhill: Som en kalkylerande tumör! Javisst fick Marx i uppdrag att göra en lära som man kunde lura massan med.
Tack för din långa kommentar.
Det värsta med den här soppan är att vi kan inte rösta bort dessa som styr i våra så kallade demokratiska val. Lika bra att demokratin också slänger sig i väggen tillsammans med höger- och vänsterfolket!
september 3, 2008 kl 5:18 e m
helena palena
vi kan inte rösta bort dem men vi kan begränsa deras makt och inflytande – genom politik
september 3, 2008 kl 5:21 e m
solsburyhill
var är du – i TV-soffan? :-)
september 3, 2008 kl 5:24 e m
Mrm Halland, Soli01 & Torsten – Apropå att:
”Räkna alla ‘ F ‘ i följande text:
FINISHED FILES ARE THE RE
SULT OF YEARS OF SCIENTI
FIC STUDY COMBINED WITH
THE EXPERIENCE OF YEARS…
Hur många F blir det vid Ditt första räkneförsök ?
Fel, det är 6 – inget skoj !
LÄS DET IGEN !
Anledningen är den här.
Hjärnan ”ser” ej alls ordet ‘OF’ !” – slut på ”F-förbannelsen” – punkt.
Mera hjärngympa . .. Från Cambridge University.
Enadst smtara mäsnknior kan lsäa dteta.
Olny srmat poelpe can raed tihs.
I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm.. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs psas it on !!” – slut citat.
Att det är så här med ”felstavnings” tolkning i wåra hjärnDaoter – det har ju Mrm Halland gett prov på i tidigare kommentarer här på Carl Bildt´s blogg – så det är ju ej så mycket mera att orda om.
Apropå ordet ”of” – som Wi mer eller mindre ej alls ”ser” – så är de svenska orden ”inte” och ”icke” exakt detsamma, tyvärr tyvärr…
Det visste MaktPyramid-MaktElitNissarna som hittade på sina religioners ”inte-böner” = ”inte-kommandon” för ca 6000 år sedan ! Det visste också MaktPyramid-MaktElitGossarna som fick för sig att skriva sin variant av sin påhittade bibelbok för ca 1700 år sedan – som ju i allt väsentligt ligger som grund för wår nuvarande så kallade kristenDom.
Och DOM av oss av vanligt folk = humana MedMedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av världens alla länders medborgare – det är ju den kristenDomen verkligen, tyvärr tyvärr…
Ett enda exempel på hur inte-bönen = inte-kommandot fungerar: ”Du skall inte döda !”
Finns det något mera uppenbart – än att Wi som ras bokstavligt talat dödar MedMänniskor varenda dag år ut och år in – och att Wi som ej faktiskt utför sådana barbariska handlingar – ändå fullt ut accepterar att andra gör det – med wåra MaktPyramid-MaktElitGossars påhittade lagar som ursäkt – och/eller att Wi åt hållet mer eller mindre accepterar det som ett OK associalt beteende ifrån Idi Amin-typer – och/eller rent kriminella personer i övrigt.
Varför ?
Tja – det är skitenkelt faktiskt. Det är stört omöjligt att kommendera min iMac till att ”inte-göra” – och wåra i o f s helt fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDatorRäkneMaskiner fungerar på exakt samma sätt.
Jag kan ej skriva det här på min dators tangentbord – och i samma ögonblick få datorn att reagera med att INTE ta emot mina tangenttryckningar. Wåra hjärnDatorer funkar på exakt samma sätt – i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall.
Så – ”Du skall inte döda !” – blir helt enkelt förstått av wåra hjärnDatorer som: ”Du skall döda !” = ”Det är helt OK att döda !” – i den eller den situationen, tyvärr tyvärr…
Dock – så här långt är det helt OK i o f s – men sen tillkommer MaktPyramid-MaktElitGossarnas veritabla djävulska helvete – som har gjort oss sedan mer än 6000 år tillbaka – så att Wi fungerar som deras får i skock till hart när 100 % kollektivt sett. Och då ej minst i dags dato – med tanke på all MaktPyramid-MaktElit”Smörja” som bokstavligt talat ”vräks” över oss dagligdags via deras massmedia, tyvärr tyvärr…
Wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitares intellektuellt snilliga hjärnDatorRäkneMaskiner har räknat ut att:
1. Ge fåren t ex budordet: ”Du skall inte döda !” – som fåren i o f s underförstått i sina personliga intellekt = i sina personliga hjärnDatorer uppfattar som: ”Det är helt OK att döda !”
2. Dock – mata sedan dessa fårskallar ständigt och jämt med att dom skall ha ”dåligt samvete” för att dom själva – och/eller några eller många andra – följer det givna budordet: ”Du skall inte döda !” = ”Det är helt OK att döda !”
Då kommer bergis ALLA fåren att drabbas av stress = ”Manager Disease” = deras förmåga till egna självständiga = egna fria tankar upphör mer eller mindre åt hållet helt och hållet, tyvärr tyvärr… – i mitt perspektiv sett i vart fall.
Just nu försöker jag att dra mig till minnes – hur många av dom kommentatorer jag har ”tagit del av” här sedan juni 2007 – som KONSEKVENT har VÄGRAT att acceptera att ”döda MedMänniskor” som legitimt – och alldeles oavsett hur väl befogat/obefogat det kan ses som – i ett intellektuellt perspektiv sett.
Den ENDA jag kan komma på just nu är Oscar Berven, tyvärr tyvärr…
Därtill – den enda som i sina inlägg bokstavligt talat har ”tjatat om” att det är åt hållet för djävligt att döda MedMänniskor – och alldeles oavsett orsaken – är ju Carl Bildt i sina egna inlägg, faktiskt…
Vad säger detta om kommentatorerna här på Carl Bildt´s blogg i gemen – mig själv inkluderad ? :-)
Mer om det här med wåra intellekt = wåra hjärnDatorers ytterst begränsade uppfattningsförmågor – på
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/20/intellektual-ism-0-medvetenenhet
september 3, 2008 kl 5:31 e m
hur då hillary? Maud Olofsson var med på senaste Bilderberg-mötet. Varför? Vad fick hon för direktiv? Varför har hon inte informerat oss. Mona Sahlin har varit med. Har hon sagt något till oss?
Hur ska vi kunna tygla dessa skuggfigurer som bestämmer och rycker i trådarna bara för dom sitter på stålarna?
EU är en stor fet lakej…
september 3, 2008 kl 5:38 e m
Globalt styre! Cykelstyre!
Globalt styre! Vilka ska styra oss alla?
september 3, 2008 kl 5:43 e m
Bloggens två små gummor, hillary2 och helena palena vänslas med
gökungarna och låtsasfilosofen Josef.
Dom trivs tydligen men jag mår väldigt illa.
september 3, 2008 kl 5:44 e m
Egentligen är det svårt att se Rysslands agerande i Georgien som en kursändring. Snarare är det en konsekvens av det ryska hävdelsebehovet som har växt och växt sedan Sovjetunionens fall.
Att Ryssland inte längre godtar att USA är den enda kvarvarande supermakten är glasklart, liksom att Ryssland anser att halva makten i världen rätteligen ska tillhöra dem.
Svenska folket har inte tjänat ett öre på den militära nedrustningen. Snarare har det kostat oss och så står vi idag utan försvar. Man ska inte glömma att Sverige och våra grannar ligger i Rysslands närområde där det intill alldeles nyss var ryssarna som bestämde.
Att Ryssland gavs sig på en fd sovjetrepublik med nära band till väst var ingen slump. När Ryssland har växt sig ännu starkare och stöddigare vad vore då bättre än att testa gränserna med några stridsvagnar lite närmare EU?
Vad vore bättre än att överge nedrustningspolitiken medan det ännu finns tid?
september 3, 2008 kl 5:46 e m
solsburyhill @ 4:40
Akta dig så du inte blir placerad i facket “konspirationsteoretiker” :)
Jag håller dock med om det du skriver, vi som studerat dessa dunkla herrar och organisationer en längre tid, samt läst deras rapporter och biografier, vi vet att det du skriver stämmer till punkt och pricka, hur otroligt och absurt det än låter.
september 3, 2008 kl 5:49 e m
charlie och sorry: Har ni läst solburyhills kommentar. Fattar ni ingenting?
