Ett aktivt Turkiet
Nu är det dags att återvända till de nordligare breddgraderna efter dagarna vid Bosporen.
Gårdagkvällen tillbringades med middag med utrikesminister Ali Babacan. Han hade valt en vacker restaurang just vid Bosporens strand. Fartygen passerade förbi när vi fortsatte våra resonemang i olika frågor.
Vi hade mycket att diskutera - inte bara den just nu komplicerade inrikespolitiska situationen i Turkiet. De senaste dagarna har Ankara varit engagerad i spännande utrikespolitiska initiativ i riktning såväl Damaskus som Bagdad.
Och landets diplomatiska aktivitet är imponerande.
Nyss hade man alla de små Stilla Havs-staternas utrikesministrar här för några dagar. Snart kommer alla de karibiska ländernas ministrar. Tidigt i höst har man inbjudit alla de afrikanska ländernas stats- och regeringschefer till Turkiet.
Och Ali Babacan berättade att man just beslutat att öppna upp ett 15-tal nya ambassader i olika länder - främst i Afrika.
Men den viktigaste frågan är och förblir förhandlingarna om medlemskap i den Europeiska Unionen.
maj 4, 2008 kl. 6:30 är
Fartygen som passerade var förmodligen en del av den ”flytande pipeline” som framförallt passerar Bosporen varje kväll och natt. Strategiskt utgör Bosporen tillsammans med Suezkanalen, Hormuzsundet och Malackasundet oljans viktigaste strategiska punkter och det gör Turkiet till ett viktigt strategiskt land för världens energiförsörjning.
maj 4, 2008 kl. 6:34 är
Vid hemkomsten bör du kanske se till för Sverige
mera närliggande problem vad gäller utvecklingen
i vårt närområde än vilka initiativ Turkiet tar i
tredje världen…..
I artikeln skrivs som om den dansk/norska nya
försvarspolitiken skulle ha likhet med den svenska.
Danmark organiserar en arme med flera brigader och
flygvapnet skall liksom det norska ombeväpnas - troligen
med USAF F-35 “Lightning II”. Hemvärnet är tredubbla
svenska. Markförbanden har visat sig krigsdugliga i
Irak/Afghanistan.
Norge organiserar liksom Danmark en arme i brigader med
en stående brigad i hög beredskap i Nordnorge för att
avreglera de ryska förmågorna i Murmansk. Flottan tillförs
fem nybyggda oceangående fregatter och ett stort antal
“kustkorvetter” och som sagt ett nytt flygvapen för 70 miljarder kr.
I Sverige följer vi den politik Josef B och FairyMary företräder här
Tanken är naturligtvis god men saknar kontakt med verkligheten.
Som ledarskribenten i SvD skriver “ännu har ingen sett lammen och
lejonen beta tillsammans.” - har Josef B. och FairMary gjort det eller
är det bara drömmar och illusioner?
I Ryssland OCH Georgien talas nu om fullt krig inom dagar och en
“abchasisk” framryckning till Kutaisi (största staden i västra delen
av rest-Georgien) på några dagar.
Varför detta störande av friden på söndagsmorgonen?
Om inget annat så för att peka på att undertecknad ingalunda är
ensam i min syn på verkligheten -eller Lindalovelace är SvD
liksom SR vänstervriden och subjektiv i sitt budskap?
Carl Bildt,
Vad hade den turkiska statsledningen för syn på dagens
Ryssland och utvecklingen i de gamla ottomanska områdena
på Balkan och i Ukraina (Krim)?
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_1208271.svd
maj 4, 2008 kl. 6:46 är
Aleklett,
För Ryssland finns det en annan passage av vital betydelse -
Bälten/Öresund/Skagen.
Varför?
Därför att Ryssland i hundratals år haft Atlanten och Tsargrad (Istanbul)
som långsiktigt strategiskt mål.
Tillägg till mitt 6:34.
http://www.russiatoday.ru/news/news/24292/video
Må var och göra sin egen analys……
maj 4, 2008 kl. 7:09 är
Carl
Turkiet var aktivt även på 90-talet. Jag åt frukost i Istanbul, i en hotellrestaurang på den islamska sidan. Utanför fönstret gick en hårt trafikerad sexfilig motorväg och bortanför den var en hög kulle och en drygt två meter hög stödmur mot vägen. Uppe på kullen slog en man ner en kvinna, troligtvis hustrun, och började sedan sparka henne som man sparkar en hösäck. Det fortsatte och fortsatte,…….Jag såg ingen möjlighet att ta mig över vägen, men uppmärksammade personal och gäster på vad som hände. De tittade till,……..
och tittade bort.
