Tillbaka i Istanbul
Tillbaka från Ankara och samtalen där under gårdagskvällen. I en komplicerad politisk situation var det värdefullt att också kunna tala bl a med olika parlamentsledamöter vid sidan av premiärminister Erdogan.
Men det blev också intressanta blickar in inte minst i kontakter mellan Ankara och Bagdad.
Närvarande där var inte utrikesminister Babacan eftersom han var i London på mötena där om Mellersta Östern.
Men han kommer till Istanbul under dagen och då blir det middag någonstans nere vid Bosporen i kväll.
maj 3, 2008 kl. 8:39 är
Mysigt värre och med fönsterbord förstås, med utsikt över vattnet.
maj 3, 2008 kl. 11:31 är
Congratulations.
Acording to Dominique Strauss Khan ( IMF).
Carl Bildt to receive prize in Ankara
*********************************
On Friday 2 May, Carl Bildt will receive the ‘Bosphorus Prize for European Understanding’ from the eminent Turkish organisation TÜSAID in Ankara. The award will be presented by Turkey’s Prime Minister, Recep Tayyip Erdogan. The prize is awarded annually to an individual or organisation that has contributed to greater understanding between Turkey and the EU.
The award ceremony will held at a dinner on Friday 2 May at 19.30 at the Palas Devlet Konukevi in Ankara.
With the tight scedual at this time of year. I would be interested to know when Mr Bild will be making his regular anual apearance at the Bilderberg meeting this year ?
maj 3, 2008 kl. 12:08 pm
statssekreterare mikael t eriksson
Sverige skrev under FN´s kvinnokonvention 1980! Det innebär att Sverige lovat att arbeta mot negativ särbehandling inte minst psykisk sådan av kvinnor
Hur kan då kommentarer som de av Göteborgslallaren accepteras på Bildts blogg år 2008??
maj 3, 2008 kl. 12:47 pm
hillary2
Nu tar du då i och gör dig en aning löjlig genom att åberopa FN:s kvinnokonvention för att stänga någon på denna blogg.
Jag trodde i min enfald att denna konvention skapades för att ta itu med allvarliga frågeställningar.
Skärpning anbefalles!
maj 3, 2008 kl. 1:00 pm
lindalovelace
jag har inte någon vilja att “stänga” någon på denna blogg
eftersom du själv använder dig av verbalt kvinnoförtryck inser du inte att verbalt förtryck och förlöjligande av kvinnor allvarligt påverkar deras möjligheter i samhället och inte minst deras hälsa
har du f.ö. könsmandat att anbefalla mig någonting?
maj 3, 2008 kl. 1:12 pm
hillary2
“har du f.ö. könsmandat att anbefalla mig någonting?”
Jag, det har jag absolut. Enl. könsmaktordningens 4:e paragraf, 9:e stycket - juridiskt oantastligt!
:-)
maj 3, 2008 kl. 1:30 pm
lindalovelace
:-)))
maj 3, 2008 kl. 1:49 pm
hillary2,
En digital ros till dig för din kamp om kvinnorätten :-)
@->–>–>–
(Har lärt mig av det från en mycket god vän :-)
maj 3, 2008 kl. 2:04 pm
bestofmankind
tack - det var den första digitala rosen jag fått
maj 3, 2008 kl. 4:15 pm
hillary2,
Du förtjänade rosen. :-)
off-topic:
Min personlig val av kandidat till EU-utrikesminister posten - David Miliband (UK):
(Urban Ahlin vore perfekt men han är inte utrikesminister än. :-)
http://www.thewashingtonnote.com/archives/2008/04/miliband_china/
Han är ung, omtänksam, “charismatic” etc. Vet du om han inte är med listan?
maj 3, 2008 kl. 4:28 pm
“har du f.ö. könsmandat att anbefalla mig någonting?”
Han har en Mercedes och tror att den ger både mandat och mandom mod. Han tror dessutom att denna planet är ett casino där man spelar poker och roulett hela livet, under den marknadsliberala kapitalismens regler som går ut på att få jackpott.
Sedan beundrar man, helgonförklarar, jackpott-vinnaren vars medspelare (åldringarna) nu får ligga och kräla i sin egen avföring, alltmedan vinnaren njuter av frukterna på Jersey, skatteparadiset han placerat miljardvinsten i.
maj 3, 2008 kl. 4:49 pm
Kachina, den sanne gentlemannen har talat.
Är detta kriterier på gentlemen? Då är jag tacksam för att jag inte hör dit;-)
maj 3, 2008 kl. 5:31 pm
Mister K,
Varför så avundsjuk? Du vet att jag kan fixa rätt höga gager åt dig (minus min ödmjuka provision) hos Ringling Bros, Barnum & Barnum eller Circus Circus. Men då måste du visa upp dig precis som du är, inga halvmesyrer gäller, då är dom inte intresserade.
Alltså en äkta skogsekorre är det enda som gäller!
PS Jag kan ordna så att du kan få ta med dig en kvinnlig “moatje” från bloggen om du så önskar. Dessa är ju dina närmaste beundrare. DS
:-))
maj 3, 2008 kl. 5:33 pm
Kachina - vilka syftar du som “kräla i sin egen avföring”? Om sådant förekommer ska det inte få ske, men det är säkert undantagen du syftar på och som även sker oberoende vem som har ansvaret. Vi ska inte här generellt svartmåla människor som gör en fin insats för samhället. Avarter finns det alltid och sådant ska rättas till.
K…är norrlänning och har ett stort ansvar.:-)…Torsten.
maj 3, 2008 kl. 5:36 pm
Så är det, Torsten. En av Lindas förebilder har spelat poker med åldringarna, även om de inte visste om att de var med i spelet, men det var de och Lindas idol vann tre miljarder som han placerade på Jersey. Mindre personal och färre blöjbyten var den insats åldringarna förlorade, fastän de aldrig satt sig vid pokerbordet. Det är klart, lätt att vinna om motspelarna bara lämnar in plånboken och sedan inte är närvarande.
Är jag gentleman om jag håller tyst?
