Så har då ordförandeskapet i Europeiska Unionen passerat från Slovenien till Frankrike.
Och självfallet har detta medfört en ny websida med information om vad som händer och sker.
Samtidigt som Frankrike välkomnas finns det all anledning att tacka Slovenien för dess insatser under sina sex månader.
Det var det första “nya” medlemslandet som hade ordförandeskapet, och därtill ett av de allra minsta inom unionen. Att det innebar en mycket betydande kraftansträngning säger sig självt.
Men man lyckades med viktiga delar av sina prioriteringar.
Att Balkan-politiken var central var ganska självklart.
Efter beslutet om Kosovo i februari var det ytterligt viktigt att bidraga till att förhindra att Serbien gick alldeles över styr.
Beslutet om SAA-avtalet med Serbien i slutet på april – som föregicks av mycket hårt arbete av ordförandeskapet – vred valsegern ur händerna på ultranationalisterna i det serbiska valet i början av maj.
Och därtill lades diplomati av betydelse för den regeringsbildning som nu pågår i Belgrad.
Allt detta kunde ha gått mycket annorlunda – och blivit mycket illa.
Så vi lyfter på hatten för Slovenien och utrikesminister Dimitrij Rupel.
juli 3, 2008 kl 2:50 e m
jasså – du tyckte det var en god kraftansträngning av Cotman från Slovenien att föreslå 65 timmars lagstadgad arbetsvecka?
juli 3, 2008 kl 3:58 e m
angående rubriken – “vi” gratulerar Slovenien
det är fortfarande bara konungen som får kalla sig “vi” i Sverige ;-)
juli 3, 2008 kl 6:44 e m
Jag önskar och tycker att på nästa stora möte inom EU skulle man kanske ta upp kostnaderna för hela denna flyttcirkus. Tänk vad pengar det skulle generera till viktigare saker än att köra omkring papper, möbler och personer till olika länder. Rättvisetanken är nog bra, men den sandlådenivån borde varit passerad, när så höga dignitärer ska samlas. De borde kunna förstå att man når samma resultat var man än träffas.
juli 3, 2008 kl 6:59 e m
syster yster
det märkliga är att när EU-minister Malmström var EU-delegat tog hon fram en protestlista mot flytten till Strasbourg
minns ej hur många namn som skulle samlas in – kanske var det 1 000 000
listan cirkulerade i flera år men hade inte nått målet
den dag Malmström blev EU-minister och verkligen skulle kunnat driva opinion för sin sak
EU-minister Malmström har dock inte yttrat ett ord i tal eller skrift i frågan!!!
är det Bildt som har tystat henne??
juli 3, 2008 kl 7:03 e m
[...] mig i så fall gärna. Säg mig Carl och Fredrik försöker ni utöva tyst diplomati med Mr Mugabe? Carl Bildts berömda så kallade blogg för att citera Morgan Johansson i KU pratar om ditt och datt som att Frankrike nu är EU [...]
juli 3, 2008 kl 9:04 e m
Bara ros? Inget ris? Varför nämns inget om att Sloveniens utrikesminister Dimitrij Rupel rent allmänt anses vara en pajas och att han regelbundet ställer till det med klumpiga uttalanden – både på utrikes- och inrikesplanet. Visst, Slovenien höll i ordförandeklubban men vi ska väl inte se helt okritiskt på detta ordförandeskap. Slovenien lyckades inte uppnå speciellt mycket – vissa skulle säga inget – och dessutom använde de ordförandeskapet för att tjäna sina egna nationella intressen. De tvingade t.ex. hela Unionen att backa upp dem i kravet om att stoppa grannlandet Kroatien från att utlysa en fiskezon för att skydda det ekologiska systemet och total utfiskning av Adriatiska havet. Allt detta för att det råder en territorial diskussion länderna emellan där Slovenien gör anspråk på främmande mark. Nä, en svag tvåa för Slovenien. Sen kan Bildt fjäska bäst han vill.
juli 3, 2008 kl 9:06 e m
tykcte just att det var länge sedan carl bildt trackaserat serberna.
juli 4, 2008 kl 7:40 f m
Georgian forces have shelled towns in the breakaway province of South Ossetia, killing three people, separatist officials say.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7489199.stm
Vem är offer och vem är angripare?
juli 4, 2008 kl 7:41 f m
… och f.ö. anser jag att FRA-lagen bör förstöras
juli 4, 2008 kl 11:08 f m
chiros
Jag tycker att det är självklart att det är osetier som är offer.
Georgien vägrar att skriva non-aggression-avtal,
dvs de garanterar inte säkerheten för befolkningen av Södra Ossetien och Abchazien och nu går Georgiens spec.styrkor ( tränade av amerikansk SWAT i mer än 1 år!) öppet i attack mot civil befolkningen.
juli 4, 2008 kl 12:28 e m
severovostok
det är jag enig med men landets utrikesminister delar inte vår uppfattning.
Måhända är det något av FRAs informationsfilter som behöver uppgraderas.
F.ö. anser jag att FRA lagen bör förstöras
juli 4, 2008 kl 12:32 e m
severovostok:
Jag håller med dig. Det är omöjligt att förstå varför inte Ryssland införliver Georgien med Ryssland.
Det skulle innebära en bättre och säkrare värld för alla.
Det är bra att de baltiska staterna blev fria och Finland borde återfå Karelen och Tyskland borde få tillbaka Königsberg eller Kaliningrad, men de övriga forna Sovjetrepublikerna hör definitivt hemma i Ryssland.
juli 4, 2008 kl 2:15 e m
ohlund: Svarar här om Gud som vi diskuterar på Fri med Fra 2 – där är det 556 kommentarer.
Du skriver att kvinnan har hög status inom kristendomen för hon födde ju Jesus – hon födde Gud! Jaha – och varför fick hon göra det helt plötsligt?
Jo – man bestämde helt enkelt på ett kyrkomöte 325 e Kr att Maria skulle få kliva in på scenen. Tidigare har man ju dyrkat kvinnorna och födandet och förstod att man inte kunde ha en ny religion helt utan kvinnor. Därför fick Maria träda fram. Sens moral: När det gäller religion kan man spåna och ändra som man vill! Så att det passar maktens galoscher…
För att knyta an till detta inlägg undrar jag fortfarande hur stort EU ska bli? Får Ryssland vara med?
juli 4, 2008 kl 3:00 e m
Helena: Ryssland får inte vara med. Inte heller Serbien, Kroatien eller något annat av Balkanländerna. Inga fler länder kommer med om inte Irland ändrar sig om Lissabonfördraget. Det har Sarkozy sagt vid flera tillfällen. Visserligen sade han det för att sätta press på Irland, men hans press har fått motsatt effekt, motståndet mot Lissabonfördraget har i stället ökat. Inte bara på Irland utan även i Polen, Tjeckien och ja, över hela Europa. Jag förstår dem. Det är inte svårt att känna motstånd mot ett EU som ter sig allt mer fascistiskt, mindre demokratiskt och övervakar sina invånare allt mer för var dag som går.
juli 4, 2008 kl 3:04 e m
Helena Palena:
Självfallet skall Ryssland vara med i EU.
Genom alla tider har Ryssland varit en försvarssköld för Europa.
När det gäller EUs storlek ser jag inga begränsningar på sikt.
Att Maria är Guds Moder framgår, oberoende av kyrkomöten, av både det Gamla och det Nya Testamentet:
En jungfru skulle bli havande och föda “den mäktige Guden”, se bl a Jesaja 9:6.
juli 4, 2008 kl 3:10 e m
VA!!!!
Har Gud en mamma? Det har jag aldrig vetat. Vem är pappan?
I övrigt är det så att Frälsaren föds genom friktionen mellan Fiskarna och Jungfrun. Det är inte en biologisk process, utan ett andligt/mentalt resultat. Jesus var troligen vuxen, hade fru och vuxna barn, när Kristus föddes i honom.
juli 4, 2008 kl 3:23 e m
Helena,
Ryssland har inte en tanke på att ansluta sig till EU.
Ryssland anser sig vara det tredje Rom Bysans arvtagare
- ett annat Europa. Järnridån lades år 1054 och
ligger kvar än idag på samma ställe bla genom Ukraina
och är idag även en hjärnridå.
ohlundonline,
Hur tolkar du Gog och Magog – Hes. 38 och 39 och Upp. 20:8?
Pravoslavac,
Vad var priset för SPS?
juli 4, 2008 kl 3:53 e m
spanaren: Ja du, det där med SPS var sannerligen en tråkig historia. Förmodligen fick de en rad morötter, men jag förstår inte hur de kan gå emot sina egna värderingar så till den milda grad. Den här regeringsbildningen känns enormt fragil. Jag tror inte den kommer hålla länge. Nikolic och Kostunica har sagt att de respekterar väljarnas beslut och noterar sveket från SPS. Nu förbereder de sig för en tid i opposition där de kommer kämpa hårdare än någonsin för Serbiens territoriella integritet.
Problemet är att om Serbien tvingas till ännu ett nyval och Nikolic med vänner vinner valet så hinner Kosovo under tiden transformera sig allt mer till något som kan liknas vid en stat. Chansen att stoppa detta finns nu, man kan inte vänta för evigt med att agera, snart kan det vara för sent. Jag litar inte en sekund på att Tadic med (så kallade) vänner kommer förhindra detta. Endast Nikolic och Kostunica har den rätta viljan att vända utvecklingen.
juli 4, 2008 kl 4:32 e m
ohlund: Du glider snyggt över mina propåer om en annan sanning än den gängse. En sanning som vi inte fick läsa ett skit om i skolan!
Klart att en jungfru skulle föda en konung! Vem skulle annars göra det! En turk i jalla-bralla?
För övrigt betyder en konung en konas unge!
Gå 75 000 år tillbaka i tiden och titta på gudomshistorien. Det har jag gjort. Jag är diplomerad i ämnet. Då får man ett annat perspektiv än dom 4 000 år som Bibeln innehåller.
Jasså – en del tycker Ryssland ska vara med i EU och en annan säger att det ska dom inte? Jag ska fråga Putin när jag träffar honom vad han tycker?
Får Israel vara med i EU?
juli 4, 2008 kl 5:35 e m
ohlundonline
Jag tror inte att Ryssland behöver några nya republiker.
Det som Ryssland verkligen behöver är säkerheten för människor (i Ryssland och grannländerna) och landets gränser (dvs inga fler NATO baser i närheten).
Som spanaren sagt så har Ryssland inte en tanke på att ansluta sig till EU.
De vill skapa sin egen värld, med bra ekonomi, demokrati o respekten från och till andra länder i världen.
Södra Ossetien och Abhazien är självständiga sedan de varit i krig mot Georgiens arme. De fick ingen hjälp av Ryssland som då hade många egna problem, men nu är det så att många abhazier och syd ossetier har ryska pass, därför vill Ryssland att Georgien skriver under non-aggression-avtal, så att inga ryska medborgare dödas.
juli 4, 2008 kl 5:48 e m
Spanaren
Ryssland har insett att dom inom få år kommer att vara Europas störst enskilda ekonomi och att deras kund kommer att heta EU. Varför göra EUs problem till sina egna? Bättre att följa Norges väg – vilket kanske även vi borde göra.
juli 4, 2008 kl 5:59 e m
… f.ö. anser jag att FRA lagen bör förstöras
juli 4, 2008 kl 6:00 e m
Georgien har 2 000 “rådgivare” från USA
Bildt har träffat den enligt mina värderingar galne Saakasjvili flera gånger
vad gör Sverige för att hålla denne “expansive galning” och USA´s rådgivare tillbaka?
juli 4, 2008 kl 6:02 e m
chiros
instämmer som vanligt och det gör Bodström i gårdagens Expressen också!
juli 4, 2008 kl 6:22 e m
chiros/Hillary2
Ryssland kommer inte bara att ha Europas starkaste
ekonomi utan även när den pågående militära
upprustningen är genomförd den utan jämförelse
starkaste krigsmakten i Europa.
