Statsmannaord
Så börjar nu SVT visa resultatet av sin stora satsning på samtidshistoria genom att Göran Persson under ett antal timmar talar fritt ur hjärtat.
Hittills har vi fått reda på att han om Mona Sahlin tycker att “hennes styrka är inte tänkandet“ och att jag var “jävla dålig“.
På sina håll är det möjligt att detta ses som stora statsmannaord.
På andra tror jag nog att de mest som en bekräftelse på det som alla redan visste, nämligen Perssons tendens att stundtals tala illa om andra.
Och vi kan nog vara förvissade om att det kommer mer av den sorten.
Samtidshistorien berikas säkert. Frågan är bara hur.
mars 19, 2007 kl. 2:45 pm
Nu vet vi vad framtiden hade att visa för Carl. Göran Persson är så självgod att jag äcklas. Jämför CBs och GPs CVn, och vad de åstadkommit. Persson tycker om att berätta hur duktig han varit, medan Bildt inte tar upp sin tid med sådant, utan uträttar saker.
mars 19, 2007 kl. 2:49 pm
Känns väl som Bildt dragit det längsta strået vad gäller ett innehållsrikt liv, medan GP mest gjort sig känd för att sitta på folk.
mars 19, 2007 kl. 2:49 pm
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1025520,00.html
mars 19, 2007 kl. 2:49 pm
Vet alla att Persson privat talar illa om andra? Hur privat är han då?
Jag är dock benägen att hålla med om att han verkar ha en tendens åt det hållet. Däremot kan det inte undgå mig det ironiska över att beklaga sig över att någon annan talar illa om andra, genom att själv göra exakt samma sak.
För övrigt vill jag tacka för angenäm läsning och jag anser det vara beundransvärt att du tar dig tid att upplysa allmänheten via din blogg.
MVH
mars 19, 2007 kl. 2:49 pm
Det var trist att Persson slutade , han är en formidabel ledare, redde upp svensk ekonomi efter de bildtska regeringsåren med katastrofalöa budgetunderskott och stora utlandslån.
Nu hoppas vi, vilket framgått här på denna blogg, att regeringen inte gör bort sig kommande år. Det är särskilt väsentligt att de statliga bolagen som Reinfeldt, Bildt och Odell vill sälja ut, inte säljs ut på ett sätt som får en att misstänka attt allt inte står rätt till.
mars 19, 2007 kl. 2:51 pm
Carl,
jag måste medge att Göran Persson är (eller åtminstone var) en vassare debattör än dig. Även om valförlusterna 94 och 98 snarare var ett resultat av den ekonomiska krisen.
Men jag har mycket större respekt för dig såväl som person och politiker.
mars 19, 2007 kl. 2:53 pm
Bo Persson
Göran Persson skapade sunda balanser i svensk ekonomi.
Och hur kom ekonomin i obalans, vilka satt då vid regeringsmakten. Inte var det Persson som bekant
mars 19, 2007 kl. 2:54 pm
Mathias:
Angående att tala illa om andra är det väl en jäkla skillnad på att hävda att Persson talar illa om andra privat (objektivt påstående) och att hävda att någon är jävla dålig (subjektivt påstående).
Anders:
Försök släppa den ekonomiska krisen i början på nittiotalet… Det slutade fungerade som argument för 2-3 år sedan.
mars 19, 2007 kl. 2:54 pm
Dan:
BNP-kurvan vände nedåt innan borgarna kom till makten och vände uppåt medan de satt vid makten. Läs på litet.
mars 19, 2007 kl. 2:57 pm
Man måste sätta allt i sitt samband. Uttalandet var frukatsvärt, jag instämmer. Men det är 10 år gammalt??
MEN han berömde även hennes kompetens som talare. HON är suverän på att få ut budskap, sa han och där är jag dålig på att föra fram saker på ett bra sätt.
Men att han framhöll att HAN var en bra tänkare och strateg.
Rätt ska vara rätt, eller
mars 19, 2007 kl. 2:58 pm
Jag har läst på tillräckligt.
Detta land står i tacksamhet till Göran Persson. Utan stark ekonomi inget land.
mars 19, 2007 kl. 3:01 pm
Dan:
Ja, Göran Persson gjorde många bra åtgärder MEN det var inte borgerlig politik som orsakade krisen. Rätt ska vara rätt.
mars 19, 2007 kl. 3:03 pm
Till Jonas
Nej, Jonas, sossar är alltid bättre på statens affärer, sossar tänker på Sverige, vårt land, borgare möjligen på sina egna privata affärer.
Bildt har visst en stor privat förmögenhet, hur många miljoner det rör sig om vet jag inte i detalj, jag tror att han har en deklarerad förmögenhet på 24 miljoner kr.
Om det stämmer vore det intressant att veta hur han på så kort tid efter partiledarjobbet, kunde få ihop så mycket pengar.
mars 19, 2007 kl. 3:04 pm
Du visar ganska tydligt hur förvirrad din verklighetsbild är. Bara sossar är omtänksamma och det är fult att vara rik. I rest my case.
mars 19, 2007 kl. 3:06 pm
till Jonas
Det är inte fult att vara rik. Vem säger det. Sossar tänker mer på landet, borgare mer på sin individuella privata ekonomi. Det är mitt intryck, min åsikt, du må ha en annan åsikt.
mars 19, 2007 kl. 3:08 pm
Du har förstås delvis rätt. Borgarna vill att medborgarna ska ha pengar att röra sig med, sossar vill att staten ska hantera pengarna.
mars 19, 2007 kl. 3:09 pm
Det finns ingen svensk statsminister som utsett så många statsråd och sågat dem efter ett tag.
Det var inte utan vidare Göran bar öknamnet HSB dvs Han Som Bestämmer, vilket betyde att han inte ville ha råd av andra och att han höll fast vid dem som han uppfattade som !==-procentligt lojala.
Att snacka skikt om andra hör tillö Görans natur. Det gå inte att skylla på att omdömet om Mona är 10 år gammalt.
Mona Sahlin har ännu inte visat vad hon duger till som partiledare, men när hon var statsråd så minns knappast någon om hon utträttade nåt.
För övrigt: hennes framträdande i söndagens Agenda var freuktansvärt. Mest pladder. DET var den verkliga Mona.
mars 19, 2007 kl. 3:11 pm
Äsch du är bara purken Bildt. Släpp egot en stund och inse sanningen: faktum är att du VAR jävla dålig som statsminister, Persson sa inget som var en nyhet.
F ö så tyckte jag att det var sympatiskt det han sa om dig, att det inte hade blivit som du hade tänkt dig.
Och nu drar han sig tillbaka efter 11 framgångsrika år som statsminister medans du har blivit berömd för att du bloggar och inte för det du uträttat som politiker.
mars 19, 2007 kl. 3:12 pm
Det var väl för h-e Erik Åsbrinks och Kjell Olof Feldts riksbankskupp på 80-talet som ledde till ekonomiska krisen på 90-talet.
mars 19, 2007 kl. 3:24 pm
Mackis, är ditt på framgång hur det såg ut innan valet 06 då 1 miljon svenskar i arbetsför ålder stod utanför arbetsmarknaden eller inte arbetade så mycket som de skulle vilja? Snacka om att lämna efter sig en gigantisk skuld till kommande regering.
GP kommer bli ihågkommen som en statsminister som kunde balansera en budget, som inte prioriterade sysselsättningen och som gillade att prata skit om andra. Kanske borde han ha stannat kvar som finansminister och istället låtit någon mer visionär person axla ledarrollen för socialdemokraterna. Politik är så mycket mer än bara att debit och kredit ska gå ihop i balansräkningen.
mars 19, 2007 kl. 3:24 pm
Är det en tillfällighet förresten att Kjell Olof Feldt själv skrivit en bok som heter Alla dessa dagar? :P
mars 19, 2007 kl. 3:24 pm
Ja du Mackis…
Det är ett fint sätt att vädra sina åsikter på men jag tycker att du borde putsa på ditt tillvägagångssätt.
Det är din personliga åsikt att Carl Bildt skulle varit en dålig stadsminister, om du ser till hur Persson har skött sina placeringar av ministrar så hoppas jag att du tänker om.
Ett praktexempel är Laila Freivalds.
Hon väljer att sitta kvar på sin teater medan svenskar dör i Thailand, Hon ljuger ihop en liten historia som blir avslöjad och hon avgår senare av “andra” orsaker. Ingen ursäkt till det svenska folket, ingenting. Hon förspråkar hela sin karriär hyresrätter men bor själv i en bostadsrätt som hon säljer fruktansvärt dyrt, inte för att tala om hur Göran Persson tränger sig före i bostadsköer bara för att få en våning i Stockholm.
Nu tänker du bergis: “Men vadå, moderaterna hade ju två ministrar som inte betalade tv-licensen och har haft svart städhjälp.”
