Kväll i Bukarest

Sent på kvällen checkar man så in på hotell i Bukarest.

Det råkade bli Hotel Intercontinental. Ett hotell jag sannolikt varit på för många gånger under alltför många skeden av detta lands historia.

I diktaturens stad en gång för länge sedan var detta platsen som symboliserade den i grunden falska öppenheten mot omvärlden. Mina minnen härifrån är -minst sagt! -blandade.

Men nu är det en ny tid och ett nytt land. Medlem i Nato och EU. Och med vidsträckta ambitioner.

Om allt detta kommer mina samtal i morgon att handla.

Bakom mig ligger en dag fylld av samtal och intryck i Moldavien. Från presidentens magnifika lunch 10o meter under marken i världens största vinkällare till eländet i den lilla by vid floden Dniestr varifrån Karl XII under ett antal år försökte styra det stormaktsvälde som sakta föll samman.

Ett litet land som balanserar mellan sovjetisk forntid och europeisk framtid. Och där vi försöker att ge hjälp i den senare riktningen.  Men där mycket återstår, och det finns krafter som tydligt drar åt olika håll.

6 kommentarer till Kväll i Bukarest

  1. stig2entreprenoren skriver:

    ”Krafter som tydligt drar åt olika håll” i Moldavien.
    Är det månne Rumäner och Ryssar på var sin sida av floden?

  2. hillary2 skriver:

    Hr Bildt

    Kommer EU att satsa på dem som har det sämst – unga kvinnor som inte kan försörja sig utan luras in i trafficing?

  3. malvinchik skriver:

    stig2entreprenoren… riktigt så enkelt är det inte. Moldaverna är i majoritet i Transnistrien, precis som i övriga Moldavien, men denna del av landet hörde ursprungligen inte till Moldavien, utan till Ukraina. Oavsett… efter självständigheten 1991 blev det krig (1992), och ryssarna klev in i bilden för att ”främja fred”. Och kvar har de blivit. Finns mkt ekonomi inblandat, det finns starka privata ryska ekonomiska intressen i Transnistrien, förmodligen kopplat till personer på högsta nivå i Ryssland. Så incitamentet för TN att uppgå i Moldavien är litet. Sen finns förstås frågan om Kosovo mitt i alltihop… som ju politiskt har en mkt stark påverkan. Enkla lösningar finns inte. Men vem vet?

    Sen har det pendlat i Moldavien mellan åsikterna ”förenas med Rumänien”, ”stöd Ryssland” och ”vi ska bli med i EU”. Just nu är det, som jag ser det, EU som gäller, och det gäller att behålla det läget. Dessutom ser de flesta en bättre framtid framför sig om det finns ett medlemskapsperspektiv.

    My 2 cents.

  4. fongfengmode skriver:

    This post is very hoting, and this blog is high ranked in
    the top blogs report
    . You can
    earn some money with a good blog
    like this.

  5. Å 100 meter under jordytan! Jag blir avundsjuk!
    Så långt ner har jag aldrig kommit hur mycket jag än bökar! Jag tror cirka 100 cm är max.
    Jag har drömt om den där grottan hela natten. Hur luktade där?
    Det är säkert hälsosamt för dig, och alls ingen tillfällighet, att du tar dig så långt ner. Allt ditt farande högt upp i luften måste på något vis balanseras. Ju mer och högre upp i luften, desto längre ner under jorden måste man. Det kanske är som en trampolin? Ju högre uppifrån man hoppar desto längre ner i djupet kommer man.
    Jag är väldigt nyfiken på vad ni fick att äta, men har förståelse för att det kanske är ovidkommande information för de flesta andra. Det är nu bara min natur att jämt tänka på sådant. Men jag kan inte undgå att notera att måltiderna, liksom intrycket av vädret i de olika utrikena, utgör ständigt återkommande fasta punkter i ditt liv.
    Kanske har vi, innerst inne, mycket mer gemensamt än det yttre antyder?

  6. ollemunter skriver:

    Carl Bildt? En sak man ibland undrar om, är hur sängarna är på hotellen du visstas på.
    Dum fråga kanske, du hamnar väl sällan på något enstjärnigt hotell, men änndå.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 328 andra följare

