Årets KU för min del
Torsdag igen med sedvanligt regeringssammanträde. Några utnämningar på UD står på regeringens lista för beslut i dag.
Och dessutom ersätter jag Gunilla Carlsson som gett sig iväg till Kambodja med den internationella klimatkommissionen.
Sedan är det dags för årets mer eller mindre sedvanliga KU-förhör.
Riksdagens konstitutionsutskott har en viktig roll i vårt politiska system. Dialogen om olika konstitutionella frågeställningar bidrar till att vårda, värna och vidareutveckla vårt folkstyre.
Att det sedan också är en plattform som används av oppositionspartier - vilka de än råkar vara - för olika saker som kanske inte riktigt har med värnet av regeringsformen att göra är en annan sak.
Det politiska spelet har ju ibland ett mycket påtagligt inslag av just spel över sig.
För min del handlar det om ett da capo på en socialdemokratisk anmälan från förra året om de olika uppdrag i olika internationella tankesmedjor och annat som jag hade innan jag blev statsråd i oktober 2006.
Dagens Eko har i några inslag antytt att jag i smyg fortfarande ägnar mig åt att sitta kvar i olika styrelser, och det har oppositionen självfallet hakat på.
Men det är fel från början till slut.
Och dessutom handlar det om att Bo Ringholm ifrågsätter om jag informerat riksdagens EU-nämnd tillräckligt om regeringens Kosovo-politik. Den anmälan ligger möjligen något närmare den dialog om folkstyrets utformning som vi har all anledning att respektera.
Kring dessa två frågor skall jag försöka att reda ut de frågetecken som utskottets ledamöter kan ha. Det formella läget i bägge frågorna är utomordentligt tydligt och klart - men diskussionen kan säkert ha sitt värde i alla fall.
Och före mig på förmiddagen är det Mats Odell som skall utfrågas. Det kommer han alldeles säkert att klara mycket bra.
Men därefter återgår jag till utrikespolitiken. Det finns att göra.
maj 8, 2008 kl. 5:45 är
Du har verkligen ett omväxlande arbete Carl. Dels reser du jorden runt och möter världens ledare - dels får du möjlighet att med jämna mellanrum i KU konfronteras med färgstarka människor som fru Berit Andnor och herr Bo Ringholm.
maj 8, 2008 kl. 5:54 är
Linda,
Vi får inte glömma Morgan. Då kan han bli sur:)
maj 8, 2008 kl. 6:09 är
Instämmer till fullo, Torsten.
Morgan - den lille terriern som oftast biter sig själv i svansen utan att själv förstå att så har skett!
maj 8, 2008 kl. 6:11 är
Tankesmedjor slutar alltid i en härdsmälta på ett eller annat sätt. Det är lätt att komma sig in, svårt att ta sig ur eftersom man för alltid förknippas med den.
Mats Odell förtjänar att köras genom flistuggen, som varande oligarkernas jultomte.
maj 8, 2008 kl. 6:13 är
Nu skall ni inte vara dumma med Morgan. Det är en känslig kille som inte pallar för era råa påhopp och mobbing.
maj 8, 2008 kl. 6:15 är
GooodMorgon Carl Bildt,
Dina uttryckta meningar ovan: “Riksdagens konstitutionsutskott har en viktig roll i vårt politiska system. Dialogen om olika konstitutionella frågeställningar bidrar till att vårda, värna och vidareutveckla vårt folkstyre.” - slut citat.
Tja - om den formuleringen kan väl bara sägas att den är mitt i prick - avseende vad som står i Svea Rikes Grundlag, faktiskt…
Utdrag ifrån REGERINGSFORMEN
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Den offentliga makten utövas under lagarna.
2 § Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet http://sv.wikipedia.org/wiki/Frihet och värdighet.
Dock - ibland kan jag ju undra över hur många politiker som tillräckligt ofta söker vägledning för sina politiska agerande i wår Grundlag - eller hur många tjänstemän på myndigheter och inom rätssväsendet i Sverige - som har detta som den allt överskuggande grunden för sina göranden och låtanden i sina beslut som berör enskilda MedMänniskor = MedBorgare.
Måhända skulle det kunna vara välgörande för hela folket - inklusive det omnända politiker och tjänstemän - ifall Wi massmedialt tämligen ofta skulle lyfta fram wår så fint skrivna Grundlag. För va faen skall den annars vara bra för - när enbart ytterst få känner till att den finns - och än färre har Grundlagen som rättesmöre i sina dagliga gärningar ?
Lycka till i Ditt KU-jippo med Dina politiker”vänner” !
Ha det… :-) /önskar Grundlags-vännen Josef - nyss inkommen ifrån den nu under morgonen strålande soliga platsen under björken
maj 8, 2008 kl. 6:21 är
Men Josef, har du inte dator under björken? Då är du inte riktigt nörd.
maj 8, 2008 kl. 6:25 är
PS. Lite mer om FRIHET http://sv.wikiquote.org/wiki/Frihet DS.
maj 8, 2008 kl. 6:49 är
Mats Odell…
maj 8, 2008 kl. 7:04 är
Mister K
Har du glömt att till och med du själv hyllade Mats Odell för att ha genomföt en god affär vid utförsäljningen för ett par månader sedan. Ett ekorrminne är tydligen kort!
Efter den berömda “balanseringen” igår kanske det därför är dags för påfyllning av ny signalsubstans, förslagsvis DG20W30 :-)
Morgan Johansson känslig? Snarare totalt okänslig (liksom sin trogna vapendragerska, den bittra fru Andnor).
Linda (din PV i nöden)
maj 8, 2008 kl. 7:30 är
Linda
ETT lyckat kast, ursäktar inte alla misslyckanden. Mats Odell är general för plundringen av Sverige och jag har fortfarande inte fått någon förklaring till varför Alliansen ger bort vår gemensamma egendom till några utvalda individer, gör dem till mångmiljonärer och miljardärer genom att ta en “grabbit” ur den gemensamma kaka.
På vilket sätt har våra åldringar fått det bättre genom att en privatperson får hantera deras underhåll, säga upp personal och på så sätt skapa besparingar på sitt privata konto på Jersey. Har ni inom Alliansen andelar i hans privata konto, eller vad? Jag tror inte det. Jag tror att det är så enkelt att ni är lite dumma i huvudet. Ni ser bara besparingen, kollar inte vem som får lejonparten av den.
Försvar, Rättsväsende, Vård och Utbildning är samhällets hörnstenar. Den infrastruktur som binder samman hörnstenarna utgör tillsammans samhällets grund.
Detta är vår gemensamma egendom, inte en privat entreprenad.
Ni säljer ut samhällsgrunden, den bas det civiliserade samhället vilar på. Detta har ni inte mandat att göra. Jag ser i dagens rubriker att den marknadsliberala kapitalismens illusionen är på väg att spricka, vilket tyvärr brukar resultera i krig. (Matpriser/oljepriser)
Systembolaget hör inte till samhällsgrunden. Det var alltså riktigt att sälja ut och kanske därför det gick så bra. Sälj inte ut något mer, ni har inte mandat att göra det. Det blir ett tillräckligt helvete att restaurera ägandet av kopparnätet, master och stationer. Det sista är ett mycket allvarligt misstag. Jag upprepar. Ni har inte mandat att sälja ut samhällsgrunden, varken skolor, vård eller infrastruktur. Det är vår gemensamma egendom och ert agerande kan bli underlag för riksrätt.
maj 8, 2008 kl. 7:41 är
Något som skall tas på allvar är det stora hot som ug99 innebär. Konsekvenserna av detta blir om det vill sig riktigt illa enorma.
För den som vill veta mer om ug99 rekomenderas att goggla
maj 8, 2008 kl. 7:52 är
Intressant, Uppenbarelseboken blir mer och mer aktuell för var dag. Få får se om jag lever länge nog att få vara med, i fysisk form, om den stora händelsen, vilken inte är en katastrof för de flesta utan bara ett led i medvetandets utveckling. (När man städar toaletten, är det katastrof bara för bakterierna.)
Men, vi får se. Nu skall jag ut och kappspringa med björnen. :-)
maj 8, 2008 kl. 7:57 är
Hmmm…
Undrar vem som springer fortast. Björnen eller Ekorren???
maj 8, 2008 kl. 8:02 är
Kachina,
Jag fick aldrig vara med och bestämma att staten skulle äga en mycket stor mängd företag som korrumperar marknaden.
Det var en glädjens dag då Vin&Sprit såldes. En tillverkare av hälsofarliga produkter ska aldrig någon medborgare behöva tvångsäga. Det var även en glädjens tid då Svenskarna kunde välja bort Telia som telefonleverantör. Ett Statligt monopol över telefoner är mycket allvarligt.
Det av ideologiska skäl tvångsägande som den Svenska Staten packat på oss invånare ska självklart bolagiseras och säljas. De medborgare som har en privat önskan om att äga en del av företagen får köpa in sig på sedvanlig väg.
Utan att andra medborgare tvingas äga bolag som sysslar med utnyttjande av monopolställning, fullproppade med korruption, investerar i kärnkraft, kolkraft och skapar giftskandaler m.m.
Precis som man ska slippa tvingas vara medlem i svenska kyrkan eller någon annan verksamhet så ska vara en demokratisk rättighet att SLIPPA behöva stödja och förknippas med verksamheter man inte vill ha något med att göra.
