I dag meddelar Sverige, Frankrike och ett 10-tal andra länder att vi avser att så gott som helt ta bort viseringsavgifterna för medborgare i västra Balkan när de vill resa till olika EU-länder.
Det är ett initiativ vi diskuterat ett tag, med inte minst Frankrikes utrikesminister Benard Kouchner som drivande. Och det har sin grund i en uppmaning från såväl Europakommissionen som det slovenska ordförandeskapet.
Visafrågorna är betydelsefulla i dessa länder. På den jugoslaviska tiden kunde man inte bara resa fritt inom det då ganska vida landet, utan i hög utsträckning också till det västra Europa.
Men nu är det annorlunda. Viseringsmurar har följt där nationella gränser etablerats. Och med dessa inte bara köer för att få visa utan också ganska så höga avgifter.
Det är dessa avgifter vi nu vill så gott som helt ta bort.
Inte minst handlar det om att ge unga människor i t ex Serbien eller Bosnien möjligheten att resa till det övriga Europa.
Det är ett viktigt och bra initiativ. Och jag är alldeles övertygad om att det kommer att upplevas på det sättet av inte minst unga människor på Balkan.
maj 6, 2008 kl 10:27 f m
är det nödvändigt att en sådan här förändring tar så lång tid att genomföra?
har EU gjort att dess nationer tappat egen intiativkraft och styrfart?
maj 6, 2008 kl 10:44 f m
Och om “balkan-besökarna” har andra intentioner för sitt besök i Norden, vad har då polisen för verktyg att stävja ?
Polisen anstränger sig ju inte för att ens lösa villainbrott…
Naivt svenskt att bara stå med öppen famn gentemot länder där bevisligen maffia-kultur frodats.
maj 6, 2008 kl 11:02 f m
foretagsledaren
politikerna kanske tänkte att det skulle vara mindre kostsamt för t.ex. studenter?
maffiamänniskor har kanske tillgång till så mycket pengar att de redan nu kan köpa sig ett visum?
maj 6, 2008 kl 11:49 f m
hillary2:
måhända, men noll koll är noll & intet utifall något händer…
historien förskräcker.
Hur många klagar på de omfattande kontrollerna vid inresa till USA & Storbritannien ?
En del obekväma myggor fastnar trots allt i filtret & en dela annat oönskat drar sig för besväret…
maj 6, 2008 kl 1:51 e m
Bra beslut Carl Bildt!
maj 6, 2008 kl 1:52 e m
Så om jag förstått detta rätt så ska visumtvånget finnas kvar – men inte kosta något längre? Gud vad underbart,ungdomarna kommer bli så lyckliga,äntligen får de se något annat av Europa! Det är väldigt bra för framtiden med kulturellt utbyte och utveckling.
Samma kontroll av sökande kommer att ske som förut, så det torde inte bli någon förändring i flödet av den sortens människor som företagsledaren talar om – dessutom tror jag knappast att de tar sig någon större tid att skaffa sig papper, det finns andra vägar att gå.
Nej detta är en smärre vinst för “den vanliga människan” som i minst ett decennium haft svårt att röra sig någonstans alls. Kriget tog slut förlängesedan nu, visumtvånget borde tas bort helt snart.
Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com
maj 6, 2008 kl 3:59 e m
oj foretagsledare!
är vi lite fördomsfulla?
jag tror att sverige i sådana falll behöver oroa sig mera för vissa grannländer som kan passera frit in i landet utan visum.
maj 6, 2008 kl 6:13 e m
peter7878:
Nej !
Men inte svenskt naiv…
“vår beredskap är god” & “en svensk tiger”.
Två stående klyschor som ofta har sitt berättigande för di svenskes självbild.
maj 6, 2008 kl 9:24 e m
företagsledaren:
sverige borde ha mera poliser vare sig serberna slipper betala för visum eller inte.
du får ursäkta men jag är ganska trött på att serber målas ut i “vanliga” svenskars ögon som skrukar, mördare m.m.
ta detta löjliga exempel på shlager tävlingen som ska hållas i serbien.
någon fantasilös journalist hittar en djupt troende nationalistisk kille och ställer frågan “vad anser ni om att det kommer ca 10000 homosexuella personer som kommer att visa sin sexuela lägning öppet” vad tror man att denna person ska svara?
ring sverigedemokrateran eller någon anna n liknande organisationoch fråga så får ni samma svar. har för mig att det blev ett antal homosexuella som blev mishandalde vid slottet under pride paraden. men efter som det är en serb som sägger det så är det på första sidan på varje tidning.
en kroatisk general åtalas för att ha mördat 300 serber, en notis, kosvo albaner mistänks ha kidnappat 300 serber och ha för dem till albanien för att operera bort deras organ för att sedan mörda dem(tänk på att det var chefåklagaren för krigstribunalen carla del ponte som kom med uppgifterna), en notis. en serbisk general mistänks ha dödat 300 bosnier, första sidan samt rättengången sänds live.
serber har begåt krigsbrott! de ska självklart ställas in för rätta och dömmas.
men i krig i finnns det 2 sidor (eller flera) som krigar.
tror du att mina släktingar är maffia ledare ,skurkar eller mördare?
jag kan sägga så här, de skiter i om han som sitter vid makten heter slobodan milosevic eller göran persson. de vill ha ett jobb och kunna försörja sin familj.
jag hoppas att du nästa gång får en tanke om att serber är mördare, maffia bossar, skurkar m.m. i alla fall tänker till en gång. du nämnde ju att du inte var naiv, tro inte på allt du lässer i tidningar eller ser på tv
maj 7, 2008 kl 1:53 e m
Ett både bra och efterlängtat beslut. En friare rörlighet för alla är ett utmärkt sätt för människor att få möjlighet att skapa sig ett bättre liv. Ser fram emot liknande beslut för medborgare från andra stater utanför EU.
maj 7, 2008 kl 1:57 e m
tomtom2020
på 1700-talet åkte svenskar på bildningsresor till Frankrike
på 1800-talet åkte de till Tyskland
på !900-talet åkte de till USA
man åkte på bildningsresor för att skapa sig ett bättre liv hemma
tänker du på någon form av emigration?
maj 7, 2008 kl 5:28 e m
peter7878:
Hörru visst kan du vara trött över stämplingar, men efter att i ett antal år ha suttit på läktare och bevittnat det lilla landområdet Balkan där hallännigar krigar mot smålänningar & skåningar också tar till k-pistar mot sin granne bildligt talat så är det kanske inte att undra på om man är lite skeptisk över hur dessa balkanister hanterar sina grannar & hur de uppfattar humana demokratiska värden…
Sedan kan de som inte vistas i de politiska domänerna observera hur balkan-folk agerar publikt då de har landskamp eller vissa idrottsevanemang.
Det var näst intill snöbollskrig gentemot utförsåkaren Anja Persson för att bana väg för Kostelic. Inte ens i skidliften fick hon vara i fred.
För att inte tala om Kroatisk publik, då deras landslag spelar match i handboll eller fotboll…
Säger inte det något om mentalitet ?
Vaddå fördomsfull – Arklöf var ju där nere och fick sin utbildning också… sitter visst på Hall och solar sig numera.
Nej – visst ska vi skilja på folk & folk, men områden där folk dödar sina grannar kan man ju undra över vad de fick med sig i modersmjölken ?
maj 7, 2008 kl 6:42 e m
föreatgsledaren:
jag förstår vad ni menar. det har varit stökigt på balkan.
men det var “länge” sedan serberna var bråkiga.
arklöv tränades upp för att mörda serber (svensk kriminalvård :) det är fina grejer).
det jag försökte förklara var att det vanliga folket vill bara ha ett arbete och lön för att försörja sin familj. det finns vissa problem med balkan.
det är i vissas intresse att det ska vara konflikter där. som jag skrev tidigare så dog det flera barn i afrika under 2 år i diarre (de gick på toaleten tills de dog) än det gjorde under 10 år utav krig på balkan. gissa vilken utav dessa som uppmärksamams i media!
det har funnits vapen i massor på balkan (gissa var de kom i från)
politiker har spelat på folks nationalism. det är klart är det är siness sjukt att kriga mot sina grannar för att de är serber, korater eller bosnier.
det inte bara kan set sinnes sjukt från lekatern, det var sinnes sjukt.
jag var i serbien i sommras och kan medela er att den kriminaliteten som ni oroar er över inte finns kvar. vanliga människor är trötta och vill bara ha lugn och ro.
men som jag sa förut så är det vissa som inte vill att det ska vara lugnt på balkan.
dessa männsikor kan inte medla om det inte finns konflikter.
det ända jag önskar att folk gjorde va att tänka efter lite när de läser eller hör om dessa stora styga serber.
det är idag viktigare att vinna media kriget än det riktiga kriget.
angånde vad som kommer i modersmjölken, det kalas rakija och den godaste är sljivovica.
maj 7, 2008 kl 7:54 e m
Jag tror inte mentaliteten går ur ett folk bara för att det varit fred 5 år.
Någon var beredd att döda sin granne, den andre grannen var beredd att döda en annan granne.
Det var inte politiker, det var inte militärer, det var inte präster eller mullor.
Det var “så kallade civila” människor – varför ska vi sätta tilltro till att de är omvända ?
Det sinnelaget finns kvar i generationer !!!
maj 7, 2008 kl 7:54 e m
En fråga till ”Företagsledaren”:
Finns du på riktigt? Det är ju helt uppenbart hur insnöad du är. Jag undrar om du har samma uppfattning om amerikanarna som om ”balkaneserna”? Jag menar, USA befinner sig ju just nu i krig och är väl ändå den nation som krigat mest och värst i hela världen. Drar du även dem över samma kam? Två finniga ynglingar kastar en snöboll på Anja Pärsson och du dömer en hel nation? Vad säger det oss om din ”mentalitet”? (Förövrigt bör det väl tilläggas att dessa två tonåringar fördömdes mer i kroatisk media än i svensk). I EM-kvalmatchen år 2007 mellan Sverige och brödralandet Danmark rusar en dansk supporter in på plan och attackerar domaren. Händelsen väcker stor uppmärksamhet utomlands. Hur tolkar du detta? Är skandinaver hetlevrade galningar? Arklöv är en ”svensk produkt” – vad säger det om Sverige? En svensk flicka vid namn Engla mördades för inte så länge sedan av en etnisk svensk man. I Sverige mördas människor dagligen, i högre grad än låt säga, Kroatien eller Slovenien. Ja, du kan vara riktig stolt över ditt svenska ursprung. Förutom VOLVO och Ikea har Sverige även lyckats producera mördare, kriminella och pedofiler. Jag undrar vad svenska barn får med sig i modersmjölken?
maj 7, 2008 kl 7:58 e m
alivga:
Jag antar att du är från balkan…
Av vilken orsak bor du i Sverige ?
maj 7, 2008 kl 8:00 e m
peter7878 & alivga:
Samma logotype… samma invandrarfamilj ?
att döma av den språkliga lingvistiken.
maj 7, 2008 kl 8:07 e m
All right! Var det ditt bästa trumfkort? Bespara mig din nästa replik. Jag vet redan hur den lyder: ”Passar det inte så kan du ju alltid åka hem”. Min lojalitet ligger till den demokratisk valda regeringen och de svenska institutionerna samt alla demokratisk sinnade människor i det här landet. Sverige är mitt hemland men det gör mig inte blind för de brister och fel som finns i Sverige. Sopa rent på din egen bakgård innan du kritiserar andra länder och folkslag.
maj 7, 2008 kl 8:21 e m
avliga:
du svarade inte på en rak fråga:
Av vilken orsak bor du i Sverige ? (det behöver inte tolkas in något förutfattat i den)
maj 7, 2008 kl 8:25 e m
Av vilken anledning bor du i Sverige?
maj 7, 2008 kl 8:46 e m
”I natt Wi kommer att drömma något Intelligent
Som Wi aldrig någonsin har drömt förut
Wi drömmer att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att Alla Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut !”
maj 7, 2008 kl 8:52 e m
Jag tror att företagsledaren är muslim. Det är muslimska tankegångar, där man är född skall man vara. Går vi tillbaka 100 år i tiden finner vi samma tankeformer i Sverige samt att äldste sonen ärver faderns näring och systrarna ärver moderns porslin, lakan och gardiner.
I alla fall är företagsledarens huvud fyllt av blåbetong, det ser man på han avatar, så räkna inte med speciellt rörligt intellekt. Det tar tid att ändra tankespår när de är infrästa i blåbetong.
maj 7, 2008 kl 9:03 e m
foretagsledare :
>Det var inte politiker, det var inte militärer, det var inte präster eller mullor.
Det var “så kallade civila” människor – varför ska vi sätta tilltro till att de är omvända ?
Varför tror du att civila människor ville mörda sin granne ?
Känns det uteslutet att det var av politiska skäl ?
Varifrån kom i så fall dessa “påbud” ?
maj 7, 2008 kl 9:03 e m
kachina:
he e månntro e rödgardist som e närd & irrat se in på Bildtens domäner
maj 7, 2008 kl 9:32 e m
Kachina – nu får du förklara för en novis följande:”Det är muslimska tankegångar, där man är född skall man vara”.
Är du verkligen säker på detta påstående? Det kommer ju många muslimer till Sverige bl a.
I övrigt är det ok att vi ärver och att det inte är staten som tar allt!
maj 8, 2008 kl 12:12 f m
soli01
Tvärsäker. Det var detta som gjorde att araberna stannade kvar på 600-talet, ända in till 1900-talet. Bliv vid din läst, samhället hade sina utstakade normer. Visst är det OK att vi ärver, men ordningen/kravet att äldste sonen ärver faderns näring och att döttrar ärver poslinet, var/är en seg fördom som var/är svår att få bort, trots lagstiftning. Den fördomen är i vissa fall fortfarande en orsak till bittra syskonfejder.
maj 8, 2008 kl 6:14 f m
Kackina:
Putins dotter que ????
maj 8, 2008 kl 6:16 f m
Obildad blåbetong. Kachina är ett maskulint väsen.
maj 8, 2008 kl 6:25 f m
Skåningar är feta och dryga, göteborgare är jovialiska och berättar dåliga vitsar, smålänningar är snåla, 08-or ska vi bara inte tala om, masar går omkring i knätofs, norrlänningar finns inte, möjligtvis västerbottningar och serber är maffiaanstrukna mördare. Vilken tur att vi kan sätta in våra medmänniskor i ett fack så vi vet precis var vi har dem!
Ska vi fortsätta?
Militärer och poliser är fascister, lärare folkpartister, socionomer 68-vänster, krogägare skattesmitare, MC-ägare våldsverkare, romer snattare och, kanske framför allt, företagsledare storfifflare.
Än en gång, vilken tur att det finns färdiga fack för alla olika typer av individer så att jag slipper lära känna dem och bilda mig en egen uppfattning.
maj 8, 2008 kl 6:26 f m
Kachina – tackar för (12:12).
Apropå detta med blåbetong måste det var något att “trampa” på.:-) Röd betong – finns det? :-)
maj 8, 2008 kl 6:31 f m
Rättelse: 6:26. “vara” ska det vara och ingenting annat. Inte vaken – tydligen.:-)
maj 8, 2008 kl 6:34 f m
Det finns även rödbetong. Just nu ligger den i spillror efter en tung ledares fall, vilket fick hela blocket att rasa ner i ravinen.
maj 8, 2008 kl 6:53 f m
Det är teglet som är rött. Det håller inte lika bra som betong:)
maj 8, 2008 kl 7:10 f m
tnsexton,
Vá trevligt att du även har börjat skriva kommentarer om annat än, låt oss kalla det (förlåt), krigiska företeelser.
Läser med nöje dina publicerade alster!
maj 8, 2008 kl 7:41 f m
Du har så rätt, Torsten. Rödtegel är mer poröst än blåbetong. Det går att riva och bygga upp i ny form. Blåbetong är förstelnat för evigt, inte ens tanken rör sig. Varför besvära sig med att gräva ner dem. Varför inte ställa dem som statyer i gatukorsningar när de dör. De skulle väl passa det blåblodiga egot bra, att bli staty när man dör och beskådas av massorna i flera tusen år framöver.
maj 8, 2008 kl 7:45 f m
Du är kreativ Kachina:)
Är det säkert att Du inte är smålänning? :-)
Brukar se en ekorre i ett träd uanför mitt kontor. Då tänker jag på Dig:-)
maj 8, 2008 kl 7:47 f m
:-)
maj 8, 2008 kl 7:57 f m
Bäste Torsten!
Norrlänningars kreativitet är underskattad. Läs gärna Lilan Ryds bok “Vi åt aldrig lunch”
Med vänliga hälsningar
maj 8, 2008 kl 8:01 f m
faimary,
Jag vill på inga vis underskatta norrlänningars kreativitet.
Men smålänningar är vida kända för sin entreprenörsanda:)
maj 8, 2008 kl 8:10 f m
fairymary – att norlänningen är underskattad har du så rätt i. Som gammal norrlänning i “bushen” får du mitt stöd.:-) (Svensk vildskog inte Afrika) :-)
maj 8, 2008 kl 8:17 f m
Något säger mig att norrlänningar påminner rätt mycket om göteborgare
maj 8, 2008 kl 8:33 f m
Vad är egentligen blåbetong
Blåbetong är en sorts lättbetong som
känns igen genom sin blågrå/blå färg.
Blåbetong består av alunskiffer innehållande
uran som avger gammastrålning och
radon. Materialet har använts främst till
ytter- och mellanväggar, men även till
bjälklag och bjälklagsfyllning i hus
byggda mellan 1929-1975.
Hantering
Blåbetong ska inte återanvändas till nya
byggnader. Det föreligger dock inga
hinder från miljösynpunkt att utnyttja den
som fyllnadsmaterial på platser som inte
ska bebyggas t.ex. i bullervallar och cykelbanor.
Blåbetong klassas inte som farligt
avfall, avfallskod 17 01 07.
maj 8, 2008 kl 8:48 f m
Du har helt rätt, lallaren. Blåbetong avger konstant ohälsosam strålning, därför är det inte så många som vill umgås med den.
maj 8, 2008 kl 8:50 f m
företagsledaren:
du tappade mig där, tyvärr.
jag tror att du personligen har blivit utsat för något utav någon från balkan.
hur tror du att inbördes krig startar?
folk har det i sina ögon?
och om du undrar vad jag gör i sverige, så är jag föd här. så jag kommer inte flytta härifrån efter som sverige är mitt hemland.
mina föräldrar kom för 35 år sedan, arbetskrafts invandring. (de hadde inte blod i blicken samt att sverige ville ha dem)
jag förstår ditt resonemang, men tror du värkligen att vanliga människor vill kriga?
som någon tidigare nämnde, usa har varit i krig i ett par hundra år nu.
med ditt tankesätt så är alla svenskar nazister och hitler ällskare.
under det andra världskriget så byggde svenskarna in hakkors i sina väggar, de sålde normännen biligt, finns det sinneslaget kvar i generatorner?(vart va den svenska tigern då)
eller att lobotomera utvecklingsstörda, siter det sinneslaget kvar i generatorner?
jag kan medela er att världen är inte svart eller vit, den är flera färger än så.
man måste ha en nyans över saker.
jag tycker att ni ska se “wag the dog”.
och när det gäller min logga så har jag inte valt den, den bara var så en dag.