Samtal med Thaci

Föga förvånande hade Kosovos premiärminister Hashim Thaci kört slut på batterierna på bägge sina mobiltelefoner – så det tog sin lilla tid innan han kom tillbaka till kontoret och vi kunde etablera kontakt på eftermiddagen.

Lyckades gjorde det i alla fall, och vi talades vid dels om den mer aktuella situationen och dels om att vi skall försöka att träffas under den närmaste tiden för vidare samtal.

Fram och tillbaka har ju vi haft kontakt sedan nästan ett decennium tillbaka. Jag minns vårt första sammanträffande på en restaurang vid Rehns strand i Bonn i Tyskland för åtskilliga år sedan.

Och så sade jag självfallet också att regeringen kommer att rådfråga utrikesnämnden om sin avsikt att mer eller mindre omedelbart efter dess sammanträde den 4 mars mer formellt erkänna Kosovos  övervakade självständighet.

Men innan dess kommer vi säkert att ha anledning att ha ytterligare kontakt.

67 kommentarer till Samtal med Thaci

  1. Pravoslavac skriver:

    Jag har redan skrivit vad jag anser om Sveriges beslut att erkänna Kosovo och vad detta innebär, så det lämnar jag nu.

    I Belgrad demonstrerade runt 1 miljon människor mot Kosovos självständighet. Allt har gått fredligt till hittills, men man befarar att berusade ungdomar kan ställa till med mindre bråk senare i kväll. Några banderoller:

    * Vi är inte indianer, USA lämna oss ifred.
    * 1244 skäl att säga Nej.
    * Skäms Europa.

    Naturligtvis syftar den första banderollen på hur staten USA skapades, genom etnisk rensning av indianerna.

    Citat från ett par av alla tal. Kostunica: ”Vi kommer kämpa mot Kosovos självständighet så länge Serbien existerar”.

    Nikolic: ”Vi bär alla Kosovo och Metohia i våra hjärtan. USA och Europa har bringat sorg till varje serbiskt hem. Låt oss skicka en hälsning till våra medborgare vid Brankos Bro. Om det inte finns något Kosovo, finns inte heller Serbien. Så länge Serbien finns, finns också Kosovo och Metohia”.

    Allt gick som sagt lugnt och fredligt till i Belgrad. Tidigare idag hölls studentdemonstrationer mot Kosovos självständighet i Bosnien. Där skadades 3 poliser och ett större antal studenter när poliserna skyddade det amerikanska konsulatet i Banja Luka. Studenterna skingrades till sist med CS-gas (extra stark tårgas, förbjuden i Sverige). En mindre incident förekom också vid en gränsstation mot Kosovo. http://www.b92.net/eng/news/politics-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=21&nav_id=47885

  2. tnsexton skriver:

    Ja, vem hade trott att man i Serbien stillatigande skulle acceptera en uppstyckning av landet.?
    Ändå tycker jag att reaktionerna hittills varit hovsamma jämfört med vad det spekulerades om i olika medier. Detta gäller såväl ”folkliga” som politiska protester.
    Demonstrationer, några nedbrända gränskurar, någon enstaka sprängladdning, hemkallade ambassadörer och högstämda tal är ju en västanfläkt jämfört med allt från avstängd vatten- och energiförsörjning till ryska luftlandsättningar som det varnades för.
    Även på den kosovoalbanska sidan verkar man ju ha hållit sig i skinnet vad gäller umgänget med sina serbiska ”landsmän”.

    Att allt hittills gått lugnt till är naturligtvis ingen garanti för att det så ska förbli och det är definitivt ingen signal om att de underliggande spänningarna mattats av.

    Kosovos ensidiga självständighetsförklaring kommer även fortsättningsvis att vara en krutdurk och ett träsk som EU måste anstränga sig storligen för att inte fastna i och det ska bli synnerligen intressant att följa en eventuell rättslig prövning av hela affären om en sådan kommer till stånd.
    1244 skäl till ett NEJ kan vara svåra även för internationella jurister att komma runt.
    Den avgörande fortsättningen kanske inte finns på Balkan

  3. karrman skriver:

    tnsexton

    Det blir intressant att se vad en prövning av resolution 1244 kommer fram till.
    Det förefaller otvetydigt att 1244 ger serberna rätt till territoriet.

    För en lekman verkar det dock som syftet med resolutionen var att åstadkomma en försoning mellan parterna. Givet att detta misslyckades och UNSC inte kan fatta något nytt beslut så har resolutionen kan man kanske hävda begränsat värde.

    Det väsentliga är vilka folkrättsliga fakta som etableras under den närmaste framtiden.
    Så verkar i alla fall tillskyndarna av självständighetsförklaringen argumentera.

    Kanske inte så dumt att parterna möts i Haag istället för på slagfältet.

  4. evropian skriver:

    Över 50 skadade, ambassader som brinner, flagg bränning, rop av svordomar, självömkan, ja man kunde nästan tro att det är någonting hämtad från Mellanöstern men det är hämtad från Belgrad och Serbien ur BBC och CNN. Världen kollar med häpnad medan ”hooliganer” sätter utländsk egendom i brand. Allt detta är koordinerad av Serbiens politiska elit. Att Sverige väntar, medan Norge, Danmark och Finland har reagerat så som man ska är ytterst skamfullt. Detta spelar rakt i händerna på Ryssland. Någonting som är ännu mer skamfullt är dagens tänkta ”fredliga” protester. Serbien är nog inte redo för EU trots allt.

  5. simcards skriver:

    Ni ser/såg väl vilka fredliga demonstrationer vi hade i Belgrad idag?

    Den amerikanska ambassaden brändes, men annars gick allt lugnt till :)

  6. alma0024 skriver:

    Hej Carl!

    Återigen, tack för det senaste mailet från UD. Hade hoppats att se dig på Reportrar utan gränsers evenemang Pressfrihetspriset till Adnan Hassanpour i går, men tyvärr blev det ju inte så.
    Det var en välorganiserad tillställning, bland annat med ett tacktal av Hassanpours syster – den systern som befinner sig i norskt flyktingläger. Hon hade naturligtvis velat vara i Stockholm, men det var inte möjligt.
    Dödsdomen av Hassanpour tycks för tillfället vara upphävd. Men vi vet ju inte vad som händer härnäst. Det blir förmodligen en ny rättegång,
    Det är glädjande att Iran – av okänd anledning – hittills har avstått ifrån att avrätta Adnan Hassanpour, även om man ännu hävdar att han blivit dömd för spioneri, och inte för vad han har skrivit – anklagelser som verkar sakna all substatiell bevisning.
    Vad som också blev känt, är att du och irans utrikesminister kommer mycket väl överens – ja, att ni faktiskt gillar varandra en hel del.
    Det kan ju vara både bra och dåligt. Själv hoppas jag ju att det är bra…För i så fall kan det ju hända att du har talat med honom om fallet Hassanpour.
    Men det kan också hända att det är dåligt – och i så fall har du inte sagt flasklock.

    Det känns tråkigt att inte veta. Men kanske är det så det måste förbli. Som det ser ut nu, har dock den svenska regeringen ännu inte formulerat en officiell protest mot denna för tillfället upphävda dödsdom. Därför uppmuntrar jag fortfarande mina medlemmar att ta kontakt med dig, via Regeringskansliet och på denna blogg.

    Mvh

    Carina Rydberg

  7. baskim skriver:

    Pravo

    Det var en demonstration med 150000-200000 nationalister, Och detta visar att en majoritet av serbiens befolkning inte vill vika av från EU vägen.
    Och Boris Tadic deltog inte i demonstrationen och ingen från hans parti heller eller någon av de andra demokratiska partierna.
    Det var bara nationalisterna Kostunica och Nikolic. Och med tanke på att de sa att flera miljoner skulle komma och det ändå inte dök ens 1 miljon eller ens en halv visar ju stödet för Nationalisterna i Serbien.

    Det är bara synd att de nu var tvungna att aggera som tölpar och bränna USAs och atackera de andra ländernas ambasader till och med bosniens ambasad blev angripet. Så vitt jag vet har de inte ens erkännt Kosova ÄN.
    Och jag menar verkligen att det är synd för nu kan omvärlden börja se på serbien med fördömande ögon igen pga de här nationalisterna och de är inte ens en majoritet!!!

    http://www.reuters.com/article/worldNews/idUSL2087155420080221?pageNumber=3&virtualBrandChannel=0

  8. baskim skriver:

    Och det är skamligt av kostunica att inte kunna beskydda ambasaderna.

    DET TOG en halv timma för polisen att anlända till USAs ambassad

  9. mrmhalland skriver:

    Carina,

    Du ska ha all heder för ditt engagemang i fallet Hassanpour, men, det är ju långt ifrån det viktigaste när det gäller Iran.
    Du har uppmärksammat EN person, som dessutom är internationellt känd.
    Betänk alla kvinnor som avrättas varje dag med eller utan rättegång, av familj eller stat.
    Betänk alla barn som varje dag könsstympas, alla oliktänkande som stenas, kastas i fängelse, avrättas.
    Betänk alla män som ”mobbas” för att de faktiskt respekterar sina fruar och barn, istället för att misshandla dem.
    Betänk alla soldater som ligger redo att anfalla grannländer mot sin vilja, men, som blir avrättade om de ens antyder att de tycker att det är fel !

  10. mariaaakesson skriver:

    Hej,

    Har precis upptäckt/intresserat mig för den här bloggen och det är jättespänade att läsa. Kul att CB är aktiv!

    Läser precis på text-TV att USA:s ambassad i Belgrad har angripits och att demonstrander har tänt eld på byggnaden. Föga förvånande måste jag säga.

    Är precis hemkommen från vad som skulle vara en kombinerad semester/jobbresa i Belgrad. Mannen skulle jobba och jag skulle handla, njuta av stan och gå på sightseeing. Lyckades ”tajma” ankomsten i söndags till Kosovos självständighetsförklaring (nja, jag kom ju faktiskt till hotellet en timma före det inträffade). Gick i godan ro på huvudgatan i Belgrad (som f.ö. var en positiv överraskning) och panikhandlade eftersom vårt bagage naturligtvis hade kommit på villovägar och affärerna snart skulle stänga. Trevliga människor, lugnt och avslappnat, mysiga kaféer och ganska så många affärer öppna trots att det var söndag. Lite skön ”dagen innan man måste arbeta stämmning” helt enkelt.

    Åter på hotellet och slår på CNN och hör om självständighetsförklaringen. Jag tänker att det är typisk att det händer just nu när JAG är i stan, fast det var ju ganska så väntat. Frågar lite senare på Alexander Palace (hotellet) om vi kanske ska hålla oss inne, men nej då. Serberna är ett så fredligt folk, trötta på krig och bara glada över det faktum att vara vid liv! Så bra tänker vi och strosar iväg till en inpyrd restaurang (ja, det röks ju överallt) med hög musik, antagligen med någon serbisk schlagerstjärna med konstigt namn. Maten och vinet smakar utsökt och vid 20-snåret lämnar vi stället lite glada i hågen. Här märker man ju ingenting av självständighetsförklaringen sa jag till min man, jag kan nog till och med tänka mig att flytta hit!

    Lyckan blir dock kortvarig när jag i nästa gatuhörn hör mannan svära till och jag tar blicken från ett skyltfönster. Nationella insatsstyrkan med massvis (flera hundra skulle jag lätt säga, men antagligen bara 100) står i full beredskap. Snubblar också över en gatsten (varför drack jag det där andra glasset med vin?) och ser runtomkring mig att det ligger massvis med gatsten, men även omkullvälta soptunnor. Kan ju inte låta bli att fråga dessa kravallpoliser ”what’s happening here” och får till svar: ”nothing special”. Nähej tänker jag och frågara därefter: ”are we walking the right direction”. Tydligen så gjorde vi det och människan la til att vi skulle skynda oss, gärna springa faktiskt. ”Welcome to Belgrade”.

    Mamma i Sverige har fått panik efter att ha sett på nyheterna och ringer desperat och söker oss. Har tydligen sett bilder på Aktuellt eller Rapport och beskriver läget för oss. Ja, tänkte jag, här skulle jag ju kunna ligga med hjälm och rapportera direkt från händelsernas centrum… (jag är inte så fascinerad av att vara på farliga ställen om jag uttrycker mig så och gör allt för att undvika dessa). Kändes väldigt surrealistiskt att vara mitt i detta historiska ögonblick, men samtidigt spännade måste jag erkänna.

    Dagen efter, så var det åter ”lugnet före stormen”. Folk var lugna överlag och vi såg många fredliga demonstrationer på många håll i huvudstaden (studenter). Vi fick också veta att de som gått till rena handgriplighter var Belgrads ökända fotbollshuliganer, som tydligen tar alla chanser att få till ett schysst slagsmål (eller ”slagge” som man säger här i HBG). Tänkte ju genast på filmen ”Hata Göteborg” och noterade bara kort att detta fenomen är väl utbrett… Vad är det som driver dessa huliganer? Man upphör aldrig att förvånas minst sagt, men se filmen så får ni faktiskt en riktigt bra förståelse för grupptryck, identitet etc.

    Körde omkring i denna extremt förorenade stad (varför gör inte politikerna något åt detta?) med en målmedveten mäklare (han gillade för övrigt att köra ”fast cut” ute i refugen) och blev tidvis vettskrämd över denna laglöshet i trafiken. Inte sjuttsingen använder man bilbälten, och trodde vid ett flertal tillfällen att nu är min sista stund kommen. Under resans gång så såg jag diverse sönderbombade byggnader (”vår kille” visade bl.a. ett sjukhus som hade blivit angripit under bombningarna -99 och berättade att hans kusin hade fött tvillingar i källaren den aktuella natten). Många av dessa byggnader, tex polishuset var fortfarande inte rivna, man såg tydligt var bomberna slått ner och på flera håll så hade saneringen av uran just slutförts. På andra håll hade uppröjningsarbetet kommer långt och jag tror bestämt att USA håller på att bygga sin nya ambassad på bombad mark. Vad skedde egentligen ”by accident”?

    Vi passerade ambassader och såg fredliga protester (en man i rullstol upphöjd på ett podie) utanför USA:s ambassad. På flera håll var rutor sönderkrossade (jag tänker framförallt på den franska ambassaden), men livet verkade gå sin gilla gång. Självklart med patrullerande poliser. Vi förstod ganska så snabbt att detta är kontrasternas stad, något vi verkligen fick uppleva när vi tittade på ”palats” (=hus) i ambassadområdena. Där har bara utlänningar råd att bo, för serberna har överlag inte så mycket pengar. Snacka om segregation. Noteras ska dock göras att ett tecken på välstånd tycks vara antal badrum + ”spot lights” överallt. Ökad levnadsstandard på bekostnad av miljön är en ganska så given slutsats att göra faktiskt.

    Serberna vi pratade med var överlag lugna och verkade nästan skämmas över våldsamheterna dagen innan. Efter att man prata med dem så kommer det dock fram att självständighetsförklaringen känns tung, verkligen betungande. Argument som nämns överallt är att Kosova är den kulturella vaggan och att många kloster ligger just i den regionen (korset som symbol är otroligt viktigt och gärna ska man ha 5-6 stycken i sin bil, hängande på backspegeln). Många nämner att serberna inte alltid har varit i minoritet, utan att även de steg för steg har blivit förflyttade (tex under Tito). Hör även på flera håll att islam har en annan syn på barnafödande än vad kristendomen har och att de muslimska familjerna företrädesvis, är överlägset störst.

    Efter att ha prata med serber får jag nästan en känsla av en ”favorit i repris” och det jag tänker på då är staten Israels tillkomst 1948, när världssamfundet hade dåligt samvete (judeutrotningen, då sex miljoner judar utrotades). Har erkännadet av Kosovo något att göra med de etniska rensningar som förekommit? Tar Sverige överhuvudtagen Serbiens historia i betraktning när man överlägger i utrikesutskottet? Kan man förvänta sig att alla politiker är väl pålästa?

    Måste vi ta ställning alls, med tanke på vår tradition av neutralitet och alliansfrihet? Även jag vet att vår traditionella doktrin har luckrats upp och den känns ganska så vag idag (ungefär som skolans kursplaner) och det ska finnas möjligheter både till det ena och andra… Vända kappan efter vinden mer konkret! Jag tycker personligen det här är otroligt motsägelsefullt och jag är rädd för utveckligen framöver. Vad tror du kommer att hända CB? Kan du motivera tydligare varför Sverige kommer att erkänna Kosova? Jag saknar som sagt den historiska tillbakablicken i media… Vågar jag flytta till Belgrad med man och två barn?

    Ja, det blev långt det här och nu börjar en bra dans serie ”førbrydelsen”. Missa inte den! Var dock bara tvungen att skriva av mig.

    Lycka till med allt och jag ser med spänning fram emot den kommande utvecklingen.
    /Maria

  11. drenicak skriver:

    Go kväll!

    Jag måste bara beklaga det som händer i granlandet serbien. Mina tankar är hos USA:s ambasadör och hans familj. Jag hoppas att de klarar sig bra.
    Hoppas att dessa horribla protester stopas och att serbiens president Boris tadic tar ansvaret och stopar våldet i sitt land. Han ska inte gömma sig i rumänien, utan ta ansvaret och bli av med Nationalister=rasister Kostunica o Nikolic.
    I protesterna deltog 150 000-200 000 tusen huliganer och fd krigdeltagare…
    Jag undrar och ställer frågan till Carl Bildt: Hur länge tänker EU,USA och världen tolerera såna våldsdhandlingar från serbien? Hur många krig ska det tillåtas att serbien startar? För all det elände som Tyskland gjorde under WWII så betalade de/betalar ännu, när ska serbien börja betala skadestånd? När ska serberna leverera krigsförbryttarna till Haag domstolen?
    Jag längtar att allt ska hamna där så att det prövas en gång vid Haags domstol.

    Tackar en Kosovar= Europé

  12. baskim skriver:

    Maria

    Kul att höra om din resa till belgrad!

    men glöm inte att alla versioner har en baksida så även de du beskrev! Precis som mynt.

    Så tycker du borde åka till Pristina också och få höra deras version så att du får båda sidor.

    Och jag personligen med min vetskap om belgrad tycker att du och din man kan flytta dit om någon månad när detta lagt sig.

    Mvh//Baskim

  13. fairymary skriver:

    Baskim!

    Jag glömde tacka Dig häromdagen för Din berättelse om Dig och Din serbiske arbetskamrat. För mig är sådana ”anekdoter” en lisa för själen och hopp för framtiden.

  14. baskim skriver:

    fairymary

    Inget att tacka för, Försöker bara vissa för alla som besöker bloggen att alla från balkan inte är så nationalistiska som det kan verka stundtals.
    Och tyckte att jag kunde dela med mig av en egen livshistoria.

  15. drenicak skriver:

    Bashkim:

    Allt bra med dig? VAr kan jag läsa den? Nu blir jag nyfiken, hehe
    Synd att det händer såna saker i serbien nu:( de måste bli av med sina nuvarande ledare och rösta på demokratiska partier som har accepterat situationen.
    Ha det bäst!

  16. Pravoslavac skriver:

    Serberna har lämnat in alla efterlysta krigsförbrytare från Serbien. Antalet serber som åkt till Haag är runt 40 från Serbien och runt 70 från Bosnien. Det finns två stycken från Bosnien kvar som inte åkt dit än. Serbien har sonat sina brott. Nu är det er tur. Varje enskilt land som erkänner Kosovos självständighet ska till Haag.

    Demonstrationerna idag var helt fredliga. Ett hundratal huliganer stökade vid ett par ambassader men dessa huliganer var inte demonstranter, det var berusade bråkmakare. Det är idiotiskt och olagligt att angripa ambassader. Gränsposteringarna är en annan sak. Deras legala status befinner sig nämligen i en juridisk gråzon och då befinner sig även attacker mot dem i en juridisk gråzon.

    Ingen alban har skadats hittills. Däremot misshandlades igår en 80-årig kvinna av ett gäng albaner i Mitrovica. Hon har förts till sjukhus i Serbien med hjärnskador.

    Det var roligt att höra Estlands motivering till att erkänna självständigheten. Motiveringen löd att ”självständigheten kommer öka stabiliteten på Balkan”. Inget om lag och rätt, bara ett grundlöst och felaktigt påstående. Instabilitet på Balkan och framför allt, ett försvagat FN är vad det här leder till. Man skulle nästan kunna tro att de som ligger bakom vill ha ett försvagat FN. Vänta lite…det är ju precis vad USA vill!

  17. hillary2 skriver:

    har inte USA haft en utbildad diplomat i Serbien?
    har det varit en av den tredjedel av ambassadörerna som vart fjärde år utnämns politiskt?

  18. baskim skriver:

    Pravo

    intresant av dig att nämna en 80 årig kvinna ”misshandlad av albaner?

    Har du varit i mitrovica, Tydligen inte i alla fall inte efter kriget för om albaner hade gått över så hade det varit ett stort bråk och det hade varit i alla tidningar och nyhets sändningar. Hittat inte någonstans nåt sådant påstående.

    Så dela gärna med dig av ”INFO” skulle uppskata om det var på engelska eller svenska och helst Inte någon Serbisk eller Rysk sida, Men B92 går bra TACK

    Läser du inte västerländsk media som öser beröm på Kosova albanerna och polisen för inte ens en gång har man brukat våld trots att man blivit attackerad

    http://www.reuters.com/article/topNews/idUSHAM13562720080221

    Their actions were not aggressive enough for us to intervene,” said a Kosovo police spokesman. ”We increased personnel at the other border crossing points with Serbia.”
    TACK

  19. baskim skriver:

    Hillary2

    Jo det hade de men han var tvungen att flytta i måndags pga våldsamheterna då

  20. hillary2 skriver:

    baskim

    var han utbildad eller ej?

  21. Pravoslavac skriver:

    Baskim, du har B92:s artikel här: http://www.b92.net/eng/news/crimes-article.php?yyyy=2008&mm=02&dd=19&nav_id=47838
    Fast där har de inte angivit nationalitet på gärningsmännen.

  22. baskim skriver:

    Ja självklart!!

    Varför undrar du?

  23. hillary2 skriver:

    baskim

    en tredjedel av amerikanska ambassadörer kommer från näringlivet eller juridiken t.ex. och premieras av sitt parti med en ambassadörspost som de får inneha tills nästa presidentval enligt den amerikanske nuvarande ambassadören i Oslo. Det är inte troligt att han skämtade…

  24. baskim skriver:

    Pravo

    Vet du att vid varje polis bil i kosovo finns också en Utländsk FN polis!!!

    But Kosovo police, KPS, said that the woman ”was not attacked, and not in shock”.

    They said that a robbery took place in her home last night, and that, ”while running away, the perpetrator pushed the woman, after which she fell and sustained her injuries”.

  25. baskim skriver:

    Och DU antar att det är albaner i en SERBISK by

  26. baskim skriver:

    Hillary2

    USA bytte ambassadör i Serbien i Augusti.

    De bytte inte president?

  27. hillary2 skriver:

    baskim

    tack!

  28. Pravoslavac skriver:

    Baskim. Nu tycker jag vi avviker lite från ämnet. Men jag kan backa. Ingen alban har skadats. Över till väsentligheterna.

