Intresset för vad Sverige har att säga om den europeiska situationen just nu förefaller att vara relativt stort.
Denna intervju med mig i torsdagens Financial Times är ett av åtskilliga uttryck för detta.
Intresset för vad Sverige har att säga om den europeiska situationen just nu förefaller att vara relativt stort.
Denna intervju med mig i torsdagens Financial Times är ett av åtskilliga uttryck för detta.
augusti 27, 2008 kl 8:03 e m
En något underhållande artikel :)
augusti 27, 2008 kl 8:03 e m
Det verkar t o m som om de har fått vissa blogginlägg översatta ;)
augusti 27, 2008 kl 8:15 e m
Förtydligande: “De har troligtvis koll på den här bloggen och får valda delar Carl Bildts inlägg översatta”
Bloggen förtjänar definitivt att spridas ut i världen, eftersom Carl Bildt delar med sig av händelser som annars vore fördolda för många.
augusti 27, 2008 kl 8:16 e m
Sorgligt att våran käre utrikesminister inte med ett enda ord nämner USA:a massaker av 90 st oskyldiga afghaner!!!
T.o.m CNN hade ett stort reportage om detta.
Kan det vara så att risken finns att inte få några internationella toppjobb efter mandatperioden om han kritiserar USA???
Eller saknas de rätta hjärncellerna????
augusti 27, 2008 kl 8:25 e m
miodrag, ta ditt USA-hat någon annanstans. Du som ryssvän försöker bara spåra ur debatten om Georgien.
augusti 27, 2008 kl 8:31 e m
CarlBildt is seeking conflict with Moscow for some reason or other. He’s not able to see thru the strategic conflict in the Caucasus. I suggest he reads the Spiegel Blog for thier story of the conflict and its origin.
Meanwhile German/FM/Steinmeir has requested Russian counterpart to submit their case against Georgia – which I take is intended to submit to EU meeting on 1st Sept to not get into a *blame game* (like CB and his Baltic/Polish/UK counterparts) but to find a way to enforce The Stability Pact in Eastern Europe.
Russia has shown in Checenya how it defines its national strategic interest and also defend it with military means, if required. How in the world do you expect Moscow to think differently in the Caucasus which first came under Czarist rule under Catherine The Great?
augusti 27, 2008 kl 8:31 e m
Varför är ni så elaka mot Carl? Han jobbar ju åt oss, är anställd av oss. Skulle en privat arbetsgivare vräka ur sig den kritik ni öser ut, skulle denne hamna inför skranket, attackerad av ett koppel LO-advokater.
Han har i varje fall fått Ryssland att lägga märke till oss, lilla Sverige. Till och med Financial Times i England har lagt märke till oss. Det är bra för Sverige. :-)
augusti 27, 2008 kl 8:33 e m
Kan du backa upp detta knightone???
Gärna med lite konstruktiv kritik!
Om inte så är din text tyvär inte värd mycket.
Här har du ett urklipp från FN:s hemsida
“Yesterday the UN Assistance Mission in Afghanistan (UNAMA) reported that an investigation by its human rights team found that some 90 civilians were killed, including 60 children, during operations carried out by international and Afghan military forces on 21 August in Shindand district in Afghanistan’s western Herat province.”
Detta är väl något våran käre utrikesminister borde nämna med åtmnstone en kommentar???
Man behöver inte förakta “the land of free” för att tycka att detta kräver en kommentar istället för att tjafsa om likheter mellan Ryssland och Nazisterna!!!
augusti 27, 2008 kl 8:43 e m
Vi skall älska USA. Tänk på att de hjälpt oss i två världskrig. Om de råkar döda 30 civila och 60 barn på en dag, är väl inte så mycket att snacka om, i jämförelse med att utan USA:s hjälp hade vi alla lydigt under en diktator. Det går inte ens att jämföra.
augusti 27, 2008 kl 8:44 e m
maraha – det verkar vara flera som lider av fustration – syftar på vänsteralliansen – för att vi har en röst ut i världen – vår utrikesminister. Omvärlden lyssnar tydligen till vad vi vill hävda – att Ryssland har uppträtt helt förkastligt. Är detta helt fel? Tycker inte jag. Utvecklingen i Georgien kommer att följas av de flesta länderna och får inte nu eskalera vidare.
augusti 27, 2008 kl 8:46 e m
“The ongoing crisis in the Caucasus is intimately related to the strategic control over energy pipeline & transportation corridors”
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=9907
Är Carl Bildt bara en i mängden av tjänare åt det anglo-euro-amerikanska imperiet? Det s.k. Illuminati? Krisen i Kaukasus kanske bara är ytterligare ett steg i maktelitens kamp om kontroll över världens energiresurser?
augusti 27, 2008 kl 8:47 e m
Morya
Med det sättet att resonera så har vi snart en jättestor diktatur som heter USA:-)
augusti 27, 2008 kl 8:48 e m
mararh – ska det givevis vara – svårt detta:-)
augusti 27, 2008 kl 8:50 e m
soli01
En röst ut i världen är bra men när rösten blir alltmer enkelriktad tas rösten till slut inte på allvar utan betraktas bara som jobbig och patetisk!!!
augusti 27, 2008 kl 8:51 e m
modrag1010
Så långt kan inte jag tänka. Jag har precis läst Alliansens Handbok för Politiska Dummies och håller mig till min nya kunskap.
augusti 27, 2008 kl 8:54 e m
Konspirationsteoretiker? Jag? Skulle jag tro att makteliten vill oss något annat än väl?
Varför håller Carl Bildt föreläsningar för CIA? Varför skyllde han på ryssen i U-båtsaffären och läckte uppgifter till USA? Hur kunde han redan på natten till den 12 september lägga ut hela den officiella förklaringen till 11 september, innan ens dammet på Manhattan hade lagt sig?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article36315.ab
Med tanke på tidsskillnaden kan ovan artikel mycket väl vara författad redan samma dag, alltså den 11 september.
Hur kunde Carl Bildt så tidigt lägga fram den nu officiella förklaringen? Han skriver bl a “nu reser sig ett NYTT, friare och bättre Europa” och “nu levde vi inte längre i glädjen över en NY frihet” och “nu var vi plötsligt i en NY värld av hot” och “nu är vi i ett NYTT krig” och “är det den NYA tidens NYA världskrig vi ser?” och “nu lever vi i en NY värld” och “nu måste vi söka NYA vägar”…
Vad är det NYA han pratar om? New World Order?
augusti 27, 2008 kl 9:00 e m
Appropå det s.k. New World Order hittade jag ett mycket berömt och tal på Internet av George Bush Senior. Ni vet “The Nazi Banker” Prescott Bush’s son…
http://video.google.com/videoplay?docid=8259800846851144110
augusti 27, 2008 kl 9:04 e m
Var tog alla USA-vänner vägen???
Hade väntat mig en hetsig debatt!!!
Kan förstå att det inte finns något gott att säga om detta land!
augusti 27, 2008 kl 9:05 e m
knightone,
du säger:
“miodrag, ta ditt USA-hat någon annanstans. Du som ryssvän försöker bara spåra ur debatten om Georgien.”
Kan inte ni som stödjer USA och NATOs krigsföringar runt om i världen sluta tracka och lägga fram lite egna argument, det skulle göra debatten så mycket bättre.
På den här bloggen är det tyvärr ett återkommande problem.
augusti 27, 2008 kl 9:09 e m
morya,
Utan USAs hjälp hade vi lydigt under en diktator?? Utveckla….
augusti 27, 2008 kl 9:10 e m
Jag dyrkar USA, nästan lika mycket som regeringen dyrkar dem.
augusti 27, 2008 kl 9:11 e m
morya
Det säger inte lite:-)
augusti 27, 2008 kl 9:13 e m
evajosefin
Vadå utveckla? Det stod inte mer än så i Alliansens handbok för Politiska Dummies.
Det har du väl sett i alla Hollywod-produktioner, hur CIA och presidenten kämpar för rättvisa och frihet i världen.
augusti 27, 2008 kl 9:13 e m
evajosefin
Påminner starkt om FRA-debatten
Förespråkarna ville ha utökade befogenheter för FRA men ingen kunde komma med ett enda vettigt argument!!!
augusti 27, 2008 kl 9:14 e m
kram
augusti 27, 2008 kl 9:15 e m
godnatt på er :-)
augusti 27, 2008 kl 9:16 e m
:-)
augusti 27, 2008 kl 9:16 e m
evajosefin 9:05
Ett återkommande problem på denna blogg är “red-ants-army” som invaderat bloggen på senare tid med stupida och konspiratoriska påståenden förenat med ett oresonligt Bildt- eller USA-hat eller både och i en oskön kombination. Med sådana går inte att föra en seriös debatt, det vet alla sansade personer på denna blogg. Därför väljer de att göra ngt vettigare när svärmen drar in, som t.ex. att gå och lägga sig eftersom timmen är sen.
God Natt!
V
augusti 27, 2008 kl 9:17 e m
Visst vore det häftigt om våran store utrikesminister kunde hoppa in och svara på ett kritiskt inlägg???!!!
???
Vi måste ju få drömma!!!
augusti 27, 2008 kl 9:19 e m
Betraktelser från ett fönster………
Flera från vänsterfalangen har velat använda Professor Said Mauhmoudis uttalande i media emot Carl Bildts ställningstagande. Betänk då att Said Mauhmoudi är jurist och Carl Bildt är politiker. Inom folkrätten är det usus och opinio juris som bildar sedvanerätten. Det är staterna som är lagstiftare! Det finns ingen domstol som kan döma när staterna väljer att bryta mot tidigare sedvanerätt. Det är här reciprociteten kommer in. Inom Folkrätten spelar juristerna en underordnad roll. Deras roll reduceras till att forska, utbilda studenter, författa doktrin och möjligtvis till att ha en rådgivande roll. Reciprocitet innebär att staterna “straffar” eler “belönar” varandra. “Vi gör tillbaka det andra gör mot oss”. De flesta stater är mycket benägna att följa Folkrätten eftersom man vill accepteras av Statssamfundet respektive Världssamfundet.
augusti 27, 2008 kl 9:20 e m
visionara
Ja så kan man ju avfärda kritik??!!
Ordet är fritt och jag väntar på att det ska komma något mer konstruktivt än “red-ants-army”
Eller kan det vara så att ammunitionen i form av tankar har sinat och visat sig vara mycket tunna?
augusti 27, 2008 kl 9:21 e m
“förenat med ett oresonligt Bildt- eller USA-hat eller både och i en oskön kombination.”
