Juntan fortsätter bromsa…

Hemma i Stockholm igen. Men det tog sin tid ända från Peru.

Dagarna i Lima och med Latinamerikas olika ledare var dock mycket nyttiga. Det blev stor bredd på de politiska samtalen och goda möjligheter att ta igen en del som måhända försummats av Sverige genom åren.

Men det finns mycket annat att ta itu med.

Det är svårt att inte bli djupt upprörd över hur juntan i Burma fortfarande bromsar de nödvändiga hjälpinsatserna. Vi måste allvarligt diskutera om det finns någon möjlighet att ytterligare öka trycket.

Jag ser att Ban Ki-moon skickat FN:s humanitäre samordnare John Holmes till Burma. Återstår att se om han får tillträde till dem som bestämmer.

Att regimen dömer sig än mer i omvärldens ögon är alldeles uppenbart. Samtidigt är det nog klokt att just nu låta de humanitära hänsynen dominera över de uppenbara politiska kraven.

Det var också slutsatsen vid det extrainsatta mötet med EU:s ministerråd för utrikesfrågor i början av veckan. Även kommissionären Louis Michel är på väg till området.

67 kommentarer till “Juntan fortsätter bromsa…”

  1. Josef Boberg Säger:

    Gooodkvällst Carl Bildt - och välkommen åter till wårt fantastiska Sverig-land !

    Dina uttryckta meningar ovan: “Att regimen dömer sig än mer i omvärldens ögon är alldeles uppenbart. Samtidigt är det nog klokt att just nu låta de humanitära hänsynen dominera över de uppenbara politiska kraven.” - slut citat.

    Kan bara konstatera att Wi för närvarande har den utrikesminsiter i Sverige - Wi sedan lång lång tid har förtjänat = den Förnuftigaste - som jag kan minnas i vart fall.

    Lycka till ! - med Sveriges “strå” till den här förryckt stupida “Burma-stacken”.

    Ha det… :-) /önskar folkfrids-vännen Josef med:

    ”Intelligent Wi kommer att drömma i natt
    Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
    Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på Jorden
    Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”

  2. smalltownstyle Säger:

    Jag har följt situationen i Burma och har svårt att förstå hur det kommer sig att omvärlden måste vänta på Juntans tillåtelse att hjälpa.

    Jag har bara ett ordspråk som ljuder i mina öron när jag tänker på de människor i akut nöd i Burma och det är Martin Luther Kings ord ” Det mest allvarliga är inte de onda människornas handlingar, utan de godas tystnad”.

    Jag är klart oroad för att det som händer i Burma just nu kommer att stå i framtidens historieböcker, på samma sätt som Darfur och Rwanda. Oskyldiga människor i fruktansvärd nöd och en omvärld som inte vill blanda sig i dessa länders nationella angelägenheter….

    Det är PRECIS som du skriver ”det är nog klokt att just nu låta de humanitära hänsynen dominera över de uppenbara politiska kraven”. Det är dags för de GODA människornas handlingar!

    Mer om Burma på min blogg:
    Burma upprop: http://smalltownstyle.blogg.se/1210265083_blogg_upprop_fr_burma.html

    Och senaste nytt från en hjälporganisation:
    http://smalltownstyle.blogg.se/1211020526_information_frn_en_av.html

    Ha en bra kväll!
    /Hälsningar från småbarns mamman
    Sara Small Town

  3. mrmhalland Säger:

    smalltownstyle :

    Ett mycket fint initiativ på din blogg Sara.
    Jag har sagt det innan, både här och nu på din blogg.
    Jag är lite rädd att det vi bidrar med hamnar i fickorna på regimens ledare och att vi därmed bidrar till ytterligare förtryck av folket.
    Hur ser du (och alla andra) på det ?

  4. Hört något från statsministern? Säger:

    [...] Carl Bildt i all ära men är inte försvarspolitiken något som ledaren för alliansen borde uttala sig om. Jag kan även tänka mig att övriga partiledare inom alliansen kanske skulle våga sig på att ha en åsikt. Jag kan även tänka mig att som utrikesminister Carl Bildt faktiskt utför en del arbete av viss vikt. [...]

  5. mrmhalland Säger:

    Hört något från statsministern? :

    Jag kan hålla med dig om att vår statsminister är märkvärdigt tyst.
    Jag vet inte om det finns en politisk strategi eller en ny typ av ledarskap bakom detta, men, min åsikt är att landets högsta ledare ska synas och höras bra mycket mer än vad som nu är fallet.
    Vad gäller utrikesministerns roll håller jag inte med dig.
    Hans roll är att förmedla Sveriges hållning i utrikespolitiska frågor, d.v.s inte hitta på egna lösningar utan vidarebefodra de beslut som är tagna av regeringen, lyssna av andra utrikesministras (och för all del andras) synpunkter och återrapportera dessa till regeringen som underlag till nya beslut (inte minst som underlag för säkerhetsfrågor).
    Det vore förödande om utrikesministern framförde sina privata synpunkter om Sveriges försvarspolitik, de får han hålla för sig själv.
    Vi har en försvarsminister som har till uppgift att förmedla vad som händer i den sektorn (även om han snart är överflödig).