Pengar är inte allt.
maj 8, 2008 kl. 8:33 är
Egentligen tjänar numera dessa KU-förhör till för att skapa abstinensbesvär för TV24 publiken.
För när Berit Andnor eller Morgan Johansson öppnar käften undrar man hur delar av svenska folket kan rösta på sossar som enbart uppträder rabiat gentemot borgerliga politiker.
Den enda sosse-kryddan var när den gamle sosse-ambassadören yttrade “trams” & fick moderaten Björck att gå i taket med uttrycket “vet hut”…
- men det är ju ett tag sedan, då ku fyllde en reell politisk funktion.
maj 8, 2008 kl. 8:48 är
Superb knightone, super !! Alla dessa som kramar statligt ägande och misskötsel av politiker av företag, vilka sköts mkt bättre av verkliga företagare, kan ju faktiskt köpa aktier i privatiserade företag. Vad har sossarna för svar på detta? Troligen tramset att staten, politikerna skulle sköta det bättre. Vattenfall borde också säljas och kunna satsa på kärnkraft som t.ex. Fortum i Finland.
maj 8, 2008 kl. 8:48 är
SVT24 har ju breddat upp tablån idag genom att visa Mona Sahlins 1:a majtal efter KU-förhören.
Blir rena rama schlagerfestivalen för de sossar som rattar in propagandama(s)kinen SVT.
maj 8, 2008 kl. 9:04 är
Det går ett rykte om att ett par kvinnor som förekommer ofta på denna blogg arbetar med programfrågor på SVT
maj 8, 2008 kl. 9:11 är
knigthone
Dina gener var med och bestämde att familjer skulle samlas i byar för att kunna skydda varandra mot stråtrövare. Det var inget formellt beslut, utan kom av sig självt. De som sårades i strid, gavs vård för att fortsatt kunna delta i försvaret. De andra hörnstenarna och infrastrukturen kom även de av sig självt som en följd av de första. Kvarnen ägdes gemensamt men malandet av kornet skedde oftast på entreprenad,
Kommunikationen hör till samhällets infrastruktur. Trafiken på järnvägen kan drivas på entreprenad, men rälsen och stationerna är vår gemensamma egendom. Kopparnätet, master och stationer är vår gemensamma egendom. Nätet kan inte säljas, däremot kan trafiken på nätet drivas på entreprenad.
Äldrevården är ett av innehållet i en av hörnstenarna. Det är vårt gemensamma ansvar. Det Thatcerismen infört är att lägga ut ansvaret på entreprenad efter lägsta möjliga kostnad. Om, teoretiska siffror som exempel, en vårdtagare kostaqr kommunen 2000 kronor per dag, tar in anbud och får ett bud på 1800, ser det ut som en förtjänst, effektivt och acceptabelt. Men, entreprenören driver vård för 1200 kronor genom sämre mat och att vara ännu mer “effektiv”. Det sker genom att säga upp personal, de som är kvar har inte tid att göra jobbet, vilket leder till att åldringar ligger och krälar i sin egen avföring och att samhället får betala a-kassa till de uppsagda biträdena.
Skillnaden mellan 1800-1200= 600 kronor sätter entreprenören in på sitt privata konto på Jersey. En av dessa entreprenörer har till dags dato satt undan 3 miljarder till sig själv. Så skapas en oligark med politiksk support. Så skapas feodalvälde i en sektor inom en av samhällets viktiga hörnstenar.
Jag hoppas att ni förstår, med detta exempel, var gränsen går mellan gemensamt och privat ägande. Om ni sedan kan få tanken att röra sig i blåbetongen, skulle det vara trevligt om ni i ovanstående kan räkna ut vem som är vinnare och vilka som är förlorare när politik har blivit ett pokerspel.
maj 8, 2008 kl. 9:19 är
Nyheter från Casino på nätet, välj spel; Texas Holdém eller Politik.
maj 8, 2008 kl. 9:19 är
Linda 6:09, 7:04
Om jag vill läsa om skvaller köper jag Hänt Extra, fast det gör du också bra. :-)
Ulrica Schenström, vad blir det av henne. Blir hon verkligen prejudikat att inte ställa sig till förfogande för KU´s förhör? Vad säger du?
Och det som är en av viktigaste i nuläget är väl vårdstrejken:
“Rättvis lön till livsviktiga arbeten – NU!”
http://www.vardforbundet.se/templates/VFArticlePage4.aspx?id=18701
Any comments bloggens vägvisare?
maj 8, 2008 kl. 9:24 är
göteborgslullaren 9:04
Eftersom vi är bara några få kvinnor som kommenterar här känner jag mig träffad. :-)
Väldigt bra skvaller i så fall. Min CV blir bara bättre och bättre. :-)
maj 8, 2008 kl. 9:24 är
Vad jag kan läsa ut av Ringhoms anmälning av Bildt är att han inte följt reglerna och presenterat dokumentet om Kosovostrategin för EU-nämnden. Däremot nämns inte det mycket större problemet. Nämligen det faktum att Sverige har erkänt Kosovo. Detta är ett enormt misstag som allt fler börjar förstå vidden av och något som verkligen skulle behöva granskas av KU.
I samband med detta hemlighetsmakeri kring Kosovo har det kommit fram ännu fler fakta. Nämligen att Kosovos så kallade premiärminister tillsammans med företrädare för USA, Albanien och EU i största hemlighet signerat ett dokument som kan jämnställas med ett SAA-avtal för Kosovo. Detta gjordes i början av Maj, för ett par dagar sedan trots att Kosovo endast erkänts av 40 stater, 75% av jordens stater har inte erkänt Kosovo och flera EU stater har inte heller erkänt Kosovo. Att Kosovo skulle få gå med i EU är helt uteslutet, de kan inte ens gå med i FN, inte vara med i OS och inte heller delta i Schlagerfestivalen. En annan fråga är varför USA var med på mötet egentligen. Är det så att USA anser att Kosovo är en satellitstat som de måste representera?
En KU-anmälning för Bildts Kosovopolitik vore definitivt på sin plats. Inte Ringholms anmälning om hemlighetsmakeri, utan en anmälning som går direkt på kärnan av problemet. Varför Sverige brutit mot Helsingforsavtalet och en lång rad andra internationella avtal i och med erkännandet av Kosovo.
maj 8, 2008 kl. 9:38 är
Pravoslavac,
B:92 rapporterar om något som vad jag vet inte har
rapporterats i svenska media - den illegala insatsen
av EULEX i Kosovo och det svenska stödet till denna.
Ahtisaaris plan har förkastats av FNs säkerhetsråd.
Trots detta fortsätter svenska regeringen att gå i
USA/NATOs ledband i Kosovokrisen.
Tolgfors borde kanske som svenskt försvarsminister visa
större intresse för morgondagens militärparad i Moskva
än delta i illegala NATO-verksamheter på Balkan.
Carl Bildt,
Kan även vi i Sverige som du företräder internationellt
få veta vad som pågår?
http://xs4.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=05&dd=08&nav_id=50064
maj 8, 2008 kl. 9:45 är
Och det som är en av viktigaste i nuläget är väl vårdstrejken:
“Rättvis lön till livsviktiga arbeten – NU!”
Det finns minst tre miljarder att ta tillbaka från Jersey, till lön inom vården. Dessutom måste alla privata avtal ses över. Om vi ur den gemensamma kakan, för vårt gemensamma ansvar och åldringars vård, avsatt 1800 kronor till varje vårdtagare, skall inte en privat entreprenör kunna dra iväg med 600 per vårdtagare till Jersey, samtidigt som vi gemensamt får betala a-kassa för de som friställts. De här 1800 kronorna var ämnade för äldrevården, inte för ett privat konto på Jersey. Det finns löneutrymme inom vården, det gör denna tragiska historia helt klart.
Vidare skall sägas, förklaras, för blåbetongen med trög tanke. Infrastrukturen som förbinder hörnstenarna skall ägas gemensamt, men driften kan läggas ut på entreprenad. Däremot kan inget av det som ingår i hörnstenarna säljas ut eller läggas ut på entreprenad.
Jag vill se ett omedelbart stopp för privat verksamhet inom äldrevården.
maj 8, 2008 kl. 10:07 är
bestofmankind 9:19
Så här såg Dagens Nyheters huvudledare ut den 6 maj. Där behandlades “vårdstrejken” och min synpunkter överenstämmer till fullo med vad man kan utläsa i tidningen.
————————————————————————————–
Dagens huvudledare 2008-05-06
Hopplös strejk
Sjuksköterskornas strejk fortsätter, trots att Vårdförbundet saknar det politiska och fackliga stöd som krävs för att nå framgång. Någon måste dra i nödbromsen.
Vårdkonflikten är inne på sin tredje vecka - och på måndagen utvidgades den. Totalt strejkar nu 7.500 medlemmar i Vårdförbundet, varav de flesta är sjuksköterskor.
I dag träffar medlarna representanter för fack och arbetsgivare, men lite talar för att parterna ska komma överens. Sedan strejken inleddes har Sveriges Kommuner och landsting inte förändrat sitt lönebud. De har gjort tydligt att Vårdförbundets krav är omöjligt att tillmötesgå, eftersom det skulle utlösa omfattande kompensationskrav från andra grupper som redan tecknat kollektivavtal. Priset blir helt enkelt för högt.
