Öka trycket för hjälp till Burma!
Läget vad gäller de nödvändiga hjälpsändningarna till Burma efter katastrofen där ser allt mer bekymmersamt ut.
Saken diskuterades i min debatt i riksdagen i dag, och jag har också kommenterat situationen i en intervju i Dagens Eko.
Alldeles uppenbart är att militärregimen fördröjer det nödvändiga biståndet till de värst drabbade områdena.
Och alldeles uppenbart är att vi måste öka det internationella trycket - liksom att ansvaret i första hand ligger på de mer näraliggande staterna.
maj 9, 2008 kl. 3:47 pm
Eftersom myndigheter i Mynmar tycks fördröja visum ärenden för västlänningar, bör hjälp komma i första hand från närliggande länder - som sker nu.
Folkomröstningen om landets konstitution skall hållas i morgon i dem icke drabbade områdena. Att man kan vara så kall att hålla folkomröstningen är ofattbart - när ändå man vet att regimen kommer att vinna.
Men man vet aldrig, kanske denna naturkatastrof blir en vändpunkt för medborgarna att göra upprör. Alla har sina gränser, om dessa är nu nådd är återstår att se!
maj 9, 2008 kl. 3:49 pm
Ytterligare ett skäl till att skrota FN & deras skimär till säkerhetsråd…
Inget finns kvar att hjälpa när väl FN förhandlat fram att man ska få lämna hjälpsändningar.
Kör in med tanks och släp med hjälputrustning/ mat.
Matbomba & medicinbomba.
Landa med stridsflyg på deras flygplatser för att sedan strax efter landa med hjälpsändningar.
Samtidigt kan man knacka på i militärhögkvarteret & begära nycklar till land & städer…
Men, men di svenske tiger & förlitar sig säkert på Pierre Schori ska komma springande i kortbyxor… sedan ska väl Andnor & Johansson granska om någon passat telefonen hemma i Svedala.
Dags att skrota FN.
maj 9, 2008 kl. 3:50 pm
rättelse 3:47
upprör skall vara uppror…..
maj 9, 2008 kl. 4:31 pm
Kanske dags för ännu en humanitär intervention. USA brukar ju passa på när en ursäkt kommer som manna från himlen att störta en regim man anser inte gynnar USA:s intressen.
maj 9, 2008 kl. 5:02 pm
Ja just det ja, USA hatar ju bruna människor.
Precis som dom hatade att hjälpa Bangladesh, Pakistan, Indonesien, Liberia osv. Ett hangarfartyg producerar 1,5 miljoner dricksvatten om dygnet.. men USA häller ut allt i havet igen bara för att jeklas. Måste ju vara så eller hur. Svävarna, fraktflygplanen och helikoptrarna får inte flyga för George Bush hatar brunt folk. Jorå så är det.
Var är vänstern idag och protesterar mot burmas regim ? Var är protesterna på sergels torg ? Var är “aktioner” från vänstergrupperingar för att öka medvetenhet hos folk…
Världen är beredd att hjälpa men ännu en socialistdiktatur mördar hellre sitt eget folk än accepterar hjälp utifrån.
maj 9, 2008 kl. 5:11 pm
knightone,
Nu har Du väl spårat ur ordentligt.
Har Du lärt Dig av vår vän i Byske?
maj 9, 2008 kl. 5:29 pm
Är kanske detta den verkliga orsaken till tvekan
att militärt angripa Burma från USA/Väst.
Burma försvar:
Försvaret omfattar 430 000 man värvad trupp och är organiserat i en armé om ca 400 000 man med 10 lätta divisioner. Marinen omfattar ca 20 000 man med 65 patrullbåtar, 5 landsättningsfartyg och 1 amfibiebataljon. Flygvapnet omfattar 9 000 man med ca 90 stridsflygplan och 18 beväpnade helikoptrar.
Källa: NE.se
USA lärde sig något i Vietnams djungler och risfält om krig i
Asien och torde inte göra om den erfarenheten i förstone
särskilt som ASEAN-länderna utom det västorienterade
katolska Filippinerna inte visar något större intresse för
åtgärder mot ASEAN-medlemmen Burma som kan påräkna stöd
från stormakten Kina och kanske även Indien.
maj 9, 2008 kl. 5:41 pm
Torsten,
Du kanske är för gammal för att ha en bra koll på hur sjuk vänstern är idag.
Socialistiska dikaturer försvaras av vänstern i Sverige och USAs kamp mot terrorism hatas. USAs stöd till katastrofdrabbade hånas som militärstrategiska beslut.
Vänstern och andra socialister hatar frihet och ser hellre att vanligt folk dör än att USA ska hjälpa till.
——
Med General Ne Win och hans parti “Buddistisk Väg till Socialism” påbörjades den era av militärdiktaturer som pågår än i dag.
Landsfakta:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/37/47/32a12063.pdf
——-
maj 9, 2008 kl. 5:45 pm
Ni som talar om att militärt angripa Burma för att få in nödhjälp måste vara helt skogstokiga.
