Styrgrupp i Wien

Nästan samtidigt som jag i dag på torsdag förmiddag landar på flygplatsen i Chisinau – huvudstaden i Moldavien – samlas Balkan-ansvariga diplomater från 15 länder i Wien för att etablera den internationella styrgrupp som kommer att bli nyckeln i arbetet med Kosovo under de kommande åren.

Från början var det tänkt att bara en mindre grupp av stora länder skulle sköta allt. Men jag gjorde tidigt klart att detta arrangemang var i grunden oacceptabelt för Sverige – och sannolikt också för en rad andra länder.

Nåja, den som har rätt får ofta rätt, och nu blir det en betydligt bredare sammansätt grupp länder – inklusive Sverige – som nu tar på sig detta ansvar.

Ty ansvar innebär det.

Att hjälpa till med det statsbyggande i Kosovo som kommer att vara krävande under många år framöver. Att se att åtaganden som olika parter ingått verkligen respekteras. Att styra Kosovo i i riktning mot regionalt samarbete och europeisk integration.

Som första beslut kommer i dag Peter Feith att utses till den Internationelle Civile Representaten i Kosovo.

Sitt elddop i Balkan-frågor fick han i mitten av 1990-talet i de omedelbara efterkrigsdagarnas Sarajevo. Och sedan kom vi också att kampera ihop när det gällde att 2001 förhindra krigsutbrott i södra Serbien på gränsen till Kosovo.

Han går officiellt under beteckningen holländare, men har numera en hel del av skåning i sig också. När vi träffades härom dagen var han upptagen av någonting han hade läst i Sydsvenska Dagbladet…

65 kommentarer till Styrgrupp i Wien

  1. simcards skriver:

    Carl Bildt, du har skrivit Kosov, Du glömde ett A på slutet.

  2. Kachina skriver:

    A:et tillhör området väster om Mitrovica. Carl har redan, undermetvetet avfört den delen från Kosovo.

    I tråden ”Balkansk diplomati” bekräftar drenicak skapandet av ett StorAlbanien.

    Man kan inte ursäkta en oförrätt med en annan oförrätt. Visa hur många slaktbilder ni vi, de rättfärdigar inte ert övergrepp mot serberna i nordväst.

    Jag är inte emot ett fritt Kosovo, jag är emot det övertramp ni gör i vissa kommuner, när jag här hör ert resonemang och förstår hur ni tänker, blir jag mycket betänksam. Ni är inte, varken mentalt eller känslomässigt, mogna att förvalta en självständig stat

  3. rocinantee skriver:

    Please allow me this apparently off-topic, but necessary comment:

    ANOTHER ‘SICK’ EXAMPLE

    The ‘sick mind’ – alias lindalovelace / etc. – appeared again late Tuesday with some new slime (a slur on ”nazi”out of context). Its tactic and offense is described here:

    http://carlbildt.wordpress.com/2008/02/26/afghanistan-i-fokus/#comment-34073

  4. sanchopanzaa skriver:

    Rocinante,

    For a horse, you are remarkably vigilant.

    Here is a recent article confirming the international sensitivy of a NAZI slur (the blog of Sweden’s minister of foreign affairs should be no exception):

    http://www.guardian.co.uk/world/2007/dec/11/germany.zimbabwe

  5. rocinantee skriver:

    … if anyone doubts my determination and BITE, do take a look at this ‘mouthful’ and enlargement of my avatar:

    P.S. Sorry for the interruption of ‘Styrgrupp i Wien’.

  6. bestofmankind skriver:

    Rocinantee,

    Your avatar in enlargement is very funny indeed….hehehehe :-) A very good start of my day!

    And you are very observant person, I have not looked if you did not remind to. TY.

    Sanchopanzaa,

    I am always ready!

  7. bane1973 skriver:

    Vad skall du i Moldavien att göra? Sprida din propaganda av splittring av nationer eller? Försöker amerikanerna skicka iväg dig så du kan övertala andra länder att erkänna Kosovo? Enligt 1244 så har inte EU eller USA rätt att dela en nation som ni har gjort. Detta kommer ni att ansvara till i internetionella domstolar. Serbien har ärvt Jugoslaviens plats i FN och andra institutioner, det soms ni påstår att Kosovo är en del av Jugoslaviens suveränitet och att därför kan det bli fritt från Serbien stämmer inte. Det var ingen republik i det kommunistiska Jugoslavien som de övriga republikerna. Det är en provins. Albanerna är en minoritet i Serbien inte en majoritet i Kosovo.

  8. baskim skriver:

    bane1973

    Så ja så ja ta det lilla lugna nu! Har du tagit dina piller idag? verkar inte så.

    Nu ska jag berätta till dig sanningen!

    Väst världen är INTE en djävuls redskap nej det är det inte.

    Väst världen är inte ute efter att ÄTA upp alla Serber NEJ DET ÄR DE INTE

    Väst världen är inte monstret i garderoben NEJ DET ÄR DE INTE

    Så glöm nu vad du fått lära dig i belgrads Komunistiska ”akademiska” Universitet

  9. Kachina skriver:

    baskim

    Det går inte att snacka bort 1244, inte ens de som skrivit den kan det. De har tillämpat den och struntade i att Milosevic inte skrev under. Nu ”pissar” de på resolutionen de själva skrev och tillämpade. Det är Kejsare Jönsson (Bush)som styr. Det märks. Rena fyllestyrningen.

  10. liburn skriver:

    KACHINA

    Ärligt talat, vad är det för fel på att några tusen serber blir kvar i Kosova? Vad är det som stör egentligen när lika många serber kan leva i Bosnien, lika många albaner i Serbien…och många många olika länder! Kom med något nytt än med ditt argument om att vi gapat för över stort stycke!

    Du är för Kosovas självständighet, men mot att serberna bor i samma region/samhälle? Varför?

  11. liburn skriver:

    KACHINA

    Ditt kommentar om att vi förtrycker längst upp där uppe, som svar på det glömda A:et…

    Visa ett exempel på att vi har förtyckt någon…misshandlat…mördat…diskriminerat… osv osv… allt är väl dokumenterat i FN. Visa ett exempel så lovar jag att jag förstår ditt resonemang om att de skall rapportera direkt till Belgrad!

  12. Kachina skriver:

    ”Du är för Kosovas självständighet, men mot att serberna bor i samma region/samhälle? Varför?”

    Därför att Kosovo då skapas med historiska gränser som grund, inte efter givna förutsättningar. Det skapar ett prejudikat som Palestinier mfl. kan använda och det vet du själ är helt orimligt.

    Varför kunde inte ni gå in i EU som en autonomi? Serberna har ingen makt över er i ett sådant fall. Detta kommer att bromsa både Serbiens, Kosovos och Turkiets inträde i EU, genom ert agerande är ett lyft för Kurdistan. Hade ni gått in i EU som en autonomi, hade vägen varit banat för ett autonomt Kurdistan i Turkiet och deras inträde.

    Nu, backar jag från att stödja inträdet från något av dessa länder. För att komma överens i en större församling måste man kunna förhandla och jämka. Ni saknar den förmågan.

  13. Kachina skriver:

    ”Ditt kommentar om att vi förtrycker längst upp där uppe, som svar på det glömda A:et…”

    Jag tror inte att jag nämnde förtryck. Vad jag är helt övertygad om är att ni inte skall ha något som helst med varandra att göra en mycket lång tid framöver.

  14. karrman skriver:

    Tror enda chansen för Balkan är att integreras ekonomiskt och politiskt med EU.

    Efter vad som hände under Milošević är det inte möjligt att tro på ett Kosova som en autonom provins i Serbien. Kosova hade rätt till autonomi utifrån Jugoslaviens författning från 1974. Något som aldrig uppfylldes utan istället försökte Serbien etniskt rensa Kosovo på albaner.

    Kosovo – med av EU övervakad självständighet – blir ett pilotfall på att åstadkomma en försoningsprocess mellan albaner och serber. Då är det en fördel att det finns en icke obetydlig serbisk minoritet i Kosova. Blir detta försök framgångrikt blir det en inkörsport för både Albanien och Serbien i EU. Alternativet är fortsatt nationalism på Balkan med katastofala följder.

  15. Kachina skriver:

    Geniqalt. karrman

    Vi gör samma i Palestina. De återfår sin historiska gräns, judarna får bli medborgare i Palestina och lära sig försoningsprocessen från Balkan. Genialt, på min ära.

  16. karrman skriver:

    I princip skulle man kunna tänka sig samma process, men det ligger nog i framtiden.
    Kanske när Turkiet är väletablerat i EU är det möjligt.

    Tror många inte ser att EU har en väldig attraktionskraft genom sin ekonomiska och politiska styrka.

  17. liburn skriver:

    KARRMAN

    Vi har lagt nationalismen bakom oss. Vi la ner vapnen. Frånigck vår nationalsång och flagga. Lämnat 10 platser till serberna som än idag står tomma. Vad har serberna gjort för eftergifter för demokratins och samlevnadens utveckling? Jag vet att det är ”nada” förutom att 50 procent av befolkningen röstade på Nikolic som är av samma kaliber som Milosevic?! De klagar som bebisar i en barnvagn som är hungrig, men när den får mat då börjar den klaga annat! Låter det vettigt? Se på cigenarna, de utnyttjar både sin demokratiska rätt, de har det som de krävt. Samma sak med turkar och med bosnier? Serberna är tjurskalliga och vill inget annat än att rapportera till Belgrad. Varsågod, I dont give a shit. Men kom inte och be om delning av Kosova, det kommer helt enkelt inte att hända!

