Alla Dessa Dagar?

Varför kalla denna blogg just Alla Dessa Dagar?

Jo, títeln är stulen från den bok som Kjell-Olof Feldt gav ut – jag tror att det var i början av 1991 – med sina minnen från sin rätt dramatiska tid som finansminister i den socialdemokratiska regeringen sedan 1982.

Alldeles bortsett från den betydelse som boken kom att ha just då har jag alltid tyckt att det är den sannolikt bästa skildring av det moderna regeringsarbetets villkor som producerats. Osminkad, lite rörig, problemfylld – kort sagt en bra beskrivning på hur det faktiskt är.

Och det är viktigt att försöka att ge en bild bortom medias dagliga flimmer om hur den förda politiken faktiskt gestaltas. Mina anspråk är i den delen betydligt mer begränsade – men där ligger i alla fall bakgrunden till titeln på denna blogg.

3 kommentarer till Alla Dessa Dagar?

  1. Peter Harold skriver:

    Givetvis skulle jag uppskatta om Du skrev din blogg med samma ärlighet som alla f.d. politiker gör i sina memoarer, d.v.s. att de tar bladet från mun och säger det som de egentligen tyckte, men inte vågade på den tiden det begav sig. Du har chansen redan nu att delge oss politikens problematiska vardag med ett minimun av skönskrivningar.

    Men jag har all förståelse för att vi tvingas vänta på dina memoarer innan vi får den helt uppriktiga bilden av din tillvaro som utrikesminister under ”alla dessa dagar”.

    Eftersom svensk utrikespolitik legat i träda i vårt rike ser jag gärna att du satsar på din svenska blogg, vilket torde vara det enklaste språket för oss i pöbeln att läsa. Ja, om ditt syfte med bloggen är att öka intresset för svensk utrikespolitik, förstås…

    Lycka till med svenska bloggen. Och följ min regel; ”radera-knappen” är bara till för att ta bort felstavningar, aldrig för att korrigera ett uttalande.

    Tack för ordet!

  2. Tobias Struck skriver:

    Carl. Ditt blogghuvud en grynig bild där bara halva ditt ansikte syns. Dessutom ser jag inte bloggnamnet någonstans. Det skulle vara roligt om du ville förbättra bloggens design. I övrigt tycker jag att det är ett mycket lovvärt initiativ från dig att skriva om din vardag på svenska. Lycka till med utrikespolitiken.

  3. Storfen skriver:

    Tjena Kalle. Kul att du har en blogg. Eller nej, inte alls när jag tänkker efter.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 327 andra följare

