Tur och retur

Det blev snabbt fram och tillbaka till Athen i dag. Hösten börjar komma till Europa – det var molnigt nästan hela vägen.

Nere i Athen beklagade de sig lite över att det var ”svenskt väder” som mötte mig.

Nåja. Tjugo grader och halvsolv var ingenting att direkt beklaga sig över, även om min dag i Grekland med undantag för några enstaka minuter kom att tillbringas i sammanträdesrum, föreläsningsalar och bilar.

Det blev i alla fall en dag med bra och spännande överläggningar. Mest kom det att handla om olika delar av sydöstra Europa – men i grunden var det ju just därför jag kom till Athen.

På slutskedet av lunchen kom vi att komma in också på vårt Europas nordliga och östliga delar. Det finns ju en del att diskutera också om Ryssland. Och intresset var påfallande stort.

Men annars handlade det om Kosovo, Turkiet, Cypern och det vidare post-osmanska närområdet. Viktigt, viktigt.

Om Kosovo sade jag en del i mitt anförande på ELIAMEP som i denna del rekommenderas för de intresserade. Talet finns på UD:s hemsida.

Om Cypern – ett ämne som är lika känsligt som viktigt – var vi ense om att det snart måste bli fråga om att aktivera den process under FN som måste föra fram till att frågan förs till ett avgörande. Ett delat Cypern borde ingen av oss acceptera – vi har alla ett ansvar för att se till att det finns en process som leder framåt.

Självfallet blev det mycket diskussion om Turkiet, och i de strategiska grundfrågorna var vi alldeles ense. Förmodligen finns det inget EU-land – Cypern möjligen undantaget – som har ett så genuint strategiskt intresse av att Turkiet blir medlem av EU som Grekland har.

Så ett antal intervjuer. Intresset från media var påfallande stort.

Och så snabbt tillbaka till fädeneslandet.

Här möts jag av det föga överraskande beskedet att vi raskt är på väg till val till folketinget i Danmark den 13 november.

Jag önskar regeringspartierna genuint lycka till – och är rätt övertygad om att de också kommer att klara av det!

Men nu tror jag faktiskt att jag går och lägger mig. Det är lär ju vara en dag i morgon också…

26 kommentarer till Tur och retur

  1. Josef Boberg skriver:

    GooodKvällst Carl Bildt,

    Ja – så har Du verkligen gjort skäl för Din MEDborgarlön under en dag till !

    GooodNatt… :-)
    vännen Josef

  2. Kachina skriver:

    Kan det vara drömmen om det post-osmanska riket som gör att Turkiet så benhårt håller varenda kvadratmeter mark? Kanske vi svenskar skulle ta upp 1600-talets stormaktstid?

    Jag har varit i Turkiet i 24 timmar och råkade få se något som gör mig mycket tveksam till det samhället, där kvinnor och boskap har samma status.

  3. Bo W. Höglund skriver:

    Och i morgon moderatstämman?
    Vi är några stycken som väntar (hoppas men inte riktigt tror) på att någon skall kunna stoppa finansministerns härjningar i det svenska försvaret – senast manifesterat i ett beslut som, med besparing av 1 md., gör en investering i 12 md (några fregatter) oanvändbara!
    Så – sov gott i tanken på väl uträttat värv – och glöm inte morgondagen!
    MBST

  4. MrKurd skriver:

    Carl Bildt, du har mycket och lära sig från kollegan Anders Fogh Rasmussen när det gäller Kurdfrågan.

    Rasmusen har kämpat för att behålla den Kurdiska TV kanalen RojTV från all turkisk påhopp och bojkott och andra hot.

    Rasmusen lät in reporter från RojTV att närvara då den turkiska premiärministern var på besök sist. Rasmusen fick ett ultimatum att kasta ut den Kurdiske reporten, eller gå ut själv och förklara varför den besökande premiärministern inte ville delta i mötet med pressen. Rasmusen valde att behålla den reporten…

    Frågan är, vad hade du gjort?

  5. stig2entreprenoren skriver:

    Att anordna vassa möten och debatter framför TV-kamerorna är ett bra sätt att ”civilisera” både deltagarna, deras organisationer, politiker och allmänhet. Gärna på bästa sändningstid. Alla kan lära av detta.
    Det behövs goda uppslag och lite kreativitet.
    Är våra journalister för tama, för korkade eller för lata för att kunna driva?
    Detta forum vore väl lämpat att föreslå våghalsiga debattupplägg?

  6. Kachina skriver:

    Bo W

    Vad vi skall ha några fregatter till, är mig en gåta. Nog har vi större nytta av några affärscentra som nyligt såldes till England. Britterna är säkert intresserade av att köpa fregatterna. I försvarsfrågan är Allianzen helt rätt ute. Nu gäller Nordic Battle Group och JAS, samt utvecklingen av detta.

