Information i riksdagen

Trots att riksdagen i mer formell mening inte är samlad blev det en ovanligt välfylld andrakammarsal som lyssnade på och deltog i min information till riksdagen.

Och intresset manifesterades också i att det efter min relativt korta inledning sedan blev frågor och svar i närmare en och en halv timma.

I allt väsentligt råder det en mycket bred enighet i riksdagen i dessa frågor, och det är självfallet en betydande styrka.

133 kommentarer till “Information i riksdagen”

  1. bertil87 säger:

    Bra Carl. Du är den klippa vårt land så väl behöver.ö

  2. charliesjogren säger:

    Formidabelt framträdande!

  3. solsburyhill säger:

    En dag ser vi tillbaka på detta, skrattar nervöst och byter samtalsämne…

  4. Josef Boberg säger:

    Hmmm… – Carl Bildt – Apropå Din skrivning ovan: “Trots att riksdagen i mer formell mening inte är samlad blev det en ovanligt välfylld andrakammarsal som lyssnade på och deltog i min information till riksdagen.” – slut citat.

    Finns riksdagsordningen med första och andra kammaren kvar ? :-)

  5. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    solsburyhill 1:00

    Nu när vi är framme vid hösten börjar löven vissna.
    “9/11- fanatikerna” försöker på alla vis hålla sitt träd vid liv …….. puh!

    Dee Dee Sharp – Ein Zaubermann efter midnatt

  6. Helena Palena säger:

    Hörde just på radion att Georgien inte är en demokrati vad än EU och USA säger. Landet styrs av klanledare och aggressiv nationalism. Stackars-Villi har slagit ned fredliga demonstrationer med våld.

    Dessutom vill inte absjaserna och ossetierna tillhöra Georgien – vad nu än Stalin hittade på när han nyckfullt drog sina gränser. Gränser som nu företrädarna för väst försvarar med näbbar och klor.

    För övrigt är Georgien känd för sin goda konjak.

  7. Helena Palena säger:

    Om jag lämnar blir det bara ja-sägare och ryggdunkare kvar på denna blogg! Och så kan vi ju inte ha det.

    Lullaren måste vara den värsta. Ser honom som en yngling som bara vill testa gränser och så sin vildhavre i olika kvinnor under 24 år.

  8. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    Helena Palena 1:36

    Yngling? Tack för komplimangen ;-)))

    Dee Dee Sharp –
    “Och hans lie går skarp i er nyodlings gull,
    och han fröjdas som I, när hans loge står full,
    och han lyfter sin mö som en man av er ätt
    högt mot höstmånens röda kastrull”

  9. solsburyhill säger:

    gdds 1;28

    Du låter resonabel. Dags att öka medicineringen…

    “Ein Zaubermann nach Mitternacht”, kanske du ville ha sagt.

  10. solsburyhill säger:

    gdds

    Glömde tillägga att du med din ofta förekommande anspelning på scarletter, kanske fortsättningsvis vill använda följande epitet:

    “Dee Dee Sharp – Übung macht den Meister”

    eller varför inte

    “Dee Dee Sharp – Bliebe ich dort, gäbe es keinen Sex”

  11. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    solsburyhill 1:50

    Das hätte gut sitzen können ;-D

  12. bestofmankind säger:

    Utländsk humör (sorry på engelska):

    A little boy goes to his dad and asks, “What is politics?”
    Dad says, “Well son, let me try to explain it this way: I’m the breadwinner of the family, so let’s call me capitalism. Your Mom, she’s the administrator of the money, so we’ll call her the Government. We’re here to take care of your needs, so we’ll call you the people. The nanny, we’ll consider her the Working Class. And your baby brother, we’ll call him the Future. Now, think about that and see if that makes sense,”
    So the little boy goes off to bed thinking about what dad had said.

    Later that night, he hears his baby brother crying, so he gets up to check on him. He finds that the baby has severely soiled his diaper. So the little boy goes to his parents’ room and finds his mother sound asleep. Not wanting to wake her, he goes to the nanny’s room. Finding the door locked, he peeks in the keyhole and sees his father in bed with the nanny. He gives up and goes back to bed.

    The next morning, the little boy says to his father, “Dad, I think I understand the concept of politics now.”
    The father says, “Good son, tell me in your own words what you think politics is all about.”
    The little boy replies, “Well, while Capitalism is screwing the Working Class, the Government is sound asleep, the People are being ignored and the Future is in deep poo.”

  13. hillary2 säger:

    nu har jag hört sista delen av diskussionen – den viktiga
    Pagrotsky sade det alla här på bloggen redan visste att Bildt överreagerat i georgienfrågan och när en troskyldig moderat kvinna påstod -att det skulle smälla i georgien kunde vi aldrig anat – underar man vilka nötter m består av ;-)
    vet någon om frågor ställdes om Georgiens ansvar för den uppkomna situationen?

    mitt stalltips är att Bildt aldrig kommer att bli EU´s utrikespolitiske talesman – han är helt enkelt för obalanserad i skarpa lägen
    och har för mycket gammalt kallt krig i ryggsäcken ;-)
    hoppas fortfarande att Abchazien och Sydossetien blir fria från Georgien
    de ryska passen användes dessutom INTE som argument av ryssarna i kriget oavsett vad Bildt påstår! Pass använde även Wallenberg när han skulle rädda människor ut farofylld zon!!

    Bildt blev så emotionell av georgienkriget att han förlorade argumentationsförmåga och sänkte sig till att använda Goodwins lag. Tur att Frankrike har mer diplomatiska toppolitiker.

    Bildt – du har väl fri lejd till landet man inte bör nämna – stick gärna dit innan du åsamkar oss skada!