    KACHINA

    Förtyck, övergrepp, övertramp – sak samma, kom med bevis! Vi har inget med varandra att göra så länge de håller sig till gällande regler och lagar! De har möjlighet att påverka allt! Det är bara att köra! Skulle jag varit som de hade jag levt gott och skitit i nationalistiska Belgrad! Men de är fullt upptagna med att tänka på hur de istället skall klaga!

  18. karrman skriver:

    liburn

    Vi är överens.

    Den fråga man måste ställa sig hur ska vi få ett stabilt Balkan långsiktigt där serber och albaner lever sida vid sida.

    Ett alternativ är att detta tar sin utgångspunkt i Serbien med Kosovo som en autonom provins. Jag tror inte på detta alternativ.

    Det andra alternativet är att detta startar i ett självständigt Kosovo. Det tror jag är det alternativ som har störst chans att lyckas.

  19. liburn skriver:

    KARRMAN

    Exakt, det finns inget annat sätt än att Kosovas serber sätter sig ner och pratar med den sittande regeringen. Den i belgrad har två dilemman och den ena är att bli av med detta elände till problem. Det andra är vilken av partierna som vågar ta smällen och säga: Okej, vi erkänner Kosova, nu kör vi – framåt mot EU! – och med smällen menar jag den politiska framtiden för det parti som säger detta. Hade Nikolic vunnit hade vi gått tillbaka till 1998. Tadic tror jag på, hoppas han är lika smart som det verkar! Tona ner nationalismen och arbeta för demokrati!

  20. Pravoslavac skriver:

    På tal om Palestina. Inspirerade av händelserna i Kosovo har idag Costa Rica erkänt staten Palestina. Vi får se om flera länder följer efter.

    Lästips, intervju med Gabriel Mueska, en av ledarna för ETA: http://www.b92.net/eng/news/world-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=28&nav_id=48052

    De serbiska ambassadörerna har idag åkt hem från Polen, Schweiz och Österrike. Polen är intressant eftersom en överväldigande majoritet av polackerna är mot självständigheten. Över 90% är emot enligt opinionsundersökningar. Ändå har Donald Tusk, efter att USA vridit om armen på honom, erkänt Kosovo vilket orsakat stor ilska bland polska medborgare.

  21. Kachina skriver:

    ”Vi har lagt nationalismen bakom oss.”

    Jaså, är det inte nationalism att hävda historiska gränser från ottomanska riket, istället för att dra gränserna utefter de naturliga förutsättningar som finns idag?

  22. karrman skriver:

    Kachina

    EU måste ha ett alternativ för att överbrygga motsättningarna mellan serber och albaner.

    Vad är ditt alternativ?

  23. mrmhalland skriver:

    Jag kanske börjar bli gammal, men jag har innerligt tröttnat på den meningslösa debatten om Kosovos självständighet (det heter faktiskt Kosovo på Svenska).
    Nu är det gjort, låt oss hoppas att alla tänker göra det bästa och mest fredliga av det.
    Att ha representanter från olika delar av forna Jugoslavien bråkandes på en Svensk politisk blogg höjer ju knappast förtroendet för någon av parterna, i synnerhet som ingen av dem har planer på att återvända dit, annat än till sina nybyggda hus på sommaren.

  24. karrman skriver:

    mrmhalland

    Det är en central fråga för EU att man lyckas lösa konflikten mellan serber och albaner.
    Det är också detta Bildts inlägg behandlar.

    En fortsatt diskussion om detta hör självklart hemma på denna blogg.

  25. Kachina skriver:

    ”Vad är ditt alternativ?”

    Tid, dra gränsen söder om de tre kommunerna vid Mitrovica, sedan får bägge länderna gå sin väg in i EU utan att störa varandra.

  26. karrman skriver:

    Kachina

    Vi får se vad som får igång försoningsprocessen.

    Frågan är dock idag att få Kosovo erkänd som en självständig stat. Det är det tvistefrågan gäller. Har du några indikationer på att ett avskiljande av de tre norra kommunerna skulle lösa den knuten?

    Finns också många serbiska enklaver i Kosovo samt historiska minnesmärken etc.
    som serberna har ett intresse att besöka. Tror det blir svårt att förespråka en isoleringspolitik som en realistisk väg in i EU.

  27. mrmhalland skriver:

    Ja Karrman.
    Visst är det en utrikespolitisk fråga (om någon).
    Men, man kanske kunde hålla denna fråga till de trådar där det är tänkt ?
    Visst blandas det hej vilt här, men det kan bli en för stor dos av samma ibland.

  28. liburn skriver:

    KACHINA

    Du måste förstå att med delningen av norra Kosova, hetsar det andra att göra samma sak. En delning gör att det verkligen kommer att bli svårt för serberna att besöka kyrkorna då de kommer att behöva pass och turistvisum och som det är nu kan de resa dit när de vill. Jag förstår inte resonemanget, äta tårtan och ändå ha den kvar funkar väl inte eller?

  29. fairymary skriver:

    Jag hade glädjen att i väntan på att ”take-away”-lunchen skulle bli färdig tillfälle att tala politik med en palestinier och en turkisk kurd, båda dessutom väl integrerade svenskar. Båda var överens om att den största orättvisan i världen var att Palestina inte har någon egen stat. Jag har det bra här sa palestiniern men mina släktingar där hemma; vi behöver bara 15 % av landet, få ett hem, mat att äta och möjlighet att röra oss fritt. Allt annat handlar om makt och pengar.

    Går det att översätta till Kosovo och Serbien?

  30. karrman skriver:

    mrmhalland

    Det intressanta är om kommentarerna har koppling till Bildts inlägg
    och det har de i detta fall.

    liburn

    Håller med dig i dina synpunkter. En isoleringspolitik skapar bara problem.
    En försoning måste ske i det verkliga livet inte på avstånd.

  31. liburn skriver:

    BANE1973

    Kännetecknar 1973 din ålder eller? Du borde veta bättre att serbien består av 17 olika nationer. Du borde också veta att de är slaver…vilket innebär det allra lägsta klassen av människor i dåtidens ockupationsmakter.

  32. liburn skriver:

    FAIRYMARRY

    Alla länder som erkänt Kosova har deklarerat att Kosova är ett unikt fall. Unikt betyder att det inte finns ett annat problem som liknar detta. Därmed går det inte att översätta!

    KARRMAN

    Min far var ultranationalist och alban, satt i fängelse i 20 år i de olika serbiska fängelsena. En gång i tiden räknades han som den mest farligaste underground-politikern med slutsatsen att om denne och hans vänner gick fri så skulle Kosova få en revolution och en självständighet. Fadern hade inte ens en fundering över att lämna Kosova och aldrig använda våld om inte situationen krävde. Han startade den organisation som då hette Revolutionära Rörelsen för Återförningen av Albanien. Men allt detta skulle ske i 11 demokratiska steg, sista och den tolvte var förklara krig mot ockupationsmakterna.

    De elva fredliga stegen fungerade inte och för att tysta fadern och hindra honom gav de sig på oss, barnen, där man uttryckligen talade om för oss att vi skulle bli mördade om fadern inte slutade. Vi flyttade till Sverige! Fadern samlade sina krafter, organiserade sig med UCK och startade kriget! Det fanns ingen annan utväg!

    Tiden har gått, pappa är borta, nya tankar, nya demokratiska metoder, EU hägrar i fronten! Pappas dröm är uppfylld! Kosova är fri, men tyvärr insåg han också att en återförening av Albanerna skulle aldrig hända, men en Skandinavisk modell älskade han. Det är det som sker nu!

    Jag är uppväxt och upplärd att demokrati är det bästa som gäller, det är därför jag anser att en demokratisk utveckling mellan parterna är för bådas bästa!

  33. mrmhalland skriver:

    liburn :

    Med all respekt för din far och era upplevelser.
    UCK kan väl knappast utmärkas som demokratiskt ?

    >Men allt detta skulle ske i 11 demokratiska steg, sista och den tolvte var förklara krig mot ockupationsmakterna.

    Jag förstår frustrationen, men det var ingen demokratisk rörelse.
    Vilka var de 11 demokratiska stegen ?

  34. baskim skriver:

    kachina och Pravo

    För er informations skull så vill Israel också att Staten palestina ska bildas och man arbetar efter den planen att den ska bildas, nu senast i de nya fredsförhandlingarna som Carl bildt ingår i.

    och Israel är också på väg att erkänna Kosovas självständighet.

  35. karrman skriver:

    liburn

    Intressant berättelse.

    Som jag skrev så skapade de styrande i Belgrad själva problemen i Kosovo.
    Följde inte den egna författningen.

    Är nog viktigt att man lyckas etablera vänskapsband mellan folken på gräsrotsnivå som ställer extremisterna offside.

  36. Kachina skriver:

    Jag tänker på en separation av administrationen. Gränsen skall vara öppen, precis som den under min livstid varit öppen mellan de Skandinaviska länderna.

    Serbien har inte erkänt Kosovo och frågan är om administrationen i de här tre kommunerna erkänner albanskt styre. Vad händer om de vägrar lyda under Kosovo?

    Tar Kosovo-albanerna till vapenmakt för att ta kontrollen?

