I en situation där alltför många regeringar i panik beslutar om åtgärder som kommer att göra matpriskrisen än värre finns det särskild anledning att uppmärksamma de som faktiskt gör rätt.
Ukrainas regering har nu meddelat att man avskaffar sitt exportförbud för brödsäd.
Exportförbud tillhör ju de panikåtgärder som regeringar ofta tar till. Men nu har Ukraina insett att detta leder fel och gått den motsatta vägen.
Det är öppnare internationella marknader vi behöver för att klara krisen - absolut inte motsatsen.
Så Kiev är att gratulera till en internationellt framsynt politik.
april 27, 2008 kl. 9:17 är
Carl,
Jag håller med Dig och sällar mig till gratulanterna.
Men måste göra ett tillägg.
Brödsäden får inte användas till någon form av bränsle.
april 27, 2008 kl. 9:18 är
Och vad görs i Sverige åt dom höga matpriserna? Svar: Inget! Vi har sett i dom senaste reportagen om fusket med köttfärsen, hu ICA-handlarna täljer guld. Dom flesta är miljonärer på bara några få år i branchen. Jämför gärna med Lars G Josefson, VD på Svenska Vattenfall, som ståtar med en inkomst på mellan 5-7 miljoner om året. Läs också i pressen, om hur landstingen går på knäna p.g.a. dom höga elkostnaderna. Vi kan älta detta i all oänderlighet, det handlar alltid om pengar. Man kan fråga sig också, hur Ericsson kan gå från dåliga resultat, till plötliga miljardvinster på dessa mobiltelefoner. Är landet fullt av ockrare, eller skörtas priserna upp eller lever vi i en bluffvärld?
april 27, 2008 kl. 9:23 är
Ollemunter,
är ett lysande exempel på att kunskap, insikt och analytisk förmåga kan leda till kloka och famsynta kommentarer. Hur kan någon efter detta tvivla på det svenska skolväsendets utbildningförmåga.
Må livet fara varsamt fram med dig!
april 27, 2008 kl. 9:26 är
Man kan ju börja med att aldrig rösta på miljöpartister, vänsterpartiser och de flesta socialdemokrater.
Sverige och EU skulle förmodligen behöva en riktig matkris för att effektivisera samhället istället för att lobbyister ser till att politikerna inför strafftullar, miljöskatter, transportskatter osv osv.
april 27, 2008 kl. 9:34 är
Ukraina är bara att önska lycka till och ibland blir det helt rätt!
Maten ska dock ätas och inte som nu brännas upp i våra bilar. Hur stoppa detta vansinne? Prata förstånd med Carlgren CB, för han verkar närmast förvirrad i sina framtädanden. Fastlåst är ordet!
ollemunter - Eriksson har som bekant gått så dåligt att tiden är mogen för lite vinster! :-)
april 27, 2008 kl. 10:35 är
knightone
Vi skall komma ihåg att det är Erlanders enhetsskola, som skolat fram tänkare som Olle Munter, sådana som kan se med bägge ögonen öppna. Även en högernisse måste till slut inse att plundring pågår, av både kunder (priser) och ägare (uppblåsta bokslut), här i Sverige.
Som sagt, det kan fortgå i länder där de flesta är analfabeter eller har halvfärdig grundskola. Här har de flesta minst gymnasieutbildning och går att lura bara till en viss gräns.
april 27, 2008 kl. 10:55 är
Kachina
Olle Munter - en värdig symbol för det kära folkhemmet.
Som ej finns längre! :-)
april 27, 2008 kl. 11:04 är
“Som ej finns längre! :-)”
Precis, förstört av vanvård. Palmes kommunism, Karlssons och borgarnas Thatcherism förstörde sedan huset nästan totalt. Per-Albin och Erlander byggde folkhemmet Sverige. De efterkommande fick färgen att flagna och borgarna fick bygget att rasa i och med oligarkins införande.
april 27, 2008 kl. 11:23 är
Mister K
Ingen dum liknelse (om man hoppar över sista raden).
;-)
april 27, 2008 kl. 11:28 är
Ja du Kachina,
Erlander - som var en bildad karl - skulle nog lyfta både ett och två ögonbryn om han visste vad hans skolreform har lett fram till.
Jag läste häromdagen att ny spetsforskning i Sverige givit oväntat resultat: att man lär sig bättre om det är tyst i rummet (sic!) Nu väntar jag mig flera stora nya upptäckter: exvis att eld värmer och att hjul underlättar rullandet.
april 27, 2008 kl. 11:58 är
GooodDag Carl Bildt - och alla andra med för den delen,
Din uttryckta mening ovan: “Det är öppnare internationella marknader vi behöver för att klara krisen - absolut inte motsatsen.” - slut citat.
Så sant som det är skrivet, faktiskt… Dock - tror Du att den globala BankingLigan
http://www.heising.dk/content.asp?Id=258 önskar eller sponsrar det ? ! ?
Jag önskar Dig “All Lycka till !” - att med “Världens Starkaste Vapen” ändå försöka knäcka den globala BankingLigan avseende både en FRI = öppen marknad för såväl Mat som Energi.