  14. hillary2 säger:

    bestofmankind

    :-)))))

  15. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    bestofmankind 2:12

    Du kan ju om du bara vill ;-)

    hilary-pilary 2:16

    Du kan aldrig – beror kanske på XXXXL ;-(

  16. hillary2 säger:

    lullaren

    jag tror att du som vanligt talar om dig själv :(

  17. solsburyhill säger:

    Är dålig på att berätta historier, men den här är rätt bra…

    http://www.uruknet.de/?p=m46819&hd=&size=1&l=e

  18. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    hilary-pilary 2:22

    Va´gullig du är, får jag bjuda på lunch i morgon?
    Middag törs jag inte invitera dig på för du verkar så svältfödd ……………..

    Vännen Dee Dee

  19. hillary2 säger:

    lullren

    nej tack

  20. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    hilary- pilary 2:28

    Oh by Jove! Thank you!!

    Min tillfälliga tanklöshet hade ju kunnat förstöra min upparbetade image ;-))

  21. solsburyhill säger:

    Att Reuters är inblandad i den psykologiska krigföring som massmedia för med anledning av konflikten i Kaukasus förvånar visserligen inte, men att man inte ansträngt sig för att använda sig av mer professionella skådespelare/fotografer är ett nytt lågvattenmärke och tyder på desperation.

    Finns tydligare tecken på att idiotförklara massan?

  22. hillary2 säger:

    solsburyhill

    att idiotförklara massan är att mörka förspelet av de västliga makter som var inblandade och att mörka Georgiens insats före/under och efter kriget

    Carl Bildt ensidighet och känsloutbrott här på bloggen är ett annat sätt att idiotförklara läsarna

    ärlighet varar längst – för alla utom gammeldags politiker?? :-)

  23. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    Nu bär det strax av mot Falkenbergs Idrottsplats för att se mitt kära Örgryte i princip säkra spel i nästa års Allsvenska.
    Nyligen hemvärvade Mackan är ju skadad men jag är övertygad om att det fixar sig ändå!

    Själv kommer jag att sitta och le i mitt lilla enkla åkdon under färden dit och tänka på det enormt starka framträdande som Carl Bildt gjorde tidigare idag i Riksdagen – han påminde om en Zlatan i högform ;-D

    Dee Dee Sharp – älskar även god fotboll

  24. mmussorgsky säger:

    BBC.com provides perhaps a more accurate report on the Georgia issue:

    Quote
    RUSSIA PRAISES EU OVER SANCTIONS
    Russian President Dmitry Medvedev has welcomed as “realistic” an EU decision not to impose sanctions on his country over its recent invasion of Georgia.
    But Mr Medvedev said it was “sad” that the EU, which held a crisis summit, still did not understand what motivated Russia into sending in troops. – Unquote

    MORE online at news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7593876.stm

  25. osciloscope säger:

    solsburyhill

    Det är telezoom distortion av bilden. Allmänt kring distorion i mainstream liksom “minorstream” har jag inget att tillägga.

  26. bestofmankind säger:

    solsburyhill,

    I-land, U-land, Carl Bildts blogg….det spelar ingen roll vart man är, man vet ändå inte vem säger “sanningen”. Bäst att lita på sin egen instinkt, uppfattning, sunt förnuft etc…

  27. charliesjogren säger:

    hillary2

    Jag har en längre tid undrat om du verkligen mår så dåligt som det verkar? Får du adekvat hjälp?
    Idag ställer sig i stort sett en enig svensk riksdag bakom Carl Bildt men du kallar detta för “Bildts teaterföreställning”.

  28. solsburyhill säger:

    osc 4:01

    Knappast den första bilden eller?

  29. charliesjogren säger:

    solsburyhill och osciloscope

    Två små pojkar som likt Ture Sventon och Ville Vessla smyger omkring på den här bloggen med sina förstoringsglas och kommunicerar på ungefär samma nivå som en normal barnboksläsare.

  30. visionara säger:

    solsbury

    Du vet mkt väl – om du inte är alldeles okunnig – att påståendet om att Reuters skulle ha använt skådespelare är rysk propaganda och inget annat. Värför sprider du rysk propaganda på denna blogg?

    M v h

    V

  31. osciloscope säger:

    Död person med hand som griper tag är ju inte trol, nej. Ang de rör och metallskrot som finns/inte finns är mycket trol oxo det vinkel och tele zoom eller har man kanske bara tagit bort skräpet for convenient framkomlighet? Mannen som skriker ensam i bild två är kraftigt förkortat i zoomen. Skräphög i bakgrund är nära nog helt tillplattat med skrot som förmodl inte ens syns i bild ett. MEN …

    … Vad Reuters, UPI, AFP, BBC et al. i sanningshalt allmänt rapporterar!? Styrt av män som Soros och Rotschild via sina NGOer och foundations, Tavistock å CIA … alla människor har stor anledning att penetrera Allt. inkl CBs utsagor el mina på denna blog.

    oscar berven

  32. soli01 säger:

    bestofmankind – ursäkta. (4:19) Du måste dock använda det sunda förnuftet, uppfatta det hela och även instikten så du ser verkligheten och då står allt klart “Sverige är bäst”:-)

  33. bestofmankind säger:

    Angående avatarerna – frågvis som jag är – fick jag följande svar från moderator:

    “Jag har faktiskt ingen bra förklaring till varför de har försvunnit. Vi tittar nu på om det är aktuellt med en förändring.”

    Ingen av mina teorier är korrekt tyvärr, och visionära….du kan sova lugnt nu, det var inte pga din avatar. :-)

  34. osciloscope säger:

    charliesjogren

    … du får inte någon ad hominem flagga denna gången. Du börjar blir allt för rar i dina skriverier. Men kom för all del hellre med goda direkt ifrågasättande spörsmål om innehåll snarare än utdelande av personl epitet/titlar.

    oscar berven

  35. bestofmankind säger:

    soli01,

    Det har du fått ihop jättebra!

    Utan att tänka på konflikten Georgien/Ryssland, och i det stora hela håller jag med dig – Sverige är bäst! (hade jag sagt något annat annars?) :-)

  36. charliesjogren säger:

    osciloscope 4:38

    Se där, nu använder du barnspråk igen.
    “Ad hominem flagga” betyder kanske: mamma, mer välling.

  37. osciloscope säger:

    “Freedom of the press is only liable to those who own one” – parafras från glömd person.

    Så har vi ju då “bloggarna”, el “citizen journalism” … de e bara å gräva. Gräva upp sanningar, inte gräva ner sig i lögnerna.

    oscar berven

  38. Helena Palena säger:

    Oscar: Dina kommentarer är bra – men svårlästa. Synd nog! Vet inte vad det är – men antar att du är väldigt ung och yvar iväg med orden så man inte fattar. Likt en poetisk Donovan.

    Tips från ett proffs: Skriv korta meningar. Ha luft mellan styckena och sänd inte ut två budskap i samma kommentar!

  39. osciloscope säger:

    babytalk™‽

  40. bestofmankind säger:

    Osciloscope har egen stil, det har vi alla på vårt eget sätt och vis.

    Det får man respektera/acceptera.

  41. osciloscope säger:

    HP (tack! iaf)

    Jag kommer aldrig lyckas med sådant språk. Inte för att jag inte eg försöker, utan för att (skrift-tal) språket är ofullständigt för att förmedla “sanning”. Men det är ju eg OK. Jag kan ju inte berätta vad “sanning” är för dig eller någon annan. Det får var å en finna själv. Nu låter det präktigt å härligt, precis så ofullständigt, pompöst el trubbigt som jag menar att det är ;)

    So can we talk truth at all? I say no. We are literally grasping in the dark.
    It is captured nicely in Daoism, with its ca 81 texts. You shouldn’t read them though, they are inadequate.

    “We look at it, and do not see it; it is
    invisible. We listen to it, and do not hear it; it is inaudible.
    We touch it, and do not feel
    it; it is intangible.”

    In Korzybski’s ‘s words “The map is not the territory”.

    oscar berven

    bestofmankind

    bifalles

  42. medde säger:

    Kritik mot Bildt
    Bildt kritiserades av socialdemokraterna Carina Hägg och Leif Pagrotsky för att ha skruvat upp tonläget med uttalanden som kan göra mer skada än nytta för relationen mellan EU och Ryssland.

    -Jag har gjort mig känd för att tala klarspråk och i sådana här lägen skadar det inte med klarspråk, sade Bildt till ledamöterna.

    Carl Bildt antydde också att regeringen åter tänker börja ge bistånd för att stärka demokratiska krafter i Ryssland. Bildt bekräftade för journalister att regeringen planerar förslag om demokratibistånd i den kommande budgeten. Men hur och i vilka former är det bäst att återkomma till senare, enligt Bildt.

    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22584&a=1235389&lid=senasteNytt_275226&lpos=rubrik_1235389

    Ge demokratibistånd? Det är ett dumt beslut. Hur stort bli detta bistånd? Varför ge bistånd om om man i förväg vet att det inte kommer att hjälpa?
    Detta beslut kommer dessutom att förvärra relationerna mellan Ryssland och Sverige, eftersom när Rysslands demokratiska organisationer fick bistånd från andra länder, då var själva Ryssland mer demokratisk och hade alkoholisten Eltzyn i spetesen, som gillade sådana bistånd. Idag, kommer sådant bistånd att ogillas stort inte bara av det ryska regeringen utan det ryska folket, eftersom det kommer att ses som ett hot mot det politiska stabiliteten som Ryssland äntligen har upplevt efter många år.
    Jag är förvånad att Carl Bildt inte ta hänsyn till den förändringen som har skett i Ryssland. Med andra ord säger han ungefär: “Vi kommer att sträva efter att undergräva den politiska stabiliteten med våra pengar och skapa goda förhållanden för en “demokratisk” revolution av rosor, apelsiner eller nåt annat, ananaser kanske.

    Carl Bildt borde istället se om relationer till Ryssland, med tanke på att det ryska utrikesdepartmanmenten och den ryska ledningen har antagit enny rikting i sin utrikespolitik, och de fem punkterna har publicerats här.
    Detta är alltså ett felaktigt beslut och jag är glad att två socialdemokratiska politiker gå ut och kritiserar Bildt, annan fråga om Bild reagerade rätt på denna kritik?

  43. osciloscope säger:

    “Freedom of the press is guaranteed only to those who own one.”

    Abbott Liebling, Am journalist (korrigering)

    osc

  44. felixh säger:

    Tack för en informativ redogörelse i riksdagen. Det är bara att notera hur tyst den svenska oppositionen är. Carl, dina slutsatser är intressanta. Frågan är om de delas av Håkan Juholt och de andra “försvarskäbblarna”, vilka i juni var i St Petersburg, utan att träffa några ryska militärer eller politiker.

    Du nämner mellan raderna att det inte behöver betyda att Ryssland ger sig an på vårt närområdet eller Sverige. Kan så vara, men vi får inte glömma att vi växlat ned t.ex. vår flotta till en mycket svag länk i den svenska säkerhetspolitiken. Finland har ju tidigare kritiserat sveriges nedrustning i regionen och att övriga länder i Östersjön inte kan förväntas försvara nationella svenska intressen med sina stridskrafter.

    Vi behöver en mer samordnad utrikes- och säkerhetspolitik. Den har saknas i årtionden. Nu har vi en aktiv utrikespolitik, men säkerhetspolitiken är allt jämt svag. Vi behöver fler politiker med Carls intresse, och inte “målvakter” som Tolgfors.

  45. vespa221 säger:

    Intressant att höra Herr Bildt uttala sig om principer i internationell rätt.
    Verkar som han glömde dessa när han var med och erkände Kosovo…
    Bara en liten detalj som han inte lär kommentera, han står ju över oss vanliga människor. Gammal fin princip i den politiska världen eller om det var i ankdammen Sverige.

  46. soli01 säger:

    vespa221 – hur många gg ska det behöva upprepas att det var utrikesnämnden som erkände Kosovo och de som hade mest bråttom var sossarna. Vad kan vi göra åt detta nu? Det är inte en mans verk att det blev som det blev.

  47. Josef Boberg säger:

    Hmmm… – Jag fann helt nyligen den här länken
    http://sv.wikiquote.org/wiki/Dumhet

    Tänkvärt ? :-)

  48. Josef Boberg säger:

    Hmmm2… – Måhända den här länken
    http://www.ebc.se/nyhetsbolletiner – också kan appliceras = ha sina poänger – avseende MaktPyrmid-MaktElitGossarnas “jippon” i t ex Georgien, kanske… :-)

  49. soli01 säger:

    Josef Boberg – har ett eget tema: Det är bättre att dela på sanningen.:-)

  50. osciloscope säger:

    Dumhet är att titulera någon annan äran när man självmätigt förtjänar den.

    en riktig hederlig sofism

    lite som att Ryssland har samma rätt att bygga Bondsteel likn bas i syd Ossetien som US/KFOR i Kosovo

  51. bestofmankind säger:

    s0li01 6:15

    Där har du fel. Det är inte alls utrikesnämnden som erkände Kosovo, det är Regeringen själv:

    “Regeringen har idag fattat beslut om att erkänna Republiken Kosovo som en självständig stat med en av det internationella samfundet tills vidare övervakad självständighet.”

    http://www.regeringen.se/sb/d/10355/a/99713

  52. Josef Boberg säger:

    Soli01 och Oscar – Taaack för Er goa backfeed ovan ! :-)

  53. osciloscope säger:

    Dumhet är att titulera någon annan äran av det förstnämda, när man självmätigt förtjänar den.

    kanske “bättre”, likväl dum …

  54. Josef Boberg säger:

    :-) :-) :-)

  55. osciloscope säger:

    Dumheten är att titulera någon annan med det förstnämda, när man självmätig förtjänar densamma.

    nu börjar det ju nästan “stämma” så det är bäst jag slutar

    “CCTV is a good deterrent for anti social behaviour” Jack Bonnar, CCTV manager, Middlesbrough

    We should certainly discuss “anti social behaviour” with the CCTV-operators in the control room shoudn’t we?

    oscar berven

  56. hillary2 säger:

    förhoppningsvis har chaliesjogren lämnat bloggen – det är ju sent för småbarn och gamlingar kl. 21

    den som inte begriper att ett politiskt anförande är en enaktare med publik – borde i fortsättningen hålla sig borta från tangentbordet
    jag håller med medde och vill lägga till att Bildt går på i gamla hjulspår – hetsar upp sig vid skarpt läge, väljer ovillkorligt sida och försöker dra oss andra vid näsan med tomt prat om folkrätt
    att sedan vara så odrägligt dumdryg att tala om att vi ska ge bistånd när det är dialog och ömsesidig respekt som behövs :(:(:(
    en politiker som bara har ett perspektiv är tråkig och platt
    ge Bildt en enkelbiljett till nationen som inte bör nämnas

  57. Torsten säger:

    Lite mera fakta om beslute att erkänna Kosovo som självständig stat.

    “Sent beslut
    Socialdemokraternas utrikespolitiske talesman Urban Ahlin säger till TT att han tycker att det är bra att Sverige erkänner Kosovo, men är kritisk till den ”inflexibla processen” och att beslutet dröjt till den 4 mars.

    – Vi blir ju i slutet av gruppen EU-länder. Har vi vunnit något på det? undrar han”.

    Publicerad: 2008-03-04 AB

  58. hillary2 säger:

    torsten

    oväsentlig fakta

  59. mrmhalland säger:

    bestofmankind :

    Det är ALLTID regeringen som fattar beslut i Sverige, på riksdagens uppdrag.
    Visst hade utrikesnämnden sammanträtt innan beslutet.
    Det var ju det sammanträdet man väntade på, som kritiserades av (S) som tyckte att det tog för lång tid att erkänna Kosovo.

    Så, som vanligt, du är dåligt påläst.

  60. Torsten säger:

    Mera “oväsentlig fakta”,

    “Socialdemokraternas utrikespolitiske talesman Urban Ahlin säger till TT att han tycker att det är bra att Sverige erkänner Kosovo, men är kritisk till den “inflexibla processen” och att beslutet dröjt till den 4 mars.

    - Vi blir ju i slutet av gruppen EU-länder. Har vi vunnit något på det? undrar han”.

    SvD 2008-03-04

  61. felixh säger:

    Erkännandet av Kosovo som erkännandet av Syd-Ossetsien samt Abchazien ha en del likheter i fakta om Serbiens (dåvarande Jugoslavien) samt Georgiens kontroll över territoriet.

    Våldsanvändningen av NATO kontra Ryssland i detta fall skiljer sig åt. Hur då? Jo, det är i mångt och mycket en fråga om legalitet respektive legitimitet.

    NATO saknade legaliteten från FN initialt (det gjorde ju bl.a. att Sverige var sent in som deltagare i operationen), men hade en stark legitimitet (brett stöd av många nationer) maa av jugoslaviska regimens jakt på UCK samt senare fördrivningen av hundratusentals K-albaner. (Jag vill bara poängtera här att jag vet att hundratusentals K-serber har varit tvungna att lämna Kosovo efter FN:s och NATO’s övertagande.)

    Ryssland saknade legitimiteten från FN samt att frågan om legitimitet för invasionen inte hunnit få starkt fäste annat än i kanske främst Kreml. De var ytterst få som ha få reda på att det dödades folk i Syd-Ossetsien av georgiska säkerhetsstyrkor innan de ryska förbanden fick order om framryckning.

  62. tnsexton säger:

    CB och Sveriges (= regeringens) snabba och skarpa ställningstagande i Georgienkonflikten och likaså kraven på att EU skulle avge ett skarpt fördömande, är i grund och botten en följd av den förda svenska försvars- och säkerhetspolitiken.
    Det svenska nationella försvaret omstrukturerades ( de facto avvecklades) som en följd av den ryska nedgångsperioden efter murens fall. Då man för flera år sedan kunde konstatera en accelererande rysk upprustning var det av inrikespolitiska skäl inte aktuellt med någon svensk upprustning utan man tonade hela tiden ned utvecklingen i Ryssland samtidigt som man betonade och underströk andra säkerhetspolitiska system såsom EU och NATO och dessas konfliktdämpande och -avhållande förmåga.

    Efter Georgienkriget har frågan om Ryssland, dess avsikter och förmågor ställts på sin spets och så ock svensk säkerhetspolitik. För att den av både den nuvarande och den förra regeringens politik ska vara trovärdig, krävs att “de andra säkerhetspolitiska systemen”, som ska kompensera för bristande svensk nationell förmåga, är trovärdiga.
    Det krävs att EU, NATO m fl organ sänder så starka signaler till Ryssland att dess ledare uppfattar meddelandet om “icke acceptabelt beteende” och att “vi tolererar det absolut inte en gång till och definitivt inte mot någon av våra medlemmar.”

    Om EU och NATO inte stått enade i denna fråga hade rådande svenska nationella försvarsdoktrin fallit ihop med krav på dyra och inrikespolitiskt oönskade åtgärder rörande svensk försvarsförmåga.

    Därför har CB gått ut så hårt som han gjort.

  63. hillary2 säger:

    torsten

    den som är ytterst ansvarig för politiken är regeringen
    är man i opposition “opponerar man sig” :-)
    när vi vinner valet 2010 blir det en hel del att reparera efter er i den offentliga sektorn men allt går tyvärr inte att återställa

    ska snart åhöra en förläsning om vad det inneburit i den ekonomiska verkligheten att Mats Odell sålt ut statlig egendom – talar gör välmeriterade ekonomer från vår Handelshögskola…

    ska bli mycket spännande;-)

  64. Torsten säger:

    För att det inte skall råda oklarheter var S hade för ståndpunkt.

    DN 2008-02-16.

    “Urban Ahlin, utrikespolitisk talesman för socialdemokraterna, tycker att det är bra att Kosovo utropar sin självständighet. Han hoppas att så många EU-länder som möjligt erkänner Kosovo och att det görs snabbt”.

  65. mrmhalland säger:

    Är det någon som har en länk till en intervju med “Ubbe” där man kan läsa varför han tyckte at Kosovos självständighet var viktig ?

  66. Torsten säger:

    hilary,

    Menar Du detta?

    http://carlbildt.wordpress.com/2008/03/31/en-god-affar/

  67. hillary2 säger:

    felixh

    spelar det någon roll om Georgien dödade människor i Sydossetien?
    Ryssland hade FN-mandat att vara fredsbevarare där – georgiska trupper hade inte där att göra!
    Stackarsvilli gjorde en taktiskt missbedömning enligt Bildt – ren lögn
    Stackarsvilli hade planerat detta i ett år minst!!!
    han hade farit runt i världen i många månader för att skaffa sig “vänner” innan kriget bröt ut
    den historiebeskrivning Bildt ger köper inte jag

  68. Torsten säger:

    mrmhalland,

    Här kommer en.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=743542

  69. hillary2 säger:

    torsten

    ja säljer man kon lär hon inte mjölka därefter

  70. Torsten säger:

    hillary,

    Det har jag läst förut;-)

    Har läser bloggen på avstånd nu;-)

  71. Torsten säger:

    Han läser… Skall det vara.

  72. mrmhalland säger:

    Tack Torsten,

    Där var ju inte så mycket substans… som vanligt.

    Kan dock vara kul för bestofmankind att läsa, där berättar ju “Ubbe” om utrikesnämndens mäte.

  73. mrmhalland säger:

    hmmm möte skulle det ju vara…

  74. hillary2 säger:

    mrmhalland

    bestofmankind och jag har direktkontakt med Ahlin
    tillförlitligare än via tidningsbudet

  75. Torsten säger:

    hilary,

    Ja, staten går miste om en vinst på 700 milj. Men genom att minska statsskulden blir kostnaden för den 2 000 milj lägre. En nettovinst på 1 300 milj.

    Den kon kan man med gott samvete sälja;-)

  76. hillary2 säger:

    torsten

    du kan räkna bättre än så?

    efter två år är all framtida årlig vinst om 700 milj. borta!

    det var inte en ekonomisk affär – det var en ideologisk

  77. Torsten säger:

    hilary,

    Ja, Ni har kanske direktkontakt med Urban.

    Men här har vi direktkontakt med Utrikesministern:-)

  78. hillary2 säger:

    torsten

    helt rätt – för en gångs skull ;-)

  79. mrmhalland säger:

    hillary2 :

    Som sagts tidigare här verkar ju hela riksdagen ganska överens om hur utrikespolitiken sköts just nu.
    Det är väl bra ?
    Tidigare har vi ju inte haft någon utrikespolitik, bara ministrar och tjänstemän som ville tjäna så mycket pengar som möjligt på minsta möjliga arbetsinsats.

  80. Torsten säger:

    hillary,

    Om vi minskat statsskulden med 55 000 milj.

    Menar Du då att skulden ökar automatiskt efter 2 år?

    Du kanske är slängd i … verbalt duktig.

    Men Du slår mig inte i matte;-))

  81. Josef Boberg säger:

    Hmmm… – Hillary – Apropå Dina personliga – som jag uppfattar det i vart fall – genuint kritiska synpunkter på Carl Bildt´s aktiva medverkan till att det blev som det blev i EU – med MaktPyramid-MaktElitGossarnas “jippon” i Georgien: “Det finns ingenting som är så svårt – som att känna genuin glädje över andras framgångar !” – tyvärr tyvärr… :-)

  82. soli01 säger:

    bestofmankind – det är alltid regeringen som bestämmer och är utrikesnämnden på samma linje är väl detta bra. Var lite slarvig där:-)

  83. soli01 säger:

    Josef – Du verkar verkligen skärpt i kväll.:-)…skärptare:-)

  84. felixh säger:

    Hillary2,

    det var ju inte den styrkan som sattes in i S-O! Joint Peacekeeping Force (JPKF) har inget starkt mandat. De övervakas ju av OSSE!! Det var ju andra reguljära förband ur ryska försvarsmakten. De har ju inget mandat att verka i S-O!!

    Nej, Saakasjvili gjorde inget taktiskt misstag. Det är mer av strategisk karaktär. De två landsdelarna i Georgien är nu för alltid förlorade för Georgien. Det får västvärlden leva med. Här näst väntar Transnestrien, gränstvisterna med Estland och Litauen, demografiska problem med Lettland och Östersjön (gas) för Sverige samt olja- och gasfältsproblem för Norge.

  85. hillary2 säger:

    josef

    jag måtte ha missat framgången du talar om – berätta!

    här får du en länk att trösta dig med

    http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=37591

  86. hillary2 säger:

    felixh

    du kan kalla det svagt mandat om du så vill – det var formellt ett FN-mandat
    med de politiker världen har är ditt scenario inte omöjligt
    och om så “får västvärlden leva med det”

  87. karrman säger:

    tnsexton

    Vilka signaler är det som Ryssland sänder?

    Är det att vi har förmågan att göra vad vi vill på vår bakgård och ingen kan stoppa oss.
    Implicit antar man att väst är splittrat och inte kommer göra något åt detta.
    Åtminstone inte något som kommer att vara kostsamt för Ryssland.
    Oroande för inte minst Ukraina.

    EU svar har varit att visa enighet och kräva att Ryssland lämnar Georgisk territorium inklusive enklaverna. Om inte kommer förhandlingarna om ett partnerskapsavtal att skjutas upp. Frågan är om Ryssland bryr sig om detta?

    Kan det vara så att inget konkret kommer att hända innan en ny administration är installerad i Washington. Att USA missbedömt den politiska utvecklingen i Georgien förefaller klart. Att Saakasjvilii inte är någon demokrat utan framförallt drivs av georgisk nationalism verkar också klart. Saakasjvilii har därmed lyckas låsa in Bush och förmodligen också McCain för georgisk nationalism. Obama förefaller vara den enda som tillsammans med EU skulle kunna agera adekvat visavi Ryssland.

    Läs t.ex. vad Lincoln Mitchell, professor vid Columbia University skriver:

    http://www.huffingtonpost.com/lincoln-mitchell/obama-mccain-and-russias_b_118984.html

  88. mrmhalland säger:

    hillary2 :

    Innan du hade sett CB’s information med efterföljande frågestund idag sa du att du var glad att inte ha sett (var det spektaklet du sa ?)

    Har du sett det nu ?
    Vad är din kommentar ?
    Kanske har jag missat att du redan har gjort en kommentar, vill du i så fall vara snäll att länka till den ?

    Vad det gäller din och bestofmankinds “direktkontakt” med bl.a Ahlin, måste det vara pinsamt för både dig och Ahlin att diskutera med någon som inte har en aning om den parlamentariska ordningen i Sverige.

  89. felixh säger:

    Hillary2,

    Styrkan du talar om är en rest av sovjetimperiets sammanfall. Från de konflikter som då uppdagades av Stalins kartritning.

    I konflikten mellan Syd-Ossetien och Georgien är det OSSE aom har ansvar för fredsprocessen sedan 1992. OSSE:s arbete stöds av EU-kommisionen, Europarådet samt FN.

    Fredsprocessen drivs rent praktiskt inte av OSSE utav en Joint Control Commision som består av Georgien, Ryssland, S-O samt Nord-Ossetsien.

    Joint PeaceKeeping Force är en sammansatt fredsbevarande styrka som OSSE har mandatet att övervaka. Här finns dina ryssar. Det har länge talats om en internationell styrka med ett FN-mandat, men det har hela tiden blockerats av ryssarna i FN’s säkerhetsråd samt i OSSE.

    Tror du att FN skulle ge OSSE ett uppdrag att övervaka en FN’s styrka som har ett FN-mandat. Nog för att FN är svagt, men de försöker ju i allafall hålla trovärdigheten uppe!

  90. visionara säger:

    Tänk om vår utrikesminister idag hade hetat Ringholm. Då hade det låtit ungefär så här:

    - Ryssland och Sverige är överens om att Ryssland bör söka sig nya utrikespolitiska grepp för att underkuva andra nationer att erkänna Rysslands nya geopolitiska ambitioner.

    - Ryssland och Sverige är överens om att Ryssland bör söka sig nya utrikespolitiska grepp för att underkuva andra nationer att erkänna Rysslands nya geopolitiska ambitioner.

    - Ryssland och Sverige är överens om att Ryssland…osv.

    Hade Freivalds varit utrikesminister hade det låtit ungefär så här:

    - Va, krig mellan Ryssland och Georgien? Det hade jag ingen aaaaning om. Jag var ju faktiskt på kungliga operan när det hände. Förresten, Gorgia är inte det en delstat i USA?

    M v h

    V

  91. hillary2 säger:

    felixh

    tack för infon

    jag tror att många med mig fann att det vara legitimt av Ryssland att gå in i Sydossetien när Saakashvili började bomba där – för att få slut på de krigiska handlingarna
    vem eller vilka ger legitimitet för en krigsaktion – legal är den väl ytterst sällan?

  92. hillary2 säger:

    mrmhalland

    för din nyfikenhets skull -
    jag har sett de sista 30 minutrarna av frågestunden på TV24
    min webbtv fungerar inte

    har aldrig använt ordet spektakel och har inte den typen av direktkontakt du tycks tro med UA
    ditt stolletokprat om att vissa regeringsmedlemmar bara vill tjäna pengar lämnar jag därhän

    josef anklagade mig nyss för att inte kunna glädjas åt någon annans framgång – vad är det för bejublat framträdande jag missat?

  93. Josef Boberg säger:

    Taaack för idag – och GooodNatt Alla (Hillary inkluderad !)… :-) /önskar tanke- och tycka om frihet-vännen Josef – med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  94. hillary2 säger:

    visionara

    Freiwalds var på en mycket behjärtandsvärd operaföreställning på annandagen
    det var operaartister och all kringpersonal som gjorde en föreställning helt gratis – till förmån för ännu icke ihjälslagna kvinnor

  95. ohlundonline säger:

    hillary2:

    Jag håller med dig om att Ryssland handlade legitimt i Georgien-konflikten, när man gick in i Sydossetien för att få slut på kriget.

    Jag bibehåller mitt Bibliska perspektiv.

    Utvecklingen på Kaukasus och Spanarens fråga till mig angånde Magog, har övertygat mig om att USA är Magog.

  96. felixh säger:

    Hillary2,

    legitimitet kan ibland styrka icke legala handlingar handlingar. För att legitimitet skall uppnås brukar man generellt prata om acceptans från sin omgivning. Ett exempel är Kosovo. NATO’s bombnigar var inte legala med, uppfattades som legitima.

    Ryssland har ju idag problem med legitimiteten. Det folkmord som man säger sig förhindra är svårt att se för omgivningen. Det finns ju benämningar inom freds- och konfliktsforskningen som anger vad som brukar ses som ett krig – i antalet döda. Jag har inte siffrorna exakt, men vill minnas att man skall passerat hundratalet.

  97. hillary2 säger:

    josef

    hoppas maran rider dig i natt

  98. visionara säger:

    hilary

    så gratisföreställningar går före lidande i nöd – jag förstår

    m v h

    v

    ps. har katten hos mig igen. därför inga versaler.

  99. visionara säger:

    hillary 8,48

    där kan vi vara ense om en sak

    m v h

    v

  100. mrmhalland säger:

    hillary2 :

    Du verkar ha dålig koll på vad du skriver här.

    jag citerar :

    “mrmhalland

    bestofmankind och jag har direktkontakt med Ahlin
    tillförlitligare än via tidningsbudet”

    Min fråga kvarstår : är det inte pinsamt för både Ahlin och dig att förknippas med en människa som inte har en aning om det parlamentariska systemet i Sverige, men som ändå gör anspråk på “ett annat sätt att agera” ?

  101. hillary2 säger:

    felixh

    siffror som nämnts är 2000 döda i Sysossetien men de kommer säkert från Ryssland och är kraftigt överdrivna
    men bara för att “man” har svårt att se hur många döda kriget i Sydossetien orsakade är det väl förvånande att Stackarvilli slipper bära något ansvar för den uppkomna situationen

  102. Josef Boberg säger:

    Hmmm… – Hillary – Apropå Ditt personliga GodNatt till mig ovan: “josef – hoppas maran rider dig i natt” – slut citat.

    Måhända känner Du ej alls till att: “Det Wi önskar någon eller några andra – det önskar Wi ALLTID mer eller mindre oss själva också – och ej alls så sällan minst lika mycket !”

    GooodNatt igen Hillary ! :-) /önskar den “envetne” Josef

  103. hillary2 säger:

    mrmhalland

    du har dålig koll på vad du läser
    nej det är inte pinsamt!

  104. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    Vi som följt bloggen en längre tid vet att hilary- pilary ibland luktar på korken och därför inte alltid har klart för sig vad hon påstått (skrivit) för några timmar sedan.

    Detta i kombination med hennes något hetsiga temperament och fanatism gör att tillförlitligheten i hennes kommentarer ligger på en konstant låg nivå.

    Dee Dee Sharp – som personligen gratulerade ÖIS tidigare ikväll

  105. hillary2 säger:

    josef

    jag finner dig tröttsam – därför hoppades jag att maran skulle rida dig i natt -

  106. hillary2 säger:

    lullaren

    jag har inte luktat på korken – det är mrmhalland som inte kan läsa innantill och inte kan acceptera talande tystnad

  107. mrmhalland säger:

    hillary2 :

    >mrmhalland
    du har dålig koll på vad du läser
    nej det är inte pinsamt!

    hmmm….
    Jag läste inte ens det, jag bara kopierade det.
    Det är DINA ord hillary2…
    DU har skrivit vad jag citerade ovan.

  108. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    hilary- pilary 3:21

    Så här trevligt uttryckte du dig denna eftermiddag. Din smaklöshet, oavsett intag av klara vätskor eller ej för tillfället, är smaklös (eller kanske bara en form av din beryktade bittejet).

    “Carl Bildts ensidighet och känsloutbrott här på bloggen är ett annat sätt att idiotförklara läsarna”

    Dee Dee Sharp – som nästan skäms över att vara bosatt i samma stad som du

  109. hillary2 säger:

    visionara

    jag har inget sagt om F´s prioriteringar på annandagen
    jag förklarade endast för dig att det var en unik och mycket speciell föreställning som du kallade operabesöket
    intäkterna gick till …..

    du drog dig själv i smutsen med dina enfaldiga inlägg

  110. felixh säger:

    Hillary2,

    Jag har också sett siffrorna över 2000. Jag tror tom att 4000 nämndes initialt, men idag så är det nere på tvåsiffrigt.

    Carl Bildt nämner lite fint (försiktigt) i förbigående med hans och georgiska utrikesministerns presskonf. i Sthlm att Georgien kunde löst konflikthanteringen på ett annat sätt. DEt tror jag de flesta är överens om, dock ger det inte rätten att kränka andra länder suveränitet. Här kommer legitimiteten in. Var det ett pågående folkmord som stoppades? Omvärlden verkar inte anse det.

    Rysslands förmåga att hantera informationskrigföringen är inte lika bra som georgiernas.