Under denna vinter hände i vårt samhälle att grannar klagade på att pojken i en asylsökande familj lekte med deras sparkar. Pojkens pappa, från samma religiösa kultur som större delen av Turkiet, gav honom ett slag mot huvudet och blev sedan dömd till tre månaders fängelse.
Så, Turkiet har lång väg att gå och mycket att lära, innan de kan bli en del av gemenskapen. Sedan har väl svenska grannsnokar en hel del att lära, för hur mycket är en spark värd där det står tredubbla sparkar på var gård. Varför fick inte pojken leka med den?
Bakom svenskens agerande ligger Jante-nerven som i sin tur skapats av Luther-spöket och religionen. Vi, på bägge sidor måste anpassa os och med det menar jag att kristendomen måste inse att den kristna kulturen är byggd på en total missuppfattning av Paulus ord. Den islamska kulturen är likaså byggd på en total missuppfattning av Muhammed.
“Kvinnan skall täcka sitt huvud i församlingen” Herregud vilka idioter, som tar det bokstavligt. Det handlar inte ett dugg om man och kvinna, utan om en av universums principer, den maskuline anden (medvetandet) och den feminina materian (köttet).
maj 4, 2008 kl. 7:14 är
Maten tystar munnen, men inte Carl Bildt!
maj 4, 2008 kl. 7:35 är
kachina 7:09
“den kristna kulturen är byggd på en total missuppfattning av Paulus ord”
“Den islamska kulturen är likaså byggd på total missuppfattning av Muhammed”
Dylika proklamationer kan bara komma från en egotrippad newageare en relativt tidig försommarmorgon uppe i ett norrländskt skogsbryn omgiven av såväl ekorrar och vesslor.
maj 4, 2008 kl. 7:55 är
Spanaren 6:34
“I Ryssland OCH Georgien tals nu om fullt krig inom dagar”
Du hetsar och sprider alltid samma budskap, tydligen bygger din ideologi på att om man hela tiden upprepar sig så finns det möjlighet detta går i uppfyllelse.
Låt nu i stället Carl Bildt hantera “Turkietfrågan” efter sitt eget huvud, jag och många med mig tycker och tror att han är fullt kapabel till att bedöma det säkerhetspolitiska läget mm mm utan krigshetsande inpass.
maj 4, 2008 kl. 8:16 är
lindalovelace,
Jag överlåter till Carl Bildt att sköta “Turkietfrågan” - jag ställde
bara en fråga om hur den turkiska statsledningen ställde sig
till läget på Balkan och i fd sovjetrepubliker i Turkiets närområde.
Vad vinner man på att som strutsen sticka huvudet i sanden och
vägra se verkligheten? Västmedia är lika alarmistiska som de ryska.
Anledningen till att jag inte normalt citerar BBC World är att alla
intresserade bevakar BBC World medan ryska media inte är lika kända.
Vad som KAN bli snubbeltråden som utlöser minan (storkonflikten)
är om de amerikanska “rådgivarna” i den georgiska krigsmakten
(jmf Vietnamkrigets inledning) drabbas av stora förluster som
naturligtvis inte kan döljas i ett öppet demokratiskt samhälle som USA.
Ett återupptagande av det georgiska inbördeskriget behöver inte i sig
liksom de jugoslaviska inbördeskrigen innebära en omedelbar
stormaktskonflikt.
Turkiets förhandlingar med länder i tredje världen är kanske
av vikt för Turkiet medan utvecklingen i Turkiets närområde
är av större intresse för oss svenskar.
Är SvD. ledare också mindre trovärdig och enligt din mening
krigshetsande och alarmistisk eller beskriver den verkligheten
som den är?