Ha det… 8) /önskar matpris-vännen Josef under björken
april 27, 2008 kl. 12:19 pm
Ollemunter
det är en del skitviktiga ohövliga människor bland brackorna här på tråden
nedlåtande människor som tror att de är litet för mer och själva har litet större människovärde
moderaters uråldriga mantra är förvisso - det är skillnad på folk och folk
april 27, 2008 kl. 12:31 pm
Om vi i “västvärlden” inte hade överkonsumerat så förbannat så hade det inte varit någon kris, miljöhotet hade varit mycket mindre, och vår hälsa starkare tack vare närproducerade och ekologiska varor som inte behövt fraktas jorden runt för att vi ska ha det så bra och kränga i oss.
Och nej, jag är inte miljöpartist, jag är bara klarsynt och kritisk.
Moment 22 - http://www.momenttwentytwo.wordpress.com
april 27, 2008 kl. 12:40 pm
Carl Bildt
världsmarknadspriserna är så höga att “Kiev” inte behöver exporttullar
varför talar du inte om importtullar som är ett av de handelspolitiska verktyg EU använder sig av?
hur ska utvecklingsländers egna jordbruk förhindras att destrueras av billig västerländsk massproduktion om de inte använder tullskydd?
din ensidiga politiska propaganda för frihandel utan att ta upp dess avigsidor sänker din trovärdighet
april 27, 2008 kl. 1:33 pm
Hilary 12:40
Din ensidiga politiska propagande sänker din trovärdighet.
Du talar om dina meningsmotståndare med förakt men så gör väl ni inom den sk arbetarrörelsen eftersom era företrädare lär ut dom fula knepen på ABF:s kurser. Ni gör tydlig skillnad på folk och folk och era våta drömmar innehåller alltid de två komponenterna strejkvakter och Urban Ahlin
april 27, 2008 kl. 2:19 pm
”I natt Wi kommer att drömma något
som Wi aldrig drömt förut
Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på jord
och Alla Krig Är Slut !”
april 27, 2008 kl. 2:56 pm
göteborgslallaren 1:33
vad gör du själv här på trådarna med ditt förakt? ogillar att kvinnor är politiskt intresserade och tar plats på sina egna villkor?
gör dig gärna besväret att läsa SAP´s partiprogram - då ser du att det innehåller en viktig punkt om alla människors lika värde
nya arbetarpartiet - moderaternas “fula knep” var kanske det som släppte anden ur flaskan och gjorde det politiska språket till ett säljande copywriterdito
andra “fula knep” var att använda det suggestiva negativa och odefinierade begreppet utanförskap
vid nästa val kommer de inte opåkallat att kunna använda sig av liknande floskler
visar det sig dessutom att Biggles Bildt velat tvinga på oss en ny och svindyr JAS-variant för sina luftiga utopiers skull lär det bli en promenadseger för vänsterblocket
april 27, 2008 kl. 3:08 pm
hillary2 - de som använder fula knep vet vi sedan förut. Nu ska vi se framåt och hoppas att de som är bäst skickade att leda landet får detta förtroende.Obs, tar ingen ställning till vem det blir. Jag tycker att de som nu styr försöker göra allt för mycket på för kort tid. Att ge sig på de riktigt svåra frågorna har de då inte varit främmande för, men om det är så smart vet jag inte.
Långt till valet, men vi får hoppas att bästa “man/kvinna” vinner.
april 27, 2008 kl. 3:44 pm
soli01
Mycket bra sagt!
Det är därför SAP kommer att vinna valet 2010 - för att TRYGGHETEN är mycket mer värt än 500 kr (eller var det 1000 kr) mer i plånboken!
april 27, 2008 kl. 3:51 pm
Det är just framförallt att kunna exportera varor eller butiker Utomlands som gör att våra företag växer, det finns hur många företag som helst världen som inte har fattat detta, även länder som USA och Japan, även om de är ett av de bästa länder att förstå detta. När man man besöker USA och Japan, själv har jag ej aldrig varit i Japan, men jag skulle vilja(sett på Tv), men dock varit i USA tre gånger sedan År 1988, då märker man hur många bra och roliga eller designade saker och dessutom byggnader som finns där, till bra priser, som man aldrig ser eller kommer att få uppleva i Sverige. Just nu tänker jag på sista resan till Florida till Orlando, där man kunna se ett väldigt unikt uppbyggt Macdonlands, som var ett underbar i dess design riktigt rolig byggnad om man jämför alla våra tråkiga Stalinuppbyggda Macdonalds som inte ens imponerar på ett barn, detta Macdonalds var vid ett av DisneyWorld´s Turisthotell “All Star Sports”! Jag såg även tillexempel en butik i en Galleria som sålde bra märkesSportskor utan några som helst krav på motprestation, tag 3 betala för 2 och då kostade inte heller dessa bra sportskor som i Sverige runt 1000 kronor, utan de hade givetvis mänskliga priser……!