  37. karrman skriver:

    Kachina

    Skulle EU ha kontrollen på samma sätt som över Pristina?
    Vad skulle hända om de tre kommunerna ansluter sig Serbien?

    Verkar som du skapar en mängd nya problem.

    Avgörande är vad som får igång försoningsprocessen och att EU har kontrollen på hela territoriet. Självklart kan EU organisera detta på ett sätt som underlättar det hela.
    En isoleringsprocess mellan folken måste undvikas utan serberna måste inkluderas i försoningsprocessen och ges samma rättigheter som albanerna.

    Tror att Nato trupper måste garantera säkerheten för att minimera konflikterna.
    Finns intressen som inte vill ha med Serbien i EU och de kommer försöka förstöra processen.

  38. liburn skriver:

    MRMHALLAND

    De andra 11 stegen är allt du kan komma på som är ultrademokratiskt så räknar du till 11. UCK är en folkarmé, en rörelse som är fött av problemen som serbien har skapat i Kosova. När folk inte orkar mer organiserar de sig…det är UCK. Må den inte vara demokratisk men den såg till att starta en hej-vild-demokratisk-diplomati! Viktigt att se vad den blivit idag?

    KARRMAN

    Jag har arbetat där nere två år och belive me – en helt frisläppt självständighet var jag inte för heller utan den formen som är nu eftersom erfarenheten inte fanns. En form av övervakning från EU som lär ut denna och kommande generationen hur man driver ett land, hur man handskas med ekonomi och hur ett socialt skyddsnät kan byggas. Viktigt att nämna är att vi visserligen inte har erfarenheten på grund av förtycket, det politiska jakten…dödandet…osv osv. Tiden läker sina sår, Kosovarerna lär sig styra ett land! Världen blir bättre! Utmaningen blir att få de där 10 tomma platserna fyllda med serber så att de kan påverka!

  39. baskim skriver:

    Tycker att liburn har fört in en frisk luft in i carl bildts Blogg,

    Vill bara tacka LIBURN :-)

    Du gör ett bra jobb!

  40. spanaren skriver:

    B:92 skriver idag att FN ingalunda bestämt att UNMIK
    skall avlösas av EULEX.
    Under mars månad skall FNs säkerhetsråd med Ryssland
    som ordförande åter diskutera Kosovofrågan. I tidigare
    omröstningar har Ryssland haft stöd av 10 länder och
    USA/EU av fem länder i säkerhetsrådet.

    Blic har idag resultatet av en opinionsundersökning gjord
    före 17/2. Nuvarande regering kan inte regera utan stöd
    från Kostunicas parti.

    Min egen omvärldsanalysfunktion har tagit ledigt här på CB Blogg
    – vad säger berörda parter?

    http://xs4.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=28&nav_id=48056

  41. Pravoslavac skriver:

    Tack spanaren. Följande stycke från artikeln säger allt:

    ”At this point the UN mission has not entered the transition period. We are still on the ground, as we have been since 1999. UNMIK will perform the duties entrusted to it with Resolution 1244, until UN Security Council decided otherwise.”

    Transitionsperioden innebär alltså att förvaltningen av Kosovo överförs från UNMIK till någon annan instans, till exempel EULEX. Detta kan alltså inte påbörjas förrän beslut om detta fattas i säkerhetsrådet, vilket inte kommer ske så länge det finns en konflikt mellan Belgrad och Pristina. Återigen, en kompromiss är enda vägen framåt!

  42. Josef Boberg skriver:

    GooodDag PravoSlavac,

    Din uttryckta mening ovan: ”Återigen, en kompromiss är enda vägen framåt !” – slut citat.

    Javisst – ifall Du med kompromiss menar något som inte är vare sig det ena eller det andra av det Wi intellektuellt kan förstå i dags dato av historian. Med andra ord något som Wi inte kan tänka oss just nu – men som är en EFFEKT av att Wi inte LÅSER oss vid det ena eller det andra = det öppnar upp för KREATIVT = helt NYA lösningar, troligtsvis…

    Ett exempel: Kombinera en fallskärmshoppares fallskärmsteknik med ett oceangående lastfartyg – och av det få fram ett oceangående ”fallskärmsfartyg” är ju tankemässigt omöjligt. Dock – likväl finns det någon eller några som VERKLIGEN har gjort det här ”fallskärmsfartyget” – med effekten att bränsleförbrukningen för fartyget MINSKADE med ca 30 %. Mer om det på http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=20923&a=928399&lid=puff_928959&lpos=extra_4

    Med andra ord ett MÖTE mellan det först intellektuellt sett HELT oförenliga – som sen i MÖTET som sådant SKAPAR en KREATIV lösning som i sig är OMÖJLIG – men som ändå är fullt ut möjlig !

    CONSENSUS av det må väl bli att det är mycket mycket VIKTIGT – för att inte säga HELT grundläggande – att politiska såväl som religiösa motpols MaktElitare MÖTS ! Dock – det bör då finnas ett ”PLUS” i samma rum – annars kan det ju bli mental och/eller fysisk slakt av varandra – och det blir det ju INGET win-win-scenario av, precis…

    Min känsla för Carl Bildt som person och wårt lands utrikesminister – är just att han i mångt och mycket fungerar som just ett sådant ”PLUS” emellan helt oförenliga politiker av alla de slag. Han använder ju också i det ”PLUS-jobbet” världens starkaste vapen = den FRIA politiska DIALOGEN – ifall jag inte har fått någonting helt om baktassen.

    Så all ära i att försöka få BakTiden = FramTiden i och för sig. Dock – personligen känner jag för att satsa ALLT = 100 % på lösningar som inte har ett SKVATT med BakTiden att göra – utan som i ALLT väsentligt kommer ur ”PLUS-lösningar” = win-win-lösningar.

    Tankestimulerande ?

    Ha det… :-) /önskar win-win-vännen Josef

  43. Pravoslavac skriver:

    Josef. En kompromiss innebär att bägge sidorna måste ge upp någonting. Tyvärr har förhandlingarna hittills misslyckats på grund av att albanerna vägrat förhandla. Jag förstår dem, de har inte haft något motiv att förhandla eftersom USA redan lovat dem hela kakan. Men nu är situationen sådan att de inte kan få hela kakan. Förhandlingarna måste börja om och den här gången utan att någon talar om hur förhandlingarna ska sluta, redan innan de börjat. Om USA tillåts ge bort 15% av Serbiens internationellt erkända territorium till albanerna är någonting mycket fel. USA kan ge bort en bit av sitt eget territorium och EU kan ge bort en bit av något EU-lands territorium. Men Serbien tillhör varken USA eller EU och därmed kan varken EU eller USA ge bort en bit av Serbien utan Serbiens samtycke. Detta är grundläggande internationell lag. Närmare bestämt slutavtalet från Helsingfors 1975 som säger att ett lands erkända gränser ej kan ändras utan landets samtycke.

    En kompromiss skulle innebära att Serbien ger sitt samtycke och sen skulle problemen vara över.

  44. soli01 skriver:

    Josef – tack för en intressant länk! Något att tänka på! Vi är inte bäst längre utan tapppar gentemot de u-länder som nu framgent kommer att aktersegla oss – om vi inte” hakar på”!?

  45. baskim skriver:

    Spanaren

    Konstigt att det bara är serbisk media som rapporterar det !

    och b92 har som källa TANJUG!

  46. spanaren skriver:

    Baskim,

    Jag läser de engelskspråkiga källor jag har tillgång till
    på Balkan – förutom de serbiska även den bulgariska nyhetstjänsten.

    Kan du ge mig länk till en seriös kosovoalbansk nyhetssida
    på engelska så jag får klar syn på båda ögonen?

    För övrigt följer jag BBC osv samt ryska media där just nu
    NOVOSTI skriver.

    http://www.en.rian.ru/world/20080229/100319135.html

    Vi får se hur det går. Jag är neutral i sakfrågan eftersom gränserna
    på Balkan flyttats fram och tillbaka de senaste 100-150 åren
    och alltid med inblandning av tidens Stormakter med de vådligaste
    följder ( Rysk/turkiska kriget 1878, VK1, VK2, Jugoslaviska
    inbördeskriget på 1990-talet) Min oro är att dagens konflikt
    inte skiljer sig från de historiska erfarenheterna….

  47. baskim skriver:

    Spanaren

    jag läser inte bara kosova albanska nyhets källor, jag läser reuters,BBC,CNN, svt osv

    kan inte lita på varken kosova albanska eller serbiska nyhets källor faktist

  48. baskim skriver:

    spanaren

    Och hur mycket skiljer sig inte den här rysska länken du gav från den serbiska?

    Enligt mig riktigt mycket, FNs ban ki monn har inte skickat brev till EU och man har inte sagt att makt inte ska överföras till EULEX.

    Det ända som sägs är att 1244 blir kvar och att UNMIK blir kvar det har alla vetat redan, UNMIK kommer få en helt anna roll i kosova det är det som kommer ändras. Unmk kommer tillsamans med EULEX övervaka och inget annat

    mvh baskim

  49. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Soli01,

    Taaack för Din goa backfeed ovan !

    ”PLUS-lösningen” för världens ALLA krig kanske kan finnas i någonting åt det här hållet http://carlbildt.wordpress.com/2008/02/27/balkansk-diplomati/#comment-33923 kanske…

    Ha det… :-) /önskar PLUS-vännen Josef

  50. Josef Boberg skriver:

    PS. Mer om tvilling Fredrik Härén på http://www.interesting.org/fredrik DS.