————————————————————————————
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=766981
maj 8, 2008 kl. 10:09 är
Kachina 9:45
Utan att bli anklagad att inte ha några egna åsikter, kan jag bara hålla med dig till 100%. Du har verkligen förmågan att förklara väldigt pedagogiskt - en av orsaken varför du är min största förebild i bloggen. :-) (säg inget emot nu Linda :-)
maj 8, 2008 kl. 10:14 är
bestofmankind 9:19
Så här skrev Carl B Hamilton ang. ev. utfrågning i KU av Ulrica Schenström. Jag håller med till 100 procent.
22 april 2008
carl.b.hamilton@riksdagen.se
Rätt av Schenström att nobba KU!
Man bör skilja på klargörande KU-utfrågning och mobbande kränkning av en kvinna.
KU-ledamoten Morgan Johansson (s), med sitt krav på KU-förhör av Ulrica Schenström, är enbart ute efter att kränka och mobba henne inför TV-kamerorna och kvällspressen.
Det finns nämligen inget oklart för KU att bena ut eller tydliggöra i detta fall. Hon var berusad, hade beredskapsansvar, det är oförenligt, berusningen var oacceptabel, hon fick sparken av statsministern.
Morgan Johansson (s) hade med hjälp av kvällspressens och TV:s bilder velat gnugga in hos de skandalhungriga en repris av Ulrica Schenströms olycka. Hans agerande har inte ett dugg med kontrollmakten, konstitutionen eller statsstyret att göra. Johansson enda syfte är en önskan att förnedra och sparka på en redan liggande. Det ville inte Ulrica Schenström bjuda Morgan Johansson och socialdemokraterna på. Det gör hon helt rätt i.
maj 8, 2008 kl. 10:43 är
The Fulton Fish Market i New York lär vara upprinnelsen till hur förståelsen för den moderna marknadsekonomin började utvecklas på 1800-talet.
Att i någon mån tänka i marknadstermer i tron att detta kan hjälpa att hitta effektiva lösningar är en grund som alla borde ges chansen att ta till sig.
Det finns många komplexa “översättningsproblem” på vägen och det kan ta lite tid innan mekanismerna kan fås att även hjälpa den svenska åldringsvården till bättre funktion, service och effektivitet.
Information och fria val är två viktiga huvudingredienser.
“Try hard to see the light”
maj 8, 2008 kl. 10:47 är
kachina
apropå äldrevård så läste jag ett uttalande signerat av en fransman 2007 som Europarådet godkänt 2007!
en fråga för Europarådet ansågs vara hur man skulle få generationer - unga och gamla att samsas och efter många ord slogs det fast att Europarådet skulle arbeta för att dess medlemsnationer betalar familjer som hyser sina gamla!
vad är det här för en stolletok till organisation??
visserligen är demografin ett stort problem i Europa och kanske föll det Alliansen på läppen men min undran är - hur kunde förslaget “gå igenom”?
och med fler liberalkonservativa regeringar i Europa kommer kanske respekten för de icke längre yrkesarbetandes liv att försvinna - den som inte längre anses lönsam sätts på undantag och i beroendeställning
undantagsstugor var väl ett fenomen på 1800-talet i Sverige?
maj 8, 2008 kl. 10:49 är
stig2entreprenoren
Lidingö har prövat åldringsvård på entreprenad men p.g.a. av vanvård
fick kommunen ta tillbaka verksamheten förra året
maj 8, 2008 kl. 10:54 är
tillägg stig
ekonomiska teorier kan inte förutsäga hur egenskapen mänsklig girighet kommer att påverka utfallet
maj 8, 2008 kl. 10:57 är
Linda 10:14
Du menar alltså att det är juridiskt sett rätt att nobba KU?
maj 8, 2008 kl. 11:04 är
bestofmankind 10:57
Ja, i detta enskilda ärende. Inte nobba men att lämna ett skriftligt svar i stället. Precis som hon gjort. V.g. se länk nedan.
Mina argument kan du läsa i Carl Hamiltons skrift som jag hänvisade till. Självklart för mig eftersom jag inte stöder kvinnomisshandel på något sätt!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=767877
maj 8, 2008 kl. 11:07 är
Linda
Om kommunerna säger upp skenavtalen med sina entreprenörer, får de loss pengar till löner och kan till och med anställa fler, när vi slipper betala a-kassa för de som rationaliserats bort i Jersey-effektiviseringar.
hillary
Stolletokarna har druckit för mycket rödvin. Jag varje vårdtagare ha två vårdare? Sedan kommer frågan, vem är hemma på dagen? Bägge förväntas ju jobba för att inte ligga samhället till last.
Linda igen.
De fyra hörnstenarna i samhället är vår gemensamma egendom och ansvar. Det är på de fyra stenarna som samhället, gemenskapen, vilar. Inget av detta kan ägas eller drivas i privat regi, då övergår vårt gemensamma intresse/ansvar till feodalvälde.
Samhälle är INTE privat verksamhet, utan gemensamhet där vi skyddar varandra, inte “äter” varandra. Ni tycks ha glömt vår grund. Visserligen är det längesedan vi gick från neandertal till cro-magnon, från grotta till civiliserat samhälle, men det är ändå det som är grunden till vår civilisation. River man grunden, faller huset. Det borde även du och de andra blåbetongarna fatta, även om ni inte har några kunskaper i byggande.
maj 8, 2008 kl. 11:10 är
Linda 10:07
Om man inte vill:
-stoppa lönediskrimineringen av vårdarnas akademiska och kvinnodominerade yrken
- ge en värdeförändring
- att deras löner ska spegla folkets och politikernas värderingar
- att lön ska motsvara deras utbildning och kompetens.
(REf: vårdförbundets blad som de delar ut)
Så får Sveriges kommuner och landsting stå på sig.
Personligen sympatiserar jag vårdförbundets krav. De är värda en rättvis lön!
maj 8, 2008 kl. 11:16 är
Linda 11:04
Då så, Ulrica Schentröm behöver inte tänka på orden som moralisk plikt, lojalitetet och patriotism till Sverige och det svenska folket.
maj 8, 2008 kl. 11:19 är
Pravoslavac - Bildt har även påverkats av oppositionen som hade väldigt bråttom att Kosovo skulle erkännas. Har en känsla av att han hade sina funderingar kring detta beslut. Detta är kända fakta. Vpk är väl det enda parti som inte slutit upp i denna överenskommelse.
Jag har inte heller fått någon riktigt bra förklaring till varför erkännande måste ske så snabbt. Om Ahlin och co fått bestämma skulle det ju ske dagen efter!
KU -vad kan de göra i detta fall - ingenting.
maj 8, 2008 kl. 11:29 är
“Har en känsla av att han hade sina funderingar kring detta beslut.”
Även jag har för mig att han, före självständighetsförklaringen, började uttrycka tvivel om det juridiskt riktiga i att stödja detta företag. Sedan beror det på hur han i ett tidigare skede och till vilka han låst sin ståndpunkt. Ibland får man “köpånger”, men kommer ändå inte ur affären.
Sorgligt att det hände. En enda tuva (norra kosovo) kan vara det som stjälper hela lasset.
Hade de inte varit giriga och dragit om gränsen i norr, kunde det ha flutit genom utan större besvär. Nu är det som det är. Balkan kommer att åstadkomma rubriker lång tid framöver.
maj 8, 2008 kl. 11:30 är
bestofmankind 11:16
I
Ulrica har gjort bort sig, erkänt, blivit straffad (helt rätt att ta jobbet ifrån henne, hon misskötte sig å det grövsta).
Inget ytterligare kan tillföras genom ett KU- förhör!
II
Tyvärr har Vårdförbundet en ledning inkl. en förbundsordförande som inte klarat av att sköta denna avtalsrörelse på ett professionellt sätt. Att sedan 1:a majtala tillsammans med Vänsterpartiet förbättrade inte hennes medlemmars förutsättningar,
det var en dundertabbe av Anna-Karin Eklund.
maj 8, 2008 kl. 11:31 är
bestofmankind -ja, vad är en rättvis lön - det är frågan. Att de har en dålig lön är väl de flesta med om, men att nu i ett “stycke” dubbla påslaget har sina risker och kan sluta olyckligt. Nu måste parterna komma överens och jag tror, och att båda sidor måste kompromissa. Det är bråttom för detta är en grundbult för oss alla - sjuka får inte komma i kläm.
maj 8, 2008 kl. 11:40 är
Linda 11:30
I
Javisst, jag sa ju just det att hon inte behöver tänka på moralisk plikt, lojalitet och patriotism. Dessutom att det ger en dålig signal till folket behöver inte hon heller tänka på.
II
Det förändrar ingenting.
soli01,
Mycket bra sagt och inställning.
maj 8, 2008 kl. 11:57 är
bestofmankind
I egenskap av PV vill jag gärna informerna dig om följande.
Avtalsrörelser enl. “den svenska modellen” är såväl enkla, unika och komplicerade (vilket kan låta som en udda kombination). Väl värda många doktorsavhandlingar.
Några genomgående faktorer som nästan aldrig slår fel är:
a/ Strejkande personal inom vården får i princip alltid massivt stöd av “allmänheten” men allmänhetens sympati räcker inte till som enskild/isolerad faktor
b/ Strejkande inom ett fack (i detta fall Vårdförbundet) som inte får direkt stöd inkl. sympatiåtgärder från någon/några annat/andra fack, förlorar nästan alltid en konflikt.
c/ Kvinnor har betydligt svårare att få igenom sina krav än män.
På deta, bl.a., grundar jag min uppfattning om hur utgången av denna konflikt kommer att bli!
Linda (PV)
maj 8, 2008 kl. 12:00 pm
soli01!
När jag kom tillbaka till Sverige från en flerårig USA-vistelse för snart 20 år sedan tog jag tillfälligt ett jobb som sjukvårdsbiträde inom akutmedicin och också inom geriatrin, innan jag hittade ett nytt arbete mer i linje med min ekonomiska och juridiska utbildning.
Det var en nyttig erfarenhet.
Första riktiga arbetsdagen kolade tre av mina patienter; jag hade endast fått en tvåveckors snabbutbildning, eftersom det ansågs tillräckligt. Jag fick dock endast de hopplösa fallen i början, eftersom jag var oerfaren.
Efter några månader hittade jag ett säljjobb med tre gånger högre lön, än som sjukvårdsbiträde.
Ibland har jag tänkt tillbaka på hur det var. Bland arbetsuppgifterna hörde att mata 20 personer på en halvtimme. Patienterna var så sega så de fick max ett par skedar mat var.
Och sedan om man bara är två personer på en avdelning för 60 gamlingar och man ska byta blöjor på allihopa - nästan samtidigt…
Tro mig, vårdpersonalen är värd sin lön.
maj 8, 2008 kl. 12:19 pm
ohlundonline
Grattgis till ditt “snabbhittade säljjobb” som gav en månadslön på mellan 75- 85000:-.
Något du kan rekommendera andra?
maj 8, 2008 kl. 12:30 pm
Linda
Visst är det kul med politiska blunders som man kan skoja om. Men den här ordförande för vårdförbundet, på vilket sätt menar du att hon gjorde bort sig när hon talade på vänsterns första maj?
Är det Ohly ni är mest rädda för?
Jag menar, var och en är sig själv. Inte gör jag bort mig om jag går på ett möte med Reinfeldt eller Sahlin, eller Ohly, eller ens om jag talar där. (Det skulle aldrig falla mig in att tala någonstans offentligt)
Men alltså, på vilket sätt gjorde hon bort sig. Är det inte mer pinsamt att en regering som propagerat för hög lön om man har hög utbildning och nu sviker de som tror på det. Är det inte mer pinsamt att regeringen är med och sponsrar oligarker som tar de medel vi avsett för äldrevård och sätter in stora delar av dem på privat konto i Jersey?
Jag skulle rodna ända bak till nacken om jag vore Reinfeldt.
maj 8, 2008 kl. 12:32 pm
Tack lindalovelace!
Med dagens inflation säkert.
1993 kom jag upp i 50 000 brutto för maj och sedan tuffade det på riktigt bra.
1994 blev jag Svenska Dagbladets bäste prenumerationssäljare och jag var också den förste som sålde över 500 prenumerationer per månad på den tidningen.
1998 tog det slut. Svenskan fick 5 miljoner i Nutek stöd för att flytta kundtjänst och prenumerationstjänsten till Östersund om man sparkade personalen i Stockholm.
Dessutom fick tidningen 50 miljoner i flyttbidrag och 400 miljoner i glesbygdsstöd om jag inte missminner mig.
Presstödet som andra tidning i Stockholm har då ej medräknats.
Idag tror jag situationen med säljarprovisioner etc är en annan, fast jag vet inte, eftersom jag jobbar som tekniker i Bryssel i en helt annan bransch.
maj 8, 2008 kl. 12:37 pm
ohlundonline!
Till min stora glädje kan jag helhjärtat hålla med Dig; Höj vårdlönerna!
maj 8, 2008 kl. 12:44 pm
Linda
Menar du att det finns vårdbiträden som tjänar 75 - 85.000 i månaden?
Gå och häng dig,……i fötterna, så du får lite blod till huvudet.
Om du tror detta, lever du i en skyddad verkstad (Timbro?), ett socialt slutet rum där idiotin frodas. Det ser ut som, av ditt inlägg, att du tror att vårdbiträden har den lönen.
Förklara dig, tack. Hör du också till dem som tror att socialbidraget är 20 000 i månaden?
maj 8, 2008 kl. 12:45 pm
ohlundonline - det ska jag säga var att byta jobb som gav en bra löneökning!
Jag har på närmare håll under ca 27 år till och från haft att göra med de som jobbar inom sjukvården och jag är den förste att verkligen önska de som nu strejkar en värdig lön. Men jag har inga större förhoppningar att det kommer att hålla hela vägen ut.” Linda…
har sagt lite om hur det ligger till och sviktar stödet från omgivningen kan det bli mycket svårt att nå ända fram.
maj 8, 2008 kl. 12:45 pm
Linda 11:57
Moderaternas mentalitet?
maj 8, 2008 kl. 12:49 pm
Kachina 12:44
hahaha :-) ursäkta jag kan inte låta bli! :-)
Linda, i vilken valuta menar du eller vilket framtids årtal det handlar om?
maj 8, 2008 kl. 1:00 pm
lindalovelace - är Kachina svår i dag? Han “trummar” på som vanligt.:-) Vi får försöka ta det med en nypa salt.(apropå salt så har jag i dag använt kraftigt saltat vatten för att minska växtligheten mellen mina plattor på tomten) Ska visst vara bra och fram för allt miljövänligt :-)
Vår statsminister gör givetvis rätt när han inte säger något om den pågående strejken. Att ha synpunkter på nämnda är grannlaga. Lika gäller Sahlin, hon har också fattat “galoppen”.
maj 8, 2008 kl. 1:00 pm
Kachina :
Inte för att jag tror att linda behöver min hjälp, men om hon inte är här nu och kommer tillbaka kanske det vore trevligt att läsa din ursäkt för ditt inlägg 12.44.
Personen ifråga fick ett nytt arbete med tre ggr så hög lön…
Alltså var hans lön i sjukvården 1/3 av de 75.000.
Att dessutom BestOfMankind skrattar offentligt åt samma misstolkning säger mer om henne än om Linda.
maj 8, 2008 kl. 1:03 pm
Fairymary!
Jovisst borde man höja vårdpersonalens löner.
Problemet är bara det att de som behandlas ofta är för svaga för att kunna uttrycka sin mening.
Men ännu värre i vårt moderna samhälle är att ingen egentligen fattar hur plågsam den sista fasen i våra liv ofta egentligen är…
maj 8, 2008 kl. 1:04 pm
Mister K
Du får inte läsa så slarvigt, inte undra på att det nästan alltid blir fel när du talar i ekonomiska termer.
ohlundonline skriver (12:00) att han hittade ett arbete med en tre ( 3 ) gånger så hög lön. Tre gånger så hög månadslön som ett vårdbiträde (inkl. ob tlg mm) blir ung.
3 x23- 27000 = 70- 85000:-/mån för honom.
Sedan skriver han i bästa propagandastil 2 biträden på 60 patienter etc - det är ju inte precis normen.
Rent principiellt räknar jag aldrig med en grundlön inom serviceyrken (som vårdbiträde/sjuksköterska) för redan vid anställningen förutsätts det att man skall arbete vissa kvällar el. nätter el. helger och då vet man ju att lönen är en grundlön + ett tillägg.
Jag missunnar ingen en hög lön men det får finnas proportioner på allt.
maj 8, 2008 kl. 1:05 pm
mrmhalland,
Leave me alone!
Du förstår ingen skämt, och har inget humor alls.
maj 8, 2008 kl. 1:08 pm
bestofmankind
Akta dig så att jag inte kallar dig för en “rättshaverist inom ambassadrörelsen” i kommande “konversation”.
Inte snyggt att gapskratta åt Mister K:s avsiktliga misstolkningar. Det säger tyvärr en hel del om din framtoning ……………..
maj 8, 2008 kl. 1:09 pm
Linda,
Jesus christ, när blev du så känslig.
maj 8, 2008 kl. 1:10 pm
mrmhalland och soli01
Tack för ert “stöd”. Det var tydligen förbjudet område att klarlägga vissa fakta om hur det här med avtalrörelser och strejker fungerar och uppfattas från olika håll för bestofmankind.
maj 8, 2008 kl. 1:11 pm
onhundline,
Ursäkta uttrycket 1:09 det var inte med mening.
maj 8, 2008 kl. 1:16 pm
Lindalovelace!
När jag kom tillbaka till Sverige 1991 var bruttolönen som sjukvårdsbiträde ca 11000/mån om jag inte missminner mig.
Men som driven säljare minns jag att jag tjänade 10000 mer i månaden brutto än grundlönen var för statsministern i mitten på 90-talet…
Men allt handlar ju inte bara om pengar.
maj 8, 2008 kl. 1:17 pm
Bestofmankind!
Det är lugnt. Jag har humor. :-)
maj 8, 2008 kl. 1:19 pm
bestofmankind :
Nu är det så att detta är ett allmänt diskussionsforum, där alla har rätt att skriva sina åsikter.
Du gjorde just bort dig grundligt genom att tydligt demonstrera att du inte läser och/eller förstår inläggen här.
Detta påtalar jag precis efter behag.
Kachinas inlägg var onödigt kränkande och du apploderade detta, uppenbarligen utan att förstå.
Det är detta jag menar när jag säger att du framstår som lite löjlig när du kallar dig SAP-are, eftersom det är uppenbart att du bara upprepar vad andra personer har sagt tidigare, alltså ingen egen uppfattning.
maj 8, 2008 kl. 1:20 pm
Linda, mrmhalland
Det var ingen misstolkning, jag hade helt enkelt inte läst inlägget 12:någonting. Däremot funderar jag hur ni kunde tolka det som nu idag, med dagens lön. Det fattas några synapser, eller lite inflation, i era tankar. Det bör man kunna ta för givet att ni, på er nivå, kunde ha räknat ut och det gjorde du Linda, men valde att fläska på i propagandasyfte.
Du är ful, Linda :-)
maj 8, 2008 kl. 1:24 pm
mrmhalland,
go to hell!
maj 8, 2008 kl. 1:25 pm
Linda
Gå och häng dig,……använd huvudet den här gången. :-)
Jag ber om ursäkt för att jag kallade dig ful, du är egentligen bara vidrig. :-)
Nu skall jag kappspringa med björnen igen.
(Får du stopp på plundringen av Sverige, eller deltar du i den?)
maj 8, 2008 kl. 1:25 pm
fairymary
Jag skulle vilja be dig om en sak.
Du har stor erfarenhet av vårdsektorn, det kan man inte undgå att förstå när man följt dina inlägg här på bloggen någon månad - min gissning sett från ett brett spektra (vid genomgång av dina kommentarer) är att du bör vara läkare e.d.
ohlundonline skrev en hel del, från min horisont betraktat, halvsanningar i sitt inlägg 12:00 . Du tackar honom för hans stöd i konflikten. Bortsätt från detta:
Min fråga. Tycker du, sanningsenligt och med båda ögonen öppna, att han ger en trovärdig beskrivning av en vårdavdelning (eller två av antalet patienter att döma), när han beskriver sina dåvarande arbetsuppgifter (inkl. att han fick alla “hopplösa” fall i början)
Ditt, som vanligt, ärliga svar emotses!
maj 8, 2008 kl. 1:25 pm
Nu är gränsen nådd mrmhalland.
maj 8, 2008 kl. 1:30 pm
Mister K
Heter det så nu “kappspringa med björnen”. Igår var det “balansera däcken”.
Din lille ekorre, jag trodde du slutat med sådant (vid din ålder)!
:-))
Linda (PV)
maj 8, 2008 kl. 1:33 pm
bestofmankind :
Vad är din uppfattning om vårdstrejken.
Vilket är viktigast, att höja ingångslönen för skötersor eller att allmänt höja lönenivån ?
Ser du någon risk med en allt för stor höjning ?
Ser du strejken som sammhällsfarlig ?
maj 8, 2008 kl. 1:35 pm
Attn: Mikael T Eriksson
Jag har ganska hög tolerans nivå men vad mrmhalland påstår (på andra gången) kl 1:19 är grovt kränkande.
Därför kräver jag att du åtgärdar detta!
Med vänliga hälsningar,
Best of Mankind
maj 8, 2008 kl. 1:38 pm
bestofmankind 1:35
Vad är det egentligen du håller på med? Vilka signaler tror du det ger?
maj 8, 2008 kl. 1:47 pm
Lindalovelace!
Halvsanningar!?
Det börjar bli uppenbart att våra politiker är i behov av några arbetsdagar i vården för att se hur eländig situationen är, fast vårdsektorn har säkert utvecklats väldigt positivt i Sverige de senaste 15 -20 åren.
I varje fall är jag imponerad av vården här i Belgien.
maj 8, 2008 kl. 1:54 pm
Kachina - märker att han nu har börjat skratta. Bra att det ibland lättas på trycket, men se för den skull till så inte du blir uppäten av din björn.:-) Ingen vill så ont - tror jag.:-)
maj 8, 2008 kl. 1:59 pm
>Ingen vill så ont - tror jag.:-)
Verkligen inte !
Utan Kachina skulle bloggen förlora mycket av sin charm :-)
maj 8, 2008 kl. 2:03 pm
mrmhalland - där har du riktigt rätt och det är inte första gången du….:-)
maj 8, 2008 kl. 2:11 pm
Håller med er “gubbar”.
Utan Kachina blev inga nötter knäckta på den här bloggen!
:-)
maj 8, 2008 kl. 2:51 pm
Hmmm… - ett djävla liv i kommentarerna här idag ! Men det är helt OK - för tanke-intellektual-Ismen skall ju ha sitt - annars har Wi ju ingenting att bråka om imorgon - och det vore ju för djävligt - eller ?
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/20/intellektual-ism-0-medvetenenhet
Ha det… :-) /önskar intellektual-Ism-vännen Josef
maj 8, 2008 kl. 3:08 pm
Josef,
Där har du ju en poäng.
Hur skulle det dagliga livet se ut om alla tyckte precis lika om allt ?
Jag hoppas och tror att alla friska människor önskar att alla ska ha det så bra som möjligt.
Självklart finns det olika åsikter om hur man når det målet och vad som menas med möjligt.
Det är väl det som är politik ?
Inrikes som utrikes.
Jag är - till skillnad från någon - fullt beredd att ta emot kritik för denna åsikt och lovar att inte anmäla det till moderator eller annan potentat.
maj 8, 2008 kl. 3:10 pm
josef
gratulerar till förnyelsen
nu har du plötsligt blivit “tillåtande” :-))
maj 8, 2008 kl. 3:26 pm
linidalovelace!
Jag har ringa erfarenhet av vård i livets slutskede och den erfarenhet jag har är från slutet av 60-talet. Mycket har ändrats sen dess. Jag har erfarenhet av akutsjukvård och opererande specialiteter, och skulle kunna uttrycka mig påföljande sätt: Situationen för vårdpersonal har blivit allt mer pressad sen 70-talet. Många går omkring med en ständig känsla av otillräcklighet. När patienter får vänta 6-8 timmar på akutmottagningarna är det inte för att personalen sitter och fikar utan alla jobbar för “glatta livet” och känner sig ändå “för kort i rocken”. Personal får allt oftare ta emot aggressioner från besvikna patienter. Sjuksköterskor och barnmorskor blir också anmälda och fällda i ansvarsärenden. Det mest flagranta många av oss upplevt var när en sjuksköterska fälldes för att ha kopplat dialysslangar felaktigt när det var uppenbart att det var en ansvarsfråga för ledande personer att arrangera systemet så att det inte vore möjligt. En av mina barnmorskevänner tampades nyligen med en anmälan: hon hade fler förlossningspatienter än hon riktigt förmådde övervaka p.g.a. sjuka kollegor och ovilja hos överordnade att ringa in extra personal.
Det är vad jag kan bidra med för tillfället.
maj 8, 2008 kl. 3:33 pm
Hej fairymary ,
Som vanligt intressant att läsa dina kommentarer här.
Jag kommer ihåg den där dialys-missen.
Kan inte du vara vänlig och svara på de frågor jag ställde till bestofmankind 1:33 ?
Jag är uppriktigt intresserad av hur du och andra resonerar kring detta.
maj 8, 2008 kl. 3:33 pm
soli, halland,linda
Vad blyg jag blir.
maj 8, 2008 kl. 3:37 pm
Mrm Halland, - Din fråga ovan: “Hur skulle det dagliga livet se ut om alla tyckte precis lika om allt ?”
Outhärdligt ebarmeligt DÖDS-TRÅKIGT, troligast… Dock - det finns någonting som heter förutsättningsFRI DIALOG = motsatsen till Tanke-intellektuell pajkastning av sina egna - eller än värre andras - eller än än värre många andras intellektuella förut fattade meningar om det ena eller det andra. DIALOGEN är faktiskt dagligdags högst användbar… - i vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett.
Hillary2 - Dina uttryckta meningar ovan: “josef - gratulerar till förnyelsen - nu har du plötsligt blivit “tillåtande” :-))” - slut citat.
Tja - som Du ju läst förut: “Det Wi säger om någon eller några andra - det säger Wi ju ALLTID mer eller mindre om oss själva också - och ej alls så sällan minst lika mycket !” Det är ju en omskrivning av det ca 2000-årade uttrycket: “Wi ser grandet i wår nästas öga - men ej alls bjälken i wårt eget öga !”
Så mina hjärtliga Gratulationer till Dig - som nu också är tillåtande !
Ha det… :-) /önskar tillåtande-vännen Josef
maj 8, 2008 kl. 3:37 pm
PS. I min erfarenhet är det inte själva anmälan som “tar värst” utan känslan av att vara otillräcklig trots att man gör sitt allra bästa.
mrmhalland!
Tack för bekräftande ord! Tyvärr hinner jag inte mera just nu, aftonens kulturella begivenhet på mitt favorit-bokcafé väntar. Jag kan återkomma lite senare.
maj 8, 2008 kl. 3:42 pm
Jag ser fram emot det - ha en trevlig kväll !
maj 8, 2008 kl. 3:48 pm
Mister K 3:33
Det tror jag inte en sekund på :-)
maj 8, 2008 kl. 3:56 pm
fairymary
Tack för ditt svar - det du beskrev är verklihetsbilder som jag definitivt ställer upp på men ……… du undvek sorgfälligt att svara på min fråga hur du uppfattar vad som ohlundonline “beskrev” 12:00
Verklighetsbeskrivning eller ej?
maj 8, 2008 kl. 3:58 pm
Tänk vad en “språngmarsch med björnen” kan göra underverk:-)
Ja, ja, jag känner igen det:-))
maj 8, 2008 kl. 4:02 pm
Linda 1:38
Jag utöver mina rättigheter. Har du något emot det också? skall du diktera vad skall jag göra och inte göra?
Jag är väldigt besviken på dig.
maj 8, 2008 kl. 4:06 pm
utöver skall vara utövar…
maj 8, 2008 kl. 4:17 pm
1:33
Det är uppenbart att jag VILL INTE HA med dig att göra, och min anmälan 1:35 kvarstår.
maj 8, 2008 kl. 4:27 pm
bestofmankind :
Du påstår dig vara politiskt aktiv.
Vid minsta motgång vrålar du ut din avsky mot den som inte håller med dig.
Ska vi se detta som representativt för SAP ?
maj 8, 2008 kl. 4:28 pm
lindalovelac
2 st på 60 pers på natten, anser jag inte orimligt. Detta säger jag efter att ha vakat över min far i några dygn. Vårdpersonal och sjuksköterskor har orimliga arbetsvillkor och löner.
Detta skulle kunna förbättras om vi satte stopp för dessa privata entreprenörer (oligarker) som gör utrymmet ännu snävare genom att placera flera miljarder av våra vårdpengar på privatkonto i Jersey. VI har avsatt en viss summa till varje vårdtagare. Det är vårt ansvar att de pengarna går till det de är avsedda för. Varken VI eller våra åldringar har inget för att sponsra en oligark med de pengarna. Det blir dessutom dyrt för oss eftersom denne oligark säger upp folk för att tjäna pengar och VI får betala deras a-kassa, medan han smörjer kråset samtidigt som han sänker kvalitén på vården.
Detta är så nära äcklig sörja som man kan komma. Det är regeringens förbannade skydighet att sätta stopp för plundringen.
maj 8, 2008 kl. 4:51 pm
4:27
back-off, lay-off, lämna mig ifred, trakassera inte mig, Förstår du?
maj 8, 2008 kl. 4:57 pm
2 st på 60 personer på en vårdavdelning är i högsta grad orimligt.
Jag råkar jag vara insatt i förhållandet i mitt län.
Alltså en sjuksköterska och en undersköterska på 20 patienter på natten.
På dagen är det fler.
Men jag kan meddela att de har ett tufft jobb och väl värda sin lön och lite till.
maj 8, 2008 kl. 5:02 pm
Vari ligger mina trakasserier ?
maj 8, 2008 kl. 5:02 pm
Kachina…. please, vad mrmhalland gör är väldigt orättvis och kränkande!
maj 8, 2008 kl. 5:14 pm
Du har aldrig funderat på att inte skriva mer ?
Vad jag kan se har du inte tillfört någon diskussion någonting, förutom ditt engagemang för ambassaden på fillippinerna.
Eftersom du anser dig ha rätt att applodera kränkningar och påstå dig företräda SAP samtidigt som du kränker alla som kritiserar dig, kommer jag utan tvekan att bemöta varje inlägg jag ser från dig.
Nu är ju inte det så besvärligt, eftersom det aldrig kräver faktakunskap.
maj 8, 2008 kl. 5:18 pm
Är det verkligen så att man kan bli psykiskt våldtagen utan att någon angriper, även i bloggen?
maj 8, 2008 kl. 5:23 pm
5:14
Det har du fel, jag har tillfört mycket här och du är blind nog att inte inse detta.
Appludera kränkningar? VI SKÄMTADE fatta det någon gång?
Jag har aldrig kränkt någon som kritiserar mig …du ljuger!
Vad har jag gjort dig for ont? Får inte jag hålla med Kachina, Det är också mina rättigheter, vill du ta dem från mig!
maj 8, 2008 kl. 5:24 pm
[...] vs Bildt anno 2008 Ja, idag var det som vissa uppmärksamma medborgare kände till, dags för “den årliga utfrågningen” av utrikesministern – Carl Bildt [...]
maj 8, 2008 kl. 5:26 pm
“Du har aldrig fundera på att inte skriva mer?”
Glöm det! Du bestämmer inte över mig!
maj 8, 2008 kl. 5:27 pm
Som den företrädare för SAP du säger dig vara, med nära vänner i nämnda partistyrelse ser jag dig som den offentliga person du ger sken av att vara.
Det minsta man kan begära av en offentlig person är att den svarar på väl definierade frågor på en politisk blogg.
maj 8, 2008 kl. 5:27 pm
5:14
Du är tydligen arg på din dotterspojkvän och det går ut över mig…är du rasistisk?
maj 8, 2008 kl. 5:28 pm
Den kommentar bestofmankind applåderade var i allra högsta grad befogad. Ingen är så dum, att h*n tror att du och linda är så dumma att ni trodde att ohlundonline beskrev något som hänt under dagens löner. Ni gjorde spektakel av det genom att överdriva månadslönen.
Er syn på försäljare är vrängd. Jag har en släkting som sålde symaskiner och var i en familj där mannen hade en hög tjänst i ett företag. Mannen ställde frågan;”Sälja symaskiner, går det att leva på det?” “Nja, det är knapert, vattubruttun tre gånger i veckan”, svarade min släkting samtidigt som han tänkte “Du skulle bara veta din lilla djävla fis”
Det finns säljare som tjänar bra mycket mer än höavlönade idioter.
bestofmankind
Det gäller att ha hård hud, bry dig inte. Det är bara att ge igen när öppningen kommer.
maj 8, 2008 kl. 5:29 pm
bestofmankind,
Jag måste nog hålla med mrmhalland.
Häromdagen fick jag nästan ögonen utklösta för att jag dristade mig till att kritisera Dig.
Nu tog jag en stor risk, men jag står för det.
maj 8, 2008 kl. 5:31 pm
Torsten,
Du var nedvärderande, jag nervärderar inte någon i första taget.
maj 8, 2008 kl. 5:32 pm
>Vad har jag gjort dig for ont?
Scrolla upp och läs dina tidigare inlägg.
Förstår du fortfarande inte så kan jag nog inte hjälpa dig.
ett ex.
1:24 bad du mig dra åt helvete…
maj 8, 2008 kl. 5:35 pm
5:27
Jätte fel, jag är ingen offentlig person! Och räknar inte mig som företrädare för SAP, vad jag skriver här är mina åsikter (enligt mina ideologiska värderingar som SAP medlem) som du nyligen sa att jag inte har några.
maj 8, 2008 kl. 5:38 pm
http://www.youtube.com/watch?v=8ktalL5y6pk&feature=relate
maj 8, 2008 kl. 5:38 pm
5:32
Jaså men du såg inte vad du sa till mig innan dess. DU BÖRJADE 1:00, 1:19 men du vill inte inse det heller. Herregud det är fel på jorden!
maj 8, 2008 kl. 5:42 pm
>Du är tydligen arg på din dotterspojkvän och det går ut över mig…är du rasistisk?
Nu går det över styr för dig :-)
Nej, jag arbetar med människor från alla världsdelar och det berikar mitt liv.
Jag är dessutom en aktiv kämpe för allas lika rätt oavsett kön, religion, etnisitet eller sexuell läggning.
Däremot anser jag inte att man har rätt att kränka andra människor bara för att man råkar ha ett annat etniskt ursprung än det Svenska och förklara detta med att meningsmotståndaren är rasist….patetiskt…
maj 8, 2008 kl. 5:50 pm
5:42
Jag påstår inte att du är rasistisk….jag frågar dig, nu vet jag att du inte är det.
Hur kan du arbeta med dem som du beskriver ovan och ändå avskyr mig som bara den?
Jag har rätt att hålla med Kachina och att ha honom som en förebild. Det är mina rättigheter!
Jag attackerar ingen i bloggen, inte förran jag blev attackerad först.
maj 8, 2008 kl. 5:55 pm
Det verkar som om det har snurrat till ordentligt för betofmankind och kachina idag men vem bryr sig om såna fiskmånglare
maj 8, 2008 kl. 5:57 pm
göteborglullaren,
Jo då, det verkar som du gjorde det nyss 5:55 eftersom du tog dig tid att gå in i bloggen och skrev kommentaren.
maj 8, 2008 kl. 6:02 pm
Då tycker jag att vi slutar detta meningsutbyte och kanske till och med “röker en fredspipa” ?
Jag avskyr inte dig, inte på något vis.
Du har rätt att hålla med vem du vill och jag anser mig ha rätt att kritisera det jag anser är “väl grova” personangrepp.
Kachina är en “frisk fläkt” här på bloggen och han har onekligen en human livsåskådning, vilket jag respekterar.
Det vore roligare om vi kunde föra en dialog som kanske kunde leda till något konstruktivt här än detta meningslösa tjafs.
maj 8, 2008 kl. 6:13 pm
mrmhalland,
Ok - det är inte svårt att övertala mig när det gäller fred - deal!
maj 8, 2008 kl. 6:15 pm
Tack min vän :-)
maj 8, 2008 kl. 6:15 pm
Attn: Mikael T Eriksson,
Du har tydligen inte hunnit behandla min anmälan, därför tar jag tillbaka den.
Som du kan läsa löste det sig!
Med vänliga hälsningar,
Best of Mankind
maj 8, 2008 kl. 6:17 pm
mrmhalland,
Detsamma till dig :-) Jag har faktiskt gillat dig (som vän) redan från början. :-)
maj 8, 2008 kl. 6:19 pm
Kachina!
Tack för dina intressanta inlägg.