    Grupperna bakom attackerna mot gränsposteringarna har sagt att de inte var ute efter att skada någon utan bara markera sitt missnöje över att 1244 var på gång att brytas.

    Ikväll har en bomb slängts in i domstolsbyggnaden i Mitrovica. Ingen har skadats.

    B92 har bättre bilder från ambassaden, för den som är intresserad: http://youtube.com/watch?v=dxwwvc9zz7I

    Sen finns bilder från när specialtrupperna anländer: youtube.com/watch?v=mNLPLK6Asb8

    Polisen som var där från början hade ingen chans att skydda ambassaden. Efter att specialtrupperna anlände blev det inget mer bråk. Det är ju tydligt på bilderna att det är fotbollshuliganer och inga vanliga demonstranter. Hur som helst så var det fel att angripa ambassaden och vi får hoppas att det är slut med sådana fasoner nu.

    Tyvärr fick också uttagningen till Eurovision Song Contest avbrytas i helgen på grund av Kosovos självständighetsförklaring. ”No song for Europe” var rubriken dagen efter.

  29. baskim skriver:

    Pravo

    Det handlar inte så mycket om vem som atackerade Kostunica borde veta att Ambassaden är en ”HIGH RISK” FACILITY och speciellt om man vet att det ska vara protester så ska man ge BESKYDD ordentlig och inte dyka upp efter en halv timma!!!!

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81051&a=1064234&lid=puff_1064163&lpos=extra_0

  30. baskim skriver:

    Hörde nyss på nyheterna att en död i USAs Ambassad hoppas för serbiens skull att det inte är Ambassadören själv!!!!!!!!!

  31. Pravoslavac skriver:

    baskim: Du såg väl bilderna. Det är troligen en av huliganerna som blivit innebränd.

  32. simcards skriver:

    Ja varför blev han innebränd? Vad det någon som tvinga in han dit eller?

  33. Pravoslavac skriver:

    simcards: Det var ingen som tvingade honom. Han får skylla sig själv. Ambasadattacker förstör bara för Serbiens möjligheter till diplomatiska aktiviteter.

    Men visst är det härligt med all denna ”stabilitet på Balkan” som alla åberopar..

  34. simcards skriver:

    Vem är det som framkallat denna instabilitet på Balkan? Om serberna insåg förlusten så hade inget av detta hänt.

  35. simcards skriver:

    Pravoslavac, när kommer du acceptera förlusten? Jag menar det här är inte första gången Serbien förlorat något? Har ni ens vunnit något nångång?

  36. Pravoslavac skriver:

    simcards: Tyvärr blir det inget av med det. Attackerna mot vad som ses som olagliga institutioner i Kosovo kommer fortsätta tills en kompromiss nås mellan Belgrad och Pristina eller att ärendet avgörs av domstolen i Haag. Det finns inget du eller jag kan göra åt den saken. Folk är upprörda. Serbien kommer inte skicka in militären i första taget. Men om den serbiska befolkningen i norra Kosovo hotas kommer militären sättas in för att försvara dem. Endast till de norra delarna, inte till de albanska delarna. Så är det sagt i alla fall. Sen får vi se vad som händer i verkligheten. Jag vill också påminna om att missionen EULEX ses som olaglig.

    Jag vet inte varför de attackerade domstolsbyggnaden i Mitrovica idag, den kanske också ses som olaglig. Det är jag inte insatt i.

  37. simcards skriver:

    Tror du verkligen en tivst i Haag, kommer ge Serbien Kosova tillbaka som dom ockuperade 1912, varför accepterar du inte de facto att Kosova aldrig tillhört Serbien. Inte på något sett.

    Tror du Sverige hade erkännt Kosova om dom visste att Serbien vinner i Haag.
    Men det är bra att ni är optimistiska.

    Sen att du säger att det skulle finnas ett hot mot kosova-serberna i norr demanterar jag direkt, Jo varför gör jag det? Kosova har fått ett eget land, Dom har alltså vunnit nått, hade vi däremot förlorat något hade vi reagerat som serberna kanske?.
    Men Serberna är välkommna i det nya Kosova, Komihåg att en stjärna i flaggan är ju enbart för dom ;)

    Vad tycker du om Slobodan Samardzic’s kommentar om att attackerna är legitima?

  38. Pravoslavac skriver:

    simcards: Jag tror ingenting. Jag vet att Serbien har en chans på ungefär 80% att vinna en rättegång. Det borde mer än väl täcka in den anti-serbiska bias domstolen har.

    Kosovo har blivit albanskt endast därför att ni fick stöd från USA. Om nu amerikanerna är så angelägna att ge albanerna mark kan de väl ge er en bit av USA istället. Varför stjäla serbiskt territorium och ge till albanerna?

    Attackerna mot ambassaderna var inte legitima på något sätt. Däremot var attackerna mot gränsposteringarna det under förutsättning att 1244 gäller, vilket den gör.

  39. simcards skriver:

    Tror du Sverige hade erkännt Kosova om dom visste att Serbien vinner i Haag skrev jag också.

  40. simcards skriver:

    Och hur har du tänkt att Serbien ska ställa cirka 100 länder inför rätta. Det kommer ta otroligt många år iallafall. Och tills dess lär det väl bli mer än 100 länder.

  41. mrmhalland skriver:

    Pravoslavac :

    >Däremot var attackerna mot gränsposteringarna det under förutsättning att 1244 gäller, vilket den gör.

    Hur kan du motivera det ?
    Står det i res. 1244 att man får mörda människor om man inte gillar vad de gör ??

  42. simcards skriver:

    Jag är också funderas om 1244 tillåter ens att röra en gränspostering.

    Resolution 1244 tillåter inte någon som helst attack förutom från polisen/kfor’s sida. Vid behov.

  43. Pravoslavac skriver:

    Det går att ordna med en enda rättegång för alla länder, eller så får man ta ett land i taget. I vilket fall som helst så handlar det om enorma summor i skadestånd. Det finns också serbiska byggnader i Kosovo som måste köpas loss. Värdet på dessa byggnader uppskattas till runt 300 miljarder dollar. Så börja sätt av veckopengen.

    Om du lyssnade på Carl Bildt i TV8 så kanske du hörde honom säga att Sverige riskerar att dras inför Haagdomstolen om Sverige erkänner Kosovo. Men jag antar att du vet bättre än Carl Bildt. Det är ju uppenbart att du gör. Om Sverige fälls eller inte är inte min sak att avgöra. Det bestämmer domstolen.

  44. mrmhalland skriver:

    Jaja…
    Nu har ju serberna visat vad de går för.
    Carl Bildt, Nu är det dags att ”tyst” säga att Turkiet och Serbien är inga länder vi vill alliera oss med !

  45. simcards skriver:

    Ja Sverige kan hamna i Haag, ett åtal kommer förmodligen göras mot alla dom länder. Men tror du verkligen dom länderna är så dumma och erkänner Kosova om det vore så? Tror du någonsin ärligt talat att Haag dömer 100 länder till skadestånd till Serbien.

    Ett realistiskt mål är att det kan komma att hamna i Haag, men inte att Serbien vinner, det kan jag garantera dig.

    Bosniska serber: Bildar egen stat är senaste nyheten,
    Vem kommer erkänna den staten? Serbien.

    mrmhalland, varför inte Turkiet?

    Du svarade aldrig om gränsposteringarna, hur kommer det sig att 1244 tillåter att dom bränns upp?

  46. simcards skriver:

    Pravoslavac, du försöker vinna tillbaka Kosova genom Carl Bildt’s blogg medan dina bröder bränner ner ambassader :) Alla är vi unika.

  47. mrmhalland skriver:

    >mrmhalland, varför inte Turkiet?

    Återigen har de agerat militärt (i går )
    Det är helt enkelt inte så det ska gå till, enl. avtalet…

  48. Pravoslavac skriver:

    simcards: Gränsposteringarna får vara där enligt 1244. Men om 1244 bryts så blir även gränsposteringarna illegala och kan attackeras av uppretade privatpersoner.

    Resten av frågorna är så banala och förolämpande så de struntar jag respektfullt i att svara på. Du behöver inte bry dig om att försöka föra dialog igen. Det kommer kanske en tid för dialog, men den är inte nu.

    Vid ett extrainkallat möte i Bosnienserbiska parlamentet i Banja Luka beslutades att Republika Srpska inte kommer att söka förändra sin status så länge omvärlden inte erkänner Kosovo. Men om Kosovo erkänns så kommer även Republika Srpska söka självständighet. Detta beslutades helt i demokratisk ordning. De bosnienmuslimska partierna röstade emot.

  49. Pravoslavac skriver:

    mrmhalland: Serbien har definitivt inte agerat militärt…än. Du kommer märka om det sker, det lovar jag dig.

  50. Pravoslavac skriver:

    mrmhalland: Nu kommer de diplomatiska aktiviteterna att fortsätta. Attackerna mot ambassaderna var ett bakslag som försvårar processen. Det är tråkigt, men i en demokrati går det inte att kontrollera alla medborgare. Sådant kan bara ske i polisstater.

  51. djingiskahn skriver:

    Pravoslavic 7:22

    ”Serbien har definitivt ej agerat militärt…än. Du kommer att märka om det sker, det lovar jag.”

    Den serbiska arméns enda styrka är att serva cigarettmaffian på ett mycket obehagligt sätt (hot, våldtäkt, tortyr, mord etc.). I övrigt torde den vara en av världens svagaste och mest odisciplinerade. Inte ens Spanaren (den store Rysslandsbeundraren) torde tycka annorlunda.
    Men är man, som Pravoslavic, fanatiker så är man.

  52. spanaren skriver:

    Pravoslavac,

    Vad som hände i Belgrad med angreppen på utländska
    ambassader är ur internationell rättssynpunkt helt
    oacceptabelt. Även när länder förklarat krig har
    ambassadpersonalen rätt till beskydd och säker
    evakuering.

    Noterar att president Tadic inte deltog i gårdagens
    folkliga demonstration i Belgrad utan gömde sig
    bakom ”fikonlövet” statsbesök i Rumänien.
    Ej heller deltog representanter för Cedomir Jovanovics
    parti som förespråkar att Serbien skall ”glömma” Kosovo
    och ansluta sig till EU. Inga företrädare för G-17 syntes
    heller till.

    På podiet stod premiärminister Kostunica sida vid sida med
    Radikala partiets ledare Nicolic och åhörde senare tillsammans ortodoxa
    kyrkans ärkebiskops politiskt färgade gudstjänst i Savakatedralen.
    Är det ett förebud om ett regimskifte i Belgrad?

    Från kravallerna vid gränsen noterade undertecknad att en del av
    serberna tydligen var militär i fältuniform. Är Hemvärnet i Serbien
    organiserat som i Sverige före avskaffandet av Krigsmakten?
    Hemvärnsmännen förvarar uniform och handeldvapen i hemmet
    med tyngre understödsvapen i förråd lokalt. Vad händer om
    någon hemvärnsman medför sin Kalashnikov och RPG och
    använder vapnen mot kosovoalbansk polis vid gränsen?
    Att det rör sig om reguljärt manskap ur serbiska armen håller
    undertecknad för uteslutet – eller?

    Undertecknad är säkert inte ensam om att fråga sig hur
    styrkeförhållandet ser ut idag mellan ”EU-vännerna” och
    ”Nationalisterna” opinionsmässigt i Serbien.
    Kan Pravoslavac eller någon annan ”serb” upplysa läsekretsen?

  53. agitpr0p skriver:

    Från wikipedia.

    Thaci is known to have extensive criminal links. During the period of time when Thaci was head of the Kosovo Liberation Army, it was reported by the Washington Times to be financing its activities by trafficking heroin and cocaine into western Europe. While Thaci was head of the Democratic Party of Kosovo, the party regularly used violence and intimidation of political rivals to maintain political control. This was done in order to protect criminal enterprises that depended upon cooperation from friendly local authorities.

    Thaci is also known as the organiser of the Drenica-Group. The group controlled between 10-15 per cent of criminal activities in Kosovo in connection with smuggling of arms, stolen cars, oil and cigarettes as well as with prostitution, the establishment and maintenance of connections with the Albanian, Czech and Macedonian mafia. Other than that, Thaci’s sister is married to Sejdija Bajrush, one of the leaders of the notorious Albanian mafia.

  54. spanaren skriver:

    djingiskahn,

    Jag är ingalunda ”Rysslandsbeundrare”. Försöker bara påpeka
    att historien inte tog slut 1988 och att Ryssland inte längre
    är en ”land på dekis utan militär förmåga” utan åter är en
    militär stormakt och en dominerande makt globalt.

    Får vi be om faktaunderlaget för din bedömning av den
    serbiska krigsmakten – eller är det bara den egna fantasin
    och önsketänkandet som styr skrivandet.
    Antal brigader, stridsvagnar, artilleripjäser/missiler,
    mobiliseringsreserv osv. – vg upplys menigheten….

  55. djingiskahn skriver:

    Spanaren

    När man uttalar sig på detta sätt, har man i mina ögon en av världens svagaste arméer. I och med att man inte VILL se verkligheten, underminerar man sin egen ev. styrka. Det gör detsamma om den beväpnade styrkan är 10 miljoner man.
    Vidhåller att cigarettsmuggling är deras enda starka sida.

    ”Under inga omständigheter får massorna låta sig avväpnas frivilligt dvs. lägga ner vapnen bara för att EU/FN eller någon annan imperialistisk organisation garanterar säkerheten. Imperialisternas löften är inte värda någonting, i vilken skepnad imperialisterna än valt att uppträda, vare sig under EU/FN:s mask eller någon annan pacifistisk eller religiös förklädnad. Man får lita bara på sina egna krafter och sin egen styrka.”

  56. Josef Boberg skriver:

    http://video.google.com/videoplay?docid=5547481422995115331&pr=goog-sl – ÄR ÄN MERA AV DET HÄR FORTSATT DEN ENDA ”LÖSNINGEN” ?

  57. spanaren skriver:

    djingiskahn,

    Jag minns den tid då det i liknande ordalag stod inskrivet
    i svenska telefonkatalogen att ”alla order om att motståndet
    skall uppgivas är falska” och ”att på områden tillfälligt
    besatta av fienden skall fria kriget organiseras”.
    Fienden som avsågs var självfallet Ryssland (Sovjet) i ett
    tredjevärldskrigsförlopp där den svenska neutralitetspolitiken
    misslyckats – ja usch och fy vad krigiska vi var på den tiden.

    Serbiens landstridskrafter organiseras i brigadstyrka och på
    senare år har en, liksom i Ryssland, kraftig återupprustning skett.
    Mindre förmågor än Finland men mer än Danmark/Norge och
    naturligtvis en supermakt jämfört med dagens Sverige.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Serbia

  58. spanaren skriver:

    Josef Boberg,

    Jag har sagt det förr – jag delar din önskan om att det
    bibliska tusenårsriket där ”lejonen skola sova med lammen”
    inträffat igår.
    Tyvärr gäller enligt Bibeln att dessförinnan kommer Armageddon
    som vi kanske nu ser början på. Läs Johannes Uppenbarelsebok…

  59. Josef Boberg skriver:

    GooodDag Spanaren,

    Dina uttryckta meningar ovan: ”Josef Boberg, – Jag har sagt det förr – jag delar din önskan om att det bibliska tusenårsriket där “lejonen skola sova med lammen” inträffat igår. Tyvärr gäller enligt Bibeln att dessförinnan kommer Armageddon som vi kanske nu ser början på. Läs Johannes Uppenbarelsebok…” – slut citat.

    Javisst är det så ifall Wi TROR så !

    Dock – då både tänker, babblar och skriver Wi i ett åt hållet HypoCrisy http://en.wikipedia.org/wiki/Hypocrisy förhållningssätt till oss själva och världen. Med andra ord så vill Wi ha kakan kvar – SAMTIDIGT – som Wi ändå äter upp den. Med andra ord så är TRO = icke VETA. Hur länge till skall världen styras av ”icke vetare”, månntro… = sådana som TROR att Harmagedon är oundvikligt !

    Visst – Harmagedon är ett fullt ut POTENTIELLT möjligt scenario – INGENTING ANNAT ! Tyvärr tyvärr så ägnar sig dom som TROR åt att TRO att Harmagedon är ABSLOLUT oundvikligt – och tyvärr tyvärr är det ju dom som är i majoritet i dags dato i wår ebarmeligt förryckt stupid värld.

    Vill Wi av vanligt folk = vanliga humana MEDmänniskor ha det på detta Autistiska sätt – eller vill Wi ha det på ett ANNORLUNDA sätt ? Tja – inte faen vet jag – men Wi som fortfar att andas får se, troligast…

    Ha det… :-) /önskar human-vännen Josef (= en som har tröttnat på barbariet !)

    PS. Apropå Johannes – uppenbarelseboken. Det var ca minst 25 år sedan som jag NOGGRANT läste detta – och det som står där har jag wuxit ifrån för många många år sedan ! DS.

  60. Pravoslavac skriver:

    Väst har sig själv att skylla för situationen som uppkommit. Man har gett efter for amerikanska påtryckningar och albanska hot om våld. Motiveringen är ”för ökad stabilitet på Balkan”. Signalerna man skickar ut är att våld lönar sig, då kan man inte förvänta sig annat än våld. Hade man skickat ut signaler om att fred lönar sig, att kompromiss lönar sig. Då skulle man fått fred i stället.

    Att påstå att dessa händelser kan skyllas på den serbiska militären är helt fel. Militären har inte mobiliserats, tvärtom har den ett mycket bra samarbete med KFOR. Det ska till extremt spektakulära händelser för att serbiska militären ska mobiliseras, jag kan nästan lova att det inte kommer att hända.

  61. spanaren skriver:

    Josef Boberg,

    OK det var bara en ”knorr” med Johannes Uppenbarelsebok.

    Vad gäller Harmageddon – har du sett filmserien ”Omen” där
    ”Damien” var nästan vuxen och studerade?
    När man tar del av nyhetsrapporteringen från både Öst och
    Väst kan man undra om filmen var fiction eller dagens verklighet.

    Nog finns det de som tydligen inte fruktar ett 3:e världskrig
    med insats av nutida maktmedel. Det 4;e världskriget kommer
    då att utkämpas med stenyxor och pilbågar av de som överlevt
    det 3:e.

    http://www.interfax.com/3/367815/news.aspx

  62. Josef Boberg skriver:

    Spanaren,

    Tja – personligen har jag även wuxit ifrån 3:e världskriget som idé – av det enkla skälet att det startades på 50-talet, eskalerade på 80-talet och intensifierades i slutet på 90-talet = Wi är i dags dato mitt uppe i det i mitt mer än 66-årade livperspektiv sett. Dock – 3:e världskriget bedrivs HUVUDSAKLIGEN med icke fysiska vapen. Vapen som är mycket mycket effektivare i att ta kål på oss av vanligt folk med – än något tidigare historiskt känt vapen NÅGONSIN har varit. Vapnet ifråga är mentalt VÅLD !

    Det utövas på ett sådant sätt att Wi av vanligt folk INTE märker det – och därför INTE kan skydda oss emot det. Varenda dagstidning, varenda TV-kanal, varenda radiostation osv använder det här VAPNET varenda dag – och faen vet om dom som använder detta VAPEN ens själva VET att dom bokstavligt talat MÖRDAR sin MEDmänniskor inledningsvis mentalt med det – och i sin förlängning även fysiskt.

    Så det här med de pågående – såväl som potentiellt möjliga fysiska bataljerna – är kort och gott bara en piss i Mississippi relativt sett = är ett snilligt kamouflage för att Wi av vanligt folk inte skall upptäcka det VERKLIGT allvarliga KRIGStillståndet = det sedan ca 50 år tillbaka pågående förDumningsProjektet av oss av vanligt folk !

    VAPNETS grundkonstruktion/karaktär består i att ständigt och jämt – både med och utan vetenskap som underliggande grund – säga än si och än så om EXAKT samma sak = att ständigt och jämt – och om som Princip ALLT förmedla HypoCrisy budskap http://en.wikipedia.org/wiki/Hypocrisy till oss av vanligt folk.

    Faen vet om den globala MaktElitKlick som har hittat på det här djävla HypoCrisy – ens själva egentligen VET vilket djävulsskap dom håller på med ? Dom TROR säkert att det bara drabbar dom som dom har utvalt = oss av vanligt folk. Men ack vad dom kommer att bedra sig i slutändan – enär dom då också kommer att få erfara att dom själva MÅSTE äta upp den gröt dom har spottat i ! Dock – personligen hoppas jag fortfarande på att det INTE skall behöva gå därhän – men osvuret är ju alltid bäst, faktiskt…

    Hur länge till skall det här pågående 3-e världsKRIGET pågå – TROR Du ?

    Ha det… :-) önskar världskrigs-vännen Josef

  63. spanaren skriver:

    Josef Boberg,

    Jag har sedan barnsben insupit samma propaganda som du
    men nu på gamla dagar omvärderat och börjat tvivla på att
    allt som stod i tidningen var sant -den grymme farlige ryssen
    mot godhetens stamort på Jorden (USA).
    Idag ser jag på de båda ledande stormakterna som varande inte
    på något sätt annorlunda än andra militära stormakter – som agerat
    efter pyramiderna byggdes. Det är de egna geopolitiska intressena
    som gäller och inget annat även om diverse dimridåer av propapaganda
    blåses upp för att dölja detta faktum.
    Du är inte den första människan som protesterar mot galenskapen
    – en åsiktsbroder är Emmanuel Kant.

    Eftersom de styrande genom propaganda eller om så behövs mera
    handfasta metoder behärskar befolkningarna är det bästa vi kan
    hoppas på att 3:e världskriget (Kalla Kriget I och Kalla Kriget II)
    inte drivs därhän att ”politiken fortsätter med andra medel” som
    ryssen Rogozin (Rysslands man i NATO högkvarteret i Bryssel)
    antyder.

  64. spanaren skriver:

    Josef Boberg,

    Jag tänkte närmast på det här.

    http://www.mv.helsinki.fi/home/tkannist/E-texts/Kant/EwigenFrieden.html

    ”Den eviga freden”

  65. Josef Boberg skriver:

    Taaack för länken – Spanaren !

    Dock – min tyska är inte så bra att jag kan läsa dokumentet med någon större behållning, tyvärr…

    Ett gott exempel på vad jag menar med det pågående 3-e världskrigets effekter i Sverige finns på http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/21/skattebelastningstryck

    Ha det… :-) /önskar SkatteTrycks-vännen Josef

  66. meyouandthat skriver:

    djingiskahn

    Må jag påminna dig om att serbisk militär under milosevic’s tid var en av de starkaste? Varför vågade USA inte rulla in en mark offensiv? För att deras mannar hade fallit som bin. Värre än vietnam. Visste du dessutom att serbien inte förlorade en ända pansarvagn under bombningarna med flyg? USA bombade traktorer som var leksaksbyggda för att se ut som pansarvagnar.

    Idag är den kanske inte lika stark som den en gång varit, eftersom att den där idioten till premiärminister i serbien gjorde sig av med militären på USA’s begäran och betalning. Men han fick ju vad han förtjänade tillslut. Ett skott mellan ögonen.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 464 andra följare

