De skadliga bosättningarna
Det var välkommet att den s k kvartetten vid sitt möte i London i slutet av förra veckan var tydlig i sin kritik av den israeliska bosättningspolitiken.
I sitt officiella uttalande sade man att den fortsatta bosättningspolitiken var “particularly problematic” inte minst genon den effekt den har på det förtroende som är fredsprocessens förutsättning.
Medan det knappast går att säga att president Abbas är personligen ansvarig för de upprepade raketattackerna från Gaza mot Israel, utan i stället ständigt fördömer dem, är det uppenbart att det är den israeliska regeringen som har det direkta ansvaret för den acceleration av bosättningspolitiken som skett de senaste månaderna.
Israel går nu mot firandet av sin 60-årsdag.
Ingenting vore värdigare firandet av den framgångsrika israeliska demokratin än tydliga besked om att denna för fredsprocessens så skadliga bosättningspolitik stoppades.
maj 5, 2008 kl. 6:40 är
GooodMorgon Carl Bildt,
Hmmm… det kan Du nog ha rätt i - i och för sig. Men va faen skall dom i den här regionen sen leva på - när regionens länder ej längre för de krig - som Israel m fl får BETALT av den globala BankingLigan för att föra ?
Hoppas att Du har lite egna kreativa idéer att framföra till respektive länder - rörande att dom faktiskt kan SKAPA sina helt egna försörjningsmöjligheter framöver, troligast…
Mer om kreativitet på
http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/29/potential-for-kreativitet
Lycka till !
Ha det… :-) /önskar folkfreds-vännen Josef i södra Halland
maj 5, 2008 kl. 6:47 är
Tack Carl Bildt.
“Ingenting vore värdigare firandet av den framgångsrika israeliska demokratin än tydliga besked om att denna för fredsprocessens så skadliga bosättningspolitik stoppades.”
Jag tror faktiskt att det här är huvudnyckeln till det bankvalv där det i något av småfacken finns ett dokument som heter “Fred mellan Israel och Palestina”.
maj 5, 2008 kl. 6:58 är
Kan bara hålla med. Nu måste även Israel visa god vilja.
maj 5, 2008 kl. 7:57 är
Tack för att Du talade “ur skägget” (i bildlig betydelse eftersom jag aldrig sett Dig i skägg) vad gäller bosättarpolitiken!
Det stärker också min tro på att fred är möjlig och att i förlängningen alla krig är slut!
maj 5, 2008 kl. 8:10 är
“de upprepade raketattackerna från Gaza mot Israel”
Carl Bildt, varför nämner du aldrig de upprepade raketattackerna från Israel mot Gaza, som skördar långt fler offer? Den senaste statistiken visar att Israel dödade 69 palestinier i Gaza förra månaden.
Några av dem kan läsas om på min blogg.
För övrigt tycker jag formuleringen “den framgångsrika israeliska demokratin” är ett hån mot de palestinier som lever under ockupation och i flyktingläger, etniskt rensade från sitt hemland. Israel är en etnokrati, där partier som inte accepterar sionismens principer om en judisk stat inte får ställa upp i val.
maj 5, 2008 kl. 8:12 är
Bra dock att du talar ut mot bosättningarna ska tilläggas.
maj 5, 2008 kl. 8:21 är
Tramsigt av svenska representanter att peka finger åt Israel !!!
Sverige har inte likt övriga världen betalat den skuld man har till det judiska folket, för att man såg på medans nazisterna näst intill utplånade det judiska folket.
Sverige upprätthöll affärsförbindelser med nazisterna & många storföretag grundlade sitt välstånd pga detta.
När sedan det judiska folket skulle få ett land, skar man landområden värre än en schweizerost. Hur inbillar sig välrdssamfundet att ett folk som är hatat av sina grannländer ska kunna känna sig trygga med 2 km till medelhavet, golanhöjder med rysska stridsspetsar & inga naturliga gränslinjer.
Hade världssamfundet som Bildt representerar förstått sitt ansvar, hade gränsdragningen inkluderat golanhöjderna i norr för att ge skydd mot Syrisk/Ryssk aggression.
En naturlig gräns utefter jordanfloden och röda havet och en större landremsa Eilat-Sinai.
Sedan hade världssamfundet erbjudit de araber som inte vill leva med Israeler erbjudits ett väl utbyggtt infrastrukturalternativ i Jordanien (som har en majoritet av palestinsk befolkning) alt. Egypten och Libanon.
Sluta agera samvetspolis åt Istrael.
Deras existens tryggas inte alls av världssamfundet & inga andra länder heller.
Sex-dagarskrigets utlösande faktor var att världssamfundet i form av FN SVEK sitt mandat att garantera en öppen försörhningsförbindelse till Israel via akabaviken.
Den enda garanten för att Israel tillåts existera i dag är USA.
maj 5, 2008 kl. 8:33 är
Hade Israel avvaktat det man vann efter sex-dagarskriget, så skulle alla gap-halsar som pekar finger åt Israel kippat efter andan.
De hade ett förhandlingsläge med hela Sinai. De hade i princip kontroll över suez-kanalen & näst intill kontroll över Egypten.
Det Egypten-ledda Jordanien hade krupit ihop med svansen mellan benen.
Hela västbanken kontrollerades av Israel + hela Jerusalem.
Syrien var tillbakatryckta & Golanhöjderna var anekterade.
Det förhandlingsläget SKÄNKTE ISRAEL bort mot FALSKA löften om fred.
Trots att det var världssamfundets fel att sex-dagarskriget utlöstes, då FN inte upprätthöll den försörjningsväg som Israel var utlovat.
I det läget skulle araberna tvingats förhandla om sina egna palestinier.
Tyvärr bestod Knesset av 20 partier som skulle samsas om regeringsmakten & det shabblades bort det förhansdlingsmandat som Israel hade gentemot omvärlden och dess upprepade svek
Bildt & andra diplomater bör nog besöka klagomuren lite oftare, så de vet vad de pratar om innan de öppnar käften gentemot Israel.
Israel som bevisar att FN & dess resulutioner är ett falsarium.
maj 5, 2008 kl. 8:41 är
“Sverige har inte …. betalt den skuld man har till det judiska folket…”.
Om nu skulder från en annan tid, i ett annat politiskt klimat, från en annan generation, överhuvudtaget ska betalas, kan man ju fråga sig varför Sverige ska betala skulden till just det judiska folket. Vi har flera historiska skulder med avsevärt större direktanknytning till Sverige som i så fall förfallit till betalning för länge sedan.
maj 5, 2008 kl. 8:47 är
tnsexton:
Faktiskt är det endast 60 år sedan…
1967 räknas också som modern tid.
Vi har fortfarande människor som överlevt holocaust ibland oss.
Vad mer ska bevisas ?… att ständigt ifrågasätta Israels ageranden tyder mer på en spirande antisemitism.
Israels 60-årsdag som nation är ju det som ska firas, med endast Mona Sahlin som svensk deltagande partiledare.
Skamligt att svenska regeringen inte deltar !
maj 5, 2008 kl. 8:51 är
Det är bara att hålla med “företagsledaren”, som pratar lite “länge” än vi oftast gör när det gäller Israel. Grundförutsättningarna var inte alls bra och mycket av det som sker i dag hade säkert kunnat undvikits - bl a gränsdragningen.
Vad som gäller i dag är, som påpekas här, att bosättningarna är ett stort problem och måste snabbt få en lösning. Sedan har vi “bromsklossen” Hamas, som inte direkt bidrager till någon lösning.
Enda lösningen är väl att Abbas helt kunde styra utvecklingen i Palestina, men är det nu möjligt då valet gick som det gick.
Vissa öppningar har dock under senare tid även hörts från Hamas och att de ändrar attityd gentemot Israel vore något de flesta vill se.
Visst utan USA:s stöd torde Israel inte ha funnits i dag!
Vem ska medla?
maj 5, 2008 kl. 9:00 är
företagsledaren - är det möjligt att vi inte har någon representant när det gäller Israels 60-årsfirande, måste detta anses mycket dåligt hanterat!
maj 5, 2008 kl. 9:01 är
Vad sa Sverige i FN, då Nasser skrämde iväg FN-delegationen som skulle upprätthålla försörjningsvägen i Akaba-sundet för Israel ? - Nada !
Vad sa Sverige i FN då Sovjetiska stridsflygplan fick startuppdrag att med ommålade plan anfalla Israel 1967 ?
Vad sa Sverige i FN, då det brittiska mandatet ritade Israels karta 1947 som en schweizerost ?
Svenska politiker har varit måna om att krama Arafat & Abbas.
Ränderna går inte ur för politiker-representanter som inte har någon generation som kan berätta hur det är att leva under krigshot.
Politiker som som vanligt kröker rygg, så fort något antyder hot i form av “karikatyrer” med arabiska förtecken är inte värda att tas på allvar.
maj 5, 2008 kl. 9:15 är
soli01:
Ursäkta !
Tydligen är Lars Lejonborg med vid firandet också utöver Mona Sahlin.
Men det hade varit klädsamt om Bildt påvisat lite bättre fingertoppskänsla i prioriteringarna mellan flygandet hit & dit och stannat upp inför den enda demokratin i mellersta östern.
Balkan i all ära, men Israel är värd mer av aktning än svenska politiker ger och har givit.
maj 5, 2008 kl. 9:15 är
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1170505.svd
maj 5, 2008 kl. 9:26 är
foretagsledare!
Om Sverige har en skuld till Israel menar jag att vi också har en skuld till det palestinska folket.
Världssamfundet som vi är/var en del av har betett sig minst lika “klantigt” iförhållande till dem.
Nu anser jag att historia är historia och behövs i bakgrunden för att förstå dagens situation.
Det viktiga är ändå hur det är idag och vår vision hur vi ska kunna bidra till att både palestinier och Israel ska kunna leva värdigt. Jag skulle inte vilja byta med någondera folket men Israel har det materiellt betydligt bättre än palestinierna.
maj 5, 2008 kl. 9:59 är
fairymary sätter pricken över i:et här 9:26.
Israel är för mig lite av ett slags världssamvete. Problemet var att man redan vid bildandet av denna stat glömde bort de övriga folkslagen/religionerna i området och de negativa konsekvenserna av det har vi i princip sett ända sedan dess.
Men det är trots allt dåtid. Jag ser mig inte som någon Israelhatare som är populärt i vissa kretsar, jag tycker snarare att det är ett innovativt och duktigt land - men nu måste man ta itu med sina religiösa extremiteter och arbeta för fred med sina grannar på allvar. Precis som vilket annat land som helst.
maj 5, 2008 kl. 10:12 är
smalanningen:
Det verkliga problemet är att världssamfundet inte speglar sig självt.
När man hade chansen efter 2:a världskriget, så skulle givetvis världssamfundet köpt loss en ANSTÄNDIG landyta till Israel.
De som blev försmådda och vägrade leva i staten Israel skulle på samma sätt erbjudas likvärdiga och kanske bättre alternativ i grannstater som kompensation.
Dessutom skulle världssamfundet påvisa investeringar i form av infrastruktur och bekostat boende för de som såg sig tvungna att flytta.
Det är det samvetet och ingenting annat som Bildt och hans adepter har att spegla sig emot.
maj 5, 2008 kl. 10:15 är
Carl Bildt:
“De skadliga bosättningarna” - är endast en samvetsfråga för världssamfundets politiker ur ett historiskt perspektiv.
maj 5, 2008 kl. 10:19 är
Håller helt med smålänningen (är halv smålänning själv) - UTOM sista meningen!
“Precis som vilket annat land som helst.”
Ett land som har ett ledande parti vars uttalade åsikt är ett Israel skall förgöras är nog inte vilket annat land som helst!
Tänk om vårt västliga oljeschejkgrannland hade en regering som EGENTLIGEN tyckte att Svenskarna borde jagas bort över östersjön, helst utan tillhjälp av båtar - det kanske de tycker, men de har iaf. den goda smaken att inte säga det högt!
Visst vore det bra om Israel tänkte om i bosättningsfrågan - men Hamas har nog oxå lite “omtänk” kvar att göra!
maj 5, 2008 kl. 10:57 är
När det gäller Israel, har vi alla en skuld till Gud.
Vi måste hjälpa Israel att etablera landets gränser enligt Bibeln.
Det vi förmenar Israel, kommer Gud att förmena oss.
maj 5, 2008 kl. 11:09 är
Företagsledaren
Enögda idioter har alltid uppträtt vid de mest olämpliga tillfällen i denna känsliga fråga. Jag har faktiskt besökt klagomuren ett antal gånger utan att falla i en känslomässigt religiös psykos.
Detta är en fyrpartskonflikt som nu drivs av två parter. Ett är de judar som började köpa mark tidigt 1900-tal (därav schweitzerosten) plus de europeiska judar som kom dit efter att ha överlevt koncentrationslägren och de palestinier som stannade kvar 1948. Dessa lever i princip i fred med varandra och hade redan på 60-talet gott samarbete med varandra.
Sedan har vi de palestinka fundamentalisterna från i huvudsak Jordanien som utgör hamas och de judiska fundamentalisterna, i huvudsak från USA som nu breder ut sig på västbanken. Dessa håller igång kriget på religiösa grunder. De första för att erövra världen och de senare för att besitta världen, när Gud har gjort sig av med oss andra.
Det är inte så lätt att ta ensidig ställning när två galningar slåss.
Vänd dem ryggen och låt dem förgöra varandra.
maj 5, 2008 kl. 11:16 är
ohlundonline:
Det språket & den historisk bibliska slutsatsen förstår di svenske än mindre.
Svensken är stämplad med FN i pannan som den rättfärdige utmätaren.
Men att sytematiskt beskriva historiska försummelser utifrån världssamfundet är en möjlig väg att förstå problematiken, trots att FN tvår sina händer i sin egen sörja.
Som ex. kan nämnas gränsdragningarna i Afrika. Där gjorde kolonialmakterna ett av två fel.
1) Man drog naturliga gränsdragningar utifrån geografiska förutsättningar. Men man
2) tog inte hänsyn till etniska stammar och folkslags vistelser.
Då uppstår problem för de nya länderna för sina landgränser.
Vid bildandet av staten Israel lyckades världssamfundet NF mha britterna (sedermera FN) göra båda karedinalfelen.
1) Man drog inga naturliga geografiska gränser.
2) Man tog inte hänsyn till etnisitet (religion) & stamtillhörigheter.
Det är således världssamfundet = FN:s klantighet som ställt till det hela, trots att FN vill frånsäga sig sitt ansvar som vanligt.
Studera bara hur många FN-resolutioner Israel har fått emot sig, men studera VILKA typer av stater som ställer sig bakom dessa resolutioner !!!
FN har förlorat sitt trovärdighetsmandat & när Bildt trampar i förre Arafat-kramaren sossesekreteraren Sten Andersson fotspår, då är han verkligen ute i villospår.
maj 5, 2008 kl. 11:21 är
Kachina:
din analys har sitt värde, men din slutsats är lik den svenska hållningen gentemot omvärlden under 2:a världskriget.
I den globala värld vi lever i, så kan vi knappast betraktas som humant mänskliga om vi följer din slutsats.
I så fall ska Sverige strunta i alla konflikter utanför Sveriges gränser om vi ska följa din konsekvens.
maj 5, 2008 kl. 11:31 är
ohlundonline!
Jag vet att jag inte är lika “bibelsprängd” som Du och min bibel ligger för närvarande nerpackad för vidare transport till mitt nya hem.
Dock vill jag fråga Dig hur Du förhåller Dig till Pauli ord: “här är icke jude eller grek, här är icke man eller kvinna, alla ären I (vi?) ett i Jesus Kristus.
maj 5, 2008 kl. 11:38 är
Ska vi nu behöva genomlida en ny bibelskola på bloggen.
Ungefär lika intressant som att studera fackliga broschyrer
maj 5, 2008 kl. 11:45 är
fairymary:
Ursäkta jag svarar dig, men det förhåller sig på det enkla sättet att Paulus yttrade sig om den kristna församlingen hur de kristna ska förhålla sig till varandra.
Judarna erkänner varken Jesus eller Paulus undervisning enl. Nya Testamentet.
För Judarna håller sig till de tidigare bibliska böckerna Gamla Testamentet.
Visserligen erkänner de kristna GT som vägledande likt judarna, men de kristna har en klar betoning på Nya Testamentet med betoning på Jesu undervisning & hans efterföljares tolkning. Denna undervisning är för fundamentalistiska judar lika illa som den islamska läran.
maj 5, 2008 kl. 11:47 är
Hej Carl,
Läste några år sedan en bok som heter “med livet som vapen” av Christoph Reuter. Bilden jag fick av denna konflikt är så invecklad och djupgående att man borde starta en sorts psykiatri för staterna. Jag kan inte tro även om man så gärna ville att någon politisk lösning kan leda framgångsrikt till fredligt mål. Det finns så djupgående religiösa uppfattningar och missuppfattningar om livet och död att deras dimension är utanför den parlamentariska överenskommelsen och dialogen.
Ha det en bra dag
Maialena T
maj 5, 2008 kl. 11:50 är
göteborgslallaren:
Ursäkta jag gav ett svar till fairymary.
Du har en point av att hålla oss till ämnet.
Jag har lagt mest krut på att beskriva “bosättningsproblematiken” utifrån världsamfundets historiska ansvar.
När den historiska kunskapen saknas eller trubbas av, det är då det ges utrymme för extremistiska ideologier som vi borde lärt oss… typ nazism, fascism, kommunism.
Sedan kan man ju fundera över: Vart tog reformeringen av FN vägen - den organisation som upphöjs till världssamvetets befrämjare & fredsbevarare…
maj 5, 2008 kl. 11:56 är
terryer!
Jag delar Din uppfattning att det behövss “en sorts psykiatri”- enligt mina kunskaper snarare traumabearbetning vilket psykiatrin inte är så bra på - för att hjälpa till att lösa mellanösternkonflikten. “Non violent communication”, ett kommunikationssätt där man försöker undvika att kränka varandra, är ett annat redskap som jag ser det.
Nu ska jag gå ut i den knoppande våren i Björkarnas stad….Tack för i förmiddag.
maj 5, 2008 kl. 11:57 är
foretagsledare
Håller till full med i din kritik av FN för enligt min åsikt är FN ungefär lika korrupt som fackföreningarna Transport eller Byggnads. Herr Annan har fått mycket beröm på bloggen idag men var han så korrekt alla gånger.
maj 5, 2008 kl. 12:00 pm
Bosättningarna är väl ett temporärt problem, som bosättningarna i Gaza var, dvs man övergav dem och det har ju Livni deklarerat att det inte finns något beslut om bosättningar. Sedan agerar de ortodoxa på egen hand som alltid, men Jerusalem är ju heligare än Gaza så ett grundtips är att man behåller bosättningarna i Jerusalem, möjligen efter några smärre justeringar och kompenserar araberna på något sätt.
Men den kommande apokalypsen i mellanöstern spelar kanske israelerna i händerna, som det är förutsagt i skrifterna.
maj 5, 2008 kl. 12:01 pm
Hur kan fredliga egnahemsbyggande vara skadliga? Om jag inte är felunderrättad så har Du Carl Bildt skaffat en bosättning i Kroatsien. En av mina märmaste grannar är en norrman. Jag skulle gärna ha viljat äga den boplatsen, men norrmannen betalade (osett) långt över vad jag kunde ha råd med. Att det på något sätt ändå skulle vara ”skadligt” har jag svårt att förstå.