Kanske vi skall låta debatten handla mer om mig och mina åsikter
och mer om vad som verkligen händer i omvärlden….
maj 4, 2008 kl. 8:18 är
Rättelse tillägg:
Handla MINDRE om mig……
http://www.interfax.com/3/390102/news.aspx
maj 4, 2008 kl. 8:30 är
Sverigedemokrtarena tackar för all hjälp att bli ett av de fem partier som troligen blir kvar i Riksdagen efter nästa val.
Det är många Svenskar som är mycket rädda och kritiska till Lissabonförslaget och för Turkarna.
Rädsla är en bra funktion för att förändra politik.
Politik är att vilja sa Palme, och frågan är idag va sjutton ville han med sin makt. En fråga kan ställas till Carl, vad sjutton vill du med din makt. Göra något för ditt land, eller är det så att du har en annan agenda som ligger ovanpå det du har betalt av oss för. Kanske en doktrin tagen av styrelsen hos Bilderberg?
I så fall kan du fundera över mycket de kommande åren.
maj 4, 2008 kl. 9:12 är
spanaren
läste att TURKIET var det enda land som med emfas protesterade när en man i USA föreslog att Irak skulle delas upp i tre nationer
jag tror att Turkiet är en bra partner för att motverka USA´s influenser - och det verkar du vara intresserad av - Turkiet går inte i USA´s ledband
bestofmankind
tack för länken igår
själv är jag skeptisk till David Miliband som utrikespolitisk talesman i EU
han är oerfaren och engelsman - historiskt sett har sådana usla relationer med Ryssland
i mina ögon står han långt närmre USA/Nato än Bildt
Carl Bildt
när du skrev att “vi” skulle åka till Turkiet trodde jag att din fru skulle följa med och närvara åtminstone vid prisutdelningen
men jag ser till min besvikelse att hon tydligen inte fick vara med om en romantisk dinner and dancing vid Bosporen - så mina tankar går till henne
maj 4, 2008 kl. 10:28 är
hillary2,
Jag är inte motståndare generellt till USAs inflytande utan
bara till den nuvarande Bushregimens politik som kan störta oss
alla i fördärvet, Om du inte redan gjort det lyssna på SR P1 “Konflikt”
från gårdagen. Vi får hoppas på att valet i USA för fram till en ny politik.
Just därför att Turkiet självklart följer utvecklingen i de områden
som tillhört Ottomanska Imperiet - Balkan/fd sovjetrepubliker
och hela Mellersta Östern mellan Iran och Egypten - ställde jag
frågan hur Turkiet ser på utvecklingen där idag.
Vietnamkriget började för USAs del med att “rådgivare” skickades
till Sydvietnam för att stödja USAs marionettregering i Saigon
i det vietnamesiska inbördeskriget.
Idag skickar USA militära “rådgivare” till Georgien och Ryssland
förstärker sin “FN-styrka” med 131:a motorskyttebrigaden “Majkop”
helt bemannad av yrkesmilitär och med erfarenhet från Tjetjenien.
I Vietnam skickade Nordvietnam in sin “Folkarme” för att stödja
sin sida i inbördeskriget som svar på den amerikanska inblandningen.
Vi får hoppas på det bästa och att de ledande makterna inom EU
-Tyskland/Frankrike/Italien- får stopp på galenskapen innan det
helt spårar ur.
maj 4, 2008 kl. 1:36 pm
Spanaren,
Visst är JosefB och FairyMary lite naiva när de säger att “alla krig är slut” det inser de säkert.
Jag tror att de i botten menar att mellan vanliga medborgare finns ingen önskan om krig.
Jag hoppas att de har rätt.
Ibland kan jag tycka att du istället säger att : De flesta krig har ännu inte startat, de väntar runt hörnet.
Jag hoppas att du har fel.
Självklart måste omvärlden reagera och försöka medla om det råder risk för oroligheter, men, jag tror att det är farliget att röra om i grytan för tidigt och utan att ha blivit tillfrågad, det kan nog snarare skynda på en kris som kanske bara var en dispyt ?
maj 4, 2008 kl. 2:03 pm
spanaren
jag anser inte att Storbritannien, Danmark, Spanien, Polen? osv kan skylla på Bush´s usla politik gällande Irak - de gick med frivilligt
jag anser att det är Nato och alla gossar där som vill leka med storebror som är en fara för freden
vilket mandat har Nato att protestera mot Ryssland?
maktmän i Nato bestämde utan förhandlingar (!) att Ukraina och Georgien skulle accepteras som medlemmar i Nato
man verkar i den organisationen vara hetsiga och lika klåfingrigt nära avtryckaren som innan Irakkriget
och jag tror inte en ny president i USA har någon större betydelse för deras utrikespolitik även om många vill tro det
maj 4, 2008 kl. 2:18 pm
mrmhalland,
Jag anser inte heller att JosefB och Fairymary är naiva.