Lösningen kan inte vara kortsiktiga attacker utan lösningen måste vara att långsiktigt avveckla all form av socialism genom förtryck så folk får ökad frihet och möjlighet att tillsammans, globalt, förändra världen till det bättre.
Till att börja med kan vänstern i Sverige börja hata diktaturer istället för demokratier.
Spanaren, din lista på kanonmat är skrattretande.
maj 9, 2008 kl. 5:48 pm
knightone,
Mitt inlägg var närmast ett svar på Foretagsledare 3:49.
Har du någon lösning på problemet om grannländerna
inte vill skada förbindelserna med ASEAN-landet Burma
och väpnad intervention är utesluten då det skulle innebära
ett storkrig som i Vietnam om Burma framhärdar med
att inte släppa in västhjälpen?
maj 9, 2008 kl. 5:56 pm
Spanaren,
Du har en poäng där.
Och dessutom vad tjänar USA/Väst på att angripa Myanmar?
De är ändå upptagna på annat håll.
Till dagens datum har Filippinerna, Thailand, Indonesia och Myanmar själva som inte har ratificerat ASEAN charter. Men det kanske inte har någon större betydelse att ha en laglig identitet.
maj 9, 2008 kl. 5:58 pm
knightone, jag syftade inte på att militärt angripa Burma för att få in nödhjälp. Inlägget var en antydan om att USA skulle kunna använda den tragiska naturkatastrofen som ursäkt för att störta regimen i Burma, som inte samarbetar särskilt bra. Om du menar att USA skulle göra något av ren altruism så är du i bästa fall naiv.
maj 9, 2008 kl. 5:58 pm
Inte ska Sverige vara med om att tvångsvis ta sig in i Burma. En helt orimlig tanke. Vi får bita i “det sura äpplet” och avstå all hjälp om inte vi kan komma in i landet.
Kan ju sluta i fullt krig om inte förståndet får segra.
maj 9, 2008 kl. 6:08 pm
Nej knightone,
Jag tror inte att jag är för gammal all förstå. Jag är heller inte så förstockad som Du vill göra sken av aatt Du är.
Du som oftst är mycket balansrad i Dina uttalanden, spårade helt ur 5:02 pm.
Eller har Du någon bra förklaring till Din anklagelse till rasismen i dagens USA.
maj 9, 2008 kl. 6:15 pm
Jag håller med dig Torsten.
Jag brydde mig faktiskt inte om knightones uttalande om att USA hatar bruna människor - för att det inte är sant.
USA håller fortfarande Filippinerna under sina vingar.
maj 9, 2008 kl. 6:16 pm
Pravoslac
såg du fru Bush tala sig varm för hjälpsändningar till Burma?
vid översvämningskatastrofen i New Orleans syntes hon inte till
inga strategiska intressen i den egna nationen??
maj 9, 2008 kl. 6:20 pm
Torsten, bomk, ni kanske inte fattar vad sarkasm och ironi är?
Herre gud tänk till lite.
På tal om socialism, hur många av världens problem är inte orsakade pga socialistiska rörelser ?
Inte många. Diktaturer, protektionism, åsiktsförtryck. Med fattigdom, handelshinder, svält och förtryck som följd.
Precis som i Sverige där de sämsta kommunerna är helröda så är de sämsta länderna för vanligt folk i skrämmande omfattning styrda av just socialistiska regimer.
Burma är fall nummer femtio-elva. Och då kommer folk och gnäller på att USA vill hjälpa till.
Skamligt.
maj 9, 2008 kl. 6:21 pm
Tack, bestofmankind:)
maj 9, 2008 kl. 6:24 pm
knighton
det är lögn
jag bor i en röd kommun som är mycket bra!
det är motivet till varför USA var så bredvillig genom fru Bush att ställa upp för Burma då samma intresse inte fanns för orkanen Katrinas härjningar
hu så hemskt att fundera över vad diskrepansen i villighet kan bero på :-))
maj 9, 2008 kl. 6:26 pm
Torsten,
Det är jag som skall tacka. :-)
Och jag förstår inte knightone´s “språk”. :-)
maj 9, 2008 kl. 6:31 pm
Bestofmankind,
Är det kanske så att den för oss västeuropeer så
obegripliga hållningen till katastrofen i Burma och
även det ringa intresset i angränsande länder helt
enkelt beror på att länderna ifråga inte delar vår i
kristendomen grundade människosyn - undantagandes
Filippinerna med sin katolska befolkning med traditioner
från Spanien och i modern tid USA?
Detta oavsett om länderna har “styrd demokrati” som i
Singapore eller militärdiktatur som i Burma.
Har jag helt fel?
maj 9, 2008 kl. 6:40 pm
Tramsinlägg.
När jag ser ännu en socialistregim massmörda sin befolkning så blir jag upprörd.