“Stadium” har ett liknade erbjudande varje år, köp tre betala för två, men då måste man först har Handlat för minst 2000 kronor på ett år hos dem och det gäller dessutom bara i Fyra dagar, stackars alla de som aldrig handlar på “Stadium” i vanliga fall!
Kan speicllt kan jag säga att Stadiums sportartiklar ser jättetråkiga ut om man jämför med en Amerikans Sportbutik, likaså “Intersport” och “Team Sportia”!
Hur som helst så finns där massor om Svenska företag som med enkelhet skulle kunna marknadsföra sin varor utomlands för att växa, men varför gör de ej det, kanske av rädsla, vad vet jag? Hade jag varit företagare så är det utlandet som skulle locka mig först, för där bor det mest människor och inte i Sverige, om man skall se verkligheten som den ser ut idag!
Framför allt så hjälper det inte landet mer framåt, då man inte har Politiker som inte tänker på sina medborgares bästa, USA är väldigt duktiga på detta, även om man inte tror på det själv, men det märker oftast man om man besöker landet…….!
http://nilspetternilsson.wordpress.com/
Med vänliga hälsningar
Nils Petter Nilsson
april 27, 2008 kl. 3:57 pm
bestofmankind - tack för det!
Jag är dock orolig får alla skattehöjningar vi får på halsen. Det är trots allt bra om inte skatten ökar något mera för oss pensonärer med flera. Där finns frågetecken och vi har trots allt en viss “kaka” vi ska samsas om.
Det är dock ganska lång tid till något val och man måste väga för och nackdelar med allt. Ordet “trygghet” kan innefatta ganska så mycket och inte är det fel om jag själv har något mera att handla för samtidigt som andra med behov av hjälp kan få det bättre.
april 27, 2008 kl. 4:18 pm
“Ni gör tydlig skillnad på folk och folk och era våta drömmar innehåller alltid de två komponenterna strejkvakter och Urban Ahlin”
Högerns våta dröm är gratis arbetskraft, beväpnade vakter och Geoge Bush vars farfar minsann visat hur det går till.
nilspetter,……sjunger ytlighetens lov. Titta bakom fasaden, i lagret bakom butiken, kanske du nyktrar till.
april 27, 2008 kl. 4:19 pm
Kom just att tänka en hemsk tanke!
Tänk om Urban Ahlin blir utrikesminister!
Då kommer vi med största sannolikhet få en tyst utrikesminister. Kan svårligen tänka mig att Urban A kan axla Carl Bildts börda. Inte ens som bloggare.
april 27, 2008 kl. 4:22 pm
När jag läser om “fula tricks” tänker jag per automatik på den så, på den tiden av sina egna partimedlemmar, omhuldade gamle landsfadern, Göran Persson samt några pengafifflande fackliga ombudsmän som trots sitt riksdagsarvode inte kunde motstå frestelserna att utnyttja sina gamla förmåner på sina egna socialdemokratiska kursgårdar. S- riksdagsmän med ursprung i Transport och Byggnads har av hävd alltid varit de största syndarna.
Och detta slappa sjukförsäkringssystem som överutnyttjades konsekvent - en sanning som “alla” har stött på i någon form men som sossarna aldrig tordes göra något åt.
“Vanligt folk” glömmer inte så lätt - därför ser vi med tillförsikt framtiden an, och hälsar nästa valrörelse välkommen i sinom tid.
april 27, 2008 kl. 4:28 pm
actaestfabula
Urban Ahlin som utrikesminister skulle i kapacitet och kunnande påminna om Bosse
Ringholm i rollen som finansminister.
“Alla ska med” skallar de fackliga ropen - att tillsätta nyckelposter i regeringen efter samma kampideologi torde inte vara den bästa av lösningar :-))
april 27, 2008 kl. 4:41 pm
actaesfabula, lindalovelace,
Tack för all publicitet om Urban Ahlin!
“The true measure of a man is how he treats someone who can do him absolutely no good.”
- Samuel Johnson (1709-1784)
april 27, 2008 kl. 4:43 pm
actaestfabuala - (går ju knappt skriva) :-)
Ja, det blir ett oprövat kort, helt klart, men det finns en man som heter Eliasson och han är duktig, men åldern talar väl emot.
Nu är “sittande” utrikesminister något vi ska vara stolta över och han blir då inte så lätt att ersätta. Jag ser ingen kandidat just nu.
“Mannen som övergivit skrivbordet” för att ge Sverige en röst i världen. (Anna Lind var också en annan)
april 27, 2008 kl. 4:44 pm
actaestfabula
“Tänk om Urban Ahlin blir utrikesminister!
Då kommer vi med största sannolikhet få en tyst utrikesminister.”
