Torsdagmorgon, hemma i Sverige och sedvanligt regeringssammanträde och allmän beredning.
Nå, riktigt sedvanligt blir det nog inte. I dag har jag plötsligt blivit handelsminister också efter det att Sten Tolgfors flyttat snett över Gustaf Adolfs torg till försvarsdepartementet. Och Mikael Odenberg har ju beslutat sig för att lämna kretsen.
Jag tycker att det var synd. Mikael gjorde ett gott jobb med frågor som ibland inte är alldeles lätta. Men han var mycket bestämd i sin avsikt när jag försökte få honom att stanna kvar.
Förhoppningsvis blir en effekt av detta att vi nu kan få lite mer av säkerhetspolitisk debatt.
Försvarsberedningen kommer ju med sitt betänkande mot slutet av november. De internationella operationerna blir allt mer krävande. Och omstruktureringsbehoven tillhör ju det som är drivande också i det samarbete också med Norge som nu förhoppningsvis växer fram.
Att det ställs en och annan fråga även till mig om säkerhetspolitiken i dag kan väl inte uteslutas.
Jag skall träffa en del skribenter för att berätta om mina resor till Irak och Tchad. Jag skall säga en del på ett seminarium som moderaterna har om Europapolitiken. Och jag skall på riksdagens EU-nämnd berätta lite om vad jag väntar mig av de kommande två dagarnas informella möte med EU:s utrikesministrar i Viano de Castello i norra Portugal.
september 6, 2007 kl 6:42 f m
Det var fel minister som avgick, den med personlig integritet. Jag tror att Reinfeldt gjort ett misstag där.
september 6, 2007 kl 6:43 f m
Passar på att undra igen då vad Bildt skulle göra om Finansdepartementet i statskuppsmanér tog över alla UD:s beslut så som de gjort med försvarsdepartementet.
Fr.o.m 2009 kommer Norge ha större försvarsbudget än oss.
Det tar 20 år att återskapa stridsdugliga enheter om de en gång blivit avvecklade, det är därför Odenberg vill invänta den säkerhetspolitiska analysen innan en budget spikas!
september 6, 2007 kl 7:39 f m
Viktigt med en riktig debatt om hur svenka försvaret ska fungera. Vem är ansvarig för överproduktion av jas och vad det har kostat svenska folket? Ska vi ha soldater i andra länder tex afganistan? Kan det dra hit terrorism och vad kostar det samhället?
Spännande med samarbete med Norge.
september 6, 2007 kl 7:53 f m
Det vi nu ser är produkten utav att fel person väljs till partiledare.
Mikael Odenberg stod rakryggat för sin övertygelse och det skall han ha all heder för.
Mycket pinsamt att Fredrik Reinfeldt inte ens beklagade hans avgång.
september 6, 2007 kl 7:55 f m
Odenberg såg ut som en potent tuffing! Det viner bland hanarna – och som alltid så går det inte så bra med två tuppar på en dyngesta´! (dyngstack).
Men å andra sidan kanske Odenberg såg en gyllene chans att kliva av på ett snygg sätt. Det är nog inte så kul att vara där uppe i alla lägen. Det frestar nog på både fysiskt och psykiskt – trots pengarna och medieljuset.
september 6, 2007 kl 7:56 f m
Jag saknar Carl Bilds kommentar om besparingarna i försvaret.
Det måste vara frustrerande att åka till krigshärjade länder och lova deltagande i fredsstyrkor och sedan komma hem och få reda på att man inte kan uppfylla sina löften.
Det verkar saknas kommunikation….
september 6, 2007 kl 7:57 f m
Skulle vi inte kunna skrota försvaret så gott som dessutom? Vem ska vi kriga med framgent när alla tydligen ska vara med i EU i framtiden?
Jo, då blir det nog som i Afrika att länderna ini börjar slåss med varandra. För slåss det måste människan tydligen göra!
september 6, 2007 kl 7:59 f m
Fredrik Reinfeldt är en jätteba partiledare och det bästa som hänt Sverige. Tyvärr är det lite inne att gnälla på alliansen just nu. Media är god medhjälpare till detta och sprider missnöje. Hela Lo koncernen sponsrad av sossarna hjälper till med detta. De har väl inte så mycket annat att göra. Håller med Carl Bildt om att det behövs en ordentligt debatt om hur svenska försvaret ska agera både i Sverige och i andra länder. Vad har vi råd med och vad får det för konsekvenser för Sverige?
september 6, 2007 kl 8:15 f m
Att döma av folkopinion och analytiker i media föreligger en försvarspolitisk kollaps för regeringen. Det skrivs om ”kryptosossen och förre vapenvägraren Borg” som centralgestalt, om utvecklingen i Ryssland som ökar spänningen i Sverige, om ryska gasledningen i Östersjön på svensk ekonomisk zon och där ryssar ska bygga ut hamnen i Slite (!). Odenberg ser regeringens politik som ”paralleller till 1925 års bedrövliga försvarsbeslut”, SvD påminner om hur moderaterna ”brukat uppträda tydligt och principfast, men plötsligt är läget det omvända” och tidningen frågar om riksdagsgruppen kommer att huka i bänkarna och stillatigande finna sig i vad som skett?
Det som gjort mig mest betänksam är dock Reinfeldts svaga framträdande igår, som jag hörde i radio, efter att ha sett Odenbergs säkra plädering på presskonferens i TV. Det påminner om forna tiders borgerliga regeringsoförmåga, men nu med enbart ”nya moderater” i pajasföreställningen.
september 6, 2007 kl 8:21 f m
“Försvarsberedningen kommer ju med sitt betänkande…De internationella operationerna blir alltmer krävande…samarbete också med Norge som nu förhoppningsvis växer fram”
Fler än jag som saknar något?
september 6, 2007 kl 8:32 f m
Vi vet att om de rödgröna vunnit hade det blivit minst lika stora besparingar och minst lika mycket trams i förhandlingarna om budget.
Men det är något vi förväntar oss. Detta som nu sossen Reinfeldt och AnarkistBorg hittat på var inte förväntat.
september 6, 2007 kl 9:12 f m
Rörande försvarsministerns avgång finns det en hel del att tillägga såsom sysselsättningsfrågan; hur många får gå från Kockums, BAE Systems (Bofors, Hägglunds m fl.) om Anders Borg får råda ???? Varför inte se över utgifter som är över tre gånger så stora i ett annat statligt verk (politisk korrekthet känsligt)???
Alla ungomliga och andra frivilliga försvarsorganisationer, Sjövärnskåren, Lottakåren,
Hemvärnet, FRO m fl. får väl även de stryka på foten.
Tyvärr ser det ut som om den s k alliansen blir en parentes i svensk politik…..
september 6, 2007 kl 9:31 f m
Fredrik Reinfeldt är som ett verktyg, man använder vid trafikolyckor, han vidgar klyftan, så att fler kan falla däri. Håller med Carl Bildt om att Mikael Odnberg var en stor resurs för Alliansen och inte minst för Moderaterna.
Till posten som försvarsmimister, kommer nu en betydligt svagare person, som dessutom varit vapenvägrare. Håkan Syrén såg lite knepig ut, när frågan kom igår på nyheterna, om vad han tyckte, vi har demokrati, då kan det bli så här var svaret.
Som Peter Harysson sa i “Så ska det låta” nu är det oliiiiiiiiidligt spännande.
september 6, 2007 kl 9:48 f m
Vapenvägraren Borg har placerat vapenvägraren Tolgfors i det som tidigare kallades Försvarsdepartementet. Det som nu får kallas Finansdepartementets Säkerhetsenhet.
Försvarets nya roll förmodas därmed bli att försvara finansdepartementet.
Ska man flytta till Norge eller USA?
september 6, 2007 kl 9:59 f m
Nu är det ett dj..gnäll på person som inte hunnit börja. Låt se vad denne T… kan åstadkomma. Vapenvägran var 1988 och han hade ju ändrat ståndpunkt därefter. Tycker att personer som inte accepterar majoritetens mål-ska avgå. Det sker alldeles för sällan! Är rakryggat.
september 6, 2007 kl 10:50 f m
Moderaterna borde fatta att de tappar sina kärnväljare vid sådana här förändringar… vem kunde tro att Nya Moderaterna var sossar?
september 6, 2007 kl 10:59 f m
Hejsan,
Det fanns en del humor i det ovanstående också :-). Humor och Intelligens har alltid gått hand i hand !
Ha det…
vännen Josef
september 6, 2007 kl 11:06 f m
När det gäller frågan om försvaret håller jag med Reinfeldt att vi skall ha ett insatsförsvar, men när det gäller frågan om vad det får kosta, litar jag mer på Odenberg än på Borg, vars pipa tydligen hela regeringen numera dansar efter. (Tänker på hur socialministern prostituerar sig.)
Odenbergs agerande inger respekt. Han låter sig inte prostitueras och när jag säger att fel minister avgick, menade jag Borg som är både för ung och för oerfaren för att inneha den posten. Där gjorde Reinfeldt en miss, när han valde att lyssna på Borg och hans siffror.
Allt kan beskrivas med siffror. Till och med en så komplicerad konstruktion som en snäcka, kan beskrivas i en formel fylld av siffror. Den kan läsas av de som kan matematiken, men om inte bilden av snäckan framträder även om du kan matematik, är formeln meningslös. Du ser matematiken i sig och de olika faktorerna, men ser inte bilden.
Det är där det brister hosBorg. Han är matematiker, ser siffrorna men inte bilden. Han ser inte dess verkningar i verkligheten, att han bygger Slakthus Sverige, där både Sveriges socialstruktur och infrastruktur slaktas.
september 6, 2007 kl 11:12 f m
Jag dissar inte Tolgfors jag vet att han är kompetent. Jag ser däremot djupa demokratiska problem i att sätta en kopia av Anders Borg på samhällets viktigaste departement. De kringgår faktiskt hela den regeringsform som innebär att vi ska ha fristående departement för att säkerställa att samhällets fuktioner inte komprimeras.
Finansdepartementet kontrollerar Försvarsdepartementet och vi vet att de blockerar inköp av bland annat luftförsvarsrobotar till Korvett typ Visby.
Ska regeringen skicka fartyg utan det efterfrågade luftförsvaret till konfliktzoner och därmed riskera både liv och fartyg ? Kanske inte, men det är ur demokratisk synvinkel förräderi att det är finansdepartementets excelblad som reglerar detta!
september 6, 2007 kl 11:42 f m
Den bild man får i media är att ministrarna skall göra som finans- och statsministern bestämmer och det blir en märklig bild man som vanlig medborgare får.
Reinfeldt visade en sida i går på presskonferensen jag inte känner igen och den var skrämmande, därför att den gav ett intryck av att inte kunna göra några avkall alls på det man själv anser vara det viktigaste.
Dessutom fick vi besked om att vi måste spara både vid hög- och lågkonjunktur. Haha … När har vi råd … aldrig?! Men det är klart om pengarna skall gå till skattelättnader, så blir det förståeligt.
Kanske jag pratar i nattmössan, men då är jag inte den enda … :-)
september 6, 2007 kl 11:45 f m
Tolgfors, en (åtminstone tidigare) uttalad vapenvägrare sätts in som Sveriges försvarsminister!! Man tar sig för pannan. En utslätad politiker helt utan personlig utstrålning, men förmodligen en lydig lakej till Anders Borg, som nu är satt att administrera den kommande ytterligare nedskärningen av vårt militära s.k. “försvar”.
Man kan ju alltid spekulera i hur personkemin mellan Tolgfors och ÖB kommer att utveckla sig framöver… Detta liknar alltmer ett dårarnas paradis. Odenberg har visat prov på ett högt utvecklat civilkurage. Synd bara att denna karaktärsegenskap är en påtaglig bristvara inom den svenska politiska kadern.
september 6, 2007 kl 11:54 f m
Märligt vad tysta alla är ang. Odenbergs avgång.
Det är ju trots allt ganska dramatiskt när en så erfaren politiker avgår i protest mot regeringens politik.
Jag har inte sett ett uttalande frånsett Reinfeldts “lilla tvugna”.
Mona Sahlin har gjort ett svagt försök att dra personlig nytta av det inträffade, men inte ens det var något att ha.
Det GÅR INTE att driva ett land helt tyst….
Carl Bildt antyder att han försökt övertala Odenberg det är allt….eller är det jag som letar dåligt ?
september 6, 2007 kl 12:05 e m
Alla är tysta av chocken, att de verkligt kom till makten. De har varit tysta i ett år, alla de som trodde att de var ensamma om att proteströsta på något de inte ville ha, Slakthuset Sverige.
“Odenberg har visat prov på ett högt utvecklat civilkurage.,……”
Det skulle vara fler som honom, bl a en socialminister som inte säljer sig till vilka tarvligheter som helst.
september 6, 2007 kl 12:57 e m
Dom (alliansledare) är tysta för att deras många vallöften måste genomdrivas och pengarna till det snor de från Försvaret.
september 6, 2007 kl 1:59 e m
[...] av begränsad art, för statsminister Fredrik Reinfeldt. Utrikesminister Carl Bildt utlyser nu en liten debatt i säkerhetspolitiska frågor. Frågan är hur de ska [...]
september 6, 2007 kl 2:43 e m
Det är tveksamt om de äldre kärnväljarna inom moderaterna kommer att svälja en dylik behandling av försvaret, i varje fall inte när Mikael Odenberg riktar så skarp kritik mot Anders Borg och även statsministern i frågan. Finansministern må vara en mycket duglig ekonom men det här debaklet får hans politiska kunnande att hamna i en annan dager. Hur ska man kunna ta honom på allvar nu?
Nu är det nog tyvärr dags för Reinfeldt att göra det som politiker har alla svårast för, slå till reträtt och diskret skyffla “finansplanen” under mattan så att inte den här frågan förblir i rampljuset en längre tid.
Om han har tur kan Sten Tolgfors göra en bättre insats än förväntat och därigenom dämpa den interna misstron i det borgerliga lägret fram till valet. Men att lyckas med det när man efterträder någon som har bekrivits som den bästa på sin post sedan andra världskriget? Svårt, om inte rent omöjligt.
Sen så måste jag säga att jag förväntade mig något bättre från en moderatledd regering, om inte säkerhetspolitiken och försvarsfrågan stabiliseras och ingre förtroende får i varje fall jag mycket svårt att rösta för en alliansseger i nästa val.
september 6, 2007 kl 2:48 e m
Såg att CB uttalade sig i Rapport angående det svenska försvaret. Han sa att externa medel kan tillföras försvaret för att klara ökade insatser utomlands.
Min egen tolkning av det är att det handlar om att föra över biståndspengar till fredsbefrämjande insatser. Då kan försvaret fortsätta att uppdatera sina vapensystem samtidigt som man kan ha trupp på upp till 2000 man utomlands, som är det dubbla mot vad man har idag. Dessutom går det att göra ytterligare besparingar genom det utökade sammaretet med de nordiska länderna.
Min uppfattning är att det är lite dramaqueen över Odenbergs avgång. De besparingar som ska göras i närtid på försvaret är inte särskilt omfattande och de som ligger på sikt kan alltså lösas genom att externa medel tillförs.
Dessutom, avskaffa allmän värnplikt nu! Jag har gjort min plikt som pansarskyttesoldat i 12 månader (vagnchef i en PBV) och det är jag stolt över. Men det är ändå helt uppåt väggarna fel att tvinga ut folk i regn, kyla, stress och krigslika förhållanden. Låt istället de som brinner för uppgiften få göra det och samtidigt få ordentligt betalt (40 spänn om dagen som jag fick är snudd på slaveri). Jag vill inte att mina barn ska tvingas gå igenom samma sak om de inte verkligen vill.
I händelse av reella hot mot rikets säkerhet kommer frågan om värnplikt i ett annat läge men där är vi definitivt inte idag. En drillad yrkesarmé skulle dessutom snabbt kunna utbilda en värnpliktsarmé, se bara hur snabbt nazityskland lyckades få ihop en supermäktig och slagkraftig armé under 30-talet (även om syftet med armén var helt förkastlig).
september 6, 2007 kl 3:01 e m
Kruzze, kanske låter tjatigt för en del men ÅTER IGEN då… problemet och odenbergs avhopp grundar sig inte i besparingarna i sig utan hur Regimen Reinfeldt skött ärendet med vår viktigaste myndighet.
Finansdepartementet handplockar bort material utan attr ÖB ens fått säga till om saken, detta 4 månader innan det nya året.
Sen inväntar man inte en sedan länge beställd säkerhetspolitisk rapport som skall ligga som grund för vad Försvaret behövs till och man etablerar en så kallas finansplan som Finansdepartementet kommer styra över.
Varför har vi ett försvarsdepartement om det är finansministern som dikterar ?
september 6, 2007 kl 3:24 e m
Detta är inget unikt som drabbar Försvarsdepartementet. Ta t.ex. Arbetslivsinstitutet som i första hand inte avskaffades av Arbetsmarknadsdepartementet utan av Alliansens partiledare. Även om forskarna och Littorin själva hade velat behålla AI hade de inte fått göra det.
Det är bara att konstatera att ibland finns det frågor som måste avgöras på en högre nivå än att varje enskilt statsråd ska fatta besluten. Detta gillades inte av Odenberg och därför tog han konsekvensen av det, men jag kan tycka att det verkar vara ett ganska överilat beslut.
september 6, 2007 kl 3:50 e m
Det är väldigt ofta som de politiska besluten börjar i fel ände. Försvarsministerns avhopp är följden av ännu ett av dem.
Nästa gång man vill skära ner i något: Lägg ner MINST ett helt år (inte bara några månader) på att skissa upp framtiden. Visionera. Fundera, Tänk ut katastrofplaner, “vad händer om detta sker och vi inte har den och den funktionen längre?”. Sen kan man börja förankra visionen så att det inte kommer som en total chock och lämnar en mängd frågor obesvarade.
Bakläxa på detta, mister Borg.
Sen vore det trevligt om vår statsminister kunde synas lite mer. Han är närmast pinsamt tyst just nu, endast några korta meningar i nån intervju som varken säger bu eller bä.
september 6, 2007 kl 4:04 e m
Smalanningen :
Jag tycker i och för sig att det är bra att agera.
Ibland är det viktigt att det händer något.
Bra exempel är alla åtgärder för att minska bidragstagandet och öka sysselsättningen.
Det gick snabb och det var inte helt perfekt.
Vissa åtgärder fick konsekvenser man inte hade förutsett, vilket gjorde att man kompenserar i efterhand.
Men att så drastiskt göra avsteg från sin ideologi att den mest erfarne politiker avgår i protest kan knappast kompenseras i efterhand.
Och…som du säger, denna tystnad !
Inte ens oppositionen säger något, vilket väl inte är så konstigt eftersom det är deras nedrustningspolitik.
Vad händer ????
Jag är mycket förvånad för att inte säga chockad.
Det hade NÄSTAN till och med vara härligt att höra Göran Perssons stämma mitt i tystnaden.
Undrar hur länge Carl Bildt orkar representera dessa nysossar.
Nu har ju han ett genuint intresse för utrikespolitik, men även han som erfaren politiker måste ju ha svår att acceptera att hela ideologin han företräder bara lämnas, ungefär som en mamma som kör ifrån sitt lilla barn på en stormarknad och bara ler och vinkar…
september 6, 2007 kl 4:23 e m
“Vissa åtgärder fick konsekvenser man inte hade förutsett, vilket gjorde att man kompenserar i efterhand.”
Vad svamlar du om? Vad är det man kompenserat i efterhand? Kan det möjligtvis vara att man ÖKAT pennalismen mot de stigmatiserade grupperna och kompenserat oligarkerna?
Har den här regeringen gjort något rätt? Förklara vilket/vilka av sina misstag den har kompenserat.
september 6, 2007 kl 4:45 e m
Einstein lär ha sagt: “Det är inte gravitationens fel att folk faller för varandra”
september 6, 2007 kl 4:55 e m
Pinsamt nog kommer jag inte i sak ihåg vad det handlade om, men man backade på någon/några punkter när facken väsnades lite för mycket.
september 6, 2007 kl 5:07 e m
Den enda gången de backat var före valet, när det blev ett dj-a liv då den livsoerfarne Borg inte fattade hur stor del av lönen som går till boendet. Om man sänker sjukersättningen till 60% efter sex månader, innebär det att den sjuke måste säga upp lägenheten efter tre månader och flytta efter sex månader, mitt i en kanske svår sjukdom, om han inte vill trilla ner i den ekonomiska ravinen (ruinen)
Det blev tvärstopp eftersom Leijonborg gick i taket. Det utlovades, av alla fyra partiledare, att ingen sänkning skulle ske av sjukersättningen under den här mandatperioden. Ändå,…….försökte Borg en gång till vid sammanträdet i Harpsund, vilket resulterade i att Leijonborg gick i taket än en gång. Hur det slutade får vi se när budgeten läggs fram, men jag tror inte att en pojkspoling trampar på Leijonborg hur lätt som helst. Men, vi får som sagt se.
september 6, 2007 kl 5:18 e m
Att förbehållslöst satsa allt på EU har sina risker. Vår EU-domän har t ex kollapsat sedan fem timmar tillbaka, http://greensweden.eu, så man borde haft en se.backup i beredskap.
Det finns en sens moral i detta.
september 6, 2007 kl 5:39 e m
mrmhalland
Ny-sossar…så rätt!
Mikael Odenber och Carl Bildt var de enda “riktiga” moderaterna i den nya regeringen. Jag tar mig för pannan! Vad skall hända med Sverige?
Läste en artikel i tidningen Land här förleden. Anders Borg sade att han egentligen inte var moderat!
september 6, 2007 kl 6:06 e m
ArchimBoldo,
Einstein lär ha sagt: “Det är inte gravitationens fel att folk faller för varandra” = citat ifrån Ditt inlägg ovan.
Numera säger även skolvetenskapen att det är inte Gravitationens förtjänst att Universum finns eller faller – utan att det är den “SuperIntelligenta ElekroMagnetiska Plasmans” förtjänst !
Mer om det på den här webbadressen
http://video.google.com/videoplay?docid=4773590301316220374
Ha det…
vännen Josef
september 6, 2007 kl 7:38 e m
Enligt Rapport satsar Sverige 41 % av sin försvarsbudget på materiell, USA satsar 24 % och Finland mindre än 15 %.
I skenet av dessa uppgifter, är det verkligen orimligt att ifrågasätta om det är rätt att mina och andras skattepengar årligen ska gå till att bekosta krigsutrustning för 10-tals miljarder? Är det verkligen helt omöjligt att säga nej till vissa vapensystem eller måste precis allt vara top of the line “made in Sweden”?
Vi har de bästa stridsvagnarna, Leo 122 spöar till och med jänkarnas och britternas vagnar.
Vi har bland de bästa om inte den bästa pansarbandvagnen (armord personal carrier), CV 90.
Vi har ett hypervasst JAS-plan i samma klass som jänkarnas och ryssarnas motsvarigheter.
Vi har ubåtar som i övningar lyckas förbli oupptäckta av en hel amerikansk flotta.
Vi ligger långt framme vad gäller utvecklingen av UAV:s.
Är det verkligen rimligt att vi måste vara så jävla uberlägsna i världen vad gäller krigsmateriell med tanke på den hotbild som finns mot Sverige?
september 6, 2007 kl 8:32 e m
kruzze
Svar JA. Har man inte muskler, måste man använda hjärnan. Precis de fyra enheter du pekar på, där vi ligger i topp, gör att vi klarar oss med ett insatsförsvar. Är vi inte på topp i de utländska operationerna, skall vi inte delta. Har vi inget robotförsvar till korvetter, skall vi antingen installera det eller skrota korvetterna, inte skicka ut dem på uppdrag utan medel att försvara sig.
september 6, 2007 kl 10:13 e m
Ursäkta mig – men jag kanske inte håller med er alla – men var tog Maggi Haglund vägen?
Hon bytte avatar från en stor näsa till en rondellhund och så blev hon avstängd på dennea blogg. Kan förstå det – men saknar henne i alla fall. Tänk på detta: Om du inte sköter dig då blir du utslängd! Kan förstå det oxå ! Alltså: Tänk först och skriv sen!
By the fucking way – vet ni vad Calle och Göran Persson har gemensamt? JJasså. inte det? Jo men är födda 1949!!!
september 6, 2007 kl 10:15 e m
Jo men båda är födda 1949 ska det stå! Sorry att jag slinter så på tangenterna. Men så kan det gå när locket är på…
september 7, 2007 kl 6:25 f m
Jag är lite kluven. Sverige måste ju fortsätta att ligga i framkant inom teknologin, men frågan är om det är särskilt moraliskt att samtidigt som man flyger runt i världen med moraliska pekpinnar om fred samtidigt förse mer och mindre stabila länder med avancerad krigsmateriel…
Hade gärna sett att de resurser vi lägger ner på utveckling av krigsmateriel vikas åt miljötekniken istället, och att de bolag som tillverkar vapen och krigsmateriel får finansiera sina saker på egen hand (utan långsiktiga avtal med staten som en utvecklingsgrund). Med en viss insyn i ett IT-företag som utvecklar mot försvaret så kan jag bestämt konstatera att det är mycket pengar som är i omlopp…
Smålänningen – just idag en miljöpartist nära dig :-)
september 7, 2007 kl 7:36 f m
SmåLänningen,
Tolkar jag som att Du gett Dig själv FRIHETEN att vara “partist” va faen som en annan dag ! Häftigt :-)
Ha det…
vännen Josef
september 7, 2007 kl 8:15 f m
Haha, ja ungefär så Josef :-)
Men jag kom på att jag nog inte är miljöpartist just idag trots allt. Det faller redan på andra meningen; “Sverige måste fortsätta att ligga i framkant inom teknologin…”
Ajaj.
september 7, 2007 kl 9:08 f m
smalanningen :
Jag tycker du låter tillräckligt förvirrad för att unna dig att vara miljöpartist för en dag :-)
september 7, 2007 kl 9:10 f m
SmåLänningen,
Taaack för Din goa backfeed – och dagens första spontant kommande goa bubbel… :-)
Ha det…
vännen Josef
september 7, 2007 kl 9:12 f m
MrmHalland,
Två goa bubbel samma dag – och tätt inpå varandra ! Hur skall denna dag sluta… :-)
Ha det…
vännen Josef
september 24, 2007 kl 7:19 f m
Jag tror inte ett ögonblick på att Carl Bildt försökte förmå Mikael Odenberg att stanna kvar. Jag tror tvärtom att det var Mikaels syn på gasledningen över Östersjön som tvingade bort honom. Han ansåg, vilket är rimligt att gasledningen skulle medföra ökad rysk, militär närvaro i vårt närområde och att detta skulle medföra ett ökat behov att stärka bevakningen. Formuleringar om detta tvättades bort i statsrådsberedningen vilket stärker min uppfattning att någon med intresse i detta projekt ligger hårt på för att få som han vill.
Projektet som är planerat av f.d. KGB folk och finansierat av f.d. Stasi officerare (VD för Dresden bank är gammal polare med Putin från tiden i Öst-Tyskland) kan inte gagna Sverige på något sätt. Därför bör vi inte stödja projektet.
Gazpromlobbyn är emellertid mycket aggressiv och kapitalstark och köper protesterande fiskare såväl som journalister på ryskt manér.
Kritik avvisas som russofobi.
Jag anser att russofobi är att jämföra med bacillskräck. Det är onödigt att överdriva men en viss hygien är nödvändig.
Ryssland förefaller stabilt enbart därför att diktaturen har återuppstått.
Putin är populär bl a. pga. att han har skaffat sig total kontroll över media. Han är Sovjetnostalgiker och fullkomligt opålitlig.
Varför fjäskar vår nya regering för honom?
Ge ryssarna ett klart besked att vi under inga omständigheter vill ha gasledningen. Om inte annat bör vi göra detta för att visa solidaritet med de sovjetrepubliker som lyckats vrida sig ur ryssarnas grepp.
Att ryssarna vill undvika att gå genom baltstater eller Vitryssland Polen är ganska lätt att förstå, ty dessa länder är inte särskilt ryssvänliga.
Men på vilket sätt ligger det i vårt intresse att hjälpa ryssarna att kringgå dem?
Putins kritiker begravs i allt snabbare takt oberoende av var i världen de bor. Litvinenko och Politkovskaja är bara de mest kända men det finns många fler.
Läs deras böcker ”Putins Ryssland” och ”Blowing up Russia” och inse att Putin är en ledare man bör motarbeta för full kraft.
TV-kanalen Axess visar tisdag 25/9 20:00 en dokumentär som heter ”Mordet på Politkovskaja” Se den! En dokumentär som man normalt bara kan få se på Dansk TV vars media inte är ”finnlandifierad” på samma sätt som svensk.