  6. bertil87 Säger:

    Hillary2 har en tid drivit idén att Lars Danielsson borde få tjänst som ambassadör i Bryssel ?
    Jag är övertygad om att Carl Bildt känner denne Danielsson betydligt bättre än tandläkare Hillary2 i Göteborg. Om Danielsson varit mogen för jobbet, hade han säkert fått detsamma.
    Att gå fram som en slåttermaskin, som Hillary2 gör, vittnar bara om dålig stil,

  7. mrmhalland Säger:

    bertil87 :

    Jag håller fullständigt med dig.
    Att anställa en ambassadör är att utse en representant för Sverige.
    Detta måste vara en person man absolut kan lita på, i all synnerhet när det blir kris.
    Lars Danielsson har, trots undanhållande av bevis från förra regeringen, visat att han är, jag ska inte säga mutbar, men trots allt i stånd att begå tjänstefel för att “rädda” överordnande.

  8. hillary2 Säger:

    igår em fick jag reda på att han sökt tjänsten i Bryssel
    kallar bertil87 detta “en tid”?
    tvärsäkra åsikter skövlar jag gärna med slåttermaskin :-))
    FYI är jag inte tandläkare längre och bor numera strax utanför Stockholm

  9. hillary2 Säger:

    mrmhalland

    varför tror du Tsunamibanden sekretessbelades i 70 år med hänsyn till rikets säkerhet av den osynlige Reinfeldt?
    den kan knappast Danielsson ha äventyrat och hade han det hade man troligen kunnat ordna en rättegång bakom lykta dörrar…

  10. mrmhalland Säger:

    hillary2 :

    Hela tsunamikatastrofen sköttes katastrofalt illa av Sveriges regering, det kan väl alla vara överens om ?
    Lars Danielsson var en central person i detta och har uppenbarligen inte varit uppriktig.
    Visst kan det vara så att han av olika skäl har varit förhindrad att vara uppriktig, men det är ju inget som automatiskt gör honom lämplig att bli utsedd som ambassadör av en borgerlig regering, eller ens åtnjuta förtroende.
    Jag tror Carl Bildt kan bedöma kompetens.
    Jag inser naturligtvis att det kan finnas en del politik bakom detta, men det är troligen mer än så. Detta är ju trots allt så spektakulärt att Carl Bildt och regeringen skulle riskera förlust i förtroende om det inte fanns fog för “utfrysningen”.
    Jaja….detta är spelets regler, och visst är det ett spel ?

  11. hillary2 Säger:

    mrmhalland

    tycker du att det var befogat att hemligstämpla tsunamibanden?
    för mig betyder det att man inte vill avslöja sanningen - då det är bekvämare att ha en syndabock

    och för mig finns det ingen anledning att behandla en människa illa
    det finns det aldrig fog för

  12. mrmhalland Säger:

    hillary2 :

    Jag är inte helt säker på att du har rätt, jag har för mig att hemligstämpeln drogs tillbaka, men jag kan ha fel.
    OM det är hemligstämplat så är jag säker på att inte anledningen var att det skulle avslöjas att Danielsson talat sanning :-)

    Jag tycker inte heller att man ska behandla människor illa, men på den nivån gäller lite andra regler.
    Han är ju en flitig föredragshållare (på arbetstid) utan att ha fått uppdraget från sin arbetsgivare. Innebär det att han liksom GP har sidoinkomster som konsult?
    Jag tror inte att det går någon större nöd på Danielsson.

  13. hillary2 Säger:

    mrmhalland

    tro vad du vill

    hemligstämpeln är fortfarande 70 år - försök inte!

    din fråga kan jag naturligtvis inte besvara - men det finns säkert andra som kan

  14. mrmhalland Säger:

    hillary2 :

    Det är inte min livsuppgift att försvara vare sig Reinfeldt elle Bildt :-)

    Jag hade bara för mig att de tog tillbaka det.

  15. hillary2 Säger:

    mrmhalland

    din livsuppgift som många andras verkar vara att opponera mot mig

    ha en god natts sömn!

  16. mrmhalland Säger:

    Inte alls Hillary2,

    Jag kan ibland tycka att du slaviskt försvarar varje sosse, oavsett vad de hittat på.
    Jag tycker att det är ett omodernt sätt att se på politik.
    Jag tycker att det är viktigt att värdera varje sakfråga oavsett vem som lagt fram den, det är ju lite naivt att tro att ett parti kan företräda en persons (eller värre, 100.000-tals) åsikter i alla frågor.

  17. mrmhalland Säger:

    God natt själv Hillary2 !

  18. hillary2 Säger:

    Louis Michel verkar ha en sund europeisk inställning

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1260827.svd

  19. spanaren Säger:

    Militärregimen i Burma kanske inte har helt fel i sina
    farhågor om följderna av att USA/Väst tillåts upprätta
    ett brohuvud i landet. Kan de styrande vara helt säkra
    på att västmakterna efter att nödhjälpen levererats
    utrymmer sina baser eller finns det en risk att de
    försöker genomföra en “regime change” av gängse
    USA/NATO-modell -”västdemokratisering”?
    Se saken ur juntans synvinkel - inte vår i Sverige.