Att palestina-araberna har det svårt på Gaza-remsan och på Väst-banken har dom bara sig själva att skylla. Hur kan man överhuvud taget ha moral att tänka sig att ett grannland dagligen skall få beskjuta ett annat land utan att världsamfundet någon gång slår näven i bordet. För att överleva har Israelierna varit tvugna att sätta upp ett gränsskydd. Ändå skjuter gangsrer-befolkningen i Gaza nästan dagligen raketer in över Israel. Tack och lov är raketerna så ineffektiva att skadorna blir begränsade. Palestinierna tillåts också att sprida rasistiskt hat mot judar genom att på skolschemat för barn ha indoktrineringsprogram. Detta är så groteskt att det man rodnar.
Foretagsledare, Du har helt rätt i din beskrivning kl. 8:21 av hur ett framtida landområde för Israel ska komma att se ut.
maj 5, 2008 kl. 12:02 pm
foretagsledaren
varför mynnar din kritik mot FN inte ut i annat än kritik mot Bildt?
och att Sahlin far till Israel är inte gott nog??
ser vi inte upp kan säkerhetsrådets funktioner bli kidnappade av USA och Nato
FN behöver renoveras efter sina 60 år - högkvarteret bör kanske flytta till en annan kontinent?
maj 5, 2008 kl. 12:19 pm
hillary2:
Kanske vi missuppfattar varandra…
generellt uppskattar jag Bildt som varandes en av våra bästa politiker, men med avseende på politiken gentemot Israel framskymtar ingen avvikelse på förhållningssätt som både Sten Andersson & Anna Lind företrädde. Den lilla ljusning sossarna hade politiskt gentemot Israel stod faktiskt Göran Persson för, till förtret för det övriga sosse-etablissemanget. Sedan fick Mona Sahlin ett bryskt uppvaknande när hon handgripligt hamnade i granatregn från Gaza, då hon bevistade ett Israeliskt samhälle.
Hon började då begripa något av problematiken civila invånare lever under med ständiga hot. Var Sahlin i dag står i sympatier gällande mellersta östern är inte klarlagd, om hon har sina rötter i Perssonska skolan eller Sten Anderssons återstår att se. Hedervärt är ändå att hon ämnar delta i Israels 60-års jubileum & intye påvisar bojkott som en del högröstade röda ger uttryck för.
Traditionellt så har sossar uppträtt med förtäckt hat gentemot allt vad Israel står för, även då Israel haft en socialdemokratisk arbeterregering !
Kritiken mot Bildt ska ses utifrån den koppling vår utrikesminister har till FN & hans tidigare starka band till FN som organisation.
Problemet för FN är knappast att det blir kidnappat av USA & Nato.
Huvudproblemet är att totalitära stater har ett så pass stort inflytande på bekostnad av de som ändå påvisar ett demokratiskt styrelseskick.
Bara att Syrien får delta i säkerhetsrådet under en mandatperiod är ett skämt eller för att inte säga en skam för organisationen.
Lägg ned FN & bilda en organisation med enbart påvisade demokratiska stater. Världen har lyssnat för mycket på Castro, Mugabe & deras dussintalet gelikar.
maj 5, 2008 kl. 12:19 pm
göteborgslallaren
svenska och även andra nordiska fackföreningar verkar utomlands genom att lära ut föreningskunskap, demokrati och MR samt bistå med en mängd praktiskt arbete
din fackföreningsaversion syns grundad på vad du läst om i kvällspressen
att makt kan korrumpera en del människor vet vi - se fantasilönerna i svenskt näringslivs topp - men inom såväl fackföreningsrörelse som i vår demokrati röstas korrupta människor bort - till skillnad från i diktaturer
och bolagsstyrelser
maj 5, 2008 kl. 12:24 pm
Hej foretagsledare!
Intressant slutsats du kommer med, men visst är det sant att svenskarna lever i en bisarr andlig dimension.
Fairymary!
Det Pauli ord du refererar till skulle jag vilja vända på, för vad som egentligen menas med det är att den som varken är jude eller grek, egentligen inte har något att komma med och därmed saknar djupare mental kapacitet. Däremot skall alla positiva försök förstås belönas.
maj 5, 2008 kl. 12:25 pm
företagsledaren
tycker du att det är helt OK att Nato kritiserar Ryssland?
Georgien verkar följa nuvarande tågordning och vänder sig till säkerhetsrådet…
och vill du verkligen ha ett FN utan Kina?
maj 5, 2008 kl. 12:44 pm
hillary2:
Nu är vi inne på ett annat spår… kanske vi kan återkomma i en annan tråd, så vi inte retar upp några debattörer för att inte hålla oss till ämnet…
men Ok jag tar risken.
Nato-problematiken har många bottnar. Man måste först försöka förstå Rysslands dilemma, från att ha öststaterna under sina vingar har man nu Nato-allierade flera steg närmare Moskva.
Ärligt talat förstår jag inte det svenska mantrat: EU-utvidgning !
Vad premierar forna öst-stater att snabbt komma in under EU-täcket & Nato-täcket ?
Här känner jag mycket stor tveksamhet till den svenska linjen med EU-utvidgningen.
Sedan att Nato sätter upp nya missiler inpå Rysslands gränser känns tveksamt, då man å andra sidan är så angelägen att ha Ryssland med i G8-samarbeten.
Släppa in katten i farstun, men försöka skjuta katten i annat sammanhang…
Samtidigt verkar Nato få en mjukare profil om europa kan ta ett större egen-ansvar, med mindre kalla krigets doktrin från USA.
Jag är kluven inför Kina & dess deltagande i världssamfundet…
Varför får de sitta i säkerhetsrådet, då världssamfundet inte lyckas påverka deras inställning till mänskliga rättigheter ?
maj 5, 2008 kl. 1:00 pm
“…köpa loss en anständig landsyta åt Israel…”
Hur gör Bangladesh? Bygger sina nya bostadsområden i Indien och hävdar att det är deras för att Buddha sagt det?
De senaste bosättningarna måste bort, gränserna måste någonstans respekteras. Innan dess så spelar det ingen roll vems fel det är egentligen, våldet och eländet kommer att fortsätta.
Och jag kan för mitt liv hur i h… (hann hejda mig där) människor som säger sig följa Guds ord tolkar Bibeln som att den predikar skillnader mellan människor. Jag vill annektera en j…(hann hejda mig igen) ö ute i Östersjön och sätta er på den tillsammans med alla sverigedemokrater så kan ni bygga er slutna och bakåtsträvande värld där!
maj 5, 2008 kl. 1:06 pm
smalanningen:
Tjaa…
Varför inte skänkla Sverige till Norge & Danmark & be FN köpa ut Åland…
Sedan får Svenskarna ta sina ekor och vackert ro över till Åland, medans gamla Sverige blir Norsk/Danskt.
Sedan må di svenske politikerna sitta på en Åländsk kobbe & tala om för omvärlden hur koloniträdgårdarna på Åland ska skötas…
För vi har ju så stooor erfarenhet av att leva under krig & hot… :-(
maj 5, 2008 kl. 1:12 pm
foretagsledaren
tack för svar
i mina ögon är Nato en försvarsgemenskap som inte har mandat att kritisera någon enskild stat
kritik ska komma från en enskilda stater och FN enligt min uppfattning
jag förstår de ekonomiskt underutvecklade staterna i Östeuropa som vill komma och kommit med i EU - som för mig är en fredssträvande och stabiliserande organisation och personligen är jag för ytterligare utvidgning och Lissabonfördraget
jag är inte lika övertygad som du att Kina inte påverkats av väst gällande mänskliga rättigheter genom sitt deltagande i generalförsamlingen och säkerhetsrådet och i andra kontakter med väst.
Rom byggdes inte på en dag :-)
och om Mona talar i Jerusalem vid 60-årsjubileet hoppas jag att hon använder Fairymarys “kinesiska” citat - ” freden börjar i våra hjärtan”
maj 5, 2008 kl. 1:13 pm
Hej smålänningen!
Du har nog tyvärr rätt i att eländet kommer att fortsätta.
Vi kan bara hoppas att någon vill göra Gud glad igen, för det är ju som så att ett gott skratt förlänger livet, även om nu Gud i och för sig redan är odödlig….
maj 5, 2008 kl. 1:22 pm
hillary2 - bra att Mona talar - det är inte så ofta - och att regeringen tydligen hade en representant där var ju också bra. Du “glömde” säga detta.:-) De vill säkert heller inte ha krig.:-)
maj 5, 2008 kl. 1:38 pm
soli01
jag ångrar att jag inte kallade Mona för Sahlin - och uttryckte mig minst lika respektfullt som mot Bildt ( har aldrig kallat honom Carl) -kvinnokonventionsföreträdare som jag är :-)
maj 5, 2008 kl. 2:30 pm
hillary2 12:19
Så vackert du beskriver den svenska fackföreningsrörelsen. Det är nästan så att
jag får tårar i ögonen :-))
maj 5, 2008 kl. 2:48 pm
hillary2 - vad vackra tankar du tänker!
Själv använder jag Carl - är det inte så han heter.:-)
Hur tänker ni “kvinnokonventionsföreträdare när det gäller nämnda? Jag blev väldigt nyfiken. Gamla hundar, du vet.:-)
maj 5, 2008 kl. 3:40 pm
soli01
talar du TILL en människa eller OM en människa med förnamnet?
som “kvinnokonventionsföreträdare” finner jag det kränkande när Reinfeldt tilltalar Sahlin i riksdagen med enbart förnamnet
så tilltalar han inga manliga ledamöter
respekt för kvinnor är inte utbredd i det jämställda Sverige - konsultera
gärna tonårsflickor om detta
till sist: det är inte jag som har “vackra tankar” utan de människor jag
hänvisar till
vill citera en man som arbetar i Sierra Leone vars motto är: Det finns tillräckliga resurser i världen för att tillfredsställa alla människors behov men inte allas girighet.
maj 5, 2008 kl. 3:49 pm
Hillary,
Nu när jag lovat vara gentleman, hur tilltalar jag Dig:-&
maj 5, 2008 kl. 3:56 pm
Nu bör man ju kanske hålla sig till ämnet också.
Men jag tycker att Carl uttryckt sig mycket väl, så jag har inget att tillägga.
