Äntligen brobeslut

Så blev det då ett avtal mellan Danmark och Tyskland om att bygga en bro över Fehmarn Bält och därmed få en fast förbindelse mellan östra Danmark och kontinenten.

2018 är det tänkt att det stora brobygget skall vara klart.

Också för Sverige är detta ett mycket betydelsefullt beslut. I förening med den fasta förbindelsen över Öresund får vi en infrastruktur som kommer att möjliggöra inte minst framtidens snabbtågsförbindelser mellan t ex Stockholm och Paris. Norra Europa integreras tydligare med det övriga Europa.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson säger samma sak i sin kommentar till det viktiga beslutet:

Danmark och Tyskland visar med beslutet att de är beredda att bygga bort en av de största flaskhalsarna i det nordeuropeiska transportsystemet. Näringslivets transporter och medborgarnas resor kommer att underlättas oerhört när bron väl är klar.”

”Restiderna blir kortare och för godstågen blir avståndet mellan Tyskland och Norden 160 kilometer kortare. Bron kommer att knyta våra länder närmare varandra och jag är övertygad om att den kommer att få en positiv betydelse för tillväxten i norra Europa.

Vi har sannerligen anledning att lyfta på hatten för den energi som den danska regeringen lagt ner på denna viktiga fråga.

10 kommentarer till Äntligen brobeslut

  1. Tobias67 skriver:

    Detta var verkligen roligt när jag läste detta igår. Hoppas bara dom hittar en vettig finansiering så ”vanligt” folk har råd också.

    Annars så är väl risken at det blir en relativt öde broförbilndelse likt Öresundsbron innan man såg över avgifterna.

  2. tg46 skriver:

    Spännande projekt. Har tagit färjan Puttgarden-Rødby och vice versa många gånger med bil. Så det blir lite nostalgiskt när båtarna försvinner – men inte förrän 11-12 år…

    Samtidigt blir det helt fantastiskt med snabbtåg direkt ner till Tyskland, Belgien, Frankrike. Undrar vad Miljöpartiet tycker om saken. Och Mååna? Vad gör hon förresten? Inte ett ljud på flera veckor nu. Men också skönt att slippa lyssna på hennes nedlåtande röst.

  3. grugel skriver:

    Olof Johansson har nog en och annan synpunkt….

  4. Torsten skriver:

    Ett stort grattis till alla Danskar.
    Vi vet var en sådan förbindelse betyder (Öresundsbron).
    Förresten så får även vi Svenskar mycken nytta av denna förbindelse.

  5. stig2entreprenoren skriver:

    Fehmarn Belt bron liksom Öresundsbron hjälper danskar, svenskar, norrmän, finnar och dessutom stora delar av Europa som kommer närmare Norden. De dynamiska effekterna blir säkert betydande och allt större ju lägre taxan sätts.
    Man borde därför snabba på och bygga bron på halva tiden.
    Om man räknar på detta så kommer man troligtvis att bli positivt överraskad (gissning).
    De flesta brobyggen är mycket, mycket, mycket lönsamma.
    Att inte Olof Johansson kunde klura ut detta på sin tid är en gåta. Han har inte gjort ”avbön”? men är som det verkar mycket mycket tystlåten numera.

  6. Kachina skriver:

    ”dynamiska effekterna blir säkert betydande och allt större ju lägre taxan sätts.”

    Det är där det brukar fallerera. De fattiga är med och betalar bron, men de har inte råd att betala taxan det kostar att nyttja den.

  7. Kåre skriver:

    Tak for alle de pæne ord. Jeg kan sagtens forstå at man er glade i Sverige for at få en ny forbindelse til Tyskland – den er jo gratis for jer.

    Men som bekendt: ‘There is no such thing as a free lunch’. Aftalen mellem DK og D betyder at DK har stort set alt ansvar og risiko for finansieringen af broen (41 mia. DKK + de budgetoverskridelser som med garanti kommer). Ganske vist skal broen finansieres af brugerne, men det er de danske skatteborgere som har problemet hvis noget går galt. Den tyske regering vil ikke betale og der er heller ingen private investorer, hedgefunds eller lignende involveret. Hvorfor ikke? Kanske fordi der ikke er behov for den bro? Trafikeksperterne er uenige, se f.x: http://jp.dk/indland/trafik/article989367.ece

  8. Josef Boberg skriver:

    Hejsan BroByggarBloggare,

    Kan bara hålla med om att BROAR som Princip ALLTID genererat dynamiska mänskliga såväl som dynamiska ekonomiska effekter över tid sett. I forna krig har det ju som Princip alltid varit populärt att spränga just BROAR – och KRIG har ju aldrig varit särskilt DYNAMSIKA för de drabbade folken – avseende BÄTTRE levnadsförhållanden. Dock – dynamiska VINNARE – ovanför och utanför de drabbade folken på gräsrotsnivå – har det ju som Princip ALLTID funnits, finns och kommer det måhända allt framgent att finnas.

    Lite märkligt därför att finansieringen i detta fall ensamt skall bäras av Danmark – enär så väldigt många andra länder kommer att ”drabbas” av de dynamiska effekterna av den färdiga bron. Kan måhända förklaras av att våra vänner Danskarna är smarta affärsmän – vad vet jag.

    Ha det…
    vännen Josef

  9. john81 skriver:

    Bra att på sikt kunna ersätta dieseldrivna färjor med tåg och milövänliga etanol- och biogasdrivna bilar. Tre timmar med snabbtåg från Malmö till Hamburg… inte illa. Det e ju nästan så att man kan göra en dagsutflykt till Tyskland om man befinner sig i skåneregionen.

  10. stig2entreprenoren skriver:

    Ett så viktigt, lättförståeligt och näraliggande ämne som en bro mellan Norden och den Europeiska kontinenten borde kunna driva fram fler kommentarer från den flitiga bloggeliten än just 9 st?
    Andra ”ämnen” genererar 350 kommentarer av allehanda märkliga slag?
    Med tanke på alla ivriga, kloka, framsynta kvinnor och män i denna civiliserade och väl utvecklade demokrati, Sverige så förefaller detta lite märkligt, eller hur?
    Vore intresssant att se om det finns någon som kan ge sig på en frimodig förklaring till detta?

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 464 andra följare

%d bloggare gillar detta: