Huliganer i Belgrad

Den massiva och fredliga demonstrationen i Belgrad i går kom - tyvärr inte alldeles oväntat - att följas av huliganupptåg riktade mot bl a olika ambassader. Värst drabbade blev de amerikanska och kroatiska ambassaderna.

På kvällen talade jag bl a med utrikesminister Jeremic efter det att han och president Tadic återvänt till Belgrad efter sitt besök i Rumänien. Deras fördömande av det inträffade var starkt och entydigt.

Också den oberoende radio- och TV-stationen B92 hotades under ett skede av kvällen av huliganerna, men skyddades då av att den serbiska försvarsministern med sin skyddsstyrka personligen kom till platsen och stannade där under det akuta skedet.

Än mer oroande än vad som hände i Belgrad i går kväll är rapporterna om nya bombhot mot den internationella närvaron i norra Kosovo. Det är här den verkliga utmaningen under de kommande månaderna - kanske åren - ligger.

318 kommentarer till “Huliganer i Belgrad”

  1. Josef Boberg Säger:

    Tja - så länge som det finns dom som fortfarande TROR att mentalt och/eller fysiskt VÅLD innebär lösning på något enda av världens problem - så får Wi nog kallt räkna med sådant här huligan-beteenden både här och där i världen framöver, troligast…

    I det häret här perspektivet
    http://video.google.com/videoplay?docid=5547481422995115331&pr=goog-sl har världens små såväl som inte minst de stora huligan-LEDARNA nog ALDRIG sett sitt eget krigiska beteende i, troligast…

  2. mariaaakesson Säger:

    Hej igen Carl,

    Skrev ett alldeles för långt inlägg igår, men är fortfarande nyfiken på vad du tror kommer att hända framöver på Balkan?

    Undrar också om du är du realist eller idealist? (kan ju även vara bra att ha med sig dessa teorier när man träffar amerikanare i Oxford och diskuterar am. utrikespolitik). Måste förresten USA spela en så aktiv roll i utrikespolitiken?

    Boktips: 1) “Public Opinion and American Foreign Policy” (Ole R. Holsti)
    2) Ideas and Foreign Policy (J. Goldstein & Robert O. Keohane)
    3) (men kanske inte att inhandla i Oxford): “Utrikespolitiken som slagfält - De svenska partierna och utrikesfrågorna” (U. Bjereld/M. Demker).

    Det var ett tag sedan jag läste dem, men tidvis intressant läsning, speciellt med vilken roll den allmänna opinionen spelar (följ Belgrad).

    Ha det gott!

    /Maria

  3. evropian Säger:

    Hur länge till ska man stå ut med ett MEGAnationalistiskt Serbien. Hur länge till ska de tillåtas vara Balkans börda? När kommer EU och Sverige klart markera att nog är nog? Hur ska man få bot med den största destabiliserande faktorn på balkan?

    Kustonica’s tal igår kan liknas med den som Milosevic höll i Kosovo Polje 1989, gånger 10. Han borde ensam ställa till svars för allt som hände igår kväll. EU, USA och FN måste klart markera att samma barbariska och medeltida serbiska beteende som ledde till upplösningen av Jugoslavien inte är kompatibel med 2000-talet. NOG ÄR NOG Carl Bildt!!!!!

  4. liljeholmsbron Säger:

    http://blogg.expressen.se/liljeholmsbron/rss.jsp

  5. liljeholmsbron Säger:

    http://blogg.expressen.se/liljeholmsbron/

  6. simcards Säger:

    Dessa var absolut inga HULIGANER.

    En huligan är upprörd över en fotbollsmatch tex, och inte över ambassader.

    Det här är en politsk fråga.

  7. simcards Säger:

    http://www.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=22&nav_id=47894

    Ansvarig för mordet: Kostunica

  8. amandalovkvist Säger:

    Och nu har diplomaterna på serbiska ambassaden i Moskva blivit upprörda och kräven en förklaring på varför nyheterna på ryska statliga kanslen hävdar att Zoran Dindic “sålde den serbiska motståndsrörelsens hjältar till Haag och fick den kula han förtjänade.”

    http://lindrighuliganism.wordpress.com/2008/02/22/och-nu-ar-vi-ovanner-med-serbien-oxa-konstaterar-ryska-bloggaren-oleg/

  9. simcards Säger:

    “You have to hope that Belgrade understands that they made themselves unbearable the way they dominated Kosovo. The Serbs got themselves thrown out. That’s somewhat their own fault. Someone should explain that to them.” - Former French prime minister Michel Rocard”

    Bra citat

  10. joby5 Säger:

    Hadde världen väntat sig att man kan skära bort en bit av en demokratis landyta utan att få någon reaktion ?
    Hadde turkiet, (vars krigföring med PKK kostat ca 40 000 liv), accepterat att Kurderna förklara sig självständiga och att USA och copycat Europa gjorde det samma och dessurom kringgick FN ?

    Detta är inte ens realistiskt i tanken !

    Dessutam har faktiskt Albaner har faktiskt även dom begått folkmord på Serber, (mellan 1700-1900 talet deporterades mellan 2-400 000 serber av Albaner och turkar samt division SS skaderbeg under Andra värdskriget då ca 10 000 serber mördades och 100 000 deporterades)Om detta talas alldrig utan endast selecterad historia där Serber är banditer.

    Faktum är att detta skulle ha förhandlats mellan serber och albaner och då menar jag på riktigt inte som nu att förhandlingarna dödades genom att USA redan lovat självständighet och albaner bara behövde “vänta ut” förhandlingarna. “Serbien vill inte compromissa” heter det i media men vad menar man med det ? Det stod mellan självständig het eller att vara en del av serbien en naturlig komrpromiss hadde varit en generös Autonomi vilket även var Serbiens föslag dessutom en mycket generös Autonomi. Detta förkastades naturligtvis av Albaner som redan blivit låvad en olaglig självständighet utanför FN resulution 1244. Var det värkligen Serbien som inte ville kompromissa ?
    Jag tror att det bästa hadde varit att man fick förhandla detta tills man kommit fram till en lösning vilket jag tror att man hadde gjort, visst det hadde tagit tid men är superviktigt för stabiliteten på Balkan. Nu valde man denna väg och hatet kommer att fortsätta på Balkan.
    Efter allt krig som har varit på balkan har man inte lärt sig något.
    Vi har FN just FÖR att inte detta med ensidiga självständighetsförklaringar skall kunna drivas igenom hur som helst det skulle kunna sluta med 20-30 nya stater på Balkan och ytterligare separering mellan folkgrupper istället för försoning.

  11. Pravoslavac Säger:

    Lustigt att USA anklagar Serbien just för att “inte respektera internationell lag”, eftersom polisen anlände för sent till ambassaden. Internationell lag säger att ambassader ska skyddas, det är sant. Men det rör sig om 30 minuter och polisen var fullt upptagen med den stora demonstrationen när detta hände.

    Själva bryter USA mot internationell lag utan att blinka och förväntar sig att ingen ska reagera. Den här gången har de fel. Serbien har reagerat och kommer fortsätta reagera.

    Jämför nu de serbiska brotten, en 30-minuters försening på grund av en demonstration, med USA:s brott. De försvagar FN genom att våldföra sig på internationell lag, helt i eget syfte. De avtvingar med våld en suverän stat 15% av sitt territorium för att upprätta en amerikansk koloni. Där har man dessutom byggt en jättelik militärbas (Bondsteel) för att provocera Ryssland.

  12. baskim Säger:

    Joby

    Kom inte här och snacka historia!!!

    Kosovas land yta sträckte sig ända bort till nis, Men ni tvångs förflyttade alla kosova albaner därifrån till Turkiet, Det finns 2 miljoner albaner i turkiet pga av det idag !”!!!!!!!!!!!!!

    PRAVO

    Det är en minoritet i världen som ser det som att man har brytit internationel LAG

    ÖVER 100 länder förväntas erkänna kosovas självständighet, Medans HELA VÄrldens LÄNDER SER DET SOM ETT STORT BROTT ATT ATACKERA AMBASSADERNA

  13. Kachina Säger:

    baskim

    Hur är det med byarna i Makedonien, där ni nu kräver att nationsgränsen dras om för att albanier lagt beslag på byarna?

    Hur är det med de tre kommunerna i norr som till största delen befolkas av serber, är det inte rimligt att ni drar om Kosovos gräns så att de tillfaller Serbien? Eller, ändrar ni åsikt i olika väderstreck?

    FAIR DEAL? Vet albaner vad det innebär?

  14. baskim Säger:

    Kachina

    Gränsen med makedonien ska vara som den alltid har varit, Den kommer inte att ändras,

    Tvisten här uppstod när Slobodan Milosevic drog lite egna gränser och det har inte kunnat lösas pga osäkerhet från makedonsk sida och man har ej haft en förhandlings partner tills nu.
    Nu så har man fått en plan som finns i Ahtisaari förslaget och som bådde Kosova och Makedonien accepterar och det är att inga av Kosovas gränser ändras!!

  15. baskim Säger:

    Pravo

    hehehe titta här

    http://uk.youtube.com/watch?v=5VWZoKWBYXE

    Ser ut som att belgrad serberna ger bort Kosova för skor!!

  16. Kachina Säger:

    baskim

    Och,…gränsen Kosovo/Serbien? Tänker ni tvinga in serberna i tre kommuner under albanskt styre? Det är några kvadratmeter mark och det har stor betydelse om Kosovos gräns går söder eller norr om de här kommunerna. Där, precis där, väljer ni krig eller fred.

  17. baskim Säger:

    Kachina

    Vi väljer fred!! Inte ens en gång har Kosovas polis använt våld trots att man har blivit atackerade vi flera tillfällen så har man inte brukat våld tillbaka utan bara ståt och tagit emot!!

    Och den delen av Kosova kommer ha autonomi inom Kosova precis som ahtisaari planen säger!

  18. baskim Säger:

    Så det blir inte albansk styre utan de själva styr sig själv och poliserna där kommer vara från deras egna ranker inte kosova albaner och de kommer ha VETO i parlamentet när det gäller lagar och sådant som inskränker på deras rättigheter

  19. baskim Säger:

    kachina

    http://www.unosek.org/unosek/en/statusproposal.html

  20. Pravoslavac Säger:

    Serber tillåts inte resa i sitt eget land. Inte ens till de serbdominerade områdena i norra Kosovo!

    http://www.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=22&nav_id=47904

    Detta är ett solklart brott mot resolution 1244!

  21. Kachina Säger:

    baskim

    Bra villkor.

    Ni fick själva samma autonomi, men avböjde. Det vore bra om de här kommunerna kan acceptera det, men jag fundera bara på varför ni inte gjorde likadant, varför ni inte blev européer och ignorerade serbien?

    Finns det möjligtvis någon tanke på det Stor-Albanska Riket?

  22. spanaren Säger:

    Rysslands representant i NATOs högkvarter i Bryssel
    hotar idag för första gången med att Ryssland kan komma
    att tillgripa brutalt militärt våld om KFOR överskrider sina
    av FN givna order i Kosovo.

    Samtidigt meddelas att ryske utrikesministern Lavrov idag
    överlagt med sin serbiske kollega per telefon och väntas
    till Belgrad inom kort för direkta förhandlingar.

    Amerikanska ambassaden i Belgrad har idag beslutat ej
    nödvändig personal skall evakueras.

    Serbiens premiärminister Kostunica vägrar att göra avbön
    för USA - tvärtom enligt B:92 uttalar han förståelse för
    ungdomarna som demonstrerade igår.

    I Mistrovica har idag serbiska demonstranter försökt gå
    till motangrepp vid bron över Ibar men stoppats (tillfälligt?)
    liksom tillresta serber vid länsgränsen i norr.

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7258801.stm

  23. baskim Säger:

    Kachina

    Nej det finns ingen sådan vilja alls!
    Till och med det förbjuder ahtisaari planen den mannen måste ha tänkt på allt :)

    och den har kosova accepterat.

    Vi KOMMER bli ett EU land i framtiden även utan serbien och det hade aldrig gått att ignorera serbien i för vi vet vad de är kapabla till det, som vi ser NU, Kolla vad Kostunica o CO gör förespråkar våld och vägrar be ens om ursäkt

  24. spanaren Säger:

    Baskim,

    Vänligen sluta med att hänvisa till Västs
    beställningsjobb - Ahtisaariplanen.
    Den har förkastats av FN och har ingen
    relevans utanför USA/EU/NATO.

  25. baskim Säger:

    Spanaren

    Ahtisaari planen har förkastats av Ryssland och inte av FN,

    Ahtisaari planen hade stöd av alla länder utom ryssland I FNs säkerhetsråd.

    China var varken för eller emot de skulle bara lägga ner sin röst.

    Och ahtisaari planen har börjat implementeras i Kosova och den ger EU och nato länder de garantier som de behöver bla att Kosova respekterar männskliga rättigheter för att de ska kunna erkänna dess självständighet!!!

    Så ahtisaari planen lever och gör det friskt!!!

    ´HEHEHEHE

    ENTLIGEN HAR DU VISAT VART DU STÅR rätt upp och ner,

    Efter som ryssland är enda land som ej godkänt ahtisaari planen så står du och säger att den är död. Det lever nog en ryss i dig va :)

  26. djingiskahn Säger:

    baskim

    Kort sagt har du helt rätt!
    Nu avslöjar han sig själv på ett förnedrande sätt, denne krigshetsare på bloggen.

  27. spanaren Säger:

    Baskim,

    I FNs generalförsamling stödjer en majoritet av
    länderna Rysslands uppfattning om UNSC 1244.

    I Säkerhetsrådets omröstning vann den ryska
    linjen med 10 röster mot 5.

    Som neutral och alliansfri svensk kan jag vägra
    ställa upp bakom USA/EU/NATO:s brott mot UNSC 1244
    utan att för den skull vara “ryssvän”.

    Det har ju dessutom inte varit någon direkt rusning ens inom
    EU att “erkänna” Kosovo. Idag meddelas från Prag att
    Tjeckien är tveksamt med tanke på att Serbien (Jugoslavien)
    stödde landet i dess svåra stunder 1938 och 1968.
    Jämförelser görs med lösrivandet av Sudetlandet från Tjeckoslovakien
    1938 med dagens styckning av Serbien mot landets vilja.

    Vad gäller “ryssen” tror jag inte Rogozins varning idag i Bryssel
    är tomma hot. Skall bli intressant att se vad Lavrov har att säga
    när han kommer till Belgrad och vad Putin säger i Bukarest om en dryg månad.

  28. Kachina Säger:

    baskim

    Jag läser och läser, men hittar ingenstans nämnt autonomi för de tre kommunerna i norr. Hanterar man det rätt,kan det vara en lösning. Hanterar man demsom det står i planen, att de skall ingåi ett multi-etniskt Kosovo, har man inte åstadkommit något annat än att stänga in DAMP i samma rum som ADHD.

    Lösningen ligger i de där tre kommunerna. Det är nog viktigare att klargöra deras framtid än att snabbt erkänna Kosovo. Viktigare att starta de förhandlingarna innan ryssar och serber spikar en handlingsplan.

  29. djingiskahn Säger:

    Spanaren

    Hoppet är det sista som överger en sann krigshetsare.

    PS Många serber skäms idag DS

  30. baskim Säger:

    Spanaren

    När det gäller Prag så är de helt för självständighet, De vill bara vänta ut stormen för att det inte ska ta så hårt på serbien läst och läser alla artiklar om Kosova för till fället förutom de ryska och de serbiska med undantag för B92, Och de visar samma linje att de ska vänta MEN DE SKA ERKÄNNA…. och rusning visste alla att det inte skulle bli men innan mitten på mars så kommer hela EU med undantag för Cypern,Rumänien,Spanien, Kanske slovakinen har erkännt Kosovas självständighet!!! det är ett kännt faktum.

    Man är i en Union och de stora och en hel del av de mindre har redan erkänt kosovas självständighet!!

    http://www.kosovothanksyou.com/

  31. baskim Säger:

    kachina

    Läs bla artikel DECENTRALIZATION

    Municipal Finances

    All municipalities will be responsible for their own budgets and are entitled to financial resources of their own.
    A fair and transparent block grant system will be established, ensuring greater municipal autonomy in the allocation and expenditure of central funds.

  32. Kachina Säger:

    djingiskahn

    Varför denna ständiga underskattningen av ryssland. Hur många har, historiskt, gått på samma nit? Det är bara att räkna. Hur många gånger har Ryssland visat sig kunna bygga upp sin industri till mycket hög produktion inom några få år, nu senast efter Jeltsin.

    Väst och Kosovo måste igång och förhandla med serberna. Det går inte att lämna tre serbiska kommuner åt sitt öde inne i Kosovo. Löser man detta, kan man även lösa eventuella framtida konflikter med Ryssland.

  33. Kachina Säger:

    baskim

    Jag behöver inte läsa mer än du skrev för att se att det är värdelöst. Det finns något som heter fördelningspolitik och infrastruktur.Även här i Sverige gruffar vi om hur pengarna fördelas mellan kommunerna.

    Nej du, släpp de här kommunerna till serbien. Det är er enda chans till fred.

  34. baskim Säger:

    kachina

    hehehe Du är envis.

    Det bor 50 000 serber på norra kosova resten bor i de södra delarna och de är 70 000 till antalet så ska 50 000 delas men lämna 70 000 efter sig och för det andra jag trodde att serbien “krigar för hela kosova och för sina Kyrkor i söder”

  35. djingiskahn Säger:

    Kachina

    Du kan inte mena att du på allvar tror att Ryssland skulle våga utmana USA och EU.
    Rent “militärtekniskt” är de helt underlägsna USA, glöm inte att USA:s fiasko i Irak började när “kriget” var vunnet, dvs när dom skulle “övervaka” i st. för att “slåss”.

    Tror du Putin är så korkad att han skulle riskera sitt eftermäle som president genom att “hjälpa/stjälpa” Serbien - han har inget att vinna men allt att förlora.
    Klart/slut/ som den krigshetsande Spanaren plägar säga.

  36. Kachina Säger:

    baskim

    Så är det, och det är de geografiska gränserna som orsakar det. Det gäller att ge och ta och de 70 000 får finna sig att leva under albanskt styre. Men i norr får ni ge efter.

    Så enkelt är det, det kan vara gränsen mellan krig och fred.

  37. baskim Säger:

    kachina

    det som gör att jag VET att ryssland inte startar ett nytt världskrig är för att vid de förra världskrigen har det varit ett land mott de, SVERIGE, FRANKRIKE, TYSKLAND
    och i senaste kriget så var det tack vare väst som ryssland inte förlorade, För hade Hitler valt att koncentrera sina styrkor mott väst först tills man besegrat de så hade man kunnat använda hela sin styrka mott ryssen, Man hade ju bara halva för andra halvan var på den västra fronten.

    Så likadant som ryssen ska tacka Väst så ska väst tacka ryssen eller snarare Hitler för att han trodde sig vara oövervinnelig och kunna kriga på 2 fronter samtidigt.
    Och för det tredje så har man vid alla 3 gånger som ryssland blivit anfallet blivit räddade av Vintern och det lär det inte göra nu för vi har HELSYNTETISK olja nu och glykol

  38. djingiskahn Säger:

    Baskim

    Kachina är inte känd som någon vän av faktaunderlag :-)

  39. baskim Säger:

    Och detta vet ryssen allt för väl och nu så får man kriga mott HELA EU inte bara Tyskland och USA så det är en altför stor Kött bit att svälja man kvävs ju

  40. spanaren Säger:

    djingiskahn/baskim

    Köp en historiebok om andra världskriget….

    Vad gäller Ryssland stannade klockan hos er vid pass 1998.

    USA/NATO har i sina angreppskrig mot bla Serbien kunnat
    förlita sig på luftherravälde. Det är kanske slut på de tiderna…

    http://en.wikipedia.org/wiki/S-400_Triumf

    Ni kallar undertecknad krigshetsare för att jag liksom Kachina
    ger er en glimt av den verklighet som kan drabba oss alla imorgon
    om utvecklingen går åt samma håll som idag.

    SLUT/KLART/SLUT

  41. baskim Säger:

    Spanaren

    Jag har läst en hel del om andra världkriget och VET att alla vi hade pratat TYSKA idag om hitler hade krigat på en front åt gången för tyskland var det mest avancerade landet i världen vid den tidpunkten och effektivaste armen, Men man försökte bita för STOR KÖTT BIT och kriga både mott USA,Storbrittanien och Ryssland samtidigt.

    och nu så påstår du att Ryssland ska kriga mott alla dessa länder samtidigt och dessutom vara underlägsna tekniskt och ÄNDÅ VINNA sov gott och fortsätt du drömma

  42. baskim Säger:

    förresten läste du om USAs nerskjutning av en “spionsatelitt” Läste do om satelitens fart när den blev träffad?

  43. Kachina Säger:

    baskim/djingiskahn

    KIIR-pakten, noll koll?

    USA är lika uppblåst som NHL var.

    Fatta detta. Ryssland har teknik, samma teknik som USA, den kommer bara inte ut på marknaden utan stannar inom militären. Varför tror du att svensk underrätelsetjänst var så intresserad av att betala dyrt, köpa och smuggla rysk militärutrustning på Estonia?

  44. Kachina Säger:

    baskim

    Kina har gjort detsamma, utan att blåsa upp det i media. De ingår i KIIR-pakten.

  45. Kachina Säger:

    baskim

    “och nu så påstår du att Ryssland ska kriga mott alla dessa länder samtidigt och dessutom vara underlägsna tekniskt”

    Ryska T34 var överlägsna Tigern. “Stalinorgeln” var tyskarnas skräck.

    USA hur tagit åt sig en stor bit i IRAK och de får gapa avsevärt mer om de får KIIR-pakten mot sig.

  46. baskim Säger:

    kachina

    KIIR pakten finns inte!!

    det är bara du som påstår detta,

    Visste du att Ryssland ser Kina som ett hot och bägge dessa länderna behöver USA som balans vikt för varandra!!

    Och T34 var ej överlägsna Tigern det som gjorde att de kunde vinna var deras antal, pga att Tysken hade resten av sina Tanks i VÄSTRA FRONTEN. En Tiger tank kunde träffas 10 gånger av en T34 utan att förstöras , men tack vare sin stora antal kunde de slå ner TIGERN.
    som sagt hade det inte varit för hitlers 2 front krig så hade ryssarna talat tyska idag och vi med!!!

  47. spanaren Säger:

    Baskim,

    Läs och lär något nytt. Detta är vad Kachina menar med
    KIIR-pakten. Dina kunskaper om dagens säkerhetspolitiska
    läge i Asien är lika felaktiga som de du framför om WW2.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation

  48. Kachina Säger:

    baskim

    Ni Kosovo-albaner påminner om kaxiga småpojkar som förlitar sig på en stor stark storebror i skinande rustning. Högmod går före fall. USA har inga styrkor att sätta in vid en eventuell konflikt i Kosovo och NATO.s styrkor är för svaga. Så ett gott råd,….när ryssen talar, lyssna. Sätt er sedan ner vi bordet och samtalat.

    Ni har gapat över tre kommuner för mycket i norra Kosovo. Det är den handelsvara ni har att köpslå med och Storebror är upptagen på annat håll.

  49. baskim Säger:

    kachina

    det har vi gjort alltså samtalat sedan krigets slut och även innan kriget men det har inte lett någon vart!!

    God kväll till alla// Har fått halsflus ska gå och lägga mig :(

  50. Kachina Säger:

    Du har också fått en del att tänka på. Gör det.

  51. Pravoslavac Säger:

    Ikväll har en stor demonstration mot självständigheten startat i Montenegros huvudstad Podgorica. Demonstranterna bär Grekiska, Spanska, Serbiska och Ryska flaggor. Torget är fullt med folk och kravallpollis har spärrat av parlamentsbyggnaden.

  52. Pravoslavac Säger:

    Demonstrationerna i Podgorica verkar av allt att döma ha gått lugnt till. Bra.

    Strax efter att Rysslands FN-ambassadör höll tal idag avrådde UD från resor till norra Kosovo. En artikel om ambassadörens tal finns på B92:

    http://xs4.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=22&nav_id=47907

    Jag kan inte tolka vad detta betyder riktigt. “Stabilitet på Balkan” kanske. Det verkar ju vara veckans mantra.

  53. drenicak Säger:

    Kachina:

    Gapar du ännu om norra Kosova?
    Varför skötter inte du ditt liv och hittar någon att umgås med?
    Har du ingen som bryr sig om dig?

    Till Bashkim, evropian …
    Var vänlig o strunta i henne totalt. Hon lever genom er!
    Vi kosovarer ska inte jämföra vem som är starkast eller svagast. Vi har alltid varit på de godas sida och för demokrati och tolerans. De som hetsar till krig får leta krig nånannastans och inte i Kosova. det spelar inte någon som helst roll vad serbien, ryssland eller nån annan sk.. land gör Demokratin och toleransen i Kosova går ej att stoppa!

    Serbien har startat sitt sista krig 1998 och förlorat sen som många andra 1999 när Belgrad bombades. Det var lätt att kriga på andras länder, men när de fick på “käften” i belgrad så gav de upp.
    Tackar en Kosovar!

  54. drenicak Säger:

    Senaste nytt!!!!

    Titta på denna klipp som finns på aftonbaldet, haha vad roligt, haha
    “himla folket” in action;)

    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article1902697.ab

    Tackar en Kosovar!

  55. Kachina Säger:

    drenicak

    Det är inte bara jag som gapar om norra Kosovo. Läs vad han sade ryske FN-ambassadören i länken ovan,från pravo.

    Sedan är det bara att titta på kartan och befolkningstätheten, använda sunt bondförnuft och inse att ni bitit i för stor tugga. Det vore mer klädsamt med lite lägre tonläge och förhandla med ömsesidig respekt.

    Det är inte säkert att Storebror har resurser att skydda er. Jag gillar varken serber, albaner, ryssar eller amerikaner, men just nu leder ni albaner “rövhåls-racet”. Tagga ner, jag tror inte Storebror är så kaxig när Björnen börjar morra.

    Ni kommer aldrig att klara det där om ni inte släpper de tre kommunerna i norr.

  56. drenicak Säger:

    Skaffa dig ett liv kachina! Bry dig inte vad våran Storebror gör eller inte gör!

    Min fru psykolog råder dig det:)

    Tackar en Kosovar!

  57. Pravoslavac Säger:

    Här är ett klipp med General MacKenzie, tidigare överbefälhavare för UNPROFOR i Bosnien. Han ger en mycket sansad bild av situationen: http://www.youtube.com/watch?v=TnlAbfpycws

  58. drenicak Säger:

    Nyheter från Kosova:

    Komunikationsministern i Staten Kosova har beslutat att tilldela 1 miljard euro till vägbygge. Albanien snart avslutar sin stora motorväg mot Kosova. Nu ska vägen forsätta från grnsen till Prishtina och mot serbien. Det är planerat med att en motorväg till ska byggas från Mitrovica till Shkup i Makedonien.
    Länge leve Hashim Thaci och alla demokratiska ledare i världen.
    Tackar en Kosovar!

  59. spanaren Säger:

    drenicak,

    Ingår de här också i er kosovoalbanska uppsättning av
    historiska hjältar från WW2 när ni er vana trogen ställde
    er på ockupationsmaktens sida - då Italien/Tyskland
    idag USA/EU/NATO och i förra seklets början Ottomanerna?

    Är den politik som gällde 1944 inte den ni mellan “skål och
    vägg” förordar än idag - inkl. etnisk rensning av ickealbaner?

    Betänk att “ryssen” liksom 1944 kan dyka upp och jaga både
    er och ockupationsmakten ut ur Balkan….

    http://en.wikipedia.org/wiki/21st_Waffen_Mountain_Division_of_the_SS_Skanderbeg_(1st_Albanian)

  60. Kachina Säger:

    drenicak

    “Nationalism är en sjukdom” (Albert Einstein)

    Be din fru bota dig.

  61. drenicak Säger:

    spanaren :

    Titta på Youtube, det är dina systrar… som “kosovo för skor” haha
    Istället för att önska dig krig så jobba lite och skicka till dina systrar så att de slutar stjäla sitt land ju…

    Vi vet med vilka vi var och vad vi har gjort. Åk till Israel och fråga om nån israelit dödades hos albaner under WWII
    W.Klark, M.Olbright,Holbruk, Amanpour alla de vet på vilken sida albanerna var och är
    Fred ska råda i världen oavset om serbien ville eller inte vill.
    Tackar en Kosovar!

  62. drenicak Säger:

    Rasism är sjukdom

    Hon får många som dig dagligen på sitt arbete… hon är ganska nyfiken på dig…Jobbar du? eller hatar du alla och får inget?

    Tackar en Kosovar!

  63. spanaren Säger:

    drenicak,

    Jag har ett klipp från Youtube - håll tillgodo….
    Är det lögner som visas?

    http://www.youtube.com/watch?v=A6ngoJu-EFw

  64. drenicak Säger:

    spanaren:

    jag behöver inte motbevisa dig med nåt… Jag säger bara åk till Israel och prata med de så berättar de vad vi gjorde för de under WWII.
    Klark har betalat tjänsten till oss under 1999, synd att Clinton fegade ur för att då skulle ni se….

    Fred, tolerans och frihet för alla i Republiken Kosova:)
    Tackar en Kosovar!

  65. Kachina Säger:

    “hon är ganska nyfiken på dig”

    Jag kan tänka mig det, jag är lite ovanlig, så att säga. Jag är pensionerad.

    Jag är inte rasist. Jag ogillar CIA och KGB samt det sätt ni Kosovo-albaner uppträder just nu. Det stinker “Skanderberg” om er. Ni är kaxiga så länge som motståndaren är försvarlös.

    Vi i väst-europa vill leva i fred med Ryssland. Ytterst är detta vad saken gäller. Bush och Kosovo spelar poker med oss som insats och vi, här på gräsrotsnivå, gillar det inte alls.

  66. drenicak Säger:

    Hon får pensionerade med som hon tar hand om. De kommer och pratar om sitt liv. De har ingen och prata med. Deras barn har övergett de. Jag tycker att det är verkligen synd.
    Hon har ett råd till dig: Börja motionera, ta långa promenader, ha en kompis som du kan ta promenaderna med. Glöm inte tabletterna och sluta sura och hata andra. Du ska se att folk är vänliga och vill hjälpa.

    Skanderbeg var vår stora hjälte som krigade mot ottomanska riket. Han försvarade europa i 30 år.

    Nu ska jag njuta lite med min fru och fira genom att om ca 9 månader föröka oss:)
    Tackar en Kosovar!

  67. baskim Säger:

    kachina

    Det är inte Bush och Kosova utan Ryssland och serbien som spelar poker med Europa.

    För både du och jag vet vem EU vänder sig till om Ryssen börjar morra åt EU och det lär de göra om USA drar sig tillbaka!!!!

  68. Kachina Säger:

    “För både du och jag vet vem EU vänder sig till om Ryssen börjar morra åt EU och det lär de göra om USA drar sig tillbaka!!!!”

    Javisst, men vi är fortfarande spelbrickorna som offras i ert egensinne och USA:s expansion.

    Ryssland är inget hot, om vi inte hotar dem.

  69. baskim Säger:

    kachina sen när då, Är inte ryssland ett hot är det inte pga ryssen som finland inte är en del av Sverige längre?

  70. Kachina Säger:

    “….är det inte pga ryssen som finland inte är en del av Sverige längre?”

    Nej, det är på grund av Gustav IV Adolf och till viss del Karl XII.

  71. simcards Säger:

    Bring: Serbien har ingen absolut suveränitet
    Bring: Friendly Relations-deklarationen stödjer Kosovos självständighet / 2008-02-22
    Debatt: Visst är det så att principen om folkens självbestämmanderätt i regel innebär en rätt till självstyre eller autonomi inom en stat. Men poängen är ju att om en minoritet som kosovoalbanerna diskriminerats av centralmakten och förvägrats rätten till autonomi aktualiseras rätten till full självständighet. Ingen suveränitet inte är absolut om man gravt åsidosätter en minoritets rättigheter. Det skriver Ove Bring i replik till Dulić.

    Tomislav Dulić kritiserar mitt inlägg genom att slå in ett antal öppna dörrar (Europaportalen 080220).

Visst är det så att FN-resolutioner ­ i princip gäller tills de formellt upphävts, men de kan också, helt eller delvis, bli överspelade av tidens gång.



    Folkens självbestämmanderätt
    Resolutionen 1244 är överspelad i vissa delar men inte i andra. Det är därför det är viktigt att undersöka om andra regler i folkrätten har något att säga i saken.