Hmmm,……en minister måste inte vara partimedlem. Mona kan ju anställa Carl Bildt, så bibehåller vi lite liv och rörelse i utrikespolitiken.
april 27, 2008 kl. 4:47 pm
Blev ett litet långt inlägg innan, ska renskriva det igen, var tyvärr lite trött och lat innan:
Det är framför allt att kunna exportera varor och butiker utomlands som gör att våra företag växer, det finns hur många företag som helst i världen som inte har fattt detta, även länder som USA och Japan, även om de är ett av de bästa länder att förstå sådant som export. När man besöker USA och Japan, själv har jag aldrig varit i Japan, men skulle gärna vilja(sett på Tv), men dock varit i USA tre gånger sedan År 1988, då märker man hur många och roliga eller designade saker och dessutom byggnader som finns där, till bra priser, som man aldrig ser eller kommer att få uppleva i Sverige.
Just nu tänker jag på sista resan till Florida Orlando, där man kunde se ett väldigt unikt uppbyggt Macdonnalds, som var ett helt underbart i dess design, riktigt rolig byggnad om man jämför alla våra Stalinuppbyggda Macdonalds som inte ens imponerar på ett barn(nu överdrev jag lite), detta Macdonalds var vid ett av DisneyWorld´s Turisthotell “All Star Sports”! Jag såg även till exempel en sportbutik i en Galleria som sålde bra märkesSportskor, utan några som helst krav på motprestation, ta 3 betala för 2 och då kostade inte heller dessa bra sportskor som i Sverige runt 1000 kronor, utan de hade givietvis mänskliga priser…..!
“Stadium” har ett likande erbjudande varje år på sportskor, köp 3 betala för 2 men då måste man först ha handlat för minst 2000 kronor på ett år hos dem på deras StadiumKort och detta gäller bara dessutom bara i 4 dagar, stackars alla de som aldrig handlar på Stadium i vanliga fall!
Vill dessutom påstå att just Stadium´s sportartiklar, kanske inte alla givetvis ser lite tråkiga ut om man jämför med en Amerikansk sportbutik(gäller kanske inte alla), likaså både “Intersport” och “Team Sportia”! De kanske inte köper inte de mest inspirerande varorna!
Hur som helst finns det så finns där massor av Svenska företag som med enkelhet, skulle kunna marknadsföra sina varor utomlands, för att växa, men varför gör de ej det, kanske av rädsla, vad vet jag? För det handlar säkert inte bara om ekonomi…
Hade jag varit företagare så är det utlandet som gäller och skule locka mig först, för där bor det mest människor och inte i Sverige, om man skall se verkligheten som den ser ut idag!
Framför allt hjälper det inte mer landet framåt, då man inte har Politiker som inte tänker på sina medborgares bästa, USA är väldigt duktiga på detta, även om man inte tror på det själv, men det märker man oftast först, då man besöker landet……!
Hoppas texten blev bättre nu….
Ha en Bra kväll allesammans!
http://nilspetternilsson.wordpress.com/
Med vänliga hälsningar
Nils Petter Nilsson
april 27, 2008 kl. 4:48 pm
actaestfabula
Sverige är det enda land i Norden som inte är Nato-anslutet. Vi borde bemöda oss att skaffa goda kontakter med Ryssland. P.g.a. kommunistskräckshjärntvätt vid tidig ålder är Bildt oförmögen att skapa sådana
Urban Ahlin skulle kunna ha bättre förutsättningar att lyckas
Vem som är utrikesminister har emellertid ingen avgörande betydelse
Viktigare för Sverige är kanske en rättvis inrikespolitik med en klok framförhållning
april 27, 2008 kl. 4:55 pm
Kachina:
Tyvärr förstod inte egentligen bara vad du menade med ditt inlägg, angående: “titta bakom fasaden”…..
Är inte onykter, bara lite trött och lat!
Mvh
Nils Petter Nilsson
april 27, 2008 kl. 4:56 pm
Timbro-Linda är ute och fabulerar igen om ett överutnyttjat sjukförsäkringssystemet. Svenskar nyttjar inte sjukförsäkringssystemet mer än någon annan och 2% mindre än det totala sjuktalet i Finland.
Nu tror jag inte att Urban Ahlin skulle göra bort sig som utrikesminister, men Carl Bildt är unik i sin kommunikation och sitt benhårda försvar av det fria ordet, är i en klass för sig och kan inte, skall inte, jämföras med någon. Jag tror vi är många över partigränserna som är stolta över honom och skulle sakna honom som utrikesminister, men för att behålla honom är jag inte beredd att tillsätta “Jönsson-ligan” igen, utan Mona får helt enkelt värva honom till sin regering. Urban Ahlin har många andra områden där han kan göra nytta.
april 27, 2008 kl. 5:00 pm
hillary2 - du som bara gnäller på CB kom med något konkret som “kommunistskräckshjärntvätt” (din uppfinning kan tänka) och vad detta ord innebär.
april 27, 2008 kl. 5:00 pm
Vem lilla Mona helst skulle vilja ha som utrikesminister är säkert Bruce Springsteen -
av samma skäl som två kvinnliga bloggare vi känner igen helst vill ha Urban Ahlin :-))
april 27, 2008 kl. 5:05 pm
lindlovelace
Center-Maud bär upp två arvoden - skillnaden är att hennes partikamrater och regeringskompanjoner inte har opponerat sig!!
april 27, 2008 kl. 5:07 pm
:-)))))))
Men om Mona är smart, ser hon till att ha en utrikesminister som står för undehållningen. Då är det ingen som lägger märke till inrikespolitiken.
april 27, 2008 kl. 5:08 pm
Kachina 4:56
Carl Bildt saknar tillräckligt hjärta för att vara utrikesminister. En kapten skall inte lämna en sjunkande skepp först av alla, som han gjorde med ambassader. Och själv njuter han av olika tjänsteresor i stället för att försöka hålla ambassader vid liv. Mycket dåligt yrkes moral.