    En lösning kanske vore att hamnar i med Burma allierade
    länder tex Penang, Singapore, Bangkok och neutrala
    Chittagong användes som baser och att nödhjälpen
    därifrån fraktades med fartyg under neutral flagg till
    Rangoon och andra burmesiska hamnar eller med
    landtransport (tåg/lastbil). Bron över Kwai står kvar.
    Vad gäller flygtransporterna kan militärt transportflyg från Kina,
    Ryssland och Indien som accepteras av burmeserna användas.
    På plats accepteras expertis från andra ASEAN-länder.
    Varför skall det prompt vara expertis
    från USA/Väst inkl. fd kolonialmakten Storbritannien?

    Enda felet med en sådan lösning är att den strider mot
    USA/Väst långsiktiga geopolitiska intressen i området.
    Louis Michel kanske tänker i liknande banor.

    Den svenska säkerhetspolitiken har nått farsartade nivåer
    som knappast är värd att ens kommentera.
    Paraden på Röda Torget den 9/5 med delar av Moskvas garnison
    plus LL-trupp och förband ur strategiska robotstyrkorna från
    närliggande Ivanovo omfattade ca 7000 man - mer än Sverige
    kan “mobilisera” totalt om nuvarande planer genomförs.
    De som hoppats på en ny politik under Medvedev - låt hoppet fara…
    http://www.moscowtimes.ru/article/1010/42/362786.htm

    Carl Bildt,

    Väntar på din replik till gårdagens artiken i Svenska Dagbladet som
    var riktad direkt till utrikesministern.

  20. Torsten Säger:

    hillary,

    Beträffande tsunamibanden.
    Nu måste jag kritisera Dina insinuationer igen. De är lite fula tycker jag.
    Här kommer ett utdrad av ett pressmeddelande från finansdepartementet 14 juni 2007.

    “Materialet på banden är mycket omfångsrikt - 32 000 gigabyte, motsvarande 6500 DVD-skivor eller 10 miljarder A4-sidor utskrivet på papper. Det innehåller e-post och trafikinformation om e-post, uppkopplingar och Internet-trafik. Det finns också arkiverade dokument från tiden före tsunamin. Bara en liten del har granskats; urvalet har styrts av de oklarheter som kvarstått efter tidigare utredningar. Granskningen gäller tjänsteanknuten e-post om tsunamin under annandagen och ett par dagar därefter för ett 40-tal personer i Regeringskansliet, och viss trafikinformation i loggar”.
    http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/84151

    Finns det någon som tycker att det går att lämna ut ett ett sådan digert material till “vargarna”.
    Det som berör Danielssons s k “svek” kan endast beröra någon del av en promille av detta.

  21. spanaren Säger:

    Carl Bildt,

    Vidare mitt 06:21.

    Artikeln som avses är Svd.se “Brännpunkt” 17/5.
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1257843.svd

  22. Kachina Säger:

    spanaren

    Du ställer ett krav på Bildt som kompliceras av det faktum att det finns en enda förutsättning för att en fd statsminister skall kunna jobba som utrikesminister i en ny regering, nämligen att han håller käft i inrikespolitiken.

    Vi har alla rätt att tycka till om inrikespolitik och försvar, utom Carl Bildt. Skandinaviens säkerhetspolitik tillhör hans arbetsområde, men när det gäller utformningen av det svenska försvaret, kan han bara framföra de riktlinjer regeringen ställt.

    Det vore ett stort misstag av honom att svara på den artikeln. Han har, än så länge, hållit sig inom rågångarna och vi får hoppas att han håller sig från några övertramp.

  23. rulle Säger:

    Att journalister alltid måste uppföra sig som hyenor är upphov till mycken onska och därav följande folkligt lidande. Den ohängda Nils Horner har starkt bidragit till att den regerande juntan inte vill släppa in främmande (skrämmande) människor för att hjälpa (själpa) regimen att bistå de nödställda.
    Det är inte tid för kritik i media när folk dör. Med en objektiv rapportering bara om nöden
    hade hjälparbetare från alla fredliga länder redan varit på plats.
    - Tänk logiskt, inte idiotiskt! -

  24. Kachina Säger:

    Tänk logiskt,……..då använder du bara halva hjärnan och de faktorer som finns registrerade där. De som inte är registrerade syns inte. Det kan bli hur idiotiskt som helst.

  25. spanaren Säger:

    Kachina,

    Vad jag efterlyser är utrikesministerns syn på det
    verkliga säkerhetspolitiska läget.

    Är det som våra politiker ur alla läger framställer det:

    Fred i vår tid råder. Tillgripande av militära maktmedel
    i Europa eller i varje fall i vårt närområde är fullständigt
    otänkbart inom överskådlig framtid (50 år?).
    ELLER
    ÖB och militär expertis och säkerhetspolitiska analytiker
    tex Bo Pellnäs samt statsledningarna i Finland/Norge/Baltikum:

    Ryssland återupprustar massivt med 15-20% årliga påslag
    till militärbudgeten. Tecken tyder på att Ryssland arbetar mot
    att återställa Rysslands traditionella inflytelsesfär om än inte
    enbart med militära medel. I Baltikum säger vissa röster -
    efter Georgien är det vår tur….. Vems tur är det efter Baltikum?