Visst är det så att principen om folkens självbestämmanderätt i regel innebär en rätt till självstyre eller autonomi inom en stat, men poängen är ju att om en minoritet diskriminerats av centralmakten och förvägrats rätten till autonomi aktualiseras rätten till full självständighet.


    
Moderstatens suveränitet får då vika. Denna tolkning framgår av FN-deklarationen 1970 om staters vänskapliga förbindelser (den såkallade Friendly Relations-deklarationen).



    Förtryckt folkgrupp
    President Milosevic upphävde 1989 Kosovos autonomi och inledde en maktspråkets och förtryckets politik mot minoriteten i Kosovo.

Förtroendet folkgrupperna emellan har gått förlorat och omvärlden har rätt att erkänna Kosovos självständighet.



    För att man ska kunna erkänna en politisk enhet som en stat krävs tre saker: ett fixerat territorium, en befolkning på detta territorium samt en regering som effektivt förmår utöva makt på territoriet.

I fallet Kosovo kan det tredje kriteriet upplevas som problematiskt, men det spelar mindre roll eftersom Kosovo kan erkännas som ett rättssubjekt av annat slag än en stat.

    För de stater som vill ge Kosovo en plats i det internationella samfundet är huvudsaken att självständigheten erkänns i en eller annan form.



    Felaktiga påstående
    Varför upprepar Dulić det felaktiga påståendet att erkännanden av Kosovo strider mot FN-stadgan och Helsingfors-deklarationen, när principen om folkens självbestämmanderätt bekräftas av dessa dokument och när Friendly Relations-deklarationen bekräftar att en moderstats suveränitet inte är absolut om man gravt åsidosätter en minoritets rättigheter?



    Ove Bring
    professor i internationell rätt, Försvarshögskolan

    ___________________________

    Bashkim, Drenicak, Evropian och Mig själv :), ett stort beröm till er som ens står ut med alla dessa proserber. Jag har aldrig varit med om något dummare folk, Deras utrikesminister blev mördad av en serb, 1a världskriget startades av en serb, men ändå stödjer dom dessa människor.

    Mycket stolta över er, hur ni lyckas debattera mot ett av världens dummaste folk.

  72. Kachina Säger:

    simcards

    “Deras utrikesminister blev mördad av en serb,”

    Betyder det att vi skall hata alla serber? Snacka om primitivt tänkande, men….

  73. agitpr0p Säger:

    Om simcards med flera albaner anser att svenskar är världens dummaste folk så kanske Sverige inte är rätta platsen att bo på. Man kanske borde överväga att flytta tillbaka till Kosovo, nu när ni har fått som ni vill, istället för att förolämpa och smutskasta både serber och svenskar!

    .:agitpr0p:.

  74. Kachina Säger:

    “För att man ska kunna erkänna en politisk enhet som en stat krävs tre saker: ett fixerat territorium, en befolkning på detta territorium samt en regering som effektivt förmår utöva makt på territoriet.

I fallet Kosovo kan det tredje kriteriet upplevas som problematiskt, men det spelar mindre roll eftersom Kosovo kan erkännas som ett rättssubjekt av annat slag än en stat.”

    Att Kosovo kan erkännas som ett rättssubjekt av annat slag än en stat, påpekade jag flera gånger före er självständighetsförklaring. Detta hade underlättat en anslutning av både Serbien och Kosovo till EU, samtidigt. Som läget är nu torde Serbien knappast ansluta sig till EU utan istället vända sig till unionen i öster. Ert egensinne har alltså sabbat till det rejält för Europa.

    Det tredje kriteriet uppfylls inte alls i tre kommuner i norra Kosovo. För att lindra skadorna bör ni så snabbt som möjligt förklara att ni avstår från suveränitet över de kommunerna.

  75. drenicak Säger:

    agitprop:

    Cetnike, ta det lugnt bli inte arg att du har förlorat. Ta det lugnt bevara dina nerver. Du ska behöva dina nerver senare i livet.

    Kosovarer tycker inte att svenskarna är så eller si, vi tycker att bara såna som skriver emot Kosovas självständighet är dumma. Istället för att tycka som demokratiska EU länder, ni skriver här om ryssland serbien och andra odemokratiska länder. Ni pratar om Kosovas Storebror USA, men ni har tydligen glömt det hjälp som USA gav er under kalla kriget. Läs lite om Kenedy eran….
    Kosova har inte bara en Storebror, Kosova har England, Tyskland, Frankrike, Australien, Kanada, Danmark, Norge, Finland, Turkiet, Italien, och Sverige efter den 4 mars ,alla sina grannar (förutom serbien) ….+ många andra länder
    Alla kosovarer som har skrivit här har propagerat fred, tolerans och förståelse…
    Kosovarer har redan börjat uppfylla de krav från Mahti Ahtisaaris plan… Vi börjar bygga vårt land. Överallt i världen så samlas Kosovarer för att hjälpa så att vi får en ny Schweiz i Balkan…
    Jag personligen med min fru får i månaden i lön ca 50 000 och skickar till utvecklng av landet minst 10 000 i månaden. Jag har byggt ett stort hus i Prishtina som jag besöker varje år. Jag bidrar med mina 2 högskoleexamen + min fru med sin i kulturela sammanhang både i Sverige och Kosova. Min syster återvände förra året till Kosova och jobbar med EU relationer och hjälper landet i dess väg mot EU. Vi har redan eu valuta, nu är det bara administrativa delen som behövs.
    Innan hade jag ett hemland, nu har jag 2. Sverige+ Kosova.

    Mina tankar efter självständigheten är med albaner i Presheva, Medvegjë och Bujanoc.
    Tackar en Kosovar!

  76. Pravoslavac Säger:

    Nyheter för dagen.

    Demonstrationer mot Kosovos självständighetsförklaring kommer hållas i en mängd städer i helgen, bland annat London, Wien, Haag, Warszawa, Kracow, Katowice, Washington, Phoenix, Cleveland, Chicago, Toronto, Vancouver osv. Tyvärr rapporteras ingenting från demonstrationer så länge de är fredliga. I USA har t.ex. ingenting rapporterats om Kosovo förrän deras ambassad attackerades.

    USA:s konsulat i Banja Luka (Bosnien) stänger tills vidare efter att det attackerades under en demonstration.

    Putin (från B92): “The independence of Kosovo is a terrible precedent. In effect, it breaks up the entire system of international relations, a system that has taken not even decades but centuries to evolve. And undoubtedly, it may entail a whole chain of unpredictable consequences. Supporters of Kosovo independence cannot foresee the results of what they are doing. Ultimately, it is a double-edged sword, and the other edge will bash them on the head some time.”

    För första gången har till och med Hugo Chavez sagt något vettigt: http://mathaba.net/news/?x=582821

  77. drenicak Säger:

    dagens nyheter i serbien, B92:

    Komentari Hronološki Preporučeni

    Priznajte ga vise i ostavite nas na miru, dosta s vasim izjavama o Djindjicu itd dovoljno je da pogledamo stanje u rusiji kakvo je, ionako je jucerasnji skup pokazao sta narodu treba. Nove patike , trenerke, odeca, obuca, hrana…
    Kao sto rece Kondoliza Rajs jutros alo ovo nije 1389 godina sad je 2008!!
    (studennt, 23. februar 2008 09:33)
    PreporučiPredloži za brisanjeŠta je ovoBroj preporuka 10
    Översättning:
    “Erkänn, och lämna oss i fred, fått nog med era deklarationer om Djincic osv. Det räcker att titta på situationen i ryssland hur det är. Gårdagen har berättat vad är det som folket behöver. Nya gympaskor, gympakläder, kläder, skor, mat…
    Det som Kondoliza Rajs sa imorse, det här är inte 1389 utan 2008!!”

    Det är vad serberna behöver och tänker. Det här är livet för serberna. Att ha mat, arbete och demokrati i landet för första gången någonsin.

    Tackar en Kosovar!

  78. Kachina Säger:

    “vi tycker att bara såna som skriver emot Kosovas självständighet är dumma.”

    Självständighetsförklaringen var inte speciellt intelligent utförd, verken i tid eller verkan.

    “Jag bidrar med mina 2 högskoleexamen”

    Det bevisar bara att det inte behövs intelligens för att ta högskoleexamen, det räcker med att vara en duktig papegoja och kunna upprepa det som står i läxböckerna.

    Vi har inte glömt Amerikas hjälp under WW2 och Marshallhjälpen som fick oss på fötter igen. Vi har inte glömt Kennedy, Kuba-krisen (där USA skyddade sitt territorium) och dess exakta likhet med den nuvarande Kosovokrisen.

    Jag hoppas att du inte glömmer vad Sverige gjort för dig. Troligtvis gett dig utbildning, ett jobb som gjort en svensk arbetslös och en hög lön som gett dig möjlighet att bygga ett hus i Pristina. Ditt tack för hjälpen är lite märkligt, genom att du lägger oss i potten i spelet om Kosovo.

    Har inte Ryssland, liksom USA, rätten att skydda sitt närområde? USA provocerar dem genom er (Bond Steal) och avsikten att placera robotsystem i Polen.

    Planerar du din framtida lycka på vår bekostnad, både ekonomiskt och säkerhetsmässigt?

  79. simcards Säger:

    Här är en vettig artikel på svenska för er serber och proserber.

    http://www.corren.se/archive/2008/2/23/jloi4297xo2pg9w.xml

  80. Kachina Säger:

    Jag är varken proserb eller proalban. Jag är emot nationalism som gör folk till idioter.

  81. baskim Säger:

    Simcards

    Supert tack för länken!!

    kachina o Co

    Ser ni att albaner och serber kan leva sida vid sida utan att försöka ta kål på varandra!!!!!!

  82. Kachina Säger:

    suck

    baskim, hur naiv är du? Det finns samma exempel i Palestina och,…..vad kan inte avundsjukan ställa till med. Stämningsläget kan ändras på en minut. Tänk om serbens son gifter sig med albanens dotter. Det går bra för serben, men inte för albanen som låter sig styras av religionen.

    Nej, det gör mig bara mer övertygad. Ni albaner är inte mogna i sinnet att bli självständiga. Ni måste ha förmyndare, som har stenhård kontroll.

  83. baskim Säger:

    Kachina

    Det har vi en förmyndare alltså det är EU och det är övervakad självständighet,

    De har sten koll.

  84. baskim Säger:

    Kachina

    Jag är inte naiv, jag blir glad när jag ser att de kommer överens, Och kan bo som grannar utan att vara på varandra hela tiden, Det är stora framsteg de har gjort och det lär bli bättre!!

  85. cnesko Säger:

    baskim

    Tack baskim!
    Jag inser nu att du egentligen omedvetet stödjer Serbien i dess strävan att Kosmet skall förbli en del av Serbien för “albaner och serber kan leva sida vid sida utan att försöka ta kål på varandra”
    Det är prcis vad serber har sagt hela tiden. Vad roligt att en alban tycker så.

  86. Kachina Säger:

    “Det har vi en förmyndare alltså det är EU och det är övervakad självständighet,”

    Så, vad var då självständigheten till för, annat än att ge legitimitet till Camp Bond Steel?

