Kommunismens glömda offer

Först nu på lördagmorgonen har jag haft tid att ta del av den undersökning om svenska skolungdomars kunskap om kommunismen som debatterats under veckan.

Och det är en häpnadsväckande bild som undersökningen ger.

Av de som tillfrågades kände 95% till Auschwitz. Gott så. Men 90% kände inte till Gulag.

I sanning skrämmande!

Är undervisningen i skolorna om vår moderna historia verkligen så usel? Finns det fortfarande en tendens att förtränga eller minimera kommunismens monumentala brott?

Undersökningen säger att 43% tror att det totala antalet offer för kommunismen under 1900-taket är en miljon eller färre. Och en femtedel tror – hör och häpna! – att det är inga alls eller färre än tio tusen.

I den massiva okunskap som undersökningen representerar ligger uppenbara faror för framtiden. Vi hade alla känt fasa om det visat sig att 90% inte känt till Auschwitz.

Men vi bör känna samma fasa när det nu noteras att 90% inte känner till Gulag.

120 kommentarer till “Kommunismens glömda offer”

  1. grugel säger:

    Saxat från
    http://www.upplysningomkommunismen.se/epost/070509_press/
    :

    * 90% av eleverna kände inte till Gulag (95% kände till Auschwitz).
    * Endast en på hundra kände till ordet bolsjevik.
    * 90% kände inte till vilken huvudstad som ligger närmast Stockholm.
    * Bara hälften kände till att Berlin var huvudstad i ett land vid Östersjön.
    * Ännu färre visste, att även Warszawa är det.
    * 82% tror inte att Vitryssland är en diktatur.
    * 40% anser att kommunismen bidragit till ökat välstånd i världen.
    * 99% känner inte till begreppet kollektivisering (många tror att det är ett positivt begrepp).
    * 43% tror att det totala antalet offer för kommunismen är en miljon eller färre.
    * 18% tror, att det är färre än 10.000, världen över, under hela nittonhundratalet.
    * (Konsensus bland ledande forskare är närmare 100 miljoner).

    Förmodligen ett känsligt ämne för vissa.

  2. maverick säger:

    Bäste Carl,

    Det här förslaget lämnade jag på din blogg som beskrev dina tankar om “1809″ häromdagen. Kanske något att anamma?

    ##maverick Says:
    maj 10th, 2007 at 12:02 pm

    1809 är ju ett år av stor historisk betydelse för Sverige.

    Låt även 2009 bli ett historiskt årtal – genom utbildningskampanjer SKALL (inte bör) samtliga svenska ungdomar innan dess ha fått en grundlig genomlysning av vad kommunism är och vad dess verkningar åstadkommit.

    Behövs det i dagens upplysta samhälle? Ja, med all tydlighet!

    Enligt en landsomfattande undersökning av Demoskop har bl.a. följande
    skrämmande kunskapsbrist om kommunismen hos svenska ungdomar mellan 15- 20 år kommit fram.

    90 procent känner inte till Sovjetkommunismens dödsläger.

    43 procent tror att det totala antalet offer för kommunismen under nittonhundratalet är en miljon eller färre. 20 procent tror att färre än 10000 eller inga offer alls skördats.

    40 procent tror sig veta att kommunismen bidragit till ökat välstånd

    22 procent tycker att kommunismen är ett demokratiskt samhällskick.

    95 procent känner till Auschwitz – men 90 procent känner inte till Gulag.

    En stor osäkerhet gäller bland eleverna att skilja begreppen demokrati resp. diktatur.##

  3. pettson säger:

    Gör gärna om samma undersökning i den svenska lärarkåren. Resultaten skulle nog bli ännu mer skrämmande.
    Se vart årtionden av socialdemokratisk massiv nedvärdering av kunskap har lett till. Men deras mål är uppfyllt. En kollektiv okunnighet hos folket är drömläget för alla anhängare av socialdemokratisk och facklig diktatur. Mardrömmen är ett kunnigt och självständigt tänkande folk.

  4. saranorman säger:

    Det här är ett mysterium!
    Varför är det så här?
    Varför ser skolböckerna ut som de gör, “varför hoppar man över” dessa fruktansvärda fakta?
    Det är ju ett av mina favorit-blogg-ämnen jag har skrivit många bloggar på ämnet!
    Tänk om någon kan förklara varför bara?
    Självklart förstår jag att det kan vara ett känsligt ämne för att vissa politiska delar av Sverige … men snälla nån det är ju miljoners, miljoners med människoliv som släckts! Det kan man bara inte dissa!

    Tack Carl för att du bloggar om det här!
    Det är faktiskt viktigt att man inte bara känner till de “utvalda” delarna av historien utan också de mindre bekväma!

    Om Stalin:
    http://www.vilhelminabloggen.se/medlem.php?mid=134224&sok=&hitta=&ort=&bokstav=&alderTom=&alderFrom=&year=&month=&kategori=&edit=#8198

    Bloggar du nu också om den olämpliga propagandan i Bamsetidningarna så har vi ytterligare ett gemensamt bloggämne ;)
    Tyvärr så, känner mig nödd och tvungen att ta politisk propaganda förklädd till gullig björn med bedrövlig kvinnosyn som mitt favorit-blogg-ämne nr2.

    Tack igen för uppmärksammandet av det här!

  5. carlgarmanse säger:

    Hej Carl
    Känns lite underligt att inse ni politiker har så lite insikt i hur skolan fungerar. Vi har barn i samma skola i Stockholm vilket är en bra skola men om man förjer med i vad som undervisas via skolböckerna så ser man en klar undertorn att framhålla den socialisktiska lösninge som den rätta. Kommunismens härjningar lyser så gått som helt med sin frånvaro och min dotter kommer ofta hem och förvånas av hur lite som både kamrater och lärar verkligen känner till grymmheterna under 1900 talet i europa.

    Verkligen något för er politiker att ta tag i ordentligt inget är viktigare än histrien med en djup kunskap om den kan man förstå det mesta av vad som händer idag man kan till och med förstå de ryssar som känner sig krängta i Estland om man sätter sig in i det lidande de hade under belägringen av St Ptersburg som varade 999 dagar 68 mil från Stockholm utan att lämna en rad eftersig i våra skolböcker.

    Allt har flera sidor och med goda kunskaper i historia förstår man och inser vad som kan hända när peroner som Stalin och Hittler får härja och när man ser allt i svart och vitt bara

  6. Christian Fredh säger:

    Det är mycket skämmande. Jag minns själv inte att lärarna undervisade om kommunismens brott och Gulag, varken i grundskolan eller gymnasiet, däremot mycket om nazismens motsvarigheter.

  7. fanders säger:

    Man skulle ha en speciell dag eller vecka varje år där man tog upp i media och i skolorna och diskuterade dom olika brott som begåtts mot mänskligheten.
    Då kanske risken minskar att det ska hända igen

  8. offroff säger:

    Asså Calle, det är bra att du uppmärksammar det här men kom igen. Den här undersökningen visar inga överaskande resultat. Du är ju politiker, kanske den bästa, men du har ju inte koll vilket visar hur illa ställt det är i politikerkåren.

  9. hansa säger:

    Det känns tryggt att utrikesministern reagerar. Mannen bakom undersökningen Anders Hjemdahl kom i början av året ut med en podcast som på ett fantastiskt suggestivt och begåvat sätt beskriver hans uppväxt i en kommunistisk familj i övre medelklassen i norrland; hur han via faderns arbete vistades i Vietnam under 70-80 tal och hur han efter återkomsten hem till Sverige, fylld av hat mot borgerligheten engagerade sig i yttersta vänstern (med våld på agendan); vidare hur uppvaknandet via Baltikum skedde (enligt honom själv till en del pga just Carl Bildt!). Starkt rekommendabel! Lyssna på den Carl B. !
    http://www.timbro.se/podcast/?broadcast=10

    För övrigt ligger han också bakom sajten http://www.omkommunismen.se/

  10. mararh säger:

    Under hela min skolgång, från -66 till -76, nämndes överhuvudtaget inte Gulag eller kommunismens offer. Första gången jag hörde ordet Gulag var när min fars kusiner var på sverigebesök sommaren -71. Jag kom ihåg att de viskade ordet Gulag till min far eftersom de inte ens vågade säga ordet fritt här i Sverige med risk för repressalier. Min far har även berättat att när han hälsade på i Polen gick han och hans farbror in bland träden och pratade för att ingen skulle höra vad de sa.

    Jag läste “Gulag-arkipelagen” och “En dag i Ivan Denisovitj liv” osv och fick en väldig inblick i ämnet, men det gick aldrig att föra en diskussion i ämnet med jämnåriga eftersom ingen visste vad jag pratade om. Helt klart behöver denna ondska lyftas fram.

  11. karrman säger:

    Borde gå att ändra på. Finns antagligen en diskrepans mellan forskningsfronten och
    innehållet i skolböckerna. Arkiven i Ryssland var ju öppna en period så det mesta
    om kommunismens brott borde finnas tillgängligt.

    Följer inte detta område – misstänker att Putin stängt portarna till arkiven igen -
    men de flesta historiska fakta är förmodligen redan offentliga.

    Kanske en fråga för skolminister Björklund att lösa?!

    Varför inte ge ett antal kompetenta svenska historiker i uppdrag att uppdatera
    svenska Wikipedia om kommunismens brott?
    Då har svenska skolelever tillgång till vad forskningsfronten idag säger om kommunismens brott.

  12. Bo W. Höglund säger:

    Jag hoppas att utrikesministern inte MENAR vad han skriver – häpnadsväckande!!

    Det kan ju knappast vara häpnadsväckande att anhängare till ett system som har infört Gulag inte direkt vidgår det i sin dagliga gärnaing – jag syftar då närmast på de mest kommunistinfiltrerade yrkeskårerna – journalist- resp lärarkårerna.

    Det mest häpnadsväckande är ju numera, tyvärr, att detta överhuvud blir föremål för uppmärksamhet – vi får väl se hur länge detta sakernas tillstånd får förbliva?

    Göran Persson gjorde ju en insats med boken “Om detta må ni berätta” – hur skulle det vara om Fredrik Reinfelt även inför en bok i skolsystemet – titeln kunde ju bara behöva vara “Del 2″?

  13. Bo W. Höglund säger:

    Förlåt lärarkårerna – de är väl inte så mycket socialistiska som av nödvändighet anpassade till det kommunaliserade skolsystemet,
    Där har ju HSB verkligen lyckats att tysta inopportuna röster och genomföra en anpasslighet som bara anhängare av 1984 kan applådera.
    Att kritiskt tala om ett system där anhängare av detta är lönesättande i kommunens skolstyrelse är kanske att begära lite FÖR mycket idealitet!?

  14. David Igra säger:

    Jag vågar påstå att det finns fler vita fläckar i barns historiakunskaper än om kommunismens glömda offer, allt handlar om prioriteringar. Man får väl glädjas åt att de åtminstone kan nämna något om vikingatiden och eller om vår nordiska mytologi.
    Personligen anser jag att historia är viktigt, men möter allt oftare på mothugg i utbildningssammanhang där andra menar att skolan måste kompensera för de dåliga kunskaper barnen har i andra kärnämnen så som matematik eller dylikt. Också viktigt för barns framtid, det blir svårt att prioritera rätt.
    Men det skulle ju kännas passande att man tar upp även den Sovjetiska kommunistdiktaturens miljoner av offer i samband med att man diskuterar Förintelsen.

  15. bockgaard säger:

    Bedrövligt men inte alls förvånande. Jag är ju nästan årsbarn med Carl och vi formades på 50- och 60-talet, som var vänsterrörelsens guldålder med paroller och gatuparader. Jag var under gymnasietiden politiskt engagerad och aktiv i elevrådet, men kan inte minnas att det i under skoltid var något prat om Gulag eller kommunismens alla offer. Det har man fått hacka i sig på egen hand.

    Journalisternas väl kända sympatier och fingertoppskänsla för det det politiskt korrekta är säkert också bidragande.

  16. knightone säger:

    Lära om komunismens brott MÅSTE in i skolplanen! Speciellt med tanke på att media förskönar eller förminskar dess hemska historia.

  17. janne11 säger:

    Undersökningens resultat är utmärkt – som väckarklocka! Själv har jag drivit igenom att skolorna i min egen kommun skall hålla en årlig minnesdag för kommunismens offer. Första gången blir i oktober i år, om inte politiker från vänstersidan saboterar det hela…… Läs mer på min blogg per idag den 12 maj, http://www.ericsoniubbhult.se

    Med vänlig hälsning
    Jan Ericson, riksdagsledamot (m)

  18. archimboldo säger:

    För att få en djupare insikt i vissa händelser på 1900-talet kan man läsa “Brev från nollpunkten” av Peter Englund. Kanske kan den också vara något för historieundervisningen på gymnasiet.

  19. hansa säger:

    Archimboldo: Håller med. Den är mycket bra.

  20. Bo W. Höglund säger:

    Den, liksom mycket annat av denne författare!

    Men det vore ju en början om LÄRARNA läste dem!

  21. Kachina säger:

    Sakta i backarna lite. Visst är kunskapen om kommunismens offer dåliga i Sverige, men är den bättre i andra länder, Frankrike, England, USA,…….icke sa nicke, vill jag påstå och då harjag ganska god kunskap om allmänbildningen i de länderna.

    Vinkla inte dett till en medveten vinkling av socialdemokratin. Det var tyst i hela värstvärlden därför att historieskrivningen koncentrerades till judeutrotningen, plus att sovjet stängde informationsflödet.

    Löjligt Carl, om du påstår att sossarna undanhållet svenskarna information. Vi visste exakt lika mycket/litet som alla andra västländer. Nu får du skärpa dig Carl, helt dumma är vi inte.

  22. Henrik Sundholm säger:

    Jag gratulerar dig – och alla – som vågar påstå att det uppenbarligen är illa ställt med kunskaperna istället för att smutskasta undersökningen och dess frågor.

  23. friherinnan säger:

    Tack för en lärorik blogg.

    Men vem känner till Gulag?
    I folkmun kallas det väl Sibirien.

  24. janne11 säger:

    Kachina>>Jag har själv upplevt på kommunal nivå hur (s) och framförallt (v) med alla medel försöker “göra om” allt som avser att uppmärksamma kommunisem till mer allmänt hållna aktiviteter om “demokrati i största allmänhet” utan att nämna kommunismen särskilt. Helt andra tongångar är det när det gäller förintelsen – då är alla partier överens om att just detta behöver uppmärksammas särskilt för att det skall ge effekt.

    Jag tror inte sossarna gillar kommunismen, men ibland tvingas de ta hänsyn till sitt samarbetsparti (v) och det gör man genom att motarbeta aktiviteter som riktas mot just kommunismen. Trist men sant, och jag har hört det från fler håll.

    MVH

    Jan Ericson
    riksdagsledamot (m)
    hemsida och blogg: http://www.ericsoniubbhult.se

  25. soli01 säger:

    Nog har väl vi som är födda under 30-40-talet haft ganska så god kännedom om vad kommunismen stod för. Frågan gäller ju inte detta utan varför var de styrande så slöa att åstradkomma en bild av denna epok. Kollars inte vad våra historieböcker innhåller? Om inte är fallet bör detta göras omgående. Vår egen historia kanske även behöver en överyn! Persson tog upp detta med judeförföljelsen och detta ska han ha ett stort tack för!
    Ingen kan i nuläget anklagas för undanhållen information, men en skärpnig är på sin plats när det gäller våra historieböcker!

  26. janpola säger:

    När jag gick i grundskolan 1980-1989 och gymnasiet 1990-1993 läste vi om andra världskriget bade pa högstadiet och gymnasiet, men mer eller mindre endast om nazismen och Storbrittanien.

    Vi läste aldrig nagonting om tiden mellan 1945 – 1980. (1980 – 1993 hanterades via “nutidsorientering” i “oä” och senare sämhällskunskap.)

    Det skulle vara ytterst intressant att veta hur det är ställt med kunskapen pa omradet bland lärarkaren (ett bra förslag nagon klok person föreslog ovan).

  27. Kachina säger:

    “Frågan gäller ju inte detta utan varför var de styrande så slöa att åstradkomma en bild av denna epok. ”

    Hur skall våra historiker åstadkomma en bild av denna epok? Var finns gasugnarna? Var finns massgravarna? Dolda i den eviga tjälen och ingen ryss är intresserad av att söka dem.

    Vi vet vad som hänt från enskilda historier som stämmer med varandra, men hur många var det? Vilken historiker törs sätta sin heder bakom 10 miljoner, 30 miljoner, 60 miljoner och 100 miljoner, siffror som figurerat i form av “beräkningar”. Sanningen är att vi inte vet och aldrig kommer att få veta.

    Enligt mina beräkningar så dog 2 milj. människor i Sverige under den liberala epoken 1850 – 1920. Från detta påstående kan sedan “Goebbles” utarbeta det han vill.

    Inse fakta. Media i väst koncentrerade sig på förintelsen för att Sovjet var ett slutet samhälle. Det gick helt enkelt inte kontrollera fakta i de uppgifter som läckte ut. Att göra detta till en politisk mörkläggning är en ful politisk manöver, helt taget ur Goebbles-skolam.

  28. knightone säger:

    Ungarna idag dras iväg på filmvisningar som tex Al gores rulle istället för att ha undervisning i skolan. Sen efter filmen låter de som små trailerröster och kan upprepa söta små meningar. Kanske behövs en anti-kommunism film… Schwarzenegger, är du ledig?

  29. soli01 säger:

    Frågan gäller ju vilken kunskap våra elever har ang “Gulag”, är det så svårt att förstå, men vissa här verkar inte fatta vad saken gäller.
    Siffrorna är inte det viktiga nu utan att vi kompletterar våra läromedel med den information som tydligen saknas. Våra ungdomar måste få en så allsidig och fullödig vetskap om detta tragiska skede i vår historia.

  30. hanneso säger:

    För min del är detta inte alls förvånande. Jag tar själv studenten om en månad. Alltså är min högstadieperiod, inte alls för långt bort i tiden. Under den tiden fick jag ALDRIG lära mig något negativt om varken Kommunism och dess historia utan i grova drag fick jag lära mig att Bolsjevikerna var ett parti, som företräddes av Lenin, den gode landsmannen Lenin ersattes vid sin död av tyrannen Stalin.
    Samma mönster gäller ofta för diverse vänsterrörelser. Även nu på gymnasiet är min historielärare otroligt inspirerad av vänsterrörelsena (vilket sätter sin prägel på lektionerna). Vi hade bland annat Olof Palme som tema i två veckor på historilektionera, vid tiden för årsdagen av hans död. Vi fick se film och läsa om honom. Vi lärde oss att han antingen var hatad eller älskad, och att han mer eller mindre är en hjälte för Sverige. Men aldrig någonsin, fick jag veta vad han hade gjort som var så bra för Sverige.

  31. evilchamp säger:

    Jag har följt denna blogg sen starten och jag vill bara först påpeka att jag är helt stum av beundran över Kachinas allsmäktiga vetande om ditten och datten. Rena encyklopedin. Oavsätt vad det handlar om så finns det svar på tal. Sen om den är författad som Wikipedia där man fritt kan ändra och alstra rent utav nya kunskaper utan bevisbörda är ju en annan sak? Jag har dragit på smilbanden mången gång åt detta iallafall.

    Tänkte i övrigt bara instämma i inläggen som gäller bristen på undervisning i historia. Själv hade jag nästan enbart nazismen på mina historielektioner samt lite om de svenska kungarna. Jag har senare av eget intresse ägnat mig åt historia genom lite kvällsläsning, och just om andra världskriget och framåt (av blandad kvalitet) på senare tid, och läst om både det ena och andra. Detta har givit mig mycket då precis som nämnt ovan, ger en annan insikt om varför vissa konflikter i världen existerar m.m.

    Jag vill bara slå ett slag för utökad historiaundervisning i skolan och hoppas att det kommer att ske en utökning inom kort så att inte fler unga människor lämnar grundskolan med en stor lucka i något som jag tycker tillhör den absoluta allmänbildningen.

    Jan Ericson (m) kanske kan sätta lite press på en ändring inom kort?

  32. smack-a-doodle säger:

    Bristen på kunskap om kommunismens brott måste väl mycket enkelt kunna härledas till den förra s-regeringens usla skolpolitik och att vänsterpartiets partiledare är smyg-kommunist?

  33. Pravoslavac säger:

    Det är inte bara Gulag som är okänt för eleverna. Nästan ingen jag pratat med har hört talas om Jasenovac. Det var ett av de största koncentrationslägren under AVK. Tyskarnas koncentrationsläger modellerades efter Jacenovac, men ändå har ingen hört talas om det. Varför? Jo, därför att inte så många judar dog där. De flesta som dog var serber, romer och oliktänkande kroater. Grupper som inte har så stark internationell lobby. Det är därför vi inte läser om det i svensk skola.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jasenovac_concentration_camp

  34. sacarlbildt säger:

    Det är inte bara Gulag som är okänt för Eleverna. De flesta är också ovetande om kapitalismens offer, till exempel i Irak. Nästan ingen känner heller till Timbro.

  35. Karl H. säger:

    När jag läste tyska i gymnasiet ordnade skolan fortfarande en årlig gästföreläsning med en representant från Östtyskland, som var där för att förklara varför hans form av demokrati var om inte bättre så i alla fall lika bra som den i väst. Vid det laget hade emellertid den kommunistiska fasaden redan börjat rasa ihop, så evenemanget kändes rätt löjligt för oss elever och förmodligen lite pinsamt för honom.

    Visst saknades det insyn och officiella dödstal då, men den förklaringen är ju helt ovidkommande till varför dagens skolungdomar – de i undersökningen föddes ungefär vid Berlinmurens fall – inte känner till mer om kommunismen.

  36. Bo W. Höglund säger:

    Men visst är det KUL att gammalsocialister här (sacarlbildt) fortfarande slingrar sig!
    ORMET KRUUPER!!

  37. knightone säger:

    Bo W

    Mjo, den trötta vänsterns anhängare har ju en historik av att ta till personattacker för att driva sin ideologi. Oavsett om det gäller förtryck av befolkning, stenkastning mot privatägda butiker på södermalm eller taskig inlägg på bloggar. Avsaknad av argumentation ersätt med vandalism.

  38. hansa säger:

    Sacarlbildt:
    Du verkar verkligen vara en FIN människa som ser IGENOM Timbros ONDA propaganda. I Timbros bokhandel kan man exempelvis hitta Johan Norbergs djävulska böcker “Till världskapitalismens försvar”, “Den svenska liberalismens historia” och “När människan skapade världen”; Fredrich Hayeks diaboliska böcker “Vägen till Träldom” och “Frihetens grundvalar”… jag skulle kunna fortsätta länge men mitt rena hjärta räds att OFRIVILLIGT göra reklam för fler SATANSVERSER.

    Här är också något som man absolut INTE bör lyssna på http://www.timbro.se/podcast/?broadcast=10
    Han påstår att det pågick ett blodigt gerillakrig borta i Baltikum ända fram till i slutet av 50-talet, bland annat, men det vet ju både du och jag “sacarlbildt” att han är en lögnare och avfälling som fått sina 30 silverpenningar för att sälja sin före detta kommunistiska själ till avguden Timbro.

  39. jkern säger:

    Det är helt rätt i det du skriver, det är verkligen skrämmande!

    När jag gick på högstadiet så kom en överlevande från Gulag-lägren och föreläste om kommunismens brott mot mänskligheten, något som man då i stort sett aldrig tidigare hade hört talas om.

    Tyvärr tror jag inte problemet stannar vid ungdomar, jag tror okunskapen är ganska utbredd även bland den vuxna befolkningen.

  40. baskim säger:

    Aj aj aj kände själv inte ens till GULAG, var det nå koncetrations läger.
    Fick faktist aldrig lära mig nåt om kommunismen i skolan det ända som nämndes där om dem var att dem “befriade” öststaterna från nazi tyskland så jag är inte särskild förvånnad av undersökningen, Ända sättet jag fick lära mig om att det fanna olika “arbetsläger” under kommunismen var från discovery channel

  41. Hade Winston Churchill...... « Pergament på nätet säger:

    [...] i modern tid som sällan tas upp på historielektionerna, och det har nog satt sina spår. Hans inlägg om elevers kunskap om Auschwitz och Gulag är ett tydligt tecken på vad vi fortfarnade fokuserar [...]

  42. ollewobbla säger:

    Det är deprimerande att det är så få som känner till kommunismens offer. Det är också skrämmande att nästan ingen känner till folkmordet i Rwanda, ungturkarnas slakt på armenier runt tiden för första världskriget och efterverkningarna av NATOs bombräder i ex-jugoslavien. Och hur många känner till hur många krig religionen har gett upphov till och hur många miljoner människor som har dött på grund av trosfrågor?

    Jag såg att “Brev från nollpunkten” nämndes ovan och jag kan bara instämma i rekommendationen. Men ska man gräva ner sig i historien när omotiverat mördande pågår världen över, just i detta nu?

    Felet ligger inte i ideologin, för förtryck och övergrepp kan uppstå i demokratier (eller uttalade demokratier, som USA) såväl som i diktaturer, utan i maktstrukturen. Se Milgramexperimentet eller The Stanford Prison Experiment för exempel. Sen är omfattningen olika i alla fall och Sovjetunionen är väl det värsta hittills kända.

    Men fram för mer historieundervisning.

  43. hansa säger:

    Ollewobbla: Maktstrukturen är djupt förbunden med vilken ideologi som är förhärskande. Äganderätten är central för decentralisering av makt. Om äganderätten är avskaffad blir maktstrukturen med nödvändighet auktoritär och centralistisk. Med andra ord är kommunism oförenlig med demokrati.

  44. pergament säger:

    Det handlar nog om mer än så……kommunismen vs nazismen, vad hände på Balkan, i Chile, i Rwanda osv. listan kan göras lång (tyvärr) Strävar vi inte efter att eleverna skall få en lärande historia. För dagens ungdomar är det kanske lättare att knyta an till något som ligger nära i tid och sedan dra paraleller med det som har hänt?!

  45. Top Posts « WordPress.com säger:

    [...] Kommunismens glömda offer Först nu på lördagmorgonen har jag haft tid att ta del av den undersökning om svenska skolungdomars kunskap om […] [...]

  46. Kachina säger:

    Människor TÄNK!!!!!

    Vår historiska okunskap om kommunismens brott mot mänskligheten beror inte på någon socialdemokratisk mörkläggning. Det är likadant i alla västländer. Okunskapen beror på att vi inte har kunskap om i vilken omfattning det skedde. Redan på 60-talet skrevs i våra historieböcker om Stalins utrensningar, men inte speciellt detaljerat, eftersom vi inte hade några detaljer.

    Man kan inte skriva skrönor och undervisa som historia. Ingen betvivlar utrensningarna, vi vet att de förekommit från samstämmiga vittnesmål. Men ingen vet om antalet är tiotusen, en miljon, tio miljoner, trettio miljoner eller hundra miljoner. Sådant kan man skriva i politiska pamfletter, men inte i historieböcker. Där måste finnas ett visst faktaunderlag.

  47. watson69 säger:

    Kachina

    Nu får du fan ta och skärpa dig.
    Varför försvarar du okunskapen med att i andra västländer är det likadant?
    Sen ska du inte prata gojja om siffror. Vi vet att det är mer än 10 miljoner som dödades av Stalin.

  48. Kachina säger:

    Vem vet att mer än 10 miljoner dödats? Timbro.

    Jag försvara inte okunskapen, jag motsäger påståendet att sossarna avsiktligt mörklagt terrorn. De har, liksom alla andra västländer, rapporterat det som fanns att rapportera och kunde styrkas. Det var som sagt lite, eftersom Sovjet var ett slutet samhälle, inte speciellt villiga att rapportera, varken för de inom landet eller de utanför landet.

    Vi vet inte hur många som mördats av kommunismen. Det är det enda faktum som är ett faktum. Det är också därför det dyker upp siffror på 10 miljoner, 30 miljoner, 60 miljoner, 100 miljoner. Godtyckliga siffror som enbart stämmer med uppgiftslämnarens tycke,

  49. Kachina säger:

    Locket på när det gäller CIA? Ett enda av mina inlägg har försvunnit och det var mitt senaste med frågan om Allianzens nyväckte fokus på kommunismens illdåd, är till för att mörka det som händer här och nu. Sedan USA egenmäktigt förklarat att de får fängsla människor utan föregående rättslig prövning, har ett okänt tusental människor försvunnit.

    Jag citerar Amnesty i Sverige, som uttrycker sig försiktigt om siffrorna eftersom vi inte vet hur många som varit i på varje plan och hur många som försvunnit på annat sätt.

    Citat Amnesty;

    “Resebyrån som tar dig dit du inte vill
    Du blir tillfångatagen av polis eller säkerhetstjänst, utan någon rättslig prövning förs du till någon liten flygplats, misshandlas, förses med ögonbindel och på planet blir du fastkedjad på golvet. Efter några timmars flygresa hamnar du på en okänd destination i ett okänt land och “tas om hand” av det landets säkerhetstjänst. Dina anhöriga har ingen aning om var du befinner dig.
    Denna metod kallas “renditions” och används flitigt av USA:s säkerhetstjänst, CIA, i “kriget mot terrorismen”. Enligt Amnestys uppgifter har minst 1 245 sådana flygningar genomförts över europeiskt luftrum och flera av planen har startat på europeiska flygplatser, med europeiska regeringars goda minne. Även Sverige har medverkat när man i december 2001 lät CIA föra två egyptiska medborgare från Bromma flygplats till Egypten.” slut citat.

    Air Torture, en resebyrå som drivs av CIA.

  50. Kachina säger:

    “Av de som tillfrågades kände 95% till Auschwitz.”

    Ja, det kom liksom en tanke, hur många av de tillrågade visste att fångarna på Auschwitz, som jobbade gratis, var de som grundlade Bush familjeförmögenhet, genom farfar Prescott Bush aktiva delägarskap i gruvan där de arbetade. Överlevande från Auschwitz som krävt familjen Bush på ersättning för sitt arbete,….har inte fått en enda cent.

  51. watson69 säger:

    Kachina

    Jag kan bara konstatera att du är en sjuk människa.
    Full av skit är du.
    Detta inlägg av Bildt handlar om svenskars brist på kunskap om Gulag och kommunismens offer. Det enda du vill tala om är nazism, Bush och Allianzen som du kallar dem.
    Du är en sjuk jävel som borde in på mentalsjukhus.
    Kommunismen har tagit död på fler människor än vad du fattar.
    Om du vore här skulle jag spy på dig.
    Jag förstår att du inte vill säga vem du är?

  52. maverick säger:

    Rapport skriven 1999 av:

    Emilie Küng och Paula Franco de Castro

    Det finns givetvis inga absolut säkra uppgifter om hur många människor som dödats i kommunismens resp. nazismens namn. Men den amerikanske statsvetaren Rudolf J.Rummel har förmodligen ägnat mer tid än någon annan forskare i vår tid för att beräkna antalet offer för politiska massmord under 1900-talet. Enligt honom har följande regimer mördat flest människor: Sovjetunionen 62 miljoner, Kommunist-Kina 35 miljoner, Nazi-Tyskland 21 miljoner och Nationalist-Kina 10 miljoner. Det skulle innebära nästan hundra miljoner offer för de båda största kommunistdiktaturerna,. Därtill kommer ett par miljoner offer i Pol Pots Kampuchea och nästan lika många vardera i Vietnam och Nordkorea.

    Om man tar hänsyn till antalet år vid makten och antalet invånare i det egna landet är den kommunistiska Pol Pot-regimen i Kampuchea värst. Den dödade under sina knappt fyra år vid makten ett par miljoner människor – drygt åtta procent av befolkning varje år.

    Om man skulle lista antalet offer för politiska mord i förhållande till ledare i stället för regimer skulle listan knappast vålla några överraskningar för historiskt kunniga och politiskt medvetna människor: Stalin drygt 42 miljoner människor, Mao Zedong drygt 37 miljoner, Hitler ca 21 miljoner, Chiang Kai-shek (i Nationalist-Kina) och Lenin ca 4 miljoner vardera.

    Rummel har redovisat sina forskningsmetoder och –resultat i en rad böcker om kommunistiska, nazistiska och andra folkmord. Han kallar dem maktmord (på engelska democide), alltså politiska massmord på oftast oskyldiga, obeväpnade och hjälplösa människor. Rummels oftast citerade bok är nog “Death by Government” (1994). Hans forskning har presenterats på svenska av liberalen Per Ahlmark i “Vänstern och tyranniet. Det galna kvartsseklet” (Timbro, Ystad 1994) och “Det öppna såret. Om massmord och medlöperi” (Timbro, Göteborg 1997) samt av socialdemokraten Staffan Skott i “Aldrig mer” (Hjalmarsson & Högberg, Lund 1999).

    Stéphane Courtois kommer fram till liknande siffror i “Kommunismens svarta bok”. Han menar att ungefär 100 miljoner människor mördats i kommunismens och ungefär 25 miljoner människor i nazismens namn.

    Detta innebär inte att någon av de ovannämnda – eller vi båda som gjort denna undersökning – anser att den ena regimen eller ideologin är fyra-fem gånger värre än den andra. Men det bör ändå vara intressant att söka sanningen om hur många människor som regimer och deras ideologier har på sitt “samvete”.

    Källhänvisningar:

    Ahlmark Per
    Det öppna såret (Timbro,Göteborg 1997)

    Küng Andres
    Kommunismen i Baltikum (Sthlm 1999)
    Focus uppslagsverk (andra reviderade uppl.)
    Nationalencyklopedin (Bra Böcker, Höganäs 1989)

    Sjalamov, Varlam
    Berättelser från Kolyma” (Brombergs, Uppsala 1982)

    Skott Staffan
    Aldrig mer! (Hjalmarsson & Högberg, Sthlm 1999)

  53. Kachina säger:

    “Kommunismen har tagit död på fler människor än vad du fattar.”

    Jo, så har även nazismen, fascismen, liberalismen, nyliberalismen,…….det jag säger är att vi vet bara inte hur många. Naturligtvis skall man i historieböckerna redovisa folkmorden i Tyskland, Ryssland, Latinamerika, CIA:s bortföranden, tortyr och försvinnanden. Men, en historiebok måste hålla sig till fakta och i INGET AV DESSA FALLEN, har vi annat än okvalificerade och påstått kvalificerade gissningar.

    Om de ser den drös av undersökningar som gjorts om kommunismens offer, handlar det om uppgister på 2 miljoner till 100 miljoner, eller 135 miljoner. Bara detta säger att det finns inga fakta, utan man känner efter med magen, om det känns stämma med resten av avhandlingen.

    Vi vet inte, och kommer aldrig att få veta, hur många som fängslats, torterats och dödads av resebyrån Air Torture (CIA) Vi vet att de startat och mellanlandat ca. 1 600 gånger bara i Europa. Om detta är Carl Bildt och Allianzen knäpp tyst. Istället anklagar man sossarna för att ha mörkat kommunismens offer, när man själva mörkar nyliberalismens offer. Det som händer just nu.

  54. ollewobbla säger:

    hansa: “Maktstrukturen är djupt förbunden med vilken ideologi som är förhärskande. Äganderätten är central för decentralisering av makt. Om äganderätten är avskaffad blir maktstrukturen med nödvändighet auktoritär och centralistisk. Med andra ord är kommunism oförenlig med demokrati.”

    Hur ser du på maktfördelningen i små företag som General Motors, Shell, Microsoft? Aktieägande är precis lika maktfördelande som rösträtt var 4:e år.. Det här är inte Adam Smiths värld längre. Kyrkan har heller inte ideologisk prägel åt höger eller vänsterhållet, det är ändå auktoritärt och centralistiskt. Det handlar sålunda om maktfullkomlighet och inte om varken socialism eller liberalism.

    Företag strävar efter monopol, partier strävar efter 100% av platserna i riksdagen. Same shit, different name. Sen kan du snacka äganderätt hur mycket du vill, det är inte heller det pragmatiskt tillämpligt, lika lite som kommunism är det. Det finns alltid någon som är rik och vill bli rikare. Makt. Skriv upp det.

  55. watson69 säger:

    Kachina

    Kan bara konstatera att du är inget annat än en socialist som älskar kommuniststater för du gör inget annat än försvarar dem med att andra också dödat.
    Jag vet inte om den exakta siffran är det minsta intressant men att det rör sig om en himla massa tiotals miljoner är ju allmänt känt, men inte i din lilla hjärna.
    Detta inlägg från Carl Bildt handlar om Gulag och KOMMUNISMENS offer, men tyvärr märker man ju hur jävla trög du är.
    Det enda du hakar upp dig på är USA, liberaler, Bildt och alliansen.
    Ta och gör världen en tjänst, be vakterna ta ur din dator ur cellen.

  56. hhk741 säger:

    Vill i sammanhanget också rekommendera Anne Applebaums bok “Gulag”, som är tjock men lätt att läsa. I Simon Sebag Montefiores bok “Stalin – den röde tsaren och hans hov” får man förutom detaljkunskaper hur de kommunistiska bossarna levde också kunskapen om hur lätt man spärrade in eller tog livet av sina egna – släkt, vänner och nära medarbetare.

  57. hansa säger:

    Ollewobbla: 1.Det är inget fel med att företag växer sig stora. Det visar snarast att deras affärsidé varit framgångsrik.
    2. “Företag strävar efter monopol, partier strävar efter 100% av platserna i riksdagen. Same shit, different name”. Ja just det. Men när man har den insikten om att detta är en sida av människans natur så kan man gå vidare och skapa system som automatiskt motverkar för stor maktkoncentration. Kapitalism och politisk pluralism är sådana system.
    Kommunism bygger på en koncentration av all makt, både ekonomisk och politisk.

  58. watson69 säger:

    Kachina

    Det är väl inte så svårt att skriva om Kommunismens offer och antal.
    Man får ju nämna att pågrund av att de just är diktaturer så är det svårt att veta det exakta antalet.
    Det är ju hela poängen med en diktatur , att ingen ska veta.

  59. Kachina säger:

    Äntligen är vi överens, watson. Det är poängen med diktatur, ingen vet. Det är även därför alla siffertal är spekulationer. Med judarna vet vi ganska väl, ca. 8 milj. tack vare tyskarnas benägenhet att föra statistik och en god folkbokföring.

    Men fallet kommunismen tappar ju trovärdighet genom den oerhörda mängd undersökningar som visar på allt mellan 1 miljon till 135 miljoner. Siffran blir till en politisk ambition, värdelös.

    Vi har ingen aning om hur många CIA fört bort, fängslat, torterat och dumpat i havet från hög höjd. Vi vet att människor försvinner in i deras “resebyrå”, men vi kan inte ens gissa siffran, därför kan vi inte nämna en siffra. Det vi med säkerhet vet, är att mörkläggningen från USA och Sverige är total. Inom EU finns stater som motsätter sig det som pågår, bl a har italien utfärdat arresteringsorder på två CIA- agenter som fört en italiensk medborgare ut ur landet.

  60. Design Journal säger:

    Detta är så klart skrämmande.

    Men mina historiastudier har lärt mig vikten av källkritik och när jag läser undersökningens metodkapitel på 10 rader kan jag säga att reabiliteten känns ganska låg.
    Dock så ifrågasätter jag inte alls att det faktiskt råder en schablom bild av kommunismen och att det finns en stor okunskap.

  61. maverick säger:

    Innefattade dina historiestudier “Källkritik och vetenskapssyn” av professor Rolf Torstendahl?

  62. Kachina säger:

    maverick

    Hur gör man sig av med 62 miljoner lik utan att det märks? Mig veterligt har inga industriella kremeringsugnar hittats i Sovjet.

  63. watson69 säger:

    Kachina

    Vi vet inte den exakta siffran, men vi vet att det rör sig om tiotals miljoner männsikor.
    Problemet med dig är du vill få det till att det är knappt några alls.
    Det finns ju exempelvis bevis på hur många människor från andra länder som tillfångatogs och avrättades eller skickades till Gulag. Från till exempel Polen.
    Sedan är det ju så att när en männsika arresteras och aldrig syns till igen så kan man ju anta att de inte flyttat till månen i alla fall utan de har troligen avrättats.
    Sen i Kambodja, är det väl 2 miljoner som blev dödade av Pol Pots regim.
    Men du tror väl inte på det heller.?

    Hur kan du ens jämföra CIA:a bortförande av misstänkta terrorister med Kommunismens brott?
    Du vet, det som händer i USA kommer alltid fram förr eller senare, men det är ju inte lätt för dig att veta. Du har ju aldrig besökt det landet.
    Ändå så tror du att du vet allt.
    Du visar bara ditt rätta kommunistface med dina kommentarer.

  64. Kachina säger:

    “men vi vet att det rör sig om tiotals miljoner männsikor.”

    Hur vet vi det?

    “Det finns ju exempelvis bevis på hur många människor från andra länder som tillfångatogs och avrättades eller skickades till Gulag.”

    Var finns de bevisen?

    Pol Pot? Jo, de siffrorna är tämligen exakta även om det är en överslagsberäkning. Man har ju grävt upp flera massgravar och samlat skeletten i ett mausoleum.
    Var finns massgravarna efter 62 miljoner i Sovjet?

    “Hur kan du ens jämföra CIA:a bortförande av misstänkta terrorister med Kommunismens brott?”

    Det är samma typ av brott även om de begås mot tiotusen eller tiomiljoner. Hur kan du vara medlöpare till sådana brott? Vad motiverar du det med? Att det är “The Good Guys” och dom har rätt att göra så, för den goda sakens skull. Hur många kommunister tror du tänkte precis så.

    Det jag funderar på nu, när Carl skall flyga hela veckan. Tar han regeringsplanet, SAS eller liftar han med Air Torture? (äsch, Carl, jag retas bara)

  65. ollewobbla säger:

    hansa: “Det är inget fel med att företag växer sig stora. Det visar snarast att deras affärsidé varit framgångsrik.” Det är inget fel med att kommunismen växer sig stor. Det visar snarast att deras ideologi varit framgångsrik.

    “system som automatiskt motverkar för stor maktkoncentration. Kapitalism och politisk pluralism är sådana system.”

    Så du menar att när George Soros driver ett privat krig mot den svenska valutan, storbolagen exploaterar naturresurser och externaliserar sociala kostnader till höger och vänster, så motverkar det maktkoncentration? Den som formulerade teorierna för den osynliga handen hade inte internet och globaliseringen av kapital och tjänster i bakhuvudet. Precis som kommunismen är det en antik ideologi utan nutida förankring och det behövs nya teorier för att täcka upp dagens behov och förutsättningar.

  66. bertil87 säger:

    Socialism är del av ondskans imperium. Även Sverige har drabbats. På 20-talet utvandrade ett antal norrbottniska familjer till Ryssland för att tillsammans med Lenin bygga kommunismens himmelrike. Mottagandet var inte särdeles vänligt. När Stalin tillträdde sågs dessa invandrare som spioner och landsförrädare. De transporterades till dödslägren, svalt ihjäl eller avrättades. Barnen levde i misär och dödsskräck.
    När “Krusse” kom till makten fick det fåtal som överlevt återvända till Norrbotten. Här möttes de helt oväntat av mental misshandel från sina föräldrars grannar.
    En av de personer som kommer från denna region framträder alltför ofta på denna blogg. Han känner väl förloppet. Förmodligen ingår allt som i detta fall hänt i det han vid något tillfälle kallat Socialismens humanism.

  67. maverick säger:

    Tack Bertil87 för ditt inlägg.

    Hoppas att många läsare tar del av och tänker över vad du påpekar. Det du beskriver är
    ett väl känt faktum men “vår vän” här på bloggen erkänner naturligtvis inget. USA är ju “Satan”!

  68. hansa säger:

    Ollewobbla: George Soros utnyttjade de möjligheter som fanns att exploatera en illa skött ekonomi. Detta bidrog till att driva fram en sanering av ekonomin i Sverige och annorstädes. Så jag tycker att att George Soros insats resulterade i bra effekter.
    Att enskilda individer skaffar sig mycket makt är inte ett problem. När enskilda individer tillskansar sig ALL makt (som nu sker inför vänsterns applådåskor i VENEZUELA), då är det ett problem.

    Maktdelning är något gott. Utan privat äganderätt är maktdelning omöjlig.

    Därför är kommunism helt oförenlig med politiskt pluralism. Den leder ofelbart till ekonomisk och andlig misär och kollaps av det civila samhället. Kommunismen är människofientlig.

  69. watson69 säger:

    Kachina

    Du är en märklig figur.
    Du försöker skriva ner antalet människor som Kommunismen dödat.
    Försöker säga att vi inte vet.
    Du får väl ta och söka lite på internet, där finns det en massa bra sidor om kommunismens utrotning av människor. Det finns folk som lyckats övereva även under kommunismen som kan vittna om dess brott.
    Sen helt plötsligt vet du en massa om CIA och vad de gjort.
    Då helt plötsligt så är det jätteallvarligt även om det bara är 1.
    För dig är det allvarligare att CIA bortfört 1 än att kommunismen utrotat 1 miljon, det är ju inte svårt att se.
    Jag förminskar väl inte. Det är ju du som förminskar kommunismens brott genom att jämföra det med CIA:s bortförande av misstänkta terrorister.
    Tycker du likadant om Hitlers utrotning av judar, romer, homosexuella m..m?

  70. Kachina säger:

    bertil & maverick

    Jag känner väl till kirunasvenskarnas öde, men de var inte 62 miljoner och jag har definitivt inte deltagit i mobbing de erfarit sedan de kom hem.

    “Socialism är del av ondskans imperium.”

    Ja, ja, Bush d.y. har utsett ett antal stater till ondskans axelmakter, men mig veterligt inte socialismen. Då hade han knappast fått med sig Blair på krigartåg. Det ger inte honom rätt att använda ondskans metoder, vilket han nu gör. Om vi skall prata om vem som eventellt kan räknas vara den med både bockfot och horn i pannan, tror jag att vi skall granska Bush d.ä.

    Förresten, hur många har den skandinaviska och kontinentala socialismen mördat?

    Eller, har du fortfarande inte fattat skillnaden mellan kommunism och socialism?

    Be nattsyster om ett glas signalsubstans, kanske det klarnar.

  71. rinaldinho säger:

    Då var vi där igen..
    Låt oss vara öppna och förståndiga liberalsvenskar.

    Jag har inga problem med att fördöma den av Kachina utropade Air Torture om den finns. Det jag har läst mig till visar på att transporter beställda av CIA och troligen dessutom mannade / delvis mannade av CIA anställda har ägt rum i Europa.
    Exakt antal är spekulation men det rör sig om ett stort antal. I många fall är det troligt att dessa innefattat transport av personal. Om det rör sig om s.k illegal combatants eller ej är okänt men de fall som haft ljuset på sig visar att det finns sådana fall.
    Jag har inte hört eller läst något som bevisar att USA skulle ha kidnappat eller låtit döda personer under dessa resor.
    Däremot kan jag acceptera att man kan spekulera i om inte “målen helgar medlen” attityden som fanns tidigare lagt grunden för att något sådant skulle kunna ske.

    Jag är Pro USA och Pro demokrati men jag behöver inte dra upp någon kommunist eller socialistskandal för att kunna erkänna att även USA är felbara. Det är de.
    Jag hoppas och tror dock att sanningen alltid kommer fram för i en demokrati finns det alltid krafter som tjänar på att lyfta upp smuts om moståndaren. Så ni ser att Janne Josefsson kanske är en demokratins förkämpe även om man i hans fall nog får tillskriva egot och erkännandet en större del men so what…. utnyttja de drivkrafter som finns till det godas fromma…

  72. rinaldinho säger:

    Nu Kachina, kanske du vill fortsätta… Du kan ju börja med att erkänna att kommunismen är omänsklig och att läger/massaker existerat och skett… UTAN att
    försöka förklara bort det med svensk liberalims offer, Bush d.ä. eller d.y. etc.
    Var rak i ryggen som den man du är: Come clean, sister…..

  73. Kachina säger:

    Bra inlägg rinaldinho. Sakligt. Bush har erkänt att det finns ett flertal hemliga fängelser spridda över flera länder, som CIA. Han anser även att USA har rätten att hemlighålla namnen på de fängslade och vad de anklagas för.

    CIA utbildade både “Dödsängeln” Astiz i Argentina och Pinochethögern i Chile. Därför finns anledning att tro att samma metoder används. George Bush d.ä. anställdes av CIA 1958 och hade en hög chefspost med Latinamerika som arbetsområde. Han har ett finger med i spelet i nästan alla säkerhetstjänster i Latinamerika. Jag är pro- amerikan och pro-demokrat, men det luktar svavel om Bush och republikaner. (Då vet man var de bor)

  74. Kachina säger:

    Men det har jag väl erkänt för längesedan. KOMMUNISMEN ÄR OMÄNSKLIG. Men några 62 miljoner mördade av sovjetstaten, tror jag inte på. Lite mer trovärdiga siffror än så måste Timbro komma med innan jag går på det.

    Dessutom har jag sagt att kommunismen och kapitalismen är varandras spegelbilder. De är lika omänskliga bägge två.

  75. rinaldinho säger:

    Please… Jag hade hoppats få börja mitt inlägg som du började ditt men tyvärr….
    Hemliga fängelser är ju inget nytt… Det vet vi ju om…
    Både det och namnfrågan ( däremot håller jag inte med om att man skall hemlighålla namn länge) praktiseras sedan länge av UK i Nordirland och spaniakerna i Baskien så metoden är gammal… Vad Bush gör är att ta det ett steg längre och det är åt fel håll…

    Vem som har utbildat eller sponsrat vem är som att försöka redan ut faderskapet i en ormgrop efter 11 månader…. Who fucked who??? Ointressant.
    Så du anser att det bevisats att Bush d.ä. är gammal CIA anställd? Who gives a ….
    Vet du inte att av CIA’s verksamhet i latinamerika så var ca 90% rent öppna aktiviteter, fakta insamling, kartläggning etc. Jag är övertygad om att det finns ett x antal som jobbat åt CIA nu och då men som är hyvens personer.
    Bush d.ä kan vara en av dem så ligg lågt med din “guilt by association”…

  76. rinaldinho säger:

    Tack för enkännandet. Då drar jag tillbaka lite av början på mitt förra inlägg…
    Du kan ju när du vill.

    Det är ointressant om det är 1, 5, 10, 50 eller 100 miljoner som dog. Kommunismens sätt att hantera oliktänkande är väldokumenterade liksom de officella listor på de som överförts till Gulag. Det som inte finns är de inoffciella personerna eller de som helt enkelt aldrig fanns…
    Jag tror inte man behöver ha en exakt siffra för att fördöma detta och om det var mer eller mindre än nassarna är i sig självt ointressant. Det som Carl pekar på är ensidigheten.

  77. rinaldinho säger:

    Du skriver om att det inte är någon mörkläggningskomplott…
    Kachina… den tid som beskrivs ovan av skribenterna och utbildningen är en tid i Sverige då man inte kunde öppet ha konservativa åsikter och gå klart på journalisthögskolan, då sossarna spionerade på kommisarna, då ungdomsförbund skickade folk på kamratresor till Kuba och Sovjet, då miljörörelsen badade i pengar kanaliserade från öst etc etc.
    Fakta på bordet säger att det aldrig fanns något som helst intresse för att bringa klarhet eller tala om Gulag. Även utan exakta siffror kunde man lyft fram händelserna och arbetssättet och påtalat att man inte pga slutenhet kunde säga hur många som dött men det gjordes aldrig…
    Du skriver att tyskarna höll bokföring…. Nå, vad säger man. Segraren skriver historiens så hur vet du att man hittat allt… Det kanske var fler eller färre?
    Att man aldrig drar fram de läger där bara sinneslöa, romer eller homos satt är för att de saknade nyhetsvärde…. Vem blev upprörd över dem? Ingen… alltså blev de en “by line” i flödet.

  78. watson69 säger:

    Kachina

    Jag fattar inte vad USA, CIA, Bildt, Alliansen , fan och hans moster har att göra med kommunismens brott och det faktum att det talas för lite om det?
    Sen vet jag inte vad du menar att det inte funnits några krematorier och massgravar.
    Det är likadant där. Sök på internet så ska du finna.

  79. Kachina säger:

    Även jag talar om ensidigheten. Nu talas om att illdåden i sovjet skall belysas skolan, men vem belyser samma illdåd som CIA begår just nu? Det spelar ingen roll om det är en person eller tio miljoner. Brottet är detsamma. Det som skedde för sjuttio år sedan kan vi inte förhindra, men det som händer just nu kan vi förhindra om vi inte häller kkäft och låter det ske.

  80. maverick säger:

    Kachina,

    Ta chansen att återupprätta din trovärdighet!
    På hur nära håll bevittnade du denna skandal?
    Ett uppriktigt svar uppskattas!

    ————————————————————————————

    ############################################################
    Diskrimineringsbyråns ordförande Juan Fonseca anser att vänsterpartiet bör betala skadestånd till Kirunasvenskarna:
    – Efter så många år, och först efter avslöjanden i media, köper vänsterpartiet sig fria genom att skriva ett brev. Det räcker inte.

    Juan Fonseca är beredd att utreda frågan om vänsterpartiet gjort sig skyldigt till övergrepp på Kirunasvenskarna.

    Terrorn skulle tystas ner
    Med övergrepp avser Fonseca kollektiv mobbning, trakasserier och utfrysning. Något som åtskilliga av de från Stalinterrorns Sovjet hemvändande Kirunasvenskarna vittnat om. Att deras svenska moderparti gjorde allt för att deras vittnesmål från Sovjet inte skulle bli allmängods.
    – Det hela handlar om vänsterpartiet, eller dåvarande Sveriges kommunistiska parti, gjort sig skyldigt till någon form av kränkning av grundläggande mänskliga rättigheter, säger Juan Fonseca.
    – Diskrimineringsbyrån är beredd att utreda detta. Det räcker med att vi hör de Kirunasvenskar som fortfarande lever eller deras anhöriga.
    Juan Fonseca anser att vänsterpartiet borde ta skadeståndssaken i egna händer.
    – Vänsterpartiet bör ställa sig frågan om de själva utsatt Kirunasvenskarna för trakasserier, mobbning och utfrysning. Och om dessa ska vara berättigade till skadestånd från partiet.

    Håller juridiskt
    Annars utesluter inte Fonseca en juridisk process.
    – Juridiskt sett skulle det hålla att driva en process mot vänsterpartiet.
    Leo Eriksson, som miste anhöriga i Stalins Sovjet, säger:
    – Det är en möjlig utväg. Kirunasvenskarna som grupp behöver en verklig upprättelse
    #############################################################

  81. bertil87 säger:

    Kommunism och socialism är likvärda storheter. Socialdemokrati när människor ges rätt att välja är däremot en annan historia.
    Kommunism och kapitalism är varandras spegelbilder. Nonsens. Det senare systemet utnyttjar man när man går på ICA och handlar. Kapitalismen med sin inbyggda konkurrens och ständiga strävan att förbättra är en välsignelse för mänskligheten. Systemet ger även möjligheter för länder som Kina och Cuba att komma igen.

  82. watson69 säger:

    Kachina

    Bildts inlägg handlar inte om CIA, det handlar om Kommunismen och att folk har fått dålig utbildning om kommunismens brott.
    Du är ta mig fan det trögaste som finns.
    Du menar med alla dina inlägg att varje gång Bildt kritiserar något som inte har med USA att göra så måste han samtidigt kritisera USA för att det ska bli jämlikt!?
    Det innebär ju att det till slut blir ojämlikt, eftersom han kritiserar USA i varje uttalande han gör? Hur får du det att gå ihop?

  83. Kachina säger:

    Jag bevittnade denna skandal genom tidningsartiklar. Geografiskt befinner jag mig ca. 50 mil från Kiruna, känner inte en enda människa i Kiruna och ingen av Kirunasvenskarna. Däremot känner jag till mentaliteten och det är mycket troligt att de utsatts för den mobbing de säger sig ha upplevt. Vänstern har definitivt ett ansvar där, både ekonomiskt och ideologiskt.

    watson

    Bildts inlägg handlar om att mörka det som händer nu, genom att belysa det som hände för sjuttio år sedan.

    Bertil

    Gå och lägg dig, svammelgubbe. Kapitalismen en välsignelse för mänskligheten. Säg det till de 30.000 barn som svälter ihjäl varje dag efter att kapitalismen bränt upp spannmålet för att hålla uppe marknadspriset. Vad du svamlar, gubbe. Be nu nattsköterskan ge dig den vätska du behöver och sov på det, får vi se om det inte klarnat innan morgonen.

  84. maverick säger:

    Kachina,

    Ang. din inblandning i “kommunistaffären”!

    Behöver måhända uppfriska ditt minne? Minns du inte nedanstående svar som du erhöll den 3 november förra året?

    #############################################################

    åja – säg bara till oss företagare så vi får packa i tid. Destination södra Sverige. Kan du sitta här med kommunister från Norrbotten och bidragstagare från övriga Norrland och förbanna de svekfulla “Kirunasvenskarna”
    Av XXXXXXX (2006-11-03 kl 20:26)

    #############################################################

  85. watson69 säger:

    Kachina

    Känns som om du kastar sten i glashus när du anklagar Bertil för att svamla och kallar honom gubbe.
    Tycker det stämmer in på dig.
    Du har en sjuk hjärna som inte ser annat än konspiratorer i allt.
    Ta det blå pillret som doktorna gav dig.

  86. watson69 säger:

    Kachina

    Det du menar är att Carl Bildt ska inte göra något annat än kritisera USA.
    Tala om att ha hjärnspöken.

  87. maverick säger:

    En fråga till Kachina,
    Känner du igen detta?

    #############################################################

    Varför håller ni på att bråka då, kan ni inte bara låta antikommunisterna hållas?

    Nej, därför att det finns ett syfte med de här nollorna högern drar om och om igen. Det är att försöka få det till att varje försök att ta makten från överklassen skulle leda till massmord.
    Argumentationen är enkel: “Jaså, du tycker att läkemedelsbolagens vägran att ge folk AIDS-mediciner är fruktansvärd? Men du vet ju att om vi inte har ett fritt näringsliv så slutar det som i Sovjetunionen.”
    Den här kommunisthetsen har också en annan poäng: den drar bort fokus från västvärldens brutala framfart i historien. Det är en del av en krigspropaganda, där det alltid behövs fiender att demonisera för att den egna sidans krigsförbrytelser ska kunna försvaras.

    #############################################################

  88. Kachina säger:

    maverick

    nej, jag känner inte igen att jag skulle ha skrivit det där. Du får nog skicka en länk till orginalet.

    watson

    Jag menar inte att Bildt enbart skall kritisera USA. Jag menar att han inte enbart skall mörka den fascism republikanerna sysslar med, inte enbart belysa det som hände för sjuttio år sedan, utan även belysa det som händer nu.

  89. smalanningen säger:

    Inledningen av kommentarerna till detta skrämmande ämne håller hög klass, sen är det bara tugg om vilken ideologi som är värst. Men låt oss lämna sifferräknandet nu ett tag och fokusera på bloggartikelns ämne:

    Här är det definitivt så att de som bekänner sig till kommunism eller vad det nu kan kallas.. hmm aktiv vänsterpolitik? ..de vill inte gärna vill tala om Gulag. Och Sovjets förtryck var inte direkt väl dokumenterat i våra historieböcker heller i skolan (jag är 70-talist).

    Det var först i militärtjänsten som anti-Sovjetpropagandan gjorde sig påmind. Kanske ville mitt hemland Sverige där kompensera för min okunskap om Sovjet och Warsawapakten och plantera in fröer med andemeningen att “aldrig lita på någon från öst”.

    Men nåt svar lär man aldrig få.

  90. Kachina säger:

    Jag skulle än en gång vilja inpränta fakta, särskilt hos Bertil, att när det gäller ideologi och ekonomi, finns det tre system:

    1/ Liberalism – Kapitalism

    2/ Socialism – Blandekonomi.

    3/ Kommunism – Planekonomi.

    Jag diskuterar gärna dessa, bara man kan hålla isär dem. Jag diskuterar gärna brott mot mänskligheten, bara man kan placera dem i rätt fack. Jag diskuterar gärna Gulag (Jag har läst min Solsjenitsyn,) Men, jag går inte på vilket propagandafläsk som helst. Skall man ljuga måste man ljuga trovärdigt. Att kommunismen i Sovjet mördade 62 miljoner av sina invånare är så groteskt att lögnens och propagandans mästare, Goebbles, månne rotera i sin grav när han läser sina adepter i Timbro. Jag trodde att intelligensen i Timbro var något högre än nivån i skittunnan.

    Kommunismen HAR begått oerhörda brott mot den egna befolkningen. Det är odiskutabelt. Men siffrorna, är löjliga. Hur dumma tror Timbro att folk är? CIA begår just nu samma brott mot mänskligheten. Varje dag för människor bort. Anhöriga står kvar med ovissheten om vad som hänt en son/dotter som bara försvann, plötsligt utan ett ord. Även detta är odiskutabelt i dubbel bemärkelse. Allt som USA gör är gott,, något annat får inte diskuteras.

  91. smalanningen säger:

    Kachina: Du har faktiskt en poäng där. Historien ska man inte förneka, men det är alltid viktigare (men svårare) att påverka nutiden.

  92. baraundrar7 säger:

    Tror att det är dags att fråga om det är tillräckligt många ungdomar som vet sanningen om “det neutrala” Sveriges roll i det Andra Världskriget. Det skulle ha blivit mycket intressant.

  93. baraundrar7 säger:

    “watson69 Says:
    maj 13th, 2007 at 9:34 pm
    Kachina
    Det du menar är att Carl Bildt ska inte göra något annat än kritisera USA.
    Tala om att ha hjärnspöken.”
    oj då. har han nånsin vågat?

  94. Kachina säger:

    Jag vet inte om det lagts in censur när vi kommit för nära den obehagliga verkligheten, men jag rekommenderar verkligen att läsa spitfire.com, om man vill veta vad som kom fram vid Nürnbergrättegången, om Bush inblandning m.m.

  95. stateira säger:

    Att få känner till Gulag är inte bra, men samtidigt så ska man ju fundera lite på varför det är så , det var ju inte så länge sedan järnridån föll, först då hade vi en chans att titta in i Sovjet och förstå vad Sovjet egentligen var. Förintelsen har varit känt för oss i 60 år. Gulagerna fick vi en fullkomlig kännedom om först då människor som Aleksandr Solzhenitsyn kunde fly ur Sovjet och berätta om livet som krigsfånge i Stalins välde. Det krävs tid och arbete för att världen ska förstå och ha kännedom om Sovjet-tiden. (http://stateira.blogg.se)

  96. soli01 säger:

    Tittar man lite på vad socialismen står för så är variationen stor.Västerpartiets socialism ger jag inte mycket för men det finns ju även andra varianter som är bättre. Att socialism och kommunism är nära släktingar finns det inget tvivel om. Det är bara att läsa!
    “Införandet av socialismen kräver kapitalismens avskaffande” det är ord och inga visor, med andra ord!

  97. Kachina säger:

    Vem skrev det. I en socialistisk blandekonimi förespråkas både statligt och privat ägande, i den meningen att infrastrukturen skall ägas av staten. (Det är min tolkning)

    Vem gynnas av att Stockholms stad säljer stadens köpcentra, annat än köparen?

    Vem gynnas av att oligarker äger vårt telenät, stationer och master? Ingen annan än oligarken gynnas. Ja, kanske de som skänkte bort det på rea gynnas med osynliga gåvor, vem vet?

  98. karrman säger:

    Festlig definition av socialism. Sverige av idag har både statligt och privat ägande
    dvs. är en blandekonomi. Sverige skulle alltså vara en socialistisk ekonomi.
    Tror inte det. Grundläggande när man klassificeras olika ekonomiska system är vilka
    mekanismer som resurserna fördelas med: plan kontra marknad och vilken som äger
    produktionsmedlen; stat kontra privat. De flesta ekonomiska system är kombinationer
    av ovanstående. Man får göra en avvägning vad som dominerar.

    När det gäller Sverige idag så dominerar marknaden när det gäller att allokera resurserna. När det gäller ägande så dominerar privatägda företag. Sverige skulle alltså vara en ekonomi som domineras av privatägda företag som verkar i en marknadsekonomi. Det brukar man kalla kapitalism.

    Socialister brukar hävda att detta system ska ersättas av ett system där olika kollektiv tar över ägandet (staten,facket,arbetarna) och socialiserar ägandet. Statssocialisterna argumenterar att resurserna ska
    fördelas via centralplanering (Sovjet exemplet). och marknadssocialisterna
    argumenterar för att resurserna ska allokeras via marknaden.

    I praktiken har de olika varianterna av socialistisk ekonomi övergetts av de flesta
    av världens länder. Den intressanta frågan idag är vilken form av kapitalism som
    fungerar bäst. Marknadsekonomin har sina egna brister. Behöver bl.a. en lagstiftning
    för konkurrens så att inte privata monopol uppstår. Finns också exempel på många
    marknadsmisslyckanden där staten har en viktig roll att spela. Tydligaste exemplet
    idag är väl klimatfrågan. Finns också fördelningsfrågor, försäkringsfrågor etc. där
    enbart en marknadslösning har klara brister.

    En annan framtidsfråga är hur ekonomisk kreativitet uppmuntras.
    Många menar att den svenska kapitalismen är för dominerad av storföretag och
    skulle behöva ett regelverk som bättre stimulerar innovationer.
    Detta problem med byråkratisk kapitalism är ett genomgående inslag i den
    europeiska formen av kapitalism.

  99. maverick säger:

    Tack för detta, karrman.

    Även den/de mest indoktrinerade bör kunna förstå din framställning.

    På min tid sa man SPETS, nu är det väl MVG!

  100. Kachina säger:

    I princip ganska bra, karrman. Jag hävdar dock att infrastruktur skall ägas av staten, även vara dominant i försäkringsfrågor och fördelningsfrågor. Den nu fungerande kapitalismen går i princip ut på att våldmjölka kunderna.

    När det gäller den byråkratiska kapitalismen har nu regeringen tagit bort revisorskravet.
    Vi har alltså en regering som tydligt stämplat vanligt folk som fuskare och nu säger att företagare är ärliga. De behöver inte kontrollerar. Personligen torde maverick jubla och personligen undra jag om regeringen har “alla hästar hemma i stallet”.

    De tänker alltså sätta fart på arbetsmarknaden genom att öka den svarta ekonomin. Måste????……denna regering göra exakt som Bush? Den svarta ekonomin i USA har formligen exploderat de senaste sex åren. Företagare är inte mer än människor. Blir man bjuden, tar man emot. Hur skall skattemyndigheten ha en rimlig chans att göra det arbete revisorerna har gjort? Inte en chans. Det blir som att hälla ut godispåsen på bordet, säga åt barnen “Inte röra” och sedan lämna huset.

    Vad säger du maggi? Det finns en mycket bra insändare i Norra Västerbotten i dag (endast pappersupplagan) skriven av en godkänd revisor. Läs den.

  101. roselleri säger:

    Men tror ni att ungdomarna känner till dagens Gulag?

    Jag syftar alltså på Guantanamo.

    http://investigate911.se

  102. Kachina säger:

    What about vårt svenska Gulag. Är det någon som ser det komma? Allianzen skall göra hela Sverige till ett enda stort arbetsläger. Även de medicinskt sjuka skall arbeta. Om det inte finns något arbete skall man hitta på något. Jag känner igen tongångarna från 30-talet,……NAZISM

    Skäms Carl, skäms dubbelt. Är det så du vill bli omskriven av historien? Det är nog dags att täppa till käften på de värsta galningarna inom moderaterna, annars skrivs den bilden av er in i historien. (De värsta galningarna tycks finnas i Sthlm)

  103. Bo W. Höglund säger:

    Inte bara hemmasocialisterna har vaknat – nu tyx även hemmastalinisterna börja kräla ut under stenarna!
    Finns det något som STATSTELEVISIONENS övervintrande politruker har tjatat mera om än Guantanamo??
    Vad hette uppsamlingslägret som de allierade hade innan man tog de uppgivna förbrytarna till Nürnberg?

  104. Kachina säger:

    Nyfiken, vad hette lägret?

    Var det de verkliga förbrytarna som straffades vid Nürnberg?

    Har du läst spitfire.com?

  105. bertil87 säger:

    Tyvärr – jag kan inte sänka mig till Kachinas debattnivå. Vill bara klargöra att kapitalism förekommer i alla samhällssysten. I kommunismens fall är det alltså fråga om statskapitalism.
    Hur vore det Kachina med en lektion i folkvett?

  106. Kachina säger:

    Folkvett, är det att krypa för politiken? En politik som bygger på tesen att “Hungriga vargar jagar bäst”? En politik som stimulerar de djuriska instinkterna och undertrycker de mänskliga känslorna, leder i svåra fall till ren psykopati. Jag tycker mig skönja mycket av det i dagens utspel från moderaterna.

    Vidare kan jag förstå att det inte går något vidare bra med försäljningen av Gripen, om vår konsult Bo W Höglund inte förstår skillnaden på de allierades uppsamlingsläger till Nürnberg och Guantanamo. Det är så att i Tyskland kom rättegången igång redan sex månader efter krigsslutet. På Guantanamo har fångar fått sitta i fem år, utan rättegång och utan att ens få veta vad de är anklagade för. Röda Korset vet inte hur många som sitter där eller namnet på alla som sitter där. Anhöriga till fängslade vet inte var deras son/dotter är. Hon/Han är bara försvunnen.

    Dessutom är Guantanamo det enda fängelse vi känner till George Bush har i media erkänt att det finns hemliga CIA-fängelser i ett flertal länder. Har du inte genomskådat det här Bo W, gör då Sverige en stor tjänst och hoppa av alla militära konsultuppdrag.

  107. bertil87 säger:

    Sorry Kachina. Jag hamnade i hastigheten själv snett i min kommentar ovan. Glöm den. Du lever säkert på toppen av Din förmåga. Fortsätt så. Mvh/Bertil

  108. Kachina säger:

    Ja, jag lever på min nivå
    Svävar inte i det blå,……

    …..utan tyvärr ser jag den bistra verkligheten på det fysiska planet.

    (”Gripen av Prag”, Bo W?)

  109. rinaldinho säger:

    Kachina…
    Håller du nu på med dina invektiv och utfall igen? Jag tyckte vi hade en sansad diskussion igår kväll….
    Vi var ju överens om att kålsuparteorin inte fungerar eller behövs.
    Att driva tesen om att dagens regering skulle vilja ha läger där medicinskt sjuka skall jobba eller klassa det som görs som nasism är väl inte direkt seriöst. Du kan bättre…
    Mer analys och mindre hätska utfall, tack!

  110. Kachina säger:

    rinaldinho

    Efter några tusen år känner vi den mänskliga naturen ganska väl. Det börjar med att man vill “hjälpa” den medicinskt sjuke med en sysselsättning. Det slutar med att den sjuke sitter och “stryker kalsonger” åt The Superiors, 14 timmar per dygn för att få ihop till lite välling och ett kyffe att bo i.

    Människans natur är känd. Jag tycker bara att det är upprörande att människor är så primitiva att girighet och instinkt fortfarande styr över känsla och förnuft.. Det är de små stegens politik där den tanklösa massan styrs in i ett skeende de, om de väcks ur det, får skämmas för.

    Den nya regeringen och deras kärntruppers agerande efter makttillträdet är en enda hybris som leder till beslut utan konsekvensanalys. “Jag har fått MAKT. Jag har makt att sälja hus för tio miljarder. Jag provar,…..och se, jag kunde sälja hus för miljarder. JAG HAR MAKT.”

    Många av regeringens beslut tas enbart för att känna efter hur det känns att ha makt.
    Sedan har vi kärntrupperna som går på ren djurisk instinkt och begären som alstras från solarplexus. Han är avundsjuk på alkoholisten som sitter på parkbänken och kan vara ledig hela dan. Herregud vilken idioti, gårdagens moderata utspel speglar. Vi känner människan, vi vet var det slutar.

  111. smalanningen säger:

    Makt är alltid farligt. Men också nyttigt.

    Jag är övertygad om att i vissa s.k. omstruktureringar och nyordningar så handlar det mycket om makt; att förändra lite för förändringens skull; att visa att man kan göra det. Men när det gäller Alliansens nuvarande politik så tror jag inte den kommer som en överraskning för någon, jag menar det är ju det här man har pratat om på gator och torg med den där orangea looken. Det är väl snarare en fördel att man faktiskt genomför det man gått till val på.

    Om vi ser till alternativet så ser jag en Mona Sahlin som yrar om att “återställa” när sossarna är tillbaka vid makten. Populistiskt, okunnigt, ovärdigt och minst lika maktälskande. Ska socialdemokraterna någonsin bli ett modernt parti?

  112. soli01 säger:

    smalanningen-där tog du upp något mycket viktigt när det gäller socilademokraterna och deras “förnyelse”, som jag inte heller ser något av. Det är endast återställare som gäller, och det tror jag är en farlig politik och bromsar det nytänkande som jag trodde fanns där någonstans!

  113. Kachina säger:

    Många gånger är det bra att förändra för förändringens skull, men det händer att behovet av förändring ger öppningar för extrema krafter och åtgärder som är svåra att rätta till utan att samtidigt stapla lik.

    Jag tror inte att sossarna kommer tillbaka med Mona som ledare. Det är inte ledaren det beror på, utan politiken som började spåra ur med Palme, ungefär 1971 – 1975 då hetsjakten mot hemmafruar, “stå icke vid spisen och föd barn”, började. Vid 1986 då sossarna plötsligt ställde sig på det liberala benet, men inte klarade av balansakten, försvann även Folkpartiet från arenan. Sossarna hade tagit deras politik. Det blev helt enkelt ett vakuum mellan de extrema höger/vänster-polerna, där vänster-polen nästan inte alstrar någon energi. Det är politisk och psykisk obalans i världen. Jag är mycket oroad av en politik som bygger på att stimulera de druriska instinkter som finns inom alla, samtidigt som man undertrycker de mänskliga känslorna, som måste vårdas och förses med näring i en materiell värld.

    Förmögenhetsskatten är löjlig att dra upp. Ingen tänkande människa betalar förmögenhetsskatt, det finns alltför många sätt att komma undan. Fastighetsskatten däremot, nationens äldsta skatt, anser jag skall tillbaka i omarbetad form. En villa på Lidingö skall inte “skattas sönder”, men fastigheter på landet med låga taxeringsvärden, skall inte betala mer i kommunal avgift än de betalade i tax.skatt.

    Borttagandet av fastighetsskatten är inte för några stackare på Lidingö, utan en bjudning till fastighetsbolagen som tydligen bedrivit lobbyverksamhet. Vem tror att hyresgästerna får sänkt hyra när skatten är borta. Räck upp handen, den som tror dett. Jaså, ingen! I tolv års tid har fastighetsbolagen plundrat hyresgästerna. När räntan sjunkit, har hyran stigit. Det är bara att läsa boksluten. Hyresvärdarna har våldmjölkat hyresgästerna. Nu bjuder Allianzen på mer pengar. Det är på gränsen till genuint äkta dumhet, både av regering och börsbolag. Jag säger som Machiavelli, citat:

    “The prince must be on his guard, for he can never so rob a man that
    there remains to him no knife by which he can avenge himself. “

  114. Kachina säger:

    soli01

    Du har så rätt, nytänkande är vad vi väntar på, sedan spelar det ingen roll om det är sossar eller någon annan som tänker nytt. Kan vi hoppas på att Folkpartiet hittar en medelväg mellan den maniska och den depressiva polen?

  115. Monika säger:

    Självklart är det så … det är en oroväckande siffra unga som inte känner till Gulag. Det borde alla känna till.

  116. davidlenefors säger:

    Klart att det är oroväckande att unga inte känner till Gulag men frågan måste ställas bredare. Hur många tror du kommer ihåg Rwanda? Kongo? Burundi? Angola? Denna fråga är för viktig för att göra partipolitik av Calle. Gör det inte till antisocialistisk propaganda! för vad det är i verkligheten är en humanitär fråga. Vi har en historieskrivning (såväl äldre som modern historia) som ger en minst sagt skev bild av världen, p.g.a. att vissa människor och kulturer för oss är mindre viktiga.

  117. Carl Bildt jagar kommunister « etik till salu säger:

    [...] Bildt jagar kommunister Carl Bildt kommenterar i sin blogg (här) föreningen Upplysning om kommunism och deras undersökning om hur många svenska ungdomar som [...]

  118. hjest säger:

    Jag är från Estland, och född 1988, bott i Sverige i 3 år.
    Jag håller med argumenter mot USA.
    Men det är väldigt obehagligt att läsa ‘det finns ingen bevis för kommunismens brott’.
    t.ex. Min musiklärare som jag hade i 5. klass sade att hennes mormor skickades till Siberien. Och dit skickades inte kriminaler, _kvinnor och barn_ var med.
    Och det är inte bara koncentrationsläger som var kommunismens brott. Kommunismen betydde bl.a. att ingen fick vara rikare än andra, finns många som kan säga hur dem blev av med nästan all de ägde. Det bara kom folk och tog deras saker ur deras hus.
    Och om den gerilla som kämpade för frihet under sovjet tiden, de kallades för ‘metsavennad’ (”skogsbröder”) och de är ingen myt. De fick inte gjort speciellt mycket ,de gömde sig utan att kriga för det mesta, därför är det fel att kalla de ‘gerilla’ kanske.
    Sedan kan ni läsa lite nyheter om hur polacker tycker om kommunismen idag.
    Har man glömt att poland blev attackerad av sovjetter och nazister samtidigt och när hela poland var delad gratulerade stalin och hitler varandra? tror inte att polacker har glömt det.
    Sedan kan ni läsa hur Finland blev attackerad av sovjetter.
    Jag som ungdom från estland har lärt mig historia om hitler och stalin. Min syn är att hitler var värre än stalin men det är ju ingen ursäkt för egna brott liksom.
    Varför tror ni ingen från soviet unionen fick resa till länder utanför unionen? För att ingen ska berätta någonting.

    ber om ursäkt för stavfel etc.

  119. vansterwiki säger:

    Som svar till karrman Maj 12th, 2007 at 9:01 am

    Samtliga försök att skapa fylliga artiklar om kommunismen, som inte glamouriserar den alltså, har effektivt förstörts av vänstervridna administratörer som tar den yttersta vänsterns parti. Anarkister, kommunister och bolsjeviker har nu fritt fält och kan i princip göra vad som helst. Vad sägs om att förneka att Rakosis Ungern var en diktatur 1953? Någon försökte med “Marx teorier är aldrig motbevisade”. Andra vill gömma det faktum att Sovjetunionen med satellitstater var kommunister och istället vill benämna dem realsocialistiska.
    Olika kommunistiska uppror och revolter skönmålas så att offren döljs och de onda var de som försökte återställa ordningen efter tvångskollektiviseringar och andra kravaller. Pariskommunen 1871 och Spanska revolutionen är två exempel på sådant.
    Listan kan fortsätta men om ni följer min blogg så kan ni få reda på godbitarna.

    http://vansterwiki.blogspot.com/

  120. Kachina säger:

    vänsterwiki

    Ur wikipedia;

    “Under Stalins sista levnadsår mellan 1950 och 1953 åtalades i Ungern mer än 1,3 miljoner och hälften sattes i fängelse – att jämföras med det lilla landets befolkning på mindre än 10 miljoner. 50 000 arresterades på falska anklagelser utan rättslig prövning. Mer än 2350 dödades i summariska avrättningar, många fler dog i polisens celler,…..”

    Samma händer idag i USA, vi vet bara inte hur många, men CIA har hela jorden som arbetsfält, med stöd av amerikansk lag som ger dem rätt att arrestera vem som helst, direkt från gatan, utan rättslig prövning. Att tortyr är vanligt förekommand, är känt, men hur många hemliga fängelser det finns i olika länder och hur många fångar som sitter däri, vet bara CIA.

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.