Sweden 2.0!

Läser SNS:s rapport om svensk ekonomi med titeln ”Tillväxt i otakt”. En intressant och viktig analys.

Starkt förenklat säger den att det gått synnerligen bra för tillverkningssektorn i vår ekonomi, men i grunden rätt mediokert för tjänstesektorn.

Viktiga internationella studier – främst den av McKinsey – har redovisat varför det gått så bra för svensk ekonomi under det senaste decenniet. Mycket handlar det om liberaliseringar, strukturförändringar och EU-medlemskap i början och mitten av 1990-talet.

Men en faktor fanns inte med i dessa studier – och där kompletterar nu SNS.

Man visar hur Sverige näst USA var det land som i slutet av 1990-talet investerade mest i olika IT-teknologier. Och att var ”en av orsakerna till att Sverige har haft en historiskt och internationellt sett hög produktivitetstillväxt under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet.

Just så.

Men tyvärr är det så att vi under senare år har börjat att hamna på efterkälken. Andra drar ifrån. Och vem talar egentligen om IT i Sverige i dag?

Vi skulle behöva Sweden 2.0 för att komma igång igen…

5 kommentarer till Sweden 2.0!

  1. Edvin Ala(m) skriver:

    Det var massor av positiva saker ni gjorde mellan regeringstiden 91-94, möjligheten till att ha friskolor, liberaliseringen av TV är några bra exempel.

  2. Björn skriver:

    Problemet är ju att du inte kan säga något som inte är sanktionerat inom regeringen, och även om ni säkert är hur goda arbetskamrater som helst så är det ju ett faktum att du numera är underställd en chef med en annan agenda än den jag trott dig ha tidigare, och du får väl i rimlighetens namn inte säga något som går emot den agendan – om du nu inte tycker om att ha journalister som campar utanför din ytterdörr i februarikölden.

    Om en blogg inte är oberoende, så är den ju inte så mycket värd för då slutar den ju att vara en röst för analys och debatt, och blir till en megafon för ett särintresse.

    Men det är, trots det jag säger, kul att se dig blogga igen. Jag har också varit fräck nog att skicka ett mejl till dig där jag frågar ut dig om ditt bloggande, och vad du hoppas uppnå med det, och om du svarar kommer det att publiceras på min blogg. :)

  3. Kim skriver:

    Spinner vidare på Björns kommentar. Nyfiken på vad du vill uppnå med den nya bloggen. Du kommer i alla fall att bli ännu populärare eftersom folk får lämna kommentarer på det du skriver och ge feed-back. Hur du har tid att läsa allt som kommer att skrivas eller om du kommer att göra det förblir kanske ett mysterium?

    Jag tippar på att kommentarerna är tillåtna endast under startfasen för att sedan tas bort när du fått lite info om vad ”folket” tycker.

    Lycka till med bloggandet. Jag följer den så ofta som möjligt!

  4. carlbildt skriver:

    Jo, jag hoppas att kommentarfunktionen kan vara kvar även i fortsättningen. På min engelska blog drabbades jag dock efter ett tag av ett antal individer som envetet och medvetet skrev så rasistiska kommentarer att det efter ett tag blev nödvändigt att stänga av frunktionen. Jag hoppas innerligt att den historien inte skall upprepas.

  5. Kim skriver:

    Carl, det vore verkligen trevligt att i fortsättningen få kommentera det du skriver och naturligtvis även läsa andras kommentarer. Synd att det finns folk där ute som bara är ute efter att förstöra en bra diskussion.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 461 andra följare