    Min åsikt:
    USAs mot Ryssland aggresiva politik med stöd av Baltstaterna,
    Polen, Ukraina,Georgien OCH Sverige kan innebära att konflikten
    är ett faktum tidigare än någon anar. Kosovo är heller inte klart.
    Om, det som det ser ut för dagen, blir en nationalistisk regering
    i Belgrad (DSS,SRS,SPS) kan Ryssland, som Nicolic redan lovat,
    etablera ett “Camp Stalingrad” som motvikt till USAs “Camp Bondsteel”
    på gränsen till Kosovo.
    Vad händer om Georgien med stöd av “rådgivare” från USA försöker
    återta Abchasien och Sydossetien och angriper de ryska FN-trupperna
    i området och Abchasiens arme om 10.000 man MED luftvärn?
    (Jmf den blivande svenska “armen”)

    PS

    Vi diskuterade för en tid sedan svenska Hemvärnet.
    Kan rekommendera boken
    “Kriget i Tjetjenien” av Vera Efron som beskriver krig mot
    Ryssland med vad du beskriver som lämpliga förband.
    Din åsikt är inte alls befängd - men betänk kostnaderna för
    den svenska civiklbefolkningen vid ett asymetriskt krig
    och slutet för oss skulle troligen bli som för tjetjerna
    i andra kriget.

  26. Kachina Säger:

    spanaren

    Genom samövningen i USA till en kostnad av 27 miljoner, har försvarsministern sagt det som inte kan sägas. Det finns en dold överenskommelse och hur Sverige lyckats förhandla fram den är för mig en gåta. Gissningsvis har vi så pass mycket high tech att erbjuda, att det uppväger frånvaron av trupp.

    Ryssland rustar för att sätta tryck bakom det ekonomiska kriget om inflytande. Jag tror inte att det förbereds en invasion med trupp, utan det handlar om en ekonomisk invasion genom expanderande ryska företag.

    Den absolut största fara som Sverige, Skandinavien och Europa står inför är att länderna exploderar inifrån på grund av socioekonomiska orsaker. Thatcherismen kan bara sluta på det sättet. Vid ett sådant tillfälle måste försvaret se ut på ett helt annat sätt, alltså ett trimmat hemvärn som kan ta hand om inre stridigheter OCH den makt som erbjuder sig att komma för att “ställa allt tillrätta.”

  27. Kachina Säger:

    “Din åsikt är inte alls befängd - men betänk kostnaderna för
    den svenska civiklbefolkningen vid ett asymetriskt krig
    och slutet för oss skulle troligen bli som för tjetjerna
    i andra kriget”

    Sedan andra världskriget har det alltid, i alla krig, dött fler civila än soldater.

  28. göteborgslullaren Säger:

    Extremister vädrar sina åsikter såsom spanaren och hans ryssdyrkan och hilary och hennes sosse och fakckföreningsdyrkan och bestofmankid och hennes ambssaddyrkan och farymary och hennes socialistiska sjukvårdsdyrkan och så båtsman och hans allmänna virrighetsdyrkan + bestofmankid och hilary som dessutom ser lars danielsson som en frälsare
    En blogg för dyrkare

  29. spanaren Säger:

    Kachina,

    Jag tror inte heller att Ryssland som första alternativ
    har militära maktmedel. Det är snarast det absolut
    sista alternativet vilket endast används vid tex ett västanfall i
    Georgien mot Abchasien eller att serberna i Kosovo med militära medel
    tvingas underkasta sig albanskt styre med användning
    av NATO-militär och/eller de av USA under bildande
    varande “kosovoalbanska säkerhetsstyrkorna”.

    Återstår att se om/när EU/NATO imploderar under trycket
    av inre motsättningar - om inte förr så när lågkonjunkturen
    börjar bita och motsättningarna inom det “gamla” NATO och
    USA/”det nya NATO” blir oöverstigliga - pga Rysslandspolitiken.

    Jag tillåter mig att betvivla att den svenska hemmafronten
    inte skulle bryta samman vid ett krig som beskrivs i den
    ryska boken. “Fred till VARJE pris” blir parollen då.

    För att återgå till ämnet:

    Är det så att USA med allierade (lyd)länder per definition
    är “Världssamfundet” = De goda som handlar alltid och
    överallt av altruistiska humanitära skäl?

    Är Ryssland och SCO per definition inte medlemmar av
    “Världssamfundet” = De onda som för en inhuman politik
    och är en fara för freden i världen?

    Är all rapportering i västmedia, inkl. svenska, den rena sanningen
    medan alla ickevästliga media sprider lögn och förbannad dikt?

  30. spanaren Säger:

    Göteborgslullaren,

    Har du några EGNA åsikter om någonting som
    här debatteras?

    Vad är din analys av läget i Sydostasien, Balkan,
    Svartahavsregionen ur en allmän resp. geopolitisk
    och militärstratregisk synvinkel.

    Jag dyrkar på intet sätt Ryssland - ger bara en realistisk
    syn (som delas av ÖB Syren) på Stormakten och dess
    förmåga att implementera sina geopolitiska intressen -
    inte enbart med militära medel.

    För den sovande är väckarklockan självklart störande……

  31. Kachina Säger:

    “Är det så att USA med allierade (lyd)länder per definition
    är “Världssamfundet” = De goda som handlar alltid och
    överallt av altruistiska humanitära skäl?

    Är Ryssland och SCO per definition inte medlemmar av
    “Världssamfundet” = De onda som för en inhuman politik
    och är en fara för freden i världen?

    Är all rapportering i västmedia, inkl. svenska, den rena sanningen
    medan alla ickevästliga media sprider lögn och förbannad dikt?”

    Det var en väldigt bra formulering av den stora massans medvetande, som i sig formats av Hollywood, Timbro och media.

    Det finns både goda och onda på bägge sidor, men från ena sidan rapporteras bara det goda medan man rapporterar det onda från den andra sidan. Så sker både i väst och öst. Där för har Internet fått så stor betydelse, man kan “gå in i andra länder”, man kan ta direktkontakter med vanliga människor i andra länder, samtala och höra hur de upplever samma händelse.

  32. soli01 Säger:

    spanaren - det är ingen tvekan om att dina funderingar (analys) vad som rör Sydostasien, Balkan mm är något vi inte bara kan bluda för och därför är det intressant att förlja kommentarerna om den “stora”politiken. Fortsätt med detta!

  33. Helena Palena Säger:

    Invadera Burma nu…

  34. soli01 Säger:

    Helena - du har troligen hamnat på fel plats här i livet.:-)

  35. tnsexton Säger:

    Den burmesiska regimen motsätter sig katastrofhjälp utifrån, annat än från utvalda grannländer, i begränsad omfattning och under strikt kontroll av den burmesiska militären.
    Om orsakerna har det spekulerats; om allt från att hjälpsändningarna går åt till att föda krigsmakten och hålla den lojal via rädsla att förlora makten om folket får för omfattande utländska kontakter till rädslan för vissa staters eventuella dolda agenda för att utnyttja kastarofen till egen fördel.

    Vid en så omfattande katastrof som denna gäller bara en sak, för alla parter inom och utom Burma. Maximal hjälp till så många som möjligt från så många som möjligt; utan några sidoblickar eller politiska restriktioner eller ambitioner.
    Vem det än vara må som försöker utnyttja situationen för att nå politiska och/eller ekonomiska fördelar har förlorat all den trovärdighet och respekt maneventuellt har.

  36. Kachina Säger:

    lullaren, bara för dig i de jästa dryckernas värld där kopplingarna är sega.

    Som du kanske märkt har jag varit sysselsatt med annat en tid. Det beror på att Finland håller på att ta allt ifrån oss, VM-bronset och Vattnet. Moder Jord har använt Nordvästen till att blåsa över allt vatten till Finland och vi ligger mer än en meter under medelvatten.

    I bästa Al Gore anda, jag tänkte att om han kan ändra jordens bana runt solen genom att minska koldioxiden, kan jag hinka tillbaka det vatten Finland tagit. Ett styvt jobb med två händer och två hinkar, men det skall gå. VM-bronset kan jag däremot inget göra åt.

    Som du kanske märkt har även lindalovelace varit knäpp tyst sedan jag informerade om vilka attribut som krävs för att bli fullvärdig medlem i Alliansen. Han rusar tydligen runt och söker i blindo, så om någon kan få stopp på honom och meddela att det han söker är inte materiella ting. De är sådana som växer fram i sinnet och om han inte hittar dem kan han fråga socialministern hur hon fick dem. Jag kan avslöja att själva källan ur vilket ondskan emanerar finns hos två psykopter vid gränsälven, där den ena dominerar den andre. Det gäller alltså att hitta rätt för att få tillgång till den äkta varan.

    Jag får hoppas, lullaren, att detta klargörande leder till att du upplever mindre förvirring.

  37. spanaren Säger:

    tnsexton,

    Problemet tycks vara att få de styrande generalerna i
    Burma att bortse från militärstrategiska aspekter på
    ev. nödhjälp från Väst med insats av utländsk militär.
    Kanske de har Aceh som ett avskräckande exempel.
    Vidare har kanske generalerna en annan syn på vad
    förlusten av 100.000 bönder betyder för Burma som
    stat i jämförelse med ett brohuvud för västmilitär i landet
    än vad vi i det demokratiska kristna västerlandet har.

    Vad anser du om mina tankar 06:21 att kringgå detta
    problem? Hamnarna har mycket stor kapacitet och kan
    snabbt genomföra lossning från utländska örlogs/handelsfartyg.
    Flygbaser finns i direkt anslutning till hamnstäderna för
    snabb vidaretransport med ryskt/kinesiskt/indiskt militärt
    transportflyg som accepteras av juntan liksom expertis från
    de med Burma förbundna länderna i ASEAN.

    Är inte ett problem att de franska och amerikanska (bla USS Essex)
    som nu ligger strax utanför Burmas territorialvattengräns
    insisterar på att med egna helikoptrar eller anlöp av burmesisk
    hamn få in livsviktig hjälp i landet tillsammans med militär personal?
    Varför inte lossa i Singapore och frakta tung materiel med
    neutrala handelsfartyg till burmesisk hamn och hyra in ryskt/indiskt
    militärt transportflyg för omedelbar hjälp?