Naturligtvis önskar Ryssland inte ha några problem med sina bästa
kunder inom EU väster om Polen. Vad gäller fd Sovjetunionens
område återtar troligen Ryssland sin traditionella intressesfär
vilket INTE behöver innebära militära förvecklingar om inte
Ryssland provoceras av USA och dess vasaller i Tblisi/Kiev.
De europeiska större makterna Tyskland/Frankrike/Italien vill
inte heller de ha problem med leverantören av den viktiga energin.
Vad gäller Ukraina finns ett massivt folkligt motstånd utom bland
“östpolackerna” mot en anslutning till NATO och den nuvarande
regimen sitter synnerligen löst efter att inte längre ha majoritet
i parlamentet.
Det idag största problemet är Bush lydregering i Tblisi som
verkar att med berått mod initiera en utveckling mot krig i
Kaukasus – efter försäkringar från USA om en utveckling
som i Vietnam när man provocerat fram ett “Tonkinbukten” till lands?
Varför Sveriges utrikesminister i alla avseenden ansluter till
regimerna i Kiev och Tblisi och går i Bush ledband är för mig
fullständigt obegripligt – om det inte är en del av priset för
“livlinan” som är viktigare än någonsin då vi nu saknar egen
militär förmåga.
PS.
Abchasien var ryskt även i TsarRyssland och avstyckades av
georgiern Stalin 1931 till sovjetrepubliken Georgien på samma
sätt som ukrainaren Chrustjov avstyckade det ryska Krim till
Ukraina på 1950-talet. Varför skall dessa konstlade gränser
gälla för evigt medan Kosovo som aldrig varit något annat
än en provins i Serbien skall avstyckas med våld?
juli 4, 2008 kl 6:30 e m
Spanaren
“Varför Sveriges utrikesminister i alla avseenden ansluter till
regimerna i Kiev och Tblisi och går i Bush ledband är för mig
fullständigt obegripligt – om det inte är en del av priset för
“livlinan” som är viktigare än någonsin då vi nu saknar egen
militär förmåga.”
Samma fråga har jag ställt mig själv otaliga gånger, och kommit fram till, mest sannolika, orsak som du. Beroendet av USA orsakas av ett splittrat Europa. Vi talar med en tunga klyvd i 27 delar, så vilken makt finns bakom orden och vem bryr sig om att lyssna?
Ett enat Europa kan tygla vilddjuret, så låt oss hoppas att EU:s utrikespolitik löser sig under hösten, istället för att köra reprisen av första världskriget till hösten.
juli 4, 2008 kl 6:33 e m
Kachina:
Jesus är Guds Son. Kristus avlades alltså av den Helige Ande.
Utan jungfrufödseln vore inte Jesus Guds Son.
Att Jesus på Latin kan härledas av Esau, beror på att Esau var den äldste av de båda tvillingbröderna som fick Isaks välsignelse, Jakob-Israel var den andre.
Spanaren:
Gog är Persiens ledare, se Daniel 10:20, och Magog representerar Turkiet, jämför med 1 Mosebok 10:2.
Helena Palena:
Om du går tillbaka till allra första början finner du Jesus, se Johannesevangeliet 1:1 – 3.
Israel kommer inte bara att vara med i EU utan kommer också att spirituellt leda EU, se 5 Mosebok 28:13. För en del kommer dock detta att bli för mycket, se Uppenbarelseboken 20:8 – 9.
Israel kommer att fylla hela jorden genom Jesus, se Daniel 2:35 och Lukasevangeliet 1:32 – 33.
Tzipi Livni är kvinnan som är iklädd solen i Uppenbarelseboken 12:1, som beskriver framsidan av Israels 1 Euromynt, där hon har månen under fötterna, efter Israels seger över Iran, motsvarande grekernas tetradrachma på grekernas 1 Euromynt, som likaledes har månen nedtill, som symbol för Greklands seger över Persien vid slaget vid Salamis 480 f Kr.
Severovostok:
Det är sant att Ryssland ofta vill gå sin egen väg, men här kommer man dock i slutändan att föredra att vara med på segerns väg.
juli 4, 2008 kl 6:40 e m
ohlundonline
tack för ett gott skratt!
Tzipi Livni….
är du avundsjuk på att Israel kallar sig det utvalda folket och på varje sätt måste få fram att även du är israelit?
att tolka dagens händelser via Bibeln är säkert tryggt för dig men vem mer än du använder dessa tolkningar? finns det politiker som tror sig veta vad som komma skall?
juli 4, 2008 kl 7:02 e m
Spanaren
intressant det d skriver; återkommer efter middag :-)
juli 4, 2008 kl 7:04 e m
hillary2:
Tack för att du tycker att jag är rolig när jag är allvarlig.
Hmm, undrar om du tycker att jag är rolig när jag försöker vara skojig?
Israel är det utvalda folket, det bevisar Jesus och apostlarna.
Nejdå, jag är inte avundsjuk, och du har rätt i att de flesta förmodligen antingen förkastar eller struntar i mina tolkningar.
Dock känns det skönt att inte vara någon dussinmänniska. :-)
Jag tror inte många politiker vill veta hur framtiden blir. Men kanske lyckas jag påverka någon!?
juli 4, 2008 kl 7:19 e m
spanaren
upptäckte just att du adresserat mig
jag anser det märkligt att Bildt besökt Saakasjvili flera gånger och rapporterat mycket som en amerikan om Georgien. Klart är väl att ovannämnda hr S. vill ha tillbaka Sydossetien och Abchazien till varje pris. Ovannämnde herre är dessutom ingen duvunge och i Georgien har man ropat att vargen kommer länge för att få militär hjälp att återta “sina” förlorade områden istället för att satsa på att bygga upp det civila Georgien
Minst 2 000 amerikanska “rådgivare” befinner sig nu i landet för att bistå hr S. Detta är absurdt.
I ociviliserade samhällen får tydligen den politiskt förtroende som gapar högst och USA är aldrig långt borta från att stödja vem som än gagnar USA´s egna intressen
att Bildt dessutom syns göra det är illavarslande
juli 4, 2008 kl 7:29 e m
Spanaren,
hur kommer det att gå till när Ryssland tar över Ukraina, Georgien, Moldavien, Uzbekistan, Turkmenistan mfl grannar? Blir det med militära medel? Kommer dessa länder att annekteras? Det finns ju ingen union som gamla Sovjet att frivilligt ansluta sig till. Kommer UN att acceptera att en UN-stat annekterar en annan UN-stat. Eller kommer dessa stater genom fria val att välja att upphöra som egen stat?
Sedan undrar jag vad du menar med “väster om Polen”. Menar du att EU-länderna Polen, Estand, Litauen, Lettland också genom fria val skall välja att låta sig annekteras av Ryssland? Med NATO:s och UN’s goda minne?
juli 4, 2008 kl 7:30 e m
“Jesus är Guds Son. Kristus avlades alltså av den Helige Ande.”
Vi är alla Gudasöner, men alla har vi inte befruktats av helig ande i vårt sinne.
“Utan jungfrufödseln vore inte Jesus Guds Son.”
Jesus var vid den fysiska aveln och födelsen mer Guds son än du. Jungfrufödseln har inget med den fysiska kvinnans sköte att göra, utan är en pånyttfödelse i sinnet som föder Kristusmedvetandet i den fysiska kroppens sinne. Exakt det som hände Jesus. Det var ett resultat av friktionen/konflikten mellan motsatsparen Jungfrun/Fiskarna. Samma hände när Buddha-medvetandet föddes i Siddhartas sinne, men jag tror att andra stjärnbilder var inblandade där.
DU / NI gör ett stort fel. Ni dyrkar budbäraren istället för att tillgodogöra er budskapet. Det är som om brevbäraren kommer med en postväxel på flera miljoner och ni börjar dyrka brevbäraren istället för att lösa ut postväxeln.
Om du nu kan din Bibel, vet du att Gud inte ville befatta sig med de äcklen som Demiurgen skapat. Men, när han insåg att i dessa varelser fanns i sinnet ett frö från från skapelsens källa, beslutade han att vänta och skörda när agnarna kunde sållas från vetet. De israeler som finns i fysisk form på denna jord,är som alla andra fysiska kroppar, förbrukningsartiklar som används för medvetandets utveckling och mognad.
De har inget, ABSOLUT INGET, att göra med människans framtid och är rena slaggprodukter när agnarna en dag skall skiljas från vetet.
Sluta med det där tramset om israelernas inverkan på den medvetna himmelska människans framtid.
juli 4, 2008 kl 7:30 e m
Jesus var vid den fysiska aveln och födelsen INTE mer Guds son än du
juli 4, 2008 kl 7:35 e m
Spanaren,
en sak till!
Varför 1989 års gränser? Varför inte 1939 års gränser.
Varför skall inte Sverige få upprättelse för de geopolitiska katastroferna som träffade Sverige efter 1772 års gällande gränser för stormakten Sverige. Det vore väl något att kämpa för!
juli 4, 2008 kl 7:55 e m
actaestfabula
är du inte i ogjort väder nu?
det är naturligtvis de boende människorna som ska avgöra till vilken nation de vill tillhöra
hr S. vill repatriera georgiska flyktingar från Abchazien – därför vill han “ha tillbaka ” den regionen !
han är i mina ögon en “galning” som hålls vid makten med hjälp av USA
juli 4, 2008 kl 8:18 e m
actaestfabula,
Om inte Gorbatjov slutit avtal med Reagan hade ryska armen
fortfarande stått vid Elbe och upprorsungarna i DDR hade
slagits ner på ett sätt som Hoenecker förordade.
Vid Sovjets frivilliga utrymning av de delar av Hitlertyskland
och med Tyskland allierade territorier som Stalin tilldelats i
Jalta fanns en överenskommelse om att inte NATO skulle
frambasera österut inte ens in i den ryska “vallgraven” tex Polen.
Varför kunde inte Polen och övriga fd Warszawapaktsländer
föra samma politik visavi Ryssland som Finland/Sverige/Österrike?
Efter den likaledes helt frivilliga upplösningen av Sovjetunionen
vad hindrade de nu självständiga fd sovjetrepublikerna att
samverka, som Västeuropa inom i EU, i Oberoende Staters Samvälde
mer än USAs inblandning med egna strategiska mål för ögonen.
Vad gäller de asiatiska fd sovjetrepublikerna är de redan idag,
till USA:s förtrytelse, på alla sätt inkl. militärt och energin, nära
allierade med Ryssland i SCO – alliansen mot USA-hegemonin.
Tyskland/Frankrike kommer inte röra ett finger för att rädda
Baltstaterna och USA är upptaget på annat håll om Expressens
ledare 23/12-07 “Sagan om Europa” blir verklighet.
De flesta ukrainare utom “östpolackerna” kring Lemberg och
den lilla självständighetsfalangen som funnits sedan Mazepas tid
skulle inte protestera mot återanslutning till Ryssland. På Krim
begär de det redan idag.
Ryssland kommer inte att återförenas som skedde
1918/1922 och 1939/1940 utan med fredliga medel och
med godkännande av majoriteten av de berörda när USA
under en ny administration tar sig an sina egna stora
inrikesproblem och slutar med sin “demokratimission” och
verksamheten som “världspolis”.