Hur kan det komma sig att amerikaner och israeler var med i Georgien vid anfallet den 8 augusti på Ossetien? Vad hade dom där att göra?
september 3, 2008 kl 5:51 e m
charliesjogren
Du klagar på andras kommentarer, men i dina egna kommentarer finns inte ett vettigt ord.
Jag föreslår att du klickar på krysset uppe i högra hörnet så slipper du se våra kommentarer och vi slipper dina.
It’s a win-win situation…
september 3, 2008 kl 5:55 e m
Josef:
Angående dina MaktPyramidKramares-MaktElitSmörja har du säkert rätt i att vi är fårskallar och potentiella Idi Amin-typer.
Men som du själv så riktigt påpekar, är Carl Bildt kanske den ende som protesterat mot dödandet av våra medmänniskor på bloggen.
Eftersom vi arma fårskallar inte sällan drabbas av disease management, bör vi därför skänka en tacksamhetens tanke till skattebetalarnas MaktElitGossar med Carl Bildt i spetsen, som fått utstå så mycket onödigt ovett från vår sida och ändå krampaktigt lyckas hålla ihop SamhällsPyramiden.
september 3, 2008 kl 5:55 e m
En sak är säker – om det där gänget får makt över oss alla är det finito med Jorden!
september 3, 2008 kl 5:59 e m
Helena Palena, @5:12 & 5:38
Vi (i alla fall Jag) vill inte bli styrd(a). Punkt. Slut.
Såå, varför inte kasta de Intelligenta Gangstrarna (IG) som styr Sveriges Icke-Demokratiska system, raakt in i väggen…Sköönt!!!
Då skulle vi troligtvis ganska omgående få ett mänskligare klimat att färdas i som
medmänniskor. Så låt oss eliminera alla kontrollnördar med omedelbar verkan. :-))
september 3, 2008 kl 6:00 e m
Helena:
De får nog en finito-spark i pungen innan.
Jorden varar för evigt, se Efesierbrevet 3:21.
september 3, 2008 kl 6:02 e m
Nå, jag har ingen aning om det fanns amerikaner eller israeler i Georgien. I vilket fall så har Georgien som självständig nation rätt att bjuda in militära rådgivare från andra länder om de önskar.
Det finns helt säkert militär personal från USA och Israel i Sverige också. Är det en ursäkt för Ryssland att invadera oss?
september 3, 2008 kl 6:06 e m
charliesjogren,
dina personliga kommentarer påminner mycket om bloggens tidigare vän Anna.
september 3, 2008 kl 6:09 e m
sorryiwasdrunk @ 6:02
Jag har inte sett dina kommentarer här förr, så du har säkert inte följt med i det vi pratat om tidigare. De flesta tar inte ställning för varken Georgien eller Ryssland.
Det många av oss försöker säga är att detta är ett större spel än vad både media och våra politiker medger. Därav kommentarerna om bla. Israel och USA’s inblandning.
september 3, 2008 kl 6:20 e m
Det är inte ett dugg konstigt om det fanns militära rådgivare från USA eller Israel i Georgien. Om man vill ha militära rådgivare så ska man väl välja de som är bäst.
Konsprirationsteorierna om att väst skulle ha provocerat fram angreppet på Georgien är befängt och alla som tror det på fullt allvar borde kila väg till vårdcentralen för ett snack med sin husläkare illa kvickt.
september 3, 2008 kl 6:23 e m
sorryiwasdrunk
Det finns hur mycket “indicier” som helst som pekar åt det hållet, så varför är det befängt?
september 3, 2008 kl 6:26 e m
Har du över huvud taget undersökt anklagelser, rykten eller påståenden något på egen hand, eller förmedlar du bara Carl Bildt’s budskap utan kritisk analys?
september 3, 2008 kl 6:54 e m
sorryiwasdrunk – Du har så rätt, visst är det rådgivare på plats och det måste vara tillåtet. Vissa här ser rådgivare som något felaktigt, men så är det givetvis inte.