Carl Bildt får både beröm och kritik, utan att vare sig kärlek eller hat är involverat. Det får och kan han hantera. Annars vore han inte politiker.
augusti 27, 2008 kl 9:22 e m
Klart han får beröm när han omger sig med likasinnade!!!
augusti 27, 2008 kl 9:22 e m
Ursäkta, glömde nämna vad usus och opinio juris betyder. Usus kallas med en svenskt ord för “statspraxis” och brukar tydliggöras med “vad stater säger och gör”. Opinio juris innebär att staterna har en rättsövertygelse om det de säger eller gör .
augusti 27, 2008 kl 9:24 e m
visionara
Nu gör du ju samma sak själv, du är tydligen här ändå? Men du kanske avvaktar för att få föra en debatt med likasinnade. Det är smart. Det blir en spännande debatt! Tror du får vänta rätt länge på det dock, jag tycker det verkar som fler och fler börjat inse hur saker och ting ligger till i världen. Under Kosovokriget var det PK i detta land att hata serber, ser ut som USA och NATO får äta upp det nu, folk tål inte orättvisor, och det är precis vad som håller på att infektera våra vänner i väst och därmed oss själva.
augusti 27, 2008 kl 9:26 e m
mararh
Vad skiljer folkrätten i Kosovo och Ossetien?
Hur ställer sig regeringen till folkrätten i Norrland? Kan vi skiljas utan krig?
augusti 27, 2008 kl 9:26 e m
GooodNatt Alla… :-) /önskar folkfreds-vännen Josef – med
http://carlbildt.wordpress.com/2008/08/27/irritation/#comment-60473
augusti 27, 2008 kl 9:28 e m
Jag menade inte att förringa folkrättsjuristernas arbetsinsatser och kunnande. De har ofta mycket höga positioner inom försvaret och på utrikesdepartement som rådgivare världen över. De bidrar med ett mycket stort kunnande!
augusti 27, 2008 kl 9:33 e m
mararh
Jag menar att Norrland kostar ju bara en djäkla massa pengar. Det är svårt att få rikets budget att gå ihop, när vi skall föda alla dessa bidragsberoende skoterförare.
augusti 27, 2008 kl 9:37 e m
Att debattera med “the red ants army” eller, som jag föredrar att kalla företeelsen, “The resident socialist mob” blir bara FÖR tröttsamt, även för oss normala medborgare.
Hur skall det då kännas för en hårt arbetande minister?
Och, som timmen är sen,
mbst
bwh
(isf.mvh kan ju M an B lir S å T rött användas!)
augusti 27, 2008 kl 9:38 e m
mararh 9:19
Tror tyvärr att du talar för döva öron på denna blogg just nu, en ny liten ettrig myggsvärm har ju slagit sig ner.
Men vi kan ju alltid hoppas att någon tar något till sig av din kunskap.
Dee Dee
augusti 27, 2008 kl 9:39 e m
USA kanske behöver stärka sina relationer ytterligare med den muslimska världen, det skulle ju vara förståeligt, ska vi inte behålla norrland ändå? Det finns ju risk att de tar skåne?
augusti 27, 2008 kl 9:40 e m
Upplysningsvis vill jag nämna att jag aldrig går i polemik i enskilda frågor. Den som kan sin historia och även har insikt i Folkrätt vet och förstår varför det är skillnad mellan Kosovo och Georgien.
augusti 27, 2008 kl 9:40 e m
Dee Dee
Inga visdomsord idag? (ikväll) (inatt)
augusti 27, 2008 kl 9:43 e m
marah
För en som saknar insikt
Förklara gärna vika skillnader du anser finns mellan Georgien och Kosovo folkrättmässigt!
augusti 27, 2008 kl 9:43 e m
Jag håller med och är tacksam att vi har en utrikesminister som vågar säga något, förvisso i en blog men ändå, bra stå på dig Carl och bugar och tackar..
augusti 27, 2008 kl 9:44 e m
Som jag ser det leder den ettriga svärmen på poäng eftersom inte ett enda slag har delats ut av USA-alliansen!
augusti 27, 2008 kl 9:47 e m
Dee Dee
Föstod att ett av dina tidigare inlägg att du blivit påhoppad. Var det någon av våra vanliga antagonister eller någon ny kommentator. Jag har nämligen inte sett vare sig hillary eller bestofmankund här idag. Jag kanske har fel…..
augusti 27, 2008 kl 9:48 e m
mararh 9:40
Kanske kan dessa rader föra dig in i Morfei drömmar? Jag hoppas det ;-))
Lyssna, mitt hjärta! På heden
darrar en sista lidelsens ton,
tordönets väldiga reden
eka farväl från den nattblåa bron.
Stort var att leva i rosor och rus,
vandra i glöd som vid vådeldars ljus;
höstblommor,
tröstblommor,
armt är ert sånglösa sus.
augusti 27, 2008 kl 9:48 e m
Förstår att det inte kommer några konstuktiva inlägg från USA-alliansen.
Måste vara svårt att hitta argument som kan försvara våran statsministers klumpiga och patetiska uttalanden!!!
augusti 27, 2008 kl 9:48 e m
sätt ett lite hårdare adverb framför samtliga av ovan nämnda… lika osmakligt, lika värde, lika VANLIGT? svar nej.
augusti 27, 2008 kl 9:58 e m
mararh 9:47
bestofmankund !!!!
Skrivfel eller ;-)))
Hoppas på det sistnämnda
Påhopparen var “fejky-pejky” som använder många signaturer, ex.vis jeandebeaumont, snachopanzaa, cervantess, rocinantee, xiaolin, bálakirev, mussorsky, denlillehavfrue, oscar3 m.fl.
augusti 27, 2008 kl 9:59 e m
Dee Dee
Efter dessa ljuva toner går jag viljelöst in i drömmarnas värld.
Sov gott ;))
augusti 27, 2008 kl 10:00 e m
Dee Dee
Många skrivfel blir det……………..
Ha det………
augusti 27, 2008 kl 10:03 e m
mararh
Men bestofmankund var verkligen JÄTTEROLIGT :-D
augusti 27, 2008 kl 10:30 e m
Hej Vänner !
Jag är varken politiker eller någon duktig debbatör. Men en sak har jag ju förstått – vilket många har väldigt svårt att förstå ! Jag säger NATO, EU, OLJA och KOSOVO ! Allt handlar om makt och pengar och väldigt lite känslor samt historia.
Nato expanderar, tillslut måste väl ändå någon reagera, eller ? EU försöker spänna musklerna men lyckas ungefär lika bra som FN. Mycket tack vare Calle o Company som tillåter denna koloniala frammarch från oljetörsiga imperialister. Vad gör vi den dag Nato gränsar till landet i söder – Kina och Ryssen är besegrad? Någon skall väl Nato ha som motpart efter Ryssen – vad vet jag ?
Sist men av största betydelse. Kosovo – snacka om dubbelmoral. Finns folkrätten över huvud taget och vem respekterar denna. Ryssland deklarerade klart och tydligt när USA garanterade Albanerna i Sydserbien egen stat, eller låt mig säga USA´s mest centrala och viktigaste BAS i Europa, att beslutet kommer att få allvarliga konsekvenser. Och mycket riktigt nu har vi konflikten. Frågan om Kosovo ligger just nu och behandlas av internationell domstol. Vad hände med Helsingforsavtalet från 75 ? Vem bryr sig om den – vad vet jag fråga Calle ?
Det äro så enkelt o tänka sig Ryssland i tidigt 90-tal med Gorbatjov i spetsen. Den tiden är förbi.
Så vänner Röd armé blå armé sånt trams höll man på med i Vietnam bland annat. Dagordningen som Calle sätter så fint åt vårt neutrala land kommer att straffa sig i framtiden. Folkrätten, neutralitet – tacka Carl Bildt och dem som sympatiserar med honom den dag kriget står för dörren.
Vad vet jag ?
augusti 28, 2008 kl 5:39 f m
vad är NATO idag?
http://www.realclearpolitics.com/articles/2008/08/farewell_nato.html
augusti 28, 2008 kl 5:42 f m
X?
augusti 28, 2008 kl 5:57 f m
Vår hållning när det gäller Kosovo och Georgien är SVERIGES hållning och inte bara utrikesministerns. Han är vårt språkrör och detta måste vi ha med när det gäller allt gapande och skällande.
Tänk på detta ni som bara använder ena ögat!
Nu kopplas här ned. Sköt om Er!
augusti 28, 2008 kl 6:12 f m
I den av honom själv länkade artikeln i Finacial Times kommer CB så nära ett medgivande man kan begära att det var Georgiens president som avfyrade startskottet till det våldsamma skedet av en sedan länge pågående verbal och lågintensiv väpnad konflikt, även om han pro forma viftar bort Saakasvhilis ansvar.
(…”he had merely made a tactical blunder that turned into a strategic disaster”.)
Jag kan hålla med om att Saakasvhilis taktiska misstag följdes upp av en rysk strategisk blunder. Även om man, från Moskvas horisont, bara anser sig ha reagerat på en georgisk aggression var reaktionen överdimensionerad och det följande erkännandet av ytbrytarregionerna kan komma att få de för Ryssland negativa konsekvenserna som även ryska medier nu öppet varnar för.
Vad gäller uttalandet om folkrätten contra politiken som jag och Mararh kommenterat tidigare, finns några nya intressanta uttalanden där folkrättsexperter vill skilja frågeställningen om självständighet för Sydossetien och Abchazien från krigshandlingarna och den ryska överdrivna reaktionen.
I princip är dessa frågor helt oberoende av varandra. Rent folkrättsligt har dessa regioner grund för sina självständighetssträvanden oavsett krig eller inte.
Detta är dock mera en akademisk diskurs och, som både jag och Mararh påpekat tidigare, det är skillnad på juridik och politik.
När allt ställs på sin spets sitter ändå alltid makten i spjutstångs ände….
augusti 28, 2008 kl 6:35 f m
Paralleller……………………….
http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml;sessionid=G4OUBZ4HKUR55QFIQMGSNAGAVCBQWJVC?xml=/opinion/2005/01/01/do0101.xml&sSheet=/opinion/2005/01/01/ixopinion.html
augusti 28, 2008 kl 6:35 f m
Märkligt, en del inlägg faller bort, andra går igenom. Är Storebror Echelon aktiverad, eller kan det rent av vara FRA. Det ser ut som att vissa ord, i mina ögon harmlösa, aktiverar en spärr.
augusti 28, 2008 kl 6:43 f m
Som en del i det pågående ordkriget hävdar nu Rysslands utrikesminister Lavrov att den fredsöverenskommelse i sex punkter som Ryssland och Georgien undertecknat, föreligger i flera upplagor. Lavrov hävdar att, efter det att han undertecknat överenskommelsen, den omarbetats och försetts med tillägg och att det var den oarbetade versionen som Georgiens president Saakasvhili undertecknade.
En viktig passus som, enligt Lavrov, ska ha saknats i den omarbetade upplagan, var att internationella förhandlingar ska inledas om den framtida statusen för Sydossetien och Abchazien och sätt att garantera deras säkerhet.
Det är bara, väl medveten om pågående desinformation och psykologisk krigföring, att konstatera att soppan blir mer och mer osmaklig.
http://www.en.rian.ru/world/20080827/116330278.html
augusti 28, 2008 kl 6:57 f m
Numera vinner man inte krigen på slagfältet, utan i media. Granater kan vinna terräng, men aldrig opinion. Den som vill vinna ett krig, måste vinna opinionen före han tar terrängen.
augusti 28, 2008 kl 7:14 f m
[...] shared an entry on Google Reader Inför omvärlden 4:23 pm – Comment Fan, ibland är Carl Bildt bra kåt på sig själv… – [...]
augusti 28, 2008 kl 7:16 f m
Med ovanstående sagt, att USA hade förlorat kriget redan innan de gick in i Irak. Nu har det erövrat terräng och det kostar blod att hålla den, men kriget var förlorat redan innan de gick in.
augusti 28, 2008 kl 8:16 f m
morya:
Kritiken mot Ryssland är för mig lika svårförståelig som att USA fortfarande är kvar i Irak.
Medvedev ger en bra förklaring i Financial Times till Rysslands agerande;
http://www.ft.com/cms/s/0/9c7ad792-7395-11dd-8a66-0000779fd18c.html
Bakgrunden till vår historia finns emellertid i Mellanöstern.
Nu när Israel planerar att lägga ut dödahavsrullarna på internet, skriver Dagens Nyheter att beduinerna medvetet smulat sönder de upphittade 2300 år gamla pergamentrullarna för att få mer betalt, se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=821228
Det finns väldigt mycket historiskt intressant material i och kring Israel och därför är det av yttersta vikt att israelerna får en total kontroll över alla områden i och kring Israel.
augusti 28, 2008 kl 8:18 f m
beskydd av vem från vilka
http://www.hrw.org/english/docs/2008/08/27/georgi19704.htm
augusti 28, 2008 kl 9:02 f m
Carl Bilt
Sveriges röst börjar märkas i världen. Det är din röst och du representerar oss andra.
Det vore kanske klokt för fredens skull att återuppliva vårt fina gamla rykte som en klok, objektiv och neutral stat där vi förknippar demokrati med mänsklig omtanke och stor respekt för mänskliga rättigheter.
M.a.o släpp ut lite kritik även mot Saakasvijill. Jag tror inte att ryssarna ser det som en svaghet. Och även om. Det spelar ingen roll. Även om man kan tycka att Putin och Medevev (svårt namn) är omänskliga så är det vår plikt att behandla dem mänskligt.
Det behövs både peppar och salt i en sås och en sås som blivit fö sträv behöver lite svensk filmjölk för att lugna ned sig.
augusti 28, 2008 kl 9:06 f m
[...] an interview with Sweden’s foreign minister, Carl Bildt. As the foreign minister notes in his blog, “interest in what Sweden has to say about the European situation just now seems to be [...]
augusti 28, 2008 kl 9:13 f m
Bildt
Det är okey när du säger att Saakasvjills anfall var ett “taktiskt misstag”, men nog är väl mänskligt lidande mer än taktiska misstag? Det är samma tankegång som när Bush den äldre beskrev sitt bombardemang av Irak som ” ett kirurgiskt ingrepp”.
Skrämmande. Det låter som ett eko av nazitnänkande. Vi får se upp!
augusti 28, 2008 kl 9:27 f m
Rödmyrorna är strävsamma arbetare och gör precis som dom blivit tillsagda.
augusti 28, 2008 kl 9:29 f m
en röst från det för………………….
http://www.canada.com/topics/news/story.html?id=2640a4dd-ef94-42bf-a5fb-0ed2f36d78c5
Inte bojkotta, utan tag ifrån dem OS
augusti 28, 2008 kl 10:36 f m
Samtidigt som det rapporteras att Georgiens premiärminister Saakasvhili inte kommer att tillåtas närvara vid EU extrainsatta toppmöte om följderna av Kaukasuskonflikten kan man i The Moscow Times läsa en intressant sammanställning av de olika argumenten och påståendena kring den eviga frågan om vem som “sköt först”.
Innan slutsatsen att “The writing was on the wall already in early May, when independent defense analyst Alexander Golts wrote in The Moscow Times: “Nobody wants war, but both sides are doing everything to spark a military conflict.” redovisar man en sammanställning av påståenden, förnekanden, anklagelser och motanklagelser. Som alltid ska man vara medveten om var uppgifterna kommer ifrån, men oaktat detta är sammanställningen tänkvärd.
http://www.moscowtimes.ru/article/600/42/370481.htm
augusti 28, 2008 kl 10:38 f m
Sorry.
Premiärminister S ska vara president….
augusti 28, 2008 kl 10:43 f m
Frågan är vad det nedskjutna georgiska planet över Sydossetien får för konsekvenser:
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1219913184972&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull
augusti 28, 2008 kl 11:17 f m
En pryande mossbrand inget kallt krig, Ni har Tsunami apati.
En pryande mossbrand inget kallt krig, den konflikt som nu uppstått har fått ett felaktigt begrepp det är pryande mossbrand. Som startad i Kosovo, det betyder att du Carl B var med att starta. En pryande mossbrand är en brand som inte går släcka, den kryper under ytan för flamma upp där man minst anar det.
Konflikten i Kaukasus är inte slut, senast dag sköts Georgisk obemannad drom ned där. Var kommer nästa konflikt punkt bli, Estland, Polen, Syrien eller Spetsbergen. Vad är det som säger att Ryssland inte förser Talibanerna i Afghanistan med lätta Lv-missler. Faller Kabul är Nato på knäna.
Din mediokra kollega, vår försvarsminister skrev ett inlägg Svd, om vad som borde göras, men något som han inte kunde följa upp. Carl B har vi 30 000 man att mobilisera i händelse av kris? Ryssland kunde mobilisera 90 000 man på en vecka, det är beundransvärt. På inte 20år har inte den svenska försvarsmakten övat med styrkor med storleken 30 000 man. Det skulle ta ett år att få en sådan stryka att fungera.
Tsunami apati, Willhiem Agrell i Svd varnade för glädje tänkande. Jag är helt övertygad att du, Carl B, tror denna kris är överblossad. Kliv ur Ert glädje tänkande i dag, Er apati. Vad tänker Ni göra du och dina kollegor. Ni har sagt allt Ni kan säga. Ni visar samma oförmåga till handling som Era föregångare under Tsunami, deras övertygelse var detta inte kunde hända och qtt botten hela tiden var nåd. Klassik ledarskapa krävs, där man under kort tids perioder måsta lita på sin intuition och leda och försätta det värsta. Carl B, Sverige först jag bönfaller dig Carl Sverige först!
Jag lämnar dig med din brittiska kollega senaste citat.
“a clear end to the relative… calm in Europe since the Soviet Union’s “
augusti 28, 2008 kl 11:39 f m
precis som nyheten kommer att Ryssland framgångsrikt testat den nya kryssningsroboten Topol med delbara stridsspetsar som inte kan stoppas av antimissilsystem… Den kommer att baseras på den nya ubåten Akula, som går under is och inte kan upptäckas. Det blir sju sådana, som ska patrullera USA via Artkis… Gissa om Skandaliza kommer att hysteriskt stampa med fötterna…
augusti 28, 2008 kl 11:40 f m
Hmmm… – Nils – Vad sägs om “Världens Starkaste Vapen” = den historiebefriade = den helt förutsättningsfira Dialogen – som ju Carl Bildt kallar för “Det politiska samtalet” – istället för gevär med soldater (= oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av alla länder medborgare), bomber, missiler, kemiska vapen, intellektuella vapen (”kalla kriget igen”) osv ? :-)
augusti 28, 2008 kl 11:45 f m
“…den som hatar folk är antingen berövad intellekt eller nasse av naturen och övertygelse…”
Citat från en som genom sina formuleringar visat sig vara fylld av hat….
augusti 28, 2008 kl 11:50 f m
Härmed vare det bekräftat att Stefan Gehander är Sveriges störste expert på
ryska skruvkorksviner i priskategorin 30- 45 kronor.
Dee Dee Sharp – strax på väg (Mercedes) mot en förhoppningsvis skön natt i Kalmar
augusti 28, 2008 kl 12:09 e m
Jahapp.
Då verkar Stefan Gehanders saga vara all på denna blogg. Som bekant godtas inte angrepp innehållande jämförelser med nassar på denna blogg. Då åker man ut i kylan såvitt jag förstår.
By, by Stefan!
:-)
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 12:09 e m
Dee Dee
Tre stycken på bloggen som har Mercedes; Anna, Torsten och Dee Dee. Själv tycker jag att det är för många pizza-ägare som kör det märket. Har därför satsat på en stor-stor svart Chevrolet den här säsongen. Där sitter jag ovanför allas huvuden och tittar ner ;)
augusti 28, 2008 kl 12:11 e m
Visionara 12:09
Skönt :D
augusti 28, 2008 kl 12:18 e m
Att rensa ut talibaner från de afganska bergen är säkert inte det lättaste.
Där borde väl fler länder kunna hjälpas åt?
Att de som tidigare drack Ruby of Crimea av ideologiska skäl skulle ha nåt att bidraga med är dock inte särskilt troligt.
augusti 28, 2008 kl 12:22 e m
Att Ryssland har gjort “självmål” behövs inte mycket tankeförmåga för att inse.
Att angripa ett grannland med flyg i oomstridda områden samt stationera soldater i Abzachien är solklara folkrättsbrott. Att använda Kosovo som exempel för att erkänna Sydossetien och Abzachien innebär att den ryska kritiken av erkännandet av Kosovo faller platt till marken. Något som långsiktigt försvagar Ryssland geopolitiska position i världen.
Att Georgien också gjort “självmål” under Saakasvhili är lätt att inse. Att med militära medel återerövra ett omstritt område ledde till en rysk överreaktion, som förmodligen leder till att alla omstridda områden är förlorade.
Man kan då fråga sig varför detta “hjärnsläpp”? En hypotes är att det handlar om att nationalistisk ideologi förmörkat sinnena. I det ryska fallet är ryska imperiedrömmar som spökar och i Georgien är det drömmen om ett Storgeorgien från Svarta havet till Kaspiska havet.
augusti 28, 2008 kl 12:24 e m
Som väntat ställde Kina upp för Ryssland i Shanghai Cooperation Council…
Annars hade ju USA tagit hem poängen – och än är väl världen i alla fall inte så snurrig!
augusti 28, 2008 kl 12:32 e m
En stilla undran väcks om Putin och Medvedev möjligen tillsammans har studerat Machiavellis bok “Il principe”.
augusti 28, 2008 kl 12:36 e m
Mossbrand, det har visst börjat pyra i Serbien Kosovo igen. Se Svd löpet.
Till Karrman :
Du har jätte fel, Ryssland drivs av Nato rädsla och att vara Väst spottkopp. Det kommer gå segrande ur detta. Det kan inte förlora 40% Europa energi kommer från våra vänner i väster.
augusti 28, 2008 kl 12:37 e m
mararh: Det får vi hoppas att dom har ja…
augusti 28, 2008 kl 12:44 e m
“Il principe”, Handledning för furstar i konsten att styra med metoder som våld, list och svek. Utan varje uns av moral- och rättsbegrepp.
augusti 28, 2008 kl 12:49 e m
nilsdentolfte
Rädsla för NATO som en vinnarstrategi?
Tror inte det. Leder förmodligen till flera felkalkyleringar.
Att använda energitillgångar för att vinna politiska fördelar? Tror inte heller på detta.
Energi finns inte bara i ryska gasledningar. Att hota sina kunder är att ge dem mycket starka incitament att använda annan energi än rysk gas.
Kan hålla med om att strategin att integrera Ryssland i västs institutioner har misslyckats. Utmaningen framöver är om man kan vitalisera denna process igen.
augusti 28, 2008 kl 12:53 e m
Ledsen HP att göra dig besviken, men så här refererar Reuters mötet i Shanghai:
Medvedev failed to secure support for his action at the Dushanbe summit of the Shanghai Cooperation Organization (SCO), a group linking Moscow with China and four ex-Soviet Central Asian states.
“The SCO states express grave concern in connection with the recent tensions around the South Ossetian issue and urge the sides to solve existing problems peacefully, through dialogue, and to make efforts facilitating reconciliation and talks,” the summit’s closing statement said.
Even China, which often sides with Russia in diplomatic disputes, issued a veiled criticism of Moscow’s actions, saying it was “concerned about the latest changes in South Ossetia and Abkhazia” and calling for dialogue to resolve the issue.”
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 12:58 e m
Ledsen jag far med osanning. Mötet var i Dushanbe och ingen annanstans.
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 12:59 e m
Till: Karrman
från bbc
xttp://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7585226.stm
NXII har alldrig fel
augusti 28, 2008 kl 1:07 e m
Helena:
Visst var det bra att Kina ställde upp på Rysslands sida.
När Ronald Reagan kallade Sovjetunionen för ondskans imperium för ett 20-tal år sedan höll vi alla med.
Nu håller dock tyvärr rollerna på att bli omvända och det går med en rasande fart.
augusti 28, 2008 kl 1:23 e m
Minns 1914, Kina & Serbien bara i dag.
Jag hatar historienördar som tror allt går igen, men det skadar inte titta i historieböcker. Carl B Sverige först, se till att repa våran krisberedskap dessa 30 000 man, hur vet du de fungera? Den har aldrig övats eller använts.
Sedan kan måste se till att hjälpa våra Baltiska vänner, låna ut ett par LV system som Hawk. Kanske sätt upp en expeditionskår.
Tsunami apati är den bästa beskrivningen på vår regering
augusti 28, 2008 kl 1:25 e m
ohlund: Tur att några här fattar galoppen på rätt sätt! Det måste man för annars ramlar man lätt av… även om det går i trav!
augusti 28, 2008 kl 1:30 e m
Är stolt över Carl Bildt under Georgien konflikten. Jobba på och låt världen se den verkliga diktatoriska stat till ryssland.!
Alla ryss-wanabees har för möjlighet att resa till Ryssland och smaka på ryss “demokrati”..
augusti 28, 2008 kl 2:04 e m
Helena:
Jag håller med dig.
Det känns lite kymigt att Ryssland – som på ett briljant sätt gjort upp med sitt kommunistiska sovjetiska förflutna och gått väst till mötes på alla punkter – nu ändå får sota för det man så bestämt tagit avstånd från.
augusti 28, 2008 kl 2:08 e m
Not är upptrappningen otäck alltid!
Rysk provskjutning av långdistansrobot;
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1631039.svd
augusti 28, 2008 kl 2:14 e m
Valet av Fredrik Reinfeldts nya statssekreterare Gustaf Lind, doktor i folkrätt, synes ligga mycket rätt i tiden! Bra!!! Ett mycket trovärdigt val!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1631449.svd
augusti 28, 2008 kl 2:23 e m
“G7 fördömer Rysslands agerande
De sju mäktiga industrinationerna i G7 fördömer i ett gemensamt uttalande Rysslands erkännande av de georgiska utbrytarregionerna Sydossetien och Abchazien. ”
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=821264
augusti 28, 2008 kl 2:26 e m
Helt korrekt av Ryssland, ingen nation skall få dominera ensam, vi är med andra ort tillbaka till den gamla hederliga TERRORBALANSEN eller MAD=Mutually Assured Destruction, översatt: Ömsesidig Garanterad Förstörelse. Detta tillstånd kan man i hög grad lasta USA för att ha skapat.
augusti 28, 2008 kl 2:30 e m
Undrar hur många OS-medaljer Sydossetien och Abchazien kommer att ta i London 2012?
augusti 28, 2008 kl 2:42 e m
tsolin 2:20
Välkommen åter. Du behövs i denna myrstack.
Vill bara komplettera din lista under punkten 7.
Stoppa fortsatt gas- och oljeberoende från en leverantör som när som helst och efter eget gotfinande kan få för sig att stänga av kranen. Börja gärna med att sätta stopp för planerna på ledningsdragning utanför Gotland.
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 2:44 e m
Jo, jag kan stava till gottfinnande.
V
augusti 28, 2008 kl 2:46 e m
Jag tror det är dags att bänk sig idag och glo på CNN. Det har en intervju med Putin där han påstår bla:
- Det fanns Amerikanska förband i direkt i kris zonen, den 18 augusti.
- Det finns länkar mellan Republikanerna och Georgienspresident, att Republikanerna uppmanade till attack för säkra deras seger i det kommande Amerikanska valet.
Har regerings Tsunami apati släppt än, Carl B nu är det dags att se om det egna huset, kan kosta lite. Men klassik ledarskap brukar kosta.
augusti 28, 2008 kl 2:57 e m
Till. Tsolin
Sluta med svarta och vita, ont och gott det ger inget, Ryssland gjorde det man kan förvänta sig. Det gjorde det som var rätt för Ryssland. Det finns inget rätt eller fel i denna konflikt bara förlorare. Så Tsolin var inte så enfaldig. Det finns bara en idiot och det är Georgiska klanledaren. Hur han tänkte det är en gåta.
/NXII
augusti 28, 2008 kl 3:00 e m
A, det finns censur i dagens Sverige, där bara Calr Bildt får jämföra andra med nassar
augusti 28, 2008 kl 3:04 e m
Tsolin,
Omgivet av missiler(Polen), Natorobotar i Turkiet, USA-Mariners i Sv Havet, NATO grannar i Balticum, Västs löften om Nato och Eu-medlemsskap för Georgien och Ukraina, hot mot oljeledningarna via Georgien, hur tror du USA skulle reagerat i ett liknande panorama i sitt närområde.? CB:s agerande som Sveriges utriksminister i den här konflikten väcker stor oro och min 50-åriga röst på M läggs nu ned.
augusti 28, 2008 kl 3:09 e m
tsolin
Sitter du inne med faktiska bevis eller skall vi ta dig på dina konspirationsteoriord?
Nej konspirationerteorier är Inte likställt med “galna teorier”, jag vill bara klargöra att det du tror dig finna sant är baserat på just densamma term jag nu nämt.
Välommern till vår gemensamma konspiratoriska värld (breathing biosphere) som alla mer el mindre delar. Konspirations-Teoretiserandet om vår tillvaro. Tycker du att du funnit Sanningen? Gott! Tvinga det på andra tror jag genuint inte du vill, liksom man hoppas andra teoretiker inte heller gör. Föra dialog med ad hominem tror jag heller inte du önskar. Kan du verkligen prata om “straff”? Är du så självkonfident (bevis?) i ditt dömande? Måste diskurs sluta med “Den ena sidans ordning”? Vems moral står över den andres?
Många frågor jag är rädd jag inte får god replik på (?)
PS:Truth can never be dictated, because no man has ever and will never scope the hole truth. Every aspect of our existence globally and universally is what is requisite for “the hole truth”. If you yet see someone enforcing “their” truth, it is exactly the opposite of it, since hole truth also incorporates the hole of moral. Moral is absent in coercion.
To say we know for sure who instagated the Kaukasus turmoil whould be false. Still we are prepared to send military incitement for our incomplete beliefs.
Humanity is not free and more true when she cling to an ethnicity under a certain flag or a specific treaty. She is free when she claim neither.
oscar berven
augusti 28, 2008 kl 3:14 e m
tack¡! nu fick jag in min “festligt” felstavade version, rätt kommer nedan …
Truth can never be dictated, because no man has ever and will never scope the whole truth. Every aspect of our existence globally and universally is what is requisite for “the whole truth”. If you yet see someone enforcing “their” truth, it is exactly the opposite of it, since whole truth also incorporates the whole of moral. Moral is absent in coercion.
To say we know for sure who instagated the Kaukasus turmoil whould be false. Still we are prepared to send military incitement for our incomplete beliefs.
Humanity is not free and more true when she cling to an ethnicity under a certain flag or a specific treaty. She is free when she claim neither.
oscar berven
augusti 28, 2008 kl 3:19 e m
Hmm, jag tror jag börjar luta allt mer åt Maggis ståndpunkt, att karljäveln (dvs. Putin) har ngn allvarlig psykisk störning som nu verkar bryta ut totalt. Mitt under brinnande kris mellan Ryssland och “Väst”, den kanske allvarligaste vi sett sedan kalla krigets dagar, tar han tillfället i akt att i en intervju med CNN börja snacka om att amerikanska hönsköttsleverantörer ska bojkottas av Ryssland eftersom deras produkter inte uppfyller ryska hälso- och säkerhetskrav.
Jepp, ni hörde rätt. Putin ges här tillfälle att uttala sig direkt till den amerikanska nationen angående denna kris och han talar om…………..HÖNSKÖTT!
Dessutom framför han teorin om att republikanerna uppmuntrade Georgien att starta krig mot Ryssland i syfte att få McCain vald. Jag tycker han därmed kvalificerat sig att göra kommentarer på denna blogg. Säkerligen bejublad bland alla andra konspirationsNissar som brukar hänga här. Dock knappast hos det amerikanska folket till vilket han alltså riktade sig i intervjun.
Statsman var ordet.
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 3:23 e m
visio visio
“konspirationsNissar som brukar hänga här”
härligt att du kommer ut ur garderoben å vågar titulera dig korrekt.
augusti 28, 2008 kl 3:36 e m
nilsdentolfte: Tack för upplysningen! Tur att det finns fler tv-kanaler än dom svenska!
olofolofsson: Hur många OS-guld tog svenskarna i Kina häromveckan! Raljera inte…
augusti 28, 2008 kl 3:41 e m
mararh: För att komma till makten och behålla den måste man smida ränker.
Mugabe blev utskrattad i sitt eget parlament igår. Det var första gången – han blev ställd! Hans dagar är räknade…
augusti 28, 2008 kl 4:05 e m
Helena Palena
Vi skall väl knappast påstå att Putin sitter inne med allenarådande moral å rätt. Som exempel blev Mugabe under engelska elitens vingar selekterad på plats (metaller å andra viktiga naturtillgångar). Han gjorde sitt jobb, trol nu oxo, för att instagera och skuldsätta … vad agendan vidare är får vi konspirationsteoretisera vidare om. Liksom Putins, el Saakashvilis roller.
osc
augusti 28, 2008 kl 4:13 e m
jag lämnar denna meningslösa blogg för alltid med en suck om dumhetens hopplöshet och vårt behov av fiender och avslutar med dagens gåta: varför får tyskar återförenas men inte ossetiner?
Återkommer om ett år eller så, när vi får se resutaten av dagens svenska utrikespolitk tydligare…
augusti 28, 2008 kl 4:16 e m
visionara: Jag förstår inte jämförelsen!
augusti 28, 2008 kl 4:18 e m
stefangehander: Det var tråkigt! Du behövdes här bland alla medieduperade människor! Men jag förstår dig. Jag lättar nog också vad det lider…
augusti 28, 2008 kl 4:20 e m
Oscar: Hur ska världen få fred om några gillar krigen? Skor sig på dem?
Tänk om Putin har rätt – att amerikanska förband var på plats! Vad ska vi säga då?
augusti 28, 2008 kl 4:22 e m
karrman
Att använda energitillgångar för att vinna politiska framgångar är ju precis vad USA har gjort.
T.o.m en hackspett fattar ju att dom gick in i Irak för oljans skull.
Och det verkar ju ha fungerat!! (haha)
augusti 28, 2008 kl 4:31 e m
HP (if I may?)
Eftersom vinstintressen (korruption) går vida förbi etnisitet, pengar går före landsgränser, dvs man stjäl realiat, rätt å slätt när å hur man vill. Så dessa som har omoralen (amoral månne) att sko sig på andra, skyr heller inga medel. Hör å häpna, en “ryss” kan samarbeta med en “engländare”, för tillsammans har man gemensamma mål. Devide and Conquer (i denna kontexten) betyder att vi “inte skall se dem” som får två (el fler) parter att komma i polemik (med el utan vapenkraft).
Denna dialektik, är talande i Katherine Austin Fitts version
Phase One–Break It: Private syndicates make money destroying a place through organized crime, covert operations, warfare or a variety of both;
Phase Two- Buy It: The profit generated from breaking it is used to buy or seize “legal control” at a discount;
Phase Three- Fix It: Government funding, credit and subsidies are then used to “fix it” while harvesting remaining assets, including with narcotics trafficking, sex slavery and any other form of liquidating the human, intellectual, environmental and physical capital in a place:
Phase Four—Declare Victory: Victory is then declared and a flow of foundation and academic grants funded by the “break it-fix it” profits generate awards, photo opportunities and official archives and documentation for the perpetrators to be admired for their bringing of advanced civilization to the natives.
oscar berven
augusti 28, 2008 kl 4:33 e m
“when there is blood in the streets, buy property”
Rothschild (minns ej förnamnet nu)
augusti 28, 2008 kl 4:35 e m
visionara
Det amerikanska folket har ju blivit duperade förr eller har du glömt de massförstörelsevapen som Irak hade!!!????
Detta kan du hoppa upp o sätta dig på gjorde att Bush blev återvald!!!!
När det gäller konspirationsteorier så verkar ju amerikanarna stå för dom själva!!!!
Tidigare var det Usama men nu verkar det vara ryssen som alla ska akta sig för.
Om du ser på det objektivt.
Vem av presidentkandidaterna tjänare på att spänningen stiger????
Kan det vara en fd vietnamveteran som varit krigsfånge????
Om du sedan frågar dig själv vem som försett Georgierna med vapen???
Lägg då till den perfekta timingen om att sluta avtal om robbotsköldar med Polen.
Minns att kritiken var mycket stor i Polen mot robbotsköldarna men att denna nu inte existerar.
Även ett ypperligt tillfälle att statinera krigsfartyg i stvarta havet.
Tror du det hade accepterats annars????
Verkar som att många pusselbitar hittar sina platser!
Visst kan det vara en slump men …
augusti 28, 2008 kl 4:37 e m
sorry, det var ju eg inte svar på frågan. Men vet ej om det finns någon. Att läsa å forska vidare å aldrig sluta upp med det. “Tänka själv”, ingen annan kan göra det åt dig. (om än vissa försöker via propagandan)
augusti 28, 2008 kl 4:42 e m
HP-sås 4:16 och 4:18,
Jag förstår att du inte förstår. Känn dig inte tvingad att stanna längre för vår skull.
staffan-var-en-stolle-dräng 4:13
Ska vi uppfatta det som ett hot OCH ett löfte? Hot om att återkomma och löfte om att lämna, dvs.
Puss på er båda två! :-)
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 4:45 e m
Puss på dig med mio :-)
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 4:47 e m
miodrag1010
Problemet är att konsekvenserna inte blir det man kalkylerar.
augusti 28, 2008 kl 4:48 e m
För er inbitna Calle-wannebees
Läs gärna robertusoptimus sista inlägg under irritation.
Mycket bra inlägg som får en att undra vems ärenden vår käre utrikesminister går.
Som jag skrivit tidigare så är oddsen låga på att ett internationellt toppjobb ligger inom räckhåll när mandatperiod är slut för Bildt.
Detta toppjobb kommer USA att lobba hårt för.
Och det innebär att sveriges neutralitet är skjuten och begravd.
augusti 28, 2008 kl 4:50 e m
karrman
Det kostar att ligga på topp!!
augusti 28, 2008 kl 4:59 e m
visionara 4:42 och 4:45
jag tror bestämt den raljerande tonen smittar av sig ;))))))))))
Din liknelse med Magabe ägde!!
augusti 28, 2008 kl 4:59 e m
Ack, ack, ack “Mugabe” och inget annat!
augusti 28, 2008 kl 5:03 e m
Mugabe, en Bush i lite mindre skala???
Både verkar ju ha fått för lite hjänsubstans mellan öronen vid födseln
augusti 28, 2008 kl 5:16 e m
Helena
Jag instämmer, tur det finns fler än svenska tv-kanaler, jag tycker Carl Bildt borde lägga till en funktion på denna blogg också – “po rosskii”, så att han verkligen når ut med en rysk översättning av vad han tycker på sin blogg, det borde vara av yttersta vikt att dom som berörs mest av hans ryssförakt – ryssarna, får veta vad han tycker………….eller?
augusti 28, 2008 kl 5:21 e m
Ja, nog känner bildtare till sådant men det skadar inte att anges ändå:
http://jinge.se/mediekritik/israeliska-klusterbomber-mot-georgien.htm
hillary2 – om du läser detta, där nämns också “välkänd” faktum om att Israel sålt mängder med vapen till Georgien
augusti 28, 2008 kl 5:29 e m
Haha Putin låter mer och mer som en del av de galenpannorna som postar på ovan länkad blogg och till viss del här.
——–
Putin anklagar USA för att ligga bakom konflikten i Georgien. Han säger att USA gav ordern för att gynna John McCain i den amerikanska valrörelsen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=821623
augusti 28, 2008 kl 5:35 e m
knightone
Läs gärna mitt inlägg lite längre upp.
Många pusselbitar som hamnar på plats
Är detta en slump
Lägger du då till att McCain röstas fram av den kristna falangen i USA med nära band till Israel som levererat vapen till Georgien kan du kanske lägga ihop två & två!!??
augusti 28, 2008 kl 5:37 e m
Hej alla,
Jag satt just och läste SVD på nätet.
Där fanns en rubrik om att Ryssland trappar upp konflikten genom att idag ha gjort provskjutningar.
Jag valde att först läsa om Medvedevs Lögn? om att ha fått SCO’s stöd för att ha erkänt utbrytarprovinserna.
När jag kom tillbaka till förstasidan var artikeln om provskjutningar borta.
Någon som vet vad det rör sig om ?
augusti 28, 2008 kl 5:40 e m
Kina ställer sig bakom Ryssland. USA bombar ihjäl oskyldiga människor lite varstans. Israel brer ut sig som en tölp i kön. EU gastar som en fotbollssuporterklubb. Burma ledning agerar som om dom gick på opium.
Varför kan inte alla dessa gubbs i slips och kjol ge upp nån gång? Åka hem och äta kräftor eller nånting. Jag orkar inte varken se eller höra dem mer.
augusti 28, 2008 kl 5:43 e m
Hmmm… – Mrm Halland – Slå en pling till någon av de 13 MaktElitGossana i den globala MaktPyramid-MaktElitBankingLigan – så får Du nog ett rätt så bra övergripande svar på Din fråga, allra allra troligast… :-)
Mer i sak om den globala BankingLigans operativa verksamhet på
http://www.heising.dk/content.asp?Id=239
augusti 28, 2008 kl 5:44 e m
Torsten och Mararh.
Enligt obekräftade konspirationskällor försvann hillary tillsammans med carlnorberg på smekmånad. De fann varandra här på bloggen. Med sig hade de busen från Byske, som agerade brölloppsvittne (och vars namn tydligen fortfarande inte får nämnas – fick skriva om denna kommentar), för att ha en mysig sagoberättare vid läggdags. Den för mänskligheten bästa av sin sort – i alla fall enligt eget tycke – agerade tärna och följde också med som upp-passerska åt de kära två, ty till annat dög hon inte.
De är alla sörjda och saknade av ingen.
:-)
M v h
V
PS. Ryktet talar om en nedkomst som resultat av brölloppsnatten. Barnets namn ska enligt ryktet vara mio….-någonting.
PS II. Det finns dock stunder då sagoberättaren är saknad, åtminstone av en del.
augusti 28, 2008 kl 5:46 e m
Visionara 5:44
Ha, ha ;)))
augusti 28, 2008 kl 5:48 e m
visionara
När förståndet tar slut tar galenskapen vid!!!
Se på Bildt!!
Fast där har förstånd aldrig funnits!!!
augusti 28, 2008 kl 5:49 e m
mrmhalland
Titta på mitt inlägg 2:08. Jag har länkat där…..
augusti 28, 2008 kl 5:51 e m
tuvalis :
Var kan vi läsa om att det är bekräftat att Kina ställer sig bakom Ryssland ?
Vad jag har kunnat se hittils står de väldigt långt bakom Ryssland.
augusti 28, 2008 kl 5:53 e m
Tack marah,
Det var den artikeln jag läste, de måste ha reviderat artikeln ?
Där står inget om provskjutningar.
augusti 28, 2008 kl 5:55 e m
Hmmm… – TuvalIs – Jag har full förståelse för Din trötthet på wåra “kära” MaktPyramid-MaktElitStridsHetsares göranden och låtanden.
Dock – personligen tror jag ej att dom själva någonsin kommer att komma på att Wi av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – bokstavligt talat är urless på dom, tyvärr tyvärr… :-)
Så personligen tror jag mer på en lösning – av det här “futtiga” problemet – i linje med vad jag tidigare har ordat om på
http://carlbildt.wordpress.com/2008/08/24/fortfarande-icke-respekt/#comment-59565
Varför i helvete tillåter Wi av vanligt folk = humana MedMänniskor = troligast åt hållet 99,9 % av världens ALLA medborgare på 6,5 miljarder = 6,49 miljarder – dessa i antal futtigt futtiga 0,01 % = 0,00065 miljarder GalenPannor – att år ut och år in fortsatt bokstavligt talat ställa till ett djävla helvete dagligdax för oss 6,49 miljarder humana MedMänniskor ?
augusti 28, 2008 kl 5:55 e m
Märkligt
Sedan när har moderater brytt sig om vad Kina tycker i olika frågor?
Helt plötsligt är det Kinas tyckande som är viktigt!!!
Räcker det inte med att sveriges folk står enade bakom Ryssland???
augusti 28, 2008 kl 5:57 e m
mrmhalland
Tidigare idag stod att det läsa på en länk i DN (tror jag det var) att Kina ställer sig bakom Ryssland. Nu har denna artikel ersatts med;
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=821519
augusti 28, 2008 kl 6:00 e m
mrmhalland
De har stuvat om ordentligt. Om provskjutningen har det dock stått att i flera tidingar under dagen. Problemet är att de hämtar sina uppgifter från samma källa. Bäst att kika på mer tillförvitliga källor ;)
augusti 28, 2008 kl 6:02 e m
Josef,
Ibland är det värre än vanligt.
Just nu verkar väl vara ett sådant tillfälle, i alla fall för oss i Europa ?
Ju bredare man tillåter sig se på det desto mer rätt får du.
Hur man än vrider på det måste väl någon styra varje land ?
Jag tror att de som efterfrågar “direkt-demokrati” så småningom kommer att få rätt, men jag tror inte vi är i närheten idag.
Vissa delar av världen skulle nog klara det bättre än andra.
Det har säkert mycket med nivån på allmänbildning att göra.
Som vi är plågsamt medvetna om är bildningen kraftigt eftersatt hos (troligen) majoriteten av världens befolkning.
Det måste nog gå stegvis.
Det egna närområdet först, efter hand lite vidare regioner, men som sagt, jag tror det är en utopi idag.
Dock är tanken väldigt tilltalande, tycker jag.
augusti 28, 2008 kl 6:03 e m
Hmmm… – MaRahr – Slutorden i DN-artikeln – “Som jag sade i går intar Kina en principiell ståndpunkt i detta slags frågor: alla problem bör lösas genom dialog och konsultationer.” – upplever jag som en riktig höjdare i tankeKapacitet för Kineserna, verkligen… :-)
augusti 28, 2008 kl 6:05 e m
marah 5:57.
Ja, det var därför jag undrade om TuvaLisa har andra källor.
augusti 28, 2008 kl 6:10 e m
Visionären,
Du är tillsammans med Dee Dee Sharp, mararh och några till denna blogs behållning bland kommentarerna:-)
Men självklart, ingen slår vår Utrikesminister:)
Bland allt allvar kan Du “lätta på trycket”.
Som Josef uttrycker sig. Det bästa vapnet är samtal “den helt förutsättningsbara dialogen”.
Alla Ni “rödmyror”, var vänliga att sluta med Er krigshets!
augusti 28, 2008 kl 6:13 e m
knightone
Kan man dupera flera miljoner amerikaner att ett annat land har massförstörelsevapen och på de grunderna starta ett krig med över 100 000 man är det väl ingen match att dupera några 100 000 georgier???
augusti 28, 2008 kl 6:13 e m
PS. MaRahr – “- upplever jag som en riktig höjdare i tankeKapacitet för Kineserna, verkligen… :-)”
- skall rätteligen vara “- upplever jag som en riktig höjdare i åt hållet Intelligent tankeKapacitet för Kineserna, verkligen… :-)” DS.
augusti 28, 2008 kl 6:19 e m
miodrag :
Du är som vanligt fel på det.
Moderater är inget homogent stycke människor i Sverige.
Ny på yttersta vänsterkanten är däremot det.
Ni kan inte se att denna diskussion inte handlar Höger/vänster, Öst/Väst.
Oavsett vad Putin ställer till med så sitter ni fint som vovvar och skäller i takten Putin dikterar.
Bland Svenska borgerliga väljare finns det väldigt olika synpunkter på Irak-kriget.
Många är kritiska till Bush’s utrikespolitik, men, denna frågan handlar om Putins/Medvedevs handlande.
augusti 28, 2008 kl 6:25 e m
mrmhalland
Syftade mer på Bildts ensidighet
Har aldrig hört honom uttala sig kritiskt om USA eller Bush
Du får gärna citera honom om du känner till något kritiskt uttalande
augusti 28, 2008 kl 6:29 e m
Knightone, Visionara, tnsexton, Torsten, mrmhalland, tsolin, m fl
Nu verkar leden ha tunnat ut ;)
Är lite bekymrad bara. Tsolin hade skrivit ett inlägg här idag som är borttaget nu !!??
augusti 28, 2008 kl 6:29 e m
miodrag :
Som du säker förstår handlar utrikesministern efter de riktlinjer han fått från regeringen.
Har de sagt att Sverige har kritik mot ett land, så framför han den kritiken.
Precis som sossarna gjorde (eller inte gjorde).
Jag kan inte på rak arm komma ihåg att Persson kritiserade USA heller.
Rätta mig om jag har fel.
augusti 28, 2008 kl 6:31 e m
Även mitt inlägg med länk till till BBC News har försvunnit !!??
augusti 28, 2008 kl 6:34 e m
mararh,
Ja, tsolin skrev ett tänkvärt inlägg 2.20 pm.
Någon som har en uppfattning om varför det är borttaget?
augusti 28, 2008 kl 6:36 e m
Har vi en hacker på tråden??
augusti 28, 2008 kl 6:37 e m
mrmhalland
Läs gärna och uppdatera dig om under vilken rubrik du skriver inläggen
“Inför omvärlden”
Kan det blir mer tydligt än så???
Tror att USA & Bush inbegrips i omvärlden
augusti 28, 2008 kl 6:38 e m
Senaste nytt från SvD om Putin
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1632819.svd
augusti 28, 2008 kl 6:43 e m
Torsten
tsolins inlägg var mycket tänkvärt och absolut inte kontroversiellt. Det är anställda på UD som sållar. Jag vet det eftersom jag fick ett mail när jag försökte länka till två adresser i samma inlägg. Det intressanta var bara att i mailet stod att ordvalet/tonläget inte hörde hemma här på bloggen. Länkarna handlade om att det bakom diagnosen “gå in i väggen” kan det ligga sköldkörtelproblem, men……bakom det kan det ligga borrelia. Det var ställt till “lillies”. Det var väl en ungtupp på UD som inte förstod vad orden betydde och trodde att det handlade om krypto ;)))
augusti 28, 2008 kl 6:44 e m
Nej jag ha inga andra källor. Hörde på p1nyheter att shanghaigubbarna ställt sig på Rysslands sida, men det råder visst oklarheter om detta.
Tänkte bara att jaha nu grupperar dom sig.
Kanske det finns en vilja till återhållsamhet trots allt. Ingen har ju egentligen råd med krig.
Jag sitter vid elden i en stuga i Norrland och då får man tankar.
Tänk vilken fin värld vi skulle kunna ha om bångstyriga gubbar med makt tittade ut i verkligheten. Vi lever ju bara ett kort liv( även om vi återföds) och behöver ju inte så mycket prylar. Prylarna får vi ju lämna men omtanke, kärlek och klokhet är större chans att få med sig.
augusti 28, 2008 kl 6:46 e m
mrmhalland: Provskjutningen var av en ny robottyp som kan tränga igenom missilsköldar. Talesmannen sade att provskjutningen inte hade något samband med utplaceringen av en missilsköld i Polen, det är bara ett “sammanträffande”.
augusti 28, 2008 kl 6:48 e m
Torsten 6:10
Jag bockar och bugar å det ödmjukaste, men vill gärna framhålla att Du själv inte är så tokig Du heller.
Mararh 6:29 och 6:31
Jag har ögnat tråden, och kan se att jag själv i mitt inlägg 2:42 hänvisar till ett inlägg från tsolin 2.20, som INTE är kvar. Hur är det med stollige stefans inlägg med nasse-pådyvlingar, är de kvar?
M v h
V
PS. Torsten, såg just att du kommenterat s:a sak gällande tsolin. Ursäkta “dubbel-posten”.
augusti 28, 2008 kl 6:50 e m
mararh,
Var försiktig. Reta inte upp “ugtupparna” på UD.
Du vet vad som hände ekorren.
Och enligt V.s teori fick han sällskap av XXXXXL och några till.
Nåja, Dom får ju i a f läsa Carl Bildts och Dina fyndiga inlägg, fast dom får ju hålla truten;-))))
augusti 28, 2008 kl 6:52 e m
Amen
V
augusti 28, 2008 kl 6:53 e m
Tack Visionären :)
augusti 28, 2008 kl 6:53 e m
Märkligt att inlägg tas bort. Har Storebror något med det att göra.
Putin har gjort en riktig iakttagelse. McCains opinionssiffror ökade markant efter kriget i Georgien. “President nickedocka i Georgien har, på begäran, ätit sin slips.” :-)
Kloka ord, tuvalis
augusti 28, 2008 kl 6:54 e m
tuvalis :
Tack för ditt svar.
Jag är onekligen avundsjuk på ditt sittande framför en sprakande brasa i vårt vackra Norrland.
Jag förstår mycket väl att dessa tankar kommer i det läget.
Försök behålla dem länge, de är värdefulla.
augusti 28, 2008 kl 6:57 e m
miodrag1010 :
Har du egentligen fattat vad Carl Bildt gjorde för jämförelse med Nazi-Tyskland ?
vv redogör för den.
augusti 28, 2008 kl 6:59 e m
Pravo :
Tack för det.
Det låter ju “betryggande”. :-(
augusti 28, 2008 kl 6:59 e m
“Du vet vad som hände ekorren. ”
Pengar är inte längre makt, utan makt är att kontrollera informationsflödet och tysta sanningsägarna, under “demokratiska” former, samtidigt som man själv manipulerar händelseförloppet.
augusti 28, 2008 kl 7:02 e m
mrmhalland
Jobbigt med förhör av detta slag!
Antar att du syftar på detta???