Varför skulle en “slavisk union” vara sämre än vad EU
håller på att bygga med USA i ryggen?
Vad gäller Ukraina vore kanske den bästa lösningen att
återgå till 1939 års gräns -polackerna till Polen och
ryssarna till Ryssland.
Vad hände 1772? Alternativen är väl före 1721 eller 1809.
juli 4, 2008 kl 8:22 e m
spanaren
vad anser du om Bildts/Sveriges hållning i Georgien?
juli 4, 2008 kl 8:25 e m
Pravoslavac: Ryssland får inte vara med skriver du! Varför?
Ohlund: Fan vad du glider över frågorna med dina bibelcitat! Hur var det nu med Synoden? Varifrån får dessa män sin näring? Hur var det nu med kyrktagningen som dom ortodoxa prästern på västkusten vill införa i Sverige igen? Varifrån får dom sin näring?
JO FRÅN BIBELN! Som är nedlusad med hat mot kvinnorna!
Kan man ha en religion som har ett utvalt folk! Vad är det för demokrati? Det måste ju innebära att vi andra inte duger! Vi är sämre! Det ställer i alla fall inte jag upp på…
Kachina: Jesus är egentligen en rest från gudinnetiden. Man steg ner i underjorden – en rit för förnyelse… Jag är Fisk och mitt motsatstecken är Jungrfrun. Fisken är det bästa tecknet i Zodiaken. Alla andra tecken har drag av Fisken!
juli 4, 2008 kl 8:30 e m
ursäkta palenahelena
här framställer du dig som troende på astrologi och avför annat troende
är du riktigt fisk?? :-)
juli 4, 2008 kl 8:31 e m
dvs – riktigt frisk?
juli 4, 2008 kl 8:39 e m
Hillary2,
För mig är den fullständigt obegriplig om inte avtal och
förhållanden som vi svenskar inte får veta något om är
orsak. Svenska regeringars besked från “Vår beredskap
är god” via “alliansfrihet i fred syftande till neutralitet vid krig
i vårt närområde” till dagens skådespel kring FRA och Bildts
uppslutning kring Bush vasaller i Kiev/Tblisi är en enda
serie av lögner och bortförklaringar vad gäller utrikes/säkerhetspolitiken.
Har inte Sverige mer att vinna på att istället ansluta till den
politik som de större makterna på Kontinenten för med handel
och fredliga förbindelser med Ryssland. Det talas om en framtida
axel Rom-Paris-Berlin-Moskva där anglosaxarna åter är på
andra sidan havet – som de var före 1945 i Europas historia
och Europa återgår till Wienkongressens värld – ehuru den
inte var konfliktfri så utbröt inget nytt “Napoleonkrig”.
ohlundonline,
En tolkning av Gog och Magog som framfördes redan av de
gamla grekerna är att Skytien (den då kända delen av dagens
Ryssland) avses. Det finns tydligen många tolkningar. Sägnen
finns förresten även i Koranen med arabiska namn.
juli 4, 2008 kl 8:39 e m
hillary: Jag är riktigt fisk och frisk! Är född i början på mars och det är jag mycket glad över. Astrologi är en mycket gammal företeelse. Det enda man med säkerhet kan se är stjärnorna. Alla stora statsmän har frågat – och gör så fortfarande – stjärnorna innan dom gör sina drag. Fast dom talar ju inte öppet om det hela förstås…
Kan i sammanhanget omtala att Lenin bodde hos astrologen!
Ja, det andra troendet avför jag i sin nuvarande form. Upprepar: den dagen Modern, Dotten och Det Heliga Ägget omtalas i förkunnelsen – den dagen ska jag också sitta i kyrkan och mysa och rysa av välbehag!
Vi är alla religiösa inför naturens under – vi vill ha en tro – men jag vägrar tro på en religion som bara har två tusen år på nacken och som ensidigt förkunnar: Gud Fader, Son och Helig Ande (sperma)! Och som dessutom har ett utvalt folk…
juli 4, 2008 kl 8:40 e m
“JO FRÅN BIBELN! Som är nedlusad med hat mot kvinnorna!”
Det var en Eusebios som tog bort nyckeln till förståelsen av Bibeln.
Det ljusa positiva maskulina och det mörka passiva feminina ondskan är de två poler vars växelverkan orsakar allt liv, medvetande i olika former, i hela Universum. Universum kryllar av liv vi inte ser, för att vi inte förstår formen.
Detta försökte man i skrifterna symbolisera genom att använda orden man och kvinna, för med dessa ord fanns något påtagligt. Men, sedan Eusebios tagit bort ovanstående nyckel, fick symbolerna verkligt liv och fördes ned på det fysiska planet.
Jag är Fisk, frugan är Jungfru, så du kan liksom gissa hur lugnt och fridfullt det här äktenskapet är. Det liknar mer en daglig kärneraktion :-)
juli 4, 2008 kl 8:54 e m
Kachina: Förstår precis vad du menar! Jag har flera jungfrur i min närhet, och vi är väldigt olika – men det går bra. Motsatstecken kan funka…
Fisken är vatten och jungfrun jord: Du får väl vattna henne lite när hon blir för pedantisk och torr. Själv lever jag med ett lejon som är eld. När han gasar upp sig för mycket häller jag vatten på honom…
Fisken är också symbolen för dom första kristna i Rom. Jag brukar ha olika fiskar som halsband – och en gång trodde en prästfru här i en grannsocken att jag var kristen. Hon skulle bara veta…
juli 4, 2008 kl 8:54 e m
palena
Lenin hade förmodligen klarat sig bättre utan astrolog – han var en skärpt kille som skulle lyssnat på sig själv :-)))
din feministiska ådra stödjer jag däremot :-)
juli 4, 2008 kl 8:59 e m
hillary: Lenin var inte riktigt klok! Han var en ondsint man – liksom Marx. I vårt vänstervidna samhälle har vi inte ens fått höra hälften…
juli 4, 2008 kl 9:01 e m
själv är jag skorpion och lever utmärkt med en oxe!
förmodligen är hillary2 en stenbock, man vet aldrig….
juli 4, 2008 kl 9:01 e m
hillary – man kan undra vad du har för tecken?
juli 4, 2008 kl 9:02 e m
palena
klart att jag är en stenbock – hur så?
juli 4, 2008 kl 9:03 e m
pressord: Välkommen i vattengänget! Oxen är också ett jordtecken – vattna på…
juli 4, 2008 kl 9:03 e m
“Lenin hade förmodligen klarat sig bättre utan astrolog – han var en skärpt kille som skulle lyssnat på sig själv :-)))”
Det sade Jesus före dig. “Det ni söker finns inte i skyn, då skulle fåglarna vara före er. Det ni söker finns inom er.” Så sant, så sant, där finns “silvertråden” (det rena ljuset) som förbinder oss med källan. Den har ack så svårt att göra sig synlig genom den tröga materian och världens larm.
Alltså, öhlund, sök inte Gud i förfalskade böcker eller i historien. Du kan inte hitta honom utanför dig själv, bara inom dig själv. Du kommer att förstå den dag du möter ljuset, så jobba du på med att kräva folk på pengar och fundera inte så mycket.
juli 4, 2008 kl 9:04 e m
palena
utveckla gärna den ondsintheten
vad kallar du tsarväldet? – en idyll?
juli 4, 2008 kl 9:04 e m
hillary: Jag bara undrar – så man vet vad man har att tampas med!
Stenbockar tar sig fram på karga klippor – idoga till tusen…
juli 4, 2008 kl 9:04 e m
stenbockar är lite tröga….
juli 4, 2008 kl 9:06 e m
tack för upplysningen Kachina
Öhlund – heter du Öhlund de Boussard är vi släkt!
juli 4, 2008 kl 9:06 e m
envisa, men väldigt trogna…
juli 4, 2008 kl 9:06 e m
pressord
lojala till en viss gräns!
juli 4, 2008 kl 9:06 e m
hillary: Vi har sktivit om det förut här på Calles blogg – hade Ryssland fått vara ifred hade dom gått samma utveckling till mötes som Sverige. 1905 var Ryssland på G – men sen kom Lenin och hans yrkesrevolutionärer och förstörde alltihop.
juli 4, 2008 kl 9:07 e m
“Jesus är egentligen en rest från gudinnetiden. Man steg ner i underjorden – en rit för förnyelse…”
Under årtusenden har flera personer uppnått Kristusmedvetande. De flesta har levt i tystnad och lämnat oss under tystnad. Några få har levt om rejält och lämnat avtryck. Den mest kände, för oss, är Jesus.
juli 4, 2008 kl 9:09 e m
Kachina – heter ohlund Öhlund! Sitter han i utlandet och är Bibelsprängd månne…
juli 4, 2008 kl 9:10 e m
Spanaren
Många kloka synpunkter!
Hur ser du på Turkiets inflytande runt Svarat havet?
juli 4, 2008 kl 9:10 e m
Jesus är ingen historisk person. Han är ett påhitt!
juli 4, 2008 kl 9:10 e m
sant, hillary2, sant…
nu är det läggdags vilket innebär en stunds vila innan spökresan! väl mött eller inte, god natt på er alla!
juli 4, 2008 kl 9:12 e m
Kachina:
Det Gamla Testamentets profeter var de som var budbärare. De siade om att Gud skulle uppenbaras som människa.
Ordspråksboken 30:4 frågar om Gud: “Vad heter han, och vad heter hans son?”.
Titusbrevet 2:13 sammanfattar med att vi väntar på att vårt saliga hopp skall infrias och att vår store Gud och frälsare Kristus Jesus träder fram i sin härlighet.
Dock ligger det något lite i astrologin enligt Jesaja 47:13.
Helena Palena:
Det är det Gamla Testamentet som är nedlusat med hat mot kvinnorna och det är därför som vi fått det Nya Testamentet, se exempelvis 2 Korintierbrevet 3:11 och Hebreerbrevet 8:13.
Genom det Nya Testamentet och Jesus är vi alla jämlikt delaktiga i Israels nådegåvor som syndernas förlåtelse och genom vår tro har vi dessutom evigt liv.
Här är icke jude eller grek, man eller kvinna …, se Galaterbrevet 3:28.
Det är få som inser vilket glatt och positivt budskap det Nya Testamentet kommer med.
spanaren:
Efter delningen av Israel och Juda, när Israels elva stammar bortfördes av assyrierna (tyskarna), långt innan judarna bortfördes av babylonierna, bosatte sig leviterna i Skytien och de är dagens skottar.
Skottarna/Leviterna har Jakobs huvudgärd som kallas Stone of Scone, se http://ohlundonline.blogspot.com/2007/06/levites-and-stone-of-scone.html.
juli 4, 2008 kl 9:12 e m
“Jesus är ingen historisk person. Han är ett påhitt!”
Det är ett sentida påhitt. Jesus har funnits, men var inte så blid som han framställs i Bibeln.
juli 4, 2008 kl 9:13 e m
palena
att Lenin kom och gjorde detta med sitt “avante garde” hade naturligtvis att göra med med tsarväldet!!
har släkting som stämde ryske tsaren i domstol i London – vann och fick åka till S:t Petersburg för att få skadestånd
innan han fick detta skadestånd måste han åse hur hela tsarinnans besättning fick 50 ! spörapp vardera!
hälften av ryska befolkningen var dessutom livegen
du är naiv som tror att vi kunde fått en “svensk” utveckling i Ryssland efter 1905 !
juli 4, 2008 kl 9:17 e m
ohlund: Tack! Här kom hatet mot kvinnorna vällande…
Men det var ju inte därför som NT kom till – för kvinnornas benefit! Never Baby…
Varför behövdes ett nytt förbund med Gud (NT)?
juli 4, 2008 kl 9:21 e m
Kachina: Lenin ville korpa åt sig tsarens rikedomar!