    EU:s 2 500 tjänstemän hade kommit dit oavsett om ni varit självständig stat eller autonom stat.

    Vad har ni vunnit, annat än att sätta in NI/VI i ett stormaktsspel?

  87. simcards Säger:

    Inga problem Bashkim

    Kachina, detta måste ändå säga dig nått. Förresten är du kvinna eller man?

    Aldrig provokationer

    Två unga serber släntrar förbi, nej, nej, de har INTE tid att tala med journalister. Drar huvorna över ansiktet när kameran kommer fram.

    Tvärs över grusvägen bor serben Slobodan Spasic, 64, omgiven av två albanska grannar.

    – Vi har bott tillsammans i mer än 50 år här och det har aldrig varit några provokationer, säger han.

  88. Kachina Säger:

    sincard

    Kachina är till alla delar ett maskulint väsen, även han som hamrar på tangenterna.

    Hur gammal är du, simcards. Erfarenheten säger oss att avundsjukan kan ändra en situation eller långvarig relation på sekunder, även om det inte finns stimulerande orsaker som nationalism och religion.

    Samma erfarenheter säger oss vad som händer om serbens son vill gifta sig med albanens dotter. Här, i vår kultur, “ramlar” dottern från en balkong. Därnere, där ingen vittnar, är det nog enklare att sätta en kula i pannan på serbens son, varpå serben hämnas,….och sedan är det igång.

    Medvetandemässigt, vad gäller kontrollen av instinkter och solarplexus-känslor, ligger både Serbien och Kosovo på samma nivå som vissa byar i Amazonas djungel.

  89. simcards Säger:

    Sök på ”våldtog dotter” på Google, och berätta sen vad för människor som gjort det.

    Är det kosovarer, svenskar, serber?

  90. simcards Säger:

    För er som känner till b92 så finns en omröstning på sidan.

    Kosovo Albanians’ unilateral declaration of independence, rejected by Serbia, will:

    Stabilize the region - 1889 röster

    Destabilize the region - 1597 röster

    Dvs serberna tror mer på stabilitet än instabilitet :)

  91. Kachina Säger:

    simcard

    Sjuka människor finns överallt, från Sverige genom Balkan till Amazonas djungler.

    Jag tala om det kollektiva medvetandet i vissa områden. Det beteende du ger exempel på finns inte i det allmänna medvetandet någonstans. Det är följden av ett sjukt sinne.

    Det kollektiva medvetandet på Balkan och i Mellanöstern, styrs i huvudsak av ryggmärgsreaktioner, instinkter och känslor som flammar upp från solarplexus.

    Religionen är en starkt bidragande orsak till detta. Islam, liksom tidigare kristendomen, används för att få makt över andra människor, både för ledarna att få makt över folket och att enskilda individer får makt över andra individer. Koranens Dom ligger alltid över den enskilde, från regeringmakten till grannen. Koranen säger si och Koranen säger så. Din granne använder de för att sätta dig i skuld, känslomässigt.

    Islam, liksom ortodoxa kyrkan, är förstelnade religioner som står kvar i samma tid som när den bildades. Det enda som växt är vantolkningen av skrifterna. Ni reagerar varken rationellt eller förnuftigt på yttre stimuli, vare sig den är positiv eller negativ.

    Det är inte det sätt den här civilisationen skall leva på.

  92. Kachina Säger:

    Simcards.

    Tror du att omröstningarna i Expressen och Aftonbladet är representativa för den stor massan?

  93. simcards Säger:

    Jag gav dig resultaten från B92, en serbisk sida, detta handlar om serber och kosovarer, det är en tvist mellan dom, det är ju det du tjatar om hela tiden?

    Ge mig resultaten från Aftonbladet och Expressen då.

  94. Kachina Säger:

    simcards

    Man kan inte dra några slutsatser utifrån tidningars nätomröstningar. Gruppen som röstar är inte representativ för samhället i stort. Det spelar ingen roll om de kommer från B92, Expressen eller Aftonbladet. Som mätare av opinion är de värdelösa.

  95. spanaren Säger:

    Kachina,

    B:92 är en av Väst delvis finansierad radiostation i Serbien
    som stödjer ett serbiskt ytterlighetsparti med ca 5% stöd
    i allmänna val. Partiet är det enda som förordar att Serbien
    skall erkänna Kosovos självständighet. Hur representativ
    tror du denna radiostation är för folkmeningen i dagens
    Serbien.

    Liknande svenska media är “Ny Dag” före 1990 och
    “Dagsposten” före 1951. Hur representativa var de
    för dåtidens svenska befolkning?

    Pravoslavac rätta mig där jag har fel….

  96. Pravoslavac Säger:

    spanaren: Det stämmer. B92 stödjer partiet Liberaldemokraterna, LDP, som har runt 5% stöd. På deras sida går det att kommentera varje nyhet. På den engelskspråkiga delen är över hälften av kommentarerna albanska och det är välkänt att B92 censurerar kommentarerna. När jag själv försökte skriva en kommentar en gång klipptes halva kommentaren bort, den halvan med poängen. Efter det har jag inte brytt mig om att kommentera där. En av finansiärerna är George Soros som är ökänd för att blanda sig i politiken i länder i östeuropa. Soros har tjänat ihop sin förmögenhet på det sättet, genom valutaspekulationer och genom att samtidigt manipulera valutakurserna, till exempel via B92. En gång gjorde sig Soros en hacka genom att manipulera Sveriges valutakurs (under bankkrisen i början av 90-talet).

    Att över huvud taget diskutera en omröstning med 1000 ja/nej röster är meningslöst. För det första är det för få röster. För det andra är det fler albaner som röstat än serber och för det tredje är det inte ens säkert att B92 visar det riktiga resultatet. En sådan nätomröstning betyder till och med mindre än en omröstning på aftonbladets webbsida.

  97. drenicak Säger:

    Kachina:
    Jag märker att du har glömt dina tabletter idag med…:)
    Jag har inte tagit nåns arbete, jag är bara bättre, smartare än alla andra sökande. Glömde säga innan att jag har hus här med, som jag köpte för 2 800 000 sek+kör en BMW som kostar 400 000 sek. allt detta har jag uppnåt på mina 8 år i landet. Det kommer så mycket mer i framtiden. Jag ska jobba, berika staden som jag bor i. Detta visar bara att du är en simpel rasist och inget annat. Du har varken utbildning eller intelligens för att då skulle du inse att rasism leder ingenstans. Jag har inte fått mina utbildningar utav nån utan jag har skaffat de själv. Jag har fått min utbildning på amerikanska skolor(läs mina tidigare inlägg). Jag jobbar på ett amerikanskt företag och betalar svensk skatt så att du kan få din löjliga pension.
    Kachina är ett serbiskt ord.
    Du varken representerar svenskar eller sverige, du är serb som inte vågar vissa sitt namn som andra gör det, dvs fegis, du är bara en personn utan liv.
    Du pratar om mentalitet, men din mentalitet är bara att beklaga. Rasism!!! Det är bara dumma människor som är rasister….

    Ni andra kunde se vad protesterna i serbien var för… för att stjälsa skor och kläder-. De har stulit i Slovenien, Kroacien, Bosnien, Kosova och nu har de inte nåt annat land så ha de börjat med sitt land…

    Tackar en Kosovar!

  98. Kachina Säger:

    Kachina är inte ett serbiskt ord och vad är det du uppvisar mot serber, annat än rasism?

  99. drenicak Säger:

    det är ett serbiskt ord…det är buske med taggar….och du är serb!
    Jag uppvisar tolerans, frihet, förståelse…. Läs mina tidigare inlägg.:)
    serberna och alla andra behöver mat , arbete och ledare som Zoran Djincic. Med dina inlägg som du har skrivit här så stödjer du rasister, anarkister, odemokratiska ledare osv.

    Det roliga är att det spelar ingen roll vad du skriver eller gör eller för den delen andra, Kosova är självständig, demokratisk och är på sin väg mot EU.

    tackar en Kosovar!

  100. smalanningen Säger:

    “Några tegar bort bakar serbiskan Jovanka Xhokic bröd i en uteugn från en svunnen tid. Hennes vuxne son Djokic Novica kommer runt hörnet, spänner ögonen i oss, höjer rösten, ilska växer plötsligt upp ur den trampade jorden. Vi stelnar till, avvaktar.

    – Här springer utlänningar och fotograferar, men vad hjälper det oss, när ingen gör något. Jag vill ha jobb!

    Hans bild av serber och bidrag skiljer sig från den albanske bonden Sinans.

    – Jag skulle få bidrag, skulle starta min egen rörelse och sälja jordbruksprodukter, allt var klart, men sen var det korruptionen, en annan som kände nån fick det istället.

    Djokic börjar tina upp, berättar om jobb i Serbien eller Tyskland, blir det inte bättre snart tar han mamma med sig och drar dit.

    Nu tutar hans kompisar i en röd bil utanför kyrkan, han hoppar in och försvinner. På bilen vajar albanska flaggan.

    - Såg du, säger vår chaufför Rabit Osmani, - Han är serb, kompisarna albaner.”

    Några stycken från ovan länkad artikel; lite tagna ur sitt sammanhang men visar ändå precis vad det hela handlar om egentligen.

    Inte Serbien v/s Kosova.
    Inte serb eller alban.
    Inte religion.
    Inte Ryssland eller USA.

    Stabilitet på Balkan nås inte ytterst via diplomati utifrån, den nås innerst genom att folket får det bättre. Jag läser de senaste dagarnas kommentarer och blir lätt mörkrädd. Här sitter tillochmed en del svenskar som aldrig varit på Balkan och ska rita gränser… Jösses.

    Det handlar inte om gränser eller länder. Lyckas Kosovo och Serbien att skapa en ekonomisk stabilitet och trygghet åt sina invånare kommer de till sist inte bry sig om vilken flagga de ska hissa på deras flaggdagar.

  101. drenicak Säger:

    Tackar dig smalaningen!
    Det är det som jag menar hela tiden… Om människor har bra ekonomi så spelar ingeting roll. Saker och ting går mot det bättre….

    Har kontakt med mina serbiska vänner dagligen via nätet och med mina romska via telefon. Livet går vidare för alla.

    För mig spelar religion noll roll. Min mamma är katolik, pappa var muslim.
    Trots att min far (läkare) blev massakrerat under kriget så har jag kontakt med moderata serber. Rasister, faschister och mördare måste sitta i fängelse…

    Tackar en Kosovar!

  102. smalanningen Säger:

    drenicak: Tack för backfeed. Jag har efter tvekan bestämt mig för att erkänna Kosovo personligen, främst av anledningen att västmakterna mer eller mindre skapat underlag för självständigheten när man skrev ihop en massa fördrag för att få ett snabbt slut på Balkankriget. Serbien hamnade med “svarte petter” som man säger i Sverige; som krigets egentliga förlorare så förlorade man mer än vad man tänkt sig göra egentligen.

    Att stoppa kriget var det absolut viktigaste. Dagens konflikter är fortfarande allvarliga, men allt är bättre än fullskaligt krig. Jag önskar allt gott åt Balkan, har varit där en del gånger och varje gång fascinerats över det vackra landskapet och de gästvänliga människor som bor där.

  103. Pravoslavac Säger:

    smålänningen: Så det du säger är att om vi startar ett fullskaligt krig (vilket vi har rätt till samma sekund 1244 bryts) så ändras villkoren till det bättre för Serbien?

    Som en del kanske noterat så har den döde personen på amerikas ambassad indentifierats som en 21-årig Kosovoserb som fördrivits från sitt hem i Kosovo och fram till sin död levde som flykting i Serbien. Nu är hans lidande över. Men han har varit död länge, ända sedan USA bestämde sig för att stödja terroristorganisationen UCK, föranledd av Hashim Thaci.

    Demonstrationerna idag har varit fredliga överallt, utom i Mitrovica där kosovoserber försökte ta sig över floden Ibar men stoppades av KFOR. Frågan är om KFOR har rätt att stoppa serber från att röra sig inom Kosovo. Möjligen har de det. Men KFOR har definitvt inte rätt att stoppa serber från Serbien från att åka till Nordkosovo.

    Ett par tusen studenter stoppades igår vid gränsen mellan Serbien och Nordkosovo. KFOR skickade nya vågor av förstärkningar hela tiden medan de amerikanska attackhelikoptrarna gjorde aggressiva utfall mot gymnasieeleverna för att försöka skrämma bort dem. Eleverna skrämdes ej utan stod kvar vid gränsen i flera timmar och sjöng. De sjöng sånger om Kosovo, men sången dränktes i vrålet från helikoptrarna. Det viktiga med den här händelsen var att KFOR översteg sitt mandat och bröt mot resolution 1244 genom att inte låta studenterna passera. Det var den här typen av händelser som Rysslands ambassadör för FN syftade på när han sa att Ryssland kan tvingas att använda militära medel för att garantera att resolution 1244 respekteras.

  104. Pravoslavac Säger:

    Här står det lite om dagens demonstrationer.

    http://www.iht.com/articles/ap/2008/02/23/news/Serbia-Kosovo.php

    Som jag skrev tidigare så nämns demonstrationerna endast om det blir incidenter, vilket är synd.

  105. smalanningen Säger:

    Pravoslavac: Då läste du ju inlägget som fan läste bibeln.

    Jag menade att jag godtar att Kosovo skapats av en anledning: I samma veva som Serbien skrev under resolution 1244 så fick man - även om det inte var meningen - staten Kosovo som ett brev på posten. När man “förvaltat” ett område som KFOR de facto gjort så skapades “underlaget” för en ny stat automatiskt.

    Serbien HAR gjort stora uppoffringar de senaste åren, och jag har faktiskt förståelse för era upprörda känslor. Kosovo är skapat på minst sagt tveksamma grunder, men vi ska också komma ihpg en sak - det fanns en herre som hette Milosevic som kom att betyda lika mycket ont för sitt land som vilka andra förlorande krigsherrar som helst. Hade Serbien agerat annorlunda redan innan kriget startade hade Balkans gränser sett annorlunda ut mot vad de gör idag. Det tror säkert du också.

    Summa summarum: Serbien är fortfarande förlorare, tack vare Milosevic en gång. Förhoppningsvis kan landet komma över detta med tiden och fokusera på viktigare saker: Trygghet och stabilitet för sitt folk samt närmandet till Europa.

  106. Kachina Säger:

    drenicak 3:50

    Världen kryllar av korkade miljonärer. Den bild du ger oss av dig själv, i svaret 3:50, är bilden av en osäker pojke med mindervärdighetskomplex, som bygger sin identitet på en BMW, en villa i Sverige, en villa i Prestina och två Littorin-hattar från USA.

    Du försöker med dessa statusprylar lägga tyngd bakom dina argument, men det hjälper inte för det som saknas är förnuft. DET kan man inte köpa för pengar.

    När du beskriver din framgångssaga på åtta år med tentaklar i Kosovo, Sverige och USA, ställer man sig osökt frågan om du gör kriminell karriär. Jag menar, Kosovo genomsyras ju av kriminalitet, USA är stor importör av kriminella artiklar och det är nästan bara i kriminella kretsar man kan göra så snabb karriär.

    Nejdu, det hjälper inte hur många statusprylar du har för att signalera att du är något, tomheten i förståndet kan inte fyllas med prylar.

  107. Kachina Säger:

    smålänningen

    “Här sitter svenskar som aldrig varit på Balkan och ritar gränser,…jösses.”

    Visserligen har jag varit både i Israel, Palestina och Jordanien, men man behöver inte ha varit där för att se det vansinniga i att stödja ett Palestina som utropar sig självständigt enligt de gränser som gällde före 1948.

    Det blir inte fred på de prmisserna. Det blir det inte heller på Balkan med premisserna att dessa tre gränskommuner skall tillhöra Kosovo.

    Du Linda som hyllade detta ,…jösses. TÄNK FÖR H-E!!!! Vill du ha fred eller krig?

  108. Pravoslavac Säger:

    smålänningen: Du har rätt till stora delar om Milosevic. Men problemet är att han är död, han störtades av samma huliganer som attackerade ambassaden, de bokstavligen tvingade honom att lämna parlamentet. Efteråt gjorde Serbien allt som EU bad om. Man lämnade in efterlysta krigsförbrytare och inrättade ett demokratiskt system. Serbien närmade sig EU och distansierade sig från Ryssland. Men allt detta har förstörts nu i och med att EU bestämde sig för att erkänna Kosovo.

    Nyheter för kvällen (från AFP) är att EU har lämnat Mitrovica och avbrutit förberedelserna för EULEX där. Första steget mot självständighet för Nordkosovo?

    Idag har också EU sagt åt Republika Srpska att det är lönlöst att kämpa för självständighet (samtidigt som man erkänner ett självständigt Kosovo).

    I sin kolumn på antiwar.com introducerade Nebojsa Malic ett komiskt begrepp. Han kallar EU-entusiasterna i Serbien för “Eurofiler”: http://antiwar.com/malic/?articleid=12401 :-)

  109. baskim Säger:

    Kachina

    Det kommer att bli fred där!!!!!

    Det är Belgrad som har styrt dessa demonstrationer tills nu i mitrovica.
    Har du någon gång tänkt på varför det inge var något våld i norra mitrovica ända sedan 2004.

    För serberna där visste att Kosova skulle bli självständiga och det såg man på reportagen i våras.

    Men tack vare Belgrads styrning och att de skickar folk med bussar till Kosova så har de börjat Hålla på som de gör.

    PRAVO

    Du verkar vara en sjuk människa, som fördömer att KFOR stoppade serbiska demonstranter att gå över bron, Hade de inte gjort det så hade de atackerat kosova albanska civila och då hade vi haft flera tusentals döda kosova albaner!!!!!!!

    MEN DU FÖRDÖMMER ATT DE BLEV STOPPADE!!!! DU ÄR JU FÖR FAN SJUK!!!!

    OCH HAR DU TÄNKT PÅ VAD KOSOVA ALBANERNAS HÄMND HADE VARIT MOTT DE 70 000 tusen serber som finns i södra och VAD HADE DERAS HÄMND VARIT MOTT DE 50 000 serber i norr. TOTALT 120 000 SERBER- 2 Miljoner albaner räkna din matte!!!!!!!!!!

    Men du är ju för fan sjuk i huvudet, tänk efter nästa gång du ska ytra dig, Kommer här och förespråkar MASSMORD

  110. baskim Säger:

    PRAVO

    EUs mission i kosovo är civil och de har lämnat, KFOR finns där och KPS och bevakar gränsen.

    SÅ serberna där kan ju hurra och förklara sig självständiga men de behöver snart ändå Kosovas pass för att komma ut och in i landet, och behöver ändå, ha ett internationelt frimärke om de ska skicka brev till belgrad, Och med tiden kommer de att fatta att det är nog bättre att vända sig mott Pristina än belgrad som bara ger TOMMA LÖFTEN!!!!!!

  111. Pravoslavac Säger:

    baskim: Ok, dig kan jag svara. Du är den enda vettiga albanen här.

    Det var helt fredliga demonstranter. Studenter. Det var inga huliganer, krigsveteraner eller andra som ville ha bråk. De här studenterna var helt fredliga och de hindrades från att åka till Mitrovica för att genomföra en fredlig demonstration.

    Om det hade varit bråkstakar, då hade KFOR haft rätt att stoppa dem. Men det här var definitvt inga bråkstakar.

  112. baskim Säger:

    Pravo

    Jag såg demonstrationen LIVE på tv och de var inte särskild fredliga kastade stenar och fyrverkerier mott Polisen och Polisen bara tog emot, till och med i sverige så slår polisen tillbaka men det vågar inte de i kosova pga att det skulle förvrängas av Belgrad.

    Och när det gäller de i gränsen så såg jag det på reuters, Och de släppte igenom alla som bor i Kosova men inte de som inte bodde där pga att man inte ville ha en förflyttning av våldsamheterna från Belgrad till Mitrovica.
    Och det är helt rätt agerat av KPS och KFOR, Det är deras jobb att se till så att alla i Kosova känner sig säkra!

  113. baskim Säger:

    Kachina,Pravo

    Läs och begrunda, Vem det är som styr!!!

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7260283.stm

  114. baskim Säger:

    Det Belgrad vill få är en mott reaktion från kosova albanerna och kunna säga att se på de de är våldsamma, Men de har inte fått det och tror inte att de kommer få det heller, Våra ledare pratar dagligen till folket och säger att de bästa de kan göra är att vara hemma och fortsätta med sina vardagliga saker, som jobb osv,

    Belgrad vill få en massa blod spillan i Kosova men det lär de inte få!!!!

  115. Pravoslavac Säger:

    baskim: Jag pratar inte om demonstranterna i Mitrovica som försökte gå över bron. Det var studenterna som stoppades vid gränsen jag menade. I Mitrovica är jag medveten om att det blev incidenter igår. Dagens demonstration var förresten betydligt lugnare.

    Det stora problemet här är att studenterna hindrades från att passera gränsen mellan Serbien och Kosovo. Studenterna var inga bråkstakar. De borde ha fått passera gränsen, speciellt när de bara skulle till den serbiska sidan, inte till den albanska.

    Sen skrev du om problemet med de serbiska enklaverna i södra Kosovo. Jag är medveten om att det är ett problem, men det problemet går inte att lösa. Norra Kosovo kommer att separera. Sen blir det KFOR:s uppgift att skydda serberna i de södra enklaverna.

  116. baskim Säger:

    Pravo

    Det kommer inte bli en delning.

    1. Kfor och KPS kommer skydda gränsen!
    2.Kosova albanerna kommer inte ta till våld!
    3 Så längen gränserna är skyddade så lär den delen vara en del av Kosova!
    4, Taktiken är SKYDDA,BEVAKA OCH INGRIPP INTE. Detta gör att de kommer demonstrera ett tag sen ger de upp och sakta men säkert börjar man samarbeta igen!

    Och det behövs inte skyddas i söder eftersom det inte alls har varit något etnsik våld där.

    Och det scenariot jag tog upp innan om södra det skulle endast ske om det dycker upp tusen tals döda kosova albaner på mitrovica, Men Kfor och KPS ser till så att de inte kommer över till södra sidan!!

  117. liburn Säger:

    PRAVOSLAVAC

    Pravo, finns det någon som man borde tacka för att han var mänsklighetens enda antiserb så var det Slobo. Han visste hur man förstör serbernas rykte på ett mycket effektivt sätt. Att delvis tacka är han, som då på 80-talet lovade serberna i Kosovo att han kommer att ta hand om de. Det gjorde han inte! För någon dag sen var det någon annan som lovade något - håller med Bashkim - Tomma löften!

    KACHINA

    Vad betydde “Kachina” nu igen, en buske med…

    Krig blir det bara om Serbien vill - och det vet vi att de vill. Serberna lever ut av krig, det har de gjort sedan de överhuvudtaget av Ryssland landfördrevs för att utbredda det ryska kungariket! Därav Jugoslaver!

  118. liburn Säger:

    PRAVOSLAVAC

    Du vet att de som vill komma in till Kosova måste ha visum numera, man måste också växla till Euro för att kunna handla. Det var därför de inte kom in!

  119. spanaren Säger:

    Baskim/Pravoslavac

    Låt oss lyfta blicken och se om det inte kan finnas ett
    större schackspel där vi alla i Europa är bönder.

    Interfax skriver att rysk militär befarar ett avgörande
    förintelseanfall och ockupation av Ryssland 2012-2015
    av USA/NATO. Mycket av vad som skrivs är väl av samma
    karaktär som våra “budgetubåtar” men tydligen finns tanken
    i “Stavkan” i Moskva.

    För Rysslands del skulle ett krig nu när USA/NATO är uppbundet
    i Västasien vara en strategiskt avgörande fördel och en insats
    på Serbiens sida vara en perfekt “´causus belli”.

    För USA/NATO skulle en konsolidering av makten över Balkan
    och en eventuell ytterligare frambasering till Georgien och Ukraina
    vara ett steg i planerna för världskriget 2012 samtidigt som
    engagemanget i Västasien slutförts/uppgivits.

    Vad har VI europeer att vinna på ett 3:e världskrig mellan USA/NATO
    och Ryssland/CSO? Vad är självständigheten värd om Pristina är en
    radioaktiv grushög? Vad har Serbien för glädje av Kosovo om Belgrad
    ser ut som Berlin våren 1945?

    Vem i Europa vann något på förra europeiska inbördeskriget 1939-1945?

    http://www.interfax.ru/e/B/politics/28.html?id_issue=11975866

  120. liburn Säger:

    SPANARAEN

    Det är ju bara ryssarna som kan konspirera på detta sätt! Se där, alltid är det ryssar o serber som pratar om krig! Alltid! Vänd bladet och skriv ett nytt kapitel i historien där det inte handlar om krig utan där det handlar om ekonomi, utveckling och demokrati!

  121. Pravoslavac Säger:

    baskim: Det ligger inte i någons intresse att döda någon. Men jag tror du har fel när du säger att serberna kommer acceptera att Kosovo är förlorat. Det kommer aldrig att accepteras. Däremot kanske det kommer gå att acceptera en delning. Efter tillräckligt mycket förankring kommer Belgrad förstå att de inte kan vinna tillbaka hela Kosovo just nu. Då kommer de nöja sig med endast den norra delen. Sen kan det bli lugn och ro. Jag känner på mig att det kommer sluta så.

    Kachina: Angående artikeln i BBC. Den som skrivit artikeln är helt ute och cyklar. Den biten med norra delen av Kosovo kanske stämmer, men det där med kriminalitet är helt fel. Kriminaliteten styrs från Pristina. Artikeln i BBC får det att låta som att den skulle komma från de serbiska delarna av Kosovo vilket är helt fel. Hashim Thaci är själv djupt involverade med den albanska maffian. Att skylla allt dåligt som händer i Kosovo på serberna, det är ungefär som att skylla allt dåligt som hände i Tyskland på 30-talet på judarna.

  122. baskim Säger:

    Spanaren

    Läste du noga, kina skulle tydligen vara på USAs sida och till och med han skrev att Ryssland har ingen chans nu heller men att det är bara atombomberna som skrämmer USA, Så hur klokt är det att anfalla??

  123. baskim Säger:

    Läs din länk noga själv

  124. baskim Säger:

    Pravo

    hahah så fort en ikke serbisk sida säger något så ska du försöka säga att det är skit snack,

    Tror du verkligen att Väst världen hade stött Hashim Thaci om han varit maffia ledare, Det är bara ni serber som säger det!!

  125. liburn Säger:

    PRAVOSLAVAC

    Det är ju en önskan det där med delningen, det skrev jag innan också. Då blir det krig mellan NATO och Serbien…Vem vinner? Det vet vi sedan sist! Tror du verkligen med all den klokhet du visar ha att det kommer att tillåtas en delning om EU och USA investerat miljarder för att få igång gruvorna och sedan helt plötsligt låta det gå förlorat? Tänk om tänk rätt!

    Det är redan en delning, precis som i Kroatien och Bosnien och samma sak i Kosova. Det blir en delning, men det blir inte i den formen att de kommer att tillhöra Serbien någon sin mer. För blir det den formen av delningen kommer Presheva kräva sin delning. Du förstår inte vilken situation Milosevic har satt er i! Även om du menar att de kommer att direkt rapportera till Belgrad så kommer även Presheva kräva att de skall rapportera direkt till Prishtina, Tirana eller Skopje.

  126. liburn Säger:

    Kriminalitet hit och kriminalitet dit. Vad är Putin, Djindjic, Milosevics son, Nikolic, Tadic, Draskovic, Sheshelj, Arkan, IC och VIC m.fl. Hela högen är kriminella! Sen får vi inte glömma Mihajlo Mihajlovic!

  127. spanaren Säger:

    liburn/Baskim

    Kina kan förklara sig neutralt och avvakta styckningen av det
    ryska “liket” eller göra som Mao planerade låta USA och Sovjetryssland
    förgöra varandra och sedan bli ensam herre på täppan?

    USA är ingalunda någon stormakt som handlar av godhet och
    omtanke om mänskligheten. Notera att Sibirien skall tillfalla
    USA - varför? EU får de radioaktiva ruinhögarna i europeiska
    Ryssland.

    Ert privata inbördeskrig i Serbien överlåter jag till er själva
    - men ställ inte till det så resten av Europa drabbas.
    Varför är vi europeer så blinda att vi spelar stormakterna rakt
    i händerna?

  128. Pravoslavac Säger:

    spanaren: Du resonerar alldeles för logiskt. Låt mig ta 1389 som exempel för hur det fungerar. År 1389 utspelades ett gigantiskt slag där hela den serbiska armén förintades (Gazimestan, Kosovo). Men även turkarna skadades svårt. I Serbien jämförs serbernas uppoffring på slagfältet 1389 med Jesus uppoffring på korset i Golgata. Kosovo är Serbiens Golgata. Slaget har hyllats i över 600 år. Att ge upp Kosovo nu, det finns inte på kartan. Det är bättre att kämpa tappert och förlora än att inte kämpa alls. Så resonerar serberna.

    Ryssarna däremot resonerar mer pragmatiskt, så din analys om Ryssland och att det vore en lämplig tidpunkt att flytta fram sina positioner nu, den kan mycket väl stämma. NATO är ju upptagna med sina påhittade konflikter i Afghanistan och Irak i deras påhittade “krig mot terrorismen”.

  129. liburn Säger:

    SPANARNEN

    Kinserna har varit mycket visa och mycket strategiska! Jag önskar de tar över världen med bebisar! Din ide är superbra! En värld, en nation! Då hade vi sluppit skiten!

  130. baskim Säger:

    Spanaren

    Du sa innan att Ryssland ska atackera nu, MEn enligt artikeln så är USA/Nato överlägsna redan och skulle vinna även om ryssland tar till alla vapen de har och trupper, Det ända som hindrar dem nu är Atombomberna,

    Så slut sats Ryssland anfaller inte för de vet attde förlorar och använder de atombomber sågår hela världen förlorat!!

    Och enligt artikeln så är det inte Kosova det handlar om utan att USA/EU vill ha rysslands energi så där lär vi komma ändå even utan kosova inblandat så vad är dit problem med kosova DÅ????

  131. baskim Säger:

    Pravo

    LÄSTE DU ARTIKELN

    ÄVEN OM RYSSLAND ANFALLER NU NU NU SÅ LÄR DE FÖRLORA………

  132. baskim Säger:

    PRAVO

    USA har endast 10000 soldater i afghanistan och 70 000 i IRAK

    Väldigt upptagna ser jag

  133. Kachina Säger:

    baskim, liburn

    Menar ni, att om Palestinierna gör som ni, utropar staten Palestinas självständighet över området som det såg ut före 1948, kommer ni att stödja det förslaget och tro att israelerna kommer att finna sig i att bli palestinska medborgare?

  134. liburn Säger:

    PRAVOSLAVAC

    Hur många krig bekämpade inte ortodoxe Skanderbeg mot Otomanerna? Försök inte ta åt er äran nu. Vi vet vems tillhörigheter spreds över världen för att skrämma bort det onda! Men du kan ju försöka ta åt dig äran!

    Att ge upp Kosova, fan ni har ju inte velat ha det kvar! Det visade sig även i det senaste valet. Vi fick ju inte rösträtt! Hade ni velat ha oss kvar hade ni åtminstone på ett diplomatiskt sätt gjort det! Kämpa tappert, hade ni velat kämpa tappert hade ni gjort det på ett mänskligt sätt inte mer eller mindre rånat Kosova på alla naturtillgångar för att bygga Belgrad. Hade ni arbetat på ett smart sätt hade ni lyckats idag. Ni fick chansen men vill som vanligt bara utnyttja resurserna, mörda befolkningen, fördiva folk och sedan lämna området! Det är ni nu beredda helt plötsligt att göra, nöja er med norra mitrovica! Patetiskt!

  135. Kachina Säger:

    baskim

    Det finns något som heter taktiska kärnvapen. Ryssland/USA kan använda Europa som slagfält utan att ta till det “grova artilleriet”och förinta världen.

  136. baskim Säger:

    kachina

    Israel/palestina frågan går inte att jämföra med kosova helt skilld historia och helt och hållet skillda förutsättningar.

    Vi har inga självmord bombningar i Kosova!!!

  137. liburn Säger:

    KACHINA

    Precis som albanerna i Presheva räknar sig som Serbiska medborgare. Som Ungrarna i vojvodina räknar sig som Serbiska medborgare. Precis som bulgarerna räknar sig som Serbiska medborgare. Var är ditt argument?

  138. baskim Säger:

    Så jag skulle inte stödja det förslaget!