Men jag undrar hur ledande företrädare för sossarna kunnat ha så vitt skillda uppfattningar i denna fråga. Det är väl mycket märkligt?
maj 5, 2008 kl. 4:03 pm
torsten
om bosättningarna tycker varken jag eller mitt parti om och har aldrig gjort!
maj 5, 2008 kl. 4:13 pm
Hillary, (använder det så länge)
Det kanske är riktigt,
Men Sten Anderssons “lobbyarbete” för Arafat fick ett abrubt slut när Göran Persson fick makten.
maj 5, 2008 kl. 4:24 pm
Linda
Har du simmat i poolen med Jersey-miljardären, medan våra åldringar krälar i sin egen avföring. Jag förstår att ni njuter, undrar bara vad som stärker självkänslan mest, friheten i poolen eller medvetenheten om klyftan och att ni är på rätt sida av den?
maj 5, 2008 kl. 4:24 pm
hillary2 - tack för din redogörelse.
Hur kan det vara kränkande att bara säga förnamnet - där är jag absolut inte med längre. Vi ser uppenbart olika på den delen. I riksdagen där de dagligen träffas anser jag att det går bra med förnamn. Det blir tydligen för intimt eller…
Jag hoppas Carl inte har något mot att vi använder hans rätta förnamn.
Jaså du har inga vackra tankar om någon kanske?:-)
maj 5, 2008 kl. 4:36 pm
hillary2 - missade din fråga: Jag kan göra båda sakerna - ser inte problemet. En viss nonchalans när det gäller “om” - kanske.
maj 5, 2008 kl. 4:46 pm
Mister K
Vadan detta utfall? Onykter igen, så här på kvällskvisten?
Jag var på stranden igår, inte vid någon pool - däremot skrev din nära och kära väninna, bestofmankind, att hon tillbringade dagen vid poolen i stället för på bloggen
(vilket jag finner högst förtjusande).
Kan det vara så att du i ditt salongsberusade tillstånd förväxlat undertecknad med bestofmankind? Hör av dig så ska vi lösa detta på något sätt!
Linda (PV)
maj 5, 2008 kl. 4:48 pm
soli01
i riksdagens kammare skulle jag ha skrivit för tydlighetens skull
beträffande din fråga så förstår jag den inte - lägger du inte en annan innebörd i vackra tankar nu?
maj 5, 2008 kl. 4:53 pm
hillary2 - jag skojade till det och jag hoppas du tog det på rätt sätt.
Ursäkta om jag var otydlig “riksdagens kammare”. Det trodde jag var klart ändå…. utan kammare.:-)
maj 5, 2008 kl. 5:03 pm
hillary2 och soli01!
Antingen håller man sig till endera, efternamn eller förnamnet, vilket är kutym i officiella sammanhang.
Fredrik kanske behöver ta ett snack med Magdalena Ribbing.
Blir det dublett på denna kommentar, så beror det på att bloggen är strulig hos mig just nu, eller länken som jag tagit bort.
maj 5, 2008 kl. 5:05 pm
soli01
det saken gäller är:
en kvinna ska inte negativt särbehandlas av en statsminister genom att tilltalas och omtalas med förnamn i en riksdagsdebatt när det strider mot gällande kotym
och
allt som sägs i riksdagen protokollförs och risken är stor att flera riksdagsledamöter har samma förnamn - bl.a. därför är din föreslagna “förnamnsreform” inte särskilt klok - den skulle också försvåra talmannens arbete för att inte tala om de stackars riksdagsledamöterna som måste heta ortsnamn eller siffror i efternamn :-)
maj 5, 2008 kl. 5:16 pm
Linda, Kachina,
Jag vill absolut inte bli förväxlad med Linda. Vi är som dag och natt. :-)
maj 5, 2008 kl. 5:26 pm
hillary2 - någon gång måste man väl få säga förnamnet. Vad tråkigt det måtte vara “riksdagens kammare”. :-) “Nu kan jag” - säger som de små.:-)
Vet du va - nu har vi halkat från bloggtexten. Tack för nu!
maj 5, 2008 kl. 5:30 pm
Ollemunter - du ser inte “dubbelt” hoppas jag. :-)
maj 5, 2008 kl. 5:39 pm
hillary2 och soli01!
Efternamn eller förnamn och oavsett kön, skulle jag ha tillagt förstås.
Nej som tur var blev det en enkel.
maj 5, 2008 kl. 6:14 pm
Carl Bildt skriver slätkammat politiskt korrekt som en av de ledande europeiska företrädarna för USA:s Annapolisrunda:
“Ingenting vore värdigare firandet av den framgångsrika israeliska demokratin än tydliga besked om att denna för fredsprocessens så skadliga bosättningspolitik stoppades.”
Det upplevs pinsamt att läsa Bildts antiisraeliska kommentar. Mellanösterns historia är törhända inte bästa ämnet, trots allt.
Läs på. Tills vidare ett litet bidrag: Vad som egentligen hände i Mellanöstern
Glad Pingst
tillönskas ministern med eller utan Absolut till sillen
//Dag Sr
maj 5, 2008 kl. 6:54 pm
GooodKvällst Ohlund On Line
Dina uttryckta meningar ovan: ”Fairymary! - Det Pauli ord du refererar till skulle jag vilja vända på, för vad som egentligen menas med det är att den som varken är jude eller grek, egentligen inte har något att komma med och därmed saknar djupare mental kapacitet. Däremot skall alla positiva försök förstås belönas.” - slut citat.
Hmmm… - Faktiskt ett lysande skolexempel på hur MaktElitens religioners företrädare - såväl som de troende i skaran som tror på sina religioners MaktElitare - hävdar ElitTeorin .
Ifall Du skulle bemöda Dig om att gå tillräckligt långt tillbaka i tidens historia avseende israelerna/judarna - så skulle Du finna att dom ursprungligen var ett rövarfolk. Så det var väl ej alls så konstigt att dom fördrevs efter en viss tids vistelse i de länder dom hemsökte på den tiden. Vem faen vill ha ett eller flera rövarnästen på sitt lands domäner ?
Så småningom kom Jehova till deras hjälp. Moses fick av Jehova ett antal ”förhållningssätt” - för att judarna som folk skulle kunna överge sitt gamla rövarliv - till förmån för ett mer socialt normalt samhälleligt liv och leverne. Dock - Moses hade lite för bråttom nedför berget Sinai - och höll själv på att ramla ned i en djup ravin med Jehovas skrifttavlor och allt. Han valde då NaturLiktVist att släppa skrifttavlorna - som föll ned i ravinen och gick i tusen bitar.
Dock - hans folk var mer eller mindre i uppror emot Moses nedanför berget - och han hade ju lovat dom att Jehova skulle komma med något hållbart för framtiden. Så - vad annat göra än att i den superstressande situationen för Moses rafsa ihop något eget - och sen säga till folket att det var Jehovas.
Jehova hade till Moses gett honom ett antal nedtecknade förhållningssätt av typ: ”Förr eller senare kommer Ni att bli trötta på = urless på att stjäla, mörda, våldta, fara med falskt vittnesbörd osv. Dock - Moses kunde ej minnas riktigt hur det var formulerat - och så blev det Moses InteBöner = InteKomandon: ”Du skall inte stjäla, Du skall inte mörda, Du skall inte våldta, Du skall inte fara med falskt vittnesbörd osv”.
Tja - på den vägen är det sedan ca 6000 år tillbaka - ifall jag ej har fått någonting helt om baktassen. Finns det någonting som Wi kollektivt sett ej alls blivit trötta på = urless på - så är det ju att stjäla, mörda, våldta, bära falskt vittnesbörd osv.
Varför ?
Tja - skitenkelt som alltid - ifall det är Förnuftigt = BondFörståndsLikt - eller åt hållet Intelligent tänkt. Finns det något säkrare sätt att bli sjuk på - än att säga att jag INTE önskar att bli sjuk ? Varför ? Tja - wåra fantastiska biologiska ElektroKemiska HjärnDatorRäkneMaskiner har helt enkelt ej alls någon som helst förmåga att koda ”inte göra” . Så ordet ”inte” faller helt enkelt bort helt automatiskt, och kvar blir ”göra” - och så blir det av det kommandona: ”Du skall stjäla, Du skall mörda, Du skall våldta, Du skall fara med falskt vittnesbörd osv”. Det här är ej märkligare än att jag på min dator ej kan trycka på t ex bokstaven A - och samtidigt tänka att datorn av sig självt ej alls skall göra det jag tryckt in bokstaven A för att åstadkomma. Det är ju kort och gott omöjligt, faktiskt…
Så - bäste Ohlund On Line - hur har Du det egentligen med Din personliga TRO på ElitTeorin ?
Ha det… :-) /önskar ElitTeori-vännen Josef under den Intelligenta björken om nätterna
maj 5, 2008 kl. 6:55 pm
PS. Mer om det här med InteBönens = InteKommandoVirusets funktioner och STYRKA i wåra biologiska HjärnDatorRäkneMaskiner på
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/04/framtiden-baktiden-nuet DS.
maj 5, 2008 kl. 6:56 pm
PS2. Om ElitTeorin på http://sv.wikipedia.org/wiki/Elitteorin DS.
maj 5, 2008 kl. 7:16 pm
Josef Boberg har kl. 6.54 instiftat en ny Religion !
Något annat kan man knappast tolka hans hemsnickeri till filosofiska grubblerier.
Det framgår inte varifrån han har hämtat sin källforskning ifrån… knappast från judisk eller kristen biblicism.
Möjligtvis med influenser från några nymornade charlataner som Christer Sturmark och Björn Ulvaeus fundamentalistiska humanism med kristofoba inslag.
Ja säg som Göran Skytte: “De kristna förväntas tåla att en hink skit om dagen hälls över dem”.
Men det är intressant hur många egensnickrade teosofier kommer upp till ytan i dagens Sverige…
Tjaa … var det inte anmärkningsvärt att en del föredrog annan bosättning, eller har vi missat ämnet för tråden ?
maj 5, 2008 kl. 7:18 pm
foretagsledare:
>Tramsigt av svenska representanter att peka finger åt Israel !!!