Hörde på radion att detta krig tydligen påbörjades med milis från Sydossetien och med bistånd av ryska trupper som rensade och brände ned en hel by och även förstörde kyrkgården. Detta skulle ha skett redan den 6 augusti. Det var georgier som bodde i en by inne i Sydoseetien. Ett 50-tal var tvungna lämna sin by. Huruvida detta är den rätta sanningen vet vi inte säkert då ingen kunnat kontrollera området fn.
Stämmer detta meddelande startade inte Georgin egentligen detta krig. De anföll ju den 8 augusti kanske p g a nämnda krigshandling?
september 3, 2008 kl 7:39 e m
Hmmm… – charliesjogren – Apropå Dina uttryckta meningar ovan: “Bloggens två små gummor, hillary2 och helena palena vänslas med gökungarna och låtsasfilosofen Josef. Dom trivs tydligen men jag mår väldigt illa.” – slut citat.
Tja – Charlie – det här med att genuint själv känna glädje över (= motsatsen till avundsjuka) att andra “hittar” varandra – det är nog måhända det allra allra svåraste som finns av allt, kanske… – så jag förstår Dig verkligen… :-)
Jag skall ej komma dragandes med mitt “uttjatade” uttryck till Dig om att: “Det Wi säger om någon eller några andra – det säger Wi ju ALLTID mer eller mindre om oss själva också – och ej alls så sällan minst lika mycket !”
Dina personliga åsikter om mig som person är helt OK för mig – därför att det är till 100 % Ditt eget bord = ej alls mitt bord – och ingen enda annans bord heller för den delen.
Dock – trist i alla fall att Du ej valt att i sak kommentera vad jag tänkt/skrivit – men det är ju i o f s också till 100 % Ditt eget bord = ej alls mitt bord – och ingen enda annans bord heller för den delen.
Ha det… :-) /önskar tankefrihets-vännen Josef
september 3, 2008 kl 7:40 e m
sladjan :
Vilka indicier syftar du på ?
Hur förklarar du att Ryssland fortfarande har strategiska trupper i Georgien ?
Finns det någon annan förklaring än att Georgien inte ska kunna bemöta ossetiernas raider i Georgiska byar ?
Du tycker det är helt OK att bränna byar och plundrar.
september 3, 2008 kl 7:43 e m
helena palena 5:31
du försöker driva med mig men jag svarar .-)
den ekonomiska makten kan tyglas på diverse sätt
ett gammeldags radikalt sätt är expropriering men det finns en uppsättning subtilare verktyg
på Bilderbergmötena kan en politiker lära sig vad andra har för tankar om världens utveckling och delge sina egna – men det är i de nationella parlamenten politiker har makt att förändra
i nationen man inte bör nämna har politiker tyvärr ett symbiotiskt förhållande med den privatekonomiska makten som dessutom sponsrar diverse politiska skumraskaffärer i Europa
jag föredrar faktiskt småskaliga Sverige med övervägande politiker som har markkontakt, praktisk erfarenhet av samhället nationellt och internationellt och emotionell kompetens
september 3, 2008 kl 7:48 e m
sorryiwasdrunk
passande alias
du har inte hört talas om ledningar för fossila bränslen i regionen eller hur många intressenter det finns till detta bränsle?
september 3, 2008 kl 7:51 e m
mararh 4:13
Betr. din lista tror jag att du i hastigheten förväxlande Dee Dee Sharp med Evert Bäckström men det kan vara lätt gjort eftersom denne gentleman och jag delvis har intressen som ligger väldigt nära varandra ;-)))
I övrigt kan man väl utan att ta i säga att dom aldrig sinande små trumslagarpojkarna inte direkt inspirerar till någon större aktivitet på bloggen,
september 3, 2008 kl 7:52 e m
charliesjogren
det är bra att du håller dig borta från tangentbordet och bloggen så ofta
du är förlåten att du inte kan skilja på hjärter och spader (mig och josef)
men i verkligheten skulle du inte duga som bridgepartner :-)
september 3, 2008 kl 7:52 e m
mrmhalland
Varför påstår du att jag tycker att det är OK att bränna byar och plundra?
