Söndag och utflykt till Solbacka nere i Sörmland för att tala säkerhetspolitik med dem som detta år går genom den s k chefskursen på Försvarshögskolan.
Det var rätt många år sedan jag gick igenom samma kurs. Året var 1983.
Ubåtsskyddskommissionen hade just publicerat sin rapport om vad som hänt i och kring Hårsfjärden året innan. Debattens vågor gick höga. Och ÖB Lennart Ljung beslutade att bränna pärmarna med den ytterligt hemliga planeringen för västsamarbete i krig.
Världen är i dag påtagligt annorlunda. Och samma sak gäller självfallet säkerhetspolitiken.
Det sägs att det var Torsten Nilsson – då försvarsminister – och Nils Swedlund – då ÖB – som någon gång för ett halvt århundrade sedan började dessa kurser.
Tanken var att genom övningar förbereda samhällets olika högre beslutsfattare på de svåra beslut som krävdes när landet stod inför risken av en sovjetisk invasion.
Det kalla kriget var mycket kallt – men kunde mycket snabbt bli mycket varmt.
Jag minns hur vi brottades med besluten om mobilisering eller inte mobilisering när alla signaler i grunden var rätt osäkra. Att mobilisera för sent kunde bli ödesdigert. Men att köra alla från industrin till infanteriet utan någonting sedan hände riskerade att rätt snabbt kollapsa ekonomin.
Var det verkligen nödvändigt att tömma alla sjukhus i det som riskerade att bli en operationszon? Vad skulle man säga på presskonferensen när det skedde? Och när var det möjligt att börja lägga ut stora mineringar på internationellt vatten ute i Östersjön?
Det var då det.
I dag torde inte ens den mest ivrige kunna finna något möjligt hot om en sådan storinvasion av vårt land. Och något mobiliserings- och invasionsförsvar av den gamla typen har vi heller inte. De hamnar på Östersjöns östra och södra kuster som då kunde ha blivit språngbräder för en attack mot Sverige ligger i dag i länder som är medlemmar i såväl Nato som EU.
Och själva är vi – liksom dessa länder – medlemmar i den politiska allians som den Europeiska Unionen utgör.
Men säkerhetspolitiken förblir viktig, liksom alldeles självklart den försvarsmakt som är ett av dess viktigaste instrument. Nu handlar det mycket om att bygga ut samarbetet med andra länder.
Men att göra det förutsätter en bas i egen förmåga som hela tiden måste värnas och vidareutvecklas.
Och det är mycket av detta jag sysslar med dagligdags. Europeiska och internationella stabilitetsoperationer. Modernisering av utrikesförvaltningen. Stärkt samarbete i norra Europa. Ett fungerande försvar. Det lilla landets förmåga att ha bättre informationer och vassare idéer än många andra.
Så det blir nog en hel del att tala om på Solbacka.
Trots avsaknaden av mobiliseringsövningar. Det var inte bättre förr…
augusti 19, 2007 kl 9:10 f m
Rätt så, Carl. Vi skall specialisera oss inom de militära områden vi är bra på, för att kunna uppfylla våra uppgifter och våra åtaganden inom den europeiska unionen. Vi skall inte stå ensamma och vi kommer inte att stå ensamma.
PS. Jag tror att Bo W vill bygga upp försvaret igen, för att få fart på den egna affärsverksamheten. DS
augusti 19, 2007 kl 9:31 f m
Mycket intressant att du delger oss dina tankar om säkerhetspolitiken.
augusti 19, 2007 kl 9:36 f m
En Allians av papperstigrar beskyddar inte Demokratin.
augusti 19, 2007 kl 10:15 f m
Jag är alldeles för gammal för att vilja få fart på någon affärsverksamhet, Kachiuna!
Däremot är jag tillräckligt gammal (nåja, nästan) för att komma ihåg hur det gick förra gången Sverige tvärsäkert konstaterade att någon fara för krig inte förekom.
Ett försvarsbeslut har ingen omedelbar effekt – annat än möjligen för sysselsättningen – och jag klarar mig nog, mina barn troligen oxå, men från 1925 (förra gången det var “Peace in our time”) till den 9e april 1940 (när “vår beredskap var god”) gick 15 år.
Som jag sagt tidigare – vad händer om 15 år, 2022 – och Zhirinowkij sitter ju inte ens inåst och skriver på “Sin Kamp”!
augusti 19, 2007 kl 10:51 f m
Bo W
Det är skillnad på natonalstaten 1925 och Unionsstaten 2007. Om 15 år är vi fortfarande medlemmar i Unionen, vars yttre gräns vi skall försvara mot alla angrepp oavsett var de sker.
augusti 19, 2007 kl 11:09 f m
Vi kan ju hoppas att Grekland och Frankrike har tid över att försvara hela Europa då.. de enda med kapabla militärer… ja innan USA kommer och räddar oss som vanligt.
augusti 19, 2007 kl 11:32 f m
Vem,vilka, tror ni kommer springande till vårt försvar den morgon ryssen återigen står med militär inom våra gränser??Fina ord om unioner o liknande o i den bästa av världar fungerar den kanske…men titta nu på vad Putin o hans grabbar sysslar med.Överflygningar med moderna bombflyg,påstående om suveränitet över nordpolen,övningar med kinesen,sitter på kraftfulla medel som OLJA O GAS oVI HAR GLADELIGEN SKRIVIT AVTAL O GJORT OSS BEROENDE AV DERAS ENERGI…herre jösses.hoppas ni talar om detta VERKLIGA hot nu när ni träffas på Solbacka.
GIIIVVAKT
augusti 19, 2007 kl 12:26 e m
earlgray:
Till en början:
“… den morgon ryssen återigen står med militär inom våra gränser”
Återigen? När blev vi sist invaderade? Har jag missat något? Eller tänker du på ubåtsincidenten?
Frågan är väl återigen hur fred, stabilitet och välstånd ska byggas på hela den europeiska kontinenten? Vad vidtar VI här i Sverige för framsynta initiativ för att skapa en god lösning på detta historiska vägval? Vilken vision har vi för detta högst väsentliga ämne för den kommande 50 årsperioden?
… och till de flesta här: höj blicken några grader uppåt, se till vår på denna kontinent gemensamma framtid och se för allt i världen till så att inte backspegeln växer sig så stor i blickfältet att den skymmer sikten framåt.
augusti 19, 2007 kl 12:43 e m
Vad menar denne man? Hur är det ställt med tankegången? Länken nedan inger funderingar!
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_16760050.asp
augusti 19, 2007 kl 1:04 e m
Soli 01
Vems åsikter är det du funderar över? Journalistens eller socialdemokratens?
augusti 19, 2007 kl 1:05 e m
Trots att utvecklingen i Ryssland delvis gått åt fel håll de allra senaste åren är jag övertygad om att jämförelsen om att gamla Sovjetunionen är på väg tillbaka inte på något sätt stämmer. Mångfalden i dagens ryska samhälle går inte att likna den gamla tiden, däremot finns en mängd nya parametrar i dagerns Ryssland som inom rimlig tid förbättrar möjligheterna för ett helt nytt öppet Ryssland trots att demokratin inom landet idag är begränsad. Min mening är att alltför många fördomar fortfarande florerar om vår store granne i öster, många av dessa bygger på kunskapsbrist om dagens ryska samhälle. Rom byggdes inte på en dag säger ordspråket, hur kan vi då förvänta oss att Ryssland efter århundraden av olika sorters förtryck plötsligt skulle vara det perfekta samhället.
augusti 19, 2007 kl 1:35 e m
mararh -gällde män- jag var otydlig. Syftade i första hand på s, men skribenten kommer heller inte undan funderingar.
augusti 19, 2007 kl 3:06 e m
CALLE BILDTS BLOGG ÄR DYNGA.
Om du inte har något vettigt att komma med, varför ta upp folks tid?
augusti 19, 2007 kl 3:23 e m
maveric
instämmer helt! Den svenska debatter förfaller vara en enda lång jämmer- och klaganssång; var finns visionerna, perspektiven per verkligheten idag och de framåtriktade initiativen?
augusti 19, 2007 kl 3:29 e m
“om 15 år är vi fortfarande medlemmar i unionen” säger K.
1925 sade vi – “om 15 år är vi fortfarande medlemmar i Nationernas Förbund”?
Det var vi ju – men det hjälpte inte heller då så värst mycket när de stora elefanterna började dansa!
augusti 19, 2007 kl 3:31 e m
PS
Till en seniorcivilservant-
Från en f.d. Senior Civil Servant.
Det är alldeles ovnligt frivilligt att “spendera” tid på denna blogg!!
DS
augusti 19, 2007 kl 5:21 e m
Bo W
EU är varken NF eller FN. Nationalstaten är död. Leve Unionsstaten. Ingen Unionsstat skall ha en komplett försvarsmakt, Unionsstaterna skall i stället komplettera varandra.
Nej, jag tror inte alls att EU faller sönder som Union, däremot kommer vi inom Unionen att se inre oroligheter i varierande grad, från bilbränder i städerna, röjning av Östermalm och Paris förstäder, till lokala Kosovo-konflikter.
augusti 19, 2007 kl 5:26 e m
Vad jag förstår så har det forskats en hel del kring hur krig uppstår. Man har tittat på alla tidigare konflikter. Det visade sig att det inte att går att förutse när krig händer… alls. Man vet aldrig när, var eller hur det kommer att ske. Det är pest, svält och krig som är de tre farsoterna vad jag förstår. Man kan aldrig vara tillräckligt förberred på det värsta.
augusti 19, 2007 kl 5:28 e m
Carl Bildt,
Din uttryckta mening: “I dag torde inte ens den mest ivrige kunna finna något möjligt hot om en sådan storinvasion av vårt land.” – slut citat.
Det skulle förvåna mig mycket ifall Du inte känner till att dagens krig i huvudsak förs mentalt = ej fysiskt. Visst – lite fysiskt finns det ju kvar också – men de stora avgörande slagen idag sker ej alls på fysiska slagfält – i mitt perspektiv sett.
Jag kan ju nu undra över hur Du som utrikesminister för mitt kära fosterland Sverige hanterar landets försvar för att i Sverige i görligaste mån eliminera de här mentala KRIGEN ? Bloggen är ju vad jag förstår – och i mitt perspektiv sett – en väl fungerande kanal för att i viss grad eliminera desinformation via massmedia till vanligt folk. Men rimligen har Du något eller några andra kort också i den LEKEN – eller ?
Ha det…
vännen Josef
augusti 19, 2007 kl 9:22 e m
Josef – ställ inga frågor! Han vill i alla fall inte svara. Det är inte det som är meningen. Jag skulle vilja fråga honom – Calle alltså – om hela världen till slut ska vara med i EU? Bra fråga tycker jag? Vad tycker du?
augusti 19, 2007 kl 9:28 e m
till alla er som ej känner till det
seniorcivilservant = morgan johanssons och berit andnors gemensamma pseudonym
på denna blogg
augusti 19, 2007 kl 9:52 e m
http://www.civil.ge/eng/article.php?id=15626
Ryssland hävdar att den Georgiska missilincidenten var fabrikerad.
Ryssland säger att expertgruppen inte var uppbyggd av några experter öht.
“It seems that they are not experts at all,” Kenyakin said. “They are more politicians rather than experts and their report is of political character”
augusti 19, 2007 kl 11:59 e m
[...] Solbacka förr och nu Söndag och utflykt till Solbacka nere i Sörmland för att tala säkerhetspolitik med dem som detta år går genom den […] [...]
augusti 20, 2007 kl 7:27 f m
På Solbacka har väl halva mitten av Sverige någon gång varit på kurs eller konferans, beroende på var på samhällsstegen du stått.
Var ett tag sen jag kikade in här och intet har ändrats, beträffande kommentarerna, dom är likt en gammal svensk film på TV med urvattnat innehåll.
augusti 20, 2007 kl 8:00 f m
olle
Vad skönt att du loggar in och höjer kvalite´n med ditt inlägg.
augusti 20, 2007 kl 10:25 f m
Bättre med ett inlägg än ett utlägg :)
augusti 20, 2007 kl 10:52 f m
Japp, unionsstat is the shit, för stater inom en union har aldrig slagits med varann.
Förutom i Nya världen då, men det räknas inte för då var det ju USA och vi vet ju alla hur USA och amerikaner är.
augusti 20, 2007 kl 11:37 f m
paganssmurfen. Vad snackar du om? Förutom amerikanska inbördeskriget har du krig och mer eller mindre skärmyttslingar i nästintill alla unioner som existerat, från romariket till Jugoslavien, Sovjet och Belgien.
Det är få krig som kräver så mycket dödsoffer som krig inom unioner.
Att påstå att en union skulle skydda oss är naivt. Oerhört naivt.
augusti 20, 2007 kl 11:38 f m
Du skriver: “Förutom i Nya världen då, men det räknas inte för då var det ju USA och vi vet ju alla hur USA och amerikaner är.”
Jag antar du är ironisk? Eller har du missat den “gamla” världens historia? “Vi” slår USA med hästlängder i antal krig och antal döda.
augusti 20, 2007 kl 11:43 f m
Solvarv säger: “Det visade sig att det inte att går att förutse när krig händer… alls. ”
Precis. Och hur skyddar man sig mot krig bäst då?
Ja, inte är det genom att slicka ryssarna i röven i alla fall.
I tider av stabilitet, när kriget ändå inte är överhängande, är politiska, ekonomiska och militära allianser bra. Men när världsekonomin brakar ihop kommer alliansen braka ihop och sen sitter man där ensam i alla fall. Om man då likt Sverige avvecklat hela försvaret så blir det som det brukar bli när det blir krig som kan drabba oss. Vi är inte beredda.
augusti 20, 2007 kl 11:45 f m
Och när kriget ligger framför dörren och vi inte har något trovärdigt sätt att försvara oss på (som vanligt) får vi göra som vi brukar. Vi får slicka rövar.
augusti 20, 2007 kl 11:45 f m
Är det bra eller dåligt?
augusti 20, 2007 kl 12:07 e m
Helena Palena,
Dina uttryckta meningar: “Josef – ställ inga frågor! Han vill i alla fall inte svara.” – slut citat.
Nja – kanske är det så att Carl Bildt trots allt har accepterat vissa restriktioner – för att få köra sin utrikesministerblogg vidare ? Dock – frågaren har ju ALLTID själv svaret – annars skulle han/hon inte kunna ställa frågan – så svaret är inte så viktigt – egentligen…
Din uttryckta frågor: “Jag skulle vilja fråga honom – Calle alltså – om hela världen till slut ska vara med i EU? Bra fråga tycker jag? Vad tycker du? ” – slut citat.
Svaret på första frågan VET Du – annars skulle Du inte ha kunnat formulerat frågan. Du VET således att den sedan årtionden tillbaka planerade slutprodukten av alla dessa större och större MaktSfärer- ekonomiska såväl som politiska – är att det skall bli EN ENDA integrerad världsPolitisk och världsEkonomisk Makt av det hela. Jisses – vilka MaktElitare av rang Wi då kommer att få… Kommer dom att göra att Wi ALLA då blir lyckligare ? Nja kanske inte – men mest sannolikt fetare = mera av övervikt som Wi kommer att LIDA av – då ju USA är föregångslandet = mallen för hur det kommer att bli, kanske…
Dock – frågan till vanligt folk om Wi vill ha det så här – har såvitt mig känt inte ställts – så måhända kan det bli så att den långtidsplaneringen förr eller senare går åt helvete… vad vet jag…
Dina frågor som sådana tycker jag är kanon…
Ha det…
vännen Josef
augusti 20, 2007 kl 12:35 e m
Ojoj, kalibrera era ironi-mätare lite bättre va :)
augusti 20, 2007 kl 12:38 e m
Ja, jag var ironisk, en smäll på näsan på alla unions-diggare och USA-hatare, då vi som faktiskt påpekat hittills är mycket bättre på att kriga imbördes i unioner än USA.
augusti 20, 2007 kl 1:17 e m
pagansmurfen
“då vi som faktiskt påpekat hittills är mycket bättre på att kriga imbördes i unioner än USA.”
Vilka unioner har vi i Europa krigat inom?
augusti 20, 2007 kl 2:25 e m
KAzhina, sluta märka ord, du förstår mycket väl vad han menar.
pagansmurfen, jag skall försöka kalibrera min mätare:-)
augusti 20, 2007 kl 5:22 e m
Till Kachina!
Lite sent, men tack för komplimangen och man försöker ju så gott man kan, HE HE!
Till soli01!
Du har så rätt så rätt.