  38. cnesko Säger:

    Jag tycker att nyckeln till bildtarens agerande som UD (egentligen under hela hans karriär) kan finnas i följande citat med särskild vikt lagd på den sista meningen:

    “Mest beklämmande är att den som bäst kan värdera de framtida säkerhetspolitiska problemen i vårt närområde tiger som en mus i sitt arvsfurstliga palats. Carl Bildt borde rädda sin politiska heder medan tid är.
    Den är mer värd än alla framtida poster i EU.” (Bo Pellnäs)

  39. cnesko Säger:

    UD skulle självklart ha varit UM.

  40. göteborgslullaren Säger:

    Du överskattar nog din egen förmåga Båtsman för du har dimmiga bilder både av ickesocialism och hocky. Med fler toppspelare från Frölunda hade guldet varit garanterat och med mindre socialism de senaste 50åren hade Sverige varit ett lyckligare land . Det du skriver om psykopater vid gränsälven fattar jag inte men det är väl något lokalt fanskap från din egen bosättningsort ute i ödemarken.

  41. fairymary Säger:

    göteborgslullaren!

    Den är rik för vilken mycket är heligt

  42. tnsexton Säger:

    Spanaren
    Det enda avskräckande som juntan ser framför sig, är att de förlorar makten! Om det sker pga en folklig resning eller efter att främmande makter, i skydd av hjälparbete etablerat sig i landet, är dem förmodligen likgiltigt. Det enda som verkar intressera dem är ett fortsatt maktinnehav, även om det sker på bekostnad av några hundra tusen människoliv.

    Dina förslag på att få in hjälp är intressanta och skulle säkert fungera. Alla sätt som säkerställer en rättvis och snabb distribution av hjälp är bra.

  43. göteborgslullaren Säger:

    farymary

    När apan går mot solen är dagen slut
    ordspråk från Burundi

  44. fairymary Säger:

    Tack göteborgslullaren, jag lägger det till min samling av sentenser….

  45. Josef Boberg Säger:

    Hmmm… - Himla go ton Ni håller i Era åt hållet dialoga kommentarerna ovan, faktiskt…

    Dock - i mitt perspektiv sett så finns det ett genomgående “fel” i Era ordval. Ni säger alltid ryssarna, svenskarna, amerikanderna osv - vilket ju kort och gott är “ren” lögn, faktiskt…

    Den sanna sanningen är ju att det ALDRIG är ryssarna, svenskarna, amerikanerna osv som sådana - i meningen mer än väsentligt flera än 80 % av MedBorgarna = MedMänniskorna i länderna ifråga - som står för allt faenskap i världen, faktiskt…

    Bevisligen att det till 100 % ALLTID den lilla MaktElitKlick i respektive land - som står för ALLT djävulsskap i världen - inga andra !

    Varför i helvete kan Ni ej skriva som det är ?

    Ha det… :-) /önskar MaktElit-vännen Josef

  46. tnsexton Säger:

    “Varför i helvete kan Ni ej skriva som det är? undrar Josef. Jamen snälla Josef, det gör vi ju. Din “MaktElitKlick som står för ALLT djävulskap…” sitter ju, åtminstone i de demokratiska länderna, där pga av oss vanliga Medborgare och Medmänniskor. I slutändan är det de Vanliga Medsvenskarna och Medamerikanerna som är ansvariga för respektive länders politik.
    Vi har den MaktElit vi förtjänar och som vi själva väljer.
    I rena diktaturer är läget ett annat men eftersom du tog svenskar och amerikaner som exempel på Medmänniskor i händerna på MaktEliKlicken kan du kanske tala om för oss ovetande vad vi ska göra för att radera bort Elit och Klick, för Makt måste man ha om man ska kunna förvalta Medborgarnas uppdrag; nämligen makt som utgår från folket.

  47. Josef Boberg Säger:

    Hmmm… - TnSexton - I o f s ligger det en del i det Du säger - men likväl är det rappakalja, faktiskt…

    Än så länge - under mitt mer än 67-årade liv i kött - har det ej i mitt kära fosterland Sverige funnits en enda riksdagspolitiker som har valts av folket, faktiskt… Wi röstar på partier - där en liten PartiMaktElitKlick på förhand har utsett dom skall komma in i riksdagen - ingenting Annat !

    Va faen har det med folkstyre att göra, egentligen… Dock ett fantastiskt bra Kamouflage för att Wi ej alls har ett folkstyre - i meningen att folket bestämmer landets politik - genom att själva kunna utse de lämpligaste kandidaterna att representera folket - är den vansinniga ordningen ju till 100 % - ingenting annat !

    Men visst - i o f s har Du ju helt rätt i att Wi har den MaktElit Wi förtjänar - p g a att väldigt väldigt få MedBorgare = MedMänniskor ej alls inser hur förryckt långt ifrån ett VERKLIGT folkstyre Wi har i Sverige - men det är ju en helt annan sak.