>Sverige har inte likt övriga världen betalat den skuld man har till
>det judiska folket, för att man såg på medans nazisterna näst
>intill utplånade det judiska folket.
>Sverige upprätthöll affärsförbindelser med nazisterna & många
>storföretag grundlade sitt välstånd pga detta.
Låt mig se, du menar alltså att Sverige medelst tystnad inför Israeliska
övergrepp mot Palestinierna idag skall betala sin förmenta skuld till Israel
och det Judiska folket för Sveriges tystnad för nazisternas angrepp mot
Judar och andra under 2:a världskriget? Är det verkligen så du menar?
Hur ter sig det handlingssättet i sin förlängning?
maj 5, 2008 kl. 7:23 pm
Allvarligt talat, vad finns det för belägg att påstå att “bosättningar” skadar fredsprocessen?
Det omvända är mer sant. Utbyggnad av israeliska byar och samhällen sätter press på de palestinska fanatikerna att förhandla om fred. Som bekant vägrar ju Hamas. Varför ska israeler vänta i decennier på att palestinierna ska vilja ha fred?
När bosättningarna i Gaza revs skapade det ännu mer palestinsk terrorism, och dagligt palestinskt luftbombardemang mot israeliska byar. Effekten av att riva israeliska bostadsområden i Gaza gav exakt motatsen till fred!
Det palestinska terrorkriget handlar inte om land! Det har den aldrig gjort. Det handlar om att bli av med ALLA judar från hela området, inkl. Israel, som dessa fanatiker också anser är en bosättning. Därför bör israelisk utbyggnad fortsätta och accelerera tills palestinierna inser att de tjänar på fred, inte på fortsatt terror.
maj 5, 2008 kl. 7:26 pm
Som tillägg kan sägas att det är rent skadligt för fredsprocessen att inrätta rasistiska lagar om att judiskt liv på Västbanken (som är en del av den judiska civilisationens vagga) är förbjudet, medan arabiskt liv i Israel ska uppmuntras (vilket jag för övrigt stödjer).
Men om israeliska bosättningar ska stoppas på Västbanken, så måste också arabiska bosättningar inne i Israel monteras ned.
Allt annat är diskriminering och en eftergift till det existensiella krig som palestinska fanatiker för mot områdets judar.
maj 5, 2008 kl. 7:31 pm
Josef!
Tack för Din berättelse om Moses och stentavlorna!
jag blev lika förtjust i den som i Marianne Fredrikssons Evas bok.
maj 5, 2008 kl. 7:39 pm
foretagsledare!
Jag vet inte hur Josef har kommit fram till sin berättelse om Moses och det är för mig mindre intressant. Det viktiga för mig är att historien fängslar mig.
Känner Du till Albert Einstein? Denne fysikens geni har myntat begreppet: “Fantasi är viktigare än kunskap.” Jag har stor respekt för Er som leder företag för Ni har ett know-how som jag saknar. Kanske kan vi utbyta erfarenheter och kunskap…..och fantasier
maj 5, 2008 kl. 7:45 pm
chiros:
Du får läsa alla mina inlägg under denna sträng för att se sambanden.
Utöver det, så ska man ha klart för sig att inför den Israeliska statens bildande (för det är det 60-års jubileet bloggen initierades från), ugavs ett erbjudande till alla palestinska invånare att erhålla Israeliskt medborgarskap.
De palestinier som kom i kläm, var framförallt de som hetsades av arabiska grannländer att vända sig emot statens bildande. De flesta av dessa reste ifrån sina boplatser för att stödja de arabiska angreppen gentemot den nya staten som skulle drivas ut i medelhavet.
Lyckligtvis klarade civila Israeler och en snabbutbildad armé det arabiska angreppet, men de som arabstaterna runt omkring hetsat till kom i kläm & har altsedan dess varit i kläm i form av flyktingläger.
Vad som glöms är att trots allt finns det en stor grupp araber i Israel som lever som Israeliska medborgare & har accepterat den demokratiska staten Israel.
Dilemmat Israel & palestinier lever i har skapats av ett oförstående brittiskt protektorat & i dess förlängning NF (nationernas förbund) sedermera FN:s klantiga njugghet.
Vi i Europa lägger miljarder på att inkorporera flera länder till vår eu-gemenskap.
Men europas dåliga samvete är och förblir hur eu har hanterat överlevarna från holocaust. Sveriges industriella välstånd grundlades till stor del mha goda nazistförbindelser… svensk malmbrytning, svenskt stål, kullager försörjde det nazistiska väldet som utplånade 6 miljoner judar.
Det är inte för mycket begärt att de kvarlevande som inget land i världen ville hysa, skulle erbjudas en stat där de själva har sina rötter.
På den tiden var det inte altför komplicerat att diktera villkor gentemot egna kolonier.
Många arabstater var bildade av väststater i samband med oljeprospekteringar.
Att skapa en stat som Israel med säkra gränser gentemot aggresiva arabstater skulle vara fundamentalt - men inte ens det bemödade sig västmakterna åt.
Att sedan dessutom i samband med det lösa palestiniernas boende & levnadssituation brydde sig heller inte västmakterna om.
Lösningen hade varit att bygga upp delar av Jordanien, Sinai & delar av Syrien, Libanon - så att palestinier som inte vill leva med judar erbjuds likvärdiga eller bättre alternativ.
Som det är nu ska tydligen Israel med sin lilla smålandsplätt stå till svars inför västländer som inte begripit sitt historiska ansvar. Dessutom ska de tackla grannar dvs. arabiska diktaturstater som har på sin agenda att utplåna staten Israel, förutom ett nyckfullt Iran som gör allt för att skaffa kärnstridsspetsar riktade mot Israel med nära till avtryckning.
Varför lyfter ingen arabstat med alla sina landområden & sina miljoner invånare ett finger för att bistå palestinier.
T.o.m. Egypten har byggt järnfundament för att stänga inne Gaza-palestinier gentemot Egyptens Sinai - men det är ändå Israel som får skulden för hur palestinier försörjs i Gaza.
Svensk mellan-östern politik är inte värd namnet politik.
Den är som vanligt anti-Israelisk, men lismande för att USA stödjer Israel & vi månar om ekonomiskt utbyte från den store…
maj 5, 2008 kl. 7:54 pm
Utan att läsa allt ovanstående:
*) Grundförutsättningarna, PLO/Fatahs stadgar ändrades aldrig utan säger fortfarande att Israel inte får existera. Judar som som kom före den “sionistiska invasionen” för snart 100 år sedan må stanna, resten är bara illegala bosättningar.
*) Inledningen av Vägplanen, så kallad eftersom den måste tas i ordning, är ett totalstopp för hatpropaganda från palestinaaraberna emot Israel och judar. De har snarast intensifierats efter Annapolis.
*) Även Fatahmän tar åt sig “äran” av att skjuta raketer från Gaza hela tiden.
Uppriktigt sagt tror jag att Bildt vet det.
Däremot säger vare sig det ännu gällande beslutet från efter första världskriget att judar ska vara förbjudna att bo någonstans inom det som var det palestinska mandatet, ej heller FN:s rekommendationer 242 och 338.
maj 5, 2008 kl. 8:00 pm
fairymary:
Kompletterande fantasier som seriefigurena “snobben” & “Simpson” som tolkar tillvarons mysterier ger krydda över tillvaron…
men egensnickrande världsbilder med religionsfilosofiska inslag ger endast instabila livsförhållanden & kan i förlängningen mynna ut i anarki.
Tyvärr finns det tecken på att dessa tendenser ökar i Sverige & att våra historiska rötter glöms av…
maj 5, 2008 kl. 8:00 pm
Medan det knappast går att säga att president Abbas är personligen ansvarig
för de upprepade raketattackerna från Gaza mot Israel…
Jaha. Vill utrikesministern förklara vem enligt hans uppfattning är personligen ansvarig för detta och hur Israel bör utkräva detta ansvar?
maj 5, 2008 kl. 8:10 pm
foretagsledare!
Vem drabbar de instabila livsförhållanden Du antyder?
Apropå historiska rötter så är min favorit-”rot” just nu ett monument på vår kyrkogård. Jag går förbi det nästan varje dag och mitt hjärta blir varmt varje gång jag ser det. Där vilar svenske officeren Joakim Zakarias Duncker och ryske kosacköversten Aerekof. Båda föll för var sitt fädernesland i slaget vid Hörnefors 1809. Duncker blev 35 år. Hur gammal Aerekof blev framgår inte.
På en sida av stenen står inskriptionen:
Fiender hjeltarne föllo
som vänner hvila de här
(Förlåt Ni bloggläsare som “hört” detta förut)
maj 5, 2008 kl. 8:11 pm
GooodKvällst FöretagsLedare,
Dina uttryckta meningar ovan: “Josef Boberg har kl. 6.54 instiftat en ny Religion ! Något annat kan man knappast tolka hans hemsnickeri till filosofiska grubblerier. Det framgår inte varifrån han har hämtat sin källforskning ifrån… knappast från judisk eller kristen biblicism.” - slut citat.
Hmmm… - Tja - baken är ju som smaken delad, verkligen…
1. Personligen kan jag bara innerligt önska att jag ej har kommit på en ny religion - för sådan MaktElitskit har Wi väl mer än nog av redan, troligast… I vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett.
2. Ingen källforskning är möjlig att göra i Maktelitens biblicism - i mitt perspektiv sett i vart fall - enär den biblicismen är så “rumphuggen” av både tillägg, förändringar av ursprungligt textinnehåll, rena raderingar osv.
Ditt personliga förhållningssätt till mig som person är helt OK för mig - enär det är till 100 % Ditt eget bord = ej alls mitt bord - och ingen annans bord heller för den delen.
Ha det… :-) /önskar biblicism-vännen Josef
maj 5, 2008 kl. 8:25 pm
Josef Boberg:
Egentligen inte menat med elakhet, dock är jag innerligt trött på den uppsjö av egensnickrat charlatan-upphöjande med föraktfullhetens hela måttstock riktad mot beprövad tradition & lärdom.