    Moderaterna borde ta tillfället i akt att göra sig av med psykopaterna i partiet samt väcka den abstrakta hjärnhalvan och pannloben hos Anders Borg. Det är inte siffror som skapar den mänskliga tillvaron, utan mänsklig tillvaro som genererar siffror.

    När det gäller arbetsrätten är det inget att diskutera. Om jag förstått saken rätt så har både den svenska staten och den svenska fackföreningsrörelsen skrivit under FN:s mänskliga rättigheter. I paragraferna (vid ca. 20§ och framåt) sägs att ingen får trakasseras för att han/hon väljer att tillhöra en fackförening. I paragrafen därefter sägs att ingen får trakasseras för att han/hon väljer at INTE delta i en fackförening.

    Alltså, agerandet mot denna smörgåsbar i Gbg var ett kristallklart brott mot de mänskliga rättigheterna. Det är inte en politik fråga, utan en polisfråga, som inte har något i en partistämma att göra. De påhhopp som vissa moderater gör mot sin egen patistyrelse är inget annat än solarplexusbegär på psykopatnivå.

    Diskutera inte med psykopater. Kasta ut dem ur partiet istället.

  7. stig2entreprenoren skriver:

    Att diskutera Kosovo, Turkiet, Cypern och det vidare post-osmanska närområdet är hedervärt och viktigt.
    Vem har ansvaret för att diskutera produktivitetsutvecklingen i den offentliga sektorn enär detta torde vara en av de viktigaste politiska frågorna på sikt? Sverige och övriga 26 länder i EU kommer att ha liknande problem nu och senare.
    Här borde väl även UD ha ett finger med?
    Eller är ”Tjänstedirektivet” och att jobba mer över gränserna bara en chimär?

  8. carlnorberg skriver:

    Njaaee Kachina, stormaktsväldet dog som bekant 1792, och som en följd av att kongressen i Wien 1815 beslöts det att Sverige skulle hållas neutralt vid internationella konflikter, utan Svensk medverkan kan det ju tilläggas, vi var endast tillåtna att ha observatör närvarande på platsen.

    Denna kongress avsåg ju trots allt att inte uppmuntra det svenska lynnet, inte sant.

    Och att försvaret skall försvara medborgarnas handlingsfrihet, och inte främst gynna försvarindustrin/IGF gang med skattebetalarnas medel, måste naturligtvis förändras till att vara ett rådande förhållande.

    Vad gäller Turkiet frågan så har den en alltför stark anknytning till den amerikanska hållningen i denna fråga, och alldeles speciellt med avseende på olika förloppskonsekvenser och vem dessa skulle gynna.

    Det behövs inte särskilt mycket eftertanke för att se att det finns spelpolitiska vinster att göra på de olika agerandena som parterna gör detta.
    Det är mycket sällsynt att den visade politiska bilden, gäller för att vara den realpolitiska verkligheten.

  9. lillies skriver:

    Kachina,

    ”där kvinnor och boskap har samma ställning”..

    Åååh jösses vad du är gnällig (och j’vligt hycklande om ”ditt” samhälles förmodade förträfflighet)….ungefär som på Aftonbladet varje dag då?….var de inte behjälpliga med att ge möjligheter för svenska modeller att bli kända, auktionera bort oskulden och åka till USA och tjäna lite pengar?
    Eller när de hade feministpartiets Tina på karikatyrteckning på debattsidan föreställandes ungefär som att det enda hon behöver är lite stake?

    ”solarplexusbegär på psykopatnivå”…haha, lärde du de uttrycken när du hallucinerade att du talade med gud senast? Fortsätt öva på att använda dem, någon gång kanske du träffar rätt.

    carlnorberg,

    Optimist där (apropå sista meningen i ditt senaste inlägg) till att försöka dej på en sådan diskussion med Kachina

  10. lillies skriver:

    ”halvsolv”….vad för slags väder är det på svenska?

  11. Kachina skriver:

    lillies

    Kort sagt. Jag åt frukost i hotellrestaurangen. Utanför fönstret en bred trottoar, sedan en fyrfilig motorväg full med trafik, en drygt två meter hög stödmur mot en kulle och uppe på den kullen höll en man på att sparka sönder en kvinna, rejält våldsamt. Jag rusade runt som en virrig höna, försökte räkna ut hur jag skulle komma mig dit. kallade på uppmärksamhet hos gäster och personal. De tittade dit,……..och vände bort blicken. Låtsades att det inte hände, det som hände.

    Det jag reagerade på, var att ingen reagerade på den ovanligt grova misshandeln. Hade det varit en kille som blivit misshandlad, hade de ring polisen. Men nu var det en kvinna som blev ”uppfostrad”.

    Jag är feminist i den mening att jag gillar kvinnor, men jag gillar inte kvinnor som försöker kopiera män. Jag skulle aldrig bjuda upp dig till dans. Därtill överskuggar byråkraten kvinnan i alltför hög grad.

  12. carlnorberg skriver:

    Nåja, jag tror att jag har någon tidigare erfarenhet av polemik med densamme kachina.

    Och jag vågar nog påstå att jag dessutom i sammanhanget åtnjuter någon form respekt.

  13. lillies skriver:

    Där ser du ju dina förutfattade meningar Kachina.

    Nu är det ju inte så att jag är ledsen över att du inte skulle bjuda upp mig till dans, jag brukar försöka lägga mig vinn om att hålla folk jag uppfattar som flummiga på bekvämt avstånd.

    En annan sak i sammanhanget är att jag, trots att jag faktiskt är bra på att dansa även om jag sällan ägnar mig åt det, knappast skulle frekventerea de dansställen där du rör dig, du är väl i pensionärsåldern och själv blev jag häromdagen frågad på bussen om jag skulle betala hel eller halv biljett (helt biljettpris betalas från 16 år på UL) trots att jag mäter över 175 cm.

    Nu förekommer ju regelbundet våld mot kvinnor även i Sverige, såvält fysiskt som verbalt…se på dig själv till exempel,….du är ju ganska tydlig över att du gillar kvinnor…så länge de är vissa slags kvinnor. Inte några som har några relevanta frågeställningar eller invändningar för de ”kopierar män”?
    Och du har väl ingen aning om hur mycket ”byråkraten” i mig skulle synas på ett dansställe, ute på stan eller annanstans?

    Och visst är det tråkigt med våld mot kvinnor..men det du såg på kullen i Turkiet är ju trots allt en begränsad del….det låter ju väldigt trist men nu är det ju så att även om kvinnan anses som ”det svagare könet” så är ju kvinnor lååångt ifrån några helgon.
    Och du kanske inte ska vara så snabb att döma kvinnors ställning generellt i Turkiet med anledning av detta (jag har dock aldrig varit i Turkiet men de turkar som jag känner till i Sverige verkar dock inte ha den inställningen).

    ”Hade det varit en kille som blev misshandlad så hade de ringt polisen”
    hur vet du det? Vet du något om bakgrunden till misshandeln du såg? Tänk om kvinnan var narkotikaförsäljare som slarvat bort såväl narkotika som pengar och fick vad vem som helst i den situationen skulle ha fått?

  14. soli01 skriver:

    Kommentar 7.42 Kachina: Där har du alldeles rätt och därför måste jag hålla med dig i allt du skrev. Har han vaknat på den ”rätta”sidan i dag? Hur som haver, var det mitt i prick! :)

  15. lillies skriver:

    Och mera angående ”hur kvinnor behnadlas som boskap”…det är kanske inte är en fråga om attityder begränsat till vissa länder…om du nu inte vet bakgrunden och bakomliggande orsaker till vad du såg utspela sig på kullen i Turkiet så kanske du inte ska grunda dina slutsatser på just detta. Tänk om kvinnan på kullen hamnat just i den situationen för att hon ”försökt kopiera män”, d.v.s. gett sig in i något som män tradionellt sysslar med…då skulle det enligt din syn vara ok att slå henne (i vissa länder kanske bara för att hon inte är nöjd med att vara hemmafru, baka kakor laga mat, mjölka geten och föda barn?)?

    Själv tränade jag bl.a. karate under studieåren och slogs mot både män ock kvinnor (inom sporten och med andra som utövade sporten…. dock aldrig ”på stan”…inte ens under min kriminella tonårsperiod jag har heller aldrig fått stryk under den tid jag umgicks med kriminella (för tydlighetens skull ska kanske nämnas att jag inte fått stryk efter heller)…dock har jag sett både män och kvinnor som fått stryk med mer eller mindre goda orsaker).

  16. lillies skriver:

    Läste nyligen att ett flertal unga flickor som kommit som flyktingar från olika afrikanska länder till främst Spanien påträffats i prostitutionskvarteren i bl.a. Nederländerna och Frankrike, så uppenbart finns det västerländska män som inte har problem med att hyra lite boskap då och då.

  17. lillies skriver:

    ”Diskutera inte med psykopater. Kasta ut dem ur partiet istället”

    Ja, nu tror jag ju inte att Kachinas raljerande över de som råkar ha en annan uppfattning inte har mycket med vad som är en psykopat i strikt vetenskaplig mening. Men även om så vore fallet så var ju vänstern högst behjälplig med att släppa ut fler i samhället…men det finns väl alltid någon blivande mamma som vill ”adoptera” dem.

  18. lillies skriver:

    Grovt kriminella män brukar ju massor med kärleksbrev på fängelserna.
    Knutby Helge har fått sig en småbarnsmamma…likaså han som suttit längst i svenskt fängelse. Kvinnor väljer ibland psykopater, varför det kanske inte är något fenomen av geografisk eller religiös signifikans att kvinnor ibland får stryk.

    Likaså med ”vår” väderflicka och kolumnist på ”Lies ofThe World” Ulrika Jonsson, visst det var svagt av Stan Collymore att sparka på henne i Paris 1998 men samtidigt går det inte att komma ifrån att hon var gift med en skapligt snygg, trevlig och intelligent karl i John Turnbull men hon lämnade ju honom för att hon gillade testosteronstinna ”badboys” (som dessutom har rykte om att vara väldigt ”possesive” beträffande sina flickvänner).
    Det är liksom svårt att vara upprörd över något som är så förutsägbart.

  19. carlnorberg skriver:

    Det perspektiv som oftast ockuperar focus behöver ju inte vara mest relevant för en frågas konsekvenser, som bekant äro.

    Intelligenta gangsters använder belästa busar för att kontrollera och styra de nyttiga idioterna.

  20. hillary2 skriver:

    Kachina

    personligen hoppas jag inte att moderaterna utesluter enstaka tokstollar ur sitt parti –
    det befrämjar bara tillväxten av Sd och andra mer extrema ytterlighetspartier på högerkanten
    i förlängningen skulle vi kunna få ett sällsynt korkat enfrågeparti som heter antiskattepartiet :-)

  21. carlnorberg skriver:

    Finns inga krig så behövs det som sagt inte någon krigsindustri.

  22. stig2entreprenoren skriver:

    Omonia Square, I was there two weeks before the ”crash” in 1974. A student told me that something gone happen quite soon. He was a bit quit since his grandfather was supporting the military. I went from there before the war started. My friend who was in Turkey a few weeks later had to leave the country on small Ox-wagon.
    Good memories.

  23. lillies skriver:

    Skratt carlnorberg….

    jag fick höra för några år sedan (på nätet och strax efter jag hade kommit hem från England), till mycknas nöje uppenbarligen…att en liten by utanför gränsen till Kirgis hade förlorat sin lillia Idiot Barbie. Det må vara hur det vill med detta, även om jag råkat ut för en del lättare irritationsmoment så har jag det ganska ok, åtminståne har jag sluppit fly mitt hemland och springa omkring utomlands med ett otal livvakter och försöka undkomma ”writs” som f.d. vänner försöker slänga på mig. Även om jag träffat på några jag debatterat och grälat med på nätet ännu efter flera år verkar tycka att jag spelat dem något slags spratt…somliga verkar tro att det inte faktiskt var jag som träffade dem utan att ”jag” är någon som skickade ”dit” Televinken eller någon annan. Vilka märkliga ideer folk kan få för sig bara för att de bygger upp en förutfattad mening om någon de aldrig träffat eller faktiskt vet väldigt lite om.

  24. Josef Boberg skriver:

    GoodKvällst Carl Norberg,

    Dina uttryckta meningar: ”Det perspektiv som oftast ockuperar focus behöver ju inte vara mest relevant för en frågas konsekvenser, som bekant äro. Intelligenta gangsters använder belästa busar för att kontrollera och styra de nyttiga idioterna.” – slut citat.

    Nja – jag är nog ganska säker på att INGA gangsters är Intelligenta. Däremot så är gangsters nog inte så lite över normalen avseende att vara snilligt intellektuella, sannolikast…

    Naturen är Intelligent – och människor som lever Intelligent kan nog bara vara humana MEDmänniskor – och det kan väl inte gangsters beskyllas för att i någon överväldignade grad vara, kanske…

    Ha det… :-)
    vännen Josef

  25. carlnorberg skriver:

    Den tredelade människokategoriseringen, är egentligen densamma antingen den nu anfördes av Platon eller Fritz ter Meeroch Gustav Krupp von Bohlen.

    Gustav Krupp von Bohlen hade för övrigt ett alter ego som beskrevs av nationalskalden, namnet var Gustav Blom.

    Calvadosflaskan var kanonerna, och Bloms kontakter vittgående.

    Regeringen tyckte att Taube lika gärna som Moberg och Segerstedt, kunde bo annorstädes.

    Hellre snälla svarta barn, än vita i Sing Sing, som avslutningen lyder, lär ha upprört Alfred Petrén storligen

  26. turkeli skriver:

    ”Kurd”

    Att man skall behöva påminna om att RojTV som figurerade under diverse andra namn STÄNGDES PÅ GRUND AV att deras sändningar FINANSIERADES av NARKOTIKA, TRAFFICKING MÄNNISKOSMUGGLING odyl.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 356 andra följare