OK jag vet, det kanske är något anmärkningsfullt att visa sådana känslor i (S)verige.
Detta sker strax efter 1:maj… dagen då de blodröda fanorna vajade som högst.
maj 9, 2008 kl. 6:44 pm
knightone
du verkar vara på dåligt humör idag
de socialistregeringar du tänker på kom efter andra brutala regimer
för svårt att tänka att detta kan ha ett samband? inlärningssamband..
maj 9, 2008 kl. 6:46 pm
MEN NU HANDLAR DET LIKSOM OM LIBANON.
Lösningar: INGA
Säker prognos: STORKRIG
maj 9, 2008 kl. 6:52 pm
kinghtone - jag tror att många missade din ironi (5:02) :-)
maj 9, 2008 kl. 6:53 pm
Trams hit eller dit.
knighstone, då måste Du tåla lite kritik när Du gjort bort Dig.
Normalt så gör Du ett stabilt intryck.
maj 9, 2008 kl. 7:01 pm
Torsten det är inte jag som gjort bort mig. Du kanske inte förstår så bra men om du anser att det är en tävling så spelar jag i en högre liga i så fall.
Det gör dagens Regering också.
Svenska Socialdemokrater stod nyss i Riksdagen och motionerade om hotet från trädgårdssniglar dagen efter att en ung flicka brutalt mördats i Dalarna.
Det var en stark symbolhandling av S för att visa landet hur det partiet totalt förlorat all kapacitet att bedriva seriös politik som berör vanligt folk.
När de satt vid makten så var utrikespolitiken ett skämt. De ignorerade övergrepp som begicks av socialistvännerna runt om och la ner mer tid på att attackera USA och Israel. Kalla Bush för cowboy och förbjöd flygvapnet från att öva i samma övning som Israel. Nä men oj vad seriöst.
Och Göran Persson som uttalade mer stöd än kritik får Nord Koras och Kinas dikaturer. Flertalet viktiga länder som indien fick inte ens ministerbesök på flera år.
Bara en massa trams. De stod inte upp för vanligt folk då de regerade och gör det inte nu heller i opposition.
Då är det mycket glädjande att UD idag bedriver en seriös och mycket aktiv utrikespolitik för att stödja demokrati och frihandel utan att smutskasta demokratiskt valda ledare.
Så är det.
maj 9, 2008 kl. 7:17 pm
knighstone,
Prata inte bort det nu.
Jag tycker minst lika mycket som Du att dagens Regering är ett enormt lyft för Sverige.
Du behöver inte alls övertyga mig om det.
Den ende i sosseleden som imponerar på mig har GP vänt ryggen, så hon är förmodligen förlorad för de röde.
Så jag håller med Dig helt utom i Ditt första stycke 7:01 pm
maj 9, 2008 kl. 7:40 pm
knightone
illa med ditt högmod och din oförskämda ton mot andra debattörer
du är noterad ….
SAP vet nog mer än såväl du som Alliansen vad människor i Sverige vill
och försvarar du Israels bosättningspolitik??
anser du att USA skulle stannat kvar i Vietnam??
och vem var det som myntade de klassiska orden - diktaturens kreatur?
maj 9, 2008 kl. 7:43 pm
Hmmm… - Är det så konstigt att det just nu pågår krig och annat eländes elände i världen - för “krigena” här i kommentarerna tycks ju ej alls avta - just på den här linan i vart fall - som jag upplever det.
Måhända dags för att påminna om: “Alla Krig Är Slut !”
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/17/alla-krig-ar-slut med:
”I natt Wi kommer att drömma något Intelligent
Som Wi aldrig någonsin har drömt förut
Wi drömmer att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att Alla Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”
Ha det… :-) /önskar krigs-vännen Josef under björken
maj 9, 2008 kl. 8:03 pm
josef
blir du störd behöver du inte läsa - din bredvillighet att vara tillåtande var kortvarig
vem tror du att du är? ordningsman i klassen eller klassföreståndare? :-))
maj 9, 2008 kl. 8:10 pm
Hmmm… - Hillary2 - “Det Wi säger om någon eller några andra - det säger Wi Alltid mer eller mindre om oss själva också - och ej alls så sällan minst lika mycket !”
Ha det… :-) /önskar tillåtande-vännen Josef
maj 9, 2008 kl. 8:12 pm
floskler josef floskler!
maj 9, 2008 kl. 8:27 pm
Hmmm… - Hillary” - Ditt förhållningssätt härvidlag är helt OK för mig - därför att det är till 100 % Ditt bord = ej alls mitt bord - och ingen annans bord heller för den delen.
GooodNatt… :-) /önskar floskel-vännen Josef
maj 9, 2008 kl. 8:39 pm
josef
ännu ett standardsvar
varför vågar du inte svara på frågor???
maj 9, 2008 kl. 8:46 pm
hillary,
Josef är en klok man. Han ger sig inte in i diskussioner:-)
maj 9, 2008 kl. 10:23 pm
Det är faktiskt lite barnsligt att jämföra socialistregimer med SAP, minst lika mossigt som det är av SAP-anhängare att likställa folk som röstar borgerligt med råkapitalism och/eller fascism.