Jag vet inte, jag funderar mest hur den där killen kan leva med sig själv?
maj 3, 2008 kl. 5:49 pm
Ikväll har tydligen Byskes stolthet “kokmaskinen” under uppvärmning, hans fantasi flödar redan över– vad kommer senare ikväll?
maj 3, 2008 kl. 5:59 pm
Inte ur någon kokmaskin utan från veckans kalla fakta. En har spelat och vunnit 3 miljarder som placerats på Jersey, åldringarna som inte ens visste att de deltog i spelt, har förlorat personal och blöjbyten. Men det är klart, knappt med mat så hinner ju blöjan torka mellan gångerna som avträdet tömmes.
Kolla in kalla fakta, men du vill väl inte se fakta.
maj 3, 2008 kl. 6:00 pm
Kachina,
Jag synar.
maj 3, 2008 kl. 6:10 pm
Hej Carl,
Tackar för din trevliga blogg och utan att nu kommentera innehållet tänker använda detta elektriska utrymme för att förtjusa dig med en liten sann historia. Min dotter som är förståndshandikappade och tillhör LSS personkrets har fått en LSS-handläggare och vissa andra tjänstemän som har utrett och skrivit andra dokument som innehåller så mycket felaktigheter att dem kan ödelägga hennes liv och förinta min intention. Jag har naturligtvis tagit upp saken i alla led inom samhällshierarkin men svaret är alltid det samma nämligen att de har fullt förtroende för dessa tjänstemän som har gjort dessa dokument. Det heter att dokumentation kring detta är korrekt enligt de lagar som gäller.
Men försöker jag kontra jag har t.ex. senaste dokument från F-kassan att min dotters assistanstimmar inte stämmer överens i kommunens dokument och jag önskar att detta rättas till, speciellt när skillnaden är nästan 200 timmar/månad. Men säger kommunen att man inte kan ändra något som redan en gång har skrivits. Det vimsar även andra liknade fel som är helt kvantitativa och lätt att verifiera av vem som helst.
Sen vimsar det kvalitativa felaktigheter t.ex. att återge mina ord som på tok har förvandlats till motsatta och som följer år in och år ut även i nya dokument. Trots treget försök under tre års tid bryr sig inte kommunen att rätta till sina fel uran man bygger nya dokument på dessa gamla fel så att jag i nu läget känner i stora delar igen varken mig eller min dotter.
Jag har anmält detta både till Länsstyrelsen och JO men se och häpna de ringer till dessa tjänstemän och frågar hur detta ligger till och svaret blir att allt ör korrekt dokumenterat.
Men jag skickar detta ärende igen till dessa instanser och berättar vad jag berättade ovan, men se och häpna JO ger mig inte rätta även om jag har fakta på bordet.
Politikerna har inte varit alls hjälpliga heller även om jag har berättat denna historia till dem. Mest perplex blir man att moderatpolitikerna i Malmö inte vill hjälpa sina medlemmar, som jag är. Kanske dags att byta ut personer både i myndigheter och i nämnder.
Smaklig läsning
Maialena T
maj 3, 2008 kl. 6:23 pm
Hmmm… - Apropå det mångtusenårade kvinnoförtrycket - så har det ju “smittat” så in i vuxenblöjan - att i dags dato kan det väl sägas att såväl kvinnor som män förtrycker varandra “till tusen”. NaturLiktVist blir resultatet av det blir självklart att ALLA förtrycker sig SJÄLVA i slutändan, tyvärr tyvärr… = ALLA har varit och är förlorare (losers) !
Men vaddå - det är ju bara att göra tvärtom = börja med att ej alls intellektuellt förnedra och förtrycka sig själv - så är det problemet i ett nafs löst, troligast… Mer om det på http://josefboberg.wordpress.com/2007/12/09/haxprocesser-da-och-nu
Ha det… :-) /önskar win-win-vännen Josef
maj 3, 2008 kl. 6:27 pm
Torsten
Bra att du synar. Kalla fakta var det.
Maialena.
Moment22 synes vara det första stats- och kommunaltjänstemän får lära sig i sin utbildning, eller så är det det enda som fastnar.
“Sen vimsar det kvalitativa felaktigheter t.ex. att återge mina ord som på tok har förvandlats till motsatta och som följer år in och år ut även i nya dokument”
Detta har alltför många fått uppleva och tyvärr blir det ingen ändring under Alliansen, tvärtom. De uppmuntrar likströmstänkandet.
maj 3, 2008 kl. 6:28 pm
terryer
jag tycker att du ska vända dig till Socialstyrelsen
felaktiga uppgifter kan eventuellt raderas enligt journallagen
det är Socialstyrelsen som har tillsyn över att kommuner följer LSS
maj 3, 2008 kl. 6:43 pm
Carl Bildt
nu är det väl klarlagt
att tänder man ljuset försvinner åtminstone internettrollen? :-)
maj 3, 2008 kl. 7:53 pm
hillary2 6:43
Which means??
Vänligen förklara för en okunnig!
maj 3, 2008 kl. 7:57 pm
Kachina
Likströmstänkandet?
Talar du redan tungomål? Jag antar att du inte redan förflyttat dig till 5:e dimensionen - klockan är ju inte 22 ännu. Något oligare har du väl för dig??
maj 3, 2008 kl. 8:04 pm
Hej Carl!
Hoppas allt är fint i Istanbul!
Har inte varit inloggad och skrivit så mycket på din blogg på ett antal dagar, var lite innan idag och skrev på en annan blogg och dessutom på min egen. Carl lyckas alltid med att skriva om lite nya och roliga händelser, så det gäller att man ta sig i kragen och flyter med din blogg, lite oftare för att hålla sig lite aktuell på en av Sveriges mest besökta bloggar, om det är din som är mest besökt eller “Blondinbellas” vet jag ej, men Blodinbellas blogg är kanske lite mera för den yngre generationen, även om båda är välbesökta, utav säkert alla generationer, liten som gammal, ung som dum och gammal som klok, eller något liknade…..;O)
Ha en trevlig Lördagskväll Carl och alla andra….!
