Att Inte Glömma

I går stod jag bland många andra invid minnesmärket över Raoul Wallenberg på Nybroplan i Stockholm med anledning av att den 27 januari var den dagen på koncentrationslägret Auschwitz befriades.

Att fullt ut förstå vidden av det brott mot mänskligheten och den tragedi för vårt Europa som förintelsen innebär är inte alltid alldeles lätt. Det ofattbart är ofta just ofattbart.

Då och då brukar jag besöka minnesplatserna efter det judiska ghettot i Vilnius i Litauen. Jag gjorde det senast när jag var där i min egenskap av utrikesminister för någon vecka sedan.

En gång var Vilnius något av ett Jerusalem i vår del av världen.

I dag finns mycket lite kvar. Steg för steg mördades så gott som alla Vilnius – och östra Europas – judar.

I dagens Vilnius har min vän Emanuel Zingeris gjort ett fantastiskt arbete med att göra det som en gång var en synagoga till ett museum över en av de vitalaste intellektuella och kulturella traditionerna i Europa.

Kring lite av detta gick mina tankar när jag stod där, lyssnade på talen och tände mitt ljus i går.

5 kommentarer till Att Inte Glömma

  1. Jan Eriksson skriver:

    Bra att Du börjar bloga igen!

  2. Micke Hedberg skriver:

    Det här är ganska uppseendeväckande. En av Sveriges högst uppsatta och ledande politiker har en personlig direktkontakt med alla som vill ta del av det. Roligt, föredömligt och värt all uppskattning. Sluta inte blogga!!!

  3. Juju skriver:

    Frågan är hur många som visste att det var en minnesdag igår. Den och våran nationaldag måste vara dom mest bortglömda högtidsdagarna i Sverige.

  4. Dag Selander skriver:

    Sveriges Utrikesminister bloggar dels om Minnesdagen/Förintelsen 27 januari, dels i direktkontakt med det svenska folket (Hillary Clinton fick 35,000 svar på sin kontaktstart).
    Detta är strongt – det är många som likt Jan och Micke anser detta vara värt all uppskattning.
    PS Per Ahlmark skulle kanske föräras en kopia på din blogg med tanke på värderingen av utrikesministerns israelpolitik.

  5. Arthur skriver:

    Gör Du någonting i författningskommiten förresten eller är det inte kombinerbart med utrikesministerämbetet?

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 323 andra följare