Urban Ahlin kan man nog övertala att blogga om han blir utrikesminister.
april 27, 2008 kl. 5:09 pm
En minister har hög lön för att det är ett dygnet runt jobb. Alltså, har hon ingen ledig tid att jobba i partiet, något som medlemmarna också insett och flyr partiet som skållade råttor.
april 27, 2008 kl. 5:11 pm
Kachina 5:07
Då menar att Carl Bildt underhåller oss med sin blogg och tjänsteresor. :-)
april 27, 2008 kl. 5:11 pm
soli01
skräck var kanske fel ord - hat hade varit bättre
april 27, 2008 kl. 5:16 pm
Carl Bildt har hjärta. Problemet är att hans tankefilter har slaggat igen av allt höger-bajs han blivit hjärntvättad med, så det är svårt för den rena tanken från hjärtat att nå ut.
Carl Bildt är ett orginal, en personlighet som är större än politiken han företräder. Det är bara att inse fakta. Det är även för Carl Bildt att inse fakta,…….innan han dör har jag gjort honom till socialist.
april 27, 2008 kl. 5:31 pm
Kachina,
Tills dess att Carl Bildt inser att det behövs även en mänsklig hjärta för att vara en sann politiker är han inte värd som en trovärdig utrikesminister i mina ögon.
april 27, 2008 kl. 5:37 pm
P.S. 5:31
För så lite som 20 miljoner (kommer att bli 40-50 miljoner) om året stängde han några svenska ambassader för Anders Borg.
april 27, 2008 kl. 5:39 pm
besstofmankind - du måste kunna ta en motgång utan att fastna som du gör i dessa ambassader vilka vi skulle skippa alla. Det finns andra lösningar som även pratiseras för vissa länder.
Var glad för dagen.:-)
april 27, 2008 kl. 5:39 pm
Kachina,
Har Du bitit Dig i svansen i dag? :-)
april 27, 2008 kl. 5:42 pm
Ju flera ambassader han stänger för Anders Borg - desto mera arbetsro får de då!
april 27, 2008 kl. 5:45 pm
soli01,
Lugn, jag har överlevt den motgången. Jag är född i ett u-land - där humorn används för att överleva dagen - remember?
Jag t o m använder motgången som en utmaning!
Men order är fritt, så Ni får även leva med att jag tar upp ambassadfrågan imellanåt. Den som inte vill läsa mina kommentarer slipper (ref: fairymary).
april 27, 2008 kl. 5:46 pm
Bo W Höglund,
De blir UD och Carl Bildt arbetslösa!
april 27, 2008 kl. 5:54 pm
Torsten 5:39
Jag protesterar mot att du syftar mig som Kachinas svans.
Du är gammal nog att veta hut!
april 27, 2008 kl. 6:13 pm
bestofmankind,
Du har gjort flera påhopp på mig de senaste veckorna.
Jag har lärt mig att veta hut. Har Du lärt Dig att veta hut?
april 27, 2008 kl. 6:15 pm
Torsten,
Det var alltid du som börjar, inte jag!
Det är självförsvar för min del.
april 27, 2008 kl. 6:18 pm
p.s.
Du kan börja läsa tillbaka från den tiden du kom från Indien!
Carl Bidlts blogg ljuger inte!
april 27, 2008 kl. 6:19 pm
Bestofmankind,
Jag och Kachina har inga problem med varann:-) Tror jag iaf. Rätta mig Kachina om jag har fel.
Om Du identifierar Dig med honom på något sätt så måste Du förklara det.
april 27, 2008 kl. 6:20 pm
bestofmankind har rätt i sin kritik. Det finns andra ambassader, inom EU, som i första hand skall läggas ned. Jag säger att Carl Bildt är ett orginal, en stimulerande kille, men han är inte felfri och står inte fri från kritik.
Han är inte ensam som beslutar, men att inte kunna behålla fjärran ambassader och istället lägga ner mer närliggande, var svagt, tydligt visat ointresse. Det borde vara busenkelt att hitta starka argument för att lägga ner ambassader i närområdet, som ändå inte har någon funktion, annat än kanske att hjälpa svenskar i skatteparadiset Jersey.
Jag såg precis Kalla Fakta. Svinen tar över äldrevården i Sverige. Riskkapitalister som bor i Sverige men skattar i Jersey, konkurrerar ut kommunala bolag genom att dumpa priset och säga upp personal. (Nu förstår jag vilken nytta Göran Persson gör hos riskkapitalisterna.)
En av ägarna har sedan 1990 tagit ut en bonus på 3 miljarder, som han deklarerar på Jersey. De pengarna är inte manna som regnar från himlen, utan har tagits från någonstans och de som blivit av med dem är gamlingarna som byggde Sverige, som nu får ligga och kräla i sin egen avföring.
Linda, detta är resultatet av era data-simuleringar. Gynna inte svinen. Den som är i Reinfelts sits och inget gör åt det,får gå med hängande hunhuvud tills den dag han tar i med kraft
bestofmankind
Förstå att det är svårt att hylla Mona, när hennes chef Göran Persson visar vad det varit för skrot i rörelsen de senaste trettio åren. Jag köper inte allt Mona säger, inte heller allt Ahlin säger. För min del måste de tydligt ta avstånd från epoken Karlsson (inkompetens) och Persson (slug mansgris)
april 27, 2008 kl. 6:25 pm
Torsten,
Förnekande som vanligt.
Kachina,
Jag respekterar dina synpunkter. Du har dina, jag har mina.
april 27, 2008 kl. 6:25 pm
Nej, Torsten. Vi har inga problem med varandra, vi ger och tar med samma varma hand.
april 27, 2008 kl. 6:37 pm
Tack Kachina:)
PS. Hur var det med fiskjusen? Häckar den i Byske?
april 27, 2008 kl. 6:57 pm
Den har boet en dryg kilometer från mitt hus. På våren har vi hela Noaks Ark ut i sundet.
Bara ett exempel ur upplevelserna. Jag hade då en Mercedes modellen före 123:an, den långa och breda “lådan”. Jag kom i en högersväng in mot raksträckan, en uggla kom glidflygande i en vänstersväng in på raksträckan. Den lade sig cirka halvmetern ovanför motorhuven och gledflög säkert hundra meter i den positionen, utan att röra vingarna.
Ugglan med vingar var BREDARE än Mercan.
Sedan måste jag återgå till något mycket allvarligt. Sverige och svenskarna plundras, precis i detta nu. Om inte den här regeringen kan sätta stopp för det, måste den avgå.
Fredrik Reinfeldt!!!!!
Ifrågasätt det datasimulerade samhället. Det är programmerat att fungera i en dator och fungerar inte i verkligheten. Tro inte allt Timbro säger. Timbro är numera en diagnos, en psykos, där fantasin är långt. långt ifrån verkligheten. Tala med din minister som säger sig få in en miljard på att samköra registren. Fråga hur han kom fram till det. Jag tror visst att man skall samköra registren. Jag tror visst att man kommer att spara pengar på det sättet, men en miljard, aldrig i helvete
april 27, 2008 kl. 7:04 pm
Mister K
Vessla, ekorre, örn, uggla och fiskljuse.
Du borde ägna dig på heltid åt dessa dina vänner, de ger dig en riktigt trivsam framtoning.
Det är när du kommer in på politiken som du både biter dig med svansen samt försöker bitas med den.
Tänk på vilka “supportrar” du har, inte mycket att hänga i julgran (dvs de två något bitska madamerna)!
april 27, 2008 kl. 7:18 pm
Linda
Jag vet inte vem som supportrar vem. Vi har ibland samma åsikter och visserligen är jag svag för asiatiska kvinnor, lyssnar på vassa argument från nordiska kvinnor, men om du har öronatt höra med och ögon att se med, märker du att vi både ger och tar mothugg mellan varandra. Men, att tillskriva mig någon supporterskara, kan du glömma.
Vad du skall minnas är sättet ni tog makten på, att genom propagandamaskinen Timbro hjärntvätta svenska folket med förvanskade “fakta” och stigmatisera utvalda grupper i samhället. Känn efter, kanske du har ett samvete långt därinne som vet hur fel ni har gjort.
Se Kalla Fakta om svinen som tar över äldrevården. Du är medlöpare till dessa, vad säger ditt samvete?
april 27, 2008 kl. 7:23 pm
lindalovelace - tänk att vissa här inte kan missa något tillfälle att skryta över vilken handlingskraftig regeing vi nu har. :-) Håller med om att det måste svida innan det blir bättre. Detta måste en del ha missat.
Samkörning av register är inget nytt och har kommit vem som styrt landet. Detta är bara fakta och är mycket bra. Huruvida det ger några pengar , vet väl ingen, men det känns säkrare för de som betalar sin skatt - att den går till de som behöver hjälp.
april 27, 2008 kl. 7:24 pm
Kachina!
Jag såg en trailer om äldrevården och riskkapitalisterna. Jag tror inte att jag vågar se programmet, är rädd att få en hjärnblödning………
april 27, 2008 kl. 7:27 pm
Jag skulle uppskatta mera om mina skattepengar gick till seriös rehabilitering av (långtids)sjuka än till samkörning av register.
april 27, 2008 kl. 7:51 pm
Samkörning av registren är nödvändigt för att tvätta bort fuskstämpeln. Så länge de inte samkörs kan man påstå vad som helst på inga grunder alls, skapa en s k Timbro-effekt.
Det är absolut nödvändigt att registren samkörs.
april 27, 2008 kl. 7:58 pm
Eftersom jag tror att friska människor “kan älska och arbeta” för att citera Sigmund Freud så menar jag att det är mycket viktigt att samhället använder alla upptänkbara resurser till att hjälpa människor till hälsa. Sjukvården är i allmänhet bra på akuta tillstånd, betydligt sämre på den långtidssjuklighet, som inte är alldeles väldefinierad men icke desto mindre reell. Där behöver upprustning ske.
april 27, 2008 kl. 8:33 pm
fairymary - du kan inte jämföra samkörningen med den hjälp folk behöver. “Jag skulle uppskatta mera om mina skattepengar”…slut citat. Den meningen får du allt förklara bättre. :-) Du vet säkert vad som krävs för samkörning. I dag är det inga problem.
april 27, 2008 kl. 8:38 pm
soli01
Helt rätt!
:-)
april 28, 2008 kl. 8:57 är
soli01! och lindalovelace!
“Jag skulle uppskatta mera etc….”
Det handlar för mig om en prioriteringsordning.
Jag har omkring mig människor som intet hellre vill än arbete men orkar inte.
Många av dem har arbetat och stressat sig till sömnlöshet, smärtande muskelfästen, depression, mag-tarmsymtom etc. Det är ambitiösa, känsliga människor som i många fall skäms över att de inte orkar. Ytterst få av dem får adekvat hjälp i sjukvården. De är värda respekt, ett anständigt bemötande när de söker hjälp och framför allt medicinskt adekvata åtgärder.
Vår sjukvård är bra på akuta och väldefinierade tillstånd men vad gäller den grupp människor jag försöker beskriva ovan är den dessvärre bristfällig.
april 28, 2008 kl. 11:43 är
fairymary
visserligen är jag inte tilltalad men min uppfattning - grundad på familjär erfarenhet är att
eftersom sjukvården varken har kunskap eller vilja att ta hand om dessa symptom i ett längre perspektiv
borde samhället organisera friskvård tidigt - långt innan patienterna är så illa däran att de är utslagna från arbetsmarknaden och sjukvården bör informera om dessa friskvårdsmöjligheter samt informera patientens ev. närstående om vad dessa kan göra
när det gäller depressioner syns det vara så att familjens insats är lika betydelsefull som den medikamentella inte bara för tillfrisknande utan också för att minska risken för återfall
fysisk aktivitet som promenader sätter igång goda reaktioner i hjärnan
problemet är att deprimerade människor själva sällan orkar ta sådana initiativ utan behöver hjälp till detta av någon eller några de har förtroende för och till en början klarar den sjuke kanske bara att gå ut i mörker eller på platser “där ingen ser henne/honom”
problemet är också att läkare inte vill föreslå någon terapiform som inte är godkänd av Socialstyrelsen
april 28, 2008 kl. 11:57 är
Hmmm… - apropå livsmedel som gör oss sjuka - så är ju ca 70 % av wårt behov för livsmedel vätska. Wåra myndigheter påstår att kranvatten
http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/17/kranvatten-livsmedel är LivsMedel - men är det så egentligen ?
april 28, 2008 kl. 12:02 pm
Hillary2!
Känn Dig alltid tilltalad av mig!
Jag håller helt med Dig vad gäller den förebyggande verksamheten inklusive betydelsen av fysisk aktivitet och familjens och vännernas betydelse. Dagis och skola är de första samhälleliga “anhalterna” på denna förebyggandets väg. Arbetsgivare har också ett ansvar; det borde dessutom ligga i deras intresse för att få behålla sin ofta välutbildade arbetskraft. Viss verksamhet i den här riktningen finns men alltför sparsamt.
Jag håller också med Dig om att läkare är delvis “handikappade” av rädsla att gå utanför ramarna. Det är förstås angeläget att läkare har kunskap om vad de rekommenderar; vi måste ju kunna lita på deras professionalism. Men om man som läkare lyssnar efter vad andra yrkesgrupper kan, (t.ex. sjukgymnaster) finns det mycket “godkänd” kunskap att ta hjälp av.
Det finns också en risk i den utbredda sub-sub-specialiseringen. Man ser bara det man tittar efter och man tittar i allmänhet efter det man kan.
Det finns tyvärr en grundläggande brist vad gäller de flesta läkares grundutbildning nämligen att man lär sig anatomi på döda kroppar. Man får därför inte den dynamiska kunskap om den levande kroppen som behövs för att förstå vissa samband.
De som redan insjuknat behöver också tas om hand och här finns mycket pengar för samhället att tjäna.
Tack för att Du svarade. Här finns mycket skattepengar att tjäna in.
april 28, 2008 kl. 12:05 pm
Förlåt att jag upprepade mig vad gäller möjligheterna att tjäna in samhälleliga pengar……..
april 28, 2008 kl. 12:39 pm
fairymary
ja det är Alliansens mål - att spara på de offentliga utgifterna - när det gäller människor men inte när det gäller högteknologiska stridsflygplan :-))
april 28, 2008 kl. 1:02 pm
Ursäkta hillary,
Men det är precis sådana uttalanden som gör att det är svårt att ta Dig på allvar.
1. Alliansen har betydligt större ambitioner att spara i vårt försvar än någon sosseregering tidigare gjort. Det vet Du.
2. Att uppgradera våra stridsflygplan ligger inte i dagens budget utan skall rymmas i framtida bantade försvarsbudgetar. Det vet Du också om Du lyssnat på vår försvarsminister.
april 28, 2008 kl. 1:10 pm
torsten
och hur ska vi ha råd med uppgradering av JAS samtidigt som vi gör ytterligare nedskärningar utan att reducera ännu fler människor inom försvaret?
april 28, 2008 kl. 1:25 pm
Hillary,
Eftersom jag inte är någon försvarsexpert kan jag inte ge något seriöst svar på det.
Konstaterade bara några fakta i mitt förra inlägg.
april 28, 2008 kl. 1:40 pm
fairymary - (8:57) jag tror att vi talar om varandra nu. Vi pratar nog om olika saker.
Jag syftade på endast samkörning av register och kopplade givetvis inte ihop detta med rehablitering osv.
Det är inte så resurskrävande att ordna med nämnda och det sa jag ju. Ok, kanske var jag inte klar nog på den punkten.
Det du säger, har du säkert god kännedom om ,men det jag upplever här inom släkt o bekanta fungerar det oftast riktigt bra!
Läkaren har där en grannlaga uppgift och den delen känner du nog till bättre än jag. :-)
april 28, 2008 kl. 2:02 pm
Torsten - jag som trodde du var försvarsexpert! :-) Det hjälper föga förresten när man träffar “retstickor” :-)
april 28, 2008 kl. 2:08 pm
Soli,
Ibland måste man skylla på något:-))
april 28, 2008 kl. 2:22 pm
Torsten och soli01
Ni har väl noterat att vi fått en verklig expert betr. Rysslandsfrågor, (sign. writer´n) -
verkligen välbehövligt eftersom detta är ett så svårt ämne och den tidigare “försvarsdominanten” på bloggen inte stöder tanken på mänskliga rättigheter i Putins rike, utan menar att det vi har nu, är en helt OK form av “rysk demokrati”.
april 28, 2008 kl. 2:48 pm
Ja Linda,
Jag är själv ingen expert på Ryssland heller. Så jag välkomnar också writer´n.
Propagandamaskiner är farliga.
april 28, 2008 kl. 3:29 pm
Lindalovelace/Torsten
När har jag försvarat brott mot mänskliga rättigheter i Ryssland?
Vad jag skrivit är att Ryssland aldrig varit, inte är och aldrig
kommer att bli ett västeuropeiskt land med våra värderingar i allt.
Även jag välkomnar Writer’n som utifrån sitt NATO perspektiv
skriver sakligt och håller sig till ämnet - en frisk fläkt här på “chat”-webben.
Vi är överens i stora stycken liksom med en annan seriös debattör - tnsexton.
Torsten skriver att han inte har kunskaper att diskutera Ryssland.
Till skillnad från de som tror de är allvisa, allvetande och världsmästare
i allting och uttalar sig här oavsett vilket ämne Carl Bildt lagt fram
till debatt.
LindaL.
Låt oss läsa din med egna tankar gjorda analys av
Ryssland och omvärlden och läget i stort i maktkampen om
världens marknader och råvarutillgångar mellan USA/EU/NATO
och Ryssland/SCO där Kosovo och Georgien bara är detaljer.
OBS! USA/NATOs syn på sakernas tillstånd är INTE den enda
sanningen huggen i sten.
april 28, 2008 kl. 3:42 pm
Spanaren
Du har redan fått mitt svar under tråden MIG-29 för någon minut sedan.
april 28, 2008 kl. 5:08 pm
hillary2 och soli01!
Ett problem med rehabilitering att det kostar pengar till att börja med. Jag har ingen uppfattning om vad samkörning av register kostar.
Om ledande politiker sänder ut signaler att man bryr sig om sina medborgare genom att satsa på rehabilitering är det helt annorlunda än om man sänder ut signalerna “vi tror att många av er är fuskare”!
Jag lever hellre i ett samhälle där politikerna visar att de bryr sig om mig än där jag blir misstänkliggjord. Det bästa sättet att få människor att sluta fuska är att föregå med gott exempel …….tror jag
april 28, 2008 kl. 5:43 pm
fairymary - du vet lika väl som jag att det är inte för att straffa några som behöver hjälp nu när det blir samkörning av register. Detta med samkörning har varit på gång länge och nu är det lättare att göra detta. Har ingenting med de, som du åsyfter nu. Jag vet att människan lätt tar den enklaste vägen och det finns som bekant alltid de som förstör för andra. Funnes inte fusket behövdes ingen kontroll, det vet vi alla.
Samkörning av register är trots allt en bättre kontroll på de som systematiskt fuskar - för dom finns!