  51. liburn skriver:

    PRAVO PRAVO

    Ni förtjänar inte ha Kosova kvar, you abused the international right! Thats it! Punkt Slut! Istället för att luta er på demokrati lutar ni er på Medvedev och Putin och inser inte att ni bara är 150 mijoner mot 1,5 miljarder männsikor! De andra kommer skall du se!

  52. liburn skriver:

    Läser lite om att de serbiska poliserna har blivit suspenderade från sina tjänster och får behålla sin lön. En bra lösning tycker jag, tills serbernas kön lugnar ner sig lite!

  53. liburn skriver:

    EN ARTIKEL FRÅN THE GUARDIAN I ENGLAND

    Is Kosovo Serbia? We ask a historian

    ”Kosovo is Serbia”, ”Ask any historian” read the unlikely placards, waved by angry Serb demonstrators in Brussels on Sunday. This is rather flattering for historians: we don’t often get asked to adjudicate. It does not, however, follow that any historian would agree, not least because historians do not use this sort of eternal present tense.

    History, for the Serbs, started in the early 7th century, when they settled in the Balkans. Their power base was outside Kosovo, which they fully conquered in the early 13th, so the claim that Kosovo was the ”cradle” of the Serbs is untrue.

    What is true is that they ruled Kosovo for about 250 years, until the final Ottoman takeover in the mid-15th century. Churches and monasteries remain from that period, but there is no more continuity between the medieval Serbian state and today’s Serbia than there is between the Byzantine Empire and Greece.

    Kosovo remained Ottoman territory until it was conquered by Serbian forces in 1912. Serbs would say ”liberated”; but even their own estimates put the Orthodox Serb population at less than 25%. The majority population was Albanian, and did not welcome Serb rule, so ”conquered” seems the right word.

    But legally, Kosovo was not incorporated into the Serbian kingdom in 1912; it remained occupied territory until some time after 1918. Then, finally, it was incorporated, not into a Serbian state, but into a Yugoslav one. And with one big interruption (the second world war) it remained part of some sort of Yugoslav state until June 2006.

    Until the destruction of the old federal Yugoslavia by Milosevic, Kosovo had a dual status. It was called a part of Serbia; but it was also called a unit of the federation. In all practical ways, the latter sense prevailed: Kosovo had its own parliament and government, and was directly represented at the federal level, alongside Serbia. It was, in fact, one of the eight units of the federal system.

    Almost all the other units have now become independent states. Historically, the independence of Kosovo just completes that process. Therefore, Kosovo has become an ex-Yugoslav state, as any historian could tell you.

    · Noel Malcolm is a senior research fellow at All Souls College, Oxford. He is the author of Kosovo: A Short History

    REFERENS:

    http://www.guardian.co.uk/world/2008/feb/26/kosovo.serbia

  54. Pravoslavac skriver:

    Om du ska dra upp artiklar av en ökänd antiserbianist så kan väl jag dra upp en betydligt mer neutral artikel från samma tidning:

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2008/feb/28/kosovo.iraq

    A system to enforce imperial power will only be resisted.
    Far from rehabilitating liberal interventionism, the Kosovo experience has exposed the fatal flaws that lie at its heart

    But it’s hard to see much triumph in the grim saga of Kosovo. Nato’s 1999 bombing campaign, unleashed without UN support and widely regarded as a violation of international law, was supposed to halt repression and ethnic cleansing, but triggered a massive increase in both; secured a Serbian withdrawal only through Russian pressure; and led to mass reverse ethnic cleansing of Serbs and Roma, including almost the entire Serb population of Pristina. After nine years of Nato occupation under a nominal UN administration, crime-ridden Kosovo is more ethnically divided than ever, boasts 50% unemployment and hosts a US military base described by the EU’s human rights envoy as a ”smaller version of Guantánamo”.

  55. liburn skriver:

    Det är olyckligt att du tycker så…

    Anledningen att jag tog upp den var för att ge vad historia säger. Här ser jag en man som ger en bild av historien. Sen tror jag att han knappast skulle riskera sitt förtroende för andra studier som han gör för att skriva några rader om Kosova.

    Din artikel ger också sannaningen, det är bra att du lägger in den. Det ag tycker är mest sant är:

    ”secured a Serbian withdrawal only through Russian pressure; and led to a mass reverse ethnic cleansing of Serbs and Roma, including almost the entire Serb population of Pristina”

    Ryssarna kom till Kosova för att sätta press på NATO och USA för att skriva av ett lån och lyckades, sen visade det sig att de inte hade mat för att försörja sina styrkor i Kosova och var tvungna att dra sig tillbaka. Patetiskt! Så utnyttjar Ryssland Serbien.

