I dag är det torsdag med sedvanligt regeringssammanträde och sedvanlig allmän beredning.
Själv skall jag dessutom vara föredragande för försvarsdepartementets ärenden eftersom Sten Tolgfors är på informellt möte med EU:s försvarsministrar nere i Slovenien.
I den egenskapen skall jag skall rekommendera regeringen att ge två tillstånd till utländska örlogsbesök i svenska hamnar. Föga sensationellt. Karlskrona och Malmö.
Men efter lunch är det så dags för riksdagen och interpellationsdebatt igen. Nu handlar det om mänskliga rättigheter i brottsbekämpningen.
februari 21, 2008 kl. 7:37 är
På tal om utländsk trupp så fattar jag ännu inte varför Tolgfors tilläts sprida trams om Tchadinsatsen ?
Han har fruktlöst försökt hävda att Svenska amfibiesoldater inte kan ta sig fram i ett blött Tchad efter Juli trots att andra utländska styrkor, Finlands tex, klarar det.
Sen gick han på ekonomin, och säger att det saknas pengar. Det stämmer inte heller.
Pengar för insatser finns avsatta för hela året men de faller tillbaka till Anders Borg om de inte utnyttjas. Vi har budgeterat för att åka till Sudan, att använda NBG och att delta i NATO sjöbevakning. Dessutom finns finansiell beredskap för evakueringar och förstärkningar.
Inget av detta har eller kommer hända, pengar finnas alltså lediga. SÅ var det sagt.
februari 21, 2008 kl. 8:28 är
Hej Carl Bildt,
Du skal idag snakke om “mänskliga rättigheter i brottsbekämpningen.”
Nu håber jeg, at du ikke falder i den fælde som mange andre gør, nemlig at tage mere hensyn til forbryderens rettigheder end til offrets rettigheder.
Mvh
februari 21, 2008 kl. 8:37 är
Den lille Havfrue,
Русалочка.
Даже если царь Петр Великий посетил Копенгаген, мы не обязательно разделяют ваше мнение.
Even if Tsar Peter the Great visited Copenhagen, we do not necessarily share your opinion.
februari 21, 2008 kl. 8:45 är
mmussorgsky
Du svamlar. Peter den Store, som var liten, har aldrig besökt Köpenhamn och om inte Karl XII hade fått en fluga i ögat vid Poltava, hade du varit svensk nu.
När Peters ständige lekkamrat Karl dog 1718, drabbades Peter av svårmod och dog 1725 av brustet hjärta. Han hade inte längre någon att leka med.
Rätt skall vara rätt. Rysk historieförfalskning har vi fått nog av
februari 21, 2008 kl. 8:55 är
Kachina,
Det er dig der “svamler”!
Var du ude og drikke øl med Torsten og grabberne igår :-) ?
Jeg ved ikke om Modest Mussorgsky er i stand til at læse svensk så tidligt på morgen. Men jeg kan i alt fald fortælle dig, at “Czar Peter the Great ascended the corridor [i Rundetårn] on horseback while visiting Copenhagen”. - Se under Trivia på denne hjemmeside: http://en.wikipedia.org/wiki/Rundet%C3%A5rn
Râtt skall vara rätt!
februari 21, 2008 kl. 9:06 är
Kachina,
Turistforeningen gjorde mig lige opmærksom på en anden pålidelig kilde om Czar Peter og Rundetårn. Det er en blog, som du jo også kan deltage i:
“There is no ladder inside of Rundetårn. Only a flat ramp conducts upward. In 1716 Russian tsar Peter I by horse, and behind him his spouse Katherine in the carriage by three horses raised on the top of the tower on this ramp. Now numerous tourists rise upward.”
http://www.virtualtourist.com/travel/Europe/Denmark/Koebenhavns_Kommune/Copenhagen-162183/Things_To_Do-Copenhagen-Rundetarn-BR-1.html
februari 21, 2008 kl. 9:09 är
denlilllehavfrue
Kommunistpropaganda. :-)
De två barn-kungarna Karl och Peter lekte krig med varandra och använde riktiga soldater. Först på 1800-talet började adelns barn använda små tennsoldater som rymdes på köksbordet, när det lekte krig.
Peter var en livrädd stackare som aldrig tordes lämna sandlådan ur synhåll, så hans ankomst till Köpenhamn måste vara en sentida kommunistisk saga, en myt ;-)
februari 21, 2008 kl. 9:17 är
denlilllehavfrue
Enligt nuvarande världsordning, nyliberal kapitalism, är allt som kommunisterna säger och allt som ryssar smittade med kommunistinfluensan säger, är lögn och förbannad dikt. Deras agenter har tydligen infiltrerat det danska Riksantikvariet och ändrat historien :-)
(Kanske bäst att inflika att jag skämtar, så inte någon intelligent nyliberalist tror det är sant eller att någon lika intelligent kommunist startar krig mot Sverige.)
februari 21, 2008 kl. 10:25 är
kachina
Finns det intelligenta kommunister?
Rent teoretiskt skulle så kunna vara fallet MEN i begreppet intelligens måste man även ta hänsyn till att teorierna kan användas även i praktiken och där har man totalt misslyckats. Därför finns inga intelligenta kommunister!
Frågan du bör ställa dig, både en och två gånger, är om det finns någon intelligent Byskesocialism!
februari 21, 2008 kl. 10:49 är
GooodTorsdag Alla,
Apropå det här med Intelligens - så är det faktiskt så att det är Wi ALLA födda med = även kommunister, moderater och allt däremellan. T o m alla Alliansare, troligast… Att sen wåra föräldrar och den vuxenvärld i övrigt Wi föddes in i - lyckades med att FÖRSMUTSA wåra intellekt så totalt - att wår intellektuella förmåga att se och leva wår egen medfödda oförstörbara Intelligens inte funkar - det är ju en helt annan sak.
Hur VET jag det ? Tja - jag har frågat björken jag sover under om nätterna - och den har sagt så, faktiskt… - och den är såvitt jag förstår till 100 % Intelligent, verkligen…
Ha det… :-) /önskar Intelligens-vännen Josef
februari 21, 2008 kl. 11:08 är
“Frågan du bör ställa dig, både en och två gånger, är om det finns någon intelligent Byskesocialism”
Nej, den finns inte formulerad. Däremot är jag ganska klar över rätt och fel. Det finns inte heller någon intelligent nyliberalist, däremot finns det listiga rävar i bägge läger.
februari 21, 2008 kl. 11:08 är
Josef - finns det intelligenta björkar? Inte helt fel om så vore :-)
Apropå intelligens så finns det mycket av den varan här och den bara ökar i”omfång” :-)
Intelligenta-vännen Josef - ska det väl vara?
februari 21, 2008 kl. 11:17 är
kachina
Ibland märks det på dina svar att du sedan en vecka tillbaka har en PERSONLIG VÄGVISARE, den gode Leo Occam.