Skribenter härinne torde vara väl medvetna om att man kan välja att tolka en lära hur man vill, och kalla resultatet av det vad man vill. Men en diktatur och/eller skenbara demokratier - där folket alltså inte har rimlig möjlighet att påverka sina styrande - är alltid diktaturer.
Så. Burma.
Vad kan man säga annat än att det är ren och skär tragik som pågår i landet och det är för mig knappast förvånande att Carl Bildt vänder sig emot det. Och jag tror att han gör det utan baktankar, här handlar det om ren humanism och inte om politik.
maj 10, 2008 kl. 12:07 är
I allt detta elände kan man ändå notera en , från isolerat västerländsk synpunkt, positiv utveckling:- man tyx sluta med det socialistiska tramset “Myanmar” och börjar tala om landet med dess rätta namn - Burma.
Och kan man sedan åstadkomma en militärt framtvingad hjälpinsats kan man ju även bertakta den som en repetition inför något liknande som snart verkar vara nödvändigt i “Mugabeland”!
mbst
bwh
maj 10, 2008 kl. 7:19 är
Vidare mitt 9 maj 6:31 av Knightone avfärdat som trams.
Bestofmankind,
Jag avser naturligtvis enbart statsledningarnas handlingssätt.
På det personliga planet är det ingen skillnad mellan öst och väst
vad gäller anhörigas känslor vid personliga förluster.
———-
AlJazeera har en enligt min mening bra jämförelse mellan
dagens situation i Burmas Irrawadydelta och i Acehprovinsen
i Indonesien. Antag att Indonesien styrts av en militärjunta -
vilken politik hade den fört?
Statsledningen i Burma ser klart, UR DERAS SYNPUNKT, faran
med att släppa in utlänningar med eller utan uniform som
utanför hjälparbetet idkar en UR STATSLEDNINGENS synpunkt
subversiv verksamhet. Vad gäller västmilitären blir det kanske
även problem med att få den att utrymma landet när det akuta
hjälparbetet är avslutat….
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/38D1D15A-D15D-47EF-841C-C83CF8588F2A.htm
maj 10, 2008 kl. 7:19 är
Att militärjuntan inte tillåter FN att hjälpa till samt att de lägger beslag på matförsändelserna utan att hjälpa till att distrbuera vidare bådar inte gott. Dessutom har ju de för avsikt att genomföra ett val mitt i katastrofen, vilket endast kan bli en skimär och fars. Aung San Suu Kyi har tillbringat mer än 18 år i husarrest. Med omvärldens hjälp så finns nu chansen att partiet National League for Democracy (NLD) äntligen kan få sitt rättmätiga ledarskap över Burma. Valet 1990 var det egentligen redan då partiet skulle ha vunnit. Buddisterna (munkarna) har protesterat mot mänskliga rättigheter i eviga tider, nu är tiden mogen för en rejäl förändring.
maj 10, 2008 kl. 7:28 är
“Tyck som jag annars är allt du säger floskler.”
Vänsterpacket i ett nötskal.
maj 10, 2008 kl. 8:54 är
Spanaren maj 9, 6:31pm
Ber om ursäkt för att jag inte svarar förran nu, familjeplikten kallade igårkväll.
Det märks att du hade arbetat med sydöstasiater när du förvärvsarbetade. Vad du påstår i dina kommentarer, ledsen att erkänna, är alldeles riktigt.
Hur kom det sig? De rika vill inte dela med sig till de fattiga. Den gamla “slaveri”-mentaliteten i modern tid lever kvar i förmogna människor. Makt, rikedom, kontroll och girighet dominerar i top skicket av samhället.
Tänk om de som äger stora bolag kan åtminstone betala hyggligt lön till arbetare för att kunna leva anständig, men inte det, då minskar deras förmögenhet.
maj 10, 2008 kl. 9:00 är
Bo W Höglund 12:07,
Du får gärna, och hela Sverige (inkl. SAP) kalla Myanmar för Burma. Det respekterar jag. Men som född asiat, lyder jag under ASEAN’s och FN´s erkännande av namnet.
Jag hoppas att Ni har förståelse och respekt för det.
maj 10, 2008 kl. 9:06 är
pettson
Inte ens allmänna arvsfonden vill ha med dig att göra. Varför tar du inte ditt pick och pack, flyttar till dina gelikar, generalerna i Burma. Då kan vi snacka om global effektivisering, samla alla kalkoner och strutsar på ett ställe.
maj 10, 2008 kl. 9:18 är
GooodDag Torsten,
Din uttryckta meninga ovan: “hillary, - Josef är en klok man. Han ger sig inte in i diskussioner:-)” - slut citat.