Det är sant att säljaryrket är undervärderat. Tyvärr jobbar jag mer idag, men tjänar mindre än på 90-talet, eftersom jag dessvärre inte har provisionslön längre.
Säljaryrket är också stressigt och jag har förlorat tre jämnåriga säljarkolleger t ex.
Dock känner jag tillfredsställelse med det jag gör nu, men förr eller senare blir det givetvis försäljning igen.
När jag flyttade hit till Belgien för drygt åtta år sedan, var jag i flera år väldigt skeptisk till privat vård och privata skolor, men jag måste medge att jag håller på att tänka om.
Dock är det nog samma bidragssjuka i Belgien som i Sverige. Och visst, om ett företag t ex får ett antal miljoner för att flytta verksamheten till exempelvis glesbygden, är det ju närmast tjänstefel att inte utnyttja den möjligheten.
För att återvända till vårdyrket. Det är väldigt tungt och både fysiskt och psykiskt pressande, men när det handlar om liv kan man aldrig göra nog.
maj 8, 2008 kl. 6:25 pm
Jag tar mig friheten att ta min nygamla vän i handen och gemensamt be om ursäkt för vårt groll här idag.
Tänk så starkt vapen dialogen är :-)
maj 8, 2008 kl. 6:25 pm
Vad trevligt med fredspipor - krutrökan lägger sig så sakta och försvinner i horisonten.:-) Allt är frid inga skott längre. Hur långt har vi till avtryckaren - det vet endast vi.
maj 8, 2008 kl. 6:34 pm
Nu är du fel på det soli :-)
Frågan är inte hur långt det är till avtryckaren, utan hur nära det är till dialogen och freden :-)
maj 8, 2008 kl. 6:38 pm
Det har varit en tuff dag idag, därför tackar jag för mig! :-)
God natt/kväll! (det är fortfarande ljust ute)
maj 8, 2008 kl. 6:38 pm
lindalovelace!
Om ohlundonlines inlägg: Mina erfarenheter från vård i livets slutskede är från slutet av 60-talet. Då var jag så ung i min profession att jag inte hade så stor uppmärksamhet på sjuksköterskors och vårdbiträdens situation. Jag kan bara minnas att jag inte tyckte att det var riktigt människovärdigt som våra patienter hade det ibland. Nattbemanning 1 sjuksköterska och 1 undersköterska/vårdbiträde på två vårdavdelningar á 30 patienter…….jag håller det inte för orimligt att det kan ha varit så. Man kunde förstärka med “extra-vak” ibland för någon mycket sjuk patient. Det var helt outbildad personal, ofta studenter som behövde tjäna extra.
Hospice-rörelsen kom till för att ge värdiga förhållanden för svårt sjuka och döende. Det blev en tillflyktsord fr.a. för cancersjuka patienter. Jag menar nog att det skulle ha behövts en liknande rörelse för “slagröda”, dvs. patienter som haft en “kärlkatastrof” i hjärnan och låg halvsidigt förlamade, ofta utan att kunna tala.
maj 8, 2008 kl. 6:39 pm
Det är nära mellan hat och kärlek. Vad kul att bestofmankind och mrmhalland blev vänner till slut, då kan man sova gott. :-)
ohlundonline
Snickare slutar mellan 50-60 pga utslitna nackkotor. (spika innertak) Säljare slutar vid ungefär samma tidpunkt med högt blodtryck eller hjärtinfarkt. Jag känner en bilförsäljare, numera sjukpensionerad, vars blodtryck stiger över 200, trots alla mediciner, bara han ser en bilhall.
maj 8, 2008 kl. 6:45 pm
mrmhalland - visst jag är böjd att hålla med - lite, men är det realistiskt.:-) Vi människor har en förmåga att ha skilda uppfattningar och till sist kan det “haka sig” och som du säger:”Tänk så starkt vapen dialogen är.:-) Allt var väl inte helt fel.:-)
maj 8, 2008 kl. 6:52 pm
mrmhalland!
Ja tack, kvällen blev en inspiration. Birgitta Holm talade om Sara Lidmans författarskap. Kan rekommenderas!
Frågorna till bestofmankind 1:33.
Jag anser att det bör vara en karriärsgång för vårdpersonal. Det är en oerhörd skillnad på en nyutbildad sjuksköterska odh en erfaren sådan som också ofta är specialicerad/vidareutbildad. Unga läkare stode sig slätt utan erfarna sjuksköterskors och barnmorskors djupa kunnande och kompetens. Detta borde avspeglas i större löneökningar än vad fallet är idag.
Jag kan inte se någon realistisk höjningsnivå som skulle innebära en risk. (Jag vet inte om det är fel på min fantasi på den punkten?)
Jag menar att det hos sjuksköterskor/barnmorskor börjar finnas en vrede över orättvis lönesättning som jag anser är mera samhällsfarlig än den pågående konflikten. Den vreden kan nämligen ta sig uttryck i att man “snålar” med sin kunskap visavi unga oerfarna läkare och att det kan bidra till konflikter i en arbetsgrupp. En kollega med erfarenhet från Socialstyrelsens hälso- och sjukvårdsnämnd föreläste vid ett tillfälle om vad han lärt av de fall han haft anledning att granska och han menade att just konflikter i en arbetsgrupp ofta fanns med när misstag begicks. Det kan konkret handla om att man inte ringer på jourhavande läkare i tid utan tycker att det är vederbörandes eget ansvar att hålla koll på läget.
maj 8, 2008 kl. 7:07 pm
Nej soli01,
Visst är det så.
Visst har vi skillda uppfattningar och visst hakar det sig ibland, se bara på pågående vårdkonflikt.
Visst blir vi upprörda och tycker att vi har rätt och andra fel, det tror jag är sundt.
I vårt land är vi bortskämda med att “bara” ta till vapen som (oftast innan dialogen vinner) irriterar/miskar vinst, i andra länder använder man vapen som fysiskt mördar människor.
maj 8, 2008 kl. 7:08 pm
ohlunonline 1:03!
Jag delar Din analys att de sjuka är alltför svaga för att säga sin mening. Jag vill citera Lilian Ryd som i sin bok “Vi åt aldrig lunch” skriver följande:
“En bana som läkare, journalist eller statlig utredare kräver järnhälsa. Det är tuffa karriärer som sorterar bort kronikerna. Så inte bara reportrar och läkare utan även utredare och politiker är vanligen friska och starka och använder ett enda pass. (Hon använder metaforen ‘pass’ för att skilja på friska som har ett slags ‘pass’ och sjuka som har ett annat.) De förstår inte att livet varit vänligt mot dem. De känner ett obetvingligt behov av att tala om för mindre lyckligt lottade hur dessa bör leva”.
Ett exempel på en politiker som inte riktigt förstått att livet varit vänligt mot henne är försäkringsministern som gjorde ett oförsiktigt uttalande att ett utmattningssyndrom kan man komma tillrätta med genom att ta ett förlängt veckoslut och sova ikapp. Det är länge sen och jag tror att hon har informerat sig mera om realiteterna nu. Jag hoppas i alla fall det.
maj 8, 2008 kl. 7:16 pm
fairymary :
Det gläder mig att det blev en trevlig “bok-kväll”
Tack för dina synpunkter.
Jag är nog ganska eninig med dig.
Kanske kan jag se en fara med det höga lyft sköterskorna begär, inte för att jag missunnar dem, snarare för att jag är rädd för snedfördelning mellan yrkeskårerna.
Undersköterskorna och biträdena nämns sällan i debatten, de jobbar för en löjligt låg lön och är ofta tvugna att rycka in som timanställda på då alla andra vill ha semester.
Tackar de nej riskerar de att inte arbetsgivaren ringer igen.
En strejk för fasta anställningar i vården ser jag fram emot, stat kommun och landsting är de värsta arbetsgivarna på att utnyttja människors svårighet att få arbete och försörjning. Skamligt !
maj 8, 2008 kl. 7:24 pm
spanaren: Ja, Sveriges deltagande i EULEX borde också granskas. Det är fullständigt klart att EULEX bryter mot resolution 1244. De enda som för tillfället har laglig rätt att administrera Kosovo är FN.
Men jag anser fortfarande att Sveriges erkännande av Kosovo är det största misstaget. Om det dessutom visar sig vara så att Sverige varit drivande bakom att få EU ställa upp på en gemensam, olaglig, linje i Kosovo är det ännu värre. Hela det internationella rättsystemet har äventyrats och konsekvenserna av detta ser vi nu i Tibet, Skottland, Transistrien, Nagorno-Karbach och Abkhazien. Mycket troligt är att andra regioner kommer drabbas också längre fram. Till och med i Skottland hänvisar man till Kosovo. Britterna envisas med att en folkomröstning måste hållas i hela Storbritannien om Skottland ska få utträde. Men Skottarna pekar på Kosovo, där krävdes ingen folkomröstning i hela Serbien utan man ansåg att det räckte med omröstning i regionen som skulle bryta sig loss. Så går det när man börjar demontera internationell lag. Det får konsekvenser på helt andra ställen än man från början tänkt sig.
maj 8, 2008 kl. 7:28 pm
mrmhalland!
Undersköterskorna och biträdena nämns inte nu men de får väl anledning att återkomma. Jag minns min stora besvikelse för några år sedan då Kommunal i röda jackor proklamerade “vi tar fajten” och så skedde något för mig helt obegripligt då man bara “la sig platt”.
Jag håller med Dig om att de jobbar till löjligt låg lön; de är närmast patienten och de som står för de absolut mest basala behoven hos ofta svårt sjuka människor. De förtjänar bättre lön och rätt till heltidsanställningar.
När den dag kommer, då vi fullt ut inser vilket “guld” dessa ofta kärleksfulla varelser är värda, är vi för svaga att agera.
maj 8, 2008 kl. 7:36 pm
fairymary :
Vi verkar vara överens i sak, men, hur ska man kunna återkomma med en stridsåtgärd när man inte har en anställning ?
Det är faktiskt så att en väldigt stor andel av usk/bitr utnyttjas av kommun/landsting genom att bara vara timanställda/vikarier.
maj 8, 2008 kl. 7:47 pm
mrmhalland!
Ja jag håller med Dig av hela mitt hjärta. När jag känner mig hjälplös inför orättvisor går jag “tillbaka till min kammare” och funderar över hur jag kan bidra här och nu för att påverka ett litet uns i rätt riktning, Och är det inte det vi gör nu när vi debatterar detta på en välbesökt blogg?
Tack för att Du är med mig i något som är en av mina hjärtefrågor!
maj 8, 2008 kl. 8:05 pm
pravoslavac,
Vad gäller Serbien återstår att se vad en DSS/SRS regering
kommer att välja för linje om de vinner valet på söndag.
Svenska Dagbladet har idag en artikel om förhållanden som
borde intressera “försvarsminister” Tolgfors mer än Kosovokrisen.
Om utvecklingen blir som Konnander antyder blir det kanske
inte bara KU-förhör utan riksrätt för de ansvariga för att svenska
försvaret försummats.
Putin framhöll i sitt första tal som premiärminister idag att
krigsmakten i Ryssland skall prioriteras.
Imorgon avhålls den stora paraden på Röda Torget i en form vi
inte sett på årtionden. BBC World direktsänder från 0800 svensk tid.
Blir det riksrätt i Serbien mot presidenten Tadic om det stämmer
att han skrivit på ett hemligt tillägg till SAA-avtalet som erkänner
Kosovo eller har även Serbien det mildare KU?
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1222759.svd
Det var lite utanför det inrikespolitiska ämnet men med viss
anknytning till detsamma i ett meningsutbyte med Pravoslavac.
maj 8, 2008 kl. 8:16 pm
fairymary :
Jag hoppas att vi bidrar till att fler ser detta problem, genom att belysa det här.
När nu regeringen går ut och kallar sig partiet för arbete (fritt översatt) förutsätter jag att de faktiskt kommer att föregå som gott exempel som arbetsgivare och inte som hittills, de värsta gangstrarna på arbetsmarknaden.
Förutom inom vårdsektorn har jag också sett rektorer som utnyttjat arbetskraft i form av “plus-arbetare”, använt dem som ordinarie personal.
När det blir dags att anställa dem avtackas personalen med ursäkten att budgeten inte tillåter anställning, personen ifråga går hem och ser fram emot nytt arbetssökande, personliga problem, ekonomiska problem, sociala problem.
Vad gör rektorn ? Jo…skaffar en ny “plus-arbetare”, gratis…
maj 8, 2008 kl. 8:20 pm
Hmmm… - Måhända är det läge för att blanda in Albert Einstein i det här, kanske…
http://www.youtube.com/watch?v=8DOUdIUdxYg&feature=related
GooodNatt… :-) /önskar Einstein-vännen Josef under björken med
”I natt Wi kommer att drömma något Intelligent
Som Wi aldrig någonsin har drömt förut
Wi drömmer att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att Alla Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”
maj 8, 2008 kl. 8:21 pm
http://www.youtube.com/watch?v=jKG6RTNtxBc&feature=related
maj 8, 2008 kl. 8:29 pm
Josef,
>Hmmm… - Måhända är det läge för att blanda in Albert Einstein i det här, kanske…
Hur tänker du då ?
maj 8, 2008 kl. 8:45 pm
Måhända är kort och gott Tanke-intellektual-Ism helt enkelt bara en i från barnsben - av barns vuxenvärld - ett förprogrammerat “virusprogram” - för ett ej alls humant MedMänskligt tanke- och beteendesätt = Leva döende som ENBART biologiska HjärnDatorRäkneMaskiner, kanske…
maj 8, 2008 kl. 8:47 pm
mrmhalland!
Du skriver: “Undersköterskorna och biträdena nämns sällan i debatten, de jobbar för en löjligt låg lön…”.
Den observationen är alldeles riktig.
Läkarna och sjuksköterskorna har den bästa medicinska kompetensen, helt självklart.
Läkarna går sin dagliga rond och sjuksköterskorna delar ut tabletter mm ett par gånger om dagen.
Men det är de facto undersköterskorna och biträdena som ofta har den bästa personkännedomen om patienterna, eftersom de tillbringar mest tid med dem.
Ofta tänker t ex inte anhöriga till långtidssjuka på det, utan vill endast höra läkarnas utlåtande om patienternas allmänna hälsotillstånd, vilket i och för sig kanske är viktigast.
Nu var mitt eget inhopp inom sjukvården väldigt kort och ägde rum för snart 20 år sedan. Dessutom var jag kanske ett uselt biträde, för jag minns att en av mina portugisiska patienter, satte upp “Stör ej”-skylten till sitt rum, när jag gick på mitt pass.
Eftersom jag tyckte att det mesta var så slemmigt att jag bytte plasthandskar hela tiden fick jag tillnamnet: “doktor handske”, av några kollegor.
Nåväl, på vissa arbetspass var vi något fler personer i personalen ibland och då hände det att jag spelade kort med patienterna en god stund, medan undersköterskorna vek örngott, och en del patienter hade rätt till och blev hjälpta till en “liten rackare”, då deras anhöriga försett dem med favoritdrycker.
Jag tror att sådant som att ett biträde kan sitta och spela kort med patienterna någon timme ibland är viktigt för t ex gamla och förlamade patienters livskvalitet.
maj 8, 2008 kl. 8:48 pm
>Hmmm… - Måhända är det läge för att blanda in Albert Einstein i det här, kanske…
jaja….men vad menar du ??? :-)
maj 8, 2008 kl. 8:56 pm
ohlundonline :
tja, vad kan jag tillägga ?
Jo, en sak !
Finns möjligheten att vara mänsklig i sitt arbete med att vårda människor blir jag glad !
Dessvärre tror jag inte den möjligheten finns överallt ?
Som du säger, att kunna ta en stund och spela kort (bara finnas för just den människan) måste ju vara ett minimumkrav på den tjänst vi betalar för…
maj 8, 2008 kl. 9:40 pm
fairymary 6:38
Tack för ditt svar. Bara en liten kommentar.
ohlundonline (som jag frågade dig om betr. trovärdighet) talar i det av mig refererade inlägget om “för ung. 20 år sedan”, dvs tiden kring 1988-90. Då bekriver han “verkligheten” på följande sätt på en vårdavdelning - den innehåller 60 patienter dagtid, endast 2 personer (sköterska/biträde??) tjänstgör, 20 patienter skall matas på en halvtimme och 60 “gamlingar” (dvs samtliga patienter) ska ha hjälp med blöjbyte på en halvtimme. Under hans första dag som “vikarie” avlider eller “kolar” (som han säger) tre patienter som han “blivit tilldelad” p.g.a. att han var oerfaren och därför enbart fick “de hopplösa fallen”.
Nu vill jag på inget sätt göra en “stor affär” av detta men det vore tacknämligt att från dig få höra om du någonsin hört talas om något sjukhus i Sverige runt 1990, där dylika förhållanden existerade.
För mig är detta exempel på en form av skrönor som alltid dyker upp i samband med konflikter och jag blir aningen förvånad när en person som du, med lång erfarenhet från denna “miljö”, utan att blinka tar dylika ord till sig som om de vore sanna.
Konflikter löses genom att båda parter tar och ger - och framför allt - inte i stridens hetta försöker “spela bluffstopp” för egen vinning.
maj 8, 2008 kl. 10:08 pm
bestofmankind
Du skriver 6:38 bl.a. “det har varit en tuff dag idag”.
Som din PV hoppas jag att du kommer tillbaka imorgon - utvilad och full av tillförsikt inför framtiden!
Linda (PV)
maj 8, 2008 kl. 10:20 pm
fairymary (igen) ,
Exempel på nutida bra vård!
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=197097
maj 8, 2008 kl. 11:47 pm
Lindalovelace!
Jag förstår att du tycker att det låter otroligt, men verkligheten överträffar faktiskt dikten.
1988 - 91 var jag till stor del i USA. Jag gjorde ett litet mellanspel på ett sjukhus i Stockholmstrakten, på en akut medicinavdelning under ca tre månader 1990 och det är sant att tre av patienterna - separata fall - som kom upp på avdelningen min första arbetsdag bara levde i några minuter.
Att de överhuvudtaget förflyttades upp från akutintaget har jag aldrig begripit, eftersom de hade så kort tid att leva, men jag är ju egentligen jurist och det var inte min roll att fatta några medicinska beslut.
Jag jobbade dagtid och kvällar, men jag har aldrig jobbat natt på något sjukhus.
Personalen var jätteduktig och att vi var så få hade med sjukdomsfall bland personalen i kombination med kronisk underbemanning att göra.
1991 jobbade jag på en långvårdsavdelning på ett annat sjukhus i Stock