Utrikesminister Carl Bildt har på sin blogg jämfört Rysslands agerande i Georgien med Nazitysklands annektering av Sudetområdena i Tjeckoslovakien:
“Och vi har anledning att minnas hur Hitler för lite mer än ett halvt sekel sedan använde just denna doktrin för att underminera och anfalla betydande delar av Centraleuropa.”
augusti 28, 2008 kl 7:04 e m
“Har du egentligen fattat vad Carl Bildt gjorde för jämförelse med Nazi-Tyskland?”
Bildt får sparka folk på smalbenen. Det får inte motivera andra att sparka Bildt på smalbenen, fattar du väl. Vad han egentligen menade har mindre betydelse.
augusti 28, 2008 kl 7:04 e m
Torsten
Tack förresten för dina uppmuntrande ord. Jag skickar dem genast tillbaka med en puss i handen och en blåsning lätt som en fjäder ;))
augusti 28, 2008 kl 7:05 e m
morya
Hur tolkar jag detta??:-)
augusti 28, 2008 kl 7:07 e m
Oj, oj, oj förlåt alla “ungtuppar” och “unghönor” på UD ;))))) Jag menade absolut ingenting nedsättande.
augusti 28, 2008 kl 7:07 e m
morya,
Glöm inte att detta är en blog som ägs av Carl Bildt.
Den som skriver här behöver inte ansvara för innehållet. Det är blogägaren som har det fulla ansvaret.
Blogägaren måste alltså i första hand se till att det som skrivs här inte är stötande mot någon gruppering.
Alltså har blogägaren full rätt att ta bort de inlägg som strider mot våra lagar i det avseendet.
augusti 28, 2008 kl 7:10 e m
miodrag1010 :
Är då inte jämförelsen adekvat ?
Det tycker jag.
Med precis samma motiv som Nazi-tyskland hade gick Putin in i Georgien.
Vad ni försöker göra är att smutskasta Carl Bildt för att han tar namnet Hitler i sin mun.
Mycket fult sätt att argumentera.
Det ni samtidigt gör är att förneka vad Hitler gjorde.
Skäms !!!
augusti 28, 2008 kl 7:10 e m
mararh,
Tack!
:-)))
augusti 28, 2008 kl 7:12 e m
mrmhalland @ 6:29
Kommer inte ihåg på rak arm om Persson gjort det, men kommer du inte ihåg vår “gode man” Jan O Karlsson?
Där kan man snacka om rättfärdig kritik :D
augusti 28, 2008 kl 7:13 e m
Om ni har missat det så har Vitryssland nu sagt att de också tänker erkänna utbrytarrepublikerna i Georgien.
Men jag tror ingen räknar med något brett internationellt stöd för detta. Jag gissar att det bara är en slags politisk markering att “om ni kan bryta mot folkrätten så kan vi det också”. Fast jag är å andra sidan bara en hobbytyckare och har ingen djupare insikt i vad som försiggår under ytan.
augusti 28, 2008 kl 7:14 e m
sladjan,
Jo, han hade ju mycket att säga om många :-)
Det slutade ju som det gjorde för honom…
augusti 28, 2008 kl 7:14 e m
morya
apropå inlägg som försvinner. Jag råkade använda ordet för manligt könsorgan i ett inlägg och fick ett mail där man förklarade att det togs bort för formuleringens skull.
För övrigt har katten jagat bort alla möss i huset som invaderats av dem så det är väl hans inlägg i debatten.
augusti 28, 2008 kl 7:18 e m
mrmhalland
Jämförelsen är varken adekvat eller rättvis
Syd-Ossetsien har aldrig tillhört Georgien
Hur kan man jämföra detta med nazitysklands annektering av sudeteområdena???
augusti 28, 2008 kl 7:19 e m
Pravo :
Är vi inte alla “hobby-tyckare” ?
Jag såg att det var ytterligare någon diktatur som södjer Ryssland.
Annars verkar det tunnt än så länge, men vem vet ?
De har ju lite udda metoder att övertyga folk…
augusti 28, 2008 kl 7:21 e m
torsten
Jag förstår inte. De inlägg som tagits bort tillhör Bildts fan-club. Det tyder på att någon styr replikerna. Håller dem inom vissa ramar. Mycket märkligt att ett inlägg från tsolin försvinner.
Ja, Bildt äger bloggen och när hans fan-club inte klarar att replikera, kastas motståndet ut. Politiskt sett är det talande.
Rent fysiskt sett är Bildt en härlig kille som sätter Sverige på världskartan. Det spelar liksom ingen roll vad han säger, all publicitet är bra, även den dåliga. Att han retat upp Putin kan vara tungan på vågen till många feta internationella kontrakt för svenska företag. :-)
miodrag
Tolkniing= Bildt får jämföra andra med nazister, men det ger inte andra rätt att jämföra Alliansen med nazister. Det är helt i sin ordning, för Bildt äger bloggen och styr informationsflöde och åsikter.
augusti 28, 2008 kl 7:22 e m
Pravo
Även jag fastnade för uttrycket “hobby-tyckare”. Det säger en hel del ;)) Är det myntat eller kom du på det i stundens ingivelse?
augusti 28, 2008 kl 7:22 e m
miodrag1010 :
Syd-Ossetsien är/var en autonomi.
Det kan väl aldrig ifrågasättas ?
Motivet var att “skydda” Ryska medborgare (som man av just denna anledning givit Ryska pass).
Det var exakt samma motiv son Nazi-Tyskland hade.
Detta är ju ett faktum, jag förstår inte hur det kan ifrågasättas ?
augusti 28, 2008 kl 7:22 e m
mrmhalland,
ja den mannen var verkligen inte den skarpaste kniven i lådan, men hans kritik mot Bush håller jag med om, vartenda ord.
Jag önskade bara att han hade stått upp för det han sa, istf. att göra sin patenterade pudel.
augusti 28, 2008 kl 7:25 e m
morya
Har inte i något inlägg jämfört alliansen med nazityskland
Däremot kan man fråga sig om Bildt kan vräka ur sig vilket dravell som helst???
Han är ju trots allt våran utrikesminister och en offentlig person som representerar sverige!!!
Detta gäller även i hans bloggar sogligt nog
augusti 28, 2008 kl 7:27 e m
sladjan :
Jag kommer inte ihåg exakt vad hans kritik gick ut på, men, det är ju ganska talande här bland alla som säger att alliansen är för USA-vänliga, att en sosse blev direkt utsparkad efter att ha framfört kritik mot USA.
augusti 28, 2008 kl 7:30 e m
miodrag1010 @ 7:25
Man kan absolut inte kalla den här bloggen för “privat”.
När man är i den positionen som CB är, så kan man inte göra skillnad på utrikespolitiska uttalanden på eller efter arbetstid.
augusti 28, 2008 kl 7:30 e m
mrmhalland
Autonomi kan inte ifrågasättas fram tills Rysslands erkännande.
Motivet däremot är ju oftast att skydda sina medborgare.
Alliansen hade ju detta som sitt tyngsta argument för FRA-lagen.
USA hade ju detta som ett av motiven att invadera Afghanistan
Du kan även lägga till att Syd-Ossetsierna själva vill tillhöra Ryssland men detta argument kanske är av underordnad betydelse??? (finns ju bara en enda rätt demokrati och det är den som utövas i USA) läs med mycket stor ironi
augusti 28, 2008 kl 7:31 e m
Ang tredje rikets metoder och ideer så kan man ju finna paralleller på olika plan. Europäische Wiertschaftsgemeinschaft, var ju förelöparen till europeiska ekonomiska gemenskapen. Idag mer än väl utvecklad i välklingande tvåbokstavsförkortning.
osc
augusti 28, 2008 kl 7:32 e m
Jag förstår inte varför man kritiserar Bildts liknelse av händelsen med nazisternas intåg i Sudetenland. Bildt beskriver sin bild av händelseförloppet. Det är den bild han ser och den åsikt han har. Vill man ändra på det, måste man ändra den bild han ser, inte kritisera honom för det han ser.
Själv ser jag, i förspelet till kriget, mer bilden av Tysklands anfall mot Polen, med det undantaget att det är svårare att avgöra vem som började. Förspelet var antingen otroligt klantigt eller otroligt skickligt, beroende på vem man anklagar, Georgien eller Ryssland.
Ett är helt klart. Händelsen är en liten del i ett större spel som vi inte sett slutet av ännu.
augusti 28, 2008 kl 7:33 e m
mrmhalland,
Här kan du läsa om hans uttalanden: http://www.sr.se/Ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2003-05-22&Artikel=235749
Jag törs inte citera honom här och riskera att bli bannlyst ;)
Radiogänget “Rally” (tror jag det var) gjorde en härlig låt med samplingar av hans uttalanden. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad låten hette, så jag har aldrig fått tag i den. Är det någon som vet så tar jag gärna emot information.
augusti 28, 2008 kl 7:35 e m
sladjan
Någon kanske borde påminna Bldt om detta så att han inte skämmer ut sverige fullständigt!!!
Som jag skrivit i tidigare inlägg tror jag det finns mycket mer bakom Bildts enkelsidiga kritik.
Bildt har överhuvudtaget inte kritiserat den attackerande parten utan enbart Ryssland!!!
augusti 28, 2008 kl 7:39 e m
morya
Bildt representerar svenska regeringen och folket!!!!
Det finns tyvär inte plats för egna fantastiska tolkningar!!!
När det börjar gå så långt att våran utrikesminister ska framföra alla sina egna tolkningar kommer han mer likna en pajas!!!
augusti 28, 2008 kl 7:40 e m
mirodrag1010
Ja, där håller jag fullständigt med.
Hur man än vänder och vrider på argumenten så finns det ingen anledning till att “Sverige” skulle ha denna enkelriktade syn på saken.
Det luktar “red herring” och ugglor i mossen lång väg
augusti 28, 2008 kl 7:41 e m
morya :
>Ett är helt klart. Händelsen är en liten del i ett större spel som vi inte sett slutet av ännu.
Där är jag helt övertygad om att du har rätt !
Med lite tur är ingen intresserad av ett storskaligt krig, men, jag blir mindre och mindre övertygad om det.
augusti 28, 2008 kl 7:41 e m
miodrag
Det fanns en Ka*hina, ekorren från Byske, som i ett sammanhang jämförde Alliansen med nazismen i dess ungdom, som blev utkastad på grund av detta. Jag törs inte säga exakt i vilken fråga, för då blir väl jag utkastad, men det gick väl ut på att det enda som skilde 20-talets retorik i talarstolarna med 00-talets, var att han talade tyska.
augusti 28, 2008 kl 7:58 e m
miodrag
En aktiv utrikesminister är för Sverige vad ett hockeylag är för affärslivet i en kommun. Det spelar ingen roll om de vinner eller förlorar, de är med på nyheterna och skapar rubriker.
Det är bra att Putin blev förbannad på Bildt. Det skapade rubriker, men påverkade inte världspolitiken det minsta. Putin sade redan vid Kosovo vad som skulle hända. Han förstärkte det inför Bush vid mötet i Warsawa. Alla visste vi vad som skulle hända och alla vi som har sinne för fair play gav med vår tystnad Ryssland rätt i sakfrågan.