Daterade nyligen upp en ny sak på min blogg…..;O)
http://nilspetternilsson.wordpress.com/
Med vänliga hälsningar
Nils Petter Nilsson
maj 3, 2008 kl. 8:23 pm
lindalovelace - som bekant “rinner” likströmmen endast i en riktning och då kan man säga att vissa “binder ris åt egen rygg”. Hur det kan bli - vänstersvängar är alltid farligare.:-)
maj 3, 2008 kl. 8:27 pm
Linda
Likströmstänkandet är det konservativa tänkandet som inte växelverkar mellan då och nu, mellan orsak och verkan. Det är ett handikapp som främst drabbar tänkare på den högra sidan (genetisk nedärvt även via miljön) Det leder till en förvrängd självbild och tyvärr till tron att de kan bygga samhälle. De är den där typen som har kunskap om kunskapen, men inte kan anpassa den till de verkliga naturlagarna, alltså typ de halvstuderade byggnadsingenjörerna som sommarjobbar, så fyllda med kunskap att det inga hus skulle bliva till om vi inte hade förmågan att skicka iväg dem för att hämta synvinkeln och korsdraget.
maj 3, 2008 kl. 8:38 pm
GooodNatt… :-) /önskar möjlighets-vännen Josef under björken med
”I natt Wi kommer att drömma något
som Wi aldrig drömt förut
Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på jord
därför att Alla Mentala och Fysiska Krig Är Slut !”
maj 3, 2008 kl. 8:56 pm
Att tänka i termerna likström gör att detta helt spontat sammankopplas med vänster. Den som påstår något att far med villfarelser. Däremot kan vi sägas köra med växelström, men måste vid vissa tillfällen övergå i likström för att fungera. Utan likström fungerar ingen transistor och därför får den kopplas in i kreten för att det “hele” ska fungera.
Med växelströmmen får vi som bekant lyse och den får även den ljusskygge ta del av. Ett samhälle byggs på ljuset bl a och den saknas hos vissa. Kallas pessimism.
maj 3, 2008 kl. 9:05 pm
Blev det något samtal om den kurdiska frågan Herr Bildt?
/Andreas
http://www.kurdistannytt.blogspot.com
maj 3, 2008 kl. 9:05 pm
soli01!
Hur kan det komma sig att du vet så mycket om strömmar?
maj 3, 2008 kl. 9:09 pm
Imponerande soli01. Tack :-)
maj 3, 2008 kl. 9:29 pm
Maialena T,
Det är skrämmande att läsa vad du skriver. Blir verkligen både ledsen och illa berörd -
jag tror, precis som hillary2, att du ska försöka vända dig till Socialstyrelsen (om du orkar).
Lycka till!
maj 3, 2008 kl. 9:33 pm
ollemunter - jag tror - jag vet - strömmar är faktiskt bättre än drömmar :-)
maj 3, 2008 kl. 11:10 pm
lindalovelace
det är Maialena T som är trollet :-))
maj 4, 2008 kl. 2:39 är
Detta är helt off-topic(och ha i åtanke att jag är relativt väldigt dåligt kunnig i utrikespolitiskafrågor), men jag vore väldigt intresserad av att nån kunde berätta för mig varför kosovoalbanerna i Kosovo för några månader sen ville ha självständighet till Kosovo-territariet istället för att helt enklet förflytta sig till de andra albanerna i Albanien. Hade det med religion att göra? Andra kulturösa skillnader? Eller har jag kanske till och med helt missförstått alltsammans?
maj 4, 2008 kl. 6:39 är
soli01
Om vänster står för likström, är höger kortslutning. Medelvägen (socialliberalism och blandekonomi) är en ständig växelverkan mellan det universella medvetandets källa (generatorn) och lampan som lyser (hjärnan). Transformatorn är hjärtat som växlar ner den energin till nivåer som annars skulle förinta de celler som utgör köttet.
Den gudomliga Viljan växlas till Kärlek i ett varmt hjärta. Då framträder även intelligensen i huvudet och lampan lyser intensivt. Hos ytterligheterna är hjärtat kallt, viljan växlas om till Ondska och det enda som framträder i huvudet är djurisk list. Därför kan de som spelar poker med andras liv som insats fortfarande leva med sig själva. Ett kallt hjärta förstår inte effekten av sina handlingar.
Ytterligheternas, imperialismen/kapitalismen och kommunismens, självbild i förhållande till varandra är som förhållandet mellan jägaren och de som hatar jägare, samtidigt som de köper kött i affärernas köttdiskar i tron att de är skuldfria till djurets död.
På tal om det. En vacker och vindstilla höstafton för ca. 25 år sedan, tog jag en uggla som satt i topp för en första årets duvhök, (bägge är fridlysta och bägge har samma teckning på bröstet) Jag sköt det jag trodde var duvhök (konkurrent om mina byten) och sekunden efteråt fick jag mig ett par rejäla vingslag (örfilar) i ansiktet när ugglans själ lämnade köttet.
Nåväl, Linda och Soli01. Den här planeten är inte ett casino och livet är varken poker eller roulett, utan en del av medvetandets evolution som har en oerhört mycket längre omloppsbana än det biologiska livets evolution. Så, gör det bästa av livet, kanske ni slipper fortsätta att begränsas av den tröga materia köttet utgör.
Det absolut sämsta är att använda livet till att spela poker och roulett.
maj 4, 2008 kl. 7:13 är
soli01!
Och drömmar blev det. Prick 8 timmar. Fantastiskt att man kan knoppa in strax före midnatt och vakna prick 08:00. Så du hade rätt.
maj 4, 2008 kl. 7:16 är
ollemunter
Jag har egen väckare. En spelande orrtupp utanför sovrumsfönstret. 07.00, exakt.
PS. Det var inte mig den spelade för. Det fanns en höna med också. DS
maj 4, 2008 kl. 7:20 är
Mister K
Goood moogooon!
En stilla undran är hur du i ovanstående diaboliska hopkok om vänster och höger får allt att gå ihop.
Men det är klart, använder man en hemmagjord ideologi baserad på några delar new age samkörd med några delar, för ändamålet, ihophyvlad socialism, finns ju alltid den berömda/berykta ekorrsvansen redo att bekräfta ditt ego!
Men som vanligt har du ett härligt underhållningsvärde - jag är säker på att du skulle göra en formidabel succé som “hemlig elvagäst” på något standupetablissemang.
maj 4, 2008 kl. 7:29 är
Kachina,
Du bereder oss läsare ett unikt tillfälle att ta del av en Ekorres förvirrade tankar i “Fablernas värld”:-)
PS. Förresten så har jag inte hört talas om att en orrtupp spelar för en fyrbent varelse:-))
maj 4, 2008 kl. 7:30 är
terryer.
Vad fint att du berättar om din dotter här på bloggen. Jag blir också ledsen och förfärad över hur din kommun behandlar er. Du är ung och stark och du måste fortsätta att kämpa för din dotter.
Gör som hillary2 skriver i sitt inlägg strax under ditt inlägg.
Jag önskar dig MaialenaT och din dotter lycka till.
maj 4, 2008 kl. 7:35 är
Linda
Du måste läsa flera gånger, liksom i första klass bokstaver, så får du det nog att gå ihop.
På tal om underhållningsvärde. För flera år sedan kom jag på att jag skulle skriva en krönika och försöka sälja den till tidningar. Papperet är fortfarande blankt.
Det är så att jag måste skriva från hjärtat, annars blir det ingenting. Skriver jag för att säga någonting, forsar orden fram. Skriver jag för att få ett arvode, finns inga ord ty reptilhjärnan är död, producerar varken versaler eller gemener.
maj 4, 2008 kl. 7:41 är
Nej men, Torsten.
Jag tänkte det direkt jag hade tryckt på skicka-knappen, att för Torsten måste man nog förklara att hönan naturligtvis inte befann sig inne i sovrummet, utan utanför fönstret.
Det var HÖNAN som var föremål för tuppens uppmärksamhet, inte jag. Att jag via den 7:e dimensionen hade beställt spelning just där och just då, är liksom en annan sak.
maj 4, 2008 kl. 7:45 är
“Du bereder oss läsare ett unikt tillfälle att ta del av en Ekorres förvirrade tankar i “Fablernas värld”:-)”
Torsten, jag förstår att synapserna inte ställt sig i givakt så här på morgonen, efter gårdagens smuttande ur flaskan. Det komplicerade kan då synas förvirrat. Ta en paus och drick lite mjölk. Fettet i denna ädla dryck fungerar precis som CRC i elektroniska kretsar.
maj 4, 2008 kl. 7:47 är
Kachina,
Om jag skall vara riktigt ärlig, så liknar Du mera Janne Korp
- “Skogens olyckskorp. Han har ofta förutfattade meningar, samt tar saker bokstavligt, sprider rykten innan han tar reda på hur det egentligen ligger till, dessa brister brukar han dock få äta upp i slutet av varje saga där han figurerar. Han kryddar sitt språk med ironi, sarkasm och allmänt dåligt valda ord”. :-))
maj 4, 2008 kl. 8:08 är
Torsten.
Den tog tydligen bra, beskrivningen av jorden som ett Casino och pokerspelet, den marknadsliberala kapitalismen.
maj 4, 2008 kl. 8:14 är
Ja Kachina,
För jag kan ärligt erkänna att jag aldrig spelat poker med pengar inblandade.
maj 4, 2008 kl. 8:18 är
Kachina - intressanta tankar som dock störs av ett likströmstänkande som är svårt att förändra. Jag tänker inte försöka idka “präst” nu. Säger som Josef “att tro är inte att veta”. Vi har alla våra fel och brister, som bekant, och dessa får vi försöka att bearbeta efter bästa förmåga.
Jag vill inte tro att människan i grunden är elak, men vi är trots allt ett djur, med alla dess fel och brister.
Vi måste se- för att fatta mig kort - försöka fånga varandras goda sidor och då gäller det både till höger och vänster på skalan. Inget fel i detta, som jag ser det.
Det pågår ständigt en typ av pokerspel och rolett. Det gäller att minska den risk sådant medför både för egen del och sin “motspelare”.
För att vi ska få ett samhälle som kan fortleva och blomstra måste vi kräva att vi gör vårt bästa och har som riktmärke att hjälpa till efter bästa förmåga. Det kan aldrig ifrågasättas!
Härmed lämnar jag likströmmen.
maj 4, 2008 kl. 8:19 är
Mister K
Min verklighetsförankring bygger på användandet av bl.a. en Abacus. Till skilland mot dig som konsekvent använder dig av en flödande, låt oss vara snälla och kalla det, fantasi.
Denna morgon har jag använt min Abacus till att få fram en förfinad, konsekvent analys av den efterlängtade privatiseringen av Apoteket. Ett kommande beslut som innebär ett fullständigt win/win hur man än räknar och bedömer.
maj 4, 2008 kl. 8:20 är
Mister K
Min verklighetsförankring bygger på användandet av bl.a. en Abacus. Till skilland mot dig som konsekvent använder dig av en flödande, låt oss vara snälla och kalla det, fantasi.
Denna morgon har jag använt min Abacus till att få fram en förfinad, konsekvent analys av den efterlängtade privatiseringen av Apoteket. Ett kommande beslut som innebär ett fullständigt win/win hur man än räknar och bedömer.
maj 4, 2008 kl. 8:38 är
lindalovelace - i dag- ja det är ju söndag också - verkar alla ha vaknat tom ollemunter.:-)
För att inte glömma Mister K… som bor i det “förlovade” landet.:-)
maj 4, 2008 kl. 8:39 är
Ja, din Abacus såg även en win/win situation för privatisering av äldrevården. Den talade bara inte om att win/win betydde 90% för entreprenören, 10% för kommunen. Poletterna som används i spelet, åldringarna, blir de som nyttjas, utnyttjas och förslits.
Vi vet redan att USA har världens dyraste sjukvård och världens dyraste mediciner. Varför skall vi göra samma misstag som de?
Apotekens win/win innebär sannolikt 70% till läkemedelstillverkaren 30% till apotekaren och svindyra sjukförsäkringar, vilket gör att många inte ser det lönt att teckna försäkring, vilket i sin tur gör försäkringen blir ännu dyrare, vilket innebär,….
Jag kom att tänka på en av dessa affärer som utmålades som en win/win-affär. Zennström sålde Skype och fick flera miljarder. Nu anses det vara ett affärsmässigt dåligt, inkompetent, inköp av köparen. Zennström beskrivs däremot som skicklig för att han kunnat sälja ett värdelöst bolag för flera miljarder.