Detta inkluderar Bildts parti-svängning med krav på enkönade äktenskap.
De “nya” moderaterna har knappt tagit av sig blöjorna förrän de vet vad som är bra i relationer… som ett ex. på svar till fairymary -
Och hävdar man åsikter som :
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=765562
där “En ny Sifo-undersökning visar att 87 procent anser det vara en grundläggande rättighet för ett barn att få växa upp i en naturlig familj, med en mamma och en pappa”
Men det har de “nya” moderaterna inte fattat… - men de får väl börja lära sig gå först
maj 5, 2008 kl. 8:27 pm
Go- natt, det kommer en dag i morrn också !
maj 5, 2008 kl. 8:28 pm
Fairy Mary,
Dina uttryckta meningar ovan: “Apropå historiska rötter så är min favorit-”rot” just nu ett monument på vår kyrkogård. Jag går förbi det nästan varje dag och mitt hjärta blir varmt varje gång jag ser det. Där vilar svenske officeren Joakim Zakarias Duncker och ryske kosacköversten Aerekof. Båda föll för var sitt fädernesland i slaget vid Hörnefors 1809. Duncker blev 35 år. Hur gammal Aerekof blev framgår inte.
På en sida av stenen står inskriptionen:
Fiender hjeltarne föllo
som vänner hvila de här” - slut citat.
Det här kan ej skrivas för ofta - i mitt perspektiv sett i vart fall. När andningen har upphört så VET Wi ju alla att Wi i grund och botten är odödliga MedVetAnden. I det perspektivet sett så verkar det ju vara förryckt stupiditet - att som LevAnde MedMänniskor i kött - ständigt och jämt tänka, tala, skriva och leva wåra liv - som om den nuvarande klädnaden i kött skulle kunna förändra den saken.
Varför ej istället pröva att leva LevAnde som de oändligt Kär-Leks-Fulla varelser Wi ALLA är - även som varandes inkarnerade partiellt MedVeAndeMässigt i kött ?
GooodNatt… :-) /önskar odödlighets-vännen Josef under björken med
”I natt Wi kommer att drömma något
Som Wi aldrig har drömt förut
Wi drömmer att det Är Fred och Frid på Jorden
Därför att Alla Mentala och Fysiska Krig Är Slut !”
maj 5, 2008 kl. 8:28 pm
Linda
Du har själv berättat att du frotteras med miljardärerna på Jersey, och den svenska poolen som byggts där är betald med pengar som skulle ha varit lön till de som sköter gamlingarna. Vi får betala a-kassa till de vårdare som friställts och gamlingarna som byggt Sveriges välfärd, får ligga och kräla i sin egen avföring.
Jag tror inte ni har förstånd att koppla ihop källan till pengarna, ni tror det är manna som regnar från himlen, njuter av ett svalkande bad i det klorerade vattnet, medan gamlingarna får bada i sitt eget träck,……….för er skull. Njut medan ni kan njuta, men i nästa dimension väntar jag på er och jag är elak,…..
maj 5, 2008 kl. 8:29 pm
Vaddå 8:27 pm ? är det Calle som ställer klockan när han reser med tidsomställning ?
Nu är klockan 10:29 pm - åtminstone söder om Göteborg
maj 5, 2008 kl. 8:29 pm
foretagsledare!
Förstår jag Dig rätt att enkönade parförhållanden är ett exempel på “instabila livsförhållanden”?
maj 5, 2008 kl. 8:52 pm
kachina 8:28
Egentligen inte mycket att kommentera, men när du skriver ” ,,,,,,,, gamlingarna som byggt Sveriges välfärd, får ligga och kräla i sin egen avföring.” samt ” ….. gamlingarna får bada i sitt eget träck, …… ” vore det ju klädsamt om du visade upp någon trovärdig källa som visar att denna din “verklighetsbeskrivning” är vanligt förekommande i Sverige av idag.
Du har ju aldrig varit nyansernas mästare och man kan ju inte påstå att dessa påståenden förbättrar din statistik.
maj 5, 2008 kl. 9:05 pm
Exempel på enkönade parförhållanden som ej är bra för samhällsstrukturen är för övrigt när två stockholmare gifter sig med varandra. Inte undra på att det kryllar av hemmasnickrande teosofer och andra kvasifilosofer och pinuppor bla. på denna blogg.
maj 5, 2008 kl. 9:27 pm
Jag läser flera ensidigt pro-israeliska och mer eller mindre bibeltrogna citat här ovan och vill ställa en fråga till dem som anser att de som känner sig berörda:
Vad skapade egentligen terrororganisationer som Hamas?
Vet inte vad ni säger, men jag tror inte att det var den osvikligt religiösa godheten hos Israel…
maj 5, 2008 kl. 9:28 pm
Gooodkvällst Josef under björken!
Du skriver att judarna ursprungligen var ett rövarfolk. Ja, vilka var inte det?
Skillnaden är den att vi andra, med undantag för grekerna, fortfarande är rövare…
Och tack för din fantastiska berättelse om Moses. Den var lysande!
Du undrar hur jag har det med min personliga tro på ElitTeorin.
Den har skiftat mycket genom åren och man lär sig av misstagen.
Jag anser att vi behöver rätt förebild och att vi behöver lära oss att sitta vid Jesus fötter, se Lukasevangeliet 10:39.
GooodNatt … :-)
maj 6, 2008 kl. 3:52 är
Linda
Vem hinner katalogisera nyhetsflödet nuförtiden? Om du av någon anledning skulle ha missat alla rubrikerna i samtliga landets dag- och kvällstidningar, kan du alltid ringa upp Kalla Fakta. Om du dessutom slutar att tvätta hjärnan i alkohol, kanske du förbättrar minnet.
göteborgslallaren
Att måste lyssna på en som lallar på “götebörska”, måste skrivas in i FN-stadgan som varande tortyr. Att lallarens medvetande inte når utanför samhällets 50-skyltar, gör inte saken bättre. Vissa av “kvasireligionerna” stöds dessutom av några av världens främsta forskare. Sluta du lalla och upptäck verkligheten innan du helt stelnar i blåbetong.
maj 6, 2008 kl. 6:05 är
Företagsledarens tes om att Sverige skulle ha någon slags skuld till det judiska folket är ett minst sagt märkligt resonemang. Varför skulle ett nutida Sverige och dess invånare vara skyldiga för något dom inte kunnat påverka. Enligt Företagsledarens logik skulle han alltså ha en nedärvd skuld för något hans farfar gjorde innan han var född. Onekligen ett juridiskt nytänkande. Sen kan man ju undra vad Sverige borde ha gjort för att det skulle passa Företagsledaren, levererat vapen till Sovjet istället? Förklarat krig mot Finland? Anser man det ska finnas en nedärvd skuld så har ju Israel efter mordet på fredsmäklaren Folke Bernadotte skyldig Sverige en ursäkt.
maj 6, 2008 kl. 7:23 är
Apropå skuld:
I Marianne Fredrikssons bok “Evas bok” får man följa den Eva som levde ihop med Adam i “tidernas begynnelse”. Hon beskrivs som en vanlig kvinna av “kött och blod” ungefär som Josef beskriver Moses i ett inlägg ovan. Handlingen i boken tilldrar sig efter att den katastrof har inträffat att en av hennes söner har dödat den andre. Hon söker sig då tillbaka till sin ursprungsstam och där träffar hon “schamanen”, i vars mun Marianne Fredriksson lägger en del visdomsord. Ett jag har fastnat för är: “Så länge ni inte förstår att ni är utan skuld kommer ni att göra varandra mycket ont”.
Jag tror att det är sant. Skuldkänslor har aldrig hjälpt mig i livet utan tvärtom försvårat. Det som gäller på individnivå gäller också på gruppnivå. Skillnaden är den att vi har tendens att bli mycket mer primitiva på gruppnivån.
maj 6, 2008 kl. 7:44 är
Mister K
Du påminner mer och mer om vissa fåglar (obs. inte ekorrar) som tycks kunna avläsa jordens magnetfält med ögonen, en sensationell upptäckt som gjordes redan under 1960- talet.
Nya rön visar att det kanske i stället är molekyler i vissa fåglars ögon som styr t. ex. vissa flyttfåglars “kompass”, en slags fotokemisk process.
När du dundrar fram som en flyttfågel i dina nattliga dimensioner i hopp om att samla ihop newage- baserade kvasireligiösa lösningar på Byskes, Sveriges och världens problem, stiger ditt “attraktionsvärde” ytterligare och jag, som din personlige vägvisare, är beredd att omförhandla ett ev. kontrakt med dig som bl.a. skulle innebära att du får möjlighet att införskaffa det efterlängtade flytetyget (som innebär den optimala friheten för dig).
Vi hörs!
maj 6, 2008 kl. 8:36 är
Fairymary:
Jesus sa: “Låt den som är utan skuld kasta första stenen”.
Det är bättra att hoppa och misslyckas än att aldrig ha hoppat. Man måste våga försöka om man tror på det man gör.
Du har rätt i att skuldkänslor i princip är meningslösa, ungefär på samma sätt som att det är meningslöst att oroa sig.
Dock kan vi dra lärdom av tidigare misstag. Och då har det tidigare misstaget istället blivit en styrka.
Det får aldrig bli så att man är blir så rädd för att göra fel att man inte vågar göra någonting alls.
Dock måste det vi gör vara av en sådan art att det ligger i linje med det som Gud förväntar sig att vi skall göra för att må bra, båda vi själva och vår omgivning.
maj 6, 2008 kl. 3:41 pm
Linda, det är inte lönt. Jag har hittat en gammal träsnipa som stått på land i femton år, som jag tänker försöka sjösätta. Du vet att jag inte är så nogräknad, det löns inte att fresta med en yacht, snipan duger om hon flyter. (Trä flyter väl?)