Ryssland ville bara få en orsak att gå in och sätta ner foten. Det enda jag inte kan förstå, är hur han “som äter slips” kunde GE dem möjligheten, serverad på silverfat.
augusti 28, 2008 kl 7:59 e m
Förresten, svensk utrikespolitik har stor betydelse, i Tchad.
augusti 28, 2008 kl 8:04 e m
morya :
Faktiskt även i Kosovo.
Vi har soldater där med…
augusti 28, 2008 kl 8:05 e m
mararh: Uttrycket hobbytyckare brukar användas ibland i samband med ord som “bloggosfären” och att den är full av sådana. Det finns ju både fördelar och nackdelar med hobbytyckare. En nackdel är att väldigt många i bloggosfären snabbt skaffar sig en åsikt bara för att ha en åsikt. Dessa åsikter är inte alltid väl underbyggda av fakta. Det kan vara svårt att skilja ut sådana bloggare från riktiga experter som kanske studerat en viss fråga under många år och vridit och vänt på den på alla sätt och vis. En äkta expert kan, om inte han/hon har politiska motiv, bidra med enormt mycket. Carl Bildt är en sådan person som är oerhört kunnig och skulle kunna bidra med mycket insikt. Tyvärr förstörs denna potential av att Bildt har politiska intressen och därför håller inne med vissa fakta som inte passar hans linje medan han lyfter fram andra fakta som passar bättre.
Den fråga som många ställt sig är om dessa intressen verkligen är samma som Sveriges intressen eller om Bildt också ingår i en större internationell gemenskap och ibland företräder denna? Om det skulle vara så kan det i värsta fall gå stick i stäv med Sveriges intressen i vissa frågor. En intressekonflikt helt enkelt.
augusti 28, 2008 kl 8:09 e m
Pravo :
Nej…
Riktigt så funkar det inte.
Carl Bildt har inte fria tyglar.
Han måste agera efter regeringens, i förlängningen, riksdagens beslut.
augusti 28, 2008 kl 8:11 e m
morya
Finns det någon som glömt alla de rysska ubåtarna????
Detta är ett bra bevis på enkelspårigheten i Bildts uttalanden!!!!
augusti 28, 2008 kl 8:13 e m
miodrag1010 :
hmm… en av dem körde ju up på ett skär (U137)
augusti 28, 2008 kl 8:16 e m
morya
Jag förstår att du vill att jag ska upprepa mig i min konspirationsteori:-)
Har ännu inte kommit på varför han äter på slipsen
Kan vara ett tecken till McCain som säger: Nu har jag hållt mitt löfte, nu är det din tur att infria ditt!
augusti 28, 2008 kl 8:18 e m
mrmhalland
Jo det minns jag
Var det inte så att det var en mängd nato-ubåtar också
Men framförallt var det ju ett helt gäng fiskar:-)
Kanske därför vi har fiskekvoter nu???
Sjunkbomberna måste ha tagit död på en massa fiskar!!??
augusti 28, 2008 kl 8:22 e m
mrmhalland: Ja, men är det inte så att Bildt hamnat i förhör hos KU flera gånger just på grund av misstänkta intressekonflikter? Senast var det frågan om Kosovo det handlade om när Bildt hamnade hos KU. Sveriges linje verkade på något mystiskt sett ha gjorts upp utanför riksdagen (troligen på ett slutet internationellt möte, utan insyn) och regelementet hade inte följts som det skulle. Men Bildt lyckades som vanligt slingra sig ur även det förhöret.
augusti 28, 2008 kl 8:23 e m
Pravo
Tack för ditt svar. Fram till meningen som börjar med “Tyvärr….” var det intressant. Meningarna därefter kunde du ha besparat dig. Sofismer biter inte på mig ;))
augusti 28, 2008 kl 8:24 e m
mrmhalland
“Han måste agera efter regeringens, i förlängningen, riksdagens beslut.”
Det var väl naivt å tro när intressen å agendor definitivt står mot den “vanliga” befolkningen Och regering.
augusti 28, 2008 kl 8:27 e m
mararh
nu skall du få en sofism!
The power to lead is the power to divert. Divert the fact that you should lead yourself.
oscar berven
augusti 28, 2008 kl 8:27 e m
Pravo :
Är du inte lite utanför nu ?
När det gällde Kosovo var Urban Ahlin ute och skrek att det gick allt för långsamt att erkänna Kosovo som självständigt.
Det får väl vara någon hejd på anklagelserna ?
augusti 28, 2008 kl 8:29 e m
mrmhalland
Vem bryr sig om vad Urban Ahl tycker?????
Urban styrs inte av USA så som bildt!!!!
augusti 28, 2008 kl 8:29 e m
mararh
skrev innan till dig;
Jag tillåter mig att mina spetsfundigheter att Alltid utgör slutfel och paradoxer. Språket är nämligen baserad på symboler, och dessa inkorporerar alls icke hela sanningen.
You deliberatly stigmatize something being conspiratorial to feint and conceal the fact that the opposite is equivalent.
oscar berven
(sophist mode)
augusti 28, 2008 kl 8:29 e m
Inte ?
Varför var det så viktigt för honom då ?
augusti 28, 2008 kl 8:33 e m
mrmhalland
Han hade väl köpt kosovoalbanska aktiefonder????
augusti 28, 2008 kl 8:34 e m
miodrag1010 :
:-)
Nu tillhör ju även du dem med humor :-)
augusti 28, 2008 kl 8:36 e m
mrmhalland
Kan ju inte sitta och argumentera med mig själv
Mina opponenters argument har ju sinat:-)
augusti 28, 2008 kl 8:40 e m
miodrag
Den andre infriade inte sitt löfte, eller förespeglingar. Då började han äta på slipsen, när han insåg att han var sviken av “sin bästa vän.”
augusti 28, 2008 kl 8:43 e m
morya
haha
Men slipsen var väl röd???
Tänk att det klippet som visade den tuggande mannen fick så stora rubriker????
Visar ju bara att tidningar och tv har rätt fokus i sin nyhetsrapportering!!!
augusti 28, 2008 kl 8:59 e m
mrmhalland @ 8:09
Hur går det ihop med herr Bildts aktiva liv i Bilderberg-sfären?
Denna skara beslutsfattare världen över träffas årligen, under synnerligen odemokratiska, rent av konspiratoriska förhållanden för att dra upp riktlinjerna för hur det kommande året ska se ut i världen.
Detta deltagande är möjligtvis sanktionerat av regeringen, kanske även av riksdagen, men knappast av Svenska folket.
augusti 28, 2008 kl 9:03 e m
Jag noterar att ett inlägg av mig, gjort för en fyra-fem timmar sedan, har tagits bort från bloggen utan förklaring. Det var attackerande (gentemot en rad ryssvänliga inlägg) men innehöll – såvitt jag kan se – inget förgripligt eller åtalbart.
Jag har inte fått någon förklaring till detta. Jag har svårt att se detta ingrepp som annat än censur och upphör därför att kommentera (vilket säkert glädjer en och annan som kanske retat sig på något av mina inlägg).
augusti 28, 2008 kl 9:09 e m
tsolin
Sluta inte att kommentera, hur ska vi då bli överens om något?
Vi behöver även dina inlägg och åsikter i debatten.
augusti 28, 2008 kl 9:09 e m
tsolin
Vem kan reta sig på inlägg som är tunna i sin argumentation???
Skojar bara
Du har mitt stöd i att få komma med argumentation!!!
augusti 28, 2008 kl 9:11 e m
Detta är egentligen inte Bildts blogg!!!
Det är en fasad för en vänsterradikal grupp!
Därav censur av ryssfientlig argumentation
augusti 28, 2008 kl 9:14 e m
se där mio
trodde faktiskt inte att du gillade åsiktsfrihet
har jag fördomar?
m v h
v
ps. har just nu en katt i min famn. kommer därför inte åt shift-tangenten
augusti 28, 2008 kl 9:14 e m
miodrag1010
fått för mycket av morfars hostmedicin? ;-)
augusti 28, 2008 kl 9:16 e m
mio 9:11
nu låter du precis som din mor
m v h
v
augusti 28, 2008 kl 9:16 e m
sladjan
Det är ju egentligen bara päronsaft!
visionara
Fördommar??? Nej då, bara du tycker som jag!!
augusti 28, 2008 kl 9:18 e m
visionara
Min mor???
Utveckla gärna för att skingra dimman eller var det katten som skrev detta???
augusti 28, 2008 kl 9:22 e m
mio
Angående katten :-). Den var bra.
Din mor, hillary du vet.
Hon brukade också använda ett flertal !!! eller ???.
Läste du min kommentar om brölloppet?
M v h
V
PS. Katten har lämnat mig…och jag nu även er. Sängen kallar.
augusti 28, 2008 kl 9:23 e m
Det sägs att frågan om Kosovo gjordes upp under mötet med trilaterala kommissionen hösten 2007, där deltog både Bildt och Ahlin. Det förklarar dessa två herrars märkliga agerande efter självständighetsförklaringen. Och Bildt var i KU förhör för just detta, det är inget jag sitter och hittar på. Det sades inte uttryckligen att frågan gjorts upp internationellt, det handlade om att Bildt lagt fram ett förslag som handlade om självständigheten å EU:s vägnar utan att konsultera riksdagen. Lägger man ihop två och två så blir händelseförloppet kristallklart.
augusti 28, 2008 kl 9:25 e m
visionara
Känner inte till Hillary
Var finns kommentaren om brölloppet?
Jag som trodde det var katten
Hämtade min egen katt och tänkte det kunde bli en kattduell
augusti 28, 2008 kl 9:37 e m
mio
Kanske tog jag fel på hillary och skogshuggaren. Är det din bror?
Kolla här ovan på min kommentar 5.44 tror jag det var.
Vad heter katten?
Själv har vi två, som heter Musse (egentligen “husses lille musse”) och Tussi, men dom gillar lika lite som husse slagsmål. Slängda i käften är dom dock.
M v h
V
augusti 28, 2008 kl 9:46 e m
visionara
Katten heter moppen
Ska lägga mig nu bara knightone får spy ut lite mer galla
augusti 29, 2008 kl 8:24 f m
Ju längre ner man kommer i en dialog här på bloggen så blir argumenten tunnare och käftandet allt “billigare”.
Vad beror detta på?
Vore det möjligt att upprätthålla en bra dialog hela tiden?
Alla debattglada kunde tänka till ett extra varv innan man spyr galla?
Civilisationens fernissa blir då lite vackrare, kan man tro.
augusti 29, 2008 kl 12:06 e m
stig2entreprenoren
det finns vanskligheter dock med “korrekthet och etikett”, annars håller jag helt med om god dialog.
Truly sophisticated corruption is so elaborate we mostly don’t feel it. It’s called civilization.
oscar berven