  111. visionara säger:

    hillary 9:02

    Än en gång känner jag mig tvingad att hålla med dig. Som sagt, det är mot min vilja, men kan icke förnekas.

    Dock måste jag även ge lullaren rätt i hans skriverier från samma tidpunkt, ett dilemma inte sant? Emellertid värjer jag mig från gratulationerna avseende ÖIS. MFF ska det va.

    M v h

    V

  112. felixh säger:

    Ja, nu måste jag avbryta. Jag loggade idag in för första gången. En del inlägg här på sidan är intressanta. Väl mött framöver!

  113. hillary2 säger:

    lullaren

    du behöver inte nästan skämmas – för min skull
    vi har inget med varandra att göra

  114. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    Visionären

    Att förorda di blaue behöver inte vara helt fel, även jag har vissa sådana böjelser
    (av orsaker som vi kanske inte bör gå in på här ;-D

  115. visionara säger:

    Välkommen åter felixh.

    Du verkar, till skillnad från många andra nya signaturer som loggat in de senaste veckorna, ha en balanserad syn på livet.

    M v h

    V

  116. alexej säger:

    Förresten här är de fejkade bilder folk pratade om innan…

    http://www.radio-utopie.de/2008/08/30/reuters-faked-images-of-georgian-victims-allegedly-killed-by-russian-attacks/

  117. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    hilary- pilary 9:16

    Säg inte det – jag betalar dels mycket i kommunalskatt och sedan sponsrar jag en del välgörenhet . . . . . . . . . . . ;-)))))

    Dee Dee Sharp – ibland smygandes på Norra Åstranden

  118. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    hilary-pilary

    Fundera extra gäll. detta med Norra Åstranden och inte Norra Älvstranden.
    Lycka till!

    ;-)))))))))))))) he, he

  119. hillary2 säger:

    lullaren

    smyg du på Norra Åstranden – ta gärna en kurs på SKF´s klubbskola som ligger där – och lär dig ett och annat :-)

  120. visionara säger:

    Förresten alexej

    Här har du historien om den fejkade berättelsen som ryss-propagandister spred innan:

    http://www.kniivila.net/2008/falskt-om-falska-foton/#more-634

    Du är tydligen efter din tid. Som alla små trumslagarpojkar.

    M v h

    V

  121. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    hilary- pilary

    Avslutar dagen med ett gott (och välment) råd till dig:

    Utnyttja den annalkande natten till att ta dig samman. Ingen person är ett helt hopplöst “fall”.
    Din nära och kära väninna, bestofmankind, visade idag plötsligt upp en helt ny sida och visade att hon kunde vara både spirituell (nåja, på god väg) och lättsamt humoristisk.
    Tänk om du kunde överraska “omvärlden” på ett liknande sätt.

    Dee Dee Sharp – din virtuelle psykoterapeut i natten

  122. visionara säger:

    För den som vill veta mer om Ryssland och dess journalistik rekommenderas f.ö. följande länk:

    http://www.kniivila.net/2008/scoop/#more-511

    M v h

    V

  123. visionara säger:

    Ännu lite mer om rysk propaganda:

    http://www.kniivila.net/2008/usa-ar-lojligt-och-elakt-men-ryssland-ar-starkt/

    Betänk att iakttagelserna är skrivna den 13 januari i år.

    M v h

    V

  124. alexej säger:

    visionara

    Vad exakt skall den länken du angav visa? Det ända jag kan hålla med är: “Det är väldigt lätt att tro på någonting man vill tro på.” Är det här en oberoende källa du hänvisar till?

    Den “serie av bilder” som visas där är en serie av bilder på en och samma situation: en halvnaken man som springer till en annan man liggande på marken. Fotografer tar hundra bilder på samma “set” för att sen välja en som talar bäst. Var är beviset att fejk är fejk?

    Däremot en gång såg jag video på sönderbombat Gori på CNN. Tänk dig min förvåning när jag märkte att det är video av Tshinvali som visats en dag tidigare på Russia Today.

    Jag har följt den här bloggen i några dagar nu och börjar fundera på om inte visionara är en av Bildts avatarer…

  125. osciloscope säger:

    A so called “obviously corrupt state”, is not more corrupt than the less obvious. It’s just less experienced.

    oscar berven
    (sophist mode)

  126. mararh säger:

    Jag tror bestämt att vi har fått en ny liten gökunge i boet. Sofism är en mycket försåtlig konst. Var rädda om er!

  127. vespa221 säger:

    @ soli01: ” Hur många gg ska det behövas upprepas”.. man bör kanske inte leva efter Arne Ankas devis ” att tänka innan man talar är som att…” osv

  128. alexej säger:

    visionara

    När man saknar argument så börjar man med personal angrepp tydligen och nu när jag tänker efter så skulle nog inte Kalle sänka sig så lågt.

    I motsats till dig så följer jag alla medier jag kan förstå för att försöka få ett objektiv syn på saker och inte bara Reuters/TT propoganda och russofoba blogger.

  129. medde säger:

    Visionera

    Där fick du!

    Aleksej

    Bravo, i alla fall nån som tittar objektiv på saker. tak derzhat’

  130. göteborgslullaren Dee Dee Sharp säger:

    medde, vespa, alexej + hela bunten fjunisar

    Anser ni att ert husorgan, Kamratposten, är en objektiv tidning? Eller misstänker ni att även deras redaktionsledning “klipper och klistrar” och bollar med sanningen?

    Dee Dee Sharp – bollar aldrig med sanningen (i Köpenhamn)

  131. bestofmankind säger:

    soli01, sept 2, 7:58 pm,

    Så skall det vara!

    Oavsett färg kan du och jag förstå varandra. :-)

  132. soli01 säger:

    bestofmankind – bara det att jag verkar vara sent ute:-)

  133. bestofmankind säger:

    soli01,

    Alltid bättre sent än aldrig. :-)

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.