Så småningom till Gävle

Denna dag tar sin början med en viktig interpellationsdebatt.

Det är Fredrik Malm som interpellerat om den eskalerade krisen mellan Turkiet och Irak, och i samband med att jag besvarar den besvarar jag också en interpellation av Jacob Johnson om den kurdiska frågan mer allmänt.

Detta är ju en fråga som jag följt mycket nära under den senaste veckan – och alldeles säkert kommer att ha anledning att göra framöver också.

Därefter får jag besök av chefen för European Space Agency Jean-Jaques Dordain.

Jag ledde ett policyarbete inom ESA för ett antal år sedan och har sedan dess försökt att hålla nära kontakt med hur de allt viktigare rymdfrågorna utvecklar sig. Sannolikt kommer vi att tala en del om det viktiga Galileo-projektet liksom olika europeiska rymdsatsningar bortom detta.

Men också andra frågor tränger sig på.

I dag är det toppmöte mellan EU och Ryssland i Mafra nere i Portugal. Det är det sista av dessa möten under president Putins ämbetsperiod. Vid nästa möte sent nästa år kommer en annan rysk president med all sannolikhet att finnas på plats.

De konkreta resultaten av detta möte förväntas knappast bli imponerande.

Viktigt är att se om vi får några signal om rysk vilja att avsluta återstående frågor för en anslutning till WTO. En sådan har stått på Putins agenda sedan han tillträdde för snart sju år sedan. Till stötestenarna hör de dramatiska virkestullar som plötsligt aviserats med påtagligt negativa effekter för såväl svensk som finsk skogsindustri.

Energifrågorna finns det allt större anledning att följa.

I går kunde noteras att norska StatoilHydro gick in med 24 % i delar av det gigantiska Shtokman-projektet för gasproduktion i Barentshavet. Tanken är ju att denna gas skall kunna nå de europeiska marknaderna genom en andra fas i den rysk-tyska gasledning som projekteras genom Östersjön.

Betydelsen av dessa frågor markerades av att det var president Putin som själv ringde till den norske statsministern Stoltenberg i ärendet.

Mot slutet av eftermiddagen bär det så av upp till moderata partistämman i Gävla. Min omedelbara uppgift där är att vara värd för den traditionella middagen med utländska gäster.

Bland dem finns bl a Bosniens f d utrikesminister Mladen Ivanic. Vi känner varandra väl inte minst sedan mina år i Sarajevo och Banja Luka.

Det kommer att finnas mycket att tala om.

56 kommentarer till Så småningom till Gävle

  1. Josef Boberg skriver:

    GooodMorgon Carl Bildt,

    Kan bara igen konstatera – att det jag ovan direkt av Dig via Din blogg nu fått information om – känns betydligt ”friskare” än allt mer eller mindre vinklat som massmedia dyngar ut.

    Så – tack igen ifrån mig – för att Du fortsätter med det här !

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  2. stig2entreprenoren skriver:

    Uppfriskande att höra om möte med ESA och att framtidsfrågorna i detta även får ta upp mer plats i agendan.
    Europeisk rymdverksamhet är bland de absolut viktigaste områdena att satsa pengar och kraft på framöver. Ett föredöme för resten av världen.
    De synergieffekter som här kan uppnås borde fler få möjlighet att ägna sin tid och tankekraft åt. Här finns ”allt” att hämta i en förlängning.
    CB har nog åtminstone en del av detta i tankarna men frågan är hur ”resten” skall övertygas.
    Tredubbla rymdstyrelsens budget rätt av och ta den följande debatten.
    Det vore att sticka ut hakan men samtidigt locka fram de ”ruttna korkarna”?

  3. mrmhalland skriver:

    stig2entreprenoren:

    Är det fördelarna vi vinner i den civila tekniska utvecklingen, som historiskt har haft sin grund i militära/rymd-program så håller jag med dig.
    I övrigt vet jag inte om jag riktigt har förstått det viktiga med att lulla omkring på låga höjder i rymden.
    Kanske någon kan förklara för mig ?

  4. neuron123 skriver:

    Hur trovärdig är Ulrica Schenström som statsministerns närmaste medarbetare efter ”hångel-skandalen”?