Hade landet fått vara ifred hade dom också fått demokrati som vi – fast det hade naturligvtis tagit längre tid.
Det finns Jesusfigurer bland oss nu… Jesus var inte så snäll som han framställs! Nä, det har du alldeles rätt i!
juli 4, 2008 kl 9:22 e m
hillary – varför skriver du ditt namn med litet h? Tycker det ser konstigt ut!
Jag tror att Carl Bildt är gemini – tvilling…
juli 4, 2008 kl 9:24 e m
palena
det är nog wordpress.com som ordnat det
ska du gifta in mig? :-)))
juli 4, 2008 kl 9:27 e m
Hillary – ja, du har ju ingen blogg – så inte vet jag hur ni kan skriva här. Får inte ihop det.
Vad då gifta in dig – i vad?
juli 4, 2008 kl 9:28 e m
palena
det är inte sant att Lenin var ute efter tsarens rikedomar
lägg gärna ner ditt oinitierade snack om det du uppenbarligen inte känner till
juli 4, 2008 kl 9:29 e m
palena
gifta in mig med Carl Bildt eller ha annat astrologiskt stolletok för dig
juli 4, 2008 kl 9:33 e m
helena,
Kul grej du gjorde för några dagar sedan i bloggen….5 hjärtor i följd i senaste kommentarerna. Det var en fröjd för ögat. :-)
juli 4, 2008 kl 9:34 e m
hillary – läs på! Det finns massor med fin litteratur nu sen muren föll. Det väller fram för dom som vill sätta sig in i vad som egentligen skedde och hur det gick till. Så jag är nog inte så dåligt insatt som du tycks tro.
Nä, om Calle är tvilling och du stenbock – så passar ni nog inte ihop. Sån tanke hade jag inte – det var mer för kul eftersom det är herr Bildts blogg.
Vad ville Lenin om han inte var en korp som var ute efter guld! Vad ville han?
juli 4, 2008 kl 9:34 e m
hillary2,
Du är nästa gift med Carl Bildt. Alltid med i bloggen i nöd och lust. :-)
juli 4, 2008 kl 9:34 e m
Helena Palena:
En av anledningarna till ett nytt förbund genom det Nya Testamentet är att de kallade skall utfå det utlovade eviga arvet, sedan Jesus dött för att befria dem från överträdelserna under det gamla förbundet, se Hebreerbrevet 9:15.
juli 4, 2008 kl 9:36 e m
nästa skall naturligtvis vara nästan…
juli 4, 2008 kl 9:36 e m
bestof: Ja, visst var det snyggt! Gör om det du med någon dag.
Jag tittar på din avatar – står det Tro och Kärlek? Ser inte så bra…
juli 4, 2008 kl 9:39 e m
ohlundonline,
Vad säger bibeln om användandet av p-piller?
För ett tag sedan diskuterade vi om det att i fattiga länder är det inte acceptabel att använda preventivmedel, men om påven välsignar användandet så kanske lyssnar många.
juli 4, 2008 kl 9:39 e m
ohlund:Tack för upplysningen. Trodde du skulle gå bet? Ville ha fram att anledningen med NT inte någonsin var att göra det bättre för kvinnorna som du påstod tidigare…
juli 4, 2008 kl 9:40 e m
Helena,
Tro, Hopp & Kärlek….
Färgerna är inte så starka som dina. Det var riktigt kul faktiskt!
juli 4, 2008 kl 9:41 e m
palena
oavsett vad som skedde var det en följd av tsarväldet i Ryssland
och vad Lenin ville kan väl inte ens för dig vara okänt? – upprättelse för arbetarklassens lidande i Ryssland
juli 4, 2008 kl 9:41 e m
Bestof: Alldeles nyss hade du tre och jag två där uppe. Skitsnyggt!
Ha, ha, ha… Man får glädja sig åt det lilla här i livet!
juli 4, 2008 kl 9:42 e m
Men nu är det riktigt snyggt med varann hjärta och varann tro, hopp & kärlek…
Många kommer att vara riktigt kära ikväll..:-)))
juli 4, 2008 kl 9:42 e m
Hallå – det fanns väl ingen arbetarklass i Ryssland! Dom var ju livegna…
juli 4, 2008 kl 9:44 e m
Helena,
Hahahaha…jag märkte det också, och sedan förstörde hillary2 alltihopa..hahaha
Förresten är vi 16 åringar? hahaha
juli 4, 2008 kl 9:46 e m
Vart tog Kachina vägen? Var det läggdags för “farfar”?
juli 4, 2008 kl 9:46 e m
palena
kalla dem underklass då!
juli 4, 2008 kl 9:48 e m
bestof: Jag är för evigt ung! Hoppar hage och hopprep om dagarna…
Det ska bli kul att läsa ohlunds svar angående p-piller och Bibeln!
Påven har ju aldrig blivit våldtagen som 14-åring och behövt föda fram en unge…. Men han har mandat att bestämma över kvinnors livmödrar världen över! Och näringen till detta mandat får han från bibeln….
juli 4, 2008 kl 9:50 e m
hillary – ja, det låter bättre! Underklass – och överklass! Upstairs and downstairs!
juli 4, 2008 kl 9:51 e m
Helena,
:-)))
“Jag är för evigt ung! Hoppar hage och hopprep om dagarna…”
Så skall det vara!
Några barn?
juli 4, 2008 kl 9:53 e m
Spanaren,
vad hände 1772 – jo Gustav III genomförde en statskupp som avslutade den s.k. frihetstiden. Då hade Sverige stabila relationer med omvärlden.
Jag kunde givetvis ha tagit 1721 eller 1809 istället! Efter 1772 gjordes de stora landförlusterna givetvis vid freden i Fredrikshamn.
Men läger 1772 borde väl återställas? Gärna läget före 1721, men det är väl för mycket begärt.
Skönt att se att du förutspår att framtida “justeringar” kommer att genomföras med fredliga medel. Ett reformerat OSS för frivilliga vore en utmärkt idé.
juli 4, 2008 kl 9:54 e m
bestof: Ja, flera stycken… Själv då? Man är ju inte precis en gammal ensam nucka!
juli 4, 2008 kl 9:58 e m
två, en myndig årton årig flicka och en yngre pojke.
Flickan är mycket av svenska gener (pappans), och pojken mest av mina.
juli 4, 2008 kl 9:58 e m
Spöktimmen närmar sig! Nu ska jag gå och lägga mig med en intressant artikel om Marx – mycket kritisk är den.
God Natt alla! Varma som kalla!
juli 4, 2008 kl 9:58 e m
vem är inte “evigt ung”?
jag brukar springa/rusa till hållplatser antingen jag behöver eller ej
bara för att jag vill
behöver då inte vara omklädd i speciella kläder och väcker inte något uppseende trots min ålderdom ;-)
juli 4, 2008 kl 9:59 e m
bestofmankind:
Bibeln tar inte någonstans ställning till användande av p-piller eller preventivmedel, mao så är det upp till var och en att bedöma situationen.
En del som är emot preventivmedel tar upp fallet med att Gud var vred på Onan, se 1 Mosebok 38:8 – 10. Anledningen till att Gud var vred på Onan var dock att kvinnan i sammanhanget inte var med på samlaget dvs det var en våldtäkt.
Det står ingenstans i Bibeln att Gud motsätter sig användande av preventivmedel.
juli 4, 2008 kl 10:00 e m
Sov Gott alla kvinnor på tråden!
juli 4, 2008 kl 10:00 e m
God natt helena, tack för en trevlig pratstund!
juli 4, 2008 kl 10:01 e m
Bestof: Innan jag sussar – jaha, är du utlänning då?
juli 4, 2008 kl 10:01 e m
Hillary2,
Skall du sova redan? Är inte du en vampyr (sover sällan)? :-)
juli 4, 2008 kl 10:02 e m
Jöses..läser inte du bloggen jämt?
Född på Filippinerna, gift och bott i Sverige i 23 år.
juli 4, 2008 kl 10:03 e m
bestofmankind
jag sover p.g.a ohälsa 14-16 timmar per dygn men önskar att de hade varit färre
juli 4, 2008 kl 10:03 e m
ohlund: Gud motsätter sig inte heller våldtäkt och således gör inte Påven heller det eftersom han är Guds ställföreträdare på Jorden.
God Natt!
juli 4, 2008 kl 10:06 e m
Ohlundline,
Tack för upplysningen!
Då är det upp till påven att bromsa den ökade befolkningen i fattiga länder genom att prata för preventivmedel som egentligen är förbjudet i katolicism.
juli 4, 2008 kl 10:08 e m
hillary2,
Oj då så många timmar, med sömntabletter??
juli 4, 2008 kl 10:08 e m
bestofmankind
nej
juli 4, 2008 kl 10:11 e m
Det låter jobbigt!
juli 4, 2008 kl 10:13 e m
Helena Palena:
Självfallet motsätter sig Gud våldtäkt.
Om du tittar objektivt på det Nya Testamentet, som ju är som ett personligt brev till dig, kommer du bara att finna sådant som är positivt.
Glöm alla gamla stofiler och avdankade påvar, som bara värdesätter knasiga traditioner och som slåss för att komma fram i världsliga hierarkier för att få ännu mer personlig makt.
Sov gott!
juli 4, 2008 kl 10:16 e m
Spanaren,
det borde väl vara läge för Medvedev att nu initiera skapandet av ROSS (Reformerat OSS). EU har halkat ner i utvidgningsdiket iom Irlands nej till Lissabonfördraget.
En union med syfte motsvarande EU för Ryssland, Vitryssland, Moldavien, Ukaraina vore det väl rätt timing för nu. Sedan kan ROSS skaffa sig kandidatländer som Abchasien, Syd-Ossetien, Georgien, Azerbajdzjan, Armenien.
När de 4 grundarländerna visat på de handelspolitiska och folkrättsliga fördelarna med ROSS kan kandidatländeran stegvis få anslutning efter folkomröstningar i resp land. Därefter kan – när framgånarna visar sig – givetvis medlemskap öppans för fler länder.
Sverige skulle tex kunna byta ut EU mot ROSS om svenska folket så önskar i en folkomröstning. Gick vi med i ROSS skulle nog FRA-lagen rivas upp för den skulle ju då inte behövas mer, eller hur. Se där en elegant lösning för alla som inte vill bli avlyssnade!
juli 4, 2008 kl 10:17 e m
bestofmankind
det viktiga när inte “hur man har det utan hur man tar det”….
det är OK för mig för det mesta
God Natt!
juli 4, 2008 kl 10:17 e m
bestofmankind:
Vore jag katolik och påve så skulle jag absolut propagera för användning av preventivmedel i fattiga länder med tanke på hälsoriskerna där, AIDS och fattigdom mm.
Det är helt i enlighet med budskapet i det Nya Testamentet.
juli 4, 2008 kl 10:18 e m
God natt till alla!
juli 4, 2008 kl 10:21 e m
Ohlundonline,
Det är det som inte Påven gör.
Du vet, man skall föröka sig enligt religionen, och det är förbjudet (en synd) att göra abort.
juli 4, 2008 kl 10:22 e m
Om du är inte katolik vad är du då? om man får fråga så..
juli 4, 2008 kl 10:25 e m
Hillary2,
Mycket klok sagt! Sov gott!
juli 4, 2008 kl 10:39 e m
bestofmankind:
Jag är Lutheran, men jag tror på Kyrkan utan väggar.
Det är sant att Guds första “bud” i det Gamla Testamentet är: “Var fruktsamma och föröka er”, se 1 Mosebok 1:28.
Jesus kom dock för att ge oss liv i överflöd, se Johannesevangeliet 10:10, och han motsätter sig inte att vi njuter av livet.
juli 4, 2008 kl 10:48 e m
Ohlundonline.
Lutheran, det är svenskar också egentligen.
God natt!
juli 4, 2008 kl 10:52 e m
Jag bara undrar när herr Bildt ska nämna den senaste kränkningen mot mänskliga rättigheter. Italien ska numera börja registrera sina medborgare som tillhör den etniska gruppen romer.
På DN.se nämns det att det handlar om att börja registrera alla romers fingeravtryck, dock så har en arbetare från enkatolsk frivillig hjälporganistation uttalat sig och sagt att det handlar om såväl registrering av etnisk tillhörighet och vilken religion man har. Detta är helt sjukt att EU land uppför sig på detta viset och att man inte genast ser likheterna med nazisternas registrering av etnisk tillhörighet i Tyskland under Hitlers regeringstid där.
För mera:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=801134
juli 4, 2008 kl 10:54 e m
bestofmankind:
Min mormor var katolik, min mamma var grekisk-ortodox och min dotter är katolik.
Bilden är splittrad, men det är hjärtat som är det viktiga.
God natt!
juli 5, 2008 kl 6:05 f m
ohlund: Ny dag och nya möjligheter! Morgonstund har guld i mund! Det är då verkligen sant!
Om det är Gud som talar i Bibeln så är han för våldtäkt! Har du någonsin hört Påven fördöma våldtäkt och andra kränkningar mot kvinnor och barn?
Det skulle onekligen hjälpa om han gjorde det eftersom våldtäkt är en krigsmetod som används i alla krig. Men när vi nu har en bok som ses som vårt moraliska rättesnöre tycker jag att var och en borde sätta sig in i vad som verkligen står i den tjocka boken.
Jag uppmanar alla på denna blogg att läsa Domarboken 19 t ex så får du ni vilka hemskheter man kan göra mot en kvinna – vilka hemskheter man ska göra mot en kvinna för att skydda en man!
juli 5, 2008 kl 6:06 f m
du/ni se ska det stå..
juli 5, 2008 kl 6:07 f m
det är lätt att slinta på tangenterna….
juli 5, 2008 kl 6:07 f m
Det är söndag idag.. Inte min favvodag!
juli 5, 2008 kl 6:08 f m
men man får göra det bästa av dagen ändå…
juli 5, 2008 kl 6:11 f m
Severovostok,
Många här skulle nog uppskatta dina kommentarer till
utläggningarna från mer eller mindre insatta svenskar om
Ryssland, dess land folk och historia.
Är det bara en tillfällighet – eller?
Сообщество группы Северо-Восток
Helena,
Jag skrev att 95% av ryska befolkningen levde på
vad även vi här i Sverige långt in på 1950-talet
kallade “Modernäringen”. Naturligtvis fanns det
en arbetarklass som levde under förhållanden som
rådde i England 100 år tidigare. Jag tror inte att
utvecklingen hade möjlighet att gå som i Sverige
utan i bästa fall som i Polen under mellankrigstiden.
Ryssland är inte, har aldrig varit, kommer aldrig att
bli ett västeuropeiskt land vad än de styrande bestämmer
jmf Peter den Store och det folkliga motståndet mot
hans försök till “västernisering” av Ryssland.
actaestfabula,
I min historiebok är frihetstiden ett av de mörkaste kapitlen
i svenska historien med ett förlorat revanschkrig mot Ryssland,
rysk trupp förlagd i Stockholmsområdet på inbjudan av svenska
regeringen, en krigsmakt mera förstörd än dagens som knappt
klarade att slå ner “den stora daladansen”. Ett land ökänt för
att politikerna kunde köpas av vem som helst, svensk eller utlänning,
för det rätta priset.
I en kommande “Slaviska Unionen” ser jag inte Finland/Sverige
eller Baltstaterna som medlemmar men om EU faller sönder av
sin egen tyngd och inre motsättningar (som andra stormaktsbyggen
i historien) kan Rumänien,Serbien,Bulgarien,Grekland,Cypern ansluta
om den ryska ekonomin utvecklas till att bli en av världens starkaste.
Sverige återgår troligen till den politik vi beslutade när kungen
hette Karl den XIV Johan om vi inte blir kvar i rest-EU.
Chiros,
Om Turkiet finns mycket att säga men som jag ser det är
den framtida utvecklingen beroende av huruvida landet
blir medlem av EU eller ej. Förvägras medlemskapet finns
möjligheten att Turkiet vänder sig österut mot Iran och
Ryssland och framförallt de “turkiska” fd sovjetrepublikerna.
juli 5, 2008 kl 6:31 f m
God Morgon alla hurtiga gummor som springer och hoppar. Jag kan meddela att “farfar” står fast förankrad på jorden, hoppar inte en millimeter och promenerar bara till postlådan och är i fundering om att skaffa en eldriven rullator för att transportera mig dessa 25 meter. I övrigt sköter scorpion om transporten av min kropp.
Detta beror på att en f.d. präst i Byske och en dödgrävare i församlingen lade fram teorin om en ny religion, att vi vid födseln tilldelas ett visst antal steg i livet, därför lever man längre om man förflyttar sig med bil.
Jag är som ohlundonline, jag tror på allt som prästen säger och när det dessutom bekräftas av dödgrävaren blir det alltmer sannolikt. Helt frälst för den religionen blev jag när jag kom ihåga att jag läst, att läkaren i Californien som införde joggingen i världen, dog i joggingspåret. Läkaren från Gbg som införde joggingen i Sverige, dog även han i joggingspåret.
Have a nice day, och förbruka inte så många steg :-)
juli 5, 2008 kl 6:34 f m
Helena, det är Lördag idag och Byske-prästen var född och uppvuxen i England. Ni vet, engelsmännens humor.
juli 5, 2008 kl 6:37 f m
spanaren: Jag hade i alla fall föredragit en annan utveckling för Ryssland än den hemska kommunismen. Tror det hade blivit bättre på sikt…
Turkiet blir med andra ord vågmästare i kampen om herraväldet i världen! Rysslan är si och Ryssland är så. Man har ju vuxit upp med en skräck för ryssen – amerikanen däremot var räddaren i tv:n i ens barndom och är så än i dom filmer som visas.
Jag vill inte ha in Turkiet i EU förrän dom blivit civiliserade när det gäller att ta hand om sina medborgare. Men nu förstår jag varför EU så gärna vill släppa in dom. Det handlar om maktbalans i världen!
Ska alla vara med i EU på sikt? Syftet med den Nya Världsordningen måste väl vara att lemma in alla får i samma hage? Ja, tänk om Ryssland blir nästa stormakt – stackars USA! Jag håller på Putin fast jag hatar kommunismen – det gör nog han med. Det kan inte vara så lätt att vara den som måste ta hand om disken…
juli 5, 2008 kl 6:40 f m
“Severovostok,
Många här skulle nog uppskatta dina kommentarer till
utläggningarna från mer eller mindre insatta svenskar om
Ryssland, dess land folk och historia.”
Jag instämmer. Vår kunskap om Ryssland och det ryska folket är minst sagt bristfällig.
Det enda vi har är en kraftigt vinklad mediabild. Jag vill gärna lära mig mer.
juli 5, 2008 kl 6:44 f m
Kachina – jasså det är lördag! Ja, man har ju knappt vaknat!
Hade det varit något bevänt med vår religion så hade jag gått i kyrkan i morgon – men nu skiter jag i det och det gör resten av svenska folket också… Man kan undra om bokstavstrogne ohlund sitter i bänken och njuter i morgon?
Vi har 3 300 kyrkor i Sverige som står tomma! Halleluja – vad ska hända med dom när oljepriset skenar!
juli 5, 2008 kl 6:55 f m
Kachina,
Inte bara den bild av Ryssland vi får oss vinklad och tillrättalagd
i alla våra media utan även bilden av Turkiet och de
där rådande stämningarna är vinklad efter vad den
europeiska överklassen i Istanbul tycker och tänker.
De folkliga stämningarna ligger kanske närmare de
som visas i den största turkiska filmsuccen någonsin
“Valley of the Wolfes” vad som än påstås i västmedia.
http://www.lovefilm.se/film/rcmd/1/46616-Valley+of+the+Wolves+Iraq.do
juli 5, 2008 kl 7:17 f m
Helena
Jag går till kyrkan på barnbarnens skolavslutning. Ändå har jag inte lämnat svenska kyrkan och betalar fortfarande några tusen i kyrkoskatt, av den enkla anledningen att kyrkan gör ett stort vardagligt socialt arbete utanför kyrkan, ett arbete som socialtjänsten inte klarar av. Kort sagt, utan kyrkan skulle stora delar av socialtjänsten kollapsa.
Spanaren
Jag kan en hel del om den muslimska vardagen, både i Turkiet och Mellanöstern. Efter att ha läst ingressen till den filmen, är den nog väl behövlig att se för den stora massan i väst. Politiska tal har inget värde jämfört med kunskapen om vad vanligt folk känner och tänker.
För min del är jag väldigt trägen att få lära mig mer om det ryska folket, som vi en gång hade väldig gemenskap med, främst genom handeln i Haparanda. En av mina förfäder sägs även vara en rysk sjöman som “blev kvar” i Boviken, p g a en kvinna.
juli 5, 2008 kl 7:29 f m
Nu anklagar Ryssland Sverige för att vara en fristad för terrorister.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1220831/ryssland-sverige-en-fristad-for-terrorister
Undrar om vi hade vägrat lämna ut samma man om CIA krävde det ?
juli 5, 2008 kl 7:37 f m
“Undrar om vi hade vägrat lämna ut samma man om CIA krävde det ?”
Knappast. Dubbelmoralen du vet. Men, i det här fallet tycker jag att Sverige gör rätt. Det måste finnas bättre underlag för en utlämning än lösa påståenden. Vi får hoppas att det i fortsättningen även gäller USA.
juli 5, 2008 kl 7:44 f m
Jag tror också att Sverige gör rätt i detta fallet, men man har ju i ganska färskt minne några ganska brutala utlämningar åt andra vädersträcket.
juli 5, 2008 kl 7:46 f m
Då hade vi ju en annan regering, det kanske är skillnaden ?
juli 5, 2008 kl 8:00 f m
I södra Ryssland startar idag den stora militärmanövern
“Caucasus Frontier 2008″.
Är det en sedan länge planerad rutinövning eller en
varning till USA/Georgien?
http://www.en.rian.ru/russia/20080705/113174665.html
juli 5, 2008 kl 8:12 f m
Kachina: Kan du belägga att kyrkan gör ett stort socialt arbete? Tänk, det tror inte alls jag att dom gör. Det ser bara ut så.
När dom har soppkök i Stockholm ser det ut som det är kyrkan som ligger bakom. Det är det inte – det är företag i Stockholm som skänkt till det hela. Avslöjades i en stor dokumentär om kyrkan för några år sedan. Dessutom sitter det tanter som tror på Jesus och broderar i det oändliga som sedan auktioneras ut. Helt gratis sitter dom där underdånigt och syr för Herren! Halleluja!
Kyrkan ger ingenting – den bara tar och talar om hur man ska tycka! Kyrkan är den största skogsägaren i Sverige – dom har aktier i tobak och knark. Nä, kyrkan skulle kunna vara den man tror att den är!