Helt rätt Torsten ! Varför ? Tja - diskussioner är ju helt meningslösa - därför att det är ju till hart när 100 % att kasta sin egna förut fattade meningar om det ena eller det andra i anskiktet på varandra = Krig ! Det i sig innebär ALLTID en vinnare och en förlorare inledningsvis - men som ALLTID i slutändan innebär att BÅDA blir förlorare, tyvärr tyvärr… Det är en absolut “lag” i ALLA Krig, faktiskt… Mer om det på
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/18/materians-varandeprinciper
Dialogen är däremot det hart när till 100 % det rakt motsatta. Vem som helst säger vad som helst till vem som helst - och Står Upp för det - dock helt befriat ifrån personangrepp. Ut av det kan i bästa fall komma att båda justerar sig samman till ett konsensus = win-win-scenario för båda…
Ha det… :-) /önskar win-win-vännen Josef
maj 10, 2008 kl. 9:18 är
PS. Mer om Dialog på http://sv.wikipedia.org/wiki/Dialog DS.
maj 10, 2008 kl. 9:39 är
“Då är det mycket glädjande att UD idag bedriver en seriös och mycket aktiv utrikespolitik för att stödja demokrati och frihandel utan att smutskasta demokratiskt valda ledare.”
Javisst, men med selektivitet.
maj 10, 2008 kl. 10:03 är
bestofmankind - beträffande namnet Burma, som vi här allmänt i Sverige använder är det rätta namnet - egentligen.
Den sittande militärregeringen har ensidigt infört “Myanmar”.
Är du för den regering som nu finns i Burma? Det har du visst full rätt att göra, men jag bara frågar?
Oppositionen i landet använder namnet Burma!
maj 10, 2008 kl. 10:36 är
soli01,
Nej, absolut inte! Jag är inte för regeringen som nu finns i Myanmar.
Men eftersom ASEAN, FN och många andra länder har ratificerat namnet handlar det om formalitet, om juridiska skäl inte om humanism.
maj 10, 2008 kl. 10:41 är
bestofmankind - tack för detta lugnande besked.
Nu gäller det att gå ut i det fina vädret och vara lite familjär.:-)
maj 10, 2008 kl. 10:51 är
Ja soli01, vilken underbar dag. :-)
maj 10, 2008 kl. 11:00 är
Är nog en tidsfråga innan svenska och brittiska media börjar använda Myanmar istället för Burma. Amerikanska media gör det redan och de kan nog inte ses som anhängare av regimen.
Se t.ex New York Times:
Myanmar
maj 10, 2008 kl. 11:02 är
Apropå Burma:jag föfäras över de försvarsmekanismer som jag (och förmodligen många med mig) tar till inför det ofattbara lidande och den oacceptabla misär som råder där nu. TV-bilderna bara förstärker mitt behov av att försvara mig.
Då är jag tacksam för att vi har en nationell administration som har som sin uppgift att rycka ut och i handling visa vår kollektiva solidaritet.
maj 10, 2008 kl. 11:39 är
pettson
floskler är för mig ord som saknar relevans och innehåll
maj 10, 2008 kl. 12:12 pm
hillary2,
Hur var EU-kongressen? :-)
maj 10, 2008 kl. 12:17 pm
Karrman,
Tack för länken.
IHT (brittiskt?) använder också Myanmar:
http://www.iht.com/articles/2008/05/09/asia/scene.php
maj 10, 2008 kl. 12:19 pm
bestofmankind
mycket bra, men jag kan inte skriva om den - av taktiska skäl :-)
maj 10, 2008 kl. 12:25 pm
hillary2,
Jag förstår precis, ville bara veta om du var där. :-) :-)
maj 10, 2008 kl. 2:02 pm
Jo då! Vi diskuterade ett jämställdhetsprojekt i de filippinska karaokeklubbarna. (Det är där kvinnorna blir förälskade i västerländska män …)
maj 10, 2008 kl. 2:22 pm
Svd´s senaste om Myanmar:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1232451.svd
maj 10, 2008 kl. 2:38 pm
Hej alla,
Idag har jag varit på konfirmation..
Det är i stort sett bara vid familjehögtider jag besöker kyrkan, troligen är det så för de flesta.
Kollekten idag gick till hjälp åt Burma.
Om alla kyrkor i Sverige har samma ändamål för veckans kollekt blir det ju faktiskt en del pengar.
Jag var lite tveksam innan jag gav mitt biddrag, tänk om pengarna hamnar i generalernas privata fickor !
Jag vill inget hellre än att bidra till folket i Burma, men det sista jag vill är att bidra till generalerna.
Faktiskt ett dilemma.
Vi kommer säkert att möta många insamlingar den närmaste tiden, hur resonerar alla ni andra kring detta ?
maj 10, 2008 kl. 2:40 pm
Tack för länken bestofmankind.