    Hur var det egentligen med Schenströms amorösa ”krog-show” tillsammans med TV4-journalisten Anders Pihlblad? För uppenbarligen var det åtskillig publik till ”föreställningen” under kvällen.

    En presskontakt på moderaterna, Oscar Hållén, säger att det är ”fullkomligt naturligt att journalister och politiker umgås”.

    Skämtar karln!? Pihlblad-Schenströms är ju uppenbarligen ett kärlekspar på bilderna! Hur ”naturligt” är det mellan journalister och makthavare i Sverige?

    Jag som väljare vill ha ett svar.

    ”Journalister ska granska makten. Inte kyssa den”, skrev Lena Melin på Aftonbladet.

    För den framtida trovärdighetens skull måste de två turturduvorna förklara en sak väldigt tydligt:
    - Varför satt de och kysste och kramade varandra under en lång del av kvällen om de inte hade ett förhållande?

    Att Ulrica Schenström dessutom låg redlös berusad utanför toaletten torde till och med överträffa Gudrun Schymans snedsteg med råge.

    /Borgerlig men oerhört missbelåten väljare

  5. mrmhalland skriver:

    >Pihlblad-Schenströms är ju uppenbarligen ett kärlekspar på bilderna! Hur ”naturligt” är det mellan journalister och makthavare i Sverige?

    tja, jag tycker nog att den lilla pussen var ganska harmlös jämfört med det faktum att Sveriges förra statsminister inledde ett förhållande med en direktör för ett statligt bolag.
    Självklart borde någon av dem tagit konsekvensen av sin kärlek och avgått, men icke.

  6. hillary2 skriver:

    Hur trovärdigt är EU-parlamentets beslut att ge pengar till Afghanistanska bönder för att de ska kunna odla opium legalt för tillverkning av smärtstillande medel? Varför inte avtala att få köpa upp allt opium som odlas för en billig penning och förgöra det mesta och/eller förvandla det till annan form av energi?

    Vad säger man i ministerrådet? Hur röstade de svenska parlamentarikerna? Varför får vi via media inte veta vilka frågor som ska behandlas i EU-parlamentet så att vi har en reell och demokratisk möjlighet att påverka? Hur ska EU-parlamentariker kunna hålla sig a jour med hemmaopinionen när massmedia visar totalt ointresse för de beslut och frågor som avgörs i t.ex. Bryssel? Har massmedia tillträde till EU-nämndens sammanträden? Enligt uppgift har SVT endast en reporter i EU som tyvärr blivit institutionaliserad.
    Ska vi förvandlas till européer och sluta upp med att företrädesvis vara skandinaver måste vi få lättillgänglig information om vad som sker i EU och detta innan beslut är fattade.

  7. carlnorberg skriver:

    Angående Hydro och dess verksamhet, är det inte dags att slutligen rensa upp och börja ifrån fast och ärlig grund?

    Detta är ett av de värre medlöparföretagen med bulvan inspirerat ägande.

    Norsk Hydro förtjänade den tveksamma titeln som det företag som bäst lyckats förstöra dokumentation som påvisar förklenande samband med IG Farben.

    Det är inte så att folk skall lida för vad korkade anfäder tagit sig för, absolut inte.
    Men det är inte heller så att det skall finnas någon otillbörlig nytta av detsamma.

  8. waterstarter skriver:

    Carl! Fantastiskt ,vilken minister …nu finns det hopp för sverige
    förstår inte vad du får all energi ifrån, imponerande and please carry on!

    Du skall få en god historia till fredags middagen (den fungerar på alla
    språk) ” det var Lasse som kom hem till mamma : mamma ,mamma jag
    skall gifta mig! Oh vad roligt! Ja jag skall gifta mig med Roger…
    Mamma: med Roger ! men hur skall det gå,….Han är ju Socialdemokrat!

    Hälsning Tobbe Björck Burgsvik

  9. hillary2 skriver:

    waterstarter

    mellan matlagning, städning kombinerat med rogivande vindrickande måste jag ge din kommentar en dito

    talar du om Roger Moooore? :-))

  10. lillies skriver:

    hillary

    Om Afghanbönderna och opiumet. Jag är inte heller speciellt förtjust i det (bl.a. för att det från den medicinska industrin inte efterfrågas). Nu är jag inte drog liberal trots att jag själv har den bakgrunden (även om jag inte kommer från Afghanistan och inte sålt opiater)…men av princiopiella skäl kanske man bör fundera varför man har så mycket emot just det när t. ex. vapentillverkare som Hägglunds kan annonsera på MoDos tröjor?

    Man kan väl argumentera som beträffande vapen, vapen dödar inte, det är människor som gör det, antingen andra eller sig själva genom gågon form av ”do it yourself” lobotomering med skjutvapen. Man skulle väl i princip kunna resonera likadant beträffande narkotika? Om man då bortsåg från den kriminalitet narkotikahandeln genererar, men teoretiskt skulle ju inte det påverkas av om Afghanistans opium hamnade hos den legala läkemedelsindustrin (förutsatt att opiet efterfrågades såklart)?

  11. hillary2 skriver:

    lillies

    enligt min uppfattning kan man inte bortse från den kriminalitet narkotika genererar och det uppkomna behov man exploaterar ekonomiskt

    ärligt talat vet jag inte hur EU-parlamentariker resonerade och det är för mig en stor frustration

    jag uppskattar din öppenhet med att vilja delge andra din personliga erfarenhet av narkotika!

  12. mrmhalland skriver:

    Skål hillay2 !

    Även jag har nu öppnat fredagsvinet.
    Hoppas att Carl Bildt också får tid till en god måltid och ett glas vin.
    Det är han värd efter allt flängande och dialogande.

  13. lillies skriver:

    hillary,

    Det har dom ju redogjort för….de har ju försökt få dem att upphöra med odlingen men på något sätt ska de ju försörja sig (och opiumvallmo kräver väl inte lika mycket bevattning som annan matföda varför det inte är så lätt att byta gröda som kräver investeringar med pengar man inte har), så därför tänkte de väl att använda det inom den medicinska industrin (vilket redan görs i någon utsträckning även om syntetiska smärtstillande är vanligast i denna delen av världen).

    Uppriktigt sagt så tycker jag det verkar vara mycket du inte förstår och blir frustrerad över, inte bara EU parlamentarikers grunder för ett visst ställningstagande.

    Vad gäller min öppenhet med mina erfarenheter av narkotika så är det inte direkt något jag skryter med eller är stolt över, dock är ibland de åsikter som förs fram lite väl ensidigt negativa. Alla blir ju inte ”tokiga”, ”alldeles galna” eller ”släpper alla spärrar”…även om det vid första anblick kan synas vara tacksamma argument att föra fram i förmodat avskräckande syfte.

  14. lillies skriver:

    När jag gick i småskolan så kampanjades även då mot narkotika…och det var just de argumenten som fördes fram. Hur hållbart blir det om man råkar träffa på människor som använder narkotika i ganska hög omfattning men ändå är betydligt mer klartänkta, välartikulerade etc. än genomsnitts Leffe som skrotar omkring på bruket?

  15. hillary2 skriver:

    lillies

    inte minst människor med neuropsykiatriska disfunktioner kan ha vinst av att få använda narkotika legalt

    visst saknar jag mycken kunskap men jag anser mig tillhöra dem som aktivt söker sådan!

  16. hillary2 skriver:

    förlåt – dysfunktioner – nu återkommer jag inte förrän jag nyktrat till

  17. Josef Boberg skriver:

    Hejsan Alla,

    Apropå narkotika så kan det med inte så lite fog sägas att den globala MaktEliten = dom som har den övergripande ekonomiska Makten = politiska Makten i världen – sitter överst i alla narkotika-Makt-pyramider, faktiskt…

    Lite dysfunktionellt = spetsfunktionellt eller laserRiktat sett, men i alla fall…

    Nu skall jag ägna mig åt att äta nystekt ungtupp och ”supa till lite”, faktiskt…

    Trevlig fredagsAfton önskar jag till mig själv – och ALLA andra med för den delen !

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  18. Kachina skriver:

    Jag såg en del av moderaternas partistämma där Littorin räknade upp de punkter de lyckats på. Men, skall man sortera vinsterna måste man även hålla ordning på lögnerna, så jag hjälper er på traven;

    http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2007%5c10%5c25%5c14190

    Veckan före valet stod Reinfeldt, tillsammans med de andra tre partiledarna, lovade dyrt och heligt att sjukpenningen inte skulle försämras under den här mandatperioden.

    Men det är klart, Allianzen är byggd på en lögn, myten om sjuktalen. Kanske det krävs nya lögner för att hålla den levande.

  19. mrmhalland skriver:

    Kachina,

    Ibland talar du mot dig själv.
    Du hävdar ju att regeringen inte har en fördelningspolitik.
    Att man sänker F-kassan till max 75% gör att en högavlönad människa får max 30-40% av sin lön i ersättning.
    Är inte det fördelningspolitik ?
    Jag skulle nästan drista mig till att säga att det luktar kommunism…

  20. carsond skriver:

    Kan säga så mycket som att alliansen förlorat min och alla svenska kurders röst i och med detta. Jag är i grund högerliberal och har innan varit en trogen folkpartist, samt vet jag att Fredrik Malm tar en klar och rättvis ståndpunkt i kurdfrågan men det fråntar inte det faktum att han är med i samma allians som satt clownen Bildt på sin nuvarande post som utrikesminister. Och jag tänker inte acceptera att Sverige styrs med en smygfascist i regeringen som enbart ser över sina egna intressen, jag går härmed med i oppositionen och jag kommer arbeta aktivt mot alliansen så länge Carl Bildt sitter som utrikesminister. Jag hoppas innerligt att varje kurd och humanist med självrespekt gör precis samma sak.

  21. mrmhalland skriver:

    carsond :

    Jag hoppas att varje kurd manar till vapenvila i norra Irak !
    Ni som har fått en fristad i främmande land borde inte mot ert värdland, utan mot det ni tvingades lämna.

  22. mrmhalland skriver:

    Borde inte arbeta mot ert väldland, skulle det vara.

  23. soli01 skriver:

    Är alla kurder lika ”tomma” i bollen måste det bli svårt – hoppas jag har fel. Att kasta skit är lätt…

  24. carsond skriver:

    Tack för din smygrasism men jag är född här, att Sverige skulle vara ett värdland är ju absurt, utan invandring så skulle Sverige varit ett U-land. Våran tacksamhet skall vara ömsedig om alls. Sedan har jag inte sagt att jag tänker motarbeta Sverige, vad jag sa är att jag tänker motarbeta alliansen. Carl Bildt är en vidrig människa som saknar objektivism i sakfrågor som har en gynnande sida för hans egna intressen, jag tänker inte ta del av den sida som tillsatt honom som utrikesminister. Det innebär dock inte att jag motarbetar Sverige, jag prioriterar bara min humanitära sida och ser det globala före det nationella, vill alliansen ha min eller andra vettiga kurders röster så får de se till att avsätta Bildt.

  25. carsond skriver:

    Att vara analfabet är lika lätt antar jag, motivera gärna för varför jag skulle vara tom i ”bollen”. Eftersom att det är så lätt att kasta skit så skall du få en artikel att utgå ifrån; http://www.beyan.net/debatt-artikel.aspx?id=88. Seså, gör ditt bästa nu, du är ju trots allt svensk och jag är ju trots allt kurd, hur svårt kan det bli?

  26. mrmhalland skriver:

    carsond :

    Du kastar skit på en man som brinner för humanitet utan att förklara vad du syftar på.
    Låt mig anta att du vänder dig mot att CB arbetar för Turkiets medlemsskap i EU.
    Har jag rätt där så är vi två.
    Jag anser inte att Turkiet vare sig är moget medborgarrättsmässigt eller ens tillhör Europa.
    Har du andra skäl att smutskasta vår troligen mest arbetssamma minister ber jag dig deklarera dem.

  27. mrmhalland skriver:

    carsond :
    Oj…läste det som stod på din länk.

    Några kommentarer.
    * Du säger att du är född i Sverige.
    I nästa inlägg säger du : ”du är ju trots allt svensk och jag är ju trots allt kurd”, vilket av påståendena är sant ?
    * Jag är inte smygrasist, eftersom du är Svensk medborgare kan du ju inte heller anklaga mig för att vara främlingsfientlig (vilket jag verkligen inte är).
    * Jag påstår att den länken du hänvisar till rättfärdigar PKK’s terrorhandlingar, gör du det med ?

  28. carsond skriver:

    mrmhalland:

    Carl Bildt ser en sida i frågan, precis som hans opponenter i debatten nämnde. Han ser den sidan som gynnar sina egna intressen, vilket är naturligt och mänskligt, dock orättvist och någonting som inte hör hemma i den svenska utrikespolitiken. Att du vill ha en förklaring på vad jag syftar på är för mig ett fenomen, såg du debatten? Det faktum att ministern refererar till människor som vädjar för mänskliga rättigheter som terrorister är väl nog i sig, men att han spelar oförstådd till varför PKK tog till en väpnad kamp, till varför kurder fortfarande opponerar Turkiet blir för mig olidligt att se på. Att herr utrikesminister tar upp Turkiets ”demokratiska utveckling” och anser den verklig tyder antingen på ignorans och idioti eller bara ren ondska, välj själv.

  29. carsond skriver:

    mrmhalland,

    Jag är född i Sverige, mina föräldrar är kurder, jag refererar således till mig själv som svensk-kurd, dock inte invandrare.

    Varken jag eller länken rättfärdigar PKK’s terrorhandlingar, men de är minimala. De flesta terrordåd i Turkiet sker av turkar, finns även tillfällen då den turkiska armen själva har klätt ut sig till kurder (i klassiska kurdiska kläder) och utfört terrordåd. Rättfärdigar du dessa? Om Ryssland skulle ockupera Sverige och starta en ensidig assimileringsprocess, skulle du inte gå med i oppositionsmakten? I kurdernas fall är PKK ett av dessa partier. Precis som KRG, partier som opponerade bland annat Saddam Hussein och numera styr i södra Kurdistan. Hela terrorstämplingen är av politisk karaktär och har ingenting med verklighetsbilden att göra.

  30. karrman skriver:

    carsond

    Det du borde fråga dig är om PKK:s strategi med väpnat våld är en väg till en demokratisering av Turkiet?

    PKK verkar desperata efter att ha förlorat mycket av sitt stöd bland kurderna i Turkiet i det senaste valet. Det är bara demokratins fiender som vinner på en sådan strategi.

  31. carsond skriver:

    karrman,

    Nej, det är i dagsläget inget bra vägval. Och jag är starkt emot väpnat våld, dock är det Turkiet som provocerar fram våldet och det har alltid varit Turkiet. PKK ger svar på tal med samma metod vilket i sig gör att de sjunker till samma nivå, dock blev det en nödvändighet då de kurder som inte assimilerades dödas och fängslades när PKK startades. Samma sak händer i stor utsträckning idag, om man som kurd i Turkiet inte accepterar assimileringen får man ta svåra konsekvenser.

  32. mrmhalland skriver:

    carsond :

    Jag vet inte vad du syftar på när du säger att utrikesministern arbetar för det som gynnar hans egna intressen.
    Kvällstidningarna har ju försökt insinuera detsamma, men, det har ju alltid blivit pannkaka av de försöken.
    Vår utrikesminister har visat sig vara en företrädare för demokrati och mänskliga rättigheter.
    Äntligen har vi en utrikesminister inte världen skrattar åt.

    Vad gäller PKK måste naturligtvis den grupperingen, liksom alla terroristgrupper bekämpas.
    NEJ, PKK’s terrorstämpel är INTE imaginär !
    De använder ju för höga farao våld JUST NU !!!!!!!

  33. karrman skriver:

    carsond

    Vilka är de demokratiska krafterna i Turkiet?

    Stärks de av PKK:s strategi?

    Om du svarar nej på den frågan då är PKK helt fel ute.

  34. soli01 skriver:

    När blev PKK:s ”terrorhandlingar minimala”.PKK är ju terroriststämplade och detta får inte glömmas bort. Våld föder våld oberoende vem som sysslar med detta och förekommer från bägge sidor, helt klart.
    Vad jag kan förstå är du svensk och var stolt över detta och att vi här visar lite takt o ton-det blir trevligare att umgås då. Att råskälla och kalla vår duktige utrikesminister ”vidrig människa”.”smygfacist”,
    ”clown”…några exemel. Detta var vad jag menade med ”tomma”. Svårare är det inte!

    2

    .s

  35. Kachina skriver:

    Carl Bildt är en utrikesminister vi kan och skall vara stolta över, men i vissa enskilda frågor har han helt enkelt satt sig på fel sida bordet. Man kan försöka, men man kan inte i längden blunda för 35 – 40 miljoner kurder. Ja, det är klart, om man gör som strutsen…..

    Det finns bara en väg för Irak, Turkiet och Iran. Det är att genomföra en folkomröstning. Så, sätt er ner med PKK, Turkiet, Irak, Iran och samordna det valet.

  36. mrmhalland skriver:

    Är det efter fredagsvinet du blir så smart Kachina ?? :-)

  37. Kachina skriver:

    :-)

    Nej, mjölk.

    Men du påminner mig. Det var flera månader sedan jag smakade ett gott vin. Måste nog göra en sväng förbi bolaget imorgon.

  38. soli01 skriver:

    Kachina – varför tar du kurderna över en kam – PKK. Sätter du likhetstecken mellan dessa? Är det inte PKK som nu senast använde våld och dödade ett antal soldater? Hur föhandlar man med PKK?

  39. Kachina skriver:

    ”Hur föhandlar man med PKK?”

    Hur förhandlade man med ANC?

    Man satte sig vid förhandlingsbordet.

    Jag drar alla kurder över en kam. Skillnaderna får vi veta först efter folkomröstningen. Det finns naturligtvis de som byggt upp en trygg tillvaro i respektiva stat och vill behålla det så, men hur många får vi veta först efter en folkomröstning och det är först efter ett sådant val det kan bli tyst. Idag kan vilken fraktion som helst tillskriva sig en majoritet av sympatisörer.

    PKK använder våld och klassa därför som terrorister. USA använder våld och skall då klassas som terrorister. Syftet, motivet till våldet, är legalt bara för den som äger det.

  40. soli01 skriver:

    Ja, det är så sant det finns mycket terrorister :)
    Trevlig helg till alla glada!

  41. mrmhalland skriver:

    soli01:

    Till och med carsond, som anser sig vara både Kurd och Svensk (troligen när det passar hans/hennes syften) talar ju om ”alla kurder”.

  42. carsond skriver:

    Jag talar om alla kurder ja, i mina, och vilken rationell persons ögon som helst är PKK ingen terroristorganisation. Du, likt soli01 är produkter, jag gav dig en rationell liknelse (Ryssland ockuperar Sverige) men du väljer att bortse den liknelsen/diskussion då uppenbarligen inte är insatt i PKK-frågan. Ändå uttalar du dig, bara för att vissa säger en sak så är det inte nödvändigtvis så, que no? Förklara för mig hur PKK kan anses vara en terroristorganisation och ta med alla inkluderade faktorer i din förklaring, så som ockupationen, förtrycket och den ensidiga assimileringspolitiken. Det är en naturlig process att motståndsrörelser likt PKK uppstår, precis som oppositioner uppstår i Sverige (i mildare grad). KRG, Komala mm uppstog i andra delar av Kurdistan på samma sätt, varför är de inte terroristorganisationer? Varför ses KRG som ett demokratiskt parti med förtroende i södra Kurdistan när de förde våld mot Saddam Hussein? Varför sågs Komala som frihetskämpar när de stred mot den persiska diktatorn Khomeini? Varför sågs inte PKK som frihetskämpar när de stred mot fascistpartiet MHP och dess grundare Ata Turk, personen som står ansvarig för folkmordet på 2 milj. armenier & en halv miljon kurder? Jo, jag skall berätta varför, för att att Turkiet var starkt allierade med bland annat USA ett tag och är med i Nato, ingen annan anledning, tror du annat är du ignorant. Idag ser situation annorlunda ut dock, USA verkar på väg att erkänna folkmordet på armenierna och deras allians försvagas samtidigt som den kurd-amerikanska alliansen stärkts. Turkiet är desperata, se helhetsbilden, att kalla PKK terrorister är som att kalla varje kurd eller person som någonsin kämpat mot ockupanter för terrorister. Du har aldrig varit i den situationen, om du hamnar där så kommer du förstå varför PKK inte är en terroristorganisation.

  43. mrmhalland skriver:

    carsond :

    Jag har aldrig påstått att situationen är, eller någonsin varit enkel.
    ALLA folkgrupper/länder har ett förflutet, inte alltid tilltalande.
    Detär ALDRIG OK att anfalla militärt som jag ser det.
    Lika lite hos Kurder som hos Palestinier eller Israeliter / Libaneser/Syrier.
    Inte heller USA har enl. mig rätt att mörda människor.
    Vi kan inte tillåta oss att i evigheter drivas av hämdbegär, hur ska vi då någonsin uppnå världsfred ?
    Det är väl ändå det vi alla strävar efter ?

    ALLA som mördar civila människor är terrorister enl. mig.

  44. carsond skriver:

    Jo, men logiken är simpel, Turkiet ut ur Kurdistan så är det inget krig längre. Många svenskar ser inte den logiken, för svenskar är Turkiet en fasad. Det är mat, dryck, kultur, sol och rövslickande personal. För att citera en annan individ;

    ”Turkiet en oas för västerlänningen som längtar efter gamla tiders kolonialvälde.
    calle vill känna sig som en engelsk 1700-talslord
    turken erbjuder en gnutta av minnet av det
    det räcker för en svensk
    det ska ju vara lagom

    men samtidigt är ju calle en eu-förespråkare och vill att USAs ekonomiska dominans i världen minskar så att EU kan växa sig starkare. en turkisk invasion sänker amerikanens värde vilket enligt nollsummespelslagen ger EU högre värde.”

    Med detta sätter jag ett stopp för diskussionen, då du lever upp till standardsvensken kommer du aldrig att förstå sammanhanget. Du ser att folk dör, just därför är kurder terrorister, just därför är en opposition = terrorism, för att folk dör. Vidrig rationalisering av situationen. Om jag skulle gå in i ditt hus, döda dina föräldrar, sätta mig ner och sagt; ”Det här är mitt hus nu, jag är kurd, så du får lära dig kurdiska, pratar du svenska dör du, pratar dina barn svenska dör de också, acceptera det eller dö”. Skulle du sätta dig ner och diskutera, prata? För all del, men Turkiet har aldrig varit öppna för en dialog, vilket kurder sedan urminnes tid har varit. Turkiet har aldrig varit intresserade i vad kurder tycker och tänker, det är förnst nu när EU ploppat upp som man börjat förfina sin politik på utsidan. Så jag frågar dig, skulle det isåfall vara fel av dig att ta till våld?

  45. mrmhalland skriver:

    >Jo, men logiken är simpel, Turkiet ut ur Kurdistan så är det inget krig längre. Många svenskar ser inte den logiken

    Det är ju detta förhållningssättet jag vänder mig mot !
    Se FRAMÅT !
    Som sagt… ALLA länder har en historik som inte är fördelaktig.

  46. mrmhalland skriver:

    >Så jag frågar dig, skulle det isåfall vara fel av dig att ta till våld?

    Nu har jag tydligen blivit censuerad här….

    Jag svarar igen…

    JA….det är ALLTID fel att ta till våld !

  47. carsond skriver:

    Ok, enligt ditt resonemang skulle och ska kurderna stå och ta smällarna, bli assimilerade (vilket de hade blivit om en opposition inte sattes upp) mot sin vilja och få ett kulturarv på 5000 år utraderat. Missuppfatta mig inte, jag förstår ditt resonemang, det är fint i sig, och typiskt svensk, dock inskränkt. Ditt kognitiva schema tillåter dig inte att tänka utanför ditt skal, det är rätt intressant då vi båda är uppväxta i samma land men ändå har helt annorlunda uppfattningar, varför? Jo, för att jag växte upp i en skärningspunkt, du växte upp i en fridfull neutral västerländskt etablering omgiven av inskränkt folk som levt i fred så länge att de tror att djuren är de utsatta i samhället. Du kommer aldrig förstå dig på den kurdiska frågan, vilket jag egentligen inte klandrar dig för, den enda som inflytelserika svensk som verkligen gjorde det var Olof Palme. En av Bildts tidigare opponenter förövrigt, och övermänniskor.

  48. carsond skriver:

    ursäkta stavfelen, börjar bli lite sent, på återseende imorgon.

  49. mrmhalland skriver:

    Ja, carsond,
    Du tar dig stora friheter när du talar om min uppväxt (som du naturligtvis inte har en aning om).
    Du verkar inte heller veta vad kognitivitet innebär.
    Det är ett schema du agerar utifrån.
    Det är sällan jag avslöjar vad jag arbetar med här, men, carsond, var mer försiktig med dina ord….

  50. hillary2 skriver:

    carsond

    vad är övermänniskor?
    vi vet i Sverige i allmänhet att kurder är/varit förtryckta i Turkiet – i Sverige har samer varit det likaså – om än inte med mord – vi har andra yttringar i vår svenska kultur – men är numera inlämmade i det svenska samhället
    hur envis och korkad måste man vara för att inte förstå att ett hårdnackat nekande till integrering leder till konflikt?
    i Sverige – om inte blomstrar – så lever den samiska kulturen vidare
    och det finns kurder som nu är representanter i det Turkiska parlamentet
    vad kallar du dem? icke kurder?

  51. stig2entreprenoren skriver:

    mrm (nr 3)
    1. Spin-off till civil teknisk utveckling är en viktig bit (ex. miniatyrisering, energisparande, tillförlitlighet, materialteknik, solceller, fjärranalys, programvara, mm.).
    2. ESA´s mer vetenskapliga profil jämfört med NASA ger ännu mer nytta för insatta pengar.
    3. Intresset för naturvetenskap hos unga väcks.
    4. Ger möjligheter till viktiga forskningsprojekt för nya forskare.
    5. Galileo förstärker ”GPS-systemets” möjligheter och ger utrymme för nya fantasieggande applikationer som vi bara kan drömma om.
    6. Ett utmärkt område för att ”spänna bågen” vilket stimulerar människors nyfikenhet, fantasi, perspektiv och entreprenöranda. (Försök gärna nämna något vassare?)
    7. Europas identitet vinns genom konkreta framsynta samarbetsprojekt med tydliga resultat.
    8. Varför satsar Japan, Indien, Kina och Brasilien så hårt?
    9. Rymden är framtidens laboratorium.
    10. Indirekt kommer detta att ge en bättre ekonomisk tillväxt som möjliggör att vi även kan klara sjukvård, skola, äldreomsorg, miljö, bistånd, mm.

    Kort sagt ett område som hjälper upp ekonomin, de unga, Sveriges position som vetenskapsland, Europas identitet och sammanhållning, det globala samarbetet och freden!
    Inte så tokigt tycker åtminstone jag med mitt kanske lite snäva perspektiv?

  52. mrmhalland skriver:

    stig2entreprenore:

    Tack för dina synpunkter..
    Några köper jag med hull och hår…andra vill jag ”suga på”

  53. hillary2 skriver:

    stig2entreprenören

    din positiva energi är smittsam
    och får mig att minnas en episod när jag frågade min nu 97åriga mor vad hon fann mest intressant när hon tidigare intensivt lyssnade på radion
    hon svarade utan att tveka : rymden!

  54. Kachina skriver:

    stig2

    Jepp, entusiasm är smittsamt och jag håller med. De reservationer jag har är för betydelselösa för att nämna. Kan bara säga att forskningen skulle förstå mer fortare om de på allvar studerade Platon, Demokritos, Pytagoras och Tibetanen.

    Makrokosmos är en kopia av mikrokosmos, därför kommer man längre genom att resa inåt istället för utåt.

  55. mrmhalland skriver:

    stig2entreprenoren :

    Det var nog ett av de mest intressanta inläggen jag har läst.
    ALLT utom punkterna 1, 3-5 kan ifrågasättas och faktiskt till och med påstås vara rent felaktiga.
    Trots det håller jag fullständigt med dig :-)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 324 andra följare