Dårar i roulett- och pekerspelens paradis. Win/win-människa, ett nytt nedsättande uttryck för de som inte har alla hästar hemma.
Apoteken är samhällets gemensamma egendom och får inte säljas. De tillhör infrastrukturen som förbinder de fyra hörnstenarna.
maj 4, 2008 kl. 8:47 är
Ett tillägg
“Den talade bara inte om att win/win betydde 90% för entreprenören, 10% för kommunen. Poletterna som används i spelet, åldringarna, blir de som nyttjas, utnyttjas och förslits.”,……samt att som arbetar får betala a-kassa till de som friställts för att oligarken skulle kunna tjäna sina tre miljarer och placera dem på Jersey, utom räckhåll för svensk skattelagstiftning.
Denna politik är skit i kubik. Ni får inte, har inte mandat, att upprepa detta inom apoteken.
maj 4, 2008 kl. 8:54 är
lindalovelace - varför ska du så här tidigt på dagen tagga vår gode vän med Apoteket. Du vet säkert svaret!
Jag har sagt det tidigare; det finns från Norge positiva signaler och där har apoteken inte drivits i statlig regi på länge.
Apoteken tillhör inte någon infrastruktur i min mening i alla fall. Däremot finns det vissa områden som inte får röras.
Ursäkta om jag blandade mig i - ska sluta med detta! :-)
maj 4, 2008 kl. 9:22 är
Här är det väl meningen att man skall blanda sig i. Visst finns positiva signaler från Norge, men då får man söka länge. De mest positiva är apotekarna och läkemedelstillverkarna som kan agera mot splittrade köpare. De negativa är att medicinerna blivit dyrare.
Den som lever i en psykos, är den siste att komma till insikt om det. Ni lever i den marknadslibarala kapitalismens psykos där ni inte ser detaljerna, utan bara den illusion ni vill se. Det är först när ni själva börjar ifrågasätta detaljerna som ni kan ta er ur psykosen.
Den marknadsliberala kapitalismen är spelreglerna för poker och roulette i Casinot Jorden. Den nu uppkomna livsmedelpriskrisen har inget med etanol att göra, eftersom den bara tar 2% av spannmålet. Däremot tycker jag mig känna igen den matkris som kom i Indien på senare 1800-tal, när engelsmännen låste in risskörden i magasin för att höja världsmarknadpriset och miljoner indier svalt ihjäl.
maj 4, 2008 kl. 10:02 är
Kachina,
Du har läst detta förut. Men Du kanske behöver uppdatera Dig igen :)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=752242
maj 4, 2008 kl. 10:02 är
soli01
Du är alltid hjärtligt välkommen att blanda dig i :-)
Mitt försvar för min lilla “Mister K- provokation” är att jag tyckte han var i behov av en
“riktig urblåsning” för att rensa sina rör denna vackra försommarmorgon. Och man vet ju vad denne flerdimensionelle går igång på av hävd :-))
Kanske ingen bra ursäkt men dock mänsklig ………………….
maj 4, 2008 kl. 10:13 är
Kachina - inlindat som vanligt. Jag syftar då din psykos:-)
För vad du skriver är egentligen att vi lider av någon sorts psykos den har inte kommit här i varje fall. Mår mycket bra, trots alla krämpor.:-)
Allvarligt är dina antydningar - dom är många - om detta med risskördarna. Det finns alltid murvlar i vårt människosläkte och vad de har för politisk bakgrund synes inte spela någon roll och detta är också känt.
Makt har alltid haft ett “stänk” av korruption i ena ellar andra riktiningen och det är , vad jag kan förstå, helt omöjligt att komma till rätta med eller… lösningen är inte socialism i vart fall.
maj 4, 2008 kl. 10:46 är
Torsten
“Men vi är övertygade om att när vi får konkurrens kommer priserna att sjunka och servicen bli bättre, skriver Stefan Carlsson, vd för Apoteket AB och direktören Eva Fernvall om den apoteksproposition som antogs på det senaste regeringssammanträdet.”
Möjligheterna att prostituera sig på olika sätt är oändliga, särskilt på den nivå. En direktör säger det ägaren vill att han skall säga, eller så är han inte längre direktör.
Det säger sig självt, med lite bondförnuft, att om det finns flera tillverkare men bara en köpare, är det köparen som har makten. Om det finns fler köpare än tillverkare, är det tillverkarna som har makten. Det lilla enkla kan du väl förstå.
Idag har vi en stor köpare och flera tillverkare som står på knä för att få sälja in sin produkt. När vi kommer till apoteket anvisas vi billigaste läkemedel med samma substanser. Om läkaren föreskrivit något annat och vi nödvändigtvis vill ha det, får vi betala mellanskillnaden.
Sverige har inte bland europas dyraste mediciner. Det är samma lögn som påståendet att svenskar är mest sjuka i världen. Beklagligt är att två direktörer har så lite civilkurage att de medverkar i illusionen. De borde få sparken, inte för att de slickar röven åt regeringen utan för att de inte gör det jobb de säger sig kunna göra, medan de är anställda av staten. Gör jobbet först om de får en egen apotekskedja.
Sjukt, mycket sjukt. Marknadsliberal kapitalism är ett enda gigantiskt bedrägeri.
maj 4, 2008 kl. 10:58 är
Kachina,
Då får väl jag upprepa mig också:-)
Kachina, Skogens olyckskorp. Han har ofta förutfattade meningar, samt tar saker bokstavligt, sprider rykten innan han tar reda på hur det egentligen ligger till, dessa brister brukar han dock få äta upp i slutet av varje saga där han figurerar. Han kryddar sitt språk med ironi, sarkasm och allmänt dåligt valda ord;-)
maj 4, 2008 kl. 11:01 är
Och,…..storleken på de olika faktorerna i den lilla ekvationen köpare / tillverkare = makt, lyckades du inte lösa.
maj 4, 2008 kl. 11:47 är
Torsten - är det någon som sysslar med bedrägeri - måste åtgärdas.:-) Var det “fabbo” K… som påstått detta… aa… då kan vi fortsätta vidare.:-)
maj 4, 2008 kl. 11:50 är
Soli,
Jag tror “fabbo” K fått gikt i sitt lilla ben, som han stötte på en tallegren:-))
maj 4, 2008 kl. 12:14 pm
Torsten - inte får han häva ur sig sådant, tänk på alla som är “nyätna”.:-)… jag - en av dem.
maj 4, 2008 kl. 12:16 pm
Obegåvade väljare, är en förutsättning för Alliansens existens.
maj 4, 2008 kl. 12:19 pm
Kachina - nu var du så där igen.:-)
Skrattar du aldrig - obegåvat :-)
maj 4, 2008 kl. 12:23 pm
Soli,
Nu tänker “fabbo” K locka över alla obegåvade väljare. De som går på hans fabler:)
Men jag tror att det i så fall bara blir ett fåtal:-))
maj 4, 2008 kl. 1:45 pm
Jo, ibland skrattar jag, men inte när man spelar roulett med gamla människors liv och inte när man spelar poker med marknaden och har de sjuka som insats. Samhällets grund är att ge och få skydd av varandra. Hörnstenarna är, jag upprepar; försvar, rättsväsende, sjukvård och utbildning. Medicinen hör till den infrastruktur som binder ihop grundens hörn. De är en gemensam angelägenhet, inte en privat entreprenad. Därför skall inte Apoteket säljas och jag menar att riksdagen saknar mandat att sälja ur samhällsgrunden, lika lite som de saknade mandat att sälja ut kopparnätet, stationer och master, något vi fortfarande inte har fått klargjort för oss hur det är ställt.
Nästa jag tänker säga tror ni säkert är fabler och jag vet inte om jag skall vara lycklig eller ängslig över händelsen. Jag upptäckte för en stund sedan att björnen varit här på gården och rivit sönder en stubbe i sök efter myror, tydligen tidigt på morgonen. Vilken upplevelse det hade varit att se den, men samtidigt är jag av den fasta övertygelsen att det första man gör om man står öga mot öga med en björn, är att man skiter ner sig.
Jag tycker inte alls det är trevligt att skita ner sig. Den har varit hos grannarna tidigare år och den är sannolikt kvar i området. Jag måste erkänna att det känns lite ängsligt att gå långt från huset, så i fortsättningen torde jag gå omkring med högaffeln i högsta hugg.
maj 4, 2008 kl. 2:05 pm
Du är fel på det Kachina, och upplyst som du är måste du veta det.
Det gamblas inget med sjuka och gamla, tvärtom satsas väldigt mycket pengar på äldreomsorgen och även de gamlas privatekonomi just nu !
Detta har vi inte sett på så länge någon kan minnas.
Där fanns ett ganska tråkigt förslag gällande de sjukskrivna, men det är ju tillbakadraget.
Självklart är det ju så att pengar inte räcker till allt, inte ens i en sedan länge tillbaka misslyckad och misshandlad finanspolitik i ett litet land.
Jag håller med om att man måste skapa ännu bättre förutsättningar för att fler ska få arbete.
Kan man inte lösa detta i den privata sektorn tycker jag att det är det allmänas plikt att anställa de som “blir över”.
Det rimmar dåligt med neddragen offentlig sektor, men då får vi vänta med att dra ned på den tills vi löst arbetslösheten.
Det allmäna betalar idag för de arbetslösa, ge då alla chansen att få hjälpa till i Sverige !
Det finns mängder av sammhällsfunktioner som är eftersatta, fyll dem med arbetsföra människor.
Väl ute på en arbetsplats är det mångdubbel chans att hitta ett jobb man verkligen vill ha.
Jodå…kontakter kommer alltid att ha betydelse, och sådana skapar man genom att få kollegor.
Vad gäller apoteket är jag som bekant lite vacklande.
För mig känns det inte bråttom att sälja det.
Komplettera med försäljning av receptfria läkemedel/hjälpmedel hos andra aktörer för att öka tillgängligheten.
Spännande med en björn i trädgården….
Samtidigt skulle jag nog parkera bilen nära ytterdörren.
Idag tror jag att du gör dig själv en “björntjänst” (lustigt va ?) när du går på som du gör med gammal skåpmat som du själv inser är dåligt underbyggd.
Det får alla andra att höja högaffeln mot dig.
maj 4, 2008 kl. 2:20 pm
Mister K
Hoppas allt är väl med dig och att du fortfarande har rena kläder på dig.
Jag förstår dig när du så kärnfullt skriver “Jag tycker inte alls det är trevligt att skita ner sig.”
Detta ditt, något folkliga, uttryck “skita ner sig”, fick mig att tänka på tiden före Alliansen, då dina partikollegor i socialismens heliga namn, konfiskerade bostäder allt efter eget behov i bästa gammelsovjetisk anda. Det är den tiden som du längtar tillbaka till - skrämmande!
Undrar förresten vad hillary2 säger om hur hennes beundrade fackföreingspampar uppträdde mot kvinnor?
Läs och begrunda!
Källa: Dagens Nyheter
Flera facktoppar har tagit över några av de vackert belägna semesterstugor i Nacka som är avsedda för behövande kvinnor. I stugan närmast vattnet bor styrelsesekreteraren i Stiftelsen Anna Johansson-Visborgs Minne, LO-ombudsmannen och s-politikern Kenneth Sjökvist.
På en udde ut i Saltsjön i Nacka ligger det som redan på 30-talet kallades “arbeterskornas semesterparadis”. Det är i dag ett 90-tal små, enkla sommarstugor som nästan alla ligger ett stenkast från vattnet.
Fastigheten byggdes upp av Anna Johansson-Visborg i slutet av 20-talet för att många lågavlönade kvinnor inte hade möjlighet att utnyttja sin nyvunna semesterrätt, utan i stället arbetade på semestern.
Stugområdet blev en stiftelse vars ändamål enligt paragraf 2 uteslutande är att “kostnadsfritt eller mot lägsta möjliga avgift bereda semestervistelse åt behövande, företrädelsevis kvinnor”.
Men stiftelsen, som kontrolleras av LO:s Stockholmsdistrikt och Livsmedelsarbetareförbundets avdelning 4, har i hög grad hyrt ut flera av de bäst belägna stugorna till sig själva eller sina kolleger inom facktoppen. Även anställda har fått attraktiva stugor.
Ute på udden, några meter från vattnet, ligger områdets mest attraktiva stuga. Stugan bebos av stiftelsens sekreterare som suttit i styrelsen sedan slutet av 70-talet, Kenneth Sjökvist. Han är även ombudsman på LO:s Stockholmsavdelning och ledamot av landstingsfullmäktige för socialdemokraterna.
Stugan med glasveranda, flaggstång och gräsbevuxen uteplats har varit Kenneth Sjökvists sedan 1991. För det betalar han 7 500 kronor per år.
Enligt stiftelsens stadgar och intentioner ska de kvinnliga hyresgästerna framför allt vara låginkomsttagare utan annan möjlighet till semesterboende.
Kenneth Sjökvist taxerade inkomst förra året var drygt 655 000 kronor. Året innan var hans inkomst drygt 743 000 kronor. Han bor i en villa i Saltsjöbaden men tillbringar delar av somrarna i semesterhemmet.
maj 4, 2008 kl. 2:43 pm
Mister K (och Hillary) till handa
Apropå “Jag minns den ljuva tiden, jag minns den som igår (Anna Maria Lenngren)”
Historik Metallfacket i Trollhättan.
Källa: Tidningen Folket
Sprit - och sexresor. Porrklubbsbesök för över 70000 kronor. Inköp av löspenisar.
Styrelsen för Metalls avdelning 112 i Trollhättan har shoppat loss. Medlemmarna fick betala. Det finns bara ett ord att beskriva det som skett: Skandal. Förra veckan, när revisionsrapporten granskades, avslöjades att styrelsen för avdelning 112 druckit gigantiska mängder sprit och gått på porrbesök på medlemmarnas bekostnad. Tommy Larsson, som avgick som kassör i augusti, har berättat flera detaljer om styrelsens porrbesök, som han själv varit med på.
I Bryssel i oktober 1995 spenderade styrelsen 30000 kronor på en porrklubb. 20-25000 kronor i Köpenhamn 1998. Lika mycket i samma stad år 2001. Eftersom de kvinnliga ombudsmännen inte var med på nattklubbarna köpte de in två löspenisar för 600 kronor styck.
Den 16 oktober 2003 hade styrelsen, enligt Aftonbladet, middag på Dagholms hotell utanför Trollhättan. 31 personer deltog. De drack fem flaskor vitt vin, sju rött, 98 öl, 13 groggar, fem bacardi breezer och 16 flaskor sprit. Konferensen gick totalt på 71478 kronor. Avdelning 112 hade också ett välfyllt spritskåp, som aldrig fick bli tomt.
maj 4, 2008 kl. 2:49 pm
lindalovelace
du länkade inte till artikeln - är den lastgammal? fick de angripna komma till tals?
känner inte till just ditt exempel men problem med många liknande semesterboställen är att få dem uthyrda och att underhålla dem - hus och omgivningar - en hel del har sålts av ute i landet
möjligen kan det vara så att testamentet är så skrivet att det inte går att sälja och det brukar vara så att de boende får uträtta en hel del enskilt och gemensamt arbete i sådana byar
stiftelser borde kanske inte efter så lång tid vara bundet av eventuell testamenttext när omständigheterna så förändrats
kan inte ni moderater göra en insats där - för även ni inser väl att massor av stiftelsekapital ligger i träda och inte kommer någon (mer än kanske förvaltarna) till del? Var det inte en moderat kvinna som delade ut stiftelsepengar till sig själv och partivänner i Stockholm för inte så länge sedan?
maj 4, 2008 kl. 2:57 pm
hillary2
Fortsättningen på historien om ombudsmannens sommarstuga:
Ekot uppger att LO-ombudsmannen Kenneth Sjökvist lämnar tillbaka den attraktiva stuga som han i tretton år hyrt av den fackliga stiftelsen Anna Johansson-Visborgs Minne.
Stiftelsens syfte var – och är – att kunna förse särskilt behövande ensamstående kvinnor med stugor.
Stugbyn har under åren utvecklats till festlokal, konferensanläggning och semesterparadis för LO:s och Livsmedelsarbetareförbundets toppar.
Efter att DN skrivit om oegentligheterna inom systerstiftelsen Anna Johansson-Visborgs stiftelse fick styrelsen sparken av länsstyrelsen. Styrelsen har vållat stiftelsen ekonomisk skada, hävdade länsstyrelsen i Stockholms län. Normalt är det svårt att sparka styrelsen i en stiftelse.
maj 4, 2008 kl. 2:58 pm
Hillary,
Skall jag försöka vara en gentleman nu och skriva att Linda far med osanning eller vill Du läsa reportaget i Din partitidning?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article246800.ab
maj 4, 2008 kl. 2:58 pm
lindalovelace
ingen kan försvara det du beskriver - men det kom fram!
vi har i pressen kunnat läsa Schenströms spritnota som resulterade i 2 års lönebidrag med över 60 000 :- / mån
trots detta rundliga avgångsvederlag betalt av skattemedel vägrar hon att inställa sig inför KU
vad går notan på när gubbarna i svenskt näringsliv slår runt? hyr de in galanta damer istället för att gå på porrklubb?
maj 4, 2008 kl. 3:01 pm
Mera mygel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article262450.ab
maj 4, 2008 kl. 3:03 pm
torsten
en gentleman kan vara en räv men jag föredrar de med ädelt sinne :-)
och
jag tror att polis och åklagare kan sköta sitt arbete i Stockholm utan min inblandning - därför läser jag aldrig kvällspressen
maj 4, 2008 kl. 3:05 pm
Vad gubbarna i Svenskt näringsliv gör är ju faktiskt en sak mellan dem och aktieägarna.
Där är det så enkelt att har man inte förtroende, har man heller inte jobb.
maj 4, 2008 kl. 3:07 pm
Torsten
Ja, Ola Rask är verkligen värd ett eget kapitel !
Hoppas nu att den nye S- politikern, bestofmankind, tar tillfället i akt och tar till sig vissa baskunskaper om svensk fackföreningsrörelse! När hon nu får kostnadsfri undervisning.
;-))
maj 4, 2008 kl. 3:09 pm
hillary,
Nu skall man i ärlighetens namn påpeka att det finns mygel överallt. Men man reagerar extra när förtroendevalda spenderar medlemmars pengar utan tillåtelse.
Du får gärna kalla mig rävaktig. Men som Josef säger, det slår tillbaka lika mycket på den som säger det;-)
maj 4, 2008 kl. 3:11 pm
mrmhalland
jag är aktieägare men jag har ingen insyn i några “representationskvitton”
så enkelt är det inte
men jag litar i allmänhet på människor tills dess motsatsen är bevisad
maj 4, 2008 kl. 3:13 pm
torsten
du missförstod mig - rävaktigt hade varit att ljuga för att spela gentleman
maj 4, 2008 kl. 3:13 pm
Linda,
Jag vågar inte kommentera något mer om Bestofmankind. Då river hon ut ögonen på mig;-)
Men hon får skriva vad som helst om mig. Som Josef säger “det man säger om andra……..”.
maj 4, 2008 kl. 3:18 pm
hillary,
Hade varit??
Då tolkar jag det som att Du tar tillbaka påståendet som Du gjorde häromdan.
maj 4, 2008 kl. 3:24 pm
torsten
det var en listig konklusion :-)
OK - jag kallar dig aldrig mer räv om du slutar kalla Kachina för ekorre?
maj 4, 2008 kl. 3:30 pm
hillary,
Jag ser inte sambandet.
Men om Kachina själv ber mig om det så skall jag sluta med att kalla honom e….e;-)
maj 4, 2008 kl. 3:30 pm
Torsten
Vi har ju tidigare erbjudit oss att sponsra den lille ekorrens ev. resa ner till Italien -
nu kanske vi också skall gå in och erbjuda honom ett parti passande benkläder, om olyckan skulle vara framme :-)
maj 4, 2008 kl. 3:35 pm
:-)))))))
Ja, självklart.
Men löftet om resan till Italien för mister K och hillary står ju kvar:-))
Jag väntar på ett uttalande av Kachina;-) 3:30 pm
maj 4, 2008 kl. 3:53 pm
Linda,
Jag kan läsa 3:07 att du har saknat mig idag :-), men det underabara vädret och solandet vid poolen är mer tilltalande än att läsa om Era gamla minner. :-)
Torsten,
Vi säger väl att vi är kvitt!
Har du lust att börja om från ruta ett? :-) som betyder inga mera förölämpningar….
maj 4, 2008 kl. 4:02 pm
“då dina partikollegor i socialismens heliga namn, konfiskerade bostäder allt efter eget behov i bästa gammelsovjetisk anda. Det är den tiden som du längtar tillbaka till - skrämmande!”
Vem har sagt att vi är partikollegor och att jag längtar tillbaka till politruk-väldet? Läs mina alster från 2000 och fram tilldagen då Alliansen kunggjorde sin allians, då var det sossarna som klagade på att jag använde dem som dörrmatta.
Nu är de ett mindre problem jämfört med de som säljer ut grunden för samhället (ger bort till privata entreprenörer) än vad några fifflande fackpampar är. Vem tjänar på win/win situationen i privatiseringen av äldrevården? Kommunen tjänar några miljoner, entreprenören 3 miljarder som han deklarerar på Jersey, samhället förlorar åtskilliga miljoner på a-kassa till de som blivit friställda, men de som förlorar mest är åldringarna, ett sänkt livsvärde som de betalt i förskott för. Jag får alltså väldiga problem när man spelar poker med människor som insats. Det är förvånande att inte mrmhalland fått bilden klar för sig.
“Men man reagerar extra när förtroendevalda spenderar medlemmars pengar utan tillåtelse.”
Jag reagerar extra när förtroendevalda säljer ut samhällsgrunden utan tillåtelse.
Jag upprepar. Det som hände i Ryssland under Jeltsins tid, då oligarkernas imperium skapades, händer precis här och precis NU.
Detta måste vi sätta stopp för. Väljarna gav Alliansen makten, men makten att sälja ut samhällsgrunden får de aldrig, utan 2/3-dels majoritet i två folkomröstningar med ett val mellan
maj 4, 2008 kl. 4:03 pm
bestofmankind
Jag har inte legat vid någon pool men väl nere på stranden under ett par timmar idag. Härligt och skönt på alla sätt!
Och som personlig rådgivare åt dig är jag glad över det faktum att såväl jag som den eminente gentlemannen Torsten helt kostnadsfritt kunnat ge dig en historisk inblick i svensk fackföreningsrörelse kopplad till det socialdemokratiska partiet. Hoppas du får nytta av dessa nyförvärvade kunskaper - och lova att se upp med ev. framtida representation.
;-)
maj 4, 2008 kl. 4:11 pm
Hej Mister K
Trevligt att höra ifrån dig igen men jag hinner inte skriva några personliga rader till dig just nu - måste reseplanera lite grand inför en kommande affärsresa till Jersey.
Vi hörs.
Linda (PV)
maj 4, 2008 kl. 4:31 pm
Bra Linda.
Mygel-sossarnas, politrukernas och fackpamparnas äckliga beteende skall upp i ljuset och bearbetas. Det är enda sättet att komma tillrätta med det. Livsmedelsfacket ombud är tydligen de som fått stå som grund för ordet mansgris.
Fram med det,Linda. Fram med allt du hittar och belys det. Det är inte socialismen det är fel på, utan människorna som utnyttjar den i själviska syften. Sossarna får själva tvätta sin byk, men vi kan visa dem var skiten sitter. (Det är lite svårt att se sin egen bak.)
På tal om vardagligt språk som vi använder här på gräsrotsnivån? Hur skulle du reagera om du stod öga mot öga med en björn? Sjunga nationalsången stående i givakt? Berätta,….vad skulle du göra.
maj 4, 2008 kl. 7:01 pm
Mister K
Eftersom jag är mycket van vid hundar och hästar skulle jag FÖRSÖKA göra det enda rätta, nämligen att stå alldeles stilla och undvika “provocerande” rörelser.
Om jag skulle KLARA AV det är en annan sak men det skulle ändå vara min intention.
Nu bor jag ju “mer centralt”, så jag funderar inte så mycket över detta fenomen, faktiskt lika litet som jag oroar mig över att möte den lede fienden runt nästa hörn (trots alla rykten på denna blogg).
:-)