    Vad som inte sagts i denna blogg tidigare är att både inhemska romer och inhemska serber har haft huvudrollen i det cetniska kriget och fungerat som rekare för att läsa av terrängen. De har agerat med de paramilitära styrkorna och Arkans tigrar samt med rysska generaler som kommit för att kriga för serbernas sak. Vi har bevis på detta! Synd bara att jag inte har det här!

    Om du tror att jag tänker gå ifrån att USA har ett intresse i Kosova har du fel. För min del och jag tror att för många kosovarers del är detta bara bra, för då har vi beskydd från en hetsk regering som älskar att kriga och vet inte ett skit bättre!

  56. spanaren skriver:

    Liburn,

    Vad avser du med ”cetniska kriget” Andra världskriget
    eller jugoslaviska inbördeskrigen inkl. Kosovo 1999?.

    Att Ryssland vek sig 1999 trots militärledningens protester
    och tal om förräderi mot Serbien beror troligen på att det DÅ svaga
    Jeltsin-Ryssland skulle förlora i en storkonflikt med USA/NATO
    vilket även var utvärderingen av ryska manöver ”ZAPAD 1999″
    (Krigsfall Väst 1999) och tillbakadragandet av ryska KFOR-truppen
    TROR jag beror mer på Tjetjenienkriget II än brist på proviant.
    I Tjetjenien genomförde ryska krigsmakten vad som var tänkt 1999
    i Kosovo – Spetsnaz intar brohuvuden, följt av luftlandsättningstrupp
    och huvudstyrkan ur armen med artilleri och pansar.

    Idag är Ryssland åter en militär stormakt på väg att återfå sin
    sovjetiska status som supermakt. Kommer Medvedev (Putin) att
    som Jeltsin vika sig för Väst med dagens krigsmakt i ryggen.

    Vad gäller flyttande av gränser på Balkan så har det skett många
    gånger de senaste 150 åren – och alltid med inblandning av tidens
    stormakter ofta med följder för hela världen – rysk/turkiska kriget 1878,
    Balkankrigen 1913, Första Världskriget, Andra Världskriget,
    Jugoslaviska inbördeskrigen. Varför skulle Kosovokonflikten bli
    annorlunda?

    Skall vi höja blicken och se det som sker som en liten del av ett
    mycket större spel?
    Abchasien mobiliserar partiellt efter skärmytslingar med Georgien….

  57. liburn skriver:

    SPANAREN

    Belive me, det var nödproviant! Som du skriver, de var tvungna att vinna ett annat krig som för Ryssland är mycket viktigare! De sket helt enkelt i Jugoslavien. För USA återstår bara en sak; hur man skall få Ryssland att engagera sig i ett anant problem för att låta USA bygga ut sina planer för framtiden. Tro mig, den supermakt du pratar om tar slut rätt fort eftersom Ryssarna är 140 miljoner och de har ett ofantligt stort areal att härska över – därmed en liten konflikt så tar pengarna slut – sen är vi ju vana att se vodkakonsumerande presidenter…den senaste är mer sugen på pengar…!

    Jag håller med dig när du pratar om gärnsdragningar, men som du också tidigare sagt så är vi bara en chackbräda där det politiska kriget utförs. Jag tror inte det blir fler gränsdragningar, tror dock att norra Kosova kommer att kräva lite tid för att lägga sig. Men blir det den formen att det kräver en gränsdragningen, kommer det att motivera andra delar i området att göra det…

  58. liburn skriver:

    Glömde skriva att jag håller med dig om att det handlar om ett större spel, det handlar dels om den gasledning och oljan som kommer från mellanöstern och mycket ny information om de oljetillgångar som finns i Albanien men som många tror kan finnas i Kosova också. Alla de naturtillgångar där Ryssland har intresse att ha kontroll över kommer att vara till stor intresse för USA…

  59. meyouandthat skriver:

    liburn;

    Titta på alla klipp. Läs den engelska texten. Lär ju inte förstå den andra översättningen. Detta är en dokumentär från förra året, skapad av ett neutralt bolag.

    Berätta sedan för mig, vad i den som inte är sant. Försök inte sedan komma undan med det, för jag var där, och jag såg det med egna ögon.

    Jag erkänner vad Milosevic må ha gjort, hoppas du kan göra de samma. =)

  60. meyouandthat skriver:

    Föresten alla andra som är intresserade av konflikten där nere. Titta på dokumentären. Ytters spännande. Den är översatt med engelsk text.

  61. baskim skriver:

    NEutralt bolag , Ryssland, och serbiskt TAL. Riktigt Neutralt du!!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 481 andra följare

%d bloggare gillar detta: