USA:s primärval
I dag fokuseras i alla fall medias uppmärksamhet på de många amerikanska primärvalen. I morgon bitti kommer vi att få kommentarer i mängder om hur det gått och vad som kommer att hända härnäst.
Intill slutet av januari nästa år är det dock Bush-administrationen som har ansvaret för den amerikanska utrikespolitiken. Och mycket kommer att hända under dessa månader - inte minst i Mellersta Östern.
Hur utvecklingen blir under den kommande administrationen är jag inte övertygad om att primärvalsdiskussionerna ger så mycket besked om.
Nu formas politiken så att den skall övertyga de som redan är övertygade om vilket parti de känner hemhörighet med. Den riktiga valrörelsen fram till valet i början av november kommer att ha en lite annan dynamik.
Tydligt är att den “krigsstämning” som dominerade amerikansk politik år efter 11 september nu gett vika och ersatts av delvis andra prioriteringar. Frågor om ekonomin och sjukvården ges stor tyngd i debatten.
Men allt detta kan ändras snabbt av någon utveckling någonstans i världen.
februari 5, 2008 kl. 8:41 är
Och i Svensk media finns bara två kandidater. Obama och Hillary.
Trots att McCain leder varenda opinionsundersökning med 7-10% för att vinna presidentsämbätet hos världens enda supermakt så ignoreras han i stort förutom av en parantes om hans ålder.
Men varför skulle Svensk media bry sig om att informera sin kundkrets om vad de olika kandidaterna vill och inte vill när man kan snacka om Hillarys frisyr och Oprah Winfreys stöd till Obama ?
februari 5, 2008 kl. 9:04 är
knightone,
Ja, Där har vi svensk media i ett nötskal.
februari 5, 2008 kl. 9:10 är
Det var likadant för 4 år sedan, ni minns väl skandalen med Sveriges Radios utrikeskorre i USA som öppet tog ställning för demokraterna.
februari 5, 2008 kl. 9:10 är
Jo du.. Alla tidningar nu på morgonen:
“Nina Persson spelade för Obama”
Ja det var ju intressant. Nästan lika intressant som en artikel om var han står i mellanösternfrågan skulle kunna vara.
februari 5, 2008 kl. 9:42 är
Spänningen ligger mellan Clinton och Obama
McCain är i princip klar. Jag har sett en hel del i media om McCains politiska profil och han är väl minst farlig av republikanerna, för världen. För demokraterna är han mycket farlig, trots sin ålder. Erfarenhet och grått hår ger pondus, status och utstrålar trygghet, så enkel är ekvationen i den stora massan som just nu känner sig otrygga.
Det som för några månader såg ut som en promenadseger för demokraterna, kan bli en balansakt på en knivsudd.
februari 5, 2008 kl. 10:38 är
“… av någon utveckling någonstans i världen”?
Vad menar du med det? Att Israel anfaller Iran eller någon ny false flag-operation? Du låter som PNAC igen.
“Further, the process of transformation, even if it brings revolutionary change, is likely to be a long one, absent some catastrophic and catalyzing event––like a new Pearl Harbor“
februari 5, 2008 kl. 11:34 är
GooodDag Carl Bildt,
Dina uttryckta meningar ovan: “Tydligt är att den “krigsstämning” som dominerade amerikansk politik år efter 11 september nu gett vika och ersatts av delvis andra prioriteringar. Frågor om ekonomin och sjukvården ges stor tyngd i debatten. Men allt detta kan ändras snabbt av någon utveckling någonstans i världen.” - slut citat.
Vilken globalt fungerande höna är i så fall GRUNDorsaken till det ?
Ha det… :-) /vännen Josef
februari 5, 2008 kl. 1:11 pm
Sanchopanzaa, Rocinantee, Don Quixotte, Cervantess, Jeandebeaumont (if you can make it in time)
Wanna beat who shall win between Obama and Hillary?
Just for fun!
I strongly go for Hillary Clinton! and I think Jeandebeaumont goes for Obama (since he defended him so well about the “rumors”:-)
P.S. A way of breaking the too silent blog today :-)
februari 5, 2008 kl. 1:32 pm
Torsten
På tal om patriarkväldet, den gode och den dålige patriarken, menade du att Fredrik Reinfeldt är den gode. Jag svarade att jag inte förstod mig på karln, men att jag hoppades det. Jag har tidigare sagt att det ringer varningsklockor för Obama, så högt att man kan tro att sveriges alla kyrkklockor ringer samtidigt. I den här artikeln kommer svaret:
” Bland annat går Obama till val på att det ska löna sig att arbeta, på jobbskatteavdrag och särskilda skattelättnader för seniorer, precis som den borgerliga alliansen gjorde, påpekade Reinfeldt. ”
Så här talar ledaren för en vargflock. Den som inte är frisk, stark och tar för sig, har inget i flocken att göra. Reinfeldt och Obama vill bygga samhälle för de som är friska och producerar. Att det inte finns något att producera för 20% av befolkningen är ju synd, men om de inte kan ta för sig,………
Reinfeldt och Obama kanske är uppväxta i samma “by i djungeln”, alltså samma virtuella rum som begränsar deras medvetande, för hade de bara aningen vidare gräns, skulle de förstå att dessa tjugo procent kommer att ta för sig, så snart de får klart för sig att vi inte längre delar bytet samtidigt som antalet byten (jobb) minskar kraftigt på grund av två farsoter, dator och robot.
Denna politik är ett resultat av växelverkan mellan den logiska hjärnhalvan och reptilhjärnan. Den klarar en vanlig räv att formulera, men den är inte till för människor.
februari 5, 2008 kl. 2:04 pm
Kachina,
Det är inte bra för Dig med så mycket frisk luft. Du blir bara yr i bollen :-))
Sätt Dig och vila, så skall Du se att det blir bättre ;-)
februari 5, 2008 kl. 2:26 pm
Svenska medier skriver häpnadsväckande lite om den mycket populäre republikanske representanten Ron Paul. Vad tror du Carl att detta beror på?
februari 5, 2008 kl. 2:47 pm
Kachina
Tror inte Hillary är så annorlunda. Bill Clinton lanserade under 1990-talet en politik för att minska bidragsberoendet och öka incitamenten för att söka arbete.
Det viktiga är att man tar ett helhetsgrepp på försäkringssystemen så att de optimalt kombinerar inkomstskydd med incitament till arbetssökande.
Egentligen skulle man vilja se ett system som funkade med automatik.
När det är lågkonjunktur och svårt att söka jobb skulle inkomstskyddet i försäkringen prioriteras och omvänt vid högkonjunktur.
Ekonomer har ofta en förenklad syn på mänskliga relationer. Skulle behöva skapas en betendevetenskaplig teoribildning som tar hänsyn till psykologi och sociologi på ett realistiskt sätt. Intressant att ekonomer som är kopplade till Obama är inne på detta.
Obama förefaller vara mer socialliberal ( liberal i amerikansk mening ) än Hillary.
Se t.ex stödet från Ted Kennedy och JFK:s dotter Caroline.
Om Obama vinner nomineringen kommer som ett brev på posten att han kommer att anklagas för att vara liberal från det republikanska valmaskineriet.
Håller annars med om att McCain är republikanernas starkaste kort. I dagsläget är det “jämnt skägg” mellan kandidaterna. Avgörande blir vad som blir valets huvudfrågor.
En styrka Obama visat upp är att han kunnat mobilisera yngre väljare på ett nytt sätt. Inte heller säkert att republikanernas skrämselpropagand med “liberal =skattehöjare” funkar på Obama. Marginalskatten är låg i dagens USA ( 35%).
februari 5, 2008 kl. 2:57 pm
Knightones inledning är ju helt rätt.
Det värsta är dock att även vår “Fjortisregering” (förhoppningsvis inte vår bloggägare)gått på bluffen.
Reinfeldt, ledare för en borgerlig regering i Sverige, säger att hans favorit är Obama!
Det må vara att han är minst skadlig av demokraterna FÖR USA - men för resten av världen blir det ju en katastrof - ALLT i omvärlden handlar inte om Irak!
McCain har framgångsrikt klarat av en prostatakancer - han kommer nog oxå att klara av vad än “Demokraterna” ställer upp mot honom!
februari 5, 2008 kl. 3:08 pm
“Det viktiga är att man tar ett helhetsgrepp på försäkringssystemen så att de optimalt kombinerar inkomstskydd med incitament till arbetssökande.
Ekonomer har ofta en förenklad syn på mänskliga relationer. Skulle behöva skapas en betendevetenskaplig teoribildning som tar hänsyn till psykologi och sociologi på ett realistiskt sätt. Intressant att ekonomer som är kopplade till Obama är inne på detta.”
Här håller jag med. Sociologi kan inte praktiseras enligt Moment22-metoden och incitamenten fungerade bra mellan -95 till 2003. Arbetslös =
Inga lån, ingen egen lägenhet, ingen avbetalning varken på mobilen eller bilen. Sedan kom SMS-lånen, låna trehundratusen utan säkerhet, alltså samma bubbla som bankerna blåste upp mellan - 86 till -92. Hårdare regler för krediter kan styra viljan att få ett jobb.
Obamas ekonomer verkar vara inne på rätt väg, men jag är fortfarande mycket tveksam till Obama. Han har helt enkelt för lite livserfarenhet.
februari 5, 2008 kl. 3:27 pm
Kachina
Bill Clinton hade inte mer erfarenhet. JFK anklagades av Lyndon B. Johnson för att sakna erfarenhet i kampanjen 1960. I USA har det varit en fördel att kunna argumentera för nya visioner. Yngre kan ofta göra det trovärdigare än äldre.
Kan hålla med att Hillary gör ett gedignare intryck. Hon är duktigare att debattera och har ett mer genomtänkta förslag. Det gäller t.ex hennes hälsovårdsförslag som bättre löser problemet med de oförsäkrade.
Optimala för demokraterna är nog en kombination av Obama-Hillary.
Viktigt också att skilja på kongressvalet och presidentvalet. Allt pekar på - utifrån
analyser av valkretsar - att demokraterna ökar sin majoritet i båda kamrarna.
Ändå lite lustigt att Reinfeldt stödjer den mest liberale av demokraternas kandidater.
februari 5, 2008 kl. 3:34 pm
Kachina,
Var det Hillarys tårar som Du föll för? :-)
Själv har jag lite svårt att lita för mycket på politiker som framstår som “känslosamma” och gråter offentligt.
Trots sin relativa ungdom verkar Obama vara mycket stabilare. Och att han fått stöd från Ted Kennedy säger ganska mycket.
februari 5, 2008 kl. 3:55 pm
Nej, Jag har hållit på Hillary hela tiden efter Bills sista period och jag håller fast vid henne.
Obama, är som att sätta Johan Norberg till president. En drömmare, en politisk elitidrottare som lever två våningar ovanför verkligheten. Men det är klart, skulle Obama bli kandidat är han bättre än vilken republikan som helst. För en republikan krävs det att själv bli utsatt för tortyr, innan han förstår vad tortyr är. Trots sina 72 år är det mycket McCain inte har upplevt i den skyddade verkstad (pengar och politik) han levt i hela sitt liv, förutom fem år i fångenskap.
februari 5, 2008 kl. 4:17 pm
Det verkar som om Obama är restriktivare när det gäller dödsstraffet.
Hillary: Ja
Obama: I vissa fall.
Det hade så klart varit bättre om han sagt nej, men det är väl politiskt självmord i USA.
februari 5, 2008 kl. 6:07 pm
Mc Cains “Skyddade verkstad” omfattar 22 år som aktiv marinflygare - både före och efter att han sköts ned över Vietnam och fick läka sina avbrutna ben(och armar) i Hanoi Hilton - han avgick från marinflyget 1981.
Jag utgår från att även Kachina sett “Top Gun” - bara som en illustration till “Skyddad Verkstad” - och att alla vet (inte minsr efter Kerrys skryt förra gången) vad ett “Purple Heart” betyder!
februari 5, 2008 kl. 6:12 pm
Ha, ha, ha, ni vänstermänniskor är så patetiskt förutsägbara.
All denna fåniga längtan efter någon som absolut inte är en vit, medelålders man.
Och nu detta problem att tvingas välja mellan diskriminerad icke-man och dito icke-vit. Oj vad jobbigt för era små politiskt korrekta hjärnor, hur välja nu ?
För de flesta blir det då som känns mest främmande, dvs Obama.
Skönt att ha ett år till med Bush, skönt att slippa Mona på flera år !
Skönt att kunna tänka själv och inte vara PK !
februari 5, 2008 kl. 6:26 pm
Leo,
Ja, det är skönt att slippa Mona några år.
Men det hade också varit skönt att slippa läsa Dina förvirrade rader. I fortsättningen hoppar jag och säkert många med mig över Dina inlägg.
februari 5, 2008 kl. 6:36 pm
Stackars liten Torsten då … så känslig
februari 5, 2008 kl. 6:39 pm
GooodKvällst Alla,
Jag har just ägnat mig åt att kolla på den här videon http://video.google.com/videoplay?docid=-275577066688213413 med David Gray Griffin.
Efter den informationen kan jag ju nu undra över vilken av presidentkandidaterna som skulle kunna “rå på” hök-hönorna som styr USA i dags dato - såväl som världen i övrigt - inklusive Sverige ?
Ha det… :-) /vännen Josef
februari 5, 2008 kl. 6:43 pm
Bo W
Jag har sett Top Gun och ett hangarfartyg är en skyddad verkstad, en sluten värld där intrycken från en levande värld är få och styrda i en viss riktning.
februari 5, 2008 kl. 7:15 pm
Din tidigare tolkning av “Skyddad verkstad” var “Pengar och politik” - det tycke jag stämmer allra mest på Hillary! (Inte så mycket av vare sig det ena eller andra på fartyget?)
Men, iofs, när Bill ställde upp första gången tyckte jag nog att Hillary var den skärptaste delen av “Billary” - Bills “Sleaze factor” var tydlig redan då!
februari 5, 2008 kl. 7:25 pm
“Men, iofs, när Bill ställde upp första gången tyckte jag nog att Hillary var den skärptaste delen av “Billary” - Bills “Sleaze factor” var tydlig redan då!”
Håller med!
Skyddad verkstad skAPAS SÅ SNART MAN ENBART ARBETAR OCH UMGÅS INOM DEN EGNA YRKESGRUPPEN (d-j caps lock)
februari 5, 2008 kl. 7:42 pm
USA:s presidentval är stort i Sverige, det kan man konstatera. Det är många man möter som har en åsikt om detta, och det är stor genomslagskraft i media.
För mig är det egalt vem som vinner, bara det blir en demokrat. Ända sedan Reagan har en demokratisk president betytt en hyfsat sund utrikespoliktik (det är ju den vi kanske märker av och bryr oss om mest) medan en republikan borgat för meningslösa krig i syfte att tjäna pengar åt bolagen som stöttar deras kampanjer…
Sen har alla nu alla aktuella kandidater några aber, dödsstraffet har redan nämnts men kanske tillochmed ännu viktigare och en fråga jag inte sett någonstans: Vilken amerikansk presidentkandidat är för att riva upp Guantanamo och förbereda rejäla skadestånd för de som olagligen frihetsberövats??
I mitt tycke är Guantanamo en av USA:s allra största skandaler någonsin.
februari 5, 2008 kl. 7:55 pm
Håller med fullständigt.
februari 5, 2008 kl. 8:07 pm
Obama påstår att han vill lägga ner Guantanamo.
Läs längst ner i artikeln.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=738330
februari 6, 2008 kl. 12:01 är
[...] USA:s primärval I dag fokuseras i alla fall medias uppmärksamhet på de många amerikanska primärvalen. I morgon bitti kommer vi att […] [...]
februari 6, 2008 kl. 7:53 är
En kort och intensiv debatt mellan min personliga favorit Ron Paul och Rudy Giuliani kan ni ser här!
februari 6, 2008 kl. 8:19 är
Tack Torsten! Då vet jag vad jag hade röstat på om jag vore amerikan.