Lämnar Ohrid

Just på väg att lämna flygplatsen i Ohrid för färd mot Helsingfors. Spännande diskussioner i skuggan av osäkerheten om Kosovos framtid.

Men med möjligheterna till internetuppkopplingar var det dessvärre lite si och så.

I Helsingfors skall jag i kväll tala om Europas framtidsmöjligheter i den accelererande globaliseringens tid. Och platsen är Nokias modernistiska huvudkontor.

20 kommentarer till Lämnar Ohrid

  1. Tobias67 skriver:

    Välkommen hem sedan Carl Bildt, det skall bli spännande och läsa vad du skriver om Ohrid och om framtiden för regionen..

    ps. Har förövrigt just avnjutit en trevlig lunch med kollegor där samtalet idag handlade om iPhone och Steve samt semesterplaner till New York.

  2. Sofia skriver:

    I do not mean to be rude, but do you, The minister for foreign affairs anything about these kind of things.
    I call this blog ”my name is Greed

    http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/06/05/sofiayou-must-undoubtedly-know-who-i-am-my-name-is-greed/

  3. Sofia skriver:

    nä jag skall inte vara dum emot dig Calle. Alla ser till sitt eget. jag vet hur det är. Själv är jag barnsligt förälskad i mina fötter. Dom lämnar jag här hos dig symboliskt.

    Gör det mig till en feetfetischist???

    http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/06/22/sofiai-am-madly-in-love-whit-my-feet/

  4. stateira skriver:

    haha du är rolig Sofia :)

    hoppas på ett självständigt Kosovo!

    ( http://stateira.blogg.se )

  5. stateira skriver:

    Tobias , jag har vart i new york 4 gånger , och jag Fattar Verkligen hur man kan åka dit på semester :S det är liksom det sista stället man ska åka till på semester :S (http://stateira.blogg.se)

  6. Sofia skriver:

    sh 3 gånger samma dag så där utan vidare.
    Men jag måste bara få säga. Många tror att jag tycker illa om Calle. Det gör jag inte. jag är lite busig och fräck må hända, men som jag sa ungefär för en 20 30 bloggar sedan, så gillar jag Calle rätt bra, även om jag inte är moderat.
    Nå, må det nu vara sagt.

    sofia winterborn

  7. Sofia skriver:

    stateria
    Ett självständigt Kosovo hoppas vi självklart på. Jag vet nog skall du tro, även om jag mest presenterar mina fötter idag. sofia

  8. Sofia skriver:

    haha nu har jag äntligen något att proklamera

    sexanalys av svenska politker. Hu hårda pass. Tur att jag skriver om vad jag tycker och inte om vad jag vet

    http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/06/29/sexanalys-av-vara-svenska-poitiker/

  9. Sofia skriver:

    jisses det är jag igen
    Firar min över 2 1/2 åriga hårda arbete med att leka.

    Nu har jag gjor en sexanalys på svenska politiker. välkommen in. sofia

    http://sofiawinterborn.wordpress.com/2007/06/29/sexanalys-av-vara-svenska-poitiker/

  10. Dag Selander skriver:

    Finns kvällens föredrag ”Europas framtidsmöjligheter i den accelererande globaliseringens tid” på nätet nånstans, tro?

  11. budkavlen skriver:

    Bloggfetischist

    Allra käraste Sofia.

    Du gör intryck av att vara en kreativ och spontan person, som de flesta skulle gilla att känna närmare. Men detta är nog inte rätta platsen för att göra reklam för dina fantasier om fötter och sex, vilket inte har det minsta med politik att göra. Det gör dig till ”bloggfetischist”.

    En sådan blir en pest för seriösa bloggare. Du vill väl inte vara så avskydd ?

    Sköt studierna istället.

  12. jenny71 skriver:

    Håller också med om att sofia är en pest för bloggvärlden. Förmodligen en ensam liten flicka som är helt ensam i världen och söker uppmärksamhet på detta sätt.

  13. Stefan D skriver:

    En person som beskriver sig med orden ”jag är lite busig” diskvalificerar sig själv samtidigt omedelbart från alla former av normal konversation.

  14. Sofia skriver:

    Dont worry Budkavle, Jag uträttar alltid det jag skall på bästa sätt. hahaha men jag förstår att det känns som en nagel i ögat på somliga om jag helt plötsligt bryter ert ”seriösa” mönster

    Alla dessa hemlisar som bara törs vara stora i käften för att dom är anonyma. hu vilket medel för sjukvården ftillfolk som inte kan kasta upp själva

    men prisat vare herrens namn, bloggen är fri.

    och jenny som nyss joinat, ja, jag säger inget om henne. Det talar för sig själv

    och stefan har expertutlåtande ser jag. Annars skulle jag som beteendevetare kunda fälla en del kommentarer om somliga här. Men jag tycker inte det passar riktigt. MEN MINA FÖTTER PASSAR ÖVERALLT trot om du vill eller ej

    I övrigt ha en go kväll calle ”med” Bildt

    sofia

  15. evilchamp skriver:

    suck.

    Sofia, eftersom du då är beteendevetare så bör du ju onekligen då veta att allt som inte ingår i kategorin Politik här, kommer att skapa ett otal nagelolyckor och skadade hornhinnor.

    Och en annan sak, räcker det inte med att du har din blogg länkad i ditt namn? Jag är mäkta förtjust om du får folk att läsa din blogg utan att du behöver länka extra titt som tätt.

    Prova att som beteendevetare analysera en partiledardebatt eller varför inte analysera situationen i bosnien utifrån de personerna som utgör kärnan i de diplomatiska förhandlingarna istället. Då skulle jag kan kanske till och med gå in via en ”extra länk” och läsa personligen.

    Tack och godkväll!

  16. soli01 skriver:

    Carl det verkar som Polen inte var nöjd med nya förslaget som EU-länderna hade enats om att ”ro i hamn”.
    Detta kan bli en riktigt problem och att det blir ytterligare försening.
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=666190

  17. stig2entreprenoren skriver:

    Nokias huvudkontor på samma dag som Apples Iphone lanseras i USA.
    När alla har IPtelefoner och det finns ”hot spots” på varje central och lokal plats kommer världen att förändras ytterligare?
    Vad gör då telefonoperatörerna som är Nokias kunder idag?
    Blir det Nokia som tillverkar miljarder IPtelefoner i Kina?
    När har alla världens medborgare varsin IPtelefon med dator, hemsida, kamera, e-mail, GPS, IPod, handsfree och blåtand?
    Alla kan kommunicera med alla, i stort sett gratis.
    Alla kan kolla upp sanningen i Wikipedia, se senaste nytt från BBC eller höra om Bigbang och exoplaneter. Mullorna kan ta sig i brasan.
    Är det möjligtvis något om detta du tänker yppa ikväll?

  18. mrmhalland skriver:

    Är Kosovo verkligen moget att bli ett ”land” ?
    Jag är mycket tveksam.
    Jag tror att om FN verkligen satsar på kosovo och dess invånare (och inte de 220 miljarder som gått i tjänstemännens fickor) finns det en möjlighet om 20 år.
    Just nu är inte Kosovanerna mentalt förberedda på att leda och leva i en demokrati.
    Idag är där en mentalitet som går ut på att roffa åt sig till varje pris, oavsett vad lagen säger om det (inom vissa folkgrupper).
    Jag kan nästan hata mig själv för att döma ”folkgrupper”, men just i detta fallet ser vi ju, inte minst i vårt land, att det faktiskt finns folkgrupper från den delen som är mycket överrepresenterade i brottsstatistiken.
    Jag kanske borde tillägga att jag har en Kosovansk ”nästan” svärson som jag pratat mycket med och även hans övriga familj.

  19. [...] Lämnar Ohrid Just på väg att lämna flygplatsen i Ohrid för färd mot Helsingfors. Spännande diskussioner i skuggan av […] [...]

  20. Pravoslavac skriver:

    mrmhalland: Jag tror inte Kosovo är moget att bli ett eget land. För ett par månader sedan var det diskussioner om just detta på denna blogg mellan personer från bägge lägren. Det mesta kom fram då.

    Min personliga åsikt är att det finns en barnslig övertro på att alla problem ska lösa sig av sig själva bara Kosov[oa] blir självständigt. Naturligtvis är det inte så. Framtiden för Kosovo ser mycket dyster ut, med eller utan självständighet. Tyvärr är verkligheten så. Enorm korruption, organiserad brottslighet, arbetslöshet och inga naturresurser. Så ser Kosovo ut idag.

    Jag läste i ett forum att Kosovo har högst antal Mercedesbilar per capita trots att man har en arbetslöshet på 70%. Det är ganska talande. Dock vet jag inte om dessa siffror verkligen är riktiga. Någon annan som vet?

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 326 andra följare