De framför på sitt eget sätt med eget tänkta tankar vad
vi alla hoppas på.
Nog är det så att undertecknad påverkas av ryska medias
propagandafaktor och västmedias överdriftsfaktor i mitt
också alldeles egna tänkande. Något som jag delar med
många andra skribenter med tillgång till enbart “öppna källor”.
Carl Bildt har ju tillgång till FRA/MUST rapporteringen till UD.
Hillary2,
NATO håller på att splittras i två skikt mellan “krigshetsarna”
(USA/UK/fd W-paktstater/sovjetrepubliker) och de mera sansade
med Tyskland i spetsen som inte ser att Europa väster om Polen
har något att vinna på en konflikt med Ryssland.
Vinner republikanernas kandidat blir det troligen ännu starkare
konfrontation med Ryssland medan Clinton/Obama ser till inre
amerikanska behov och inte bara att omvända världen till
“The American way of life” - vare sig berörda vill eller ej.
Vi får se hur det blir efter världshändelsen schlagerfestivalen
i Belgrad…..
maj 4, 2008 kl. 2:41 pm
Enligt obekräftade uppgifter från Abchazien, som förnekas av Georgien, har ytterligare två georgiska UAV skjutits ned.
Sant eller inte, det visar på maktspelet i området och hur spänt läget i själva verket är.
Konflikter har en otrevlig tendens att kunna tända sig själva om bränslet finns på plats och ingen med tillräcklig kraft kyler ned det. Frågan är bara vem som ska komma med vattenslangen.
maj 4, 2008 kl. 3:03 pm
tnsexton,
Ryssarna frambaserar nu ytterligare delar av den
ryska 131:a motorskyttebrigaden “Majkop” upptill
den överenskomna övre gränsen för de ryska
FN-trupperna. De fordon som visats på rysk TV
kan vara brigadens pansarbataljon som frambaseras.
Som du vet är 131:a motorskytte idag bemannad till 100%
av yrkesmilitärer. Brigaden har krigserfarenhet från tjänst
i Tjetjenien.
Har du närmare uppgifter om de amerikanska “rådgivarna”
i georgiska krigsmakten.
Som du skriver med andra ord - snubbeltråden är utlagd till minan
och resurserna finns, liksom i Vietnam, till en upptrappning om
det skulle ligga i någondera partens intresse.
maj 4, 2008 kl. 3:35 pm
Spanaren
OSI ger en ganska god bild av officiellt amerikanskt militärt stöd till Georgien, fram till c:a 2005. Det omfattade stöd med materiel och med utbildning, både förbandsutbildning och utbildning av officerare och civila. Omfattningen både vad avser kostnader och personalinsatser samt vilka enheter som svarade för personalen finns väl redovisade.
Efter 2004 är det svårt att, vid en snabbsökning på nätet, hitta några öppna uppgifter som ger en konkret bild av stödets omfattning.
Om USamerika följer sin “vanliga”rutin för mindre öppet stöd ges det i form av rådgivare som fått tjänstledigt från den amerikanska krigsmakten och följaktligen inte har någon officiell status eller av civila “säkerhetsfirmor” som kontrakterats av den amerikanska regeringen. Om så är fallet i Georgien har jag dock inget säkert belägg för.
maj 4, 2008 kl. 5:28 pm
Hmmm…
Spanaren - Dina uttryckta meningar ovan: “Som ledarskribenten i SvD skriver “ännu har ingen sett lammen och lejonen beta tillsammans.” - har Josef B. och FairMary gjort det eller
är det bara drömmar och illusioner ?” - slut citat.
Har Du upplevt alla krig som ej har startat än - eller är det bara illusioner ?
Mrm Hallande - Dina uttryckta meningar ovan: “Spanaren, - Visst är JosefB och FairyMary lite naiva när de säger att “alla krig är slut” det inser de säkert. Jag tror att de i botten menar att mellan vanliga medborgare finns ingen önskan om krig. Jag hoppas att de har rätt.
Ibland kan jag tycka att du istället säger att : De flesta krig har ännu inte startat, de väntar runt hörnet. Jag hoppas att du har fel.” - slut citat.
Taaack för den supergoa backfeeden Mrm Halland !
Det naiva = det enkla = det barnlikt Intelligenta - i vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett.
Sammanfattningsvis
”I natt Wi kommer att drömma något
Som Wi aldrig har drömt förut
Wi drömmer att det Är Fred och Frid på jord
Därför att Alla Mentala och Fysiska Krig Är Slut !”
http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/20/intellektual-ism-0-medvetenenhet
Ha det… :-) /önskar LivsBejakar-vännen Josef under den nu utslagna = LivsKraftsMottagande björken
maj 4, 2008 kl. 5:35 pm
Förresten, kom precis ihåg en sak. Ni som klagar på “krigshetsaren” Spanaren De två faktorer som talar för en kommande global ofred är uppfyllda. Stigande matpriser och stigande metallpriser. De äckligt rika börjar köpa guld, istället för fastigheter. Ingen vet vilket styre som kommer efter och vad en lagfart är värd under en ny regim.
Skall bli intressant att följa utvecklingen.
maj 4, 2008 kl. 5:43 pm
Jag har inget emot att kallas naiv. Minns någon sagan om Kejsarens nya kläder?
Jag vill lite sent men dock tacka mrmhalland för visionärt respons häromdagen på min referens till de gamla kinesiska visdomsorden “freden börjar i mitt hjärta”.
maj 4, 2008 kl. 5:45 pm
KaChina - Här har Du definitivt fel i mitt perspektiv sett i vart fall. Varken Energi- eller matpriserna har stigit på grund av att efterfrågan är större än tillgången, faktiskt…
Däremot så har den globala BankingLigan http://www.heising.dk/content.asp?Id=258 MedVetet sett till att både Energi- och matpriserna har höjts ordentligt - men det är ju en helt annan sak, faktiskt…
Personligen hoppas jag på att Carl Bildt m fl förmår göra något åt den idiotsaken, kanske…
Ha det… :-) /önskar prisstegrings-vännen Josef
maj 4, 2008 kl. 5:51 pm
tnsexton
Novosti har nu en rapport om dagens krigshändelser i
Abchasien - nedskjutningen av ytterligare två georgiska UAV
med bild på ett störtande plan.
De verkliga aktörerna inte bara krigshetsar de utför krigshandlingar
och förbereder sig aktivt för upptrappning som det verkar…..eller?
http://www.en.rian.ru/world/20080504/106528771.html
maj 4, 2008 kl. 6:25 pm
Hmmm… Spanaren - Personligen tror jag att Din fantastiska biologiska ElektroKemiska HjärnDatorRäkneMaskin har missat något fundamentalt, faktiskt…
Ponera att igår tryckte TVÅ MaktElitare på “rätt” knappar - så att ALLA människor på jorden Terras ytteryta omkom - sånär som en dotter i fertil ålder till den ena MaktElitaren + en vital man ifrån den andra MaktElitaren. Båda hade fungerande eldvapen i sin händer - och visste hur man skulle använda sådant faenstyg.
De möttes idag - och gissa vad de valde att göra ?
1. Dom lät det som skett och hade hänt vila i Frid = dom förlät sin föräldrar - enär dom insåg att historian överhuvudtaget ej kan ändras ett uns av ett enda uns. Dock - dom insåg att genom att hänga upp sig på historian - så skulle dom helt automatiskt SKAPA en än värre framtid. Så dom gav gav faen i att ta död på varandra för den sakens skull - och började med att älska sig själva istället - med varandra som goda ursäkter. Så småningom blev det några miljarder fridsamma MedMänniskor av det - som NaturLiktVist älskade både sig själva och varandra över allt annat.
2. Dom började beskjuta varandra. När den ena hade skjutit ihjäl den andra - så levde den överlevande några tiotals år vidare - och sen var den sagan = verklighetsdrömmen slut ! http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/10/hjarnornas-krig
Ha det… :-) /önskar HarmagedonScenario-vännen Josef
maj 4, 2008 kl. 6:48 pm
Josef Boberg,
Du har naturligtvis rätt i dina filosofiska resonemang medan
jag försöker förhålla mig till den verkliga världen som den är
idag och där “Makteliten” av värsta slag bestämmer dagordningen.
Jag har inte alls missat någonting och förstår vad du vill ha sagt
men kan inte som du bortse från verkligheten på Carl Bildts blogg
om utrikes och säkerhetspolitik där tyvärr militär förmåga och vilja
att projektera geopolitiska mål med militära medel tillhör grundpelarna
och har så gjort sedan pyramiderna byggdes och kommer att göra det
till de vittrat ned.
Jag har sett Terminatorfilmen som kan vara en bra illustration
till ditt inlägg där ett par -i traditionell mening-undkom
det förödande kärnvapenkriget styrt av “Internet”.
På tal om Harmageddon. Enligt Bibelns uppenbarelsebok skall
vi före det tusenåriga fredsrikets inträde genomleva det sista
kriget vid Harmageddon. Alla krig är således INTE slut om man skall
tro på Bibelns profetior.
maj 4, 2008 kl. 6:51 pm
Spanaren
Ja, här har vi ett omvänt scenario mot Kosovo.
Georgien är här den, likt Serbien, som hävdar sin rätt till territoriell integritet och suveränitet gentemot utbrytare medan Ryssland spelar samma roll som USA/NATO i Kosovo. Paradoxen görs fullständig av att USA i Kaukasus spelar den roll Ryssland har på Balkan och med samma repliker.
Jag har full förståelse för att CB måste använda sig av hela den diplomatiska språkarsenalens dubbeltydigheter för att trovärdigt kunna recensera dessa båda uppsättningar, särskilt som han är delförfattare till den ena.
maj 4, 2008 kl. 7:15 pm
tnsexton,
Motsättningarna blir större för varje dag som går.
Idag talar Georgien om strider mellan ryssar och
“tjetjenska förband” på georgiskt territorium.
Ser vi här en glimt av USAs framtida planer om
operationen i Abchasien lyckas och ryssarna fördrivs
- “befrielsen” av Tjetjenien och vidare framryckning
mot gasen och oljan längre österut?
Kommer ryssarna sätta in mer än 131:a motorskyttebrigaden
om ryskt territorium invaderas - och vad händer då?
Även vad gäller Kosovo skall vi inte blåsa faran över särskilt
inte om Kostunica/Nicolic vinner valet 11/5.
http://xs4.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=05&dd=04&nav_id=49963
Föreslår vi övergår till parallelnätet innan de av militär
säkerhetspolitik på utrikesministerns nätsida helt
ointresserade blir helt frustrerade av “krigshetsen”.
maj 4, 2008 kl. 9:16 pm
Spanaren 7:15
´Föreslår vi övergår till parallellnätet innan de av militär säkerhetspolitik på utrikesministerna nätsida helt ointresserade blir helt frustrerade av “krigshetsen”. `
Har du något särskilt emot att inte alla gör samma tolkningar som du? Tydligen är det så av din ovanstående kommentar att döma!
Jag tror att flera här på bloggen är mycket kapabla att göra sin egna “totalbedömningar” - dvs bedömningar som inte enbart baseras på traditionella militära parametrar.
maj 4, 2008 kl. 9:23 pm
[...] http://carlbildt.wordpress.com/2008/05/04/ett-aktivt-turkiet/ [...]
maj 5, 2008 kl. 5:51 är
Linda L
“…de flesta här på bloggen är mycket kapabla att göra sina egna “totalbedömningar”… som inte enbart baseras på traditionella militära parametrar.
Jag är övertygad om att Du har rätt! Här finns med största sannolikhet den kompetens som krävs för att i en konkret analys belysa sådana faktorer som ekonomi (allt mera viktig i dagens, påstått, globaliserade värld), kultur, religion, politiska system, traditionella bindningar, etnicitet, råvarutillgångar, befolkningstillväxt (kopplat till livsmedelssituation), migration, miljöpåverkan mm. mm.
Tyvärr görs det alltför sällan. Spanarens något ensidiga fokusering på olika konflikters rent militära sidor (kapacitet, risker, möjliga, mer eller mindre troliga, händelsutvecklingar) möts aldrig (eller i varje fall väldigt sällan) av några alternativa analyser, några försök att vidga perspektivet eller att fördjupa analysen bortom de rent militära parametrarna.
Varför inte göra detta istället för att bara avfärda en kunnig men ämnesfokuserad debattör? Det är väl för utbyte och brytande av kloka tankar och åsikter CB har denna blog? Inte för allmänt småtjafs, vänliga kommentarer om ditten och datten, lite personangrepp och snärtiga formuleringar, ofta långt bortom det CB inlett med.
maj 5, 2008 kl. 5:51 är
Godmorgon!
Jag håller med lindalovelace: Vad skulle det bli för bloggande om vi delade upp den i olika “parallellnät”. Det skulle riskera bli klubbar för inbördes beundran. Är inte storheten med den här bloggen förutom att vi får ta del av Carl Bildts veksamhet att vi kommentatorer får bryta våra åsikter av varandra, ta intryck av varandra, lära av varandra, få våra fördomar utmanande, lära nytt etc, etc.?
Jag uppskattar Er alla även om jag ofta inte delar Era världsbilder eller Era åsikter. Ibland får jag anledning att ompröva min egen åsikt, ibland förstärks jag i min egen.
maj 5, 2008 kl. 5:54 är
tryckfelsnisse, dvs min egen morgontrötta hjärna spelad mig ett spratt: “får bryta våra åsikter mot varandras” ska det stå på rad 3-4
maj 5, 2008 kl. 6:00 är
lindalovelace,
Medveten om att mina inlägg är begränsade till området
säkerhetspolitik och kanske har tagit en alltför framträdande
plats här på utrikesministerns blogg föreslår jag
tnsexton att vi flyttar våra utläggningar om “krig och militär”till
en annan nätsida där detta är huvudämne i debatten.
Detta är anledningen till ditt citat inte att jag skulle ha synpunkter
på andra debattörers kunskaper - tvärtom har jag noterat
läsekretsens ointresse och tänker inte framhärda med min
“krigshets”.
Återkommer kanske efter valet i Serbien eller om det
händer någon förändring till det sämre i Georgien.
maj 5, 2008 kl. 6:07 är
Jag håller med. Den ideologiska mångfalden och åldersspannet mellan de olika kommentatorerna skapar en diskussion som ofta är riktigt kul att följa.
“Jag uppskattar Er alla även om jag ofta inte delar Era världsbilder eller Era åsikter. Ibland får jag anledning att ompröva min egen åsikt, ibland förstärks jag i min egen.”
Precis så är det för mig också, bra skrivet fairymary.
maj 5, 2008 kl. 6:18 är
tnsexton,
Min ämnesfokusering till militär säkerhetspolitik
har den självklara förklaringen att jag inom de ämnen
som förvisso påverkar helhetsbilden du pekar på
inte har tillräckliga kunskaper för att här på
utrikesministerns blogg skriva något inlägg utan
förväntade att någon utrikespolitiskt intresserad
skulle bidra med detta.
QSY (civil)
maj 5, 2008 kl. 6:40 är
Josef: Dina inlägg får mig alltid på gott humör! Och din historia ovan påminner om Tage Danielssons briljanta “Sagan om Jonne och Nicke”.
http://web.telia.com/~u13106607/sagor.htm#jonne
Hoppas länken funkar!
maj 5, 2008 kl. 6:55 är
“Medveten om att mina inlägg är begränsade till området
säkerhetspolitik och kanske har tagit en alltför framträdande
plats här på utrikesministerns blogg föreslår jag
tnsexton att vi flyttar våra utläggningar om “krig och militär”till
en annan nätsida där detta är huvudämne i debatten.”
Jag tror inte att wordpress har problem med utrymme på hårddisken, så du har knappast tagit utrymme från någon. Det är var och en fritt att hoppa över ett inlägg och att du blir kallad krigshetsare av de som inte törs/vill se de hot som eventuellt kan bli en direkt fara, får du ta med en klackspark.
På Carl Bildts blogg råder yttrandefrihet om vi håller oss inom lagens råmärken. Du skall alltså inte ge efter för personlig kritik, utan bl a jag är intresserad av att läsa din bevakning av den östra fronten.
maj 5, 2008 kl. 7:05 är
Spanaren
TN16 QSL ditt 050618.
Svar QSU!
maj 5, 2008 kl. 7:09 är
GooodMorgon Smålänningen,
Tack för Din goa backfeed ovan ! - och taaack också för “Sagan om Jonne och Nicke” !
Sagan om “Apan som tänkte i flera led” på samma länk - var ju en riktig höjdare också. Det är ju en egenhet som människosläktet kollektivt sett ej alls kan beskyllas för att kunna, precis…
Dock - människosläktet har faktiskt en vilande Potential för det. Mer om det på bl a
http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/16/wara-lekaminas-i-kott
Ha det… :-) /önskar humor-vännen Josef
maj 5, 2008 kl. 7:17 är
GooodMorgon Spanaren,
Dina uttryckta meningar ovan: “På tal om Harmagedon. Enligt Bibelns uppenbarelsebok skall vi före det tusenåriga fredsrikets inträde genomleva det sista kriget vid Harmageddon. Alla krig är således INTE slut om man skall tro på Bibelns profetior.” - slut citat.
Att TRO = att ej alls VETA ! - och är därför detsamma som åt hållet HypoCrisy , troligast… I vart fall i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett.
Tyvärr har ju mänskligheten kollektivt sett gått på MaktElitens påhittade dynga i religionerna - sedan alltför många tusen år tillbaka, tyvärr tyvärr…
Hur många tusen år till tycker Du Wi skall hålla på med den skiten ?
Ha det… :-) /önskar religions-vännen Josef
maj 5, 2008 kl. 7:18 är
PS. Om HypoCrisy på http://en.wikipedia.org/wiki/Hypocrisy DS.
maj 5, 2008 kl. 8:27 är
HypoCrisy??
Det tog ett tag men så insåg jag att det inte var någon ny vetenskaplig term utan helt vanligt hyckleri som avsågs, vad nu det har med saken att göra.
Tänk vad man kan bli lurad…
maj 5, 2008 kl. 11:46 pm
spanaren:
Vilken nätsida skulle dettta vara?
maj 6, 2008 kl. 5:57 är
dukeh3
En svensk nätsida som avhandlar militära frågor
är “Militära reflektioner.wordpress.com”
Svenska Dagbladet och Aftonbladet liksom Expressen
har ofta utrikespolitiska/säkerhetspolitiska ämnen
under debatt men Militära Reflektioner är en nätsida
som är exklusivt “krig och militär”.
Är DU intresserad kanske en rysk kommentar till
utvecklingen i Georgien vara av intresse.
BBC World News behandling av ämnet har du säkert
redan läst.
http://www.en.rian.ru/analysis/20080505/106586596.html
maj 6, 2008 kl. 7:12 är
RIA Novostis genomgång av situationen i Kaukasus är intressant. Kanske inte så mycket genomgången av militär hårdvara och förbandens förmodade förmåga som avslutningens förhoppning om återhållsamhet, förhandlingar och vikten av att USA och Ryssland tillsammans kan hitta en acceptabel lösning på konflikten.
Om grundförutsättningen att RIA talar med husbondens röst gäller, är den ryska politiken i området klassiskt dubbeltydig. Samtidigt som man för in ytterligare militära resurser i området och ger ett starkt diplomatiskt stöd till Abchazien, signalerar man alltså, åtminstone via RIA, en önskan om dialog med USA för att kyla ned situationen och finna en lösning.
För att komma från ryska nätsidor som i dessa frågor oftast antas lufta den officiella politiken “bakvägen”, är slutklämmen på RIA:s artikel både förvånande och hoppingivande.
“Still it is unpleasant to realize that human destinies, rather than missile sites or oil wells, are at stake.
Hopefully, the Kremlin and the Russian Foreign Ministry will consider the human factor to be more important than even the most attractive missile-defense proposals or lucrative energy contracts.”
maj 6, 2008 kl. 7:21 är
tnsexton 7:12
Intressant.
Det var precis detta som jag syftade på i min kommentar (Spanaren) för ett par dagar sedan!
maj 6, 2008 kl. 7:29 är
tnsexton!
Tack för referatet av artikeln och den “både förvånande och hoppingivande” slutklämmen.