Hur många gånger den senaste veckan har du konsulterat honom?
februari 21, 2008 kl. 11:19 är
GooodDag Soli01,
Taaack för Din goa backfeed !
Din fråga ovan: “Intelligenta-vännen Josef - ska det väl vara ?”
Neeej - tyvärr tyvärr - än så länge är jag fortfarande DOMINERAT intellektuell, verkligen… Men var vid gott mod - för jag jobbar med att åtminstonde bli lika Intelligent igen - som jag var när jag föddes. Huruvida det projektet lyckas eller inte - innan jag för den här gången slutar med att andas (statistiskt sett har jag ca 15 år kvar att andas) - det VET jag INGENTING om, faktiskt…
Ha det… :-) /önskar Intelligens-vännen Josef
februari 21, 2008 kl. 12:16 pm
Måste vara jäkligt skönt å vara på hemmaplan.
Den där Tolgfors är ju ett särskilt kapitel, hur står du ut med karln?
februari 21, 2008 kl. 12:17 pm
Today’s theme of ‘Regering och riksdag’ seems already to cover a mixed bag of things, so I take the chance of introducing the concept of ‘Responsibility to Protect (R2P)’ with particular reference to Kosovo.
RESPONSIBILITY TO PROTECT / KOSOVO
It starts with a thoughtful commentary by Roger Cohen on page 6 of IHT today:
“R2P formalized the notion that when a state proves unable or unwilling to protect its people, and crimes against humanity are perpetrated, the international community has an obligation to intervene - if necessary, and as a last resort, with military force.”
http://www.iht.com/articles/2008/02/20/opinion/edcohen.php
The article refers to the Global Centre for the Responsibility to Protect, New York. It was launched a week ago, and its patrons include Jan Eliasson of Sweden (currently the UN secretary-general’s special envoy for Darfur), Kofi Annan, Joschka Fischer of Germany, and Mary Robinson of Ireland. - See the link below.
februari 21, 2008 kl. 12:17 pm
Global Centre (see above): http://www.globalcentrer2p.org
februari 21, 2008 kl. 12:24 pm
denlillehavfrue,
Nej, jag har inte ännu haft äran att dricka öl med Kachina ännu.
Men det skulle vara trevligt:)
Han börjar rätta sig till. Snart är han kanske rumsren:-))
februari 21, 2008 kl. 12:28 pm
Linda,
Du har nog svaret. Det är Leo som har skolat Kachina;-)
Det kunde bli en mycket trevlig ölkväll. Hänger Du med:-)
februari 21, 2008 kl. 12:36 pm
Jeandebeaumont,
On the International Advisory Board of the R2P centre, I notice among other people, Jan Egeland, Director of the Norwegian Institute of International Affairs.
The Board’s role is to “provide the Global Centre’s Executive Director with advice on strategy, policy and management.” - Incidentally, does Sweden’s ministry of foreign affairs take advice from a similar advisory board (other than this blog, of course)?
P.S. Torsten, sorry to interupt your flirts with Denlillehavfrue and Linda :-) .
februari 21, 2008 kl. 12:42 pm
Sancho Panza (12:26 p.m.)
You should ask bloggers like Bestofmankind, Hillary2, Hrmhalland, Kachina, Linda, Smalanningen, Spanaren, etc. (except Torsten who is still busy with DlH and Linda ;-). As Swedes, they probably know better how UD operates than I do.
februari 21, 2008 kl. 12:49 pm
snachopanzaa
Sverige behöver inte något Advisory Board - vi är med i EU :-)
februari 21, 2008 kl. 12:52 pm
Torsten
Absolut, en kväll på lokal med adepten till Leo och dig skulle säkert bli trevlig. Vi får väl se till att Virvelvinden från Byske kommer hem ordentligt, men vet ju hur norrlänningar blir när dom skruvat av kapsylen :-)
februari 21, 2008 kl. 1:00 pm
jeandebeaumont 12:17,
It was a very interesting reading. I supposed FN already have similar objectives, but precising R2P gives more power to execute the agreement.
Nevertheless, the concept still has a hinder as:
“But the task remains, as each new danger of mass atrocity crimes threatens, to translate that principled acceptance into effective action — at the international, national and community level.”
http://www.globalcentrer2p.org/concept.html
Hence, what are we waiting for why not just interfere in Myanmar? :-)
februari 21, 2008 kl. 1:01 pm
:-) :-)
Linda, tror Du han har någon hembränningsapparat:-) Det verkar så ibland:-))
Han får ju lova att han låter bli den då;-)
PS. Jag skall ut med mina kollegor i kväll.
februari 21, 2008 kl. 1:13 pm
Hillar2,
Good point at 12:49 p.m. :-) .
As an example, I should add that President Nicholas Sarkozy recently received a series of recommendations from the “Commission for the Liberation of French Growth” he asked Jacques Attali to form last year (link below). - Could UD not mobilize, for example, some of the Nobel Prize winners or Svenska Akademien to give advice on foreign policy?
http://www.viewswire.com/index.asp?layout=VWArticleVW3&article_id=42974389&rf=0
februari 21, 2008 kl. 1:13 pm
Sanchopanzaa 12:36 pm
I think so, not directly specified rather a vague description:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/08/66/87/e92b9eb5.pdf
(P.S. and I personally met one UD official with a titel Senior Adviser)
februari 21, 2008 kl. 1:20 pm
Misstänkar att han har det Torsten, han gillar ju inte skattmasar, det har han sagt vid ett flertal tillfällen. Han är väl som alla andra socialdemokrater, mycket förtjust i skattepålagor förutom dessa som han själv drabbas av.
Ska en av oss hämta upp honom, så får han åka ståndsmässigt för en gångs skull ……………………………
februari 21, 2008 kl. 1:22 pm
Det ser ud som om, at Torsten er ‘lätt lurat’.
februari 21, 2008 kl. 1:30 pm
jeandebeaumont
I Sverige demokrati viktigare än teknokrati
februari 21, 2008 kl. 1:35 pm
Linda,
Vi åker båda två, så kan vi visa Byskeborna vilket fint sällskap han hamnat i:-)
denlilllehavfrue,
???
februari 21, 2008 kl. 2:17 pm
Torsten
Ja, så gör vi!
Betr. denlillehavfrue förstår inte heller jag vad hon menar - kanske är hon svartsjuk
på kachina :-)
februari 21, 2008 kl. 3:04 pm
Carl Bildt,
Hur ligger det till med samarbetet mellan Regeringen och Riksdagen i ambassad frågan?
Den 19 dec 2007 beslutade Regeringen att stänga den svenska ambassaden på Filippinerna med verkan senast den 30 juni 2008, MEN till dagens datum har inte Riksdagen några bestämmelser hur hanteringen av uppehållstillstånd skall gå till. Ni kan inte mena att sökanden måste åka till Bangkok, Thailand en eller två gånger för att söka?
Måste jag, en minoritet som är född i utlandet, vara en aktiv politiker för att kunna bevaka mina intressen och rättigheter? Är det så det går till i dagens ordning?
Ni vann valet och sitter i makten, det är Era skyldigheter att se till att rättvisan följs enligt lagen.
Biståndet till landet har Ni upphört med, skall stänga den svenska ambassaden i landet, och försvåra sökandet med uppehållstillstånd…Är inte det diskriminering?
Rättvisor, moraliska värderingar, vänskap, familjeband, respekt…..var finns dem Carl Bildt? i statens överskott av 103 miljarder?
februari 21, 2008 kl. 3:18 pm
bestofmankind
lycka till med ditt arbete för att förhindra nedläggningen av svenska ambassaden på Filippinerna!
hux flux har Sverige inte råd med många saker - kan det bero på för yviga skattesänkningar ;-) ?
vi bör förmodligen granska vad hr Borg håller på med så jag undrar om du vet hur man kan göra detta?
februari 21, 2008 kl. 3:27 pm
Bestofmankind,
Madame, The subject of the role and resources of Sweden’s embassies continues to be raised at this blog in relation your foreign policy priorities. Please allow me share my belief of why Singapore maintains a permanent embassy at Manilia:
- The population of 91 million people represents a large and growing market
- Many Filipinos are well-educated, skilled, English-speaking and hard-working
- Foreign companies continue to outsource their business to this country
- The presence of Asian Development Bank and WHO office for Western Pacific
- The Philippines is located near China, Taiwan, South Korea, Japan and Australia
- The English-speaking high-technology industry of Singapore works well there
- The need for Singapore’s embassy to be a focal point for people and business
- The opportunity to provide advice on the development of a fragile democracy
- The opportunity to coordinate on-site assistance to many natural disasters
- Thus, our support, investment and business are well-received and useful for all.
Madame, I do not pretend that all these reasons apply to Sweden. However, they may give some ideas on how to work well in partnership with the Philippines.
Sincerely, Xiao Ling
夫人,受到联合国的作用和资源,瑞典驻外使领馆继续提出这个博客在您的外交政策的优先事项。请允许我分享我的信念,为什么新加坡保持永久性大使馆玛尼利乌斯法 … 夫人,我不假装所有这些原因适用于瑞典。不过,他们可能会有些想法,就如何工作,以及建立伙伴关系,与菲律宾。此致,肖玲
februari 21, 2008 kl. 3:31 pm
Hillary och Bestofmankind
Kräv att sossarna får tillbaka makten så löser sig alla era problem
ALLT VAR BÄTTRE FÖRR - ALLA SKA MED
För övrigt kräver jag den kunniga Inez Uusman tillbaka
februari 21, 2008 kl. 3:32 pm
Jag ser att Torsten och Linda seglat iväg upp i det blå under min bortavaro. Måste klargöra en del saker.
Leo har bara en adept, en kutryggig kuf med bockfot och horn i pannan. Torsten har flera adepter, alla med fyra ben och långa öron.
Leo kommer aldrig till Byske, han blir bländad av det medvetna ljuset på fem mils avstånd.
Torsten och Linda hittar till Byske om de har GPS, men hur de skall hitta mig bland 2 200 människor är för mig obegripligt. Visserligen har de hittat på ett namn, men det finns fem stycken med det namnet i Byske och ingen av dem har tagit på sig skulden att vara den Kachina som “terroriserar” Carl Bildts blogg.
(Jag är egentligen snäll med Alliansen i och med att jag talar om när de gör fel. De har bara inte fattat det ännu.)
februari 21, 2008 kl. 3:39 pm
bestofmankind Säger:
februari 21, 2008 kl. 3:04 pm
lingxiao Säger:
februari 21, 2008 kl. 3:27 pm
Ni har lagt fram tydliga bevis på att Jönsson-ligan i USA har klonat sig i Sverige.
Kommunikationen mellan de som sitter på sina höga hästar synes obefintlig.
februari 21, 2008 kl. 3:43 pm
Xiao Ling,
Sir,
Thank you for the moral support and for the important reasons why keeping the Swedish embassy open in Makati/Manila. Jeandebeaumont has also sited identical reasons as yours.
The decision has already been made, irrevocable of course in reference to the governments ego.
If you have not figured it out yet by now - another revelation for you - I was born in the Philippines, now a naturalized Swedish citizen, married to a Swede, been living in Sweden for 23 yrs, thats why I am personally engaged in this issue.
Since you´re from Singapore, I consider you a “relative”.
Thank you for your support!
Respectfully yours,
Best of mankind
februari 21, 2008 kl. 3:44 pm
With my compliments 我的恭维。
http://www.mfa.gov.sg/manila/
februari 21, 2008 kl. 3:52 pm
hillary2 3:18,
Det sägs att överskottet på 103 miljarder kronor under 2007 skall ytterligare betalas till statsskulden (som är redan minskat med 102 milj):
https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/NewsPage____16449.aspx
Det är inget fel i sig att betala av statsskulden men allting handlar om Alliansens prioriteringar på bekostnad av……tydligen…..ambassad nedläggningar m m
februari 21, 2008 kl. 4:01 pm
När man lämnar en marknad på 91 miljoner obevakad, är det inte fråganom prioriterningar utan om inkompetens. En finansminister kan ju inte ensam få styra utrikespolitiken genom ekonomin.
februari 21, 2008 kl. 4:12 pm
Ericssons VD Svanberg vädjade också för Angola, om du minns i december, men inte det hjälpte heller.
Helt obegrepligt! Det enda som räknas är tydligen att ha överskott i statsbudgeten.
februari 21, 2008 kl. 4:21 pm
denlillehavfrue,
så länge du har suttit där på stenen så är du säkert väl bekant med att det ibland kan vara svårt att finna ut vem som är förbrytare och offer. Det som vid första anblick ses som uppenbart kan se helt annorlunda ut när man börjar granska ett händelseförlopp över tid och granskar vare varje enskild händelse i kausalitetskedjan för sig.
kachina,
och när försvarets bistånd i form av krigsmateriel till nyblivna NATO länder plötsligt dyker upp hos kriminella gäng här i Sverige så tror jag inte det är finansministern som i det förstone skall hållas ansvarig.
josef,
jag hoppas detta inte berör dig :o)
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/02/20/AR2008022001157.html
februari 21, 2008 kl. 4:21 pm
GooodKvällst yrvakna KaChina,
Dina uttryckta meningar: “När man lämnar en marknad på 91 miljoner obevakad, är det inte fråganom prioriterningar utan om inkompetens. En finansminister kan ju inte ensam få styra utrikespolitiken genom ekonomin.” - slut citat.
Hoppsan - har Du inte än kommit på att politik i Sverige - det har Wi inte haft sedan början på 80-talet - i mitt mer än 66-årade livsperspektiv sett i vart fall. Med politik menar jag då ett land som styrs utifrån vad som är bäst för mer än 80 % av medborgarna = ett land som har folkstyre med politiska visioner - och som har politiker som STÅR UPP för folkets framtidsvisioner.
Såvitt jag VET så är det den globala Bankin-ligan http://www.heising.dk/content.asp?Id=258 som mer eller mindre i allt väsentligt som har styrt Sverige - och världen i övrigt också för den delen - sedan början på 80-talet ! Eller har jag fått någonting helt om baktassen ?
Ha det… :-) /önskar Banking-ligans vän Josef
februari 21, 2008 kl. 4:30 pm
GooodKvällst Lillies
Din fråga ovan: “josef, - jag hoppas detta inte berör dig :o) http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/02/20/AR2008022001157.html
Neeej - men en MEDmänniskoBroder i USA - och det är ju illa nog, faktiskt…
Ha det… :-) /önskar MEDmännisko-vännen Josef
februari 21, 2008 kl. 4:32 pm
Apropå “förbrytare och offer” diskussionen
Marie Söderqvists kolumn i gårdagens Expressen var faktiskt mycket tänkvärd och ganska beskrivande för hur det är ställt i vissa fall.
Tydligen hade någon student på lärarhögskolan ansett sig ha blivit “kränkt” för att läraren av någon anledning inte alls intresserat sig för hennes sexliv.
http://www.expressen.se/kronikorer/mariesoderqvist/1.1054543/de-har-satt-i-system-att-bli-krankta
Många ämlar ju även om jantelagen i Sverige (ibland med viss rätt) men alltsom ofta så verkar det vara fråga om folk som av en eller annan anledning lyckats hitta någon lagregel som tvingar en att stinka..konstant.
februari 21, 2008 kl. 4:33 pm
Den intresserade kan läsa vad nestorn bland svenska nationalekonomer Assar Lindbeck skrev i DN för en tid sedan: Slopa överskottsmålet och använd pengarna nu
februari 21, 2008 kl. 4:46 pm
kachina,
vidare skall man ockå vara noga med om någon “lämnar en marknad” eller om förhållandet egentligen var sådant att några spred misstolkningar och rena lögner på ett ganska systematiskt sätt och med rätt triviala datakunskaper såg till att vissa andra inte hördes.
Var det inte du som häromdagen nämnde något om att “ha Tjock Steffe till president”…vilket är en rätt intressant fråga. Jag skulle gott tro att han hamnade i situationen han hamnade i för att frun hans hade en förmåga att dra till sig uppmärksamhet han helst hade varit utan. Vem är offer om han sänder henne till plastikkirurg för att dels sy ihop munnen och fingrarna så hon inte kan mejla affärshemligheter till kreti och pleti. Fast hon spelade ju offer rollen rätt bra när hon gav intervjuer i media.
februari 21, 2008 kl. 4:47 pm
lillies (4:21 p.m.),
Jeg er glad for at mit indlæg og Mussorky’s observation imorges gave dig
noget at tænke på :-) .
februari 21, 2008 kl. 4:56 pm
PS. Apropå FRÅNVARON av samhällsekonomi som gynnar 80 % av MEDborgarna på http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/21/skattebelastningstryck DS.
februari 21, 2008 kl. 5:14 pm
Bestofmankind,
Madame, How forgetful I am! One important reason for the presence of Singapore’s embassy in Manila is the ability to consult the government face-to-face on key issues to be discussed at ASEAN as well as at ADB and other intergovernmental organizations.
The Philippines have often taken a courageous stand on politically sensitive questions, e.g. Myanmar, child labour, forest depletion, and bird flu. - Good night!
夫人,记性是怎么了我。重要原因之一,为在场的新加坡驻马尼拉大使馆是能够征询政府进行面对面的关键问题加以讨论,在东盟以及在亚行和其他政府间组织。菲律宾,都经常采取了勇敢的立场,在政治上敏感的问题,例如:缅甸,童工,森林枯竭,禽流感等。
februari 21, 2008 kl. 5:38 pm
En nyhet från Harvard till bloggens “klimatforskare”:
Solar evidence points to human causes of climate change
februari 21, 2008 kl. 5:41 pm
denlillehavfrue,
Jag vet inte om det just gav mig något att tänka på, snarare en observation i förbigående. I vissa avseenden är jag ganska erfaren för mina 38 år, och såväl min bakgrund (som är långt från kritvit skall erkännas) som min yrkeserfarenhet har dock mig lärt att saker kan vara betydligt mer komplicerade än vad de på ytan kanske verkar. Kanske inte minst för en del av de direkt inblandade som allt som oftast verkar ha ett rätt begränsat synfält från där de står.
Vi på skatteverket (och en del andra myndigheter) låter ibland som Elvis i “are you lonesome tonight” vilket kanske ibland tråkar ut dem som skulle behöva det mest.
http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Are-You-Lonesome-Tonight-lyrics-Elvis-Presley/63D072B560C2B5674825687400288F4D
http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1056635/langa-straff-for-utpressarligan
“En annan av de dömda ligamedlemamrna är en restaurangägare som tidigare figurerade som offer i en rättegång om förberedelse till mord.”
februari 21, 2008 kl. 5:50 pm
GooodKvällst KarrMan,
Den andra sidan av CO2-myntet kan se ut t ex så här:
“Goda exempel på HJÄRNORS mentala och/eller fysiska KRIGFÖRING är t ex IPCC´s = FN´s Autistiska CO2-idé http://uddebatt.wordpress.com/2008/02/01/the-un-climate-change-numbers-hoax-eller-ipccs-logn [(F60)...Bondförståndsmässigt så finns hönan först - och sen kommer ägget som en effekt av orsaken = hönan. Mer eller mindre alla fria klimatforskare har som Princip kommit fram till att historiskt sett så har alltid temperaturhöjningen (hönan) kommit först - och sen har verkan av temperaturhöjningen blivit en ökad CO2-halt (ägget). ...]
Ha det… :-) /önskar CO2-vännen Josef
februari 21, 2008 kl. 5:51 pm
karrman 4:33 pm.
Tack för länken, den var informativ.
Personligen vill jag att överskottet skall investeras på det mänskliga kapitalet - utbildningar. Det är en stabil och en säker placering där värdet (kunskaper) ökar med åren.
Vården är också en gren som man måste satsa hel hjärtat på.
februari 21, 2008 kl. 5:53 pm
karrman!
Som jag alltid sagt, det är solen som är boven och inte människan.
Nu när etanolen snart bannlyses, är det också skönt att veta att man gjörde rätt vid nybilsköpet. Jag köpte en vanlig bensinare. Naturen och evulotionen rår vi inte på.
Den där interpellationsdebatten Carl Bildt, måste väl vara det tråkigaste du vet.
februari 21, 2008 kl. 5:54 pm
Xiao Ling 5:14,
Sir,
Thank you once again. I could not expressed it better than you did.
I owe you one! :-)
februari 21, 2008 kl. 6:04 pm
PS. Apropå CO2-frågan http://youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI DS.
februari 21, 2008 kl. 6:41 pm
bestofmankind
Ligger nog mycket i det. Om vi förbättrar utbildningssystemets effektivitet löser vi många problem på en gång. Det gäller t.ex effekter av ekonomins globalisering, och invandrarnas integrering i det svenska samhället.
ollemunter
Det som händer inom bilindustrin är intressant. Motorernas mekanik integreras med elektronik så att man kan styra bilens förbränning effektivare. Mycket av utsläppen sker när bilen körs i stadstrafik med många start och stopp. Hybridmodeller med kombinerade förbränningsmotorer och elmotorer är nog det som blir lösningen på medellång sikt. Mycket av biltransporterna är svåra att ersätta med kollektivtrafik så lösningen är tekniska innovationer av bilens motorer. Gäller även varutransporter.
februari 21, 2008 kl. 7:08 pm
Josef
Jag är också CO-2 vän. Uppfattningen bland geologer är att utan växthuseffekten skulle vi frysa ihjäl. En rolig teori - som har stöd från fossildata - är att jorden för 700 miljoner år sedan var som en snöbolle täckt av is. Ungefär som Jupiters måne Europa. Det som slutade denna period av is var att vulkanutbrott som trängde igenom isen och skapade en koncentration av CO-2 i atmosfären som smälte isen.
BBC:s populärvetenskapliga program Horizon hade för några år sedan ett avsnitt om detta: Snowball Earth
februari 21, 2008 kl. 7:28 pm
Tack för länken - KarrMan !
februari 21, 2008 kl. 8:11 pm
Om det ekonomiska överskottet….
menar jag att vi bör investera det i de små barnen. Det är inte värdigt ett civiliserat samhälle att unga människor ska springa som ”skållade råttor” mellan hem och jobb och affär och dagis. 6 timmars arbetstid med bibehållen lön och pensionsrätt för män och kvinnor tills barnen är tre år vore en bra början. Ostressade människor uträttar ett bättre arbete än stressade. Ostressade barn tillgodogör sig utbildning bättre än stressade barn.
Vi kommer alltså med en sådan strategi att få ett ännu större ekonomiskt överskott som då kan satsas på bättre löner till vårdpersonal och lärare.
februari 21, 2008 kl. 8:24 pm
Sancho Panzaa,
Although ‘38-åringen Lillies på skatteverket’ will not admit that Denlillehavfrue gave her something to think about (5:41 p.m.), she nevertheless keeps reflecting on her own “långt från kritvita” background and experience, on other persons who “verkar ha ett rätt begränsat synfält”, on “Elvis i ‘Are you lonesome tonight’”, and on”en rättegång om förberedelse till mord”.
Lillies may not be allowed to ‘think’ at skatteverket, but she certainly has the capability to conduct an interesting off-topic dinner conversation. Would she not be something for Don Quixote now that he has broken with Linda?
februari 21, 2008 kl. 8:31 pm
GooodKvällst FairyMary
Dina uttryckta meningar ovan: “Om det ekonomiska överskottet…. - menar jag att vi bör investera det i de små barnen. Det är inte värdigt ett civiliserat samhälle att unga människor ska springa som ”skållade råttor” mellan hem och jobb och affär och dagis. 6 timmars arbetstid med bibehållen lön och pensionsrätt för män och kvinnor tills barnen är tre år vore en bra början. Ostressade människor uträttar ett bättre arbete än stressade. Ostressade barn tillgodogör sig utbildning bättre än stressade barn. Vi kommer alltså med en sådan strategi att få ett ännu större ekonomiskt överskott som då kan satsas på bättre löner till vårdpersonal och lärare.” - slut citat.
TROR Du att wåra “valda” Maktelitare VILL det ? Ifall dom ville det skulle det väl inte se ut så här http://josefboberg.wordpress.com/2008/02/21/skattebelastningstryck - eller ?
Ha det… :-) /folstyre-vännen Josef
februari 21, 2008 kl. 8:34 pm
fairymary
än värre blir det om Odell får sälja ut alla hyresrätter
då blir det ett arbetsskift extra för att klara av boendekostnaderna för unga familjer
dina tankar är goda men jag tror inte de resulterar i ekonomiska överskott
Assar Lindbecks artikel som Karrman hintade om - har du läst den?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=734626
februari 21, 2008 kl. 8:36 pm
Josef!
Jag pendlar mellan två positioner vad gäller min syn på vår maktelit. Den ena är att det enda dom är intresserade av är sin egen karriär och sina egna ekonomiska intressen. Den andra är att de verkligen vill väl och gör vad dom tror är rätt.
Kanske ligger sanningen mitt emellan.
Generellt för vårt västliga “linjära” logiska sätt att tänka är att det på något sätt är enögt. Vi använder liksom bara den ena hjärnhalvan…….och den kan leda oss raka vägen till helvetet….
februari 21, 2008 kl. 8:37 pm
rocinantee
:-))
februari 21, 2008 kl. 8:47 pm
Rocinante,
Если ‘38-åringen Лильес på skatteverket’ должен все шины на ее работу, мы могли бы, возможно, использовать ее для третьей степени допросы преступников и их жертв.
If ‘38-åringen Lillies på skatteverket’ should ever tire on her work, we could perhaps use her for third-degree interrogations of criminals or their victims.
februari 21, 2008 kl. 8:53 pm
mmussorgsky
I think she would be a perfect spy too - but she have said something about that she might do some sciences if she left Skatteverket
she is very observant on details
I wote for spy or scientist :-)
februari 21, 2008 kl. 8:54 pm
KarrMan - hur gör Du när Du länkar utan att ange länkadressen ?
februari 21, 2008 kl. 8:56 pm
Josef,
Jag läste ditt inlägg om stressade resp. inte stressade människor.
Jag har inte läst detta inlägg från början, så risken är att jag klampar i klaveret.
Du pratar om att en bra början är 6-timmars arbetsdag.
I vår (en tidigare stressdrabbad branch, IT-konsulter) har man på många arbetsplatser provat detta tillsammans med 6 veckors semester, med mycket gott resultat.
Jag vet att Kachina har förespråkat detta ocks, för att ge plats till fler människor i arbete.
Nu ska det sägas att vi har gjort detta i utbyte mot bibehållen lön, alltså inte fått höjd lön.
För oss har det inte varit ett problem eftersom vi har “löjligt” hög lön i jämförelse med andra brancher, och redan betalar värnskatten på vår lön, så högre lön skulle inte ge mer i plånboken.
Hur som helst har det hjälpt vad gäller “stress-relaterad frånvaro”.
Jag inser problemet med att arbetsplatser med många anställda plötsligt bara skulle få ut 75% arbete av 100 % betalning, men kanske kunde man lägga lite av budgetöverskottet till att hjälpa till där ?
Allt “normaliseras” ju efter ett tag, marknaden anpassar sig. Annars skulle vi ju fortfarande ha 12 timmars arbetsdag och en veckas semester.
februari 21, 2008 kl. 9:09 pm
mrmhalland
kul att du tänker i nya banor (Kachinas :-)
det är socialdemokrater som har gjort att vi fått arbetstidsförkortning - inte marknaden
såvitt jag förstår är arbetstidsförkortning är en förhandlingsfråga om inte regeringen stiftar lag om arbetstidsförkortning
12 min arbetsförkortning per vecka fick Grafikerfacket 2007!
februari 21, 2008 kl. 9:12 pm
hillary2,
Jag tänker i gamla banor :-)
Som sagt, detta har Kachina och jag diskuterat innan.
Jag ser det inte politiskt, detta är utan tvekan något som måste bestämmas på arbetsplatsen genom förhandlingar.
Vad det gäller socialdemokraterna lyckades de utomordentligt bra, de fixade 0 timmars arbetsdag.
februari 21, 2008 kl. 9:18 pm
GooodKvällst FairMary,
Taaack för Din goa backfeed !
Dina uttryckta meningar ovan: “Jag pendlar mellan två positioner vad gäller min syn på vår maktelit. Den ena är att det enda dom är intresserade av är sin egen karriär och sina egna ekonomiska intressen. Den andra är att de verkligen vill väl och gör vad dom tror är rätt. ” - slut citat.
Om det kan väl bara sägas HyperCrisy http://en.wikipedia.org/wiki/Hypocrisy kanske…
och: “Kanske ligger sanningen mitt emellan. Generellt för vårt västliga “linjära” logiska sätt att tänka är att det på något sätt är enögt. Vi använder liksom bara den ena hjärnhalvan…….och den kan leda oss raka vägen till helvetet….” - slut citat.
Tja - när Wi föds så är Wi dominerat NaturLiktVisa = Intelligenta = Wi använder då i huvudsak wår högra hjärnhalva = den kreativa = de skapande = den nyfikna = den äventyrslystna osv…
Sen går det åt helvete med det när Wi börjar prata. Redan i 3-4 års ungdom så har barn i dags dato hjärnFÖRSMUTSATS till att TRO att det är Wår vänstra hjärnhalva som är livet. Men det är precis TVÄRTOM - så att det är den som får oss att bli sjuka, gamla, livströtta = sluta med att andas.
Varför ? Tja den vänstra kan ju ABSOLUT ingent annat än sponsra att göra det som Wi redan har gjort känt = det är TRÅKIGT redan innan det görs en gång till. Det LevAnde livet på barns vis är kort och gott ett spännande äventyr - ingenting annat !
Hur många av oss vuxna tycker att imorgon är ett spännande äventyr - när Wi går till samma jobb med samma människor och rutiner dag efter dag, vecka efter vecka, år ut och år in osv ? Så det är väl en himla TUR egentligen att Wi slipper hålla på med det i evigheter - utan att Wi kan lösa det problemet genom att bli sjuka - och att sluta med att andas i förtid - ifall det kort och gott är ett dödstråkigt liv Wi lever i kött, faktiskt…
Wår Skapare är nog NaturLiktVis = INTELLIGENT, troligast…
Ha det… :-) /önskar livsnjutaren Josef
februari 21, 2008 kl. 9:27 pm
mrmhalland
he,he
i mina ögon är detta politik
du tror väl inte att någon på fullt allvar hade kunnat ordna 8-timmars arbetsdag för alla genom lokala förhandlingar?
unnar du inte alla anständiga arbetsförhållande?
stressen är mycket stor överallt i arbetslivet
det är arbetsamt nog för många att få flyt i hushållsbudgeten men som påbröd ska man numera i arbetslivet också göras ansvarig för kostnaderna på arbetsplatsen
februari 21, 2008 kl. 9:39 pm
GooodKvällst Mrm Halland
Saxning av Dina uttryckta meningar ovan: “Jag läste ditt inlägg om stressade resp. inte stressade människor. Jag har inte läst detta inlägg från början, så risken är att jag klampar i klaveret. Du pratar om att en bra början är 6-timmars arbetsdag. I vår (en tidigare stressdrabbad branch, IT-konsulter) har man på många arbetsplatser provat detta tillsammans med 6 veckors semester, med mycket gott resultat. Jag vet att Kachina har förespråkat detta ocks, för att ge plats till fler människor i arbete. … Hur som helst har det hjälpt vad gäller “stress-relaterad frånvaro”. Jag inser problemet med att arbetsplatser med många anställda plötsligt bara skulle få ut 75% arbete av 100 % betalning, men kanske kunde man lägga lite av budgetöverskottet till att hjälpa till där ? . Allt “normaliseras” ju efter ett tag, marknaden anpassar sig. Annars skulle vi ju fortfarande ha 12 timmars arbetsdag och en veckas semester.” - slut saxning.
Mitt i prick skulle jag vilja säga !
Jag har själv jobbat i ett företag där en del av personalen jobbade 24 tim/vecka för samma lön som de som jobbade 40 tim/vecka. Det var en kanonaffär för företaget - och gissa om dessa kneg var eftertraktade av ALLA. Det finns många många företag som i olika varianter har provat det här med samma lön för 6 timmar som för 8 - och tjänat mera på att ha det så, faktisk…
Men lönsamheten är INTE problemet överhuvudatget - i mitt perspektiv sett. Det finns ett INFORMELLT beslut ALLA riksdagspartierna emellan - om att arbetslösheten skall vara sisådär 4-5 % - annars blir Wi av vanligt folk för uppkäftiga = för lite lättstyrda. Såvitt jag känner till - så är det absolut ENDA skälet till att INTE ALLA som vill jobba får lov att göra det - INGENTING ANNAT, tyvärr tyvärr…
Så den som kommer dragande med att lösa problemet med utanförskap = arbetslöshet - göre sig nog INTE besvär hos något enda av de nuvarande riksdagspartierna, troligast…
Sorgligt sorglikt - men sant sant, tyvärr tyvärr… - i vart fall i mitt eget mer än 66-årade livsperspektiv sett.
GooodNatt… :-) /önskar björkmannen Josef (det kan bli en spännande natt med den här hårda blåsten och regnet i kombination !)
februari 21, 2008 kl. 9:41 pm
Hillary2,
Jag unnar alla ALLT.
Men jag inser att allt inte alltid är möjligt.
Vad det gäller 6 timmars arbetsdag tror jag att det är inom räckhåll.
Det finns utan tvekan vinster för arbetsgivaren i form av minskad sporadisk frånvaro.
Självklart måste ju en sådan omställning innebära (nu kommer ett egtkonstruerat uttryck :-)) mindre ökade utgifter i form av löneökningar, det ligger ju i sakens natur.
Ska detta kunna genomföras måste nog alla hjälpa till.
Det du & jag diskuterar nu, är de som har ett fast arbete på 8 timmar/dag.
Det vi INTE har diskuterat är de 100.000 tals som jobbar för våra största arbetgivare, Stat, Kommun, Landsting, d.v.s de enda som kan bära sig åt som de vill mot sina anställda (tja, anställda i 2 år och 11 månader, så de inte blir “lasade”) till 90% kvinnor som går på timanställning och MÅSTE lyfta på luren kl. 5.30 för att infinna sig 07.00 om de överhuvudtaget ska bli uppringda igen, med en lön som man bara kan skratta åt.
Innan dess ska de fixa så barnen kan tas om hand under tiden de jobbar för storebror, även om det ibland kostar lika mycket som de tjänar.
Resonera gärna lite kring den typen av arbetsgivare innan du ger dig på de som faktiskt tar sitt ansvar och anställer människor.
februari 21, 2008 kl. 9:48 pm
mrmhalland
Tack för att Du lyfter fram den trogna skara kvinnor, som tar hand om barn, sjuka och gamla under urusla förhållanden
februari 21, 2008 kl. 9:48 pm
mrmhalland
vad avlönar människor i den offentliga sektorn?
dessa människors arbete ger i de allra flesta fall ingen avkastning i kronor och ören som kan bidraga till deras löner
den offentliga sektorns arbetsgivare tar det ansvar de anser sig ha råd att ta
känner du inte till att det finns många anställda i den privata sektorn som har dåliga villkor??
februari 21, 2008 kl. 9:50 pm
fairymary
kvinnor är överlag felavlönade
februari 21, 2008 kl. 9:51 pm
Nu blir jag triggad vad gäller logiskt tänkande och våra båda hjärnahalvor.
Att ta hand om barn, sjuka, svaga, åldringar kan aldrig ge avkastning i ekonomiska termer. Ändå måste vi om vi vill kalla oss civiliserade ordna en finansiering som gör att detta är möjligt. Annars är vi barbarer……
februari 21, 2008 kl. 9:52 pm
fairymary
ja jag betalar gärna högre skatt för att finansiera felavlönade kvinnor i den offentliga sektorn
februari 21, 2008 kl. 9:55 pm
hillary 9:50
Jag håller med Dig i princip. Jag har i många år arbetat “skuldra mot skuldra” med kvinnor i vården och känner oerhört starkt för den gruppen. Jag har den djupaste respekt för deras hängivenhet och en oerhörd vrede över hur lite lön de har och för övrigt hur urusla villkor de har, svårt att få heltidstjänst, lyfta luren i arla morgonstund som mrmhalland nyss beskrev etc. etc.
Ibland önskar jag att alla politiker för att få tillträda sitt ämbete måste ha en erfarenhet att ligga utlämnad i en sjukhussäng och känna hur viktig denna yrksgrupp är….
februari 21, 2008 kl. 9:57 pm
hillary2,
Det förekommer säkert även i den privata sektorn, men inte regelmässigt som i den offentliga.
Jag kan berätta om skolor som utnyttjat plus-arbetare (som inte får ersätta annan personal) som till och med har fått bedriva lektioner (trots att de skulle jobba i skol-caffé) de har fått vidare anställning tills F-kassa och ABF tyckte att det verkade konstigt, då fick de gå…sedan var det dags för nästa gäng att uppleva samma resa…
Varför ?
Jo, rektorn kunde på det viset hålla sin budget….och kanske få ett mer attraktivt rektorsarbete…i en bättre skola.
februari 21, 2008 kl. 10:04 pm
fairymary
jag tror att politiker är vanliga människor som har erfarenhet av sjukvård precis som andra
mrmhalland
innan budgetraseriet började i den offentliga sektorn sköttes den bra
man ska inte behöva vara ekonom för att vara rektor på en skola
undrar du inte varför rektorer flyr skolorna?
februari 21, 2008 kl. 10:08 pm
hillary!
Jag har erfarenheter av en politiker som blev njursjuk och plötsligt blev det utrymme i budgeten för flera dialysplatser……
februari 21, 2008 kl. 10:12 pm
Hillary2,
Ett tag undrade jag varför de stannade, men, det har jag förstått nu.
Sköter de sin budget genom att utnyttja svaga människor (d.v.s de som skickas från ABF, som för övrigt aldrig förmedlar ett riktigt arbete) får de snart sin belöning genom en tjänst i stadshuset.
I tjänsten ingår självfallet ganska förmånliga pensionsavtal, oavsett om man uppnått ålder för pension eller inte.
februari 21, 2008 kl. 10:13 pm
fairymary
ja där ser du - politiker är människor :-)
februari 21, 2008 kl. 10:14 pm
mrmhalland
hur vill du lösa problemet med kostnader för den goda offentliga sektorn vi vill ha?
var ska vi ta´t?
februari 21, 2008 kl. 10:17 pm
Hillary2!
När jag var yngre och mer visionär……tänkte jag att alla människor, män såväl som kvinnor, portföljbärare såväl som hantverkare, borde någon gång arbeta i vården, en dag i veckan under en period eller heltid ett år….som någon slags värnplikt….för att inpå skinnet få veta vad det är att arbeta med mänsklig svaghet.
I princip är vi rörande eniga, jag betalar också gärna mera skatt om jag visste att den hamnade “rätt”
februari 21, 2008 kl. 10:18 pm
hillary2,
Orkar du diskutera detta med mig en timma ?
Troligen kommer vi vara överens efteråt (om än med olika metoder) eftersom vi båda tycker om rättvisa och jaja…kalla mig feminist, men någon måtta får det ju vara…
februari 21, 2008 kl. 10:24 pm
fairymary
tror du att man blir empatisk genom att se mänsklig svaghet?
i en skola där jag bor arbetar man med empati och utvärdering av förmågan redan i förskolan!
mrmhalland
orkar en halvtimme till
februari 21, 2008 kl. 10:31 pm
hillary2!
Det är egentligen inte empatin jag är ute efter; det är en slags ordlös kunskap om vad det innebär att vara lidande, utsatt för den kontrollförlust och beroende av andra människor som sjukdom innebär. Dessutom att känna att man ofta kan bota, lindra, trösta och känna den stora tillfredsställelse det ger. Tillika att uppleva den hjälplöshet som stundvis också är en del av vårdens verklighet och att vi måste stå ut med den.
Empatiträning i skolan är jättebra!!!!
februari 21, 2008 kl. 10:32 pm
hillary2,
Om man inte blir empatisk genom att se mänsklig svaghet, när ska man då bli empatisk ?
Hursomhelst.
Självklart måste vi ha en offentlig sektor som tillgodoser alla behov olika människor har.
Min fundering är väl (borgerlig som jag är) varför får inte alla arbetslösa jobb inom det offentliga ?
Självklart finns det många som hellre vill ha ett annat arbete.
Se då till att Arbetsförmedlingen jobbar “häcken av sig” för att så snabbt som möjligt erbjuda ett jobb som passar, d.v.s ingen uppsägningstid för den offentligt anställde…
Vad tror du om den lösningen ?
Bra allmän service, samma kostnad.
februari 21, 2008 kl. 10:36 pm
fairymary :
Jag har aldrig jobbat inom omsorgen, men min fru har jobbat i snart sagt alla dess skepnader.
Intensiv, HIA, oncolog (rättstavat ?) hemvård, personlig assistent, utv.störda, autistiska.
Att lyssna på hennes berättelser kan få mig att må dåligt i veckor (självklart berättar hon inte namn etc….)
februari 21, 2008 kl. 10:36 pm
mrmhalland
ingen uppsägningstid skulle skapa kaos i den offentliga sektorn t.ex. i vård skola omsorg och säkert inom andra områden också
det är INTE så att bara för att man arbetar i den offentliga sektorn är man INSTANT UTBYTBAR
fairymary
tack för kloka ord från dig
februari 21, 2008 kl. 10:41 pm
mrmhalland!
Gratulationer till Din fru som har en lyssnande make…..man behöver få “prata av sig” ibland och eftersom det inte ännu är ordnat med professionell handledning för alla inom vården så är det många anhöriga som får “ta stöten”. Jag hoppas att Du också fått ta del av den arbetsglädje Din fru säkert också upplever.
Hillary2
Tack för ett givande utbyte!
God natt!
februari 21, 2008 kl. 10:48 pm
>det är INTE så att bara för att man arbetar i den offentliga sektorn är man INSTANT UTBYTBAR
Idag är man ju det om man inte ställer upp varje gång.
Nu talar jag ju om “okvalificerat” arbete.
D.v.s de som idag är arbetslösa kan anställas för att öka den offentliga servicen på olika vis.
Det kan röra sig om personal som gör lunchen trevligare för långtidssjuka på olika instutioner, sjukhus, etc. Kanske vuxna i skolan som hjälper till med läxläsning ? Kanske människor som håller vår utomhusmiljö fin och trivsam ? Kanske en “händig karl” som hjälper gamla att byta glödlampor som kräver en stege ? Kanske någon som tittar till lekplatser så ingen blir mobbad/slagen ?
Alla de som går hemma idag kan göra nytta !
februari 21, 2008 kl. 10:53 pm
God Natt fairymary
när jag gick med “sossarna” så träffade jag en massa människor jag aldrig skulle träffat annars - nu har jag lärt känna en ansenlig mängd och de har just de erfarenheter du efterlyser - inte genom att de arbetat i vården utan genom att de arbetat fackligt och politiskt!
februari 21, 2008 kl. 10:58 pm
mrmhalland
det fanns sådana jobb - de hette plusjobb - men dem tog “din” regering bort direkt
tråkigt är också att inte få svar på sina frågor från arbetsmarknadsdepartementet men jag kan förstå att det är nerlusat med mer eller mindre upprörda frågor .-)
Alliansen har inte gjort ett skvatt på arbetsmarknaden mer än att försämra ersättningar
tog 070701 bort kravet på att lediga arbeten skulle lysas ut - det underlättar inte precis för arbetsförmedlingen
februari 21, 2008 kl. 10:58 pm
fairymary :
God natt till dig med.
Jo, visst har det funnits underbara stunder.
Jag komer speciellt ihåg en gång på Sahlgrenska intensiven, efter en bilolycka, där en Rysk familj blev drabbade av lilla dotterns (3 år) medvetslöshet (koma).
Tösen vaknade efter ett par dagar och fick in en TV på rummet med video.
Gladast blev pappan, som fick se Disneyfilmer :-)
De var helt lyriska över hur de blev behandlade i Sverige.
Detta var nog 1986…
februari 21, 2008 kl. 11:03 pm
hillary2:
Plusjobben var rent förnedrande !
Jag menar att staten ska ANSTÄLLA arbetslösa, inte utnyttja dem.
Har du funderat över hur de som inte var anslutna till a-kassan hade det ?
Det enda “roliga” de hade var ABF’s “bli din egen coach-kurs”, om de råkade vara på en intervju just när den var blev de utkastade….
Fan tar den som skaffar jobb utan oss…fast….vi gör ju inte det…vi talar ju bara om när ni ska hit…
februari 21, 2008 kl. 11:06 pm
>tog 070701 bort kravet på att lediga arbeten skulle lysas ut - det underlättar inte precis för arbetsförmedlingen
Har de någonsin förmedlat ett riktigt arbete ?
Tveksamt om de har gjort det de senaste 5 åren ?
februari 21, 2008 kl. 11:08 pm
mrmhalland
he,he
de som inte är anslutna till a-kassan är betydligt fler än de som inte var det!
ABF är arbetarrörelsens organisation - din amsaga köper jag inte
februari 21, 2008 kl. 11:10 pm
mrmhalland
dumheter att ställa sådana frågor, men du är kanske trött;-)
min halvtimme är slut så jag önskar dig godnatt
imorgon är vi troligtvis raderade :-)
februari 21, 2008 kl. 11:13 pm
jaja…
vi blev nog inte överens, men tack för ett trevligt samtal.
God natt !
februari 21, 2008 kl. 11:17 pm
En lite gonattsaga :
Min Farfar startade arbetsförmedlingen i Halland (eller Halmstad) fast han var, som det hette på den tiden, fabrikör.