Det är ingen bra idé det där med kontrakt. Du kommer att gå i kk tämligen omedelbart av den enkla anledningen att ingen betalar för att se och höra mig. Möjligen kan någon betala någon krona för att kasta ägg på mig under tivolisäsongen och om vi betalar en krona per ägg och de som kastar får betala en femtilapp per ägg, kan det gå ihop rent kalkylmässigt, men det blir så dj-a kletigt så jag lägger av innan jag börjat.
Dröm vidare Linda, någon dag gör du klippet, men inte på mig.
maj 6, 2008 kl. 4:39 pm
GooodDag Ohlund on line,
Apropå Jesus:
Jesus - ingriper vid steningen av den unga kvinnan och ropar: “Den som är utan synd http://sv.wikipedia.org/wiki/Synd kastar första stenen!”
Då swischar en sten förbi och träffar kvinnan i pannan så att hon dör.
Jesus vänder sig om och slår förtvivlat ut med händerna: “Nej men mammaaa !”
“Så flög Jesus upp till Himlen, och där träffade han Jesus och sitter nu på sin egen högra sida. Det är helt omöjligt att begripa och ingenting att bry sig om”. Sagt av Stina, 8 år.
Ha det… :-) /önskar Jesus-vännen Josef
maj 6, 2008 kl. 6:18 pm
Goder Afton Josef Boberg,
Hmm, jo, men nu var det väl inte precis så där det gick till vid steningen och vid Kristi Himmelsfärd…
Det sägs dock att man får höra sanningen av barn och fyllon.
Om inte annat så uppenbarar den lilla flickan djupet av den svenska folksjälen på ett väldigt träffande och gripande sätt.
Men om nu detta är djupet av den svenska folksjälen, vad är då ytan av den svenska folksjälen?
Där tycker jag att det bästa exemplet är den forne ishockespelaren Phil Espositos tillrättavisande av Anders Hedberg för ett antal år sedan.
Fast Carl Bildt är i och för sig ett bra exempel på någon som följer Phil Espositos uppmaning: att ta personligt ansvar och inte räkna med att någon annan alltid skall göra jobbet.
maj 9, 2008 kl. 2:22 pm
Hej Bildt
Efter att ha läst om alla dina vandringar världen över och alla möten i maktens boningar börjar jag kunna föreställa mig knepigheten i ditt jobb.
Det är en en sak att veta vad man tycker är rätt och en annan att länka samman folk så det BLIR rätt. Som att stå i ett glashus när man helst vill slå näven i bordet kanske.
Sakta, sakta börjar det allmänna medvetandet om världens orättvisor spilla in.
Med en suck framhäver du även att det känns befriande att man enats om att slå tillbaks mot Israels grymma landockupation. ( även om det sägs med andra ord)
“den framgångsrika israeliska demokratin” trycker du på. Ja, den har länge varit urholkad och i stor fara.
Det finns många fördomar och godtyckliga föreställningar om palestinierna som ännu måste komma i dagen. Inte minst i Knesset, där man spottar och sparkar på de vidsynta medlemmar som dristar sig till att ha en annorlunda syn på saken än den rådande starkt influerade sionistiska synen.
Sakta ,sakta sipprar den verkligen sanningen fram. Det är bara våldet och fördomarna som håller den borta.
Jag tror det bara finns en lösning. Och den måste komma från Israel. Den dagen Israel erkänner palestinierna som likvärdiga medborgare och ber om ursäkt den dagen kommer raketerna att upphöra, om det inte är försent.
För oss andra som borde protestera högre för det som uppenbart sker är det dock inte försent.
Lycka till!
ps. jag är glad att du inte gjorde som Mona Sahlin och Lejonborg (vilket par!) Skulle de inte delta i nån festlighet i samband med Israels firande av sin 60 åriga sk demokrati.
maj 9, 2008 kl. 8:36 pm
GooodKvällst Ohlund On Line,
Apropå MaktElitens bibelbok så har Jesus en del att säga om vad som står i den, faktiskt…
http://www.youtube.com/watch?v=Dl-anAb1ecg&feature=related
GooodNatt… :-) /önskar Jesus-vännen Josef under björken
maj 10, 2008 kl. 12:11 är
Godnatt Josef!
Jo, men vet du att det Nya Testamentet står i motsats till denna världens maktelit, eftersom det är en försvarsskrift för småfolket.
Som det står skrivet i Jesu Bergspredikan, Matteusevangeliet 5:5, så är det de saktmodiga = ödmjuka som skall ärva landet.
Det är viktigt att vi inte predikar en annan Kristus än Jesus, se 2 Korintierbrevet 11:4.
Jag tror både på ledarprincipen och på elitismen, eftersom vi behöver goda förebilder, men som allting annat får det inte snedvridas eller överdrivas, för då leder det istället till ett tyranni, som krossar friheten och den humanistiska lekfullheten.
Det måste finnas en maktbalans mellan religion, civilisation och ekonomi, eftersom dessa system ofta står i motsättning till varandra, ungefär som Jerusalem, Konstantinopel och Rom.
Ogudaktighet leder dock till maktspråk som leder till fattigdom.
Vi måste acceptera att vi inte kan komma ur den rävsaxen, eftersom vi aldrig kommer att bli av med fattigdomen, jämför med Markusevangeliet 14:7 och Johannesevangeliet 12:8.
Sov gott!
maj 10, 2008 kl. 9:35 är
GooodDag Ohlund On Line
Materians VarAndePrinciper säger något helt annat, faktiskt…
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/18/materians-varandeprinciper
Ha det… :-) /önskar Materia-vännen Josef
maj 10, 2008 kl. 12:53 pm
Hej Josef!
Nejdå, men det blir givetvis en omställning även för Sverige. Sverige är för litet internationellt för att kunna agera med decisiv tyngd på egen hand.
På min internationaliserade arbetsplats konstaterade jag snabbt hur snabbt de skandinaviska länderna jämt blev överkörda, även när man agerade samfällt.
Skandinaver har en mentalitet som står i bjärt kontrast till våra kollegor i Italien, Spanien, Frankrike, Portugal och Rumänien med flera.
Även med baltstaterna var vi för svaga, för att ha något att säga till om inom Europa.
Lösningen jag hittade var dock med Holland och Flandern. Vi tänker likadant och samarbetar utmärkt.
På det internationella planet är det säkert likadant.
Om man slår ihop de nordiska länderna med baltstaterna och Holland och Flandern till en egen ministat inom EU, så tror jag faktiskt att det finns väldigt mycket att vinna.
Alternativet är att Sverige och de övriga små nordeuropeiska staterna kommer att bli totalt överkörda.
När vi sitter vid samma bord som engelsmän, tyskar, fransmän, italienare och spanjorer så kan vi ha hur rätt som helst, men våra marknader väger för lätt var för sig och därför blir det bara smulor kvar åt oss andra, om vi inte kan agera som en verklig enhet.
Det är i alla fall min erfarenhet.
maj 10, 2008 kl. 2:19 pm
Javisst - Ohlund - är det så för ALLA dom som hänger sig att TRO på wår MaktElits religioners gudDomar si eller så. Detta därför att i så fall MÅSTE vederbörande TRO på ElitTeorin http://sv.wikipedia.org/wiki/Elitteorin - annars faller ju hela gudDoms-köret som ett “korthus” - bokstavligt talat.
Dock TRO = att ej alls VETA - och är därför detsamma som åt hållet HypoCrisy, kanske… I vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett.
Hur många % av befolkningen i Sverige - eller vilket land som helst i världen - tror Du i dags dato “Har Modet att Stå Upp För” någonting annat än MaktElitTeorin - som koncept för ett oundvikligt framtida Harmagedon - ifall Wi fortsätter med att TRO på MaktElitTeorin ? ! ?
Glaaad PingstAfon… :-) /önskar gudDoms-vännen Josef
maj 10, 2008 kl. 3:16 pm
Glad Pingst Josef!
Nejdå, inte alls.
Det är inte “wår MaktElits religioner” som styr oss, utan istället vår mest primitiva instinkt.
Våra politiska företrädare företräder oss t ex i proportion till vår nedärvda instinkt.
Men eftersom folkkollektivets instinkt inte är något statiskt, utan tämligen nyckfullt, så förändras t ex riksdagskammarens sammansättning med jämna mellanrum, både proportionellt och med andra personer som företräder nya ideer inom gamla partier.
Till slut blir det nya partier och nya länder och riksdagar av det hela och tom språket och debattklimatet förändras, eftersom våra företrädare bara är en återspegling av oss själva.
Vi upptäcker något som är ont eller som vi tror är ont och då vill vi besegra det.
När sedan detta onda till slut besegrats av det goda upptäcker vi att det goda består av mer gott samt mindre gott.
Då blir det mindre goda i våra ögen inte tillräckligt gott utan faktiskt ont och då börjar kampen mellan gott och ont igen.
Problemet med det som är bra är att det aldrig är tillräckligt bra och att det som är dåligt och ont idag var det som var bra och gott igår.
Det är där Jesus Kristus kommer in. Han är densamme i går och i dag och i evighet, se Hebreerbrevet 13:8.
Jag skall inte närmare gå in på dina MaktElits spekulationer, eftersom de olika politiska ideologierna och partierna i grund och botten bara består av blandningar och olika proportioner av nazism och stalinism, som t ex resulterar i socialdemokrater eller moderater.
Dock ligger religionen på ett annat plan. Du nämner att du är 67 år - Grattis på födelsedagen förresten! - men vad är det jämfört med evigheten, det eviga livet, att kunna kontrollera materien med anden, gå på vatten och flytta föremål utan att vidröra dem.
Vårt universum med Big Bang t ex är bara ett av oändligt många universum. Det finns tom mellanrum mellan alla dessa och nu vet vi att allt är så oändligt mycket större än vad man tidigare trodde.
Det är när själen lämnar kroppen med ett forsande som den verkliga resan och upptäcksfärden genom livet börjar.
Det liv vi lever här i vår kroppsliga kokong är bara som ett slags havandeskap för att “förbereda” själen för en helt annan verklighet utanför, som kvarstår att upptäcka.