    Mer om vad jag menar med folkstyre på
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/14/demokrati

    Ha det… :-) /önskar folkstyres-vännen Josef

  48. soli01 Säger:

    josef - hur har vädret varit under björken, jag bara undrar? Du verkar vara på “strängsidan” om man läser dina kommentarer. Jag säger inte att detta är fel, men undrar om läget är normalt.:-)
    Vi har inte riktigt folkstyre - där har du alldeles rätt!

  49. Josef Boberg Säger:

    Taaack - Soli01 - för Din goa backfeed ovan !

    Tja - ibland “rinner det till” även på mig - när jag ser hur omedvetet = sovAnde det skrivs om t ex det svenska så kallade “folkstyret” = den svenska så kallade “DemoKratin”. Det känns rätt skönt att få “vräka ur sig” ibland också, faktiskt…

    Så - kanske för att jag är sovAnde under en NaturLiktVis = Intelligent björk om nätterna - så kan det ju vara så att jag både ser och hör sådant som väldigt många - på tok för många i mitt perspektiv sett - av vanligt folk ej överhuvudtaget varken ser eller hör, tyvärr tyvärr…

    Ha det… :-) /önskar folkstyres-vännen Josef

  50. soli01 Säger:

    Josef - tack för infon och jag kan lugnt gå ut i solen, som faktiskt just nu tittar fram, norr Dalälven. Du, det är skönt - håller med dig - att ibland rensa luften.:-)

  51. fairymary Säger:

    josef och alla andra!

    Jag håller med om att vi har den maktelit vi förtjänar. Vem av oss här på bloggen är beredd att gå ut och ta ansvar? Jag undrar ofta hur urvalsprinciperna fungerar. Jag antar att man måste trakta efter makt för att få politiska uppdrag.

    Jag som har fullt upp med att ha makt över mig själv…..och som tycker att det är mycket ansvar att ha makt över andra, varför går inte jag ut och blir politiker??

  52. soli01 Säger:

    fairymary - varför inte. Alliansen kanske skulle behöva förstärkning.:-) Du kunde lätta på trycket.:-)

  53. fairymary Säger:

    soli01!

    …..dessvärre tror jag inte att jag skulle platsa i det gänget……

  54. karrman Säger:

    Josef

    Du verkar inte gilla parlamentarisk demokrati. Bygger egentligen på att folket via grundlag delegerar makten till en elit av representanter. Dessa representanter är ansvariga inför folket i återkommande val. Det liberala momentet är att det finns begränsningar på vad dessa folkvalda har rätt att göra. De måste respektera grundläggande mänskliga rättigheter som ger individen skydd mot statens tvångsmakt.

    Tycker detta system funkar hyfsat för större samhällsbildningar. Vi måste ha någon mekanism att delegera makten samt ha någon mekanism att utkräva ansvar.
    Samt skydda medborgarna från statens tvångsmakt.

    Kan alltid diskutera vad som är de bästa institutionella lösningarna för detta.
    Behöver partisystemet ersättas med något annat? Hur kan vi öka medborgarnas deltagande i demokratin utöver valhandlingen?

    Tittade för ett tag sedan på en intressant film hur grekerna under antiken löste dessa problem. Deras lösning var direktdemokrati. Alla vuxna män som var medborgare i statsstaten Aten samlades på en plats och fattade beslut. Den löpande administrationen ( domstolar etc. ) utsågs genom lottning så man fick en naturlig cirkulation av makthavare.

    Finns uppenbara förtjänster i detta. Meborgarna deltar aktivt i beslutsfattandet samt maktcirkulationen försvårar korruption.

    Finns också uppenbara brister. Aten var ett litet samhälle som knappast kan användas för större samhällsbildningar. En annan brist är att stora grupper uteslöts: kvinnor och slavar. Som rättegången mot Sokrates visade så saknade Aten även skydd för individen mot statens makt.

    Filmen finns här:

    Athens: The trouth about democracy

  55. ohlundonline Säger:

    Fairymary!

    Varför gör du inte karriär inom politiken istället?

    Här i Vallonien ser Front National ut att få över 20% i nästa val och till skillnad från ett av Flanderns största partier - Vlaams Belang - så är de inga nazister.

    Det är därför de traditionella partierna i Belgien undviker nyval, utan hellre går igenom regeringskris efter regeringskris med 60 ministrar och 10 vice statsministrar i den federala regeringen, eftersom de vill undvika att nazister får egen majoritet i Flandern.

    Men Front National har ett bra program, fast för att värva mig måste de vilja ha med Jesus i konstitutionen och acceptera att Europa byggs vidare med Nya Testamentet som grund och Latin som första språk i hela EU.

    Dessutom vill jag ha inskrivet är vi är bundsförvanter och beskyddare av Israel.

    Har ni inte Front National i Sverige?

  56. bestofmankind Säger:

    “Jag ser att Ban Ki-moon skickat FN:s humanitäre samordnare John Holmes till Burma. Återstår att se om han får tillträde till dem som bestämmer.”

    Men jag har inte hört/läst något uttalande från vår statsminister. I en stor naturkatastrof som denna där regimen inte tillåter västlänningar att medverka bör man åtminstone säga sin mening för att markera händelsen.