Jag trodde att du fick exem när du läste den tidningen :-)
maj 10, 2008 kl. 3:31 pm
Och, förhoppningsvis noterar, att man inte någonstans i artikeln nämner det namn som terrorgeneralerna har prånglat ut till omisstänksamma (?) näraliggande organ och ett, tydligen räddhågat ochskrämt, FN.
maj 10, 2008 kl. 3:33 pm
Bo…
Please fill me in…
Nu har jag nog missat något.
maj 10, 2008 kl. 3:50 pm
Aha….nu tror jag att poletten ramlade ned…
Du menar Myanmar/Burma ?
Ja…själv vägrar jag hårdnackat att använda annat än landets rätta namn, Burma.
maj 10, 2008 kl. 3:59 pm
Goood PingstAftonsKväll Soli01 - och alla andra med för den delen,
Apropå Din tidigare kommentar på linan: ”Josef - frågan är inte så lätt - kanske. Förstår jag den någorlunda är det väl fråga om solidaritetstänkande i varje fall. En stor “kaka” är lättare att baka och ger i slutändan mera tillbaka. :-)” - slut citat.
Min tidigare fråga på linan ”Årets KU för min (= CB´s) del” var: ”Hmmm… - En allmänt generell fråga: “Ifall jag som lågavlönad löneknegar (= mer än 80 % av folket i Sverige relativt de högavlönade) i ett väldigt väldigt lönsamt företag (= eller staten Sverige) - får jag då bättre självkänsla, soliditet, värdighet mm som anställd i sådant företag (= som MedMänniska = MedBorgare i staten Sverige) - eller blir det tvärtom ?” - slut citat.
Ditt svar kom ej - så nu skall jag nedan försöka mig på att besvara min egen fråga själv. Du känner måhända till uttrycket: ”Den som kan ställa en fråga - har mer eller mindre ALLTID svaret på frågan själv !” Konsensus av det blir ju att det må vara grundläggande viktigt för ett samhälle att många många ställer många många helt nya = ej alls MainStreamde frågor - ifall den någon gång ”Skall kunna bli någon djävla ordning i ett land !” - såväl som i världen i stort.
Lite grundläggande kunskaper - som varenda MaktElitare av rang mer än väl känner till, troligast…
Erfarenheten har visat att den enklaste metoden för att säkerställa ett tyst vapen och få kontroll över allmänheten är att hålla dem odisciplinerade och okunniga om de grundläggande systemprinciperna å ena sidan, och på samma gång förvirrade, oorganiserade och distraherade av saker som ej alls har någon verklig betydelser å andra sidan. Detta uppnås genom att:
1. Koppla bort deras sinne; sabotera deras mentala aktiviteter; tillhandahålla ett lågkvalitativt program för allmän utbildning inom matematik, systemkonstruktion och ekonomi samt motverka teknisk kreativitet.
2. Koppla på deras känslor, öka deras njutningslystnad och deras hängivet utövande av känslomässiga och fysiska aktiviteter genom:
a) - hårda känslomässiga skymfningar och attacker (mental och känslomässig våldtäkt) genom en konstant skur av sex, våld och krig i medier - speciellt i tv och nyhetstidningar.
b) - att ge dem vad de vill ha - i överflöd - “skräpmat för tankeverksamheten” - och beröva dem vad de egentligen behöver
c) - att skriva om historien och lagarna och utsätta allmänheten för den avvikande skapelsen - och därmed kunna ändra deras tänkande från personliga behov till i hög grad påhittade yttre prioriteringar.
Detta förhindrar deras intresse i och upptäckt av de tysta vapenteknikerna för social automatisering. Den allmänna regeln är att det finns en fördel med förvirring: ju mer förvirring, desto större vinst. Därför är det bästa tillvägagångssättet att skapa problem och sedan erbjuda lösningarna.
Maktelitens StridsVapen för att åstadkomma det här - är ju framför alla andra i dags dato pengar. SkatteTrycksPrognosen för 2008 är 1 538 mdkr = ca 223 000 kr per skattebetalare = + 67 mdkr = + 4,6 %. Prognosen för 2009 är 1 614 mdkr = ca 234 000 kr per skattebetalare = + 76 mdkr = + 4,9 %. Prognosen för 2010 är 1 700 mdkr = ca 246 000 kr per skattebetalare = + 85 mdkr = + 5,2 %. Håll i mössan nu - för 2010 skall Wi som är i skatteför ålder (= i åldern 20 - 80+ år i Josefs beräkningar) betala 246 000 kr i skatt på ett eller annat sätt !