  139. Pravoslavac Säger:

    baskim: Lugna ned dig. Jag tror inte det blir krig. Hela resonemanget är hypotetiskt. Att USA skulle attackera Ryssland är helt osannolikt. Hela det amerikanska imperiet är på fallrepet och Ryssland är på väg upp. Ryssland och Kina förutspår jag bli de två nya supermakterna. Som av en händelse stödjer bägge dessa nationer Serbien.

  140. spanaren Säger:

    Baskim,

    Idag är Ryssland överlägset både vad gäller konventionella
    vapen och kärnvapen. Risken finns 2012-2015 när underförstått
    USA/NATO avvecklat sina nuvarande krigsäventyr i Västasien.
    Idag är dessutom Ryssland och Kina allierade i CSO-pakten.
    Pakter kan som bekant ändras….

    Liksom skotten i Sarajevo och “polska korridoren” måste det
    för den stormakt som fortsätter politiken med andra medel finnas
    en “causus belli” att visa upp för omvärlden. Kosovo och de
    amerikanska baserna i Polen har Putin dragit en röd linje kring

    I alla ryska krigsspel “Zapad (krigsfall väst)” eskaleras
    krigshandlingarna till insats av strategiska kärnvapen. Den pågående
    utplaceringen av ABM-missiler i Polen ingår troligen i förberedelserna
    för att förstöra Rysslands andraslagskapacitet.

    Måste vi europeer ännu en gång gå som får till slakten…..?

    Jag kan en del om Balkans historia även om albanske hjälten
    Skanderbeg (general Alexander) på 1400-talet.

  141. Kachina Säger:

    “Var är ditt argument?”

    Att det kommer att bli problem för israelerna att finna sig i att leva under palestinskt styre, precis som att det finns ett problem för serberna nordväst om Mitrovica att vilja leva under albanskt styre.

    baskim

    Konflikten mellan Abrahams söner är äldre än er konflikt, annars har den samma grogrund.

  142. liburn Säger:

    PRAVOSLAVAC

    Kriget är precis, bara en hypotes! Jag kommer ihåg en dag runt juni 1999 när ryssarna hade nått Prishtina International Airport och sade sig inte slita sig från platsen, då skulle det blir krig. Efter en kort stund så löste det sig efter att det där lånet på några miljoner dollars o det vart värsta språnget till norra mitrovica.

    Imperiet amerika kommer inte att falla, de behöver bara höja räntan på alla lån till Ryssland med en promille så faller den ryska ekonomin. Jag gillar det som Putin sa härom veckan: “Oavset hur mycket vi anstränger oss, så lyssnar ingen på oss. Vi måste jobba håradre på den banan!” Så bra så bra!

  143. baskim Säger:

    Pravo

    Kina har tagit en neutral position när det gäller Kosova!!

    och de har inte sagt att de inte ska erkänna kosova, De har sagt att de är bekymmrade och nämnde inte ens En erkänning eller inte!!!!

    Och att Ryssland och Kina skulle ta bort USAs supermakt status hmm låter inte så troligt,

    Pravo så väl som Kina som Ryssland behöver USA som en balans våg för varandra,

    har läst intressanta artiklar som talar om att Ryssland är mer rädd för Kina än för USA
    och för deras folkmängd. Så ryssen har inget intresse av att ha bort USA och vara ensamma med KINA och deras över 1 miljard hmm och detsamma gäller Kina de litar inte heller på ryssen om ryssen klarar av USA så kanske de får för sig att attackera KINA ju….

  144. liburn Säger:

    KACHINA

    Läste du och förstod vad jag menade? Vad händer då i så fall om Ungrar, Rumäner, Bulgarer, Albaner inte vill leva under serbiskt styre?

  145. spanaren Säger:

    Samtliga,

    Låt oss inte hetsa upp oss….
    Såg liknande artiklar i svenska tidningar när ubåtsjakten
    pågick som värst - Ryssen kommer imorgon om försvaret
    inte får mer pengar.

    Låt oss hoppas på en fredlig lösning även på de lokala
    problemen mellan serber och albaner.

    Är nuvarande gränser huggna i sten tills det snöar i helvetet?
    Är det totalt omöjligt att komma till en kompromiss?

  146. baskim Säger:

    Kachina

    Det ända som kan relateras till Kosova är tiden, Inget annat, Och så vitt jag vet så är Palestinier och Israeler nästan överens om en plan, men det kommer alltid finnas de som inte accepterar som hamas tex, Ska omvärlden lysnna på hamas NEJ NEJ NEJ.

    och där har vi deras lösning. OCH HÄR HAR VI en av de UNIKA som väst har på talat om kosova att det är ett unik fall, alla konflikter är unika och ska lösas på ett unikt sett, så ingen kan använda Kosova som exempel eller israel…

  147. liburn Säger:

    SPANAREN

    DU ÄR SKÖN, JAG GILLAR DIG!

    Det är just därför som Kosova har fått tillåtelse att utropa sin självständighet. Eftersom efter alla diplomatisk energi så ville inte Ryssland och Serbien tillåta sig en kompromiss. Utropandet om självständighet var inte ensidigt, det var beställt av USA och EU! Kompromissen är redan här! Vi firar efter många års sorg! De sörjer något som de kommer att glömma om någon månad!

  148. tsolin1 Säger:

    Mycket av Kosovofrågan har emotionella och egentligen irrationella grunder. Serbernas längtan efter att behålla Kosovo är en ren känslofråga. Det är otänkbart att återinföra serbiskt styre över 2 miljoner albaner - även om samtliga fördrivna serber återvände skulle proportionerna bli kanske 300-400.000 serber mot 2 miljoner. No way! Kyrkorna och klostren måste skyddas i Serbien men det är bättre för serberna att bli av med denna smutsiga och genomkorrumperade del av Europa.

    Problemet nu blir att skapa en fungerande stat. Det kommer inte att gå, Europas skattebetalare kommer att pumpa in mängder av biståndsmedel som fkommer att försvinna i de svarta hålen där nere.

    Det finns naturligtvis många unga och brighta Kosovoalbaner som nu glädjer sig åt den nya statusen, men det är ett korrupt och halvkriminellt ledarskikt som kommer att styra landet. Den enorma arbetslösheten kommer att generera en social explosion om några år när den unga generationens förhoppningar (allt har fokuserats på självständigheten - som om den var en magisk nyckel) kommer att krossas brutalt. Framtiden ser mycket dyster ut för Kosovo, vill jag mena. Serberna bör i sin sorg vara glada över att ha blivit av med denna barlast.

  149. baskim Säger:

    Spanaren

    Nej det är det inte alltså att komma till en kompromis.

    TEX det finns 1 sätt för norra kosova att dela sig och det är om serbien ger bort syd östra DELEN till kosova.

    Kolla på länken som jag bifogar och kolla vilken del jag menar på en karta

  150. baskim Säger:

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7260283.stm

    kartan finns längst ner på sidan

    Kolla på Presheva det är den delen

  151. Kachina Säger:

    “Vad händer då i så fall om Ungrar, Rumäner, Bulgarer, Albaner inte vill leva under serbiskt styre?”

    DET skulle ni ha tänkt på före ni utropade er självständighet. Ni hade ett bra avtal som autonomi och ett EU som skulle bygga upp er administration. ERT egensinne har skapat oro i hela Europa, inte minst i Spanien och Ryssland. Den där typen av spänningar har en tendens att sprida sig lika snabbt som influensan.

    Ni har agerat klumpigt/klantigt som Europas DAMP-källa. Ni kommer att misslyckas, delvis eller helt. Dessutom finns det risk att ni sätter Europa i brand.

  152. Kachina Säger:

    tsolin 1

    Du har så rätt. Serberna borde jubla över att bli av med denna barlast, men de kan inte överge serberna i norra Kosovo. Resten skall de vara glada att bli av med och provinsen i söder kan skyddas av EU/NATO:

  153. liburn Säger:

    TSOLIN1

    Glöm inte att även 1 miljon Kosovaner måste återvända från Europa. De är inte räknade! Kyrkorna och klostren är Albanska, det är våra manastirer. Vi var ortodoxa innan otomanska riket. Vad är serbien och Kosova är korrumperad?

    Glöm inte att det finns cirka en miljon albaner som betalar skatt i EU och cirka en till i USA. Jag tror vi bara gör rätt för oss! Sen så ställer vi våra gruvor till förfogande och vår strategiska placering!

    Om vi pratar om ett korrupt ledarskap kan vi ju prata om agenterna som Bofors betalar! Är inte det korruption? Är inte det en ledarskap som är korrupt?

    Folk där nere har klarat sig eftersom vi från Europa har skickat direkta medel, pengar. Det kommer vi att göra så länge vi lever. Det kommer generationen efter att göra också. Biståndsmedeln som du pratar om går tillbaka rakt in i de Europeiska byggbolagens och konsulternas fickor, jämförelsevis Skanska, Ericsson…osv…varför tror du att Sverige är så sen med erkännandet, för att de inhemska telekombolagen valde amerikanskt bas-teknologi!

    Det är lätt att dömma, när man inget eller väldigt lite vet!

  154. baskim Säger:

    Kachina

    Jag ber dig med största respekt att sluta kalla en hel befolkning för damp Källa.

    Det gör att alla kosova albaner som kommer till denna sidan känner sig kränkta och inte respekterade.

    De har inte alla varit aktiva en längre tid och veta att du inte egentligen står för sådana åsikter som till och med kunde klassas som rasitiska.
    Och de vet inte att de här åsikterna här handlar om en Oro för hela EUs existens som enligt mig är obefogat.

    Och jag vet att döma av dina kommentarer här i över 1 år att du inte är Rasistisk så därför tycker jag att det är synd att andra ska få den bilden av dig!

    Mvh Baskim

  155. liburn Säger:

    KACHINA

    Jag vill säga - DET SKULLE MILOSEVIC OCH SERBERNA SOM GAV HONOM RÖSTERNA HA TÄNKT PÅ

    Vi utropade inte självständighet på egen bevåg. Det var en beställning från EU och USA som var trötta efter alla dödskörda diplomatiska strängar som Ryssland och Serbien tog slut på. Förstå det nu, vi utropade på beställning!

    Det sa Milosevic också, att vi skulle misslyckas! Men bättre gick det!

  156. liburn Säger:

    BASHKIM

    Kachina är mycket mer än så. Hon har fått ett utbrott på oss albaner tidigare. Men det gör inget! Kachina har ju stora problem med försvinnandet av sin svärsons tröja! Det är ju helt absurdt!

    Jag hoppas verkligen att Ungrarna, Bulgarerna, Rumänerna och Albanerna agerar likadant. Serbiska nationalister förtjänar inte att ha makt över andra folkgrupper - Vi vet vad som hänt med Slovenien, Kroatien, Bosnien, Kosova och nästan Makedonien och Montenegro! Jag tycker bara synd om hederliga serber som ser detta problem som en patetisk utveckling!

  157. Pravoslavac Säger:

    tsolin01: Du har rätt. Just därför tror jag Belgrad kommer att nöja sig