Jag ser i media att Mona Sahlin avslutade sitt anförande i Almedalen i går med att med instämmande citera Olof Palme sägandets att “den väsentligaste politiska uppgiften här i landet är att målmedvetet driva en utjämningspolitik”.
Den väsentligaste? Kan hon verkligen ha menat det?
Att vidga människors frihet – är det mindre viktigt? Att värna demokratin och det öppna samhället? Att ge utrymme för den kreativitet som ger oss möjlighet att utvecklas som framgångsrik nation också i framtiden? Att ge allt fler möjlighet till ett i genuin mening meningsfullt liv?
Är allt detta underordnat en s k utjämningspolitik?
Att sådant kunde sägas under de vänstervågens dagar då Palmes retorik flöt iväg i underliga riktningar är en sak – men att det kan upprepas i vår nu mer öppna tid är lite anmärkningsvärt.
Ty sanningen är ju att en politik som sätter en mekanisk utjämning före allt annat riskerar att bli en politik som äventyrar allt det andra som jag nämnt ovan.
Och det vore tror jag inte att den alldeles överväldigande majoriteten av människor i vårt land vill.
juli 9, 2008 kl 12:42 e m
Jo visst. Så tänker Mona Sahlin och hennes vänster-anhang. Kollektivet , staten i ett socialistiskt land, skall i alla lägen, övergripa individens frihet och vilja. Kollektivets ideologi, är alltid viktigare att genomföra, även om det går emot individernas önskan om att skapa ett bättre och friare samhälle. Gammal princip, som de aldrig kommer att överge. Inte än så om vi står på ruinens brant pga grov sedvanlig socialistisk vanskötsel. Nej, alla skall ha lika (lite), det är grundbulten i socialistisk ideologi. Ingen får sticka ut. Jo det är klart , vinner du någon million på bingo-lotto, ok för det då. Men du får banne mig inte arbeta ihop den. ———- Gammal skåpmat, men det tål alltid att upprepas.
juli 9, 2008 kl 12:45 e m
“Att värna demokratin” Men Carl Bildt dessa ord menar du väl inte. Maud Olofsson kör sitt eget race med att lova skattelättnader för miljöbilar och Hägglund är inte bättre han, när han berömmer sig själv för att ha fixat 2500 spänn till garantipensionärerna, ca 48 kronor i månaden efter skatt, vad ska det inte bli av denna framtidsman, inom den svenska politiken. Har du inget annat att skriva om, så kan du lika gärna låta bli, ingen kommer att bli ledsen.
juli 9, 2008 kl 1:09 e m
Carl Bildt
det viktigaste förutsättningen för ett bra liv är hälsan – utan hälsa ingen “frihet” utan hälsa inget eller begränsat deltagande i det demokratiska politiska samhället
utan hälsa mindre möjligheter till ett meningsfullt liv osv
sjukdom och ohälsa drabbar de socioekonomiskt svaga i långt högre utsträckning än de socioekonomiskt starka
i begreppet socioekonomi finns bla. faktorer som utbildning och ekonomiskt status och i begreppet är utbildningen en mycket viktig faktor
när grundskolereformen kom var den en del i utjämningspolitiken -
alla barn och ungdomar fick laglig rätt till en nioårig skola.
jag finner därför att utjämningspolitik är den viktigaste förutsättningen för att fler ska kunna njuta av de “livets håvor” du framhåller
juli 9, 2008 kl 1:23 e m
Carl – bra att du luftar lite – lyfter – på allt gammalt damm som under åren har samlats i “ladorna”. Människan ska vara i centrum och vi bör bli rädda om vi kläms samman till en klump!
juli 9, 2008 kl 1:28 e m
“Att vidga människors frihet – är det mindre viktigt? Att värna demokratin och det öppna samhället? Att ge utrymme för den kreativitet som ger oss möjlighet att utvecklas som framgångsrik nation också i framtiden? Att ge allt fler möjlighet till ett i genuin mening meningsfullt liv?”
Varför skall det förssvina under en utjämningspolitik. Visst är det du som kör några miljarder år gammal urtidspolitik med höga spetsiga toppar och breda djupa raviner.
Sedan dess har rovdjuret fått ett mer ödmjukt sinne (vissa i varje fall) och jordens yta har planats ut till gröna ängar och mjuka kullar, med några få fjällkedjor.
Varför vill inte ni följa utvecklingen, utan leva kvar på rovdjrursstadiet? I den värld du förespråkar blir livet väldigt spännande och kort. Få lever förbi trettio år. Hur kan det komma sig att ni är så bildade, ändå så primitiva i sinnet? Latinamerika har ju levt under den devisen, i det helvetet, i över hundra år. De håller på att lämna det för en utjämningspolitik medan ni inför det de hatar och ratar.
Obegripligt, en modern tid med moderna människor vars tänkande är låst vid neandertalepoken.
Du är en bra utrikesminister, men som statsminister var du lika oduglig som nuvarande bara för att du inte kan tänka utanför det som präglas in i dig. Du umgås i en värld fylld av medvetanden i storlek som knappnålshuvuden. Med ditt intellekt borde du f-n i mig nå längre än så.
Alliansen är och förblir ett gigantiskt fiasko, ett gäng bokstavsbarn som fått tillträde till lagrummet. Du har kunnat visa dig som ett lysande undantag genom att hålla dig utanför inrikespolitiken, så gör dig själv en tjänst och öppna inte käften i inrikes frågor och avslöja dina begränsningar.
juli 9, 2008 kl 1:30 e m
soli01
nu är det väl dags att be din fru ta fram dammvippan och ge dig en omgång?
människan är i centrum för socialdemokrater – enbart vissa människor är det för moderater
juli 9, 2008 kl 1:35 e m
“Människan ska vara i centrum”
Vilka människor, de friska, de smarta, de giriga, de som lyckas tillfriskna eller har lyckan att självdö inom trettio månader?
Börjar du inte fatta att det är något fel på Alliansen?
juli 9, 2008 kl 1:35 e m
Sett från dina argument:
“Att vidga människors frihet – är det mindre viktigt?”
Alliansen vidgar inte friheten snarare tvärtom med FRA-lagen.
“Att värna demokratin och det öppna samhället?”
Alliansen värnar inte demokratin och det öppna samhället häller med FRA-lagen.
“Att ge utrymme för den kreativitet som ger oss möjlighet att utvecklas som framgångsrik nation också i framtiden? ”
Genom vad? att gå med NATO och böja för USA?
“Att ge allt fler möjlighet till ett i genuin mening meningsfullt liv?”
Det kan man inte uppnå utan utjämningspolitik!
Harmoni, trivseln, belåtenhet, och sinnesfrid – över allt annat – får folket genom utjämningspolitik.
juli 9, 2008 kl 1:35 e m
hillary2 – tycker du att det är fel av mig att ha “människan i centrum” och där har inte sossarna utmärkt sig. Nu får du vakna – uppe länge?
juli 9, 2008 kl 1:40 e m
senaste stolletokförslag av alliansen kommer från Ask och Hägglund
man ska inte kunna dömas till rättspsykiatrisk vård utan gå fri från straff och lämplig behandling?
ska dessa sjuka våldsbrottslingar tas hand om av den vanliga psykiatrin som redan är överbelastad??
detta strider mot gemene mans uppfattningar om ett rättssamhälle
oskyldiga människor ska staten skydda från sjuka våldsbrottslingar
har alliansen kastat in handsken eller vill man flytta fokus från sin usla hantering av FRA-lagen?
juli 9, 2008 kl 1:53 e m
hillary2 – menar du att de inte skulle få behandling ens? “man ska inte kunna” slut citat…
juli 9, 2008 kl 2:17 e m
hillary,
Jaså, Du håller inte med Din partibroder?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1445253.svd
juli 9, 2008 kl 2:22 e m
Palme-tiden var den mörkaste Sverige upplevt. Dessvärre kommer man nu vittvätta allt ont han och hans korrupta förtryckarregeringar gjorde nationellt och internationellt.
Korruption, valfusk, mutor, illegal vapenexport, grova inskränkningar i folks privatliv, stort hyckleri och en usual ekonomisk politik har präglat svens socialdemokrati i åren med och efter Palme.
juli 9, 2008 kl 2:31 e m
“…………………..har präglat svens socialdemokrati i åren med och efter Palme.”
Det var tur att du sade det. Det fanns ju en tid före också, då svensk industri, svensk utbildning, svensk ingenjörskonst och svenska innovationer låg på topp.
Nog flödar korruptionen inom Alliansen (nu får de ett gymnasium istället för ett skogshemman) och visst gör ni den absolut grövsta inskränkningen i folks privatliv, men det värsta är ändå att även om palmesocialismen var slug, hade den ändå inte aspberger-syndromet, som man kan misstänka att nästan samtliga i regeringen på den inrikespolitiska arenan är utrustade med.
juli 9, 2008 kl 2:38 e m
torsten
i ett demokratiskt parti är man inte alltid eniga – he,he
men viktigare är att SvD-orden från Bodström syns vara av gammalt datum och det är isåfall OJUSTE JOURNALISTIK
regeringssidan är inte uppdaterad heller med Ask och Hägglunds utspel så troligtvis är alltihop en ANKA
knightone
detta Palmetjafs vinner du inget på – snarare tvärt om – det är Sahlin som är partiledare nu
juli 9, 2008 kl 2:41 e m
kachina
inser du att du talar nedsättande om en stor grupp människor med neuropsykiatriska funktionshinder?
juli 9, 2008 kl 2:49 e m
hillary,
Ibland kommer orden lite för fort – he, he ;-)))
Nu tar sossarna avstånd från både Palme och GP. Och Mona kan ju inte tänka själv.
Varför inte kalla partiet nya, gamla sossarna;-) Usch, det blev inte bra det heller;-)
juli 9, 2008 kl 2:50 e m
hillary,
Finns det någon som Kachina/MahaCohan inte pratat nedsättande om?
juli 9, 2008 kl 2:56 e m
torsten
Mona och Maria leder Sveriges regering efter 2010?? sug på den du!
juli 9, 2008 kl 2:57 e m
hillary,
Fy f..n vad beskt;-)))
juli 9, 2008 kl 2:59 e m
torsten
jag ställer upp med gratistankar – bättre kan det väl inte bli? he,he
juli 9, 2008 kl 3:04 e m
hillary,
Du ger mig mardrömmar.
Närmare diktatur kan det väl inte bli med de där två:-((
juli 9, 2008 kl 3:06 e m
hillary 1:40 pm,
Om Du finge om-formulera detta inlägg, hur skulle det då se ut;-))
juli 9, 2008 kl 3:07 e m
Carl,
så bra att du tycker vi ska öka människors fri- och rättigheter. Avskaffa då FRA lagen och lägg in ett gediget grundlagsskydd för våra universelle fri och rättigheter enligt FN deklarationen. Därefter kan vi diskutera eventuella i lag stadgade undantag. 1988 publicerade Timbro en utredning tillkommen på privat initiativ, En ny grundlag – ett förslag, författad av Ulf Brunfelter, Patrik Engellau, Gunnar Hökmark, Gustaf Petrén, Mats Svegfors och Carl-Johan Westholm.
Noterar även dagens debatt artikel i DN där 8 IT direktörer undrar om FRA-lagen värd priset:
Anne-Marie Fransson, förbundsdirektör IT&Telekomföretagen
Anders Bruse, VD TeliaSonera Sverige
Johan Lindgren, VD Telenor Sverige
Lars Glarborg, vVD TDC Sverige
Niclas Palmstierna, VD Tele2 Sverige
Peder Ramel, VD Hi3G (3)
Roger Söderberg, VD BT Nordics
Tomas Franzén, VD Com Hem
F.ö. anser jag att FRA lagen bör förstöras
juli 9, 2008 kl 3:07 e m
kachina 1:28 pm
“så gör dig själv en tjänst och öppna inte käften i inrikes frågor och avslöja dina begränsningar.”
Oj, oj, oj. Snacka om “von oben-attityd”. Är inte detta precis vad du kritiserar Alliansen för i vart och vart annat inlägg?
Du är avslöjad!
M v h
Visionären
juli 9, 2008 kl 3:09 e m
“inser du att du talar nedsättande om en stor grupp människor med neuropsykiatriska funktionshinder?”
Du menar regeringen?
Jag talar inte illa om enskilda människor. Både vi och de vet att det är ett partiellt handikapp, men skulle någon enskild ta illa vid, ber jag om ursäkt.
juli 9, 2008 kl 3:12 e m
visionara
:-)
juli 9, 2008 kl 3:14 e m
diktatur – nu får du ge dig
Sahlin och Wetterstrand är goda demokrater och Sahlin har verkligen fördjupat det demokratiska arbetet i sitt parti med rådslag som startade 2006 vars resultat sammanfattas för att gå ut på ny remissrunda i partiet för att förnyas och kompletteras och finslipas säkert flera rundor till och inför valet
inom SAP – under Sahlins styre – är demokratin hela tiden närvarande och VIKTIG!
till skillnad från Reinfeldt är Sahlin dessutom “gammal i gården” och har erfarenhet, förstånd, kunskaper och tankeförmåga nog att se när det är viktigt med breda överenskommelser över partigränserna
hur många kvinnliga “diktatorer” känner du till? maktfullkomliga prestigefyllda män är väl däremot inte lika ovanliga?
juli 9, 2008 kl 3:31 e m
Kachina/MahaCohan,
Jaså, Du talar inte illa om enskilda människor? Häromdan jämförde Du ett par här på bloggen med en känd barnmördare.
juli 9, 2008 kl 3:35 e m
Nej Torsten. Du har svårt för att förstå. Vad jag minns jämförde jag en egenskap, jag påstod inte att ni var barnamördare. Men, du kan ju söka upp texten.
juli 9, 2008 kl 3:41 e m
Kachina/MahaCohan,
Vad är skillnaden?
juli 9, 2008 kl 3:58 e m
Kachina/MahaCohan,
Läs !
http://carlbildt.wordpress.com/2008/07/03/fri-med-fra-3-2/#comment-50750
juli 9, 2008 kl 4:04 e m
Carl Bildt: Vad tycks om senaste veckans politiska utveckling i Belgrad?
juli 9, 2008 kl 4:16 e m
näe Carl, uj vad fel du har
bättre med en mona i styret än fyra alliansmuppar i skogen! och vilken frihet då? friheten att välja om man skall skjuta eller hänga sig?
kallar du detta land för utjämnat? är människorna i detta land till för politiken eller är politiken till för människorna, skit samma vem som styr?
med denna alliansmupp-politik blir snarare folks vardag avjämnad, till föremån för de som redan har sitt på det torra!
somliga lever här och nu och andra lever tragiskt nog i fantasin…
f.ö. gillade jag Palme skarpt, upp till kamp för hans minne!
juli 9, 2008 kl 4:18 e m
Ni har egenskapen förneka i sten gemensamt med nämnda man, trots att ni vet annat, tills ni är överbevisade. Det är många som har den egenskapen utan att vara eller någonsin bli barnamördare.
juli 9, 2008 kl 4:21 e m
Torsten – nu tänker jag “göra kväll” har jobbat på tomten och emellanåt har jag haft kvinnliga kontakter här på bloggen mellan varven.
Glider härmed ut i min” Scorpio” med laddad turbo.
Håll reda på vissa här så de inte skriver sönder kommentardelen.:-)
juli 9, 2008 kl 4:23 e m
Kachina/MahaCohan,
Står Du fast vi det uttalandet så är Du mera rutten än vad jag tidigare anat!
Detta var min omedelbara reaktion på farymarys påstående.
http://carlbildt.wordpress.com/2008/06/20/utvidgning/#comment-48926
juli 9, 2008 kl 4:25 e m
soli,
Tyvärr kallar andra nöjen i kväll.
Kan bara inte smälta att Kachina/MahaCohan “gottar” sig i andras olyckor.
juli 9, 2008 kl 4:35 e m
“det är synd om människorna”
juli 9, 2008 kl 4:45 e m
Jag hade svårt att smälta denna konvesation:
“#
Torsten,
Man är ju less på saker och ting som ofta förvrängs enl. nedanstående exempel. Därmed inte sagt att jag beskyller fairymary för att fara med osanning men hennes exempel låter ungefär lika trovärdigt som det jag skriver här nedan ;-))
Jag kände en gång en man vars kusins brorsdotter på en skolavslutning en gång delade ut betyg till en flicka vars mammas bäste kompis en gång fikat på samma café som Lill Babs.
# Torsten Säger:
juni 20, 2008 kl. 9:22 är
Ja Anna,
Man kan nog lugnt påstå att hälften av alla andrahandsuppgifter är något förvrängda. Efter det så minskar sanningshalten i kvadrat i varje steg;-)
Det finns ju en “herre” uppe i Byske, som endast går på hörsägen;-))”
juli 9, 2008 kl 4:54 e m
????
Kchina/MahaCohan,
Du vill alltså inte tillstå Ditt mycket grova övertramp?
juli 9, 2008 kl 5:33 e m
På sätt och vis har Mona Sahlin rätt.
Nu när EU förkastats i ett viktigt allmänt val och Bryssel delas mellan Flandern och Vallonien är det dock viktigt att det blir något kvar att utjämna.
Ett nytt EU är därmed enda chansen.
Nicolas Sarkozy, Angela Merkel, Gordon Brown, Vladimir Putin (Ryssland bör ingå) och Silvio Berlusconi får dra upp riktlinjerna och sedan är det upp till övriga mindre länder att gå med eller stanna utanför.
Hittills har EU mest handlat om små staters utpressning mot centralmakten = EU-Presidenten och Europaparlamentet.
Något mer ineffektivt och kostsamt än EU får man leta efter.
50 års mödosamt arbete har inte ens gett oss gemensamma körkort, pass, bankkontonummer, skattelagar, skolväsenden, sjukvård, försvar och språk.