Egyptiern som blev hämtad av CIA har begärt 30 miljoner i skadestånd – vår eminente JK (Staten) tänker visst ge honom 3 mille. Hoppas han får det! Han har ju fem barn…
juli 5, 2008 kl 8:15 f m
Nu har världsbanken konstaterat att framställning av biobränsle är huvudorsaken till skenande matpriser.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=801467
Så är det ju självklart, om man inte kan äta maten som växer på åkrarna, utan häller den i tanken, så ökar ju efterfrågan och tillgången minskar.
Frågan jag ställer mig är : varför finns det fortfarande markägare som har sin mark i träda, med bidrag från EU ?
Sveriges gårdar borde ju idag vara högproducerande vinstmaskiner med behov att anställa människor och investera i maskiner för att klara produktionen.
Det finns ju folk som vill köpa mat !
juli 5, 2008 kl 8:30 f m
mrmhalland,
Ja, det är ju det som vi misstänkt och varnat för länge nu.
Carl Bildt, eftersom vår miljöminister inte lyssnar på oss, vore det önskvärt att Du tog honom i örat och förklarar hur det ligger till.
Och så behöver Sverige ytterligare 12 kärnkraftsreaktorer. Det tror jag att Du också är mycket väl medveten om.
Det gäller bara att övertyga Dina regeringskolleger också.
juli 5, 2008 kl 9:04 f m
Torsten,
Det var ju länge sedan Carl Bildt förespådde detta i ett inlägg om matpris-kris.
Han har ju självklart sett att energiproduktionen på åkrarna gör att maten inte kommer att räcka.
Han sa aldrig detta rent ut, innebär det att regeringen inte har en strategi för hur vi ska effektivisera/utöka jordbruket i Sverige ?
Jag inser att inte Sverige kan försörja hela 3:e världen med spannmål, men om vi utnyttjar våra arealer på rätt sätt bidrar vi till många possitiva effekter.
Många vinstdrivande företag, fler anställningar, lägre matpriser, ökade exportinkomster, ökad produktion i industri som försörjer jordbruk med maskiner etc.
Ev. kanske vi kunde få EU att se över sin förödande jordbrukspolitik.
juli 5, 2008 kl 9:32 f m
“Då hade vi ju en annan regering, det kanske är skillnaden ?”
Tror du att den här regeringen törs säga nej till USA? :-)
juli 5, 2008 kl 9:39 f m
>Tror du att den här regeringen törs säga nej till USA? :-)
Jag vet faktiskt inte, jag kan inte på rak arm komma ihåg att det har hänt något där vi blivit skyldiga USA ett ställningstagande, men det står väl knappast i tidningarna :-)
Jag tycker det faktum att de säger nej till Ryssana pekar på att de har kurrage.
Spontant känns det “farligare” att gå emot Ryssland än USA.
juli 5, 2008 kl 9:40 f m
Helena Palena:
En ny dag – en ny Euro!
Det står många hemskheter i det Gamla Testamentet, som det du nämner från Domarboken.
Det var kanske därför som det i princip var förbjudet för många katoliker att läsa Bibeln fram till för ungefär 50 år sedan och katolikernas bibelkunskaper är givetvis ofta mycket bristfälliga.
Reformationen gav oss Bibeln.
Dock har vi en grundläggande skillnad mellan katoliker och protestanter å ena sidan och grekisk-ortodoxa kristna å den andra.
Skillnaden är att en ortodox kristen läser det Nya Testamentet och får höra om det i deras kyrkor. Jag har i alla fall aldrig hört något från det Gamla Testamentet citeras eller omnämnas i en ortodox gudstjänst till exempel.
För de flesta greker är det lika otänkbart att slå ihop det Nya och det Gamla Testamentet i en gemensam bok, som det skulle vara för muslimer att slå ihop ihop Koranen och det Gamla Testamentet i en gemensam bok.
Det Nya Testamentet har alltså tillkommit för att det Gamla Testamentet är fel, fel, fel.
Dock finns det ju också mycket som är bra med det Gamla Testamentet, men det är ju så djävulen jobbar. Han blandar bra och dåligt.
Det Gamla Testamentet gör oftast mer skada än nytta för den kristna tron och detta borde kyrkorna ta upp i högre grad än nu.
Det är ju också omöjligt att tro på det Gamla Testamentet och samtidigt tro på det Nya Testamentet.
Det Gamla Testamentet har dock sitt värde som Guds orakel precis som de grekiska oraklen, jämför med Romarbrevet 3:2, även om Jesus fastslår att det Gamla Testamentets profeter var tjuvar, banditer och mördare, se Johannesevangeliet 10:8 – 10.
Det Gamla Testamentets ämbete är dödens ämbete, se 2 Korintierbrevet 3:7.
Det är därför det glada budskapet nu predikas för alla, med start i Jerusalem, se Markusevangeliet 16:15, Matteusevangeliet 28:20 och Lukasevangeliet 24:47.
juli 5, 2008 kl 9:46 f m
Vantolkningen av Paulus har nog gjort största skadan mot kvinnorna.
juli 5, 2008 kl 9:54 f m
“Jag tycker det faktum att de säger nej till Ryssarna pekar på att de har kurrage. Spontant känns det “farligare” att gå emot Ryssland.”
Carl Bildt hade inget val än att säga nej till Rysslands begäran. Det är ju bortom all sunt förnuft och gott omdöme att lämna ut en person pga dess website som talar mot Ryssland. Det har inte med kurrage att göra.
juli 5, 2008 kl 9:58 f m
Kachina:
Ja, absolut.
Paulus var trött på allt pladdrande och kärringsnack i kyrkan, när han försökte förmedla det viktiga budskapet, så han sa att kvinnan skulle tiga i församlingen, se 1 Korintierbrevet 13:34.
Detta har tyvärr grovt vantolkats till att kvinnar inte skulle ha rösträtt, eller rätt att bli biskopar, eller företagsledare etc.
Svenskar är ofta tysta och försynta och bra på att lyssna. Men i den omgivning jag lever i förstår jag precis vad Paulus menade.
juli 5, 2008 kl 9:59 f m
Ursäkta, 1 Korintierbrevet 14:34 skall det vara.
juli 5, 2008 kl 10:03 f m
>Det har inte med kurrage att göra.
Det tycker jag.
Det tror jag den omskrivna personen också tycker.
juli 5, 2008 kl 10:12 f m
Då ser vi olika på definitionen av vad kurrage är.
Här är ett exempel av vad kurrage menas för mig:
“Svenskar i Iran har släppts”
“Socialdemokraternas utrikespolitiske talesman, Urban Ahlin, har engagerat sig i svenskarnas fall. Ahlin befinner sig just nu i Iran. Det kan vara hans påtryckningar på regimen som nu gett resultat och idag kommer han att träffa de båda männen.”
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_218695.svd
Förresten, har någon hört om Carina Rydbergs kamp för Adnan Hassanpour (osäker om det är rätt stavat), efter hon fick ta emot ett pris för hennes engagemang från UD.
juli 5, 2008 kl 10:39 f m
bestofmankind :
Det sista jag har hört är från Facebook.
Där skriver Carina så här.
“Det är den 14 mars och jag har haft ännu ett samtal med Adnan Hassanpours advokat Salih Nikbakht. Hassanpour sitter i fängelse i den kurdiska delen av Iran och hans advokat har svårigheter att ta sig dit.
Efter den helg som stundar i Iran, kan det i april månad bli aktuellt med en ny rättegång mot Hassanpour. Vad den utmynnar i är ännu okänt. Jag vädjar till alla: Stanna kvar i denna grupp, och har ni tid, bjud in era vänner!”
juli 5, 2008 kl 11:52 f m
Vänster-intressenas megafon Hilary2 är en beklagansvärd gaphals som inte förtjänar beteckningen 1 (”klass ett”) i något sammanhang. I sina försök att ge vår förträfflige utrikesminister (förstklassig och av ädel adel) ett tjuvnyp påstår hon att det bara är kungen som får kalla sig ”vi”. Vi läsare får finna oss i hennes bristande allmänbildning och påminna om begreppet Pluralis modestiæ eller ”anspråkslöshets-pluralis”. Det gäller t ex författares bruk av ”vi” i stället för ”jag”. Och den läkare som frågar sin patient ”hur mår vi idag?” gör sig inte heller skyldig till majestätsbrott (eller högmålsbrott som det visst kallas numera). Så vår Carl (din och min) kan sova lugnt, om han nu får tid för sömn i sitt flitiga resande.
juli 5, 2008 kl 12:45 e m
gosenruda
jag tackar för informationen och konstaterar att min gamle modersmåls- lärare och du inte är överens om den anspråksfulla pluralens användningområde
juli 5, 2008 kl 12:48 e m
Ohlundonline
Jag brukar visa religiösa människor respekt men du är en tokstolle.
Jag tror faktiskt inte att du är troende alls utan en provokativ ”humanist” som vill visa alla hur korkade religiösa människor är.
Detta är min orubbliga tro.
Jag skulle ju kunna göra samma sak genom att utge mig för att vara ”humanist” och plädera för sekulariserade samhällen som det Sovjetiska m fl. Om jag ansträngde mig väldigt mycket så kanske jag skulle kunna framstå som lika förvirrad som du.
Sluta upp med detta!
juli 5, 2008 kl 1:57 e m
ohlundonline
Orden betydde definitivt inte att Paulus ville få tyst på “kärringprat” i församlingen.
Det hela handlar om den maskuline Anden (det rena medvetandet) och den feminina materian.
Detta har inget med man och kvinna att göra. Medvetandet är positivt både hos man och kvinna och köttet är negativt både hos man och kvinna.
Sedan tror jag att steenad gör rätt bedömning av dig. Du spelar dum kristen för att provocera och förlöjliga kristendomen.
juli 5, 2008 kl 2:51 e m
steenad och Kachina:
Ni får givetvis tro vad ni vill.
Jesus själv sa: “Saliga när ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull”.
Jag sätter Jesus och det Nya Testamentet först sedan flera decennier.
Detta kommer jag narurligtvis att fortsätta med.
Vad skulle jag tjäna på att spela dum kristen, provokativ humanist och provocera och förlöjliga kristendomen?
Jesus är svaret på våra frågor och det Nya Testamentet är vägbeskrivningen.
När Jesus återvänder till Israel om några år kommer många kyrkor att få förklara ett och annat.
Däremot vore det intressant att höra någon säga om en borgerlig riksdagsledamot att vederbörande förlöjligar kapitalismen, eller om någon sosse att vederbörande spelar dum socialist för att provocera arbetarrörelsen.
juli 5, 2008 kl 3:06 e m
ohlundonline
Jag tror att du missat viktiga sektorer i vägbeskrivningen och är rejält vilse.
Du hittar inge gren av juda stam i Skandinavien. Vem har i så fall hållit reda på dem så att de avlat sig inom rätt stam? Gud räknar inte kroppar, varken israeliska eller palestinska.
Han räknar själar, medvetandecentra, var de än befinner sig fysisk och i vilken dimension de än är. Lägg ner babblet om att israelernas välgång skall ha något med vår välgång att göra.
juli 5, 2008 kl 3:11 e m
ohlundonline
“Däremot vore det intressant att höra någon säga om en borgerlig riksdagsledamot att vederbörande förlöjligar kapitalismen, eller om någon sosse att vederbörande spelar dum socialist för att provocera arbetarrörelsen.”
Det förekommer också naturligtvis men det är svårare att genomskåda än ditt övertydliga förlöjligande av kristna.
Låt dem vara ifred (för guds skull).
juli 5, 2008 kl 3:47 e m
ohlund: Alla har så korta näsor – så korta perspektiv. Sätt er in i vad som fanns före Bibelfolket & Co. Där finns mycket spännande att lära sig. Kristendomen har snott alla symboler från gudinnetiden! Totalt alla från duvan till trädet!
Citat hit och citat dit! Var hittar du detta?
God Lord åker raggar-ford!
Du skrev att vi tillhör canaiterna. Vilka är dom?
juli 5, 2008 kl 3:48 e m
Paulus sa det många män tycker: Håll käften käring!
juli 5, 2008 kl 3:49 e m
Vet ni en sak: Käring betyder Kär Inga! Det tycker jag är fint!
juli 5, 2008 kl 3:49 e m
Nej till EU 1994 – det var då det!
juli 5, 2008 kl 3:50 e m
Ha, ha, ha va´kul! God Jul!
juli 5, 2008 kl 3:50 e m
Kachina:
Du har rätt, men också fel.
Israel består av 12 stammar, eftersom Jakob hade 12 söner.
Efter delningen mellan rikena uppstod Israel å ena sidan som ett rike och Juda å andra sidan, som ett annat rike, se 2 Konungaboken 17:18.
Sverige har som du säger inget att göra med Juda stam, men är historiskt sett egentligen Naftali stam, på samma sätt som Danmark är Dan och Norge utgör Aser, jämför exempelvis med asatron.
Runskriften var ju också ett semitiskt skriftspråk.
Det Nya Testamentet handlar mycket om judarnas välgång, att de behöver vårt stöd, och att Jesus är Gud och jude som skall döma alla, se 2 Korintierbrevet 5:10.
steenad:
Nejdå, varför och hur skulle jag kunna förlöjliga kristna när jag själv är kristen.
Att vara kristen innebär ju just att ta avstånd från alla dumma förordningar i det Gamla Testamentet, som exemplevis grymma slaktmetoder, omskärelse mm, som genom Jesus naglades fast på korset, se Efesierbrevet 2:15 och Kolosserbrevet 2:14.
Men Esau, romarnas anfader, var den förstfödde av tvillingbröderna och därför heter det: “för vem har Herrens arm uppenbarats”, se Johannesevangeliet 12:38, eftersom han hade förstfödslorätten och Jesus bär hans namn, men dock som Kristus är jude pga att Esau sålde förstfödslorätten för en grynvälling.
juli 5, 2008 kl 4:18 e m
Helena Palena:
Kul att se att du vaknat. :-)
Svenskarna är i grunden inga cainiter.
Svenskarna liksom alla Abrahams söner tillhör de goda två tredjedelarna av världsbefolkningen, se Uppenbarelseboken 12:4.
Grekerna är t ex också goda.
Cain var ond, men Set var god.
Cain fick en son: Henok.
Från Set härstammar en annan Henok, genom Jared, som var god.
Cains avkommor har hela tiden infiltrerat alla nivåer av världen och har bara ont uppsåt.
På medeltiden antog de judiska namn, för att bli respekterade, men skapade kaos som grymma bankirer.
Det judiska folket i Israel har ett jätteproblem här och det har vi alla, för Cainiterna är så svåra att upptäcka och avslöja; ytligt betraktat är de som vi.
Det sägs att Adams fru Eva hade en IQ på 400 och ändå blev hon förledd av ormen.
Det handlar om fiendskapen mellan kvinnans säd och ormens säd.
Utan Gud klarar vi inte det här på egen hand, för fienden finns mitt ibland oss, se Matteusevangeliet 13:24 – 50.
Exempelvis kärnvapen och FRA-information kommer tyvärr att hamna i fel händer.
juli 5, 2008 kl 5:06 e m
jag är inte religiös på något sätt men,
adam och eva var ju de första människorna på jorden och de fick två söner. När sönerna blev stora så gick de ut i världen för att skaffa sig fruar, eller hur?
frågan är då, var kom fruarna från?
lätt matematik säger ju att 1+1+1+1=4 och dessa fyra var de enda människorna på jorden vid detta tillfälle. kan man misstänka att vi har lite ufo-anlag i generna eller hur ska man tolka detta delikata problem…
juli 5, 2008 kl 5:50 e m
Spanaren
>Ryssland kommer inte bara att ha Europas starkaste
>ekonomi utan även när den pågående militära
>upprustningen är genomförd den utan jämförelse
>starkaste krigsmakten i Europa.
Skulle vara intressant att höra dina kommentarer till denna lista över militärutgifter per land.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures
juli 5, 2008 kl 5:56 e m
För övrigt tycker jag att signal-spaningslagen är bra;)
juli 5, 2008 kl 6:08 e m
Chiros,
Listan anger de officiellt redovisade siffrorna vilket inte
vad gäller Ryssland och Kina enligt västerländska
underrättelsetjänster är de verkliga försvarsutgifterna.
De verkliga siffrorna är för både Ryssland och Kina
minst 100 miljarder USD. Dessutom måste hänsyn
vid jämförelser med USA tas till köpkraftsdollarn PPP
varvid den ryska siffran blir lågt räknat 200 miljarder USD
och den kinesiska 300 miljarder USD.
Den ryska försvarsbudgeten förväntas öka med minst 10%
årligen fram till år 2015 då fas 1 av upprustningen är slutförd.
Vidare måste hänsyn tas till de verkliga insatsbara styrkorna
och inte bara de officiella försvarsutgifterna..
Ryssland har idag 1,1 miljon man under vapen med 23.500
stridsvagnar och 2000+ stridsflygplan – mer än UK/Frankrike/Tyskland
och Italien tillsammans. Ryska mobiliseringsreserven är
20 miljoner man. UK har liksom USA avskaffat värnplikten och
saknar en mobiliseringsreserv som den i Ryssland.
Källa: Janes & IISS.
juli 5, 2008 kl 6:28 e m
Jadu Torsten, du tyckte även att sjukförsäkringslagen var bra när den kom. Nu ser du att den var precis så dålig som jag sade att den var. Läs första paragrafen i FRA-lagen och lägg verkligen manken till för att förstå vad den innebär.
juli 5, 2008 kl 6:40 e m
Spanare
det var t.o.m. mer än jag hade förväntat mig! Intressant.
juli 5, 2008 kl 6:46 e m
Chiros,
Din egen länk ger delvis en förklaring till skillnaden
mellan de officiella och verkliga siffrorna vad gäller
Ryssland och Kina.
On the other hand some countries account military expenses under other budget voices: for example China and Russia categorize spending on nuclear weapons, missile and fighter development as scientific expenses, spending on training are categorized under the education budget, and veteran pensions are afforded by welfare budget.
juli 5, 2008 kl 7:28 e m
ohlundonline :
Om jag inte minns fel från småskolan när man läste kristendom var det väl i Palestina Jesus verkade ?
juli 5, 2008 kl 7:32 e m
ohlundonline :
Jag kanske ska förtydliga mig lite ..
Staten Israel bildades ju först 1948,
Det känns lite konstigt att du refererar till Jesus i den staten.
juli 5, 2008 kl 9:44 e m
Helena (juli 4, 8:25):
Eftersom Irländarna röstade nej till Lissabonfördraget så faller man tillbaka till det gamla Nicefördraget som klart och tydligt begränsar antalet medlemsländer i EU till 28. Det vill säga dagens 27 länder + ett land till, troligen Kroatien eller Turkiet. Byråkraterna i Bryssel nickar redan åt varandra, de vet att det är över. Inga fler länder kommer in det närmaste decenniet eller två. Ryssland blir inte aktuellt förrän tidigast 2030. Det gäller även Balkanländerna, utom möjligen Kroatien.
När det gäller implikationer för Serbien så är det solklart. Den starkaste moroten för Serbiens närmande till EU har försvunnit. Det enda man kan vinna nu är avslappnade visumregler. Bättre än ingenting, men långt ifrån bra. Samma sak gäller samarbetet med Haag. Moroten för att gripa Karadzic och Mladic är borta. Två stycken oöverstigliga problem står mellan Serbien och EU; Haag och Lissabon. För Serbiens del tror jag det bara är bra. EU har utvecklats i en negativ och odemokratisk riktning de senaste åren. Även i Kroatien har entusiasmen för EU avtagit betydligt bara under senaste året vilket gör att det ter sig allt mer osannolikt att Kroatien kommer bli land nummer 28.
juli 5, 2008 kl 9:49 e m
mrmhalland 10:39 am
Tack för upplysningen! Nu har det varit mycket tyst om saken tycker jag.
juli 5, 2008 kl 9:49 e m
pravoslavac
“EU har utvecklats i en negativ och odemokratisk riktning de senaste åren.”
kan du exemplifiera?
juli 5, 2008 kl 10:07 e m
hillary2,
Ratificerings processen för Sveriges del är egentligen värdelös om nu inte kan EU “muta” Irland med någon hjärtefråga.
juli 5, 2008 kl 10:14 e m
bestofmankind
det tycker inte jag
ratificeras den – vilket den kommer att göras med stor sannolikhet har svensk regering sagt sitt
och det är inte kattskit :-)
personligen är jag dessutom för Lissabonfördraget…
juli 5, 2008 kl 10:14 e m
mrmhalland:
Ja, tänk. Det hette kristendomskunskap och man gick i skolan på lördagarna.
För att sprida kristendomen fordrades det ett imperium.
Men snart är det dags igen och när vi skall börja kolonisera rymden är det viktigt att jorden står enad.
Vi får ett tusenårigt fredsrike, men efter att alla händelser vi har framför oss avlöpt blir det med en förstärkt roll för både religionen och militären.
Helt klart är dock att vi i nuläget försummat att beakta att Iran strax blivit en aggressiv kärnvapenmakt att räkna med, och som dessutom har som högsta mål att förinta Israel.
USA ligger helt klart skrynkligt till, för skall länderna precis norr om Israel – Gog och Magog – verkligen kunna hota Israel, så fordras det att USAs makt i regionen och i världen väsentligt minskat först, eftersom USA är Israels allierade.
juli 5, 2008 kl 10:20 e m
hillary2,
Jag är också för Lissabonfördraget. Men som Pravoslavac nämnde ovan, eftersom Irland röstade nej, så faller EU tillbaka till Nice fördraget.
Även om Sverige säger sitt (ev JA)… so what? EU kan inte gå vidare, juridiskt sett, med Lissabonfördraget. Ett Ja är mer en symbolisk gest.
juli 5, 2008 kl 10:26 e m
bestofmankind
att visa var man står har mer än symboliskt värde?
jag tycker att Irland – som har haft stor ekonomisk benefit av EU – ska ta sitt ansvar och lämna unionen och skaffa sig EES-avtal som Norge
juli 5, 2008 kl 10:31 e m
Förresten, EU-länderna tänkte inte långt när de skrev Lissabonfördraget.