    Uttalandet i detta fall skall inte komma från en utrikesminister men från en statsminister himself för att bli tagen på allvar. Sverige har mycket att säga till som den näst största bidragsgivare till UNHCR:

    http://www.unhcr.org/partners/3b963b874.html

    Använd inflytandet….make a speech, och kanske många andra länder följer efter.

  57. göteborgslullaren Säger:

    Tänk vad mycket Sveriges statsledning har att lära av bestofmankid som har för vana att protestera mot allt och är missnöjd i stort med hur det svenska samhället styrs. I alla fall så länge det inte stys av hennes idealparti som kallas det socialdemokratiska arbetarpartiet utan av vår nuvarande regering.
    Tur att man mest skrattar åt eländet som hon spyr ur sig

  58. fairymary Säger:

    karrman och andra intresserade!

    Det tycks mig som en sak hur vår demokrati formellt är organiserad, en annan sak att det finns informella maktstrukturer. Carl Bildt skrev för en tid sedan om tankesmedjor på ömse sidor atlanten som “skötte dialogen”.

    Bilderberg-gruppen är ingen demokratisk församling. Hur mycket inflytande har den på världens öden och äventyr?

    Vapenlobbyn i USA; min hjärna vägrar att lyfta fram namnet på den president som i slutet av sin ämbetsperiod varnade för den….

  59. bestofmankind Säger:

    göteborgslullaren,

    “Tur att man mest skrattar åt eländet som hon spyr ur sig”

    Du skall vara tacksam att ger gratis råd till vår Regering som har orättvist behandlat mitt ärende, men som en pessismist och distruktiv man som du är kan man inte förvänta sig något bättre feedback.

    Jag har sagt mitt. Det är återstår att se om de tar mig på allvar.

    Vad har Regeringen att förlora, jo kanske inte får turist visum till Myanmar?

    Och vad beträffar dig, har, förutom mig, många undrat (som jag har läst i inläggen) om du har något vettig inlägg att tillföra bloggen annat än att disktruktivt kritisera ändra.

    Och du företräder den borgerliga regeringen? t o m sitter i kommunfullmäktige i Göteborg?

  60. bestofmankind Säger:

    P.S.

    Och du fortfarande inte lärt dig att stava mitt pseudonym rätt!

    Illa…

  61. bestofmankind Säger:

    rättelse i min kommentar 3:18

    läs den första meningen som:

    Du skall vara tacksam att jag ger gratis…….

  62. spanaren Säger:

    fairymary,

    Presidenten som gjorde detta berömda tal var
    Dwight D. Eisenhower under andra världskriget
    amerikansk general och överbefälhavare för
    samtliga allierade styrkor vid landstigningen
    i Normandy 1944.

    Eisenhower hade liksom efterträdaren Kennedy
    och Sovjets ledare Chrustjov upplevt andra
    världskriget i stridande förband och sett krig på riktigt.
    Den tidens ledare visste vad de talade om -
    vet dagens ledare det?

    Gäller Eisenhowers tal än idag och inte bara i USA?

    http://www.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY

  63. karrman Säger:

    fairymary

    Egentligen lyfter du en intressant frågeställning:

    Vilka restriktioner bör det vara på icke valda makteliters möjligheter att påverka den politiska processen?

    Det kan gälla storföretag, den statliga byråkratin samt rena lobby organisationer.
    Självklart har de ett legitimt intresse att påverka. Frågan är bara hur deras påverkan ska begränsas.

    Spontant tror jag öppenhet är lösningen. Den informationsrevolution vi nu bevittnar gör det mycket svårt att dölja beslut med negativa konsekvenser. Finns också sedan gammalt en hel industri - media - som lever på detta. Det som saknas är nog snarare analysförmågan att se sambanden. Skulle behövas institutioner som är oberoende av makten som har analysförmågan att göra detta. Möjligt att universitets liknande organisationer kan vara lösningen?

  64. fairymary Säger:

    Tack Spanaren för namnet och för länken. Jag blev berörd så som jag blir när människor talar från sitt hjärta.

  65. fairymary Säger:

    karrman!

    Jag tror också på öppenhet som “helig” princip.

    Det är svårt att sortera i informationsflödet……media litar jag inte på fullt ut, får ibland känslan av att de har ett “flockbeteende” som blir tydligast när “drevet går” åt något håll. De få som går sina egna vägar och är trogna sina ideal…..dem önskar jag att jag kunde upptäcka och “värna om”, dvs. läsa och citera…..Förresten, hur fria är media i förhållande till sina ägare?

    Analysförmågan är också beroende av vilka “glasögon” man har på sig; man ser det man har kunskaper att se, det man har intresse av att se.

  66. fairymary Säger:

    PS till karrman och andra!

    Jag tror också på författares och konstnärers känslighet inför vad som rör sig i tiden.

    Jag hörde för mitt inre öra Werner von Heidenstam
    “Det är skam. det är fläck på Sveriges banér att medborgarrätt heter pengar”

  67. Helena Palena Säger:

    soli01: Nej, det är nog jag som har hamnat rätt! Det finns ingen olja i Burma så folk får svälta ihjäl under cykloner och militärpolitruker som bara tänker på sitt eget skinn. Invadera Burma nu Banki Moon & Co!

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.