Wien och Hemligheter

Sitter på flyglatsen i Wien och väntar på anslutningsplanet tillbaka till Stockholm.

Och det har förvisso varit en både intensiv, nyttig och spännande dag nere i Kosovo. Utrikespolitik kräver närvaro på de platser det handlar om – och just kommer det att bli mycket Kosovo.

Ser att Ekot hemma noterar att jag är mycket mer öppen också med hemlig information till EU-nämndens ledamöter än vad som gällde under den tidigare regeringen.

Och det är väl bra. Jag vill vara så öppen som möjligt mot riksdagen – även i de frågor som måste vara hemliga ett tag.

Vad är då det, frågar man sig kanske?

Jo, mer exakta förhandlingspositioner som vi kommer att inte, men som vi kanske inte vill att andra skall känna till  varje enstaka element i. Och kanske bedömningar av de positioner vi tror att andra kommer att ta och hur det kan hanteras.

Men den hemligstämpeln är ganska tidsbegränsad. Av lätt insedda skäl.

Jag kommer att fortsätta att vara öppen i min information till EU-nämnden. Jag tror det är bra för riksdagen och vårt politiska system.

Och till öppenheten hör förvisso också denna lilla blogg.

2 kommentarer till Wien och Hemligheter

  1. ebitmanagement skriver:

    Bra ! Och fortsätt med den öppenheten – den är bra för oss alla !
    Allt gott från Sandared

  2. Mohogoram skriver:

    Denna öppenhet är något som fler ministrar borde sträva efter. Det är genom dessa bloggar och liknande medium som folket kan få de riktiga åsikterna. Oftast vinklar media sina reportage, kanske omedvetet men likväl gör man detta.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 395 andra följare