De kunde åtminstone acceptera minst 2 länder nej för att godkänna fördraget. 100% solidaritet finns inte längre i modern tid. Alla har sina egna problem/samhälle att tänka på.
juli 5, 2008 kl 10:36 e m
bestofmankind
det var därför man skrev Lissabonfördraget
de nuvarande reglerna säger att alla måste acceptera ett nytt fördrag !
juli 5, 2008 kl 10:37 e m
hillary2,
Det är osannolikt att Irland lämnar unionen. Varför det? de har det så bra just nu..i bästa förhandlingsläge.
juli 5, 2008 kl 10:39 e m
bestofmankind
jag finner att det vore moraliskt av Irland att inte sätta käppar i hjulet för EU utan ta konsekvenserna av sin folkomröstning – att Irland inte är för en utvidgning av EU
juli 5, 2008 kl 10:43 e m
Ja, det har du rätt i, men det är bäst att försöka hitta på en bättre lösning än hacka på deras beslut.
juli 5, 2008 kl 10:45 e m
att Polen schabblar och både vill ha och äta kakan gör inte saken bättre
oroväckande är hur forna öststater naivt låter USA pinka revir på deras områden
men så uppför sig småpojkar – de tyr sig till de stora busarna :-)
juli 5, 2008 kl 10:47 e m
bestofmankind
jag har verkligen inte hackat på Irlands beslut – jag anser enbart att de ska ta konsekvenserna av det
de kan t.ex. utlysa en ny folkomröstning – ska vi acceptera Lissabonfördraget eller lämna EU? :-)
juli 5, 2008 kl 10:49 e m
Det vore något om länderna styrs mest av kvinnor. Det är säkert mycket lugnare. :-)
juli 5, 2008 kl 10:52 e m
hillary 10:47.
:-)
Omöjligt förslag. Det är bättre att kompromisa och fråga Irland rakt ut vad/hur mycket hjälp vill de ha mera? :-)
juli 5, 2008 kl 10:55 e m
bestofmankind
Irländsk lag har inte rådgivande folkomröstning i detta ärende
tror du på fullt allvar du kan muta dig förbi ett irländskt folkomröstningsresultat???
juli 5, 2008 kl 11:03 e m
Bra fråga.
Vad jag uppfattade är Irland vill vara kvar i EU men vill inte utvidga den. Låt säga att övriga 26 säger ja, återstår är att förhandla med Irland, ett undantag, för att jobba vidare med Lissabonfördraget. Har jag fel? eller skall övriga 26 länder bara stanna till Nicefördrag?
juli 5, 2008 kl 11:13 e m
Men man kan också svara Ja, på din kommentar 10:55….man kan muta Irland för att göra ett folkomrösting till som du föreslog 10:47. Nöjd?
juli 5, 2008 kl 11:16 e m
bestofmankind
jag anser att det är viktigt att länder fortsätter att ratificera Lissabonfördraget – Polen har som vanligt kört sin egen linje – trots att parlamentet godkänt vägrar stolletoken vid makten att skriva på – han kanske tror sig ha några personliga fördelar av detta?
klart är att en del nytillkomna länder som saknar demokratisk tradition uppträder som illistiga rävar i en del avseenden
nåväl
Irland kan inte uteslutas för att de röstat mot Lissabonfördraget!
men jag önskar att andra nationer kunde visa dem “vägen ur” och samtidigt framhålla att ur ekonomisk synvinkel är ett EES-avtal minst lika bra
varför ska vi ha hämskon Irland i EU?
juli 5, 2008 kl 11:18 e m
bestofmankind
om din ambition är att göra mig nöjd är den helt felriktad!!!
juli 5, 2008 kl 11:24 e m
“varför ska vi ha hämskon Irland i EU?”
De är bäst på att dricka mycket öl. :-)
Seriöst, det är väl så demokrati fungerar, de fick vara med och kan tyvärr inte kastats ut även om man visar dem vägen ut.
juli 5, 2008 kl 11:26 e m
hillary2 11:18,
Nej du, om vi två kan inte kompromissa, tänk de 27 länderna.
juli 5, 2008 kl 11:27 e m
bestofmankind
instämmer men det diplomatiska språket borde vara – repatriering!
juli 5, 2008 kl 11:28 e m
bestofmankind
vi är väl inte diplomater eller? :-)
juli 5, 2008 kl 11:30 e m
repatriering? du menar reträtt?
juli 5, 2008 kl 11:31 e m
hillary 11:28
Vi försöker bara lösa problement så smidigt som möjligt? :-)
juli 5, 2008 kl 11:31 e m
gå ur EU menar jag
juli 5, 2008 kl 11:35 e m
fler kärringar i toppolitiken och vi skulle slippa mycket lidande!
God Natt bestofmankind – - – en sådan signatur :-)))…..
juli 5, 2008 kl 11:36 e m
Ja, som du sa är det en moralisk plikt att göra så.
Jag håller med, men moralen är väl inte så användbar i politiken.
juli 5, 2008 kl 11:37 e m
God natt hillary2! Sov gott!
juli 5, 2008 kl 11:38 e m
bestofmankind 11:36
många politiker börjar som moralister .-)) men slutar som korrumperade…
de politiker som har moral är dessvärre sällan långlivade
juli 5, 2008 kl 11:39 e m
God Natt än en gång!
sov sött och så träffas vi här förhoppningsvis en annan dag!
juli 5, 2008 kl 11:44 e m
Något att tänka på (11:38).
Självklart träffas vi här en annan dag, riktigt givande att diskutera med dig.
juli 6, 2008 kl 1:34 e m
ohlund: Jag vet inte om jag orkar med ditt svammel! Onda och goda människor i all ära… ta och läs lite sociologi och psykologi istället och skippa den där sagoboken Bibeln! Lär dig lite om livets verklighet!
Eva och Adam är ju bara en myt! Eva är en förvanskad gudinna!
Religionsprofessor Åke Hultkrantz har sammanfattat: “Så mycket är dock klart, att Modergudinnan är den arkeologiskt sett först kända gestalten i mänsklighetens pantheon.”
Man har hittat otaliga gudinnor med ormar i händerna vid utgrävningar i otaliga länder. Som jag skrivit tidigare har kristendomens korpat alla symbolet. Alltså siktade man in sig på kvinnan och ormen – att så split mellan henne och hennes tidigare bundsförvant och samtidigt kasta skulden för synden på Eva/kvinnan. Smart drag! Äpplet var för övrigt under gudinnetiden en fruktbarhetssymbol.
Ormen var det djur som var mest förknippat med kvinnorna. Ormen hade en helt speciell förmåga, vilken naturreligionens människor tidigt uppmärksammat: den förmådde att föda sig själv på nytt. Det vill säga, årligen krängde den av sig sitt gamla skinn och trädde fram i en ny färgklar dräkt. Bar ormen på Livets hemlighet?
Det är logiskt att det vimlar av ormgudinnor i gudinnekonsten. Den kvinnliga gudomen var i pakt med livet och följaktligen också med den pånyttskapande ormen. Båda ägde den förborgade Kunskapen.
Kristendomen är en sjuk relgion i så måtto att för första gången i historien är det en man som föder! Ett sätt att frånta kvinnorna makten och degradera dem…
juli 6, 2008 kl 1:36 e m
Pravo: Tack för genomgång. Undrar var man har fått siffran 28 länder ifrån? Varför inte 33?
Kanske hela världen ska vara med i EU till slut? Kanske det är EU som är Den Nya Världsordningen? Vad tror ni gott folk…
juli 6, 2008 kl 1:43 e m
Helena Palena :
Ja, tar man med Turkiet så har man ju i alla fall tagit ett ganska stort steg in i Asien.
Jag förstår fortfarande inte vad EU har att vinna på att Turkiet är med, ocg ingen verkar kunna förklara det heller..
juli 6, 2008 kl 1:49 e m
mrhalland: Jo, det var nog spanaren – tror jag – som gjorde en eminent föredragning om läget. Tar inte EU in Turkiet så suger ryska sidan in dom och så blir dom för starka. Det är en jävla kamp om makten i världen, alltmedan 240 krig pågår eller vad det nu är.
Skulle vi sätta oss i rymden och titta på marmorkulan Jorden som singlar så fint skulle vi inte kunna fatta vilka hemskheter som pågick…
Stackars lilla Jord…. Du kan lika gärna gå under så något nytt och bättre kan komma!
juli 6, 2008 kl 2:18 e m
Tack för den infon Helena, jag ska försöka hitta spanarens analys, de brukar jag läsa med stor behållning.
juli 6, 2008 kl 3:05 e m
Helena Palena:
Du säger att kristendomen är en sjuk Religion, att jag svamlar och att Bibeln är en sagobok.
Grattis! Du får 3 rätt av möjliga 3.
Exempelvis nattvarden är när vi äter och dricker vår Herre. Vi har en god Gud!
Att jag svamlar är säkert riktigt, för jag saknar teologisk utbildning och dessutom går jag sällan i kyrkan. (Dock tycker jag att fotboll är spännande.)
Att Bibeln är en sagobok är också riktigt. Det står exempelvis
att universum skapades på sju dagar,
att ondskan kom in i världen genom att Eva åt en förbjuden frukt,
att judarna är Guds utvalda folk,
att Balaams åsna pratade,
att Gud föddes av en jungfru, och
att de som inte är frälsta skall kastas i den brinnande sjön.
Detta är dock sannsagor och livets verklighet och nu får vi leva med det.
PS. Jag har läst lite sociologi och psykologi för ett antal år sedan, fast säkert inte lika mycket som du, för det känns som om jag har en bit kvar till att kunna uppnå din nivå.
juli 6, 2008 kl 7:11 e m
ohlund: Raljera inte!
Du tycks inte ha fattat att det fanns långliga tider innan Bibeln! Du verkar så nöjd med sagorna. Okey – fortsätt med det! Det handlar bara om att tukta och få makt – men jag köper inte upplägget.
Upplysningsvis var det en ko som slickade på isen så jorden föddes! Det finns andra sagor om livets uppkomst som är bättre och mer trovärdiga! Audhumbla hette kon och HON har givit namn åt Vintergatan som heter The Milky Way på engelska. Stjärnorna är mjölkdropparna…
juli 6, 2008 kl 7:17 e m
Det finns massor av symboliska berättelser som egentligen säger samma sak, Hur Anden väckte Liv i den mörka Materian. Bibelns Story är en av de mest misshandlade.
juli 6, 2008 kl 7:39 e m
Apropå bibeln är något som jag har liten kännedom om, men för den skull har jag en tro och den kan väl ingen ta ifrån mig. Lite försiktighet kanske och talesättet “alla är lyckliga i sin tro” inte är helt fel. Vissa tror att de tror på ingenting.:-)
juli 7, 2008 kl 5:23 f m
Ingen kan i alla fall ta ifrån mig min Gud…
juli 7, 2008 kl 5:29 f m
Nej, du kan inte ens göra dig av med honom själv, för du är för evigt en del av det Gudomliga medvetandet.
Däremot kan du göra dig av med dina konstiga tankar om israelerna som guds utvalda folk. Det står i Gamla Testamentet och som du vet är det Nya Testamentet som gäller.
juli 7, 2008 kl 5:36 f m
ohlundonline – nej (5:23) det är väl fint att stödet alltid finns till hands och det är även jag mycket tacksam för. De som är förnekare måste ha det extra svårt, men vi avgör ju själva hur vi ser på livet.
juli 7, 2008 kl 11:26 f m
Kachina:
Det lustiga med det Nya Testamentet är att det är mer pro-israeliskt än det gamla, faktiskt.
Och det står t ex i Romarbrevet 11:1 att Gud inte har förskjutit sitt folk.
Jag skulle tom vilja påstå att det Gamla Testamentet är anti-semitiskt till skillnad från det Nya Testamentet.
De som vill skada judarna fjättrar fast dem till det Gamla Testamentet, se http://ohlundonline.blogspot.com/2006/09/is-old-testament-anti-semitic.html
Dock är det Gamla Testamentets förutsägelser och orakler av stort intresse.
soli01:
Enligt det Gamla Testamentet saknar människan valfrihet och är slav under en ond egyptisk Gud, men enligt det Nya Testamentet har Gud köpt oss fria genom Jesus, se 1 Korintierbrevet 6:20.
Tron är Guds gåva, se Galaterbrevet 2:20, så den som saknar Kristus är själv förmodligen omedveten om den rikedom han saknar.