I USA skulle man aldrig acceptera att Delaware eller Hawaii hade vetorätt mot Presidentens, kongressens eller senatens beslut.
juli 9, 2008 kl 5:56 e m
ohlundonline – menar du att EU skulle bli något liknande USA. Det vill inte jag. Kan få frossbrytningar för mindre! Det där med gemensamma körkort etc låter oroväckande om det bleve verklighet. Vi ska inte frånhända oss mer än i dag, det får räcka.
Nu har vi redan fått olika domstolar som tydligen står över våra egna och är ingen bra början. Det är bra med samarbete, men vi får inte avhända oss det egna styret, vilket ingen svensk kan ha haft som mål med inträdet i EU.
Vi ska inte indela EU i ett a-och b-lag. Det vore verkligen olyckligt. Då är det bättre att de länder som inte vill samarbeta – inom vissa gränser – erbjöds i stället att hoppa av!
juli 9, 2008 kl 6:48 e m
Göran Hägglund gillar inte Sverigedemokraterna säger han på kvällstidningarna. Tyvärr så lär han nog få se dom i riksdagen efter nästa val och då undrar man ju hur hans mungipor ser ut. Den som lever då får väl se.
juli 9, 2008 kl 6:49 e m
soli01!
Vet du inte längre vad du har för bil?
juli 9, 2008 kl 6:51 e m
Alla partier har ju chansen att ta sig upp ur träsket, eller hur?
juli 9, 2008 kl 6:54 e m
Torsten
“Man kan nog lugnt påstå att hälften av alla andrahandsuppgifter är något förvrängda. Efter det så minskar sanningshalten i kvadrat i varje steg;-)
Det finns ju en “herre” uppe i Byske, som endast går på hörsägen;-))”
Ni två har länge hållit på med att jag uppförstorar hörsägen och skriver sagor. Om du då känner det som ett övertramp när jag påpekar att ni blånekar till det jag skrivit över ett år, som nu visar sig vara sant, då tycker jag att du uppförstorar din förnärmelse litegrann.
Men OK, jag ber om ursäkt. Det var ett övertramp att påpeka att det var sant, det ni anklagat mig för att överdriva.
juli 9, 2008 kl 7:10 e m
ollemunter – ska inte du ha semester nu?
Bilen bara glider fram och den har V-tecken.:-)…skulle vara rolig.
juli 9, 2008 kl 7:31 e m
soli01
Europa kommer aldrig att bli som USA, för vi har helt olika förutsättningar.
I Europa har vi sedan väldigt länge varit indelade i A- och B-lag.
Att säga att alla EU-länder var jämlika före EU bildades, men blev indelade i rika och fattiga länder pga EU, visar hur långt desinformationen tränger igenom i mindre länder.
Enighet ger styrka, ett jämlikare samhälle och bättre möjligheter för alla och det är därför EU är bra.
Jag är patriot och det är därför jag tror på EU.
En del tror att det bästa är att Jämtland blir självständigt, att Korsika blir oberoende och att Baskien stänger gränserna för omvärlden.
Men nationalstaternas tid är förbi.
Med Ryssland är Europas befolkning en miljard människor.
Detta skapar otroliga möjligheter och inget land bestående av 4 miljoner människor (Irland) kan stoppa vår gemensamma utveckling och integration.
Världen slutar inte vid Sveriges gränser, utan det är där den börjar.
juli 9, 2008 kl 7:53 e m
soli01!
Jag gjorde bara som Calle Bildt, tog med laptopen på semestern.
juli 9, 2008 kl 7:57 e m
Jag är lite förvånad att CB nu har kommenterat inrikespolitik 2 dgr i sträck.
Håller vi på att få en ny statsminister ?
juli 9, 2008 kl 8:06 e m
ohlundonline – ja, visst är det bra om vi här i Europa kan samarbete inom vissa områden. Är inte mot EU, men ett allt för mycket “småpetande” på många områden är intet som de ska syssla med. Detta med A-och B-lag finns givetvis inte inskrivet i EU, men visst finns det länder som p g a sin storlek bl a vill tillhöra eliten.:-)
Vi är ju ett litet land, men vi har en stor”plånbok” så vi skulle egentligen trots vår litenhet tillhöra A-lags-sidan.:-)
De länder som pytsar in mycket pengar – vilket vi onekligen gör – borde kanske också vara i framkanten.
Apropå Ryssland vore det ur många synpunkter bra om de i en framtid kunde bli mera knutna till EU. Ett medlemsskap är dock troligen inte nära förestående, som jag uppfattat det.
Ok, om patriotskapet det är inte fel att ha en åsikt, men själv tillhör jag de mera återhållsamma.
juli 9, 2008 kl 8:55 e m
soli01:
Du har helt rätt i att det varit för mycket “småpetande” inom EU. Ta bara snusdebatten exempelvis.
Det viktigaste är att alla barn får lika och bra utbildning och att alla får en bra sjukvård exempelvis.
Och när pappa skickar sin underåriga dotter till livsmedelsbutiken för att hämta en flaska Jack Daniel’s, skall det gå lika bra i Sverige som i Belgien.
EU skall inte omyndigförklara folk. Tvärtom.
Däremot måste arbetet med ett gemensamt språk – Latin – ett gemensamt försvar och en homogen lagstiftning fortsätta.
juli 9, 2008 kl 9:23 e m
ohlundonline – tänkte avsluta vårt lilla resonemang om EU, men du triggade mig att kommentera dina sista rader: Får verkligen hoppas att den “vilda” åsikten att vi som gemensamt språk skulle anamma “Latin” för där gick du över gränsen. Vi ska givetvis behålla vår språk intakt för vi är svenskar och talar som bekant detta språk. Engelska är i mitt tycke lämpligt att fylla ut med, men vi använder svenska även fortsättningsvis som i dag.
Vill någon använda Latin så inte mig emot, men…
En god natt!
juli 9, 2008 kl 10:02 e m
soli01:
Godnatt!
Svenska är ett kul språk och varje språk reflekterar respektive folks sinnesstämning.
Engelska är ett mycket praktiskt och brett språk, som är fantastiskt rikt.
När det exempelvis gäller manualer till utländska tekniska produkter, så är ett problem att de är 10 gånger dyrare på svenska än på engelska, eftersom upplagan är mindre, men framförallt att översättningarna ofta är mycket mer detaljerade och exakta på engelska.
Är det en “komplicerad” produkt vill jag inte ens ha en manual på svenska för jag vet att den i nio fall av tio är rent usel jämfört med en användarhandbok på engelska.
För att effektivt kommunicera med varandra, behöver vi ett gemensamt förstaspråk.
Jag finner att latinet är vackert, exakt och kanske mer magiskt än engelskan.
Vi får se vad som bäst motsvarar vår historia, vår kultur och efterfrågas mest.
Sov gott!
juli 10, 2008 kl 4:44 f m
“Och när pappa skickar sin underåriga dotter till livsmedelsbutiken för att hämta en flaska Jack Daniel’s, skall det gå lika bra i Sverige som i Belgien.”
Då vill jag nog omyndigförklara den pappan och butiken. Nästa gång hämtar hon en åt sigg själv eller åt några ännu yngre kompisar.
juli 10, 2008 kl 4:50 f m
Demokrati som vi ser det är tydligen inte vad folk
i hela världen önskar sig. Off topic men som bakgrund
till mina tidigare kontroversiella inlägg om Ryssland
där jag framfört den icke-PK åsikten att Ryssland är
“ett annat Europa” i mycket helt olikt de katolska
och protestantiska länderna väster om den ryska sfären.
Den kände författaren Montefiore kom till liknande
slutsatser i sin forskning inför böckerna om Stalin
liksom olika opinionsundersökningar i landet.
http://www.russiatoday.ru/news/news/27271
Vad gäller FRA verkar vi nu närma oss verkligheten när
den värsta hysterin blåst över. Professorn i underrättelsetjänst
Vilhelm Agrell har idag gjort ett uttalande som lägger olja på
vågorna. Sverige ÄR unikt – genom att offentligt diskutera
signalspaningen och lagstifta om den. I andra europeiska länder
är spaningen systemneutral och omtalas överhuvudtaget inte
eftersom verksamheten är kvalificerat hemlig.
juli 10, 2008 kl 4:51 f m
För att återgå till Carls åsikt om vad som är väsentligt. Det är inte väsentligt att bygga ett samhälle på spjutspetsar, ett sågtandat samhälle. Tvärtom, det strider mot den grundläggande principen för varför vi bygger samhälle. Med ert resonemang och ert agerande, kan vi lika gärna riva staten och leva i anarki, men det vill ni väl inte?
Girigbukarna, de feta svinen, brukar vilja ha en polismakt och försvarsmakt som skyddar dem och deras överflöd.
juli 10, 2008 kl 5:01 f m
tillägg:
Detta är vad professor Agrell sade i Sveriges Radio
- onekligen lite annorlunda än vad som trumpetats här
av många motståndare till svensk underrättelsetjänst.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2184064
Kachina,
Vi svenskar har vid en internationell jämförelse aldrig
haft det så bra som på Erlanders tid med det blandekonomiska
folkhemmet. I min krafts dagar till sjöss var bara amerikanskt
sjöfolk bättre betalt. Tyskar/danskar/norrmän stod i kö för
att få hyra i ett svenskt fartyg. Idag är vi bland de sämst betalda
europeerna. I köpkraftsligan låg vi då på tredje plats. Idag är vi
akterseglade av inte bara de flesta västeuropeiska länder utan
även av tex Singapore.
Vad gäller ämnet för denna debatt har jag inget att tillägga….
juli 10, 2008 kl 6:14 f m
spanaren – ja, det är som du säger har inget att tillägga här heller utan har hela tiden hävdat att vi måste för att inte hamna utanför med vår spaningsverksamhet använda de kanaler som är tillgängliga. Det är bara att titta på omvärlden.
Sverige är unikt på många sätt och nu pratar vi om något som i andra länder inte talas om på grund av dess hemliga karaktär. Jag ser inte att vi gör fel i och med att vi diskuterar detta, men vi kan inte fordra att t ex FRA avslöjar för andra länder och att även regeringen är i samma sits. Kontrollen av det hela måste också givetvis ha vattentäta skott.
juli 10, 2008 kl 6:33 f m
Vi hade det bra under Erlander, allt sämre under Palme och därefter. Men, det samhälle Alliansen strävar mot, spjutspetssamhället, det aggressiva samhället, är inget att eftertrakta.
Är livet en tävling där vinnaren inte får vara med vid prisutdelningen?
Det tävlingsinriktade samhället leder till det aggressiva samhälle USA precis nu visar upp.
Jag tror inte vi är här för att tävla, mer för att samarbeta. Men, efter 1986, när sossarna under borgarnas ivriga applåder införde Thatcherismen, blev din arbetskamrat din värsta konkurrent. Det går åt en dj-a massa energi, bara till att hålla ryggen fri. Så mycket att det inverkar menligt på prestationen.
juli 10, 2008 kl 6:52 f m
Kachina,
Du kan inte ha mer fel i det Du påstår. Du har tydligen inte sett vad på pågått i svensk industri de senaste 25 åren.
Tidigare var det en tävlan. En tävlan mot klockan och det man presterade.
Det fanns tidsstudieman som mätte tider och kontrollanter som synade det Du gjorde.
Det hela var pacificerande för arbetaren. Och han kände ingen tillfredsställelse efter dagen arbete.
Vad som hänt är att nu anställer man inte bara kroppen utan även huvudet.
Tid-studiemän och ackordsarbete är i stort sett borta. Varje anställd skall själv kunna avgöra kvalitén på det han tillverkar. På det sättet finner han en oändligt större tillfredsställelse.
Alltså, Ditt inlägg 6:33 är helt främmande för en som i hela sitt liv verkat inom svensk industri.
juli 10, 2008 kl 7:01 f m
Bildt: Bra skrivet! Socialisterna klättrar på massans rygg… Nä, det var inte rätt: dom använder ryggarna till att springa på! Och lurar folk att det finns Rättvisa! Den finns i alla fall inte i naturen. Där är det andra lagar som gäller.
Vi människor är djur och vi kan inte stöpa om oss hur mycket som helst. Marx och Lening skapade en ideologi för att lura massan på det att dom plus et consortes kunde sko sig själva.
Politik i all ära – men inte är det vänster och höger som fört mänskligheten (minus dom senaste 200 åren) framåt
Sens moral: Alla kan inte ha det lika bra!
juli 10, 2008 kl 7:08 f m
Soli01
De som motsätter sig att FRA avlyssnar trafiken där
den idag finns – i kabelnäten kanske även kan tänka
sig en radikal miljövänlig omvandling av den framtida
armen: Kavalleriet beväpnat med sabel och lans blir
de enda “förband” som organiseras. Då får man inga
miljöskadliga utsläpp från motorfordon och inga skador
i terrängen från verkan av handeldvapen och artilleri.
Varför inte om vi vad gäller FRA kan leva i det förgångna
med handmorsetelegrafering per kortvågsradio?
Torsten,
Kachina har rätt vad gäller löntagarnas situation både
till lands och sjöss. Kollektivavtal med ålderstillägg
gällde där det inte togs hänsyn till den enskilde arbetarens
prestation utan bara tjänstetiden vid lönesättningen.
För arbetsgivarna är naturligtvis det nuvarande systemet
att föredra det begriper även jag….
juli 10, 2008 kl 7:12 f m
ohlund: Du gnölar om ditt latin. Jag har inget emot latin – har en hel bok om det språket som jag läser i vid sängdags iibland.
Men du tycks helt ha missförstårr det här med modersmål. Jag umgås med små barn igen – mina barnbarn – och noterar hur språket växer fram. Modersmål är ett fint mål. Det finaste som finns!
Ska vi ha en global värld med ett enda språk! Glöm det! Människan är inte skapad så – hon har levt i små flockar där språket vuxit fram och fått sin särart. Över hela världen!
Det här med att vi haft ett enda språk som Bibeln fabulerar om är ju en stor fet fucking saga för att ge krigarguden Herren Sebaot makt och kraft. Fy för den höge farao! Vilken dupeing av den stackars massan som springer omkring som små vilsna myror i den globala värld som nu skapas.
Och du ohlund: Kom inte dragande med en massa bibelcitat igen – för det biter inte på mig och den här diskussionen. Och sådant leder igenstans. Tänk nyt, tänk fritt, släng dina bojor som du frivilligt snärjt in dina fötter i!
juli 10, 2008 kl 7:12 f m
Kachina – vad är det för aggresivt samhälle du pratar om. Vi har det relativt bra här i Sverige. Jag känner inte igen mig även om det blivit mycket stressigare . Vi ska ha så mycket numera. Förut nöjde sig folk med med mycket mindre. Det fanns inte pengar , knappt till mat. Jag har varit med så länge så jag vet hur detta samhälle har vuxit fram. Erlander var en bra tid, håller med om detta och att vi hade det bättre här än omvärlden genom att vi sluppit kriget bl a -inte så oväsentligt.
Du har en dj…förmåga att svartmåla och får betrktas som oslagbar i detta gebit.:-)
Tävla det gör vi med oss själva och då kan resultatet faktiskt bli bra. Sätta mål här i livet och fullfölja sina ambitioner. Vi får inte bli en samlig “hösäckar” det ger inget för både den enskilde och samhället. Måste påpeka det gäller oss som har haft förmånen att ha hälsan. Vi får ställa upp för de som inte har den förmånen att kunna arbeta och det är vad vi numera gör också.
juli 10, 2008 kl 7:13 f m
DUPERING ska det stå…
juli 10, 2008 kl 7:18 f m
När jag ändå är på G kan jag inte sluta undra över varför Palme är så bortglömd? Vad har han gjort som inte tål ljuset?
För något måste det väl vara när hans byst välts i foajeer o s v och han inte hyllas efter den storhet som hela tiden åberopas. Bilden är med andra ord inte kongruent!
Det verkar ju till och med som om sossarna skäms! Varför läggs locket på? Jag tycker synd om hans barn – men ställer ändå frågan…
juli 10, 2008 kl 7:19 f m
spanaren,
Jag har läst många kloka och lärorika inlägg från Dig om bland annat FRA.
Men svensk arbetsmarknad är något annat.
Ålderstillägg tillämpades på tjänstemannasidan.
Nu arbetar man med att ta bort rena prestationsbetingade löner. Den enskilde arbetaren får använda, inte bara armar och ben, utan även huvudet.
Därför känner han en större tillfredsställelse när han går hem efter arbetstidens slut.
juli 10, 2008 kl 7:27 f m
spanaren – apropå telegrafi är det ett förnämligt sätt att skicka meddelanden på och är något jag sysslat med under många år. Den spaningsverksamhet som förekom tidigare gick mycket på detta trafiksätt. Har nära bekanta som faktiskt sysslade med detta. Nu är det i dagens läge med all utvecklad teknik gammelmodigt och har säkert liten eller ingen betydelse, då utvecklingen förflyttats från etervågorna till kabeln.
Det är ju detta hela saken gäller – VI MÅSTE FÖLJA UTVECKLINGEN – inget märkvärdigt egentligen.
juli 10, 2008 kl 7:30 f m
Torsten – du mår gott varje dag då!:-)
juli 10, 2008 kl 7:33 f m
Ja soli,
Man skall vara go mot sig så länge man har sig:-))
juli 10, 2008 kl 7:38 f m
“Kachina – vad är det för aggresivt samhälle du pratar om. Vi har det relativt bra här i Sverige. Jag känner inte igen mig även om det blivit mycket stressigare .”
Vet du, soli01, att det fanns tyskar boende i Tyskland som aldrig hörde ett skott, under hela världskriget. Kig och aggression pågår inte på alla ställen samtidigt och på en del ställen aldrig.
Du kanske inte jobbar på en arbetsplats som är en “psykisk krigsskådeplats”, du bor ine i kvarteren där gängkrigen och avrättningarna pågår, men allt detta är ett uttryck för att aggressionen ökat i samhället och USA uttrycker mycket tydligt hur aggressionen ökat i världen.
Helena
Du är en människa i en djurkropp. Om du vill vara mer djur än människa, är upp till dig.
Det skall finnas skillnader, sade er husgud Schumpeter. Han sade även att skillnaderna inte får bli för stora, men då var det ingen som lyssnade för de hade tydligen börjat tävlingen. Samma gäller nutidens adepter/troende, de läser till och med orden skillnader, sedan ger de sig ut i tävlingen utan att läsa fortsättningen.
Jaha, Helena. Du tycker att det är bättre att vara djur än människa. Tja, vad skall man säga,….
juli 10, 2008 kl 7:46 f m
Kachina – du måtte älska USA.:-)
juli 10, 2008 kl 7:48 f m
Torsten – du kan ju vara riktigt rolig.:-)(7:33)
juli 10, 2008 kl 7:55 f m
Torsten,
Min arbetslivserfarenhet innan jag pga teknikens
utveckling tvingades iland och blev tjänsteman
i staten, första tre åren på UD, är i handelsflottan varför
jag kanske är “ute på femton famnar”….
Släpper ämnet till de “landkrabbor” som är mer insatta i detta….
Solo01,
Även jag har en viss erfarenhet vad gäller radiokommunikation
inte bara som radioamatör. Tillåt mig upprepa något jag skrev
om tidigare och som kanske har en viss relevans på FRA:s
verksamhet även idag. ALL trafik går inte i kabel.
Ryska TV (CH1) visade ett reportage från ombord ett modernt
ryskt strategiskt bombplan (TU-160.USAF motsvarighet B1B).
Förbindelsen med hemmabasen på andra sidan haven sköttes
av en radiosignalist per handmorse. Vad tror du som radioamatör?
Ryssarna ligger femtio år efter oss i Väst ELLER att traditionellt
radiosamband övas för användning vid utbrottet av WW3 plus
tio minuter när alla kommunikationssatelliter bländats/skjutits ner?
Jag tolkar CB ämnesval “Vad är viktigt” i vidaste mening -
någon som har några invändningar?
juli 10, 2008 kl 7:57 f m
soli,
Det var en kompis som sa så i ungdomsåren.
Ja, jag har försökt leva efter det sedan:)
Jag tycker att fler skulle leva efter det “ordspråket”.
Även Kachina;-))
juli 10, 2008 kl 7:59 f m
Helena
Palme hade, som vi alla andra, både goda och dåliga sidor, men han var motsägelsefull. Var i ena ögonblicket stenhård, “huggormars avföda” för at i nästa stund vara undfallande. Den obetalda hemmafrun fick allt gömma sig bakom fördragna gardiner, för barnen skulle fostras av staten. För mig var måttet rågat när jag var tvungen att söka bygglov för att måla om mitt hus, och bygggnadsnämnden skulle bestämma färgen i ett sammanträde.
Hangjorde mycket bra, Palme, men samtidigt smög han in oss under björnfällen. Mellan 19080-86 var samarbetet med Sovjet intensivt, något som många upplevde som ett dubbelspel. Vi hade många projekt i Polen och Afrika tillsammans med Comecon.
Han var kontroversiell och skrädde orden lika lite som jag. Det ekar än, grälet på Rosenbad mellan Palme och dåvarande utrikesminister George HW Bush, sex månader före han blev mördad. Grälet orsakade troligtvis av att Palme fått upp ögonen för CIA/Bofors och Irangateaffären.
För övrigt tror jag att Leopold-report är det mest sannolika.
juli 10, 2008 kl 8:04 f m
Ja, inte för att jag älskar ett land, men jag skulle hellre bo i USA än i Ryssland. Ännu hellre om de bytte ledare med varandra. Jag hatar inte landet för att jag kritiserar deras ledare och jag älskar inte heller Ryssland även om Putin/Medvedev så sakteliga stiger i aktning.
Det borde varje PR-man se med öppna ögon, att det är Putin/Medvedev som plockar poäng i världen, inte Bush.
juli 10, 2008 kl 8:13 f m
spanare – jag är något förvånad att de tillämpar denna metod fortfarande, men det är egentligen ett bra sätt att snabbt överföra info.Risken att upptäckas är dock stor och att tolka krypterad text torde inte vara det svåraste, men det finns andra sätt att göra den svårtolkad, som bekant. Det gäller ju att arbeta snabbt vid sådana tillfällen och har även i dag tydligen inte spelat ut sin roll!
Ljuv musik för en amatör är det!:-)
juli 10, 2008 kl 8:20 f m
Kachina – kan du närmare förklara varför Putin/Medvedev plockar poäng?
Medvedev har han hunnit sagt något som plockar poäng? Verkar vara en lugn och trevlig man.
juli 10, 2008 kl 8:26 f m
soli01,
Jag vet att de ryska strategiska bombplanen har andra
kommunikationsmedel som huvudnät men behåller den
traditionella morsetelegraferingen som reservnät.
Vad har VI som reservnät när satelliterna slagits ut och
maskinradion störts ut i telekrigföringen?
På tal om amatörradio – körde en del på SK5FA när jag
arbetade på UD – vi har kanske har haft QSO.
Svårtolkat är “one pad” kryptering men lätt att överföra
med handmorse…..
Vi skall kanske återgå till svensk inrikespolitik.
juli 10, 2008 kl 9:17 f m
“Verkar vara en lugn och trevlig man.”
Det är det som är poängen. Trevlig och tyst, medan Bush gapar, skriker och hotar. Allmänt stressigt tonfall i den amerikanska adminisrationen. Lite som tuggummituggande hockeyspelare på 60-talet.
juli 10, 2008 kl 9:38 f m
“Då vill jag nog omyndigförklara den pappan och butiken. Nästa gång hämtar hon åt sig själv eller åt några ännu yngre kompisar.”
Det handlar om uppfostran, mentalitet och samhället. Vad då, jag köpte öl och whisky åt släktingar när jag var stor nog att gå och köpa i en butik, men drack aldrig någon gång (inte ens nu i vuxen ålder). Min far såg till att jag inte gjorde.
I Spanien är också fritt att köpa sprit, men det är klart med nuvarande mentaliteten i Sverige angående drickandet har du rätt i det du påstår.
Att festa med sprit har blivit en “spannande” livsstil bland ungdomarna.
juli 10, 2008 kl 9:42 f m
Kachina – Bush kanske kan få igång anedralinproduktionen – alltid något.:-)
juli 10, 2008 kl 9:43 f m
spanaren – det tror jag heller inte är nedlagt här, men kanske dumt att fråga.:-)
juli 10, 2008 kl 10:03 f m
Med anledning av den utdragna debatten om FRA och dess inverkningar är det intressant att betrakta att USA kongress nyligen godkänt Bush´s omtvistade avlyssningslag. Senaten röstade genom lagen med 69 röster mot 28.
Denna lag ger utökade möjligheter att avlyssna personer i utlandet utan rättslig prövning. Hmm..intressant. Den ger också amnesti åt telebolag som lämnat ifrån sig data till NSA, vilket gör dessa immuna mot stämningar från privatpersoner.
Lagen kommer enligt Bush att hjälpa amerikanska underrättelsespecialister “att bli varse fiendens planer för nya attacker”…..:) Kanon, men innefattar det även avlyssning internt…….???
Källa dagens DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=803122
juli 10, 2008 kl 10:16 f m
Tack solsburyhill för länken.
Man kan undra om Sverige och USA har blivit tvillingssjälar (tvillingsländer).
Det är en dålig omen.
juli 10, 2008 kl 10:17 f m
“Mekanisk utjämning” är egentligen en ordkombination som klingar falskt! Vidga människor frihet är ett mål som inte får rubbas.
Vidare detta “att värna demokratin och det öppna samhället” är något vi ska fortsätta med.
Känns tryggt att vi här i Sverige har denna målsättning oberoende av regering.
juli 10, 2008 kl 10:33 f m
Kachina:
Jag tror att det är viktigt att vi avmystifierar alkoholen och det så tidigt i livet som möjligt.
Detta har dock mycket med seder att göra. Här är det aldrig någon som skålar utan man dricker när man är törstig, käkat jordnötter eller dylikt.
Helena Palena:
Jag håller med dig om att modersmålet är fantastiskt. Det är därför jag inte vill missunna alla samma fina upplevelse.
Dock förstår jag inte riktigt ditt burspråk. :-)
Du tycker djur är bättre än människor och visst människan är väl endast ett bättre djur, fastän det utrotar sin egen art, till skillnad från de riktiga djuren.
Och som Guds avbild bör vi ju eftersträva det som är civiliserat.
Där ser jag prästerskapets nya roll i framtiden; fältprästernas uppgifter är att kontrollera att krigets lagar efterlevs, att vi delar med oss till det allmännas bästa och att erövringen av universum fortskrider enligt plan.
Det är med religionen som med alkoholen:
när prästerna börjar prata om reglerade krig och imperialism då får vi fred och när livsmedelsbutikerna säljer alkohol utan att bry sig om åldersgränser då blir folket nyktrare.
Det handlar om att lära folk att ta ett personligt ansvar.
juli 10, 2008 kl 12:25 e m
Hej,
Sahlin pratade om att riva upp fra-lagen. Tycker du inte att social demokraterna lyrade er med FRA lagen och moderaterna kommer att förlura många röster på grund av så dålig hantering av en så viktig lag som rör oss alla!
juli 10, 2008 kl 12:41 e m
På tal om utjämning,
var det inte utjämning den sk sociala ingenjörskonsten på 30-40 talet skulle åtstadkomma (med bla makarna Myrdal). Skall man utjämna så måste man ta bort det som avviker och sticker ut! Gjordes det inte med bla lobotomering, sterilisering och institutilisering?
juli 10, 2008 kl 2:32 e m
actaestfabula
det var inte politiker som var pappor eller mammor till lobotomering, sterilisering och institutionalisering – det var 30-talets s.k. experter – läkare och dåtidens forskare som svärmade för/var starkt påverkade av dåtidens numera ansedda helt ovetenskapliga “rasbiologer” och Hitlers galenskaper och som till råga på detta hade sina megafoner parkerade i universitetsvärlden
i SAP´s partiprogram framhålls sedan länge ALLA MÄNNISKORS LIKA VÄRDE – och det är det enda svenska partiprogram som har denna skrivning
juli 10, 2008 kl 3:06 e m
helenapalena
du påstår med emfas att alla inte kan ha det lika bra
frågan är väl vilka klyftor som är acceptabla och vilken målsättning vi ska ha?
att ge 75% av de faktiska skattelättnaderna till de redan rika?
att jaga de som medvetet eller av misstag fått ut för mycket på sina socialförsäkringar eller jaga det allt ökande antal skatteflyktingar som skriver sina svenska företag på utländsk adress?
och hur kommer det sig att de senare ökat lavinartat i antal efter alliansens tillträde? – därför att dessa skatteflyktingar naturligtvis visste att alliansen inte tänkte satsa en krona på att hejda dem – trots att SAP redan för länge sedan tagit fram siffror som visade var det det stora tappet av skattekronor fanns…
inte är matematik Reinfeldts starka sida
juli 10, 2008 kl 3:55 e m
hillary2 – om man kollar”Sänkt skatt på förvärvsinkomster bör du läsa “proppen” om detta . Går att kolla Google.
Det är skiktgränser som gör att den som tjänar till en viss lägre summa får mest. Där gäller då inga 75% till höginkomsttagarna där. När det gäller annan förmögenhet har jag inte kollat din skrivning.
Detta är en mycket bra fördelning när det gäller FÖRVÄRVSINKOMSTER.
juli 10, 2008 kl 7:02 e m
Kan inte annat än att hålla med Mona Sahlin. Vi klarar inte av en mandatperiod till med detta styre. USCH. Fattigsverige och sjuka som ska jobba
juli 10, 2008 kl 9:43 e m
[...] Samtidigt poängterar utrikesminister Carl Bildt att hotet främst kommer från vänster. [...]