Ett modernare Polen

När den polska sejmen återsamlas den 5 november inleds med bildandet av en ny polsk regering med liberalt reforminriktade Medborgarplattformen som kärna.

Valet i går gav ett mycket tydligt mandat för ett Polen mer öppet för det övriga Europa och tydligare inriktat på fortsatta liberala ekonomiska reformer.

Det har vi självfallet all anledning att välkomna.

När Polen tog steget fullt ut in i det europeiska samarbetet skapades ju bättre möjligheter att bygga ett samarbete för Europa i dess helhet. Nu finns det nya förhoppningar om framsteg i den ambitionen.

Vi har självfallet också anledning att hoppas på att det redan nu goda samarbetet mellan Sverige och Polen nu kommer att ges nya möjligheter.

Kanske kommer jag att få anledning att styra kursen tillbaka till Warzawa inom en inte alltför avlägsen framtid.

10 kommentarer till Ett modernare Polen

  1. lillies skriver:

    Synd bara att bl.a Storbritannien och ett par andra länder verkar distansera sig med fortsatt hävdande av undantag och särregleringar.

  2. amandalovkvist skriver:

    min mammas svenskelever, polska läkare som arbetskraftsinvandrat till sverige, är glada i dag!

  3. lillies skriver:

    Det är nog de polacker som jag pluggade med och bodde med i samma korridor i England också.

  4. lillies skriver:

    Något som var lite speciellt med polackerna var ju att de var väldigt högutbildade, även om även svenskar allt som oftast läste ämnen vid sidan av sina ordinarie studier så hade de ofta en bredd (men det beror säkert lite på var de kommer ifrån, nu fanns det ju klasser även i de kommunistiska samhällena).

    Fast de förklarade det så att när de var yngre så fanns det inte mycket annat att göra. Det var bl.a. en kille från England som hade förfäder från Polen och han berättade att hans morfar hade två doktorsgrader. Och de två tjejerna som jag bodde i samma korridor sade att det förmodligen kommer att förändras ungefär till samma nivå som i övriga västeuropa..när de växte upp så fick man i princip välja två saker man kunde ägna sig åt, idrott eller att studera (i större städer kunde man kanske ägna sig åt någon kulturell aktivitet som balett eller teater). Bägge tjejerna berättade att bland de första utländska ”idoler” de hade var bröderna Herreys och det var när de var i 16 årsåldern och då fick de gå på konsert med dem (med deras föräldrar!)…och det var tydligen jättestort (och utländskt, västligt!).
    När de växte upp fanns det liksom inte att sålla och välja bland musik, filmer klädmärken och dylikt…allt det som vi ibland förknippar med att ”skaffa sig en identitet”.

  5. lillies skriver:

    Vilket påminner mig…när är bästa tiden i Krakow? Någon som vet?

  6. mararh skriver:

    Kl 5:3 under Lissabon skrev jag följande, som jag anser förtjänar upprepas;

    lillies
    Är du man eller kvinna? Du säger att du arbetar på skattemyndigheten. Det finns ju vitt skilda arbetsuppgifter där. Taxerar du eller? Jag har nämligen inget minne av att vi hade så mycket ledig tid som du tycks ta dig här på bloggen.
    Att Kachina, som säger sig vara pensionär, skriver mycket här tycker jag är förståeligt. Att du, utan att skämmas (uppenbarligen), kan slösa våra skattepengar på att ligga inne på Carl Bildts blogg 24:7 på arbetstid. Det tycker jag är häpnadsväckande. Att arbeta på en statlig myndighet som Skatteverket torde betyda att man bör stå för något slags moral. Om du taxerar skall du ta myndighetsbeslut om huruvida andra människor fuskar eller inte. Vad tycker du att du gör, när du tar emot lön som du uppenbarligen inte förtjänar.

  7. ekorrhjulet skriver:

    Det är väl så att det var förändring mer än någon särskild riktning man röstade på. Det vanligaste argumentet för en PO-röst jag stött på har varit att vad som helst är bättre än tvillingarna, Lepper och LPR.

    Men ett bättre samarbete med omvärlden kan man ju nästan ta för givet, mycket sämre kan det ju inte bli.

  8. smalanningen skriver:

    Surprise, surprise. Jag besöker också bloggen på dagtid, alltså under arbetstid. Ibland skriver jag tillochmed ett inlägg, vilket kan ta ca 10 min. Då skulle jag väl kanske egentligen jobba och vara till gagn för mina uppdragsgivare. I en gammal värld av industriell sort, där man jobbar mellan visslorna och chefen kontrollerar att man finns på sin plats.

    Men det är ny värld nu. Vissa dagar jobbar man kanske 5 timmar effektivt, andra 11 timmar. Det jämnar ut sig. Jag är bara glad om folk kan koppla av några minuter, läsa den här utbildande och härliga bloggen och även delta i diskussionen varpå man sedan tar upp sina arbetsuppgifter igen. Bra för hjärnan, bra för stressen.

    Små pauser är nödvändiga för att undvika väggar och andra otrevliga saker.

    Så lilies, fortsätt läs och kommentera. Jag och många med mig har inget problem med det.

  9. lillies skriver:

    Jag har redan svarat marha

  10. lillies skriver:

    smålänningen

    precis, Josef B. förde fram marhars fråga (frågor) på vilket jag svarade ungefär i den stilen….ibland är det nödvändigt att lägga ifrån sig det man vridtit och vänt på för ett par minuter.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 356 andra följare