Då vill jag säga som den nyfräslte GP hade sagt: Den som är fri från synd skall kasta den första stenen. Mona Sahlin har, obetalda restskatter, obetalda tv-licenser, betalat varor med statens kreditkort osv. Listan är lite för lång för att kunna uttala sig de kommande åren. Palme var nog den siste socialdemokraten som levde som han lärde.
Du kanske borde tänka över hur de där elva “framgångsrika” åren egentligen såg ut innan du rackar ned på någon annan.
mars 19, 2007 kl. 3:26 pm
Första meningen ska det stå “är ditt mått på..”
mars 19, 2007 kl. 3:29 pm
Ordförande Persson om Bildt:
” - Jag är naturligtvis gynnad av att Bildt är så jävla dålig.”
Lyssna själv P1-Morgon Ordförande Persson:
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=1650
Patetiskt. Blir intressant att se om alla sossar han “misshandlat”
nu vågar tala ut.
mars 19, 2007 kl. 3:30 pm
Ang. den ekonomiska krisen på 90-talet:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,47004,00.html
Skrivet i er egna sosseblaska dessutom.
mars 19, 2007 kl. 3:31 pm
Persson är en sorglig figur som nu lufsar ut från den svenska politiken med svansen mellan benen. Saknad av få. Oerhört få.
mars 19, 2007 kl. 3:32 pm
Carl Bildt var givetvis en mycket bättre statsminister är GP, som dock är en maktmänniska med få motsvarigheter. Med tanke på hur överlägsen Bildts karriär är ur ett internationellt perspektiv ska inte GP sticka upp.
För övrigt är det är bara i retoriken som många sossar tänker på andra. GP:s dubbelmoral är ökänd vid det här laget.
mars 19, 2007 kl. 3:32 pm
Olof Palme som förlorande statsminister: Vi ska ställa till ett helvete för borgarna. I dag har vi Göran Persson som förlorare med sina uttalanden. Vem tar hem lågvattenpriset?
mars 19, 2007 kl. 3:34 pm
Det är väl bra att vi äntligen blivit informerade om vilken intellektuell gigant vi haft som premiärminister, statsminister.
mars 19, 2007 kl. 3:35 pm
Dan och Jonas
Jonas har rätt. Problemen i den svenska ekonomin i början av 1990-talet uppkom som en följd av stora brister i den av den dåvarande socialdemokratiska regeringen förda ekonomiska politiken under 1980-talet. Att sedan Göran Persson genomförde en sanering av stor betydelse är helt klart. Men att fortfarande hävda att problemen under 1990-talets första år var borgarnas fel är närmast beklämmande. Persson städade efter Feldt!
mars 19, 2007 kl. 3:44 pm
Varför är alla bildtfans så känsliga för kritik.
Även en moderat kan väl diskutera på ett nyanserat sätt, å ena sidan, å andra sidan.
Gör mig inte besviken.
Det är ett faktum, under borgarperioden urgröptes de svenska finanserna.
Om Allan Larsson och andra sossar hade orsak i detta, så kan jag instämma i detta. Ingen situation kommer ur tomma intet.
Men grejen i mitt resonemang är, borgarna redde inte upp situationen, regeringen Bildt förvärrade den.
mars 19, 2007 kl. 3:47 pm
Man skulle uppskatta att få höra herr Bildtsversion av historien.
mars 19, 2007 kl. 3:47 pm
+ ett mellanslag mellan Bildt och vesrion
mars 19, 2007 kl. 3:47 pm
Dan:
Nu var det ju faktiskt vi som kritiserade dig för dina bristfälligt underbyggda utsagor, så frågan är ju vem det är som är känslig för kritik och har svårt att diskutera saker på ett nyanserat sätt.
Jag är den första att erkänna att man i nio fall av tio kan ha gjort saker bättre. Så även under nittiotalskrisen. Men det var du som kastade ur dig vilda anklagelser om att det faktiskt berodde på borgarna.
mars 19, 2007 kl. 3:48 pm
Du är inte dålig Carl, du kan vara grymt bra, en av de bästa. Men när la du dig till med den nya (?) arrogansen och ointresset för dialog även med dem som inte tycker som vi? På 90-talet hade du en debatt med Gudrun Schyman och du visade på hur en mästare i debatt debatterar utan att vara nedlåtande, du besvarade hennes frågor sakligt utan att undvika dem osv. Denna Carl Bildt hoppas jag att vi får tillbaka.
mars 19, 2007 kl. 3:49 pm
Göran Persson och hans kontakter med utlandet har ju varit katastrofal. Så vad skall han säga när han inte har så mycket annat att komma med????
Som en sann och ändå rätt smart medial person, så måste han ju säga nåt som folk tror “sägs i bakgrunden”…. då låter det ju så sant !
Klart Göran är bitter.
mars 19, 2007 kl. 3:49 pm
Ja, den som drar sig till minnes kommer säkert ihåg vad Feldt gjorde vid den tiden-avgick när han inte fick gehör för sin åtstramning. Alltså var det början till eländet som Bildt med regering fick skulden för. Detta är ju fakta!
mars 19, 2007 kl. 3:53 pm
Dan:
Du glömmer finanskrisen. Då skapades - under Bo Lundgren - finansakuten med nuvarande riksbankschefen Stefan Ingves som chef.
Den saneringen var den viktigaste för att återvinna ekonomisk stabilitet.
Och krisen skapades under 1980-talets överhettning.
mars 19, 2007 kl. 3:55 pm
Egon
Tack för att du lagt in P1-intervjun med Fichtelius om den kommande dokumentären om Göran Persson. Hans orerande om Carl Bildt är ju förskräckligt. Det ska bli intressant att höra och se med egna ögon i kväll. Samtidigt går det väl an när han vräker ur sig om en person som både kan ta för sig och klara av det. Göran Perssons uppträdande mot människor som är i underläge får emellertid aldrig glömmas bort. Det finns många lämpliga ord i svenska språket på sådant beteeende. Men jag avstår.
mars 19, 2007 kl. 3:56 pm
Otroligt att de sanna socialdemokraterna fortsätter försvara det som är och har varit de senaste åren. Jag har egentligen inget emot socialdemokratin utan snarare vad partiet har blivit. Tro inte för en sekund att partitopparna i socialdemokraterna är mer ideologiska eller solidariska och generösa än de i andra partier. De är helller inga fattiglappar utan har mycket pengar som dom inte delart med sig av i sann solidarisk anda. Tror ni det är ni fasansfullt naiva måste jag säga. Det finns hur många exempel som helst på detta så dessa argument om giriga borgare kan ni nog lägga ner nu, det visar ju bara på att man inte kan ta till sig information objektivt. Sossarna är en toppstyrd organisation med mycket liten förmåga att lyssna till väljarbasen och distrikten, det har visat sig väldigt tydligt när man körde över allt och alla ang partiledarposten. Förresten, var det inte Göran Persson som totalt struntade i partikongressen och bestämde själv hur det skulle vara? Väldigt fint och socialdemokratiskt eller hur? Nej, bygg om partiet från grunden och gör det ordentligt.
mars 19, 2007 kl. 4:00 pm
Angående krisen -92. Ett flertal i-länder har haft bankkris orsakad av övervärderade fastigheter och bolag. Det är bara i Sverige det lett till en nationell kris. Andra länder hade is i magen och löste det med räntegapet. Här blev regeringen lös i magen och “sket i byxorna.” DET gjorde en bankkris till en nationskris. Sedan kom valutakrisen, då en handlingsförlamad regering lät EN MAN, Bengt Dennis, bränna iväg sjuhundra miljarder på en vecka.
Det var vad “den mest kompetenta regeringen någonsin” uträttade.
mars 19, 2007 kl. 4:02 pm
Carl, min bild av dig är att du är en arrogant människa som enbart kan representera överklassen i Sverige. Min åsikt är att du har ett stort intresse för egen vinning, och en vinning för det förnäma folket i nationen Sverige.
Hur ska du någonsin kunna förstå oss ur arbetarklassen, och på så sätt; hur ska du någonsin kunna representera oss?
mars 19, 2007 kl. 4:02 pm
Dan, läs rapporten som skrevs 2001 och som refereras till i länk från Aftonbladet ovan.
Jag har till och med hört GP erkänna i direktsändning att det var socialdemokratisk politik som orsakade krisen. Precis som rapporten kom fram till.
Carl Bildts regering hade svårt att hantera den värsta kris som inträffat i Sverige sedan 30-talet. Inte så konstigt, det hade alla haft. Men hans regering började uppröjande, vissa beslut var bra andra mindre bra. Men grunden var lagd när Invar Karlssons regering tog över.
En intressant reflektion: Hur många år och valrörelser har inte sociademokraterna kört med lögnen att det var borgarna som stod för krisen. De har vunnit val på den lögnen och regerat Sverige pga den lögnen.
Sverige har under många år styrts av en regeringen som regerat på grund av en lögn. Göran Persson har ljugit, Mona Sahlin har ljugit.
Vad säger det om tidigare regeringar?
mars 19, 2007 kl. 4:10 pm
Privat?
Vi kommer säkert ihåg hur GP vid en valrörelse var i Karlskrona och efter ett valmöte trycke till en av sina egna väljare genom att kalla henne för “kommunist”. Nu bad han visserligen om ursäkt efteråt, men att kalla detta för ett provat uttalande (SVTs kamera och mikrofon var på, mindre än 2 m från händelsen) kan väl knappt stämma.
En sådan bagatell hindrar inte Buffeln GP att drämma till en stackars kvinna som bara ville ställa en enkel fråga. Frågan kanske inte passade GPs oerhörda intellekt? Dum fråga!
mars 19, 2007 kl. 4:12 pm
Det var Carl Bildts regering som gjorde jobbet och vände skutan. Bildt övertog ett land på nedgång, i fritt fall, och överlämnade ett land på uppgång! Sen tog Persson åt sig äran. Jag skulle kanske inte sträcka mig så långt som att Persson är “jävla dålig”, men hans starka sida verkar inte vara att se det goda hos andra, tydligen inte heller hos dem i sina egna led. Dock borde Persson kanske ändå ha en eloge för sitt mod att låta sig dokumenteras så här privat. Modigt, tycker jag! Det är möjligt att han gjorde det delvis i eget ego-intresse, men icke desto mindre modigt, för han måste även ha insett riskerna.
mars 19, 2007 kl. 4:12 pm
Kachina:
Det är riktigt att de skulle släppt kronan fri tidigare.
Går inte att ha fast växelkurs kombinerat med fria kapitalrörelser.
Detta var dock inte en blockskiljande fråga.
Den fasta växelkursen var en sen länge accepterad politik.
Min poäng var att saneringen av ekonomin egentligen inleddes av
Bo Lundgren och Stefan Ingves. Och det var saneringen av finanskrisen
som var den viktigaste saneringen.
mars 19, 2007 kl. 4:16 pm
Vad ska man säga, det visar hur divia Göran är. Fall inte för trycket och kasta skit tillbaka bara utan föregå med gott exempel och vänd andra kinden till, men det är så du oftast agerat och är ett föredöme.
Göran har inte ens tackat er för vad ni gjorde och drog i svångremmen för Svensk ekonomi i början på 90talet. Han fick bara ta över det ni redan hade påbörjat och behövde aldrig ta de riktigt impopulära besparingarna som krävdes vilket fortfarande krävs eftersom vi har ett underskott på 1200 miljarder.
Bara GUD ved vad som hade hänt om inte dessa åtstramningar hade gjorts, vi hade säkert haft tre ggr så stor statskuld idag och landet hade fått en utveckling liknande Zimbawe!
mars 19, 2007 kl. 4:17 pm
Vad vinner man på att kallas Carl Bildt arrogant. Hans eventuella arrogans är väl inget att bry sig om. Är han överklassare, han kanske låtsas vara överklassare.
Vad är en överklassare. För mig är en överklassare typ Wallenberg eller Stenbeck, inte Bildt. Hans pappa hade väl jobb som anställd officer någonstans, utan förmögenhet.
Bildt har själv skrapat ihop sina miljoner och det efter partiledarjobbet, På samma vis som Göran Persson., ingen av dem är född överklassare, snarare svensk medelklass. Sedan kan man diskutera hur Bildt dragit ihop sina miljoner kr.
Det mest positiva Bildt gjort är skapandet av denna blogg- men det kunde han gjort även som jordbruksminister.
Om det hade varit lite krut i Bildts regering 91-94 hade de ej dragit på sig så stora budgetunderskott,
mars 19, 2007 kl. 4:20 pm
Till Tony Kollberg
Den svenska statsskulden är på 1200 miljarder kronor, idag, som en liten upplysning.
280 miljarder keronor är utlandsskulden på.
mars 19, 2007 kl. 4:20 pm
90-talskrisen var till helt övervägande del orsakad av s-regeringens 80-tal och början av 90-tal. S-regeringens egen utredning har ju slagit fast att så var fallet. Så det är svårt att förstå varför s-regeringens supportrar ständigt tar upp detta. Göran Persson satt med i den s-regeringen och är på det sättet medansvarig till 90-talskrisen. Bildt och hans regering vände kurvorna åt rätt håll men på 3 år fanns det naturligtvis inte en möjlighet att rätta till allt som s-regeringen ställde till med.
Bildt hjäpte sedan Sverige in i EU och Sverige blev tvungna att följa hårdare ekonomiska lagar än vad som tidigare skett. Detta har lett till att Sverige har fått större förtroende hos marknadens aktörer och därigenom bättre ekonomi. Perssons roll är i det fallet överskattad. Bildt gjorde sedan en storartad insats när han ordnade fredsavtalet i Bosnien. För det fick han mycket höga utmärkelser i Frankrike, Tyskland och England. Persson borde nu börja arbeta i näringslivet ett tag och visa att han kan tjäna ihop pengar utan att hela sitt liv avlönas av skattebetalarna. Är dock tveksam till om han klarar det. Har bl.a för dålig stil och hyfs.
mars 19, 2007 kl. 4:23 pm
Jag läste en bra sak av alla kommentarer. Alla andra är keffa.
“Borgarna vill att medborgarna ska ha pengar att röra sig med, sossar vill att staten ska hantera pengarna.”
En kommentar av Kruzze var exeptionellt korkad:
“Mackis, är ditt mått på framgång hur det såg ut innan valet 06 då 1 miljon svenskar i arbetsför ålder stod utanför arbetsmarknaden eller inte arbetade så mycket som de skulle vilja? Snacka om att lämna efter sig en gigantisk skuld till kommande regering.”
Om du tror att en miljon svenskar är arbetslösa så är du fan dum i hela huvudet. Större delen av alla “arbetslösa” är studenter, pensionärer eller annat slödder som inte jobbar. Studenter är alltså Sveriges fetaste förlust eftersom dom varken arbetar eller betalar skatt och dom får en massa bidrag som skulle kunna användas för att sänka bilskatten eller någon annan lyxskatt. Sätt studentjävlarna i arbete! Dom kan man köra med för dom fattar ingenting.
mars 19, 2007 kl. 4:25 pm
Många skyller den ekonomiska nedgången på högerns förra styre, vad många missar är ju att en av orsakerna till vår stadsskuld är en ungrare vid namn Geroge Soros, det var han som orsakade det enorma valuta utflödet ur sverige då vi försvarade vår fasta valutakurs under några dagar(som också misslyckades), hur många av er kommer ihåg dagarna då vi hade en ränta på 500%?
Den mannen orsakade att vi fick många miljader till på vår stadsskuld.
Soros är ju också känd för att ha knäckt Bank of England också.
Läs mer om denna karl här:
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Soros
mars 19, 2007 kl. 4:25 pm
till Axel
Det är inget trevligt språkbruk att kalla någon så … är du f-n dum i huvet … osv
Så undviker jag att kalla andra meningsmotståndare.
mars 19, 2007 kl. 4:26 pm
Till Peter G
Det var intwe alls Soros- han gjorde en analys, drog slutsatsert och agerade därefter.
Gruden för hans agerande var den övervärderade svenska kronan.
mars 19, 2007 kl. 4:27 pm
Jg håller med, det skulle vara intressant om Carl kunde göa ett inlägg med sin syn på den ekonomiska krisen under 90-talet.
mars 19, 2007 kl. 4:27 pm
Grunden för hans agerande osv
mars 19, 2007 kl. 4:29 pm
Kl 2.49 startade debatten om svenska ekonomiska krisen i början på 90-talet.
Ännu diskuterar vi den här. Intressant.
mars 19, 2007 kl. 4:29 pm
Hej,
Jag är troligtvis naiv, men jag är förvånad över att ett hyfsat intulektuellt folk som svenskarna röstar överhuvudtaget på sossarna. Är inte sossarnas dubbelmoral vida känd och sönderläst?? Politiseringen av fackföreningar, fastighetsbolag etc etc. Och vad som orsakade olika kriser är inte så svårt att lista ut. Läs igenom de ekonomiska och politiska sammanhangen så finns svaren där. Persson är en väldigt bra symbol för denna rörelse. Och ja, han städade i statsfinanserna. Efter vem kan man dock fråga sig…
mars 19, 2007 kl. 4:31 pm
[...] DÅLIG. Utrikesministern kommenterar SVT:s Ordförande Persson på sin blogg: “På sina håll är det möjligt att detta ses som stora [...]
mars 19, 2007 kl. 4:32 pm
haha Du ær sa skön! Bra skrivet!
mars 19, 2007 kl. 4:32 pm
Till Dan
Vad baserar du din uppgift på?
Ta en titt på ekonomistyrningsverkets hemsida (klicka på pdf-filen)
http://www.esv.se/publikationer/trycksaker/publikationer/5.6f60681109102909b8000202.html
mars 19, 2007 kl. 4:34 pm
Fred:
Mytbildningen om Högerspöket.
Nya moderaternas mest intelligenta grepp var att desarmera
denna myt. Sossarna kommer försöka igen och igen att spela på
denna myt.
mars 19, 2007 kl. 4:35 pm
Egon,….mfl.
Det är ENBART i Sverige som en bankkris orsakat en nationell ekonomisk kris. DET, väcker väl en del frågetecken???????? Största frågetecknet handlar om regeringens kompetens. De stod som fågelholkar medan våra pensionsbesparingar rann över till privata fickor, här och i utlandet.
Sedan tycker jag som andra här. Detta är ett bra tillfälle för Carl att yttra sig om sin syn på krisen. Dessutom vill jag påminna om vad som sades -92. Pengarna till bankerna ÄR ETT LÅN.
mars 19, 2007 kl. 4:35 pm
Till Fred
Vad är det för snack
Hyfsat intellektuellt…
Sveriges har i mångt och mycket haft tur att ha haft ett så starkt regeringsdugligt parti som socialdemokraterna - inget snack om saken. Den svenska modellen är en
känd modell världen över.
Men självklart, misstagen som gjorts har också varit många, inte minst den bristfälliga ordningen i skolan. Det är bra att Björklund och fp nu vill skapa en bra skola med fler betygssteg. En skola som ställer krav och där kunskapen är i centrum.
mars 19, 2007 kl. 4:37 pm
Lite intressant, kanske, att göran Persson personifierar lite av “det sämsta med Sverige”: att vi har så svårt med andra framgångsrika människor: Kanske besläktat med jantelagen?
Utan tvekan finns det iallafall någon form av komplex med i spelet. Alltför ofta i allmänhet och i GP:s fall i synnherhet.
Sedan om det riktar sig 8drabbar) Sahlin, Zlatan, eller Bildt är mig egalt.
Och att kunna vara generös mot framångsrika perosner innebär ju inte att man inte har förståelse för mindre framgångsrika - lyckligt lottade - personer.
Trist - å andra sidan kanske jag emigrerar vad det lider!
mars 19, 2007 kl. 4:38 pm
BANKERNA HAR INTE BETALT TILLBAKA EN ENDA KRONA.
Persson har inte gjort ett dyft för att kräva tillbaka dem, fastän banksektorn ligger på årliga vinster över 125 miljarde, kanse för att han tyckte att det var ert löfte och er sak att kräva tillbaka.
Nu har ni makten. Se till att bankerna betalar tillbaka lånen + upplupen ränta.
mars 19, 2007 kl. 4:40 pm
Visar bara vilken liten skit Göran Persson är, ännu en bekräftelse på detta.
mars 19, 2007 kl. 4:40 pm
Göran Persson har alltid varit en mobbare som ständigt måste uttrycka sitt missnöje över andra och samtidigt hävda sin egen förträfflighet. Detta har självfallet varit känt utav alla inom maktens korridorer och det är därför som Mona idag måste rensa ut den gamla mobbar andan i partiet.
mars 19, 2007 kl. 4:44 pm
Partiet borde ha valt Thomas Bodström, men det kanske går vägen även med Mon Sahlin, hon har vissa klara fördelar.
mars 19, 2007 kl. 4:46 pm
Till Dan igen
Ta gärna en titt i min blogg i ämnet
Sveriges Statsskuld 1200 miljarder!
http://tonykollberg.blogspot.com/2006/09/sveriges-statsskuld-1200-miljarder.html
Sveriges Statsskuld sjunker!
http://tonykollberg.blogspot.com/2007/03/sveriges-statsskuld-sjunker.html
Men rätta mig gärna någon om jag baserat mina uppgifter fel, så jag inte far med osanningar, men så har jag uppfattat statestiken och dragit analys av.
Det är ju statsskulden som är den stora boven i svensk ekonomi som började rulla på 80-talet och den kommer vi få leva med bra länge om det inte finns politiker som törs ta tag i den.
Den här frågan är helt underminirad i politiksa debatten och media, jag fattar inte varför borgarna inte tar upp sveriges ekonomi mer och om varför besparingar måste göras så dom som drabbas förstår varför det är nödvändigt. Det skulle bara bli ännu värre annars om man sopar problemen under mattan.
mars 19, 2007 kl. 4:46 pm
Kachina:
Bankkrisen skapades på 1980-talet.
Inget unikt svenskt att fasta växelkurssystemet visade sig omöjligt att
försvara i en värld av fria kapitalrörelser.
Kan hålla med om att försvaret av kronan var felaktigt,
men den inkompetensen delade regeringen med oppositionen.
mars 19, 2007 kl. 4:48 pm
Hur än det var med krisen så klarade inte Calle o de andra i den dåvarande regeringen att fixa det utan det fick Göran göra sen Vem han än städade upp för feldt skitsamma borgarna var handlingsförlamade och med interna strider dåvarande kd ledaren tjata om sitt vårdnadsbidrag mitt uppe i krisen bildt fick kalla in Ingvar Karlsson säger inte att Bildt är dålig dumt uttalande av Person men som Bildt dra slutsatsen att han gillar prata illa om folk privat då måste han varit med och hört det då och inte protesterat förään nu.
mars 19, 2007 kl. 4:48 pm
Anders,
Jag provocerar lite en del, givetvis men jag menar att sossarna under lång tid drivit en politik som går ut på att behålla makten till varje pris för att skydda institutioner som de bygg upp i sin sfär.
Är svenska modellen känd världen över? För vad? Och vad går den ut på egentligen? Stabilitet mellan fackföreningar och arbetsgivare?Visst, erkänner att sossarna under efterkrigstiden stod för en del genom välfärdsrefomer . Men på senare tid har det handlat mer om makt - mindre om politik. Därför menar jag att det är förvånansvärt att sossarana fortfarande är ett 30 % parti.
mars 19, 2007 kl. 4:48 pm
Skippa diskussionen om CB:s för o nachdelar , det för ju inget vart…
DÄREMOT är det ju VÄLDIGT anmärkningsvärt vad en f d statminister o partiordförande har för generell åsikt om sin efterträderska : “Hennes styrka är inte tänkandet”. På klar svenska betyder det väl att man dum i huvudet, inte sant?
Jag tror inte att någon moderat eller annan borgerlig partiordförande någonsin skull drista sig till ett sådant uttalande var sig om en efterförjare eller om en annan politiker. Det är ju tom värre än (s)-partisekreteraren Andersson kommentar om Bengt Westerbergs felprogrammerade hjärna.
mars 19, 2007 kl. 4:48 pm
En jävla bra Persson
Enligt DN:s och SvD:s förhandsreferat av den kommande TV-dokumentären står Göran år 1999 och tycker synd om Carl. Han undrar alldeles oroligt “vart killen ska ta vägen” han som är så “jävla dålig“.
Idag 2007 vet vi hur det gick. Carl är uppe i smöret igen och styr och ställer i Arvfurstens palats och Göran knallar som föredetting omkring i den Sörmländska myllan och leker bonde. Allt detta på grund av att Göran var så jävla duktig i valrörelsen.
Så det kan bliii!, som Närkingen säger.
mars 19, 2007 kl. 4:53 pm
[...] ett omdöme om Bildt som person. Och Bildt reagerar som han ska för att förstärka den effekten. [Bildts blogg, Aftonbladet, Expressen, SvD, DN] Men det är ju för den som minns ett ganska självklart [...]
mars 19, 2007 kl. 4:53 pm
Kul att ingen orkar släppa 90-94 och den ekonomiska kris som för övrigt inte skapades av den borgliga regeringen. Det ska bli spännande om sossarna fortf inför valet 2010 tjatar om vad borgarna gjorde 1990-1994 eller om man kommit ifatt verkligheten och börjar fokusera på vad man själva gjorde därefter genom att se till så att några 100-tusen människor hamnade i utanförskap. Det är upp till bevis för den nya regeringen att visa att man är bättre…
Ang. GPs siande om huruvida CB skulle få något att göra efter det att han avgick som partiledare så vet vi väl alla vem som hade rätt.
Att CB skaffat 24 Mkr i förmögenhet är väl bra… verkar ju tryggare att ha honom vid rodret än GP som lånat ungefär lika mycket för att bygga nått skrytbygge för att kompensera sitt arbetarkomplex…
mars 19, 2007 kl. 5:03 pm
På grund av Göran Perssons lilla hjärna och stora käft tappade SAAB
JAS-ordern till Österike.
Göran Persson och Anna Lind medverkade till att “frysa ut” Österike ur
EU-samarbete.(Utan att dra ärendet i utrikesnämnden)
SAAB hade tidigare sålt J29 Tunnan och J35 Draken till Österrike och låg
i förhandlingar med Österrike om att sälja JAS.
Ingen gör affärer med tölpar!
Göran “lillhjärna” och Anna”med stora truten” gillade inte Jörg Haider.
Lennart Granqvist
mars 19, 2007 kl. 5:06 pm
Jag blir helt matt av hans Sandlådekommentarer.
Skönt att vi slipper honom i politiken!
mars 19, 2007 kl. 5:07 pm
Ekonomi, ekonomi, ekonomi. Vem som gör dumma affärer, vem som redde upp statsfinanser etc. GÄSP.
Trodde komentarerna skulle handla om HSBestämde, Perssons sarkasmer och uttalanden om Bildt men även om Sahlin. Undra om det kommer något om Margot Wallström också.
mars 19, 2007 kl. 5:09 pm
Det enda Göran Persson har att göra med “den svenska modellen” är att han under sin regeringstid har gjort sitt bästa för att montera ner den.
Skolan har aldrig varit så dålig, vården har inte varit så dålig sedan 50-talet, klassklyftorna har ökat konstant under hans tid. De enda som har fått det bättre är de som inte vill jobba.
mars 19, 2007 kl. 5:13 pm
Carl,
Jag ville bara saga att Herr Perssons hogfardighet saknar motstycke. Sta pa dig!
Alla dessa tramsiga debatter du tyvarr blivit indragen i ar ju rent lojevackande. Privata intressen vs Politiska intressen etc etc och nu personangrepp fran Stor Potaten….Dar tyvarr Socialdemokratin kommit undan alltfor latt alltfor manga ganger. Men som du sjalv namnt - kvallstidningarna verkar inte gilla dig speciellt mkt.
Jag anser (kanske ngt idealistiskt i Sveriges politiska kvallstidnings klimat) att om det ar nagon som kan lyfta Sverige fran sin djupa utrikespolitiska grav sa ar det du. Oavsett aktieinnehav/personangrepp eller annat.
Lycka till i fortsattningen och ser framemot din fortsatta utveckling av den Svenska Utrikespolitiken.
MVH
Andreas
mars 19, 2007 kl. 5:14 pm
Mnga applder blev det men vad sa hon.
Den sjlvgode Persson inte heller s begvad som man har trott.
Att i sitt eftermle kalla Mona Sahlin fr en icketnkare och sig sjlv fr strateg r s urbota dumt att man tycker synd om karln. Nr han sen kallar Bildt fr jvla dlig brjar i a…
mars 19, 2007 kl. 5:15 pm
Hela den socialdemokratiska retoriken på senare tid verkar bara gå ut på att smutskasta alliansen.
mars 19, 2007 kl. 5:17 pm
Om GP:
Han kommer troligen att beredas mycket utrymme i massmedia framledes. Av det enkla skälet att han är MAN och betror sig själv mer än han betror KVINNOR. Ska han komma att fylla upp den plats i tabloidpressen som “nya kungafamiljen Reinfeldt” hade önskat intaga?
mars 19, 2007 kl. 5:21 pm
Om dessa stora tänkare.
Göran Persson, avhoppad studedent, studerade sociologi,
Carl Bildt, avhoppad student, studerade, var det statskunskap
Mona Sahlin, har ej heller hon en akademikerexamen från universitetet, läste i alla fall ryska på gymnasiet.
mars 19, 2007 kl. 5:22 pm
Ooooh, vad man kan bli trött pa alla SSU:are pa den här sidan.
Faktum kvarstar: Persson ma ha varit en “stark ledare”. Och starka ledare kan vara bra för vissa länder ibland. Se bara pa Ryssland under Putin. Ekonomisk tillväxt och stabilitet? Javisst. Reallöneökningar? Japp. Demokratiskt? Knappast.
I en mer utvecklad demokrati behövs demokratiska ledare. Nagon som vagar omge sig med staka ministrar och inte skapa rädsla bland sina egna. Det är precis som med vilken annan chef som helst.
Men socialisterna har ju inte direkt gjort sig kända för demokratiskt ledarskap direkt…
Joel
P.S: Synd för Persson förstör sitt eftermäle för alltid.
mars 19, 2007 kl. 5:25 pm
Jag förutsätter att ingen av er har sett inslaget. Men faktum är att GP förmodligen gör en lysande analys av moderaternas interna strider. Han säger faktiskt att Bildt mest bråkar med Lundgren, Hökmark och gänget och med tanke på att Bildt avgick strax efteråt så var det nog så att han var dålig vid den här tiden. Bildt förlorade dessutom valet det året…
Vad den ekonomiska krisen består av är det väl mycket lättare och går mycket fortare att leta fram fakta än att 100 personer gissar och slänger käft här.
mars 19, 2007 kl. 5:26 pm
Vad klagar ni för? Persson har för en gångs skull rätt CB är en politisk idiot och Sahlin en idiot i största allmänhet.
mars 19, 2007 kl. 5:27 pm
Jag kanske ska upplysa herrskapet om att uttalandet om Bildt gjordes -98 och uttalandet om Sahlin gjordes -96.
Det är inget som GP sagt nu direkt…
mars 19, 2007 kl. 5:27 pm
Joel
Är det mig du kallar för ssu are . jag är 52 år, där gjorde du mig på gott humör.
Sveriige hade tur att Persson sanerade vår ekonomi, ja, Gyllenhammar påpekade ju detta också. Han kan väl inte anklagas för att vara ssu are.
mars 19, 2007 kl. 5:29 pm
Till Kalle
Det är under vår vårdighet att kalla Göran och Carl och Mona för idioter - sådant språkbruk hör hemma i en annan värld, en annan kultur.
mars 19, 2007 kl. 5:29 pm
SOCIALDEMOKRATERNA , KOMMER ALDRIG MERA VARA I REGERANDE MAKTSTÄLLNING I FRAMTIDENS SVERIGE , TACK JESUS KRISTUS GUDS SON . AMEN…………….
mars 19, 2007 kl. 5:29 pm
vår värdighet
mars 19, 2007 kl. 5:30 pm
är helt säker på att galle aldrig sagt nåt styggt om göran…
mars 19, 2007 kl. 5:31 pm
Thunder
Du har fel, 2010 är sannolikheten stor att s är tillbaka med Mona Sahlin som statsminister.
mars 19, 2007 kl. 5:34 pm
KRÄV ATT BANKERNA BETALAR TILLBAKA LÅNEN FRÅN -92!,……+upplupen ränta.
Borgarna gav lånet. Då är det borgarnas sak att kräva återbetalning.
mars 19, 2007 kl. 5:35 pm
Hur lyckades Bildt skrapa ihop 24 mkr
mars 19, 2007 kl. 5:36 pm
“TACK JESUS KRISTUS GUDS SON . AMEN…………….” sade Thunder, kristen fundamentalist som vänder sig i bön mot Manhattan, fem gånger per dag.
mars 19, 2007 kl. 5:37 pm
Är det någon som har en aning om hur Bildt fick ihop sina 24 mkr - om det är nu den siffran
mars 19, 2007 kl. 5:37 pm
Morgondagens nyheter:
“Ledande SSU:are saboterar Bildts blogg.”
Har ni nagra medlemmar kvar att förlora? Vad sägs om att försöka syssla med politik istället?
Mvh,
Joel
mars 19, 2007 kl. 5:37 pm
Bildt har fått ihop 24 milj på olja i krigsförande länder, tvivelaktiga gasaffärer i ryssland och se till att svältande barn försvinner om det finns olja under deras fötter…
mars 19, 2007 kl. 5:39 pm
GP har alltid dragit ut på svaren vilket man märker i delar av dokumentären som visats och det får ju en att ta en tankestälare. Antingen så är han eftertänksam eller så är han bara allmänt korkad. Om man skulle fråga honom vilket han va så skulle han nog säga eftertänksam. Visst, andra får tycka vad de vill men jag tycker inte att det är särskilt eftertänksamt att säga “djävla dålig” om en annan politiker. Privat kanske men inte i en intervju som ska komma att sändas i TV. Sen är Bildt inte min favorit figur men man är ju korkad om man säger nåt sånt!!!
mars 19, 2007 kl. 5:40 pm
Joel
Vilken muf klubb är du med i - eller har du också passerat de 40
mvh
Ulijannovits
mars 19, 2007 kl. 5:42 pm
Ja, det var inget bra uttalande från rorsmannen Göran, vare sig om Mona eller om Carl Bildt.
Göran kan nu slutföra sina saociologiska studier vid Örebro Universitet - där är han för övrigt hedersdoktor.
mars 19, 2007 kl. 5:42 pm
sociologiska studier
mars 19, 2007 kl. 5:44 pm
Den här bloggen har ju varit sådär halvskoj, men nu är det väl dags att lägga ner den, va? Skämtet kan ju inte dras in absurdum - Man måste inse när gränsen är passerad.
mars 19, 2007 kl. 5:44 pm
Ulijanovits
Ingen MUF-klubb alls faktiskt. Och har aldrig varit. Ej heller annat ungdomsförbund. MUF är inte mycket bättre dom. Dom skulle säkert gjort samma sak om en ledande sosseminister hade haft en blogg. Fast det rättfärdigar inte det som ni haller pa med.
Jag rakar faktiskt vara intresserad av politik. Liksom manga andra här skulle jag tro.
Joel
mars 19, 2007 kl. 5:46 pm
Anders,jag tror att du har rätt!
Det där uttrycket”die dumme Schweden”stämmer nog.
Ett folk som var så dumma att dom röstade fram Olof Palme kan
ju gå på “valserna ” en gång till.
Jag kommer ihåg devalvering av kronan,devalvering,devalvering,
devalvering,devalvering,devalvering,prisstopp,strejkstopp,lön-
tagarfonder,ytterligare devalvering,tvåsiffrig inflation varje år,ytterligare
prisstopp,stålverk 80,varvskris,massinvandring från Sydamerika,osv.
mars 19, 2007 kl. 5:46 pm
Resultatet av den politk G Perssson ledde talar for sej sjalv,
Europas hogsta arbetsloshet,
Den mest forfalskade statliga statistiken i europa, for att forfalska bilden av sverige.
Tidernas storsta stats skuld,
Skola, sjukvard, polis vasende i forfall,
Hogst brottsligheten i svensk historia,
Mass invandring utom kontroll,
Korruption mer som regel an undantag,
Avsaknad av politiska beslut och utrikes politik,
Efter hans beromda kommentar “arbetslosheten behover vi inte gora nagot at” sa inser man att han har inget begrepp om det mesta. Tanka ar inte hans starka sida, och nu nar den nast klokaste sossen blev partichef, ja det blir nog bra.
mars 19, 2007 kl. 5:55 pm
Av de kommentarer som läckt ut från Göran Perssons TV-dokumentär verkar det bli
en skildring av en liten man i en stor kropp.
mars 19, 2007 kl. 5:58 pm
Käre Carl, inom sinom tid skall även du finna din själsfrände. Manifestationerna har pågått i dagar nu, och varken du eller jag kan se stoft, beundra din bukt. Många stora män harr kommit och gått, från Julius Caesar till Sigmund Freud, men du är den enda som har bestått. blommor äro sköna, lika så du min oklanderliga carl bildt, ni är som en klar soluppgång som bryter mörkrets tystnad i dem mörkaste skogar norraste norrland har att erbjuda, din oskyldiga födsel var början på ditt liv, likaså mitt.
Jag skulle bjuda ut dig, just dig, till skol balen, även om du var den fulaste tjejen, så skulle jag fortfarande valt dig Carl, Carl med stort C precis som den romerska.
Och därmed lyder slutpläderingen: du må inte ha alla hästar i stallet, du må inte vara “the quickest of cats” du må inte ha dom tuffaste skorna, du må inte vara någon jäkel till schackspelare (det ska gudarna veta) men vad du än gör så gör du det alltid med stil..
MvH Mike Tyson
mars 19, 2007 kl. 5:59 pm
Bildt övertog ett land på nedgång, i fritt fall, och överlämnade ett land på uppgång! Carl Bildt gjorde jobbet. Det var Carl Bildts regering som gjorde jobbet och vände skutan som socialdemokraterna styrt på fel kurs under hela senare delen av 80-talet. Sen har Persson stått och vinkat på bryggan under sina 10 år som statsminister och tagit åt sig äran för det Carl Bildt och hans regering gjorde.
mars 19, 2007 kl. 6:03 pm
Så bra det blev när ett c blev z. Nu kan man läsa sign Kazhina utan att rysa.
mars 19, 2007 kl. 6:04 pm
HA! TROR NI ATT CARL BILDT BYGGT UPP SVERIGE under hans tid som Statsminister. Har ni fel det var tack vare Bildt vi fick större statsskuld, RÄNtorna steg med 500%. Regeringen blev en flopp. VI kom i en djup kris under Bildts tid som statsminister. HA!
mars 19, 2007 kl. 6:05 pm
Till Göran Persson
I sitt sätt att själv göra sig stora avslöjar sig ofta de små.
mars 19, 2007 kl. 6:09 pm
Dan->
Klart att man kan ta kritik som moderat men hur har det varit egentligen? Är det så himla svårt att reda ut ekonomin om man fick leda hela tiden under “det glada 80-talet”? (Då man förövrigt lyckades råna hela det svenska folket som tjänade några tusenlappar extra med 95%-ig statlig inkomstskatt.)
Hur lätt var det för vilken regering som helst att göra något åt ekonomin 1991-1994? Eller har du glömt den perioden? Det var den stora fastighetskraschen men det tycks alla glömma när man talar om Bildt vid denna period.
Och hur lätt är det inte att räta upp ekonomin om man fick regera under 1990-talets slut? För du tror väl inte din naiva navelskådare att det var SVERIGE som gjorde att det gick bra? Det var ett land lite mer västerut på kartan som har liiiite mer betydelse för vår ekonomi än vad någon regering någonsin i Sverige kommer att ha.
Nu ska det dock bli spännande att få se om högern kan få fart på Sverige MER än sossarna fick. Det är nu upp till bevis när man fick ta över en strålande ekonomi från start och inte behöver rädda vad som räddas kan undan världsekonomiernas kollaps. Så 2010 ska jag ta ställning till om jag ska fortsätta vara moderat eller inte.
mars 19, 2007 kl. 6:09 pm
Carl Bildt utförde ett viktigt arbete som oppositionspolitiker under hela 80-talet i dusterna med Palme. Under början av 90-talet bröt han ett nioårigt socialdemokratiskt regeringsinnehav och satte Sverige på rätt kurs. Under resten av 90-talet arbetade han som fredsmäklare och Hög Representant på Balkan. För dessa insatser har han bland annat förärats Hederslegionen av Franska Republiken samt kommit att åtnjuta ett unikt gott renommé i hela världen. Därefter har han varit en flitigt anlitad som företagsledare inom internationella storföretag, vilket givit honom unika erfarenheter och perspektiv. Han har därigenom även bidragit till ekonomiska kontakter mellan Sverige och andra länder, bland annat i tredje världen. Överallt är Carl Bildt en respekterad person, utom inom svensk vänster (pga av avundsjuka) och bland vissa viktigpettrar till journalister.
mars 19, 2007 kl. 6:11 pm
Jäklar, detta ser ut att bli Carl Bildts hetaste inlägg någonsin. Det tände tydligen svenska folket. Kl 20:00 sitter några miljoner framför TV:n för att höra sensationen yttras, “Bildt är så dj-a dålig”. Fantastiskt, vilket folk.
Kazhina
Kan du förklara varför Sverige är det enda land med övervärderad fastighetsmaknad och övervärderade företag, som hamnat i en nationell finansiell kris. När jag diskuterade med Carl -69, gällde marknadekonomi. Det var vad han predikade alltsedan dess. I en marknadsekonomi gör företag konkurs, även banker. Samma år. -92, gick ca. 250 bankkontor i USA i konkurs. (FD skyddar småsparare) I Sverige fick bankerna ett “lån” som ingen kräver tillbaka, av precis den man som predikat marknadsekonomi sedan -69.
Nåt fel är det. Jag tror faktiskt att Bildt och grabbarna “gjorde i byxorna”, i stället för att kolla hur andra länder löst samma problem. Samma problem har funnits i USA det senaste året, minst. Jag ser ingen Bildt-lösning där. Varför inte? Kanske det har hänt förut och kanske lösningen är is i magen och räntegap.
mars 19, 2007 kl. 6:11 pm
Jag skriver det en gång till… Det Persson gör är förmodligen en lysande analys av det rådande läget -98. Jo det var -98 han fällde kommentaren om Bildt.
Om man har sett inslaget så vet man att han kommenterar det rådande läget inom Moderaterna. “Bildt får ju bara bråka med Lundgren, Hökmark och gänget. Det var nog inte vad han tänkt sej. Det är synd om killen.”
Ett parti med kraftiga interna motsättningar gör dess ledare dålig. Och Bildt avgick ju strax efter. Han hade dessutom förlorat vlet det året. Så jag tror att Persson hade ganska mycket på fötterna för uttalandet.
Uttalandet om Sahlin gjordes -96. Några år sen… Mycket har hänt sen dess.
mars 19, 2007 kl. 6:12 pm
Kanske inte så snyggt, men vad säger moderater om socialdemokrater och vänsterpartister när ingen lyssnar?
Vad sades om Palme i de fina lokalerna när några kristallglas med årgångsvin slunkit ner i strupen?
Å andra sidan är det inte så illa att vara ärlig?
mars 19, 2007 kl. 6:14 pm
Göran Persson är som en Niveaburk
Dryg och fet.
Det är ett gammalt hederligt ordspråk som fungerar ännu.
(Usch nu var jag elak)
mars 19, 2007 kl. 6:16 pm
Omvärlden var också i kris under samma period under niottio-talet. när det vände uppåt i omvärlden så vände det uppåt i Sverige också. Det är väl inte någon svensk polititikers förtjänst utan industrin.
mars 19, 2007 kl. 6:19 pm
Den borgerliga regeringen i början av 90-talet skapade arbetslöshet och sådan kostar multum. De ville förändra och det snabbt. De ville få folk att bli egna företagare och så fungerade det inte. Vissa kommuner som var moderatstyrda ströp socialbidragen. Många kastades ut på gatan … allt det där kostar. Samtidigt som vi fick skattelättnader på för en medelinkomsttagare ungefär en 100-lapp per månad. Detta kostar.
Det här gör man inte om man tar över en ekonomi som man menar den tidigare regeringen har åstadkommit. Så oavsett vem som skapade krisen på 90-talet, så klarade inte den borgerliga regeringen av den och DET är något en regering måste kunna göra. Detta klarade Persson av.
Samtidigt kan jag förstå vilja att förändra det man anser vara fel, men det behövs bra ekonomi för att kunna göra det - Den här gången kanske de lyckas. Felet som jag ser det med borgerliga regeringar är att de stryper köpkraften för de sämst ställda. Det kostar också pengar - för företagen. Detta skapar rädsla för att satsa osv. Det skapar indragningar mm.
Förändringar måste ske långsamt och med eftertanke.
Men jag förstår de borgerligas iver - de har oftast inte så många år på sig.
Jag gillar inte heller GP - han har en för bufflig framtoning.
Men han klarade Sverige ur den värsta krisen - det är helt sant. Och det erkännandet måste vi ge honom, tycker jag..
mars 19, 2007 kl. 6:23 pm
Så länge vi fortsätter kalla varandra vid öknamn och stigmatiserar varandras ståndpunkter lär inte denna diskussion komma vidare långt. Men det är ju inget nytt tyvärr. Man kanske borde undersöka ifall man kan införa någon form av alkoholfilter för att kunna kommentera?
mars 19, 2007 kl. 6:26 pm
Den som inte arbetar skall heller inte äta och Arbeit Mach Frei verkar vara två valspråk för den här regeringen
mars 19, 2007 kl. 6:26 pm
När borgarna nu kom till makten talades det om att de kom till ett dukat bord med goda statsfinanser och låg arbetslöshet o.s.v. Varför använder man inte samma tankegång från den vänstra sidan vad gäller den förra borgerliga regeringen? Hur var bordet dukat den gången? Vem hade lagt skeden på kniven och såsen under vinglaset?
mars 19, 2007 kl. 6:27 pm
Ja, äntligen är vi av med honom. Den självgode Göran Persson.
Självupptagen in absurdum.
Carl Bildt är en utomordentlig tillgång för svensk politik! Bildt spelar i en helt annan klass än Göran Persson någonsin kommer i närheten av.
mars 19, 2007 kl. 6:29 pm
Reinfeldt sa själv att han kom till dukat bord…
mars 19, 2007 kl. 6:30 pm
Nåå, nog tror jag Carl Bildt hade varit rätt nöjd med en fyradelars dokumentär featuring honom själv.
mars 19, 2007 kl. 6:31 pm
Otroligt skönt att få direkt kontakt med en topp-politikers vardag. Även om det är envägskommunikation så tror jag att sanningsgraden vida överstigar den som presenteras efter medias vinklingsfilter. Går det att prenumerera på bloggen via SMS? Skulle vara kul att visa för internationella kunder var vår utrikesminister gjorde under dagen. Snacka om öppenhet.
Pelle G
mars 19, 2007 kl. 6:32 pm
sv: Jonas
som debattör var och ÄR Carl Bildt oslagbar i mina ögon. Heja Bildt och lycka till, du är en enorm tillgång för den svenska politiken och framförallt för Sverige i världen!!!
mars 19, 2007 kl. 6:35 pm
Persson uttalanden bör nog ses i sammanhanget att de kommer från den man som lett socialdemokraterna till sin värsta valkatastrof sedan 1914…
Demokrati rockar!
mars 19, 2007 kl. 6:41 pm
Hahahahahahahaha! Skönt uttalande!
mars 19, 2007 kl. 6:42 pm
Lingon:
“Man kanske borde undersöka ifall man kan införa någon form av alkoholfilter för att kunna kommentera?”
Visst varför inte…ska vi säga minst 2 promille för att få kommentera? Jag menar, det kan ju inte bli värre än det tramset man får läsa från vissa
mars 19, 2007 kl. 6:46 pm
G. Persson saknar verklighetsuppfattning. Illa att SVT investerar dyrbar tid och pengar på att filma honom när han berättar. Det finns förvisso visst underhållningsvärde i att se honom göra bort sig i TV-rutan.
mars 19, 2007 kl. 6:49 pm
Monika. Arbetslösheten var på väg upp när Carl Bildts regering tog över 1991. Den började så sakta krypa ner 1994 när man lämnade över. Grunden till återhämtningen lades av Carl Bildts regering. Sen ska Persson visst ha erkännandet att han putsade vidare på vad de borgerliga byggt.
Kachina. Jo räntepolitiken var inte bra, men den var det ju enighet om över blockgränsen. Angående marknadsekonomi så finns det ingen - inte ens republikanderna som du brukar tala om - som förespråkar total marknadsekonomi. Som du säger, total marknadsstyrning är en dröm som är omöjlig att ha och nästan ingen utom extremliberaler vill ha. Carl Bildt är ingen extremliberal. Men i socialdemokratins Sverige behövdes en stark liberal stämma. Allt är en fråga om avvägningar. Allt som en regering gör är självklart inte bra. Carl Bildt sade det också själv - han är nämligen en man som kan vidgå sina misstag - “ett misslyckande skall kallas ett misslyckande”. Men faktum kvarstår. De borgerliga städade upp efter socialdemokraterna och överlämnade ett fint bord som det bara var för Göran Persson att duka med lite krims-kramsbetick och sola sig i glansen av silvertallrikarna.
mars 19, 2007 kl. 6:50 pm
Kachina:
Bankkrisen är ett exempel på ett genuint marknadsmisslyckande.
To big to fail. Sverige har ett begränsat antal storbanker.
Tre storbanker var på fallrepet: Nordbanken, Föreningssparbanken och
SE banken. Politikerna var tvungna att agera för att undvika en långvarig
depression.
Är ett exempel att den svenska banksektorn i praktiken gick
i konkurs och staten var tvungen att rädda situationen.
mars 19, 2007 kl. 6:52 pm
Pinsamt att dom överhuvud taget visar det på SVT…. Kollade ändå en stund men nu när han pratade om att Åsbrink gjort en stadskupp när han avgick så blev det helt enkelt för mycket för mig.
Han är gammal nu Persson, börjar bli svamlig och min åsikt är att han borde söka hjälp för sin förföljesemani.
Skönt att dom inte längre är inblandade i styret av Sverige hoppas att dom inte heller får chansen med Mona”konkursen”Sahlin. // Pia
mars 19, 2007 kl. 6:55 pm
# Lasse Says:
mars 19th, 2007 at 6:26 pm
Den som inte arbetar skall heller inte äta och Arbeit Mach Frei verkar vara två valspråk för den här regeringen
Är det inte Lasse-latmask som vaknat för dagen så säg…
mars 19, 2007 kl. 6:57 pm
[...] Bildt har gått igång på bloggen över Perssons snart 8 år gamla uttalande “Jag är ju naturligtvis gynnad av att Bildt är [...]
mars 19, 2007 kl. 6:58 pm
Jag tycker, att det mera verkar vara en massa “gnällspikar , som kommenterar-särskilt i dag. Ingenting är bra utom att Kachima verkar vara i fin form-faktiskt vettig ibland. Kör hårt!
mars 19, 2007 kl. 7:00 pm
Jag tycker inte synd om Carl Bildt. Inte det minsta. Han har ju haft skitkul.
Rock and roll!
mars 19, 2007 kl. 7:02 pm
Kazhina och Egon
Visst tog de över ett råttbo. Men, HUR utfördes städningen. JAG blev informerad om situationen i Nordbanken redan hösten -89. Borgarna satt i Nordbankens styrelser över hela Sverige. Jag blev informerad av en borgare som satt i en av Nordbankens styrelser.
Situationen var inte okänd för Bildt och de andra. De måste ha haft minst två år att förbereda åtgärderna.
Sedan måste vi komma ihåg att Sverige inte är ensamt om att hamna i den situationen. Hur kan det komma sig att VI är det enda land som hamnat i en öppen nationell kris, på grund av övervärderade fastigheter och företag. Stora delar av krisen var en illusion. Företag som teoretisk inte hade säkerhet, sattes i konkurs, trots att de hade god betalningsförmåga och inte på något sätt hade problem. Dessa företag såldes sedan för en spottstyver. Skattebetalaren fick betala mellanskillnaden. Då måste man fråga sig;
VEM KÖPTE?
VILKET INFLYTANDE HADE DE PÅ REGERINGEN?
mars 19, 2007 kl. 7:03 pm
Man får gnälla, gnäll är skönt. Dock är det ganska meningslöst ifall det sker utan substans och pragmatiska argument. Lite som att onanera med en röd ballong fylld av ingenting.
mars 19, 2007 kl. 7:06 pm
Tycker synd att Göran persson pratar illa bakom ryggen på Carl Bildt. Allt är bara struntprat, Carl Bildt är en bra politiker thats it. I Sverige ska man inte hålla på med att prata illa om varandra, det är osvenskt. Har man något på hjärtat, säger man det ansikte mot ansikte. Ett påhopp i denna kaliber som Göran Persson gjorde, förtjänar inte våran underbara Utrikesminister. Go Carl Bildt
Mvh Niklas
mars 19, 2007 kl. 7:08 pm
Till Kachina…
Angående statens lån till bankerna undr bankkrisen. Så är de återbetalda och mer därtill. T ex Vad som idag är Nordea, där de största stödet gick till, togs ju helt över av staten. Och vad staten har tjänat enbart på de utdelningar sen dess är ju betydande summer, utöver vad staten har tjänat på att sälja ut sitt ägnde i Nordea.
mars 19, 2007 kl. 7:08 pm
Vänner,
Can’t we all just get along? ;-)
Respect till Calle för att han bloggar och bjuder in oss i sitt vardagsrum.
Må väl,
Magnus
mars 19, 2007 kl. 7:15 pm
Skulle vara intressant att se en kritisk granskning av
bankkrisen. Finns många bankchefer som gjorde bort sig.
Särintressen som skodde sig.
Finns ett grundläggande problem i den svenska kapitalismen och
det är att den är för beroende av ett fåtal storföretag.
Det har varit för lite inslag av konkurrens i det svenska samhället.
Det gäller både politik och ekonomi.
mars 19, 2007 kl. 7:24 pm
Carl Bildt- du har de senaste veckorna haft invändningar mot journalistiken kring dig. Som du inte tycker ger en rättvis bild och återger enbart lösryckta uttalanden och ofullständig fakta. Är inte det precis vad du här gör själv? “..ständiga tendens..” visst det är en blogg men genom detta sandlåde uttalande är du på en lägre nivå än GP.
Trevlig kväll
mars 19, 2007 kl. 7:27 pm
Nu skriver inte Carl “ständiga”
Så du menar att när en person uttalar sig illa om andra så ofta som Göran gör så kan man inte säga att han gör det för då är man likadan.?
mars 19, 2007 kl. 7:30 pm
Det är oförklarligt att en politiker som Mona Sahlin kan komma till i detta landet, men det är om möjligt mer oförklarligt att kalla Carl Bildt “dålig”. Usch pust och stön över vad folk är oupplysta.
mars 19, 2007 kl. 7:37 pm
Inte ens när tidningarna ska citera Carl Bildts egen blogg så lyckas de göra det korrekt.
mars 19, 2007 kl. 7:42 pm
Jag håller inte med om att CB var dålig som statsminister men faktum är att t.ex. statsfinanserna inte var de bästa. Det borde han ha klarat upp lite bättre. Dock får man ej glömma hans engagemang utomlands. Om han bara hade engagerat sig mer om finanserna så hade han kasnke suttit kvar som statminister ytterliggare en mandatperiod. Man kan kort och gott säga att Bildt var helt ok som statsminister men ialla fall jag tror att han gör sig mycket bättre som utrikesminister.
mars 19, 2007 kl. 7:46 pm
Tycker du det var lågt Pia? Kanske var det lågt men inte så lågt som a-kassan som den här regeringen har sänkt. I Nazitysklands Tredje Rike var inte sjuka och arbetslösa välkomna och jag ser klara likheter med en viss regering.
LasseLatmask
mars 19, 2007 kl. 7:54 pm
Stor humor Calle! Du är ju inte direkt känd för dina vänliga ord om Persson eller Sverige för den delen. Nej, skaffa skägg och hyr en ö..
mars 19, 2007 kl. 7:54 pm
Göran Persson låter som Percy Nilegård när han kritiserar Bildt.
Han framstår i Fichtelius dokumentär ofta som en parodi på sig själv.
mars 19, 2007 kl. 7:55 pm
Kanske finns förklaringen till vänsterns långdragna hetskampanj mot Bildt här ? Den frustrerade GP sitter på Torpet och regisserar sin hämnd på den Bildt som nu lyser och glänser och inte alls var “så jävla dålig”.
GP är simpel, patetisk och i behov av att lämnas i fullständig glömska !
mars 19, 2007 kl. 8:02 pm
Mycket snack här av sossar om vem som bär skulden till den ekonomiska krisen 1992. Läs detta dokument innan ni tjafsar vidare:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/33/54/bae7047c.pdf
Snabbversionen: Sossarna erkänner att deras egen politik lade grund för att den ekonomiska krisen 1992 blev djupare än nödvändigt.
Lägg därtill att socialdemokraternas skuggbudget för 1993 och 1994 var underskottet betydligt större än den borgerliga regeringens. I s-förslaget för 1994 var budgetunderskottet 30 miljarder större. Sossarna skulle alltså fördjupat den ekonomiska krisen ännu mer om de suttit vid makten.
Men fakta är ju inte sossarnas bästa vänner så de får väl hålla sig till historieförvanskning och domedagsspekulationer. Ingen lyssnar ju på dem iallafall nu för tiden…
mars 19, 2007 kl. 8:10 pm
Antimannen, oavsett vilka som satt vid makten så var det ju högerpolitik som fick skutan Sverige att sjunka, borde kanske mana till eftertanke.
mars 19, 2007 kl. 8:16 pm
Antimannen.
Jag har bra minne och ett nätverk av informatörer. Tavlan ändras inte för att en regering lägger egen färg på den.
Tyckare
Jag tycker i stort som dig, även om jag fortfarande funderar på om de som tjänade mest på krisen, även var regeringens rådgivare. Och,……kom ihåg, att inget annat land har hanterat motsvarande kris på detta sätt. Agerandet var i princip en oerhörd kapitalförstöring där produktionsbolag och fastighetsbolag såldes på REA 70-80%.
Skattebetalarna och pensionärerna fick betala. Finansvalpar och vissa börsbolag blev rika eller ännu rikare.
mars 19, 2007 kl. 8:18 pm
Persson var ju grandios och empati är han mäktig också. Han tyckte ju synd om Bildt för att han var så dålig och hade svårt för sig!
mars 19, 2007 kl. 8:19 pm
Jo !! nog har han helt rätt Göran ,, Carl Bildt är ju så jävla dålig. Nått annat vore ju lögn att säga.
mars 19, 2007 kl. 8:20 pm
Många har blivit överkörda av Persson men nu kommer de tillbaka som gummibollar, Sahlin, Wallström. Kanske Åsbrink studsar tillbaka rätt som det är.
mars 19, 2007 kl. 8:22 pm
Ja,Ja Goran i ett nøtskal. Det är väl han själv som åter bevisar att tänkandet inte är hans starkaste sida. Ett gammelt ordspråk ” Se till att hjärnan är innkopplad innan du øppnar truten”.
mars 19, 2007 kl. 8:23 pm
Buffel Persson, så mycket tänkare är han inte om han sitter och beslutar förändringar som gäller social- och finansdepartement tillsammans med partiledning och LO, utan att berörd minister vet något, förrän de får höra det på en presskonferens. Inte undra på att Wallström och Åsbrink avgick.
mars 19, 2007 kl. 8:23 pm
Nej, det var samma gamla socialdemokratiska socialism som sänkte Sverige ner i detta helvetiska gap.
Sossarna har alltså vunnit tre val och klamrat sig fast vid makten i 12 år på lögnen att det var regeringen Bildt som orsakade den ekonomiska krisen. 2006 trodde ingen längre på den lögnen. Mer valanalys än så behöver ni sossar inte.
Socialdemokratisk politik är samhällsdestruktiv och varje sund människa bör sky den som ett luftburet fågelvirus…
mars 19, 2007 kl. 8:32 pm
Menar du Antimannen, att den liberala kapitalismen i Latinamerika och i republikanernas USA