Egentligen är det helt otroligt.
maj 10, 2008 kl. 3:29 pm
ohlundonline :
Du som verkar kunna det kyrkliga.
Har pingst något med kyrkan att göra ?
Jag var som jag berättat i en annan tråd, idag på konfirmation och prästen nämnde inte pingsten.
maj 10, 2008 kl. 5:04 pm
mrmhalland
Jadå, pingsten markerar egentligen grundandet av kyrkan genom den helige ande.
Pingsten infaller 50 dagar efter påsk och 10 dagar efter Kristi himmelsfärd.
10 dagar efter det att Jesus for upp i himlen, samlades lärjungarna och Jesus familj i Jerusalem för att be.
Rummet de vistades i fylldes av en mäktig vind som var den Helige Ande och eldtungor fördelades på de församlade.
Aposteln Petrus trädde då fram och förklarade Jesus död och uppståndelse och syndernas förlåtelse och tre tusen personer döptes den dagen.
Pingsten är bra beskriven i Apostlagärningarna, kapitel 2.
Här i Mons i södra Belgien är det väldigt varmt just nu. Hoppas ni har det fint i Sverige också.
Jag minns när jag konfirmerades i Nacka Kyrka, den 18 maj 1974, att vädret var strålande. Våren kan vara så vacker i Sverige.
Jag tycker att det är kul att besöka kyrkor, för de är museer.
Senast jag var i kyrkan, var sista veckan i mars i år, när jag tillsammans med min dotter besökte Agios Nektarios-kyrkan - en exakt kopia av Hagia Sofia-kyrkan fast lite mindre - på ön Egina utanför Aten.
maj 10, 2008 kl. 5:14 pm
ohlundonline :
Tack så mycket för det !
Vad tycker man då inom kyrkan att man har skippat annandag pingst som helgdag ?
maj 10, 2008 kl. 5:36 pm
mrmhalland
För all del.
Ja, jag läste att man skippat annandag pingst som helgdag i Sverige.
Jag har ju inte varit i Sverige sedan april 2000, så jag vet inte vad kyrkan tycker, men uppenbarligen har man accepterat det.
Här i Belgien är tågtrafiken i princip inställd på måndag och jag vet att detta föranleder problem för många svenska kollegor att ta sig till jobbet.
Sjäv är jag ledig på måndag, som alla andra här, fast alla svenskar förväntas normalt att jobba den dagen.
Vi är ca 500 anställda, som kommer från 35 olika europeiska länder där jag jobbar, och det är ett elände med alla helgdagar, som infaller på olika dagar i olika länder jämt.
I Belgien är man t ex ledig på juldagen och påskdagen, men julafton, annadag jul, påskafton och annandag påsk, förväntas man jobba.
Fast de har mängder med andra helgdagar i Belgien som t ex jungfru Maria Himmelsfärd och andra katolska påhitt.
Praktiskt taget varje dag på jobbet så fattas det folk från något land, eftersom de har lokal helgdag där.
Men som svensk vill man ju t ex vara ledig på julafton…
Jag kan passa på att framföra en önskan till Carl Bildt:
När du träffar dina europeiska kollegor så föreslå gemensamma helgdagar för hela Europa, för det skulle underlätta för väldigt många.
maj 10, 2008 kl. 7:00 pm
Hmmm… - Ohlund - vad sägs om den här beskrivningen av de så kallade gudstjänsterna i i MaktElitens kyrkor ?
http://www.youtube.com/watch?v=8S3tTupr_bk&feature=related
maj 10, 2008 kl. 7:23 pm
Josef:
är det en Josefina som du tar hjälp av för din egensnickrade Religion ?
Orkar knappast lyssna på hela tramset… - psykofreak ?
maj 10, 2008 kl. 8:23 pm
Tja Du anonyme Företagsledare - det får nog bli mitt standardsvar i det här fallet: “Det Wi säger om någon eller några andra - det säger Wi ALLTID mer eller mindre om oss själva också - och ej alls så sällan minst lika mycket !”
Därtill så har Du nog helt och hållet missat att jag ställde en FRÅGA till Ohlund - ingenting annat ! Så Dina utgångspunkter om att dra specifika växlar på den frågan - är helt OK för mig - men det får stå för Dig själv till 100 %. Med andra ord - det är ej alls mitt bord - och ingen annans bord heller för den delen.
GooodNatt… :-) /önskar dialog-vännen Josef
maj 10, 2008 kl. 8:27 pm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Freak
maj 10, 2008 kl. 8:35 pm
företagsledare
Blåbetong skall inte ägna sig åt djupare tankeverksamhet, det går helt enkelt för trögt, ljuset hinner slockna innan tanken är framme. Ägna du dig åt materian, så tar vi hand om det andliga.
maj 10, 2008 kl. 11:18 pm
Godnatt Josef!
Tja, den där endimensionella bruden här fått ett och annat om bakfoten, men dock har hennes monolog vissa poänger.
I katolska länder är exempelvis nunnorna gifta med Gud och bär vigselringar.
Den kroppsliga orgasmen har givetvis en själslig motsvarighet och vissa religioner har tom uppfunnit speciella namn för det hela, t ex nirvana.
Jakten på Gud - Kristus - och himmelriket har egentligen bara med vårt eget ego att göra.
Vi vill vara unga och vackra för evigt och leva i ett konstant glädjerus utan slut.
Det här med himmelriket och att vara troende har vissa likheter med känslan en sportfanatiker kan känna när favoritlaget vinnar allsvenskan eller Sverige vinner guld i ishockey-vm t ex.
De som har ett torftigt sexualliv är exempelvis inte lämpade som biskopar, se 1 Timoteerbrevet 3:2. För hur skall folk som skyr materiell orgasm kunna hjälpa andra till andlig orgasm?
Vi väljer själva vår plats i evigheten.
Det Nya Testamentet lär oss exempelvis att Leviterna är präster och att de skall ta ut 10% inkomstskatt av alla, se Hebreerbrevet 7:5.
Att ta ut en högre skatt är stöld, liksom att inte betala skatt alls, och vi vet att ingen tjuv kommer till himlen, se 1 Korintierbrevet 6:10.
Den som exempelvis har bestämt att jag måste betala mer än 10% skatt här i Belgien, är en tjuv och därmed i princip automatiskt diskvalificerad för himmelriket.
När Petrus sa att vi måste lyda Gud mer än människor, se Apostlagärningarna 5:29, så talade han i egenskap av ledare för det kristna ämbetet.
Han uppmanade således inte direkt småfolket till uppror, jämför med Romarbrevet 13:1 t ex.
Vad Petrus sa var att kristna ledare måste försvara sitt ämbete och föra fram att exempelvis all inkomstskatt över 10% är stöld, eftersom Bibeln säger det.
Detta är nu bara ett exempel.
I Bibeln finner vi två centrala delar, två olika testamenten. Ett är i princip ont och ett är gott.
Vi finner också 6 olika personer i Bibeln, som är huvudgestalterna i våra liv, i vår utveckling och i vår omgivning.
Vi har Satan på den onda sidan och han är flankerad av två medhjälpare och har en tredjedel av alla änglar - andar - på sin sida, se t ex 1 Mosebok 18:2, 19:1, Job 1:7, Daniel 12:5 - 7, Sakarja 4:14 och Uppenbarelseboken 12:4.
På den goda sidan har vi Gud - Kristus - och han har två medhjälpare, en till höger och en till vänster, se t ex Markusevangeliet 10:40, Johannesevangeliet 20:12, Apostlagärningarna 1:10 och Uppenbarelseboken 11:3 - 14.
Här vill jag bara flika in att liksom jungru Maria finns på den goda sidan, så finns det en motsvarighet på den onda sidan. Bibeln handlar inte bara om män.
Nu är Gud dock ett mysterium och vi skall ha klart för oss att även Satan är en manifestation av Gud, eftersom Gud har skapat allt, jämför med Johannesevangeliet 1:3, 10, Kolosserbrevet 1:16 och Uppenbarelseboken 4:11.
Du talar ofta om MaktElitens kyrkor och det är sant att det Nya Testamentet har getts som den nya lagen, genom vilken vi skall bygga samhället, se Matteusevangeliet 5:18, 2 Korintierbrevet 3:11, Hebreerbrevet 8:6 - 7, 11 och 1 Petrusbrevet 1:25.
Dock är det viktigaste: den personliga reflektionen, kontemplationen och eftertanken genom bön och närhet till Gud, vilket vi ofta försummar tyvärr, så att vi kan tränga djupare och djupare och ännu djupare in i mysterierna, så att vi kan förstå och förlåta och bli förundrade.
Vi måste ständigt fråga oss själva: varför, vem är jag, vad är jag gjord av, varför blir jag äldre, varför, varför pratar jag så här, vad är syftet med mig, med dig, med min hund, med allt, med tiden, med den här platsen, med materien, med anden, med nuet, varför, varför, varför…
maj 12, 2008 kl. 6:54 pm
Hmmm… - Ohlund - och alla andra med för den delen,
Varför är det som det är med den här häslomässigt åt hållet vansinnigt hälsonedbrytande och överallt närvarande IT-smogen ?
http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/07/it-smog-stress
Ha det… :-) /önskar “IT-smogs”-vännen Josef - under den NaturLiktVisa = Intelligenta björken om nätterna
maj 12, 2008 kl. 9:35 pm
GooodNatt Josef!
Hmm, vet du att du påminner en smula om Profeten Elijah i dina resonemang, se http://www.two-olive-trees.org/.
När det gäller IT-smogen verkar det som om du känner till att min forne uppdragsgivare 2000 och 2001 var Nokia.
Att
maj 12, 2008 kl. 9:42 pm
Någonting hände där, nåväl, vi känner fortfarande inte till mobiltelefonins och it-användandets skadeverkningar fullt ut.
De är förmodligen allvarligare än man först trodde, dock går även den skadebegränsande teknologin framåt så faran med mobiltelefoni och IT skall inte överdrivas.
Jag ser enbart positivt på IT-utvecklingen, men det här är en revolution som vi bara sett början på.
Sooov Gott! :-))