Allt mer euro

Till gårdagens små händelser på toppmötet här i Bryssel hörde välkomnandet av Cypern och Malta i kretsen av länder som kommer att gå över till att använda euron. Slovenien gick ju över till euron vid årsskiftet i år.

Också i Sverige har nu gjorts viss forskning om vilken effekt euron haft, och resultaten visar att handeln ökat mycket påtagligt mellan euroländerna. Detta medför i sin tur att tillväxt och välfärd på sikt kommer att utveckla sig bättre än vad som annars hade blivit fallet.

Så förr eller senare talar logik och egenintresse för att också vårt land borde se på nytt på möjligheten att komma med i euron.

19 kommentarer till Allt mer euro

  1. friherinnan skriver:

    Håller tyvärr inte med herr utrikesministern.

    Men om så skulle bli fallet, hoppas jag innerligt att Sverige inte sätter märkliga symboliska bilder från Bibeln på sina mynt, som vissa gjort….typ en kvinna som rider på dett vilddjur.

    För övrig, angående EU, så satt jag i solen för några dagar sedan och beundrade mina nya skor…då jag till min förvåning fick se att det stog ”made in Europe”, under skon.
    Ingenting mer.
    Är inte detta att gå händelserna i förväg?
    Och är det inte något slags brott mot konsumentköplagen?

    Ha det bra

  2. rolfre skriver:

    Vi kommer nog att bli ganska ensamma om att ha en egen valuta i Europa, förutom UK och DK som har detta inskrivet som undantag, vilket vi inte har. Hitintills har vi klarat oss bra men en valuta som blir mindre och mindre blir också ganska sårbar för spekulationer, vilket skett tidigare. Vi betalar ju idag som vanliga medborgare ett överpris för Euron till skillnad från staten som tycks ha en egen växlingskurs. Vi kanske inte skall ha kronan flytande som nu utan fast kurs mot Euron.
    Vi bör inom de närmaste åren övergå till Euro.

  3. jonathan skriver:

    Friherrinnan: Det där med ”kvinnan som rider ett vilddjur”, och som finns som staty och konstverk vid många EU-byggnader och i olika sammanhang, är en konsthistorisk klassiker föreställande ”Europa och Tjuren”, ett vanligt motiv i klasisk konst. Motivet kommer från att kontinenten Europa har fått sitt namn efter Europa i den grekiska mytologin, som enligt de sägnerna fördes bort av Zeus som för tillfället tagit gestalten av en tjur.
    Det har alltså inget att göra med kvinna och odjuret i Uppenbarelseboken 17, enligt vilket bibelställe odjuret för övrigt ska ha sju huvuden och tio horn, inte ett huvud och två horn som tjuren plägar ha på dessa verk.
    Dessutom finns ”Europa och Tjuren” inte på några eurosedlar eller -mynt.

  4. tobias67 skriver:

    Hejsan!

    Är ny här och tycker skall bli spännande att få ta del av det som Carl Bildt skriver som INTE är filtrerat och vinklat av media och journalister.

    Tyvärr är det ju så att Euroländerna haft sämre tillväxt och högre räntor än vad Sverige haft under samma period under 2000-talet, även idag då vi står utanför EMU har vi starkare ekonomi än övriga Euroländer, hur kommer detta sig?

    Jag är stor anhängare av EU och frihandel och konkurrens men just när det gäller gemensam valuta och EMU har jag svårt att finna vedertagna fakta kring vad som egentligen gäller utan det jag hört har mest handlat om ”flum” att det för dom europeiska folken närmare och har även en dämpande faktor i form av konflikter och krig mellan länder i europa då man delar samma plattform.

    Möjligen är min bild av EMU svärtad av media men jag har öppet sinne och är det någon som kan tipsa mig en bra sida på nätet där jag kan läsa mer så gärna!

    Förövrigt tycker jag den politiska agendan i Sverige med Alliansen är oerhört spännande och så mycket possitivt som hänt sedan makövertagandet så är det på mycket länge roligt och intressant att följa med. Jag hoppas bara Allianser får fortsätta även efter nästa val 2010.

    Trevlig midsommar!

  5. Torsten skriver:

    Hej Tobias,

    Alltid lika roligt när det kommer nya friska fläktar.
    Du verkar ung och full med energi. Fortsätt att skriva här. Kör hårt.

  6. roxoff skriver:

    Jag påminner om att vi har haft en folkomröstning i frågan. Och det blev ett rungande nej. Remember? Så att införa euro i sverige är ett öppet förakt för demokratin.

  7. Tobias67 skriver:

    Jadå, det är jag väl medveten om och jag var en av dom många som röstade nej, av det skälet att jag är osäker på fördelarna. Men inget är ju hugget i sten och vi liksom omvärlden förändras, liksom förutsättningarna.

  8. budkavlen skriver:

    ”Folket” kan ändra sig

    Låt mig påminna om den folkomröstning vi höll om högertrafiken. Den hade den tydligaste frågeställningen av alla folkomröstningar, bara två alternativ, och en överväldigande majoritet, 82 % om jag minns rätt, mot en ändring.

    Några år senare beslutade riksdagen att gå emot folkomröstningen och införa högertrafik. Jag tror knappast det finns några som idag anser att det var ett felaktigt beslut.

    I fråga om kärnkraften visar olika opinionsmätningar från tid till annan att det finns en majoritet för att fortsätta med den och även att bygga ut den.

    Således: ”Folket” kan ändra sig. ”Folket” kan ha fel.

    Det är inte odemokratiskt att då rätta till det som blev fel i en folkomröstning.

    Du, roxoff, tycker väl inte heller detsamma om allt under hela ditt liv ?

  9. roxoff skriver:

    ”Du roxoff, tycker väl inte detsamma om allt under hela ditt liv?” Nej, kanske inte. Men det brukar i regel dröja nåt decennium eller så innan jag kan tänkas ändra ståndpunkt. Inte efter knappa 4 år. Det är inte respekt för valresultatet, det är förakt för detsamma.

  10. Tobias67 skriver:

    Det vore intressant att veta varför du behöver 10år eller mer på dig? Är det inte fakta och kunskap som bestämmer din ståndpunkt och åsikt?

    Detta är inte tänkt som ett angrepp, jag är bara nyfiken över ditt resonemang.

  11. roxoff skriver:

    Har nån märkt nån negativ effekt av fortsatt krona i sverige efter valet 2003? Nej, inte jag heller. Snarare tvärtom. Olyckskorparna hade fel. Med den dryge Persson i spetsen. Hade det vid det här laget, knappa 4 år senare, däremot framkommit nya rön om euron som en fantastisk, helbrägdagörande valuta så är inte ens jag främmande för att byta. Men det har det ju inte.

    Därför, in the meantime, så funkar kronan alldeles utmärkt. I minst 10 år till. Minst.
    Jag har svårt att förstå meningen med en folkomröstning om tanken är att ignorera folket om ”fel” sida vinner.

    Nej, det behöver inte alltid vara fakta och kunskap som bestämmer min ståndpunkt. Inte enbart. Mognad och timing är en viktig ingrediens.

  12. Tobias67 skriver:

    Jag håller med dig roxoff!

    Jag framhåller också kronan framför Euron pga Euron´s instabilitet. Tillväxten i Sverige överträffar många Euroländer så rent ekonomiskt tror jag att vi så länge vi har politisk och ekonomisk stabiltet kommer tjäna på att behålla kronan och en riksbank som kan gasa och bromsa med ett lokalt fokus istället för som ECB gör med ett slags genomsnitt på EMU-länderna.

    Det går så grymt bra för Sverige och dess finanser nu men däremot vet jag inte om det hade gått ÄNNU bättre ifall vi hade haft Euron nu eller om det hade gått sämre. Vem vet?

    Men så länge jag inte ser konkreta fakta till Eurons fördel så vill jag ha kvar den stabila kronan :-)

  13. roxoff skriver:

    Tobias67

    Ok, då är vi överens om att vi är överens :)

    Frid broder och lev väl.

  14. Kachina skriver:

    Tobias, roxoff

    Det handlar inte om att vinna eller förlora pengar, utan om att bygga en union, där valutan är det enda som kan skapa en individuell och gemensam identitet, när vi inte har ett gemensamt språk.

    Vi har gått från byar till städer och kommuner. Nu är det dags att gå från nationalstater till unioner. Det handlar om samhällets framsteg och utveckling. Det finns inte längre någon möjlighet för den här civilisationen att överleva om vi inte ordnar en ”världsregering” där tre – fyra unioner i samråd fördelar resurserna.

  15. roxoff skriver:

    Nej Kachina. Jag håller inte med dig.

    Vi behöver ingen gemensam valuta och inga världsregeringar heller.

    Världsregering känns för mig för mycket Sovjet och den tanken känns..

    skrämmande.

  16. Kachina skriver:

    roxoff

    En global kapitalistregering är lika skrämmande som en global kommunistregering, eftersom de är varandras spegelbilder. Tre – fyra unioner ger utrymme för olika åsiktsyttringar. Med detta inte sagt att det är den optimala lösningen, men den bästa vägen att gå just nu.

  17. Tobias67 skriver:

    Hej Kachina,

    Jag tror vi ser EU och unionsbyggande från lite olika synsätt och vinklar. Jag tror EU representerar lite olika saker beronde på vem man frågar.

    Frågar jag mina föräldrar som är födda på 40-talet nämner dom ”fred eller frånvaro av krig” som ett starkt argument för EU, frågar jag mina yngre syskon så nämer dom saker som – rörlighet, studier och arbete som honörsord.

    För mig är tex ekonomisk stabilitet viktigt men även livskvalitet och miljö. Men jag är osäker på om en gemensam valuta tjänar dessa syften. EU däremot hoppas jag EU kan bli så starkt att vi blir en stark röst i världen annat än rapporter om tjäbbel, obeslutsamhet och veton.

    Nu kanske jag blev för flummig men då får jag väl skylla på vädret :-)

  18. Kachina skriver:

    Euron tjänar bara ett syfte, i och med att den är väven som binder ihop individer till europe’er, att de känner samhörighet och identifierar sig som europe’er istället för som svensk, tysk eller polack. Sverige, Tyskland, Polen,…..är inte mer än landskap i Europa.

    Frågar du de som är ännu äldre än dina föräldrar, är övertygelsen om en union och slutet på nationsstaternas krig än större.

  19. roxoff skriver:

    Kachina

    Till skillnad från mig vs. Tobias67 får vi nog enas om att vara oeniga. Åtminstone i den här frågan.

    EU gör mig deprimerad, gör att jag anar oråd. Får mig att tänka på FN. En tanke som var vacker i början. Numera tummelplats för korruption och tvivelaktiga skumrasknationer.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 481 andra följare