Så skatteSänkningsFörespråkarPartiet Moderaterna - i regeringsledande position inom Alliansen för närvarande - har ej alls levt upp till någonting i sina vallöften 2006 - avseende en sänkning av skatteBelastningen. Men visst - rätt skall vara rätt - för en marginell sänkning av ökningstakten av skattetrycket har ju skett året 2007 relativt 2006, faktiskt… Men till den saken hör ju också att det ej i prognoserna kan skönjas en skymt av någonting annat - än att moderaterna/alliansen avser att under sin mandatperiod höja skattetrycket ifrån 1 426 mdkr till 1 700 mdkr = med + 274 mdkr = + 19,2 %, verkligen…
Fy faen va ”tungt” det låter ! Hur många av socialbidragstagare, arbetslösa, sjukpensionärer, folkpensionärer osv - samt löneSlaveriArbetande låg- och medelinkomsttagare (tillhopa uppskattningsvis troligast väsentlig flera än 80 % av MedBorgarna = MedMänniskorna i Sverige över 20 år) - kommer att få inkomstFörbättringar under åren 2006 - 2010 med 19,2 % ? Hur länge till kommer Wi av vanligt folk (= fler än 80 % av MedBorgarna = MedMänniskorna i Sverige över 20 år) att fortsatt orka med detta ?
”Wi måste erkänna att ekonomier som är fria från onödiga regleringar är effektivare. Man måste ta en machete och hugga, hugga, hugga. Det krävs beslutsamhet, för det finns en RegleringsFetish [fetisch = ting dyrkat som gud; tinggud]. Den har uppstått ur en naiv tro på att det finns en lag eller reglering som löser varje socialt och ekonomiskt problem. Ofta är det så att de som har inflytande över lagstiftningen ej alls begriper att varje ny lag och reglering är en tyst attack på Friheten och på landets utvecklingsmöjligheter.” - sagt 2007 av Polens nya premiärminister Donald Tusk !
Med andra ord - Ju bättre samhälls- och företagsRäkneSystemen ”mår” i pengar sett - ju sämre mår verkligen MedBorgarna = MedMänniskorna i landet ifråga = ju mindre frihet ekonomiskt och i övrigt har MedMänniskorna i ett sådant land. Ju flera händer som pengarna i ett samhälle ÖverFlödar via - ju mera Frihet för MedMänniskorna i landet ifråga ! Detsamma som att samhälls- och företagsRäkneSystemen brukas för det de ursprungligen skapades för = att Tjäna alla nu LevAnde MedMänniskor i samhället med - och ej det rakt motsatta, som det ju som Princip fungerar i dags dato - i världens alla länder, tyvärr tyvärr…
Att det har blivit så här bakvänt - kan spåras till bl a det följande. En kommuniké från familjen Rothschild till kollegor i New York 1863 summerar situationen perfekt: “De få som förstår sig på penningSystemet kommer antingen att vara så intresserade av penningSystemets vinster - eller så beroende av dess tjänster - att det ej alls kommer att finnas någon opposition från den klassen - oförmögna att Förstå de oerhörda fördelarna - kommer att bära dess bördor utan att klaga - och ej alls inse det skadliga för deras egna basala intressen !” - slut citat.
Det främsta verktyget för det här har ju förutom religioners gudDomar varit ”pengar” = ekonomers tänkar”dravel”. Dock - utifrån det förryckt idiotiska utgångsläget att det är BRIST på pengar + Allt annat. Dock - det verkliga förhållandet är ju det rakt motsatta, faktiskt… Uträknat per capita i dags dato av nu LevAnde MedMänniska i kött på jorden - så lär den totala globala penningresursen motsvara åt hållet ca 10 miljoner SKR per person ! Det innebär ju i sig att ALLA som har mindre än 10 miljoner i sin egen börs - måste ju ha ju blivit Bestulna på sin rättmätiga del av någon eller några andra - och/eller något eller några Samhälls- och/eller FöretagsRäkneSystem !
Mer om konsekvenserna av den här wår MaktElits mer än 150-årade ”avvecklingen” av var och en av oss som genuint humana, genuint solventa, genuint värdiga mm som MedMänniskor - gjorde jag tidigare idag i en kommentar på linan ”De skadliga bosättningarna”: ”Javisst - Ohlund - är det så för ALLA dom som hänger sig att TRO på wår MaktElits religioners gudDomar si eller så. Detta därför att i så fall MÅSTE vederbörande TRO på ElitTeorin http://sv.wikipedia.org/wiki/Elitteorin - annars faller ju hela gudDoms-köret som ett “korthus” - bokstavligt talat.
Dock TRO = att ej alls VETA - och är därför detsamma som åt hållet HypoCrisy, kanske… I vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett.
Hur många % av befolkningen i Sverige - eller vilket land som helst i världen - tror Du i dags dato “Har Modet att Stå Upp För” någonting annat än MaktElitTeorin - som koncept för ett oundvikligt framtida Harmagedon - ifall Wi fortsätter med att TRO på MaktElitTeorin ? ! ?” - slut citat.
Glaaad PingstAfton Alla… :-) /önskar MaktElit-vännen Josef
PS. Ett gott exempel på en tämligen vanlig human MedMänniska och tillika politiker - som på några månader i MaktElitRollen som minister - förvandlades till en MaktElitTeori-apparat av rang - kan vara Maud Olofsson i mitt perspektiv sett. En MaktElitare av rang - som mer och mer transformeras till en vanlig human MedMänniska - med ett åt hållet stort mått av värdighet som sådan - är Carl Bildt. I vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett. DS.
maj 10, 2008 kl. 4:00 pm
PS2. Om hur wår fantastiska MateriaVärld av ÖverFlöd egentligen i verklig Verklighet fungerar - ifall Wi börjar med att ej alls förryckt hänge oss åt MaktElitTeorin i den ena eller den andra formen - finns det en hel del om på
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/18/materians-varandeprinciper DS.
maj 10, 2008 kl. 4:26 pm
Josef marknadsför sin nya Religion…
Tjaa en solig pingstafton …
Och tryckökningen på Burma ?
maj 10, 2008 kl. 4:47 pm
”I natt Wi kommer att drömma något Intelligent, kanske…
Som Wi aldrig någonsin har drömt förut
Wi drömmer att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att Alla Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !” - kanske…
maj 10, 2008 kl. 4:50 pm
mrmhalland 2:40,
Nej då jag fick ingen eksem. :-)
Även i Kanada används Myanmar:
http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20080510.wmyanref0510/BNStory/International/home
Folkomröstningen kommer vinnas av militärjuntan leds av General Than Swe. Ett ja innebär ett val 2010 och diskvalificerar Aung San Suu Kyi att kandidera.
Sanningen tyvärr är att ingen/inga kan göra något åt det? förutom uppror av sina egna……. eller?
maj 10, 2008 kl. 5:13 pm
Enl The Sydney Morning Herald ökar UN, ASEAN, US, UK, Tyskland trycket på juntan. Red Cross i Geneva fick visum till deras medarbete, två av de är Australiansare:
http://www.smh.com.au/news/world/un-warns-burmese-junta/2008/05/10/1210131319947.html
P.S. De använder ordet Burma. :-)
Nu har jag varit över hela världen och därmed slutar för dagen. :-)
maj 10, 2008 kl. 5:18 pm
bestofmankind
Det är lite mer komplicerat än så. På burmesiska används officiellt i skriftspråk Myanma i talspråk används Bama. Britterna använde Burma under kolonialtiden.
Konflikten handlar om vad landet ska kallas på det engelska språket.
Militärjuntan bytte namnet till Myanmar 1989 vilket politiska oppositionen var emot.
Juntans motivering att namnet skulle inkludera minoriteterna förefaller inte ha stöd i fakta. Ingen vill dock kalla landet för Bama utan accepterar skriftspråkets Myanma.
När det gäller utländska stater så accepterar inte regeringarna i USA, UK, Kanada och Australien Myanmar utan använder Burma . Media i USA och Kanada använder dock Myanmar. Inom EU använder regeringarna i Tysklad och Frankrike Myanmar medan media i åtmistone Tyskland använder Burma. EU centralt använder båda…
Personligen tycker jag man kunde använda Myanmar om det öppnar landet för utländska hjälpsändningar. Verkar lite crazy att fokusera på det engelska namnet som befolkningen inte använder.
Källa: Names of Burma
maj 10, 2008 kl. 5:30 pm
Tusen tack för förklaringen Karrman! :-)
maj 10, 2008 kl. 6:01 pm
Josef - tackar för en ingående analys av detta “fenomen” skattetrycket. Erkänner min begränsning och tycker det är lättare att höra om de skattesänkningar som kan synas i plånboken. Det du åberopar till är något som många av oss inte har en aning om, misstänker jag. Tillhör den högre skolan. :-)
Själva svaret på din fråga har jag inte lyckats hitta. Du ser, jag är ingen person som kan idka”skattetryck” .:-)
maj 10, 2008 kl. 6:20 pm
Taaack för Din goa backfeed - Soli01 ! Med Dig som finansminister så hade nog det blivit rejäla soliditetsförbättringar = självkänsloförbättringar för ALLA av oss av vanligt folk (= mer än 80 % av MedBorgarna = mer än 80 % av MedMänniskorna) i Sverige, troligast…
http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/21/skattebelastningstryck
Men nu skiter Wi i det här och njuuuter av resten av denna fantastiska PingsAfton 2008 !
Ha det… :-) /önskar livsnjutar-vännen Josef
maj 10, 2008 kl. 6:22 pm
Taaack för Din goa backfeed - Soli01 ! Med Dig som finansminister så hade nog det blivit rejäla soliditetsförbättringar = självkänsloförbättringar för ALLA av oss av vanligt folk (= mer än 80 % av MedBorgarna = mer än 80 % av MedMänniskorna) i Sverige, troligast…
http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/21/skattebelastningstryck
Men nu skiter Wi i det här och njuuuter av resten av denna fantastiska PingsAfton 2008 !
Ha det… :-) /önskar livsnjutar-vännen Josef
maj 10, 2008 kl. 6:28 pm
Josef - det blev t o m dubbelt upp.:-)
Tack för nu och alla “pingstvänner” - njut innan kylan kommer igen.