Eller är det en fråga från din sida? Det saknas nämligen ett frågetecken på slutet, så det ser närmare ut som ett påstående…
september 3, 2008 kl 7:54 e m
Jag ber om ursäkt Slajan, det var menat som en fråga.
september 3, 2008 kl 7:54 e m
lullaren
ser att du – nästan – återhämtat dig från den kommentar då mararh drog ner byxorna på dig – jag såg din tokiga mening om ljugande kretensare – men hade inte hjärta att förnedra dig .-)
september 3, 2008 kl 7:57 e m
mrmhalland
Du frågar vilka indicier jag syftar på…
Konstigt att folk generellt sett inte orkar anstränga sig att granska våra makthavare världen över…
Georgien, Rosenrevolutionen, Saakashvili, CIA, George Soros, The Trilateral Commission
Vad har alla dessa gemensamt?
Vad och vilka är alla dessa?
Finns det några frågetecken kring Rosenrevolutionen?
Är du intresserad av mer fakta/information gällande den kontroversiella konflikten i Georgien?
Vill du ha mer kött på benen, så att du kan blida dig en egen uppfattning istället för att bli matad med vad du ska tycka?
Denna artikel från 2003 är en bra start för de som är nyfikna och vill få en start för sina fortsatta egna efterforskningar: http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20031126.wxsoros1126/BNStory/Front/
CB kan väl omöjligt ha något som helst samband med dessa organisationer och personligheter?
Eller?
september 3, 2008 kl 7:58 e m
mrmhalland
ursäkten godtagen och svaret på frågan är nej.
september 3, 2008 kl 8:00 e m
hilary- pilary 7:54
Ser att dina förvirrade tankegångar fortsätter och t.o.m. tar fart. Som virtuell psykoterapeut sträckar jag därför ut en hjälpande hand – jag kommer att finnas i tjänst under en tid nu i kväll. Välkommen till min mottagning!
Dee Dee Sharp – chin, chin, salute a te ;-)))
september 3, 2008 kl 8:02 e m
hillary
Usch vilket språk du har…………Förstod du inte att jag bara avslutade det Dee Dee påbörjade………”suck”…inte mycket till almänbildning där inte……
Lullaren
Ahhhh, trodde du var Evert ;)))
september 3, 2008 kl 8:08 e m
mararh 8:02
Förstod nästan det – sug på den du ;-))
september 3, 2008 kl 8:11 e m
lullaren och mararh
fy! vad burlesk jag kan vara —–
jag ska inte kasta fler pärlor för svinen
september 3, 2008 kl 8:12 e m
Dee Dee
Låter mycket trevligare…….
Kom på min lista igår när jag såg och lyssnade på Peter Stormare i Luuk´s program. Följde honom På Slottet och tyckte han var en själsfrände. Samma sak gäller med GW och Bo Svensson. När jag läser skiljaktig mening av Svensson i ett domslut i HD sitter jag bara och nickar med. Det här med personkemi går djupt…………
september 3, 2008 kl 8:13 e m
Allmänbildning och hilary- pilary är varandras motpoler. Men vad kan man begära av en person som fostrats av ABF och fackliga kursgårdar (som dessutom inte direkt brukar vara torrlagda).
hilary- pilary gör naturligtvis så gott hon kan (räcker bra tycker dock förre skolministern, herr Baylan)
september 3, 2008 kl 8:19 e m
lullaren
jag är glad att jag tänker fritt och inte är belastad av det som kallas allmänbildning – jag har haft mycket sådan en gång – men saknar varken den – eller den vidhäftande förmågan att helt i onödan lockas att briljera
september 3, 2008 kl 8:23 e m
Dee Dee
Jag suger på karamellen så mycket jag kan……………….en briljant hjärna döljer sig bakom göteborgslullaren Dee Dee Sharp ;)) Om det finns det ingen tvekan……….
Såg en väldigt fin intervju med G W här om dagen. Det döljer sig mycket i det huvudet. Jag älskar ensamvargar…….som går sina egna vägar. Tyvärr ser man ytterst sällan kvinnor som är så starka………
september 3, 2008 kl 8:26 e m
mararh
Om jag inte minns fel var det väl Bo Svensson som ganska skojfriskt kommenterade
den sexköpande kollegan i HD med “bra med en domare med egen erfarenhet” el. liknande – det tyckte och tycker jag var/är uppfriskande.
Leif GW har alltid varit 5- stjärnig (alltsedan Grisfesten).
Jag såg också Stormare på Slottet och måste erkänna att även jag tyckte att han verkade vara en “tvillingsjäl”. Hade en helt annan uppfattning om honom innan – även en lullare kan ha en förutfattad mening någon enstaka gång ;-)
Såg tyvärr ej programmet med honom igår.
september 3, 2008 kl 8:55 e m
Dee Dee
Faller nu ifrån för att läsa lite intressanta kritiska röster till den rättsdogmatism som har präglat den svenska juridiken i sekler. Det förakt som har mött dem som anser att juridiken även bör innehålla ett rättvisetänk börjar nu avta. Rättsvetenskapare i Sverige börjar nu ta in europeiska rättviseteorier. Politikens vindar rensar även på våra universitet och påverkar den juridiska utbildningen.
Efter järnridåns fall sägs det att över 90 % av juristerna i bl a Polen antingen fick sätta sig på skolbänken igen eller sluta. Inte lika starka vindar blåser i Sverige, men den nya politiken och tätare kontakter med andra stater i EU, komparativa jämförelser, praxis i EG-domstolen påverkar juridiken oerhört för närvarande här i Sverige.
(Alla fel i mitt inlägg rättas imorgon eftersom jag inte har tid att korrekturläsa ;)
Sov Gott
september 3, 2008 kl 8:58 e m
hillary 5:21
Ja, även jag hamnade i soffan framför dumburken. Men jag somnade efter ett tag….:)
En lösning är inte helt enkel att finna ut, eftersom detta har genomsyrat samhället i generationer och är helt enkelt ett alldeles genialt drag.
Men upplysning och eventuellt avlägsnande av skygglapparna är säkert ett steg pa vägen…
september 3, 2008 kl 9:05 e m
Personligen ser jag inga problem med att folkvalda ledare från olika länder träffas och kommer överens under avslappnade former. Jag tror till och med att det är ganska bra. Det är mycket värre när ledarna för olika länder inte pratar utan agerar på egen hand och mot varandra.
Det är helt uppenbart att man under många år har tonat ner Rysslands militära styrka och maktambition, vilket har resulterat i en huvudlös nedläggning av försvaret. Krig kommer aldrig att bli omodernt, det är bara formerna och orsakerna som förändras.
Jag har inget emot att svenska företrädare talar ut så länge som det sker inom ramen för det diplomatiskt tillåtna. Skillnaden är dock att när Sverige senast röt ifrån, på 80-talet, så fanns en militär förmåga att sätta hårt mot hårt vid våra gränser.
Således tycker jag att svenska politiker gärna kan överge ordfajterna och börja tänka på vad vi skulle ta oss till vid en liknande konflikt i vårt närområde. De enda rimliga åtgärden är att öka försvarsanslagen, stoppa nedläggningarna och öka antalet soldater.
Den enda rimliga lösningen är att ta vara på alla duktiga svenska soldater som har utbildats för utlandstjänst under de senaste åren och erbjuda dem längre kontraktsanställningar och sedan fylla på med en större mängd värnpliktiga varje år. Då finns kapaciteten för såväl verkningsfulla snabbinsatser utomlands, längre och större utlandsuppdrag som territorialförsvar av Sverige.
september 3, 2008 kl 9:07 e m
solsburyhill
genialt drag? vi får se om denna tänkta världsordning går att implementera – jag är inte så säker…
september 3, 2008 kl 9:11 e m
Appropå George Soros & Shaakashvili (se min tidigare post) så har Soros även grundat ett Europeiskt Council on Foreign Relations; http://www.ecfr.eu
En hel del intressanta Svenska namn dyker upp på deras medlemslista…
Börjar pusselbitarna falla på plats?
september 3, 2008 kl 9:16 e m
sorryiwasdrunk :
>Skillnaden är dock att när Sverige senast röt ifrån, på 80-talet, så fanns en militär förmåga att sätta hårt mot hårt vid våra gränser.
Hmm…hade vi verkligen det ?
Är inte sanningen att vi har nedrustat från 3% möjlighet att möta fienden till 2 % ?
september 3, 2008 kl 9:18 e m
weneedtoknow 5:05 + Palena 5:17
Tackar.
Tja, informationen finns i alla fall där för de som vill och orkar ta del av detta. Emellertid är det ju till syvene och sist upp till var och en att själv välja vad de vill tro pa. Detta bör ingen ändra pa.
Kanske vore det trots allt bäst ifall folk fortsätter med att leva i enlighet med invant mönster utan att ifragasätta saker och ting, precis som förväntat.
september 3, 2008 kl 9:18 e m
Ha, ha……..
Kunde inte låta bli att gå in i alla fall. Tur var väl det! Decennier skall det naturligtvis vara, inte sekler……..
september 3, 2008 kl 9:21 e m
mararh 8:55
Tack för den uppdateringen. Låter förhoppningsfullt!
God natt
september 3, 2008 kl 9:41 e m
sladjan – (4:59 pm) ser att Du ondgör dig på att det var samstämmighet ang Kosovo. Det var bara en liten upplysning till de som gafflar så f…på Carl i denna fråga. Visst han är den ansvarige, men bakgrunden skadar inte att upprepa. Att detta skulle var”tjafs” får givetvis stå för den som skriver.
Blått och rött har därav i detta läge ingen betydelse och har givetvis inte varit akuellt.
Det är mycket ordat om detta godkännande och jag avslutar härmed denna del. Gjort är gjort:-)
september 3, 2008 kl 10:00 e m
mrmhalland
Inte var försvaret lysande på den tiden, inte. Men det fanns i alla fall en struktur för att möta en kränkande eller invaderande fiende. Självklart hade vi inte klarat oss själva då heller men syftet var ju att bromsa en invasion tills NATO hann komma till. Idag finns inte ens ambitionen att möta eller bromsa.
För ett fullständigt invasionsförsvar är vi alltid beroende av allierade men med ett slipat försvar som kan sättas in utanför våra gränser och påverka skeendena i lokala konflikter lika väl som stoppa en begränsad inbrytning i Sverige så har vi i alla fall lite trovärdighet när vi talar om för världens flåbusar vad de borde och inte borde göra.
september 3, 2008 kl 10:20 e m
osciloscope, @4:20
Har missat att du tidigare idag satt in den korrekta länken.
Tack snälla för hjälpen!
Mvh/
september 3, 2008 kl 10:30 e m
:)
september 3, 2008 kl 10:40 e m
You simply can’t trust an oracle, ’cause they speak the same language as you.
oscar berven
(sophist mode)
september 3, 2008 kl 11:09 e m
:-))) Ask the Oracle of Delphi.
http://www.askoracle.net/index.php
God Natt.
september 4, 2008 kl 12:40 f m
ah, det är där gDDS hänger …
september 4, 2008 kl 12:46 f m
:)
nighty
september 4, 2008 kl 1:14 f m
solsburyhill
å andra;
Larry McDonald i programmet Crossfire, ett litet tag innan “flygolyckan”
“Around May of 1983, approximately 4 months before being shot down in KAL007, Congressman Larry McDonald takes on Pat Buchanan and Tom Braden on Crossfire as they badger him about his new role as Chairman of the John Birch Society. He easily handles them and answers questions concerning the Elite’s Conspiracy for a One World Government”
dload and spread!
osc
september 4, 2008 kl 6:15 f m
hillary: Bra att du är optimist! Nu säljs Sverige ut. Undrar hur länge Svea Skog och Vattenfall får vara ifred?
För det måste ju finnas något kvar som våra inhemska politiker kan ha domvärjo över!
september 4, 2008 kl 8:04 f m
Hörde informationen du gav. Genomgående suveräna svar, detta även sagt om nog åtskilliga inte hängde med i svängarna.
Bra med att läxa upp Patrofsky.
Vem har sossarna nu som sin talesman när Eliasson ska skickas i väg till Bryssel?
september 4, 2008 kl 3:25 e m
Vad gäller Ryssland och folkrätten så har alla aspekter redovisats i en läsvärd